[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] Principper for beregning af vandafledningsbidrag. 4. Målerdata4.1 Baggrund 4.1 Baggrund 4.1.1 Nugældende lovgivning og problemstilling Vandforbrug som grundlag for opkrævning Vandafledningsbidraget beregnes og opkræves efter målt eller skønnet vandforbrug. Ved opkrævning efter målt vandforbrug anvendes vandforsyningsvirksomhedernes data om de enkelte ejendommes vandforbrug (målerdata). Indledningsvis bemærkes, at det ikke vurderes at være et problem for de kommunale kloakforsyninger at modtage målerdata fra kommunale vandforsyningsvirksomheder til brug for beregning og opkrævning af det årlige vandafledningsbidrag. I nedenstående er der derfor alene fokuseret på problemstillingen om udlevering af målerdata fra private vandværker. Problemstillingen er medtaget i udvalgets kommissorium, fordi der ikke i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. er fastsat bestemmelser, der regulerer kommunernes adgang til at modtage målerdata til brug for fastsættelse af vandafledningsbidrag for de kloakerede ejendomme i kommunen. Frivillige aftaler I kloakerede oplande med vandforsyning fra private vandværker, er kommunerne derfor henvist til at forsøge at indgå aftaler med de private vandforsyningsselskaber om udlevering af data. Til dette brug har Dansk Vandteknisk Forening og Kommunernes Landsforening i samarbejde udformet en vejledning (vejledning nr. 5 af 1993) om "Vejledende kontraktformular til samarbejde mellem kommuner og private vandværker angående oplysninger om vandforbrug". Såfremt en kommune ikke kan lave en aftale med den private vandforsyning, må kommunen selv skaffe oplysningerne eksempelvis ved udsendelse af selvaflæsningskort til de tilsluttede grundejere. Disse forhold kan hindre en hensigtsmæssig og effektiv administration af opkrævningen af vandafledningsbidraget. Tidspunkt for aflæsning For mange kommuner er det af afgørende betydning at kommunen rettidigt modtager oplysninger om vandforbrug, da kommunerne typisk opkræver bidrag efter lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. tidsmæssigt sammen med ejendomsskatterne. Selvom dette ikke er tilfældet, vil der dog i alle tilfælde være behov for fastsættelse af en tidsfrist af hensyn til kommunens beregning og opkrævning af bidrag. Det er endvidere et kendt problem, at grundejere kan spekulere i at undlade at aflæse vandmåleren og videregive oplysningerne til kommunen, hvis grundejeren har haft et større forbrug end det kommunen i sin betalingsvedtægt har fastsat som det skønnede forbrug. 4.1.2 Takstperioder og aflæsningsperioder Vandafledningsbidraget opkræves som et årligt bidrag, men der kan være forskel på vandforsyningens aflæsningsperiode og kommunens takstperiode. Udvalget er derfor blevet bedt om at overveje, om der er behov for regler om tidsmæssig sammenhæng mellem aflæsning og takstperiode ved afregning på baggrund af målerdata. 4.1.3 Hidtidig administrativ praksis mht. sammenfald af takstperioder I de tilfælde, hvor vandmåler anses som krævet efter vandforsyningslovens § 55, eller hvor kommunen har givet adgang til at betale vandafledningsbidrag efter målere opsat uden krav herom, har det været Miljøstyrelsens udgangspunkt, at alle ejendomme omfattet af disse vedtagelser skal have adgang til afregning af vandafledningsbidrag efter målt forbrug. Det gælder uanset om alle ejendomme i samme periode har et helt års forbrug, som der kan afregnes for. Tilsvarende gælder, at det forhold, at der er enkelte ejendomme, der ikke har efterkommet krav om opsætning af vandmåler, ikke fritager kommunen for at afregne efter målt forbrug for de ejendomme, der rettidigt har efterkommet kravet om opsætning af vandmåler. Kravet på afregning efter målt forbrug regnes fra det tidspunkt, hvor vandmåler anses som krævet. Vandafledningsbidraget betegnes som udgangspunkt som et årligt bidrag, fordi det i modsætning til tilslutningsbidraget er løbende og normalt opkræves på årlig basis. Der er dog ikke i loven noget, der hindrer, at kommunen (i en overgangsperiode hvor der overgås fra skønnet til målt forbrug,) kan vælge at opkræve vandafledningsbidraget for en længere eller kortere periode. Spørgsmålet om sammenfald af aflæsnings- og