Miljøledelse i Asfaltbranchen
Bilag 7:
Leverandørstyring og miljøbevidste indkøb
A: Leverandørstyring
B: Miljøbevidste indkøb
Dette bilag indeholder:
- forslag til håndtering af miljøkrav til leverandører, inklusiv vurdering af
leverandørernes miljøindsats
- forslag til miljømæssig vurdering i forbindelse med indkøb, hvor kun selve produktetvurderes
Bilaget fokuserer på konkrete metoder og anbefalinger, mens fastlæggelsen af ansvar
og opgavefordeling er beskrevet i manualens afsnit 4.4.8: Indkøb og leverandørstyring.
Betegnelsen leverandører dækker i det følgende over bådeegentlige
leverandører af råvarer, tjenesteydelser m.m. ogunderleverandører af
halvfabrikata og andre forarbejdede produkter.
A: Leverandørstyring
Formålet med systematisk at inddrage miljø- og arbejdsmiljøforhold i vurdering af
leverandører, entreprenører og andre, der arbejder på virksomhedens vegne, er at sikre,
at miljøbelastende opgaver ikke blot lægges ud til leverandører. Desuden
skal leverandører m.fl. leve op til asfaltvirksomhedens miljøpolitik i det omfang,
politikken vedrører dem. Det vil sige, at der både kan være tale om forhold hos selve
leverandøren og forhold, når leverandører m.fl. arbejder på asfaltanlæggets område
eller i forbindelse med udlægning af asfalt. Desuden skal I sikre, at de leverandører
m.fl., der arbejder på jeres anlægsområder m.m., får de nødvendige instruktioner om
miljø- og arbejdsmiljøforhold se manualens Bilag 9.
I princippet skal virksomheden stille krav til alle sine leverandører, men da dette
kan være ret omfattende, hvis virksomheden bruger mange leverandører, bør I foretage en
opdeling og prioritering af, hvilke leverandører, det er vigtigst at få på
plads. Det kan være kvalitetskritiske leverandører, hovedleverandører eller
leverandører, hvor I f.eks. ud fra en livscyklusvurdering ved, at der er
væsentlige miljøpåvirkninger forbundet med produktionen/leverancen. Overvej ligeledes,
om I vil gøre en særlig indsats over for de leverandører, hvor I ved, at I er
hovedaftagere af deres produkter/ydelser. Det kan være en idé at starte med de
leverandører, som I i forvejen har kontrakt med. Men I skal under alle omstændigheder
have en plan for, hvornår alle jeres leverandører m.fl. vil være vurderet og godkendt.
Tidsmæssigt bør planen ligge inden for 3 år, som er den maksimale tidsramme for en
miljørevisionscyklus.
Forløbet omkring leverandørstyring vil typisk bestå af følgende faser:
- Afklar jeres ambitionsniveau og ønsker
- Gennemfør en indledende forespørgsel
- Fastlæg miljøkrav til leverandørerne
- Vurder og godkend leverandørerne ud fra konkret dokumentation
Disse 4 trin uddybes i det efterfølgende.
1. Afklaring af ambitionsniveau og ønsker
Fastlæggelse af miljøkrav til leverandører er, ligesom det øvrige
miljøstyringsarbejde, en løbende proces, hvor det er hensigtsmæssigt at finde et
passende kom-i-gang niveau, og så udvikle indsatsen efterhånden som I får
erfaringer. I forbindelse med opstilling af krav til leverandørerne er det naturligvis
vigtigt at overveje, hvad der er realistisk for (flertallet af) jeres leverandører at
leve op til, så I ikke afskærer jer fra at få leverancer på et rimeligt økonomisk
grundlag, men så I alligevel er med til at fremme leverandørernes miljøindsats.
