[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Affald 21
D 5 Institutioner, handel og kontor
D 5.1.1 Status
D 5.1.2 Fremtidige initiativer
D 5.1.3 Regulering
D 5.1.4 Kapacitet
D 5.1.5 Miljøvurdering
D 5.1.6 Betydning for de nationale myndigheder
D 5.1