takstperioder kan således i høj grad løses i den allerede eksisterende praksis. Udvalget finder derfor ikke grundlag for at foreslå ændringer på denne baggrund - men vil foreslå, at man henstiller til kommuner og vandværker til muligt at aftale sig frem til fælles takstperioder, hvis der eksisterer et problem, der ikke løses af den nuværende praksis på området. Hvis der opstår det problem, at kloakforsyningen skal have indberetninger af data fra 10 vandværker og ikke kan få data, der er tidsmæssigt sammenfaldende, må kommunen gøre brug af proportionalitetsberegninger - dvs. beregning af vandforbruget udfra et gennemsnit indenfor det enkelte takstår for de måneder, hvor vandforbruget - på grund af det manglende sammenfald mellem aflæsningsperiode og opkrævningsperiode - ikke er kendt. Dette betyder, at kommunen for de perioder, hvor vandforbruget ikke er kendt må anvende et acontobidrag ved opkrævningen, der er beregnet på baggrund af det gennemsnitlige vandforbrug multipliceret med de for de enkelte takstår gældende takster, der skal fremgå af kommunens takstblad. Kommunen vil endvidere - hvis kommunen finder det lettest - til enhver tid være berettiget til selv at indhente oplysninger ved hjælp af udsendelse af selv-aflæsningskort.
4.1.4 Kommissorium Kommissorium Udvalget er blevet bedt om at overveje, om kommunerne i videre omfang bør have adgang til at få udleveret målerdata. Udvalget er herunder blevet bedt om at overveje, om der er behov for regler om udlevering af målerdata fra private vandværker, eller om der er behov for regler der regulerer grundejeres eller vandforsyningens manglende eller ikke rettidige aflæsning og udlevering af målerdata. 4.2 Udlevering af målerdata fra almene vandforsyninger m.v. 4.2.1 Regulering om udlevering af målerdata fra private vandværker m.v. i lov om afgift af spildevand Som nævnt ovenfor, er der ikke i lov om betaling for spildevandsanlæg m.v. indsat hjemmel til, at kommunen til brug for opkrævningen af vandafledningsbidrag kan kræve målerdata udleveret fra private vandforsyninger eller andre. Lov om afgift af spildevand Derimod er der med lov nr. 1098 af 29. december 1997 om ændring af forskellige afgiftslove, indsat et nyt stk.10 i § 7 i lov om afgift af spildevand, der pålægger privat og kommunale almene vandforsyningsanlæg efter anmodning en gang årligt vederlagsfrit at afgive oplysninger om de tilsluttede ejendommes afgiftspligtige vandforbrug, jf. lov om afgift af ledningsført vand. Der er dog kun tale om de måleroplysninger, der vedrører kommunens opkrævning af spildevandsafgift. Med lovændringen er det således ikke muligt for kommunen/kloakforsy-ningen at indhente oplysninger vedrørende vandforbrug for alle ejendomme, der kan være tilknyttet den offentlige kloak, men alene ejendomme med egen udledning eller eget spildevandsanlæg, da kommunen alene skal opkræve spildevandsafgift for ejendomme, der ikke er tilsluttet et offentligt spildevandsanlæg. 4.2.2 Udlevering af data fra grundejere med eget vandindvindingsanlæg Ændringen i spildevandsafgiftsloven gælder ligeledes for grundejere med eget vandindvindingsanlæg, således at disse grundejere også efter anmodning skal afgive oplysninger om vandforbrug til kommunen til brug for beregning af spildevandsafgift. I relation til opkrævning af vandafledningsbidrag efter lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., har det tidligere været af mindre betydning at få målerdata fra ejendomme med egen vandindvinding, da det er sjældent forekommende at ejendomme, der er kloakeret, får vand fra egen vandindvinding. Ejendomme "tilknyttet" kloakforsyningen Situationen er imidlertid blevet aktualiseret af indførelse af betalingslovens § 7a. Efter § 7a skal ejendomme i det åbne land, der modtager tilbuddet om kontraktligt medlemsskab af kloakforsyningen, også betale det årlige vandafledningsbidrag. Sådanne ejendomme vil hyppigt have egen vandindvinding. Det må således antages at være hensigtsmæssigt, at en regelændring om udlevering af oplysninger, også omfatter grundejere med egen vandindvinding. 