Samtidig er det vigtigt at lægge op til dialog og samarbejde mere end at stille hårde
krav. Der kan selvfølgelig være enkelte ufravigelige punkter, men det vil typisk dreje
sig om indholdsstoffer i selve produktet (se afsnit B), og ikke om miljøforholdene hos
leverandørerne. Her vil det generelt være mest hensigtsmæssigt at søge at motivere dem
til systematisk at arbejde for miljøforbedringer. Overvej desuden om I selv via jeres
driftsplanlægning, forretningsprincipper m.m. påvirker/begrænser leverandørernes
muligheder for at gennemføre miljøforbedringer.
Inden I går i dialog med leverandørerne, bør I tage principiel stilling til, hvordan
miljøkravene skal hænge sammen med pris, kvalitet m.m. Hvis I på forhånd ved, at
miljøforhold hos leverandørerne normalt kun vil komme i betragtning, hvis pris og
kvalitet er lige, bør jeres henvendelse afspejle dette. Omvendt bør I overveje, om der
er særlige, belastende miljøforhold, som I ikke kan/vil acceptere.
2. Indledende forespørgsel
Hvis I er i tvivl om, hvor aktive jeres leverandører er på miljøområdet og dermed
om, hvilket niveau det vil være rimeligt at stille krav på, kan I
gennemføre en indledende forespørgsel. (Se forslag til spørgeskema i Annex 1 bagest i
dette bilag). Ud fra svarene kan I så tage stilling til, hvad der skal til for at
godkende hhv. ikke-godkende en leverandør.
3. Fastlæggelse af miljøkrav og behov for dokumentation
I en efterfølgende dialog med leverandørerne bør I tydeliggøre, hvad der skal til
for at blive godkendt. Disse kriterier kan være meget overkommelige i starten, hvorefter
I kan vælge at stramme op og eventuelt stille mere specifikke krav. Formålet med
leverandørstyringen er ikke at hægte leverandørerne af, men nærmere at
vise et godt eksempel. Det betyder bl.a., at I, når I sender spørgeskemaer eller
lignende ud til leverandørerne, kun bør bede om de oplysninger, I har tænkt jer at
bruge, når I skal vurdere og godkende leverandørerne.
Generelle miljøkrav
Ud fra det overblik I får via den indledende forespørgsel, kan I fastlægge hvilket
generelt niveau, I mener, det er realistisk at leverandørerne til en start skal leve op
til. Hvis alle jeres kvalitetskritiske leverandører f.eks. har en skriftlig miljøpolitik
og evt. en tilhørende miljøhandlingsplan, vil det være rimeligt, at I stiller det som
et generelt minimumskrav til jeres leverandører. Det behøver ikke at berøre
jeres nuværende leverancer, men det må i sagens natur have den konsekvens, at I ikke kan
skifte til en leverandør, som ikke har en skriftlig miljøpolitik. Hvis enkelte af jeres
leverandører ikke kan opfylde kravet kan I fastlægge en rimelig tidsfrist
for opfyldelsen og/eller gå i dialog med leverandøren og søge at motivere ham til en
aktiv miljøindsats. Dette er specielt relevant, hvis I har en formodning om, at
leverandørens miljø/arbejdsmiljøforhold kan blive væsentlig bedre, eller hvis I er
hovedaftager af leverandørens produkter (aftager en stor andel af hans produktion).
Ved at tage udgangspunkt i de generelle miljøkrav sikrer I, at leverandørerne
arbejder aktivt med deres miljøforhold, uden at I styrer/blander jer i deres konkrete
indsats. På sigt kan I overveje, om det er hensigtsmæssigt, at jeres leverandører
eller udvalgte nøgleleverandører - selv er miljøcertificerede.
Specifikke miljøkrav
Ud over de generelle krav bør I supplere med specifikke miljøkrav, hvis I ved at der
er særlige miljøproblemstillinger i tilknytning til leverandørens produktion/ydelser,
som I har mulighed for at påvirke. F.eks. hvis leverandøren udfører opgaver, som I selv
kunne gøre eller har gjort. Et eksempel er knusning af sten og andre materialer. Hvis I
selv vurderer, at der er behov for en særlig indsats for at begrænse støj og
støvemissionerne, bør I overføre dette som krav til leverandørerne. Eventuelt i form
af maksimalt acceptable emissions- eller immisionsværdier. Endvidere er der på
europæisk niveau ved at blive gennemført en livscyklusvurdering af asfalt, og når
resultatet foreligger (sidst i 1999) vil det kunne indgå i overvejelserne.
