[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
D 4 Industri
D 4.1.1 Status
D 4.1.2 Fremtidige initiativer
D 4.1.3 Regulering
D 4.1.4 Miljøvurdering
D 4.1.6 Betydning for de kommunale myndigheder
Miljøproblem |
Stigende affaldsmængder fra industrien - en stor
del heraf deponeres. |
Initiativer |
Forbedrede oplysninger om affaldet i grønne
regnskaber, miljøstyring, ved miljøgodkendelser og via brancheorienteringer Særlig
indsats mod de brancher, som deponerer store mængder affald (bl.a. støberier og
skrotvirksomheder)
Vejledning om pap og papir
Øget genanvendelse af farligt og miljøbelastende affald
Vejledning om farligt affald
Evaluering af erfaringer med erhvervsaffaldskonsulenter
Afholdelse af workshop om bl.a. etablering af affaldsbørser |
Mål år 2004
- 65 % genanvendelse af affald fra industrien
- højst 15 % deponering
- forbedret indsamling af farligt affald
D 4.1.1 Status
Ved industriaffald forstås i denne sammenhæng affald fra kasserede produkter og
produktionsaffald fra fremstillingsvirksomhederne.
Affaldsforebyggelsen skal styrkes og genanvendelsen af industriens affald skal øges -
også af det farlige affald. Miljøbelastende affaldsfraktioner skal udsorteres, og der
skal udvikles teknologier til at behandle dem særskilt, så energi og råvareressourcerne
udnyttes bedst muligt.
Mængden af industriaffald er steget med knap 4% fra 1996 til 1997. I 1997 udgjorde
affaldsmængden 2.736.000 tons. Målet for genanvendelse år 2004 sættes til 65%
genanvendelse, og mængden af affald, der deponeres, skal højst være 15%.
Der skal derfor sættes større fokus på industriens affald og det ressourcespild, som
er forbundet med dannelsen af affaldet. Oplysninger om f.eks. affaldsgenerering, affaldets
sammensætningen og muligheder for frasortering af miljøbelastende stoffer i affaldet vil
fremover være vigtige i grønne regnskaber og miljøgodkendelser samt i forbindelse med
miljøstyring.
Der skal bruges forskellige strategier til affaldsforebyggelse, afhængig af om der er
tale om procesaffald eller affald fra udtjente produkter.
Godt en fjerdedel af affaldet blev deponeret, mens 58% blev genanvendt, og 14% blev
forbrændt. Mængden og sammensætningen af industriaffaldet er meget forskellig og
afhænger af, hvilken branche affaldet stammer fra samt virksomhedernes størrelse og
antal. Mulighederne for at genanvende eller reducere affaldsmængderne vil derfor være
forskellig fra affaldsfraktion til affaldsfraktion og fra branche til branche.
Kilde: Affaldsstatistik 1997, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1999.
For brancher med mange små virksomheder kan det være afgørende at få affaldet
samlet i større enheder, så det forsyningsmæssige og økonomiske grundlag er til stede
for genanvendelse.
Nedenstående figur viser en opgørelse over affald fra industrien opdelt på
behandlingsform. Det ses, at fraktionerne "jern og metal", "diverse
brændbart" og "diverse ikke-brændbart" samt "roejord" udgør de
største mængder af industriaffaldet.

Opgørelse over affald fra fremstillingsvirksomhederne opdelt efter behandlingsform
(Kilde: Affaldsstatistik 1997, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1999)
Fraktionen "diverse ikke brændbart" deponeres hovedsageligt. Denne fraktion
indeholder hovedsageligt roejord, støberiaffald og affald fra skrotvirksomheder. Det bør
imidlertid overvejes, hvorvidt det er muligt at genanvende roejorden fremfor at deponere
denne fraktion.
Midler
- evaluering af erfaringer med erhvervsaffaldskonsulenter
- fokus på affald i miljøgodkendelserne, de grønne regnskaber og ved miljøstyring
- etablering af affaldsbørser
- implementering af IPPC-direktivet
- fjerne genanvendelige fraktioner fra det brændbare affald
- indskærpelse af kommunernes ansvar for at øge udsortering af pap og papir
- vejledning om farligt affald
D 4.1.2 Fremtidige initiativer
De forskellige ordninger og erfaringer med erhvervsaffaldskonsulenter vil blive
evalueret.