4.3 Udvalgets overvejelser og forslag Målerdata fra de private vandværker I forbindelse med ovennævnte lovændring af spildevandsafgiftsloven har Danmarks Private Vandværker fremført, at det ikke for de private vandværker er håndtérbart, hvis de alene vederlagsfrit skal indberette vandforbrug for ejendomme, der ikke er tilsluttet offentlig kloak, da vandforsyningsvirksomhederne ikke har kendskab til, hvilke ejendomme, der er kloakeret, og hvilke der ikke er. Danmarks Private Vandværker konkluderer derfor i foreningens høringssvar til ændringen af spildevandsafgiftsloven, at den eneste håndtérbare situation vil være, at de private vandværker indberetter data for alle vandforbrugere, og at kommunen herefter i sit eget EDB-anlæg foretager en sorteringsproces til brug for opkrævning af spildevandsafgiften. Den opståede situation kunne tale for, at man indførte en tilsvarende hjemmel i betalingsloven. Det vil ikke ændre på det faktum, at vandværker allerede i dag på baggrund af ændringen af spildevandsafgiftsloven "tvinges af omstændighederne" til vederlagsfrit at udlevere alle data til kommunerne. Kommunerne ville - hvis ikke vandværkerne indsamlede data og videregav dem med eller uden betaling - selv skulle have forestået indsamlingen af data ved hjælp af selvaflæsning eller lignende samt tilhørende kontrolforanstaltninger, hvilket ville give/giver en unødvendig dobbelt administration og helt unødvendige gener for vandforbrugerne. Ændring af vandforsyningsloven - krav om måler på ejendomsniveau Indsamling af data for vandforbrug vil imidlertid fra 1. januar 1999 blive vitalt for vandværkerne - idet der i vandforsyningslovgivningen fra dette tidspunkt er krav om måler på ejendomsniveau for ejendomme tilsluttet almene vandforsyninger. Hertil kommer, at udgiften til indsamling af data, (der altså er en essentiel nødvendighed for vandværkerne i første række,) ligegyldigt om kommunerne medfinansierer vandværkernes udgifter til indsamling af målerdata, i sidste ende bliver overvæltet på samme gruppe af forbrugere. Ændring af lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. Når der dertil lægges, at vandværkerne ikke har mulighed for at lave en sondringsindsats angående hvem der er kloakeret, og hvem der ikke er, og derfor som følge af den nye bestemmelse i spildevandsafgiftsloven må aflevere alle målerdata for ejendomme tilknyttet vandforsyningen vederlagsfrit, må det anses for nærliggende at foreslå, at der indføres en regel om årlig vederlagsfri dataudlevering fra alle almene vandforsyningsvirksomheder i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., svarende til den der er indsat i spildevandsafgiftslovens § 7, stk. 10. For at opnå et samlet datagrundlag for alle tilsluttede tilledere i kommunerne, er det endvidere nødvendigt at omfatte grundejere med eget vandindvindingsanlæg af en ændring af lov om betalingsregler for spildevandsanlæg. Udvalget har endvidere overvejet en anden mulighed for at indsamle målerdata til brug for beregning og opkrævning af vandafledningsbidraget Hjemmel til kommunerne kan aflæse målere Det er således foreslået, at indføre en hjemmel i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v., der hjemler adgang for kloakforsyningerne til ved henvendelse hos de tilsluttede tilledere at foretage aflæsning/kontrol-aflæsning af ejendommens vandmålere. Forslaget vil betyde, at kommunen i tilfælde, hvor det ikke har været muligt at indgå aftaler med de private vandforsyningsvirksomheder, kan vælge at forestå aflæsningen selv, således at kommunen udsender selvaflæsningskort til de tilsluttede forbrugere. Hvis enkelte tilledere ikke rettidigt eller frivilligt videregiver oplysninger om ejendommens vandforbrug, kan kloakforsyningen med udvalgets forslag herefter selv forestå aflæsningen på de berørte ejendomme. Af Danske Vandværkers Forening og Danmarks Private Vandværker, er det imidlertid fremført, at det anses for nødvendigt, at det fortsat er vandforsyningerne, der har ansvaret - og den fulde handlefrihed - i forhold til målernes opsætning, vedligeholdelse og aflæsning. m.v. Udvalget er enig i, at vandforsyningerne fortsat har det fulde ansvar for målerne. I de tilfælde, hvor kommunen selv kommer til at forestå indsamling af målerdata, skal kommunen for at foretage en korrekt opkrævning af vandafledningsbidrag have oplysninger fra vandforsyningerne om skift af målere, justering