I forhold til asfaltbranchen er det relevant at skelne mellem krav til følgende typer
af leverandører m.fl.:
- Producenter af råvarer, især sten- og grusmaterialer, men også bitumen,
fillermaterialer og andre tilsætningsstoffer
- Transportører af råvarer, hjælpestoffer, færdig asfalt, affald
1. Producenter af råvarer
En generel anbefaling er, at I bør vælge nærmestliggende leverandør med henblik på
at minimere transporten især hvis pris og kvalitet er lige. Dette er specielt
relevant for de leverancetyper, som I får leveret hyppigt og i store mængder, f.eks.
sten og grus. Derudover bør I overveje nedenstående:
Sten og grus:
- Grusgravens miljøhandlingsplan bør bl.a. omfatte
- plan til genopretning af naturen efter endt udgravning (dette er et krav for at få en
gravetilladelse)
- støj- og støvafskærmning, hvis der kan være gener for naboer
- beredskabsplaner
Bitumen:
- Leverandørens miljøhandlingsplan bør bl.a. omfatte
- reduktion af flygtige organiske forbindelser
- oplagring og håndtering af kemikalier
- spildhåndtering, herunder evt. gammel jordforurening
- risikostyring
Filler:
- Leverandørens miljøhandlingsplan bør bl.a. omfatte
- støvgener
- oplagring og håndtering
Tilsætningsstoffer m.m.:
- Leverandørens miljøhandlingsplan bør bl.a. omfatte
- reduktion i brugen af organiske opløsningsmidler
- støvgener
- oplagring og håndtering
- risikostyring
2. Transportører
Transport er en væsentlig del af aktiviteterne i forbindelse med produktion og
udlægning af asfalt, og miljøpåvirkningerne er især knyttet til bilernes teknologi,
kørslen samt vedligehold. Der kommer stadig mere fokus på miljøpåvirkningerne fra
transport, og nedenstående publikationer kan bruges ved kortlægning, vurdering m.m. af
sådanne:
- COWI: Miljøstyring og transport. Håndbog for små og mellemstore virksomheder.
Foreløbig udgave, november 1997
- FDE -Foreningen af Danske Eksportvognmænd i samarbejde med Erhvervenes Transportudvalg:
Miljø og sikkerhed. Håndbog for vejtransport
Ud fra en gennemgang af anbefalingerne i disse publikationer samt god praksis i
branchen bør I specielt overveje følgende miljøkrav til transportører/vognmænd:
- lastbilerne skal som minimum opfylde EURO-I normen eller endnu bedre EURO-II
eller III normerne (se nedenfor)
- valg af mindst miljøbelastende brændstoftyper, f.eks. miljødiesel med et lavt
svovlindhold
- benzindrevne køretøjer skal være udstyret med katalysator
- lastbilerne skal være udrustet med spoilere ved kørsel over længere afstande
(mindsker vindmodstanden og dermed brændselsforbruget væsentligt)
- transportøren/vognmanden bør have en plan for vedligeholdelse af bilerne
- skrotning af biler bør ske gennem autogenbrugsvirksomheder, der har indført
miljøstyring.
- chaufførerne bør være bekendte med eller uddannet i energirigtig kørsel (undgå
tomgangskørsel, unødig acceleration og meget andet)
- kørselsplanlægning
- brug af andet energibesparende udstyr (f.eks. dæktyper, elektronisk styret
gearskift,
)
- brug af termocontainere ved transport af varm asfalt
- lastbiler, der kører varm asfalt til udlægning, skal have udstødning over tag
Med undtagelse af de sidste punkter, er ovenstående udvalgt ud fra, at indsatsen
erfaringsmæssigt medfører væsentlige miljøforbedringer i form af reduktioner af
brændstofforbrug og/eller emissioner i størrelsen 8-10% eller mere.
