Vurdering af beskæftigelseseffekt i forbindelse med jord- og
grundvandsforureninger
4. Model til beregning af beskæftigelse
4.1 Beregning af beskæftigelse
4.2 Beregningernes nøjagtighed
4.2.1 Valg af brancher
4.2.2 Faktortallenes betydning
4.2.3 Prisindeksets betydning
4.2.4 Fordelingstallenes betydning
4.2.5 Pepræsentative sager
Modelberegning
På baggrund af de økonomiske oplysninger, der er indberettet fra amterne og
kommunerne til Miljøstyrelsen i 1996, og fordelingstallene i tabel 3.4 er der foretaget
en modelberegning af beskæftigelsen i den private sektor.
4.1 Beregning af beskæftigelseseffekten
Trin 1
De nedenstående tabeller viser trinvist, hvordan beregningerne foretages.
Tabel 4.1
Fordeling af investeringer i 1996 på projektfaser i kr. og den procentvise fordeling på
de 4 brancher.
Trin 2
Ved at gange forbruget med den procentvise fordeling fås omsætningen i de fire
brancher.
Tabel 4.2
Omsætning i de fire brancher. Enhed:1000 kr.
Trin 3
Ved at gange omsætningen med de fundne faktortal for beskæftigelse i de enkelte
brancher, fås den samlede beskæftigelseseffekt.
Tabel 4.3
Samlet beskæftigelse.
Der er således skabt 257 heltidsstillinger i det private erhvervsliv som følge af en
offentlig investering på 112.466.000 kr. Det svarer til at der i gennemsnit skabes 2,3
fuldtidsstillinger for hver 1 mio. kr. der investeres, eller at en fuldtidsstilling koster
438.000 kr.
4.2 Beregningernes nøjagtighed
Samlet usikkerhed
Usikkerhederne på modellens beregning af den samlede beskæftigelse vurderes at være
mindre end 5%. I de foregående kapitler er der redegjort for, hvordan tallene er
indsamlet, og i dette afsnit beskrives de usikkerheder der er knyttet til opgørelserne.
4.2.1 Valg af brancher
Usikkerhed på valg af brancher
Der er ikke tvivl om, at de fire brancher er aftagere af mindst 98 % af de investerede
kroner. Den tilnærmelse der ligger i kun at beskrive fire brancher, og dermed undlade
andre brancher, er derfor ubetydelig.
4.2.2 Faktortallenes betydning
Usikkerhed på faktortal
Usikkerheden på faktortallene for beskæftigelsen i de fire brancher er beskrevet i
kapitel 2, og det vurderes, at tallene er robuste indenfor en margen af + 0,1 stilling pr.
1. mio. kr. Her ligger den største unøjagtighed i beregningerne. Skulle tallene
konsekvent være 0,1 stilling forkert, vil det betyde at den beregnede beskæftigelse på
257, enten ville vokse til 270 stillinger, eller reduceres til 247. I begge tilfælde en
fejl på ca. 5%.
4.2.3 Prisindeksets betydning
Som beskrevet i kapitel 2, er opgørelsen af faktortallene fra 1992. I den
mellemliggende periode er alle priser steget, og det kan ud fra prisindekset beregnes
hvilken betydning det har på den beregnede beskæftigelseseffekt. Anvendes de prisindeks
der er vist i tabel 2.5, ses det i tabel 4.4 at den samlede beskæftigelse i 1996 falder
fra 257 til 234.
Indeksregulering
Det er vigtigt at gøre sig formålet med denne undersøgelse klart. Ønskes det at
foretage sammenligninger med andre offentlige investeringer og deres
beskæftigelseseffekt, vil de sandsynligvis være baseret på input-output tabeller fra
1992, hvorfor der ikke skal foretages indeksregulering. Ønskes der et så nøjagtigt tal
som muligt for det skabte antal arbejdspladser i 1996, bør de indeksregulerede tal
anvendes.
Tabel 4.4
Prisindeksets betydning for beskæftigelseseffekten.
|
Prisindex for 1996 |
Beskæftigelse uden
justering for prisindeks |
Beskæftigelse justeret
for prisindeks |
Rådgivende ingeniører |
1.11 |
70 |
63 |
Entreprenører |
1.10 |
126 |
114 |
Laboratorier |
1.11 |
19 |
17 |
Jordrense firmaer |
1.06 |
43 |
40 |
I alt |
|
257 |
234 |
4.2.4 Fordelingstallenes betydning
Fordeling på faser
Fordelingen af udgifter på de enkelte faser er opgjort som et gennemsnit af alle de
sager, i alt 927, som har været aktive i årene 1994 - 1996. Datagrundlaget vurderes
derfor at være repræsentativt, og usikkerheden minimal.
