[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] Principper for beregning af vandafledningsbidrag. 1. Indledning1.1 Udvalgets baggrund, kommissorium og sammensætning 1.1 Udvalgets baggrund, kommissorium og sammensætning 1.1.1 Baggrund Spildevandsudvalg I Miljø- og energiministeren anmodede i 1996 Miljøstyrelsen om at nedsætte et udvalg til at arbejde med opfølgning på Miljøstyrelsens "Spildevandsredegørelse 1995". Dette udvalg - Spildevandsudvalget - afgav i efteråret 1996 "Betænkning om spildevandsafledningen i det åbne land m.v." (betænkning nr. 3/1996). Som en del af kommissoriet blev det pålagt Spildevandsudvalget at overveje, om det var nødvendigt at ændre lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v.- herunder, om der skulle ske en opdeling af det årlige vandafledningsbidrag i en fast og en variabel del. Baggrunden herfor var et ønske om at gøre betaling af vandafledningsbidrag til kloakforsyningen mere kostægte. Spildevandsudvalget kunne ikke pege på en model for en sådan opdeling, men udvalget anbefalede, at ministeren blev givet hjemmel til at fastsætte regler om en opdeling i en fast og variabel del. Udvalget anbefalede endvidere, at der blev nedsat et særligt udvalg til at se på modeller for en opdeling af vandafledningsbidraget, således at reglerne om opdeling af vandafledningsbidraget først blev udarbejdet efter udvalgsarbejdet. Spildevandsudvalg II På denne baggrund anmodede miljø- og energiministeren Miljøstyrelsen om at nedsætte et udvalg til at arbejde med problemstillingen. 1.1.2 Kommissorium Udvalget fik følgende kommissorium for sit arbejde. "Udvalget skal med udgangspunkt i Betænkning nr. 3 1996 fra Miljøstyrelsen om spildevandsafledningen i det åbne land m.v., lov nr. 644 af 21. juli 1992 om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. med den seneste ændring lov nr. 325 af 14. maj 1997 om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., Spildevandsredegørelse nr. 2 af 1995 fra Miljøstyrelsen samt øvrigt relevant materiale beskæftige sig med følgende emner og spørgsmål vedrørende det årlige vandafledningsbidrag. 1. Vandafledningsbidrag De gældende regler findes i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. § 2, stk.2-4. Vandafledningsbidrag opkræves som udgangspunkt efter målt eller skønnet vandforbrug. Spildevandsudvalget, der afsluttede sit arbejde med betænkning nr. 3 1996, har i sit arbejde overvejet at gøre betalingen af vandafledningsbidrag mere kostægte - herunder har udvalget overvejet om der skulle ske en opdeling af vandafledningsbidraget i en fast og en variabel del. Spildevandsudvalget kunne imidlertid ikke pege på en model hertil og foreslog derfor, at der blev nedsat et særligt udvalg til at se på modeller for en opdeling af vandafledningsbidrag. Udvalget bedes således overveje, om reglerne for beregning af vandafledningsbidrag bør ændres. I den forbindelse bedes udvalget: -vurdere, om der kan hentes inspiration fra andre forsyningsområder til opstilling af en model for en ændret beregning af bidraget. -vurdere konkrete modeller for opdeling af vandafledningsbidrag samt disse konkrete modellers økonomiske, administrative og miljømæssige konsekvenser. 2. Målerdata Der er ikke i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. hjemmel til, at kommunen kan kræve målerdata udleveret fra private vandforsyninger. Såfremt en kommune ikke kan lave en aftale med den private vandforsyning, må kommunen selv skaffe oplysningerne eksempelvis ved udsendelse af selv-aflæsningskort til de tilsluttede grundejere. Udvalget bedes overveje om kommunerne i videre omfang bør have adgang til at få udleveret målerdata. Udvalget bedes herunder overveje, om der er behov for regler om udlevering af målerdata fra private vandværker eller om der alternativt er behov for regler, der regulerer grundejeres eller vandforsyningens manglende eller ikke rettidige aflæsning og udlevering af målerdata. Udvalget bedes i den forbindelse vurdere de administrative og økonomiske konsekvenser af eventuelle forslag til ændringer. Udvalget bedes endvidere overveje, om der er behov for regler om tidsmæssig sammenhæng mellem aflæsning og takstperiode ved afregning på baggrund af målerdata. 3. Fritagelse for - eller nedsættelse af betaling for vandafledningsbidrag I lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. er det forudsatte udgangspunkt, at der skal betales for alt spildevand, der tilledes det offentlige spildevandsanlæg. Da det er praktisk vanskeligt at måle ved udledningen, er det i loven valgt at anvende vandforbruget som parameter til fastsættelse af vandafledningsbidrag, ud fra en betragtning om, at det afledte spildevand normalt vil svare til vandforbruget. Spildevandsudvalget har under udvalgets arbejde drøftet, hvorvidt der skulle ske fritagelse for - eller nedsættelse af vandafledningsbidrag for særlige typer spildevand - eksempelvis afværgepumpninger og tilledning af køle- og filterskyllevand. Der kunne ikke i Spildevandsudvalget opnås enighed om en ændring af reglerne om betaling af vandafledningsbidrag i disse tilfælde. Det er derfor valgt at medtage problemstillingen i dette udvalgsarbejde om vandafledningsbidrag. Udvalget bedes overveje, hvorvidt der skal gives adgang til, at vandafledningsbidraget for så vidt angår særlige typer spildevand - specielt vand fra afværgepumpninger - skal kunne nedsættes eller helt bortfalde. Udvalget bedes endvidere overveje, hvorvidt der skal kunne gives reduktion i vandafledningsbidraget for alternativ afledning af tag- og overfladevand. Udvalget bedes herunder redegøre for hvilke betingelser, der i givet fald bør være opfyldt, og skal endvidere redegøre for et eventuelt forslags økonomiske og administrative konsekvenser. 4. Konsekvenser for betalingsreglerne Udvalget bedes på baggrund af de indstillinger, der er fremkommet under pkt. 1-3, overveje hvilke konsekvenser, de eventuelt foreslåede ændringer får for betalingsreglerne, og om det er nødvendigt at ændre lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. Såfremt udvalget skønner, at det er nødvendigt at ændre lov om betalingsregler for spildevandsanlæg mv., bedes udvalget redegøre nærmere for, hvori disse ændringer skal bestå, og hvordan udvalget forestiller sig, at sådanne ændringer konkret kan udformes. 5. Generelt Udvalget kan senere få justeret sit kommissorium, såfremt det viser sig nødvendigt. Udvalget kan tilkalde særligt sagkyndige eller andre til at deltage i drøftelserne i udvalget, ligesom der kan nedsættes underudvalg." 1.1.3 Sammensætning Miljøstyrelsen nedsatte d. 3. oktober 1997 udvalget om vandafledningsbidrag med følgende sammensætning: Udvalgsformand: I udvalgets møder har endvidere deltaget følgende: Fuldmægtig Michael Rinder, Kommunernes Landsforening Sekretariat: 1.2 Udvalgets mødeaktivitet og arbejdsform Udvalget har afholdt 12 møder og har afsluttet sit arbejde med denne betænkning indeholdende udvalgets overvejelser og anbefalinger. Udvalget forudsætter, at lovforslag, der udarbejdes som opfølgning på udvalgets betænkning, sendes i høring således at de organisationer m.v., som ikke har været repræsenteret i udvalget, men hvis medlemmer vil blive berørt af udvalgets forslag, får lejlighed til at udtale sig om udvalgets forslag. |
||