Oversigt over EURO-normer for lastbiler og lignende
|
EURO I -fra 1993 |
EURO II -fra 1995 |
EURO III -fra 2000 |
Brændstofforbrug |
2,8 km/l |
3,5 km/l |
4,0 km/l |
Emissioner: g/kWh |
|
|
|
NOx |
8,0 |
7,0 |
4,9 |
CO |
4,5 |
4,0 |
2,8 |
HC |
1,1 |
1,1 |
0,7 |
Partikler |
0,4 |
0,1 |
0,07 |
EURO-normerne er et udtryk for de krav, som køretøjer produceret efter det nævnte
årstal skal leve op til for at blive godkendt. Ovenstående eksempel gælder for en
gennemsnitlig 40 tons lastbil, der kører på diesel.
4. Vurdering og godkendelse af leverandører
Ved vurdering og godkendelse af leverandørerne kan I f.eks. bruge et skema som dette
(fastlæg gyldighedsperiode for vurdering/godkendelse):
Leverandør |
Vurdering |
|
Godkendt (dato) |
Kan anvendes, men forhold bør forbedres (dato) |
Ikke godkendt må ikke anvendes (dato) |
Leverandør AA |
|
|
|
Leverandør BB |
|
|
|
Leverandør
|
|
|
|
I skal fastlægge kriterier for vurderingen af leverandørerne, og disse kriterier bør
svare til det ambitionsniveau, I har valgt dels i forhold til styring af leverandører og
dels i jeres miljøpolitik generelt. Et eksempel kan være:
Godkendt
Leverandøren har en skriftlig miljøpolitik med tilhørende miljøhandlingsplan og har
ingen udeståender med miljø- og arbejdsmiljømyndighederne.
Som dokumentation bør leverandørerne fremsende følgende:
- En formuleret miljøpolitik på skrift, gerne suppleret med en miljøhandlingsplan, der
viser at de aktivt arbejder for en forbedret miljøindsats.
- En skriftlig erklæring om, at leverandøren overholder alle relevante miljølovkrav og
ikke har nogen udestående med myndighederne, eller hvis det skulle være
tilfældet en plan for, hvornår forholdene er bragt i orden.
Kan anvendes, men forhold bør forbedres
- Leverandører, som I er i dialog med, men som ikke har opfyldt jeres krav
Dokumentation: Korrespondance mellem jer og leverandøren, hvor det er tydeligt at
leverandøren er positivt indstillet på at gennemføre miljøforbedringer
- Leverandører, som arbejder for miljøforbedringer, men hvor der er uløste
miljøproblemer, som I ved kan løses (f.eks. fordi andre leverandører har fundet en
løsning, eller fordi I selv har tilsvarende, men mindre miljøbelastende aktiviteter)
Dokumentation: Som under Godkendt, evt. suppleret med jeres skriftlige anmodninger eller
forslag til specifikke indsatsområder
Ikke godkendt
- Leverandøren har ikke opfyldt jeres krav eller ønsker om oplysninger trods
påmindelse og dialog
Dokumentation: Skriftlige henvendelser fra jer til leverandøren, incl.
rykkere på tidligere henvendelser
- Leverandøren har længerevarende udeståender med myndighederne (dette bør vurderes
nærmere)
I bør orientere leverandørerne om jeres kriterier, hvilken kategori de er placeret i,
samt betingelserne for at vurderingen bliver ændret. Specielt for leverandører i
grupperne Kan anvendes og Ikke godkendt bør I hvis
leverandøren ønsker at få ændret vurderingen overveje at gennemføre en audit
hos leverandøren i sammenhæng med en kvalitetsaudit.