Affaldsforebyggelse
Oplysninger om affaldsmængder, sammensætning og muligheder for genanvendelse skal
forbedres i forbindelse med udarbejdelse af fremtidige miljøgodkendelser, i de grønne
regnskaber og ved etablering af miljøstyring på virksomhederne.
- Miljøgodkendelserne skal forbedres på affaldsområdet. Ved implementering af
IPPC-direktivet vil affaldsdelen blive opprioriteret.
- Evalueringen af de grønne regnskaber forventes færdig september 1999. I den
forbindelse skal det vurderes, om regelgrundlaget skal justeres, eller om der skal
udarbejdes yderligere informationsmateriale til virksomhederne, også om affald.
- Udarbejdelse af en række brancheorienteringer kan føre til øget brug af miljøstyring
på virksomhederne.
Genanvendelse
- I 1999 afholdes en workshop om, hvorledes man kan styrke afsætningen af genanvendelige
materialer og øge genanvendelsen herunder styrke mulighederne for etablering af
affaldsbørser.
- Brændbart affald indeholder genanvendelige fraktioner, som skal udsorteres, fordi det
kan genanvendes, eller fordi det indeholder miljøbelastende stoffer. Industrien skal
fremover - foruden pap og papir også udsortere plast, elektriske og elektroniske
produkter og imprægneret træ (se bilag E).
- Farligt affald. Der skal etableres ordninger især for brancher med mange, små
virksomheder, hvor en øget genanvendelse forudsætter, at affaldet samles. Det skal
undersøges, om affaldsafgiften kan medvirke til øget genanvendelse af farligt affald (se
bilag E). Herudover skal der udarbejdes en vejledning om farligt affald, hvor reglerne
præciseres.
- Indsamlingen af pap og papir fra erhvervsvirksomheder kan øges. Der skal i 1999
udarbejdes en vejledning, hvor ansvaret for udsortering af fraktionen præciseres (se
bilag E).
Deponering
- Generelt deponeres der for store mængder industriaffald. Især affald fra støberier og
skrotvirksomheder udgør en væsentlig del. Specifikke initiativer er rettet mod
enkeltfraktioner. Se bilag E om støberier og om shredderaffald, elektronik, kølemøbler
og biler.
D 4.1.3 Regulering
Håndtering af industriaffald reguleres efter Affaldsbekendtgørelsen. Virksomhederne
har ansvaret for at kende sammensætningen af affaldet, herunder at vurdere om det er
farligt affald og anmelde dette til kommunen.
Kommunerne skal anvise bortskaffelsesmuligheder for affaldet. Kommunerne skal etablere
indsamlingsordninger eller henteordninger for farligt affald fra virksomhederne.
Virksomhederne skal i dag udsortere pap, papir, karton, ståltromler og
transportemballager af plast til genanvendelse.
Med de nye initiativer vil der blive krav om udsortering af genanvendelige og
miljøbelastende affaldsfraktioner som PVC, imprægneret træ, elektriske og elektroniske
produkter. (Se bilag E).
D 4.1.4 Miljøvurdering
En øget udsortering af miljøbelastende affaldsfraktioner vil føre til en bedre
genanvendelse af restprodukterne. Udsortering af genanvendelige fraktioner fra den
brændbare affaldsfraktion vil desuden betyde, at ressourcerne i affaldet udnyttes og
behovet for forbrænding nedsættes.
D 4.1.5 Betydning for de nationale myndigheder
Affaldsbekendtgørelsen skal revideres med krav om øget udsortering af
miljøbelastende og genanvendelige affaldsfraktioner.
Der skal afholdes en workshop om mulighederne for at øge genanvendelse ved f.eks.
etablering af affaldsbørs.
Der skal udarbejdes en vejledning om farligt affald.
Der skal udarbejdes en vejledning om pap og papir.
Der skal udarbejdes en række branchevejledninger.
Ved implementeringen af IPPC-direktivet vil der komme fokus på virksomheders
håndtering affald.
Ved evalueringen af de grønne regnskaber i løbet af 1999 vil det blive vurderet, om
affaldshåndteringen er tilstrækkeligt belyst.
D 4.1.6 Betydning for de kommunale myndigheder
Kommunerne skal sørge for kildesortering af pap, plast, imprægneret træ og
elektriske og elektroniske produkter, og kommunerne skal anvise de sorterede
affaldsfraktioner til genanvendelse, deponering eller særskilt behandling.
|