m.v. Da vandforsyningerne ikke har pligt til at udlevere disse oplysninger uden betaling herfor, kan dette udgøre en hindring for en korrekt opkrævning af vandafledningsbidrag. Danske Vandværkers Forening og Danmarks Private Vandværker har derfor foreslået, at vandforsyningerne forpligtes til en gang årligt at udlevere oplysninger om udskiftning af målere m.v. mod gebyr. Vandværksforeningerne har foreslået, at gebyret beregnes på samme måde som i bekendtgørelse nr. 533 af. 28. juni 1995 om kommuners og amtskommuners udførelse af opgaver for andre offentlige myndigheder. Af denne bekendtgørelse fremgår en måde, hvorpå man kan beregne omkostningerne ved udlevering af målerdata. På denne baggrund foreslår udvalget, at forslaget om, at kommunerne skal have hjemmel til at foretage aflæsning af målere på de tilsluttede ejendomme, kombineres med en pligt for vandforsyningerne til - mod et gebyr - at udlevere oplysninger (stamoplysninger) om udskiftning af målere m.v. Udvalget foreslår, at vandforsyningerne og KL til brug herfor udarbejder en vejledning om, hvad vandforsyningerne kan indregne i et sådant gebyr. Udvalget forventer og understreger, at en adgang for kommunen til selv at aflæse vandmålerne er tænkt anvendt rent undtagelsesvis. Udvalget lægger vægt på, at kommunerne og vandforsyningsvirksomheder - som hidtil - bør forsøge at indgå en mindelig ordning om aflæsning, således at forbrugeren besværes mindst muligt. Udvalget har endvidere lagt vægt på, at en mindelig ordning om samarbejde mht. målerdata giver "stordriftsfordele" og gavner således begge parter. Anbefaling Udvalget anbefaler, at der i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. indsættes en hjemmel til, at kommunen til brug for opkrævningen af vandafledningsbidrag kan få adgang til at aflæse vandmålere på enkeltejendomsniveau. Udvalget anbefaler endvidere, at der i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. indføres en bestemmelse om, at vandforsyningerne en gang årligt mod gebyr skal udlevere oplysninger om skift af målere, justeringer af målere m.v. i det sidste kalenderår. Udvalget finder, at grundejere med egen vandindvinding, der er tilsluttet eller kontraktligt tilknyttet kloakforsyningen, tilsvarende skal tilpligtes en gang årligt at oplyse, om der er sket udskiftning, justering eller lignende af deres vandmåler. Udvalget anbefaler, at det i tilknytning til ændringerne i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. beskrives i en vejledning, at der til trods for adgangen for kommunerne til selv at aflæse målerne på enkeltejendomsniveau bør være tale om en koordineret indsats således, at borgerne besværes mindst muligt. Det skal samtidig fastholdes, at det fortsat er vandforsyningerne, der har den fulde handlefrihed med hensyn til målernes opsætning, vedligeholdelse m.v. 4.4 Konklusion Udvalget anbefaler, at der i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. indsættes en hjemmel til, at kommunen til brug for opkrævningen af vandafledningsbidrag kan få adgang til at aflæse vandmålere på enkeltejendomsniveau. Udvalget anbefaler endvidere, at der i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. indføres en bestemmelse, om at vandforsyningerne en gang årligt mod gebyr skal udlevere oplysninger om skift af målere, justeringer af målere m.v. (stamoplysninger) i det sidste kalenderår. Udvalget foreslår, at vandforsyningerne og KL til brug herfor udarbejder en vejledning om, hvad vandforsyningerne kan indregne i et sådant gebyr. Udvalget anbefaler, at grundejere med egen vandindvinding, der er tilsluttet eller kontraktligt tilknyttet kloakforsyningen. tilpligtes en gang årligt til at afgive oplysninger om udskiftning, justering eller lignende af ejendommens vandmåler. Udvalget anbefaler, at det i tilknytning til ændringerne i lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. beskrives i en vejledning, at der til trods for adgangen for kommunerne til selv at aflæse målerne på enkeltejendomsniveau bør være tale om en koordineret indsats således, at borgerne besværes mindst muligt. Det skal samtidig fastholdes, at det fortsat er vandforsyningerne, der har den fulde handlefrihed med hensyn til målernes opsætning, vedligeholdelse m.v. |
||