Fordeling på brancher
Fordelingen af udgifter på de fire brancher, bygger på et mindre talmateriale, i alt
176 sager. En forkert opgørelse af fordelingen mellem erhvervene, vil have størst
betydning hvis forholdet mellem udgifter til entreprenører og udgifter til
jordrensefirmaer er vurderet forkert. De to brancher har dels den største forskel i
beskæftiglsesfaktorer, fra 2,1 til 2,6, dels har de det største overlappende
arbejdsfelt. Jordrensefirmaerne beskæftiger 32 personer, relateret til fasen etablering
af afværgeprojekter med bortgravning af jord ( Afv. etabl., jord. ). Entreprenørerne
beskæftiger i samme fase 37 personer. For at illustrere den absolut største, men også
urealistiske, fejl der kan skyldes en forkert opgørelse af erhvervenes omsætning i de
enkelte faser, beregnes beskæftigelsen for denne fase som om jordrensefirmaerne havde
hele omsætningen. Investeringen er samlet på 29.7 mio. kr., og med en
beskæftigelsesfaktor på 2,6, svarer det til 77 heltidsstillinger. Set i forhold til den
i tabel 4.3 beregnede beskæftigelse på 69 heltidsstillinger, en "fejl" på
11,6%. Hertil kan indvendes at jordrensefirmaerne ikke ville kunne holde
beskæftigelsesfaktoren oppe på 2,6, hvis de skulle udføre det entreprenør arbejde der
under alle omstændigheder er nødvendigt for at grave jorden op og transportere den til
rensning.
Eksemplet illustrerer tydeligt, at der skal foretages helt urealistiske omfordelinger
mellem erhvervene for at ændre væsentligt på den beregnede beskæftigelse.
4.2.5 Repræsentative sager
Fordelingstal i relation til sagsstørrelse
Som det fremgår af tabel 3.5 er der i nogle projektfaser en betydelig forskel på
gennemsnitspriserne, når ROKA og amternes tal sammenlignes. Sagernes størrelse,
beskrevet ved deres gennemsnitspris, kan have betydning for fordelingen af
udgifter/omsætning mellem erhvervene.
Projekter med afgravning af jord
For små sager vil rådgivernes honorar veje tungt, i de mellemstore sager vil
entreprenørens andel gradvist vokse, og for de helt store projekter med afgravning af
store mængder forurenet jord, vil jordrensningen udgøre en stigende andel af
omkostningerne. De indsamlede data for projekter med afgravning af jord er vist på Figur
4.1.
Samlet set falder udgifterne til rådgivning mens udgifterne til entreprenørerne og
jordrenserne stiger, når projekternes samlede pris stiger. Det ses, at entreprenørernes
andel stiger hurtigt i starten, det dækker over de initialomkostninger, der altid er ved
projektstart. Efterhånden som projektsummen stiger, aftager betydningen af
initialomkostningerne, og udgifterne til jordrens stiger.
Figur 4.1
Fordeling af udgifter til de fire erhvervsgrupper i forhold til den samlede projektpris.
Gældende for afværgeprojekter med afgravning af jord.
(10 Kb)
Projekter med etablering af afværgepumpning
Det samme forhold er sandsynligvis gældende for projekter med etablering af
afværgepumpning. På figur 4.2 er rådgivernes omsætning sat i forhold til den totale
projektpris for de 11 sager der er hentet oplysninger om.
Figur 4.2
Rådgivernes omsætning i % af den totale projektpris, for sager hvor der er etableret
afværgepumpning
(11 Kb)
Der er tilsyneladende den samme sammenhæng mellem projektpris og rådgivernes
omsætning som ses for afværgeprojekter med bortgravning af jord, figur 4.1. Da
grundvandsprojekterne i ROKA databasen i gennemsnit koster ca. 1.6 mio. kr., kan
rådgivernes omsætning ud fra figur 4.2 skønnes til ca. 15%, mod de 12% der er brugt i
tabel 4.1 til beregning af beskæftigelsen. Beregnes beskæftigelsen ud fra de 15%
omsætning til rådgiverne, vil der skabes 2 ekstra rådgiverstillinger, som tages fra
entreprenørerne. Samlet set samme beskæftigelse, men en mindre ændring mellem
erhvervene.
Dette eksempel viser at sagernes størrelse har en vis betydning for fordelingen mellem
erhvervene, men at denne betydning er minimal i forhold til den samlede beskæftigelse.
|