I bør endvidere overveje, om I vil prioritere leverandørerne. I første omgang kunne
det jvf. skemaet være: Leverandører skal som hovedregel være Godkendt.
Leverandører i gruppen Kan anvendes, men forhold bør forbedresmå kun bruges,
hvis der ikke er tilsvarende leverandører i gruppen Godkendt, som lever op til
virksomhedens pris- og kvalitetsprincipper. Leverandører i gruppen Ikke godkendtmå
kun bruges efter dispensation, hvis der er særlige begrundelser for dette.
Fastlæggelse af miljøkrav med efterfølgende vurdering og godkendelse af
leverandørerne er en tilbagevendende proces. Dels med henblik på at få alle
leverandører omfattet af systemet og dermed vurderet med passende mellemrum, og dels for
at overveje, om der er behov for ændringer eller videreudvikling/detaljering af
kriterierne for godkendelse.
B: Miljøbevidste indkøb
1. Vurdering og godkendelse af råvarer/hjælpestoffer
For at bevare et overblik over hvilke miljøpåvirkninger, der er forbundet med de
råvarer og hjælpestoffer I anvender, og samtidig foretage en vurdering/godkendelse af
produkterne, kan I udarbejde skemaer som nedenstående eksempler:
Skemaerne udfyldes på følgende måde:
- Produktnavn: skriv de konkrete navnepå de produkter, I anvender inden for hver
af de produktgrupper, der er nævnt i skemaet (f.eks. Nynäs B 60 under
gruppen Bitumen). Se evt. manualens Bilag 1, del A: Skemaer til indsamling af
miljødatafor uddybning af produktgrupperne.
- Godkendt indtil videre: Sæt kryds ved de produkter, I vurderer det er
acceptabelt/nødvendigt at anvende. Noter hvis I ved, at produktet er problematisk, men at
I af hensyn til produktionen er nødt til at anvende det indtil videre. I bør løbende
aktivt arbejde for bedre alternativer eller som minimum undersøge, om sådanne findes.
- Anbefales: Sæt kryds ved det/de produkter, I vurderer er miljømæssigt mest
hensigtsmæssige, hvis I har denne viden
- Må ikke bruges: Sæt kryds ved det/de produkter, det er forbudt at bruge
f.eks. på grund af myndighedskrav, brancheaftaler eller jeres egne, interne
beslutninger. Noter om der kan dispenseres i visse, nærmere angivne tilfælde
Sæt kun ét kryds ved hvert produkt.
Fastlæg kriterier for, hvad der er ikke acceptabelt/forbudt inden I
udfylder skemaet. F.eks. hvis produktet indeholder stoffer, som myndighederne ønsker at
afvikle brugen af inden for en årrække. Et andet kriterie kan være, at der findes
miljømæssigt bedre alternativer, og at I derfor ønsker at undgå brugen af visse
produkter. Hvis der ikke findes brugbare/bedre alternativer, kan I være nødt til at
acceptere et produkt, I helst vil undgå. I så fald bør I notere dette, og være
opmærksomme på og gerne søge at fremme udvikling af et bedre alternativ.
Noter de miljømæssige og praktiske begrundelser for jeres valg i kolonnen Begrundelser.
I manualens Bilag 5: Metode til prioritering af miljøindsatsen, afsnittet om råvarer
og hjælpestoffer, er der en systematik til bedømmelse af potentielt miljø- og
sundhedsskadelige stoffer. I følge denne metode kan stofferne opdeles i uacceptable(=
x ved Må ikke bruges i skemaerne), problematiske(= x ved
Godkendt indtil videre eller evt. Må ikke bruges i skemaerne)
samt håndterbare (= x ved Godkendt indtil videre eller
Anbefales i skemaerne). Inden I sætter krydserne, bør I dog overveje om
jeres brug og håndtering af produktet i praksis ændrer på denne vurdering.
I nedenstående skemaer er vist udvalgte eksempler for asfaltfirmaet Den Gode Vej
A/S. De skraverede felter er produktgrupper, og under hver af disse listes de
konkrete produktnavne. Eksemplerne afspejler, at virksomheden har besluttet at reducere
brugen af produkter med organiske opløsningsmidler, alle steder hvor det er praktisk
muligt.
Råvarer til asfaltproduktion
Produkt- navn |
Anbe- fales |
Godkendt indtil videre |
Må ikke bruges |
Begrundelser |
Sten- og grus- materialer |
|
|
|
|
Sand 0/4 uknust |
|
x |
|
Gravetilladelse kræves. Max x% vandindhold |
Genbrugs- materialer |
|
|
|
|
Støbesand |
|
|
x |
Indeholder phenoler og metalrester |
Stålslagge |
|
x |
|
Skærpede krav til oplagring p.g.a. risiko for udvaskning af
metaller |
Genbrugs- asfalt |
|
|
|
|
Tjæreholdigt asfalt |
|
x |
|
Krav i Asfalt- bekendtgørelsen + Bekendtgørelse om
kræftfremkaldende stoffer skal overholdes |
Fremmed- filler |
|
|
|
|
Basiscement, Ålborg Portland |
|
x |
|
Indeholder Calciumoxid, som kan være stærkt irriterende
på hud og øjne |
Tilsætnings- stoffer |
|
|
|
|
Bitumen |
|
|
|
|
B 60, Nynäs |
|
x |
|
|
Bitumen- emulsion |
|
|
|
|
Pangrib |
x |
|
|
|
Bitumen- opløsning |
|
|
|
|
CB 180.9 (Nynäs) til overflade- behandling |
|
|
x |
Indeholder organiske opløsningsmidler. Bør ikke bruges til
overfladebehandling, da der findes alternativer (emulsioner) |
Aktol |
x |
|
|
Indeholder organiske opløsningsmidler. Må ikke bruges som
klæber |
Hydrotol |
x |
|
|
Indeholder organiske opløsningsmidler. Må ikke bruges som
klæber |
Klæbe- forbedrer |
|
|
|
|
Hjælpestoffer på værksted
Produktnavn |
Anbe- fales |
Godkendt indtil videre |
Må ikke bruges |
Begrundelser |
Rensemidler |
|
|
|
|
Suv'rent Drycleaner |
x |
|
|
Meget lavt indhold af miljø- og sundheds- skadelige
aromater |
Turbo 1 |
x |
|
|
Indeholder ikke organiske opløsnings- midler |
Olier |
|
|
|
|
Maling/ sprøjtemaling |
|
|
|
|
Phønix orange: 2-komponent autolak |
|
x |
|
Skal udfases da den indeholder blychromater |
Britox H.T. Industriemalje |
|
|
x |
Indeholder store mængder organiske opløsningsmidler. Brug
i stedet xx eller tilsvarende vandbaserede malinger |
Rust- behandling |
|
|
|
|
Diverse væsker |
|
|
|
|
Flusmiddel |
|
|
|
|
Hjælpestoffer i laboratorie
Produktnavn |
Anbe- fales |
Godkendt indtil videre |
Må ikke bruges |
Begrundelser |
Chlorerede opløsnings- midler |
|
|
|
|
Methylen- chlorid |
|
x |
|
Alternative analysemetoder skal aktivt søges |
Aromater |
|
|
|
|
Alkoholer |
|
|
|
|
Cyclohexan |
|
|
|
|
Andre opløsnings- midler |
|
|
|
|
Afrensnings- midler |
|
|
|
|
Laboratorie- kemikalier |
|
|
|
|
Hjælpestoffer på sprøjte- og vaskepladser
Produktnavn |
Anbe- fales |
Godkendt indtil videre |
Må ikke bruges |
Begrundelser |
Slip- og rensemidler |
|
|
|
|
Dieselolie |
|
|
x |
Forbudt ifølge brancheaftale. Alternativer findes |
Asfaltrent |
|
x |
|
|
ABT/SRO |
x |
|
|
Vegetabilsk |
Hjælpestoffer til produktion af emulsion og asfaltopløsning
Produktnavn |
Anbe- fales |
Godkendt indtil videre |
Må ikke bruges |
Begrundelser |
Opløsnings- midler |
|
|
|
|
Klæbe- forbedrere |
|
|
|
|
Emulgatorer |
|
|
|
|
Modificerings- midler |
|
|
|
|
Fortyknings- midler |
|
|
|
|
Skum- dæmpere |
|
|
|
|
Uorganiske syrer |
|
|
|
|
Uorganiske salte |
|
|
|
|
Bitumen |
|
|
|
|
Råvarer, hjælpestoffer og brændstoffer ved udlægning
Produktnavn |
Anbe-fales |
Godkendt indtil videre |
Må ikke bruges |
Begrundelser |
Slip- og rengørings- midler |
|
|
|
|
Dieselolie |
|
|
x |
Sundheds- skadelig. Branche- beslutning om udfasning |
Slipsæbe |
|
x |
|
Alternativ til dieselolie |
Asfaltrent |
|
x |
|
Må kun bruges til gummihjuls- tromler |
ABT/SRO |
x |
|
|
Vegetabilsk |
Klæber |
|
|
|
|
Trafikmaling |
|
|
|
|
Spotflex 14 |
|
x |
|
Indeholder organiske opløsnings- midler |
Termoplast Nordisk Masse |
x |
|
|
|
Primer |
|
|
|
|
Fugemasse |
|
|
|
|
Overflade- forsegling |
|
|
|
|
Brændstoffer |
|
|
|
|
2. Anbefalinger i tilknytning til øvrige indkøb: kontordrift, kantine, rengøring,
vedligeholdelse af bygninger m.m.
For en asfaltproducerende virksomhed vil de væsentligste miljøpåvirkninger være
tilknyttet de aktiviteter, der er relateret til selve produktionen eller udlægningen.
Forhold vedrørende administration, kantine, rengøring og andre former for
servicefunktioner vil derfor typisk ikke have en høj prioritet i miljøarbejdet. I bør
dog være opmærksomme på, at I ved en forholdsvis lille indsats også kan tage
miljøhensyn ved indkøb relateret til disse områder.
Følgende kilder til information kan støtte jeres valg af mere miljøvenlige produkter
ved indkøb:
- Miljøvejledninger til offentlige indkøbere
- Miljømærker (den nordiske Svaneog EU's Blomst)
- Grøn Informations Miljøfakta/Grønne Råd
Miljøvejledninger
Miljøstyrelsen har taget initiativ til udarbejdelse af en række miljøvejledninger til
offentlige/professionelle indkøbere, med anbefalinger omkring miljø- og
arbejdsmiljøforhold knyttet til specifikke produktgrupper. Miljøvejledningerne kan
rekvireres i Miljøstyrelsens Miljøbutik (tlf.:33 37 92 92).
Miljømærker
Miljømærkerne det nordiske Svanemærke og EU's Blomst kan tildeles produkter, der
opfylder en række fastlagte kriterier på miljø- og arbejdsmiljøområdet. Der udvikles
løbende kriterier for nye produktgrupper, lige som kriterierne for eksisterende
produktgrupper revideres hvert 3. år. En opdatering af miljømærkede produkter og
kriterierne herfor kan fås hos Miljømærkesekretariatet (tlf.: 39 69 35 36).
Grøn informations Miljøfakta/Grønne Råd
Grøn information udgiver kortfattede 2 siders informationsblade Miljøfakta/Grønne
Råd omkring udvalgte produktgruppers miljøbelastninger. Informationsbladene, som
specielt er udarbejdet til private forbrugere, er gratis og opdateres løbende både i
forhold til allerede beskrevne og nye miljøforhold. Grøn Information tlf. 33 13 66 88.
Internetadresse (www.greeninfo.dk).
