[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
D 2.1 Status
D 2.2 Fremtidige initiativer
D 2.3 Regulering
D 2.4 Kapacitet
D 2.5 Miljøvurdering
D 2.6 Betydning for de nationale myndigheder
D 2.7 Betydning for de kommunale myndigheder
Miljøproblem |
Bygge- og anlægsaffald udgør 27%
af den samlede affaldsmængde, som ville have optaget deponeringskapacitet, hvis det ikke
blev genanvendt |
Initiativer |
Udstedelse af en bekendtgørelse
vedrørende krav til genanvendelse af restprodukter og jord til bygge- og anlægsformål
Etablering af en særskilt ordning for PVC
Udsortering af imprægneret træ som ikke-forbrændingsegnet affald
Undersøgelse af behovet for udsortering af andre miljøbelastende
fraktioner
Øget anvendelse af miljørigtig projektering |
D 2.1 Status
Mål år 2004
- 90% genanvendelse af bygge- og anlægsaffald
- udsortering af miljøbelastende affaldsfraktioner (PVC, imprægneret træ samt
elektriske og elektroniske produkter)
- øget anvendelse af miljørigtig projektering
Bygge- og anlægsaffaldet består hovedsagelig af beton, asfalt, sten samt øvrigt
bygge- og anlægsaffald. Den producerede mængde udgjorde i 1997 3,4 mio. tons. Mængden
af bygge- og anlægsaffald har gennem de sidste år været stigende.
Den høje genanvendelsesprocent for bygge- og anlægsaffald skal fastholdes, idet der
ved genanvendelsen af affaldet spares ressourcer. Der lægges vægt på, at genanvendelsen
sker under størst mulig hensyntagen til grundvandsressourcerne. I kommende byggerier skal
"vugge-til-grav"- tænkningen have større udbredelse, og anvendelse af
miljørigtig projektering skal spille en mere fremtrædende rolle, hvorved
affaldsbehandlingen vil indgå i miljøvurderingen af byggeriet allerede i designfasen.
I 1997 opnåede man en genanvendelsesprocent på knap 91% for bygge- og anlægsaffald.
8% af den samlede mængde blev deponeret, og 1% af affaldet blev sendt til særlig
behandling. Alt i alt må den hidtidige indsats på bygge- og anlægsområdet betegnes som
en succes, og den tidligere målsætning om 85% genanvendelse inden år 2000 er nået.
Samtidig med øget genanvendelse er der registreret en nedgang i mængden til deponering,
hvorved fremtidig behov for ny kapacitet på deponeringsanlæg mindskes.
D 2.2 Fremtidige initiativer
I 1999 vil en bekendtgørelse om genanvendelse af restprodukter og jord til bygge- og
anlægsarbejder blive sendt i høring. Bekendtgørelsens formål er at sikre, at
genanvendelsen sker under størst mulig hensyntagen til grundvandsressourcerne.
Der skal ske en separat udsortering og indsamling af en lang række materialer og
komponenter inden for byggesektoren, som indeholder miljøbelastende stoffer. I første
omgang skal der stilles krav om udsortering af følgende fraktioner: PVC, imprægneret
træ, elektriske og elektroniske produkter.
Midler
- krav til genanvendelse af restprodukter og jord i bygge- og anlægsarbejder
- krav om frasortering af miljøbelastende stoffer, materialer og
komponenter(elektriske og elektroniske produkter, PVC og imprægneret træ)
- undersøgelse om mulighed for at stille krav til anvendelse af miljørigtig
projektering
- undersøgelse af behovet for udsortering af andre miljøbelastende fraktioner
Der skal iværksættes en undersøgelse , der skal kortlægge behovet for udsortering
af andre miljøbelastende fraktioner fra bygge- og anlægssektoren. I første omgang vil
behovet for udsortering af metalholdige dele blive undersøgt.

Kilde: Affaldsstatistik 1997, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1999.
I konceptet miljørigtig projektering indgår overvejelser om affaldsforebyggelse
og genanvendelse. Anvendelse af miljørigtig projektering er i dag frivillig, men
mulighederne for at stille krav til anvendelse skal i samarbejde med By- og
Boligministeriet undersøges.
D 2.3 Regulering
I foråret 1994 indgik miljøministeren, Kommunernes Landsforening og Københavns og
Frederiksberg Kommuner en aftale om forbrændingsegnet affald, bygge- og anlægsaffald,
organisk affald og deponering. I forbindelse med denne aftale blev der i 1995 udstedt et
cirkulære om kommunale regulativer om sortering af bygge- og anlægsaffald med henblik
på genanvendelse. Herudover indgik Miljøministeriet og Entreprenørforeningens
Nedbrydningssektion en aftale om selektiv nedrivning. Med underskrivelsen af denne aftale
sikres det, at sorteringen sker ved kilden.
Cirkulæret fastsætter, at ved nedbrydningsarbejde, som involverer mere end 1 ton
bygge- og anlægsaffald, skal affaldet kildesorteres i rene fraktioner, således at f.eks.
tegl og beton holdes adskilt.
I medfør af cirkulæret har kommunerne udstedt regulativer med krav om sortering.
Regulativerne trådte i kraft senest 1. januar 1997.
I forbindelse med regulering af bygge- og anlægsaffald har affaldsafgiften spillet en
væsentlig rolle, idet affald, der genanvendes ikke er afgiftsbelagt.
Endelig har offentlige tilskud til genanvendelsesinitiativer haft stor betydning.
D 2.4 Kapacitet
En stor del af bygge- og anlægsaffaldet oparbejdes ved hjælp af mobile
nedknusningsanlæg, der flyttes rundt i landet til forskellige rekvirenter. Kapaciteten
vurderes således ikke at være en barriere for målsætningen.
D 2.5 D 2.5 Miljøvurdering
Udsortering af miljøbelastende fraktioner forventes at give en øget kvalitet i
affaldsbehandlingen. Ved implementering af miljørigtig projektering forventes på sigt en
reduktion i den producerede mængde affald samt en substitution af materialer med indhold
af miljøbelastende stoffer.
D 2.6 Betydning for de nationale myndigheder
De nationale affaldsmyndigheder vil være ansvarlig for udstedelse af krav til
genanvendelse af restprodukter og jord i form af en bekendtgørelse.
De nationale affaldsmyndigheder er endvidere ansvarlige for, at der fastsættes krav om
sortering og indsamling af visse miljøbelastende fraktioner.
De nationale affaldsmyndigheder vil i samarbejde med By- og Boligministeriet være
ansvarlige for at undersøge mulighederne for at stille krav om anvendelse af miljørigtig
projektering.
D 2.7 Betydning for de kommunale myndigheder
Ved implementering af Bekendtgørelsen om genanvendelse af restprodukter og jord til
bygge- og anlægsarbejder skal kommunerne udarbejde en prognose for deponeringsbehovet for
uorganiske restprodukter og jord til brug for amternes regionplanlægning.
Ved implementering af krav om frasortering af visse affaldsfraktioner skal kommunerne i
deres planlægning tage højde for, at fraktionerne skal udsorteres og indsamles separat.
|