Nedenstående skemaer er en oversigt over de for asfaltbranchen relevante produkter,
der primo oktober er omfattet af en af de nævnte informationskilder. I kolonnen Goderåder
opsummeret de væsentligste anbefalinger for hver produktgruppe, men mere detaljerede
oplysninger kan fås ved at læse publikationerne.
link til tabel
3. Retningslinjer i forbindelse med jævnlige og/eller mindre indkøb
Tag stilling til hvilket ambitionsniveau I vil arbejde med i tilknytning til
miljøhensyn ved indkøb. Vil I f.eks. altid købe de miljømæssigt bedste produkter,
også selv om det kan koste ekstra og medføre et større arbejde for jer med at vurdere
mulighederne? Eller vil I primært basere jeres indkøbsvurderinger på kendt viden,
f.eks. ved at købe miljømærkede produkter, følge anbefalingerne i Miljøstyrelsens
Miljøvejledninger til indkøbere og følge med i ny viden i branchen?
Sidstnævnte er klart det mest overkommelige, men det kræver dog, at I fastlægger et
ansvar for at opdatere jeres informationer om, hvilke produkter der findes miljørelateret
information om.
Uanset hvilket ambitionsniveau I vælger, skal I udarbejde retningslinjer til de
personer, der har ansvaret for indkøbene. Retningslinjerne kan enten være i form af
specifikke anvisninger på, hvilke produkter, der skal bruges til hvilke formål. Eller i
form af overordnede anbefalinger, gerne suppleret med negativlister over
produkter, I har besluttet ikkeat anvende i virksomheden. Brug f.eks. skemaer og
anbefalinger i de ovenstående afsnit. Retningslinjerne bør opdateres mindst en gang om
året.
4. Miljøvurdering i forbindelse med større investeringer i produktionsanlægget
Brug prioriteringsmodellen i Bilag 5 samt edb-rapporteringssystemets oversigt over
renere teknologi m.m. til at afklare, hvilke muligheder der findes for at nedsætte
miljøbelastningerne fra hele eller dele af produktionsanlægget.
Generelt bør I derudover undersøge og vurdere eventuelle alternativer i forhold til:
- Levetid
- Krav til vedligehold, herunder muligheder for at udskifte/forbedre enkelte dele
- Energiforbrug
- Støjforhold
- Påvirkning af arbejdsmiljøet
- Risiko for uheld og ulykker
- Mulighed for miljømæssig forsvarlig bortskaffelse, når produktionsenheden er udtjent
- Andet:
Annex 1 (til bilag 7)
Spørgeskema til indlende dialog med leverandører eksempel for
asfaltfirmaet Den Gode Vej A/S
(17 Kb)
Spørgeskema til leverandører, side 2
Virksomhedens miljøstyringsdokumentation |
Ja |
Nej |
Har I en skriftlig politik? - vedlæg gerne en kopi |
|
|
Har I skriftlige mål og handlingsplaner? |
|
|
Har I en skriftlig organisationsplan med fordeling af ansvar
og kompetence? |
|
|
Har I foretaget en miljøgennemgang med tilhørende listning
af væsentlige miljøpåvirkninger? |
|
|
Har I gennemført en arbejdspladsvurdering (APV)? |
|
|
Har I udarbejdet et grønt regnskab eller lignende?
- vedlæg gerne et eksemplar |
|
|
Har I skriftlige procedurer for
følgende områder: |
Behandling af klager og andre henvendelser |
|
|
Indkøb og styring af underleverandører |
|
|
Behandling af dokumenter og data |
|
|
Korrigerende og forebyggende handlinger |
|
|
Egenkontrol med emissioner, overholdelse af vilkår m.m. |
|
|
Forebyggelse og begrænsning af uheld og ulykker |
|
|
Træning/instruktion af medarbejderne |
|
|
Vurdering af miljøforhold i f.m. produktudvikling |
|
|
Dato og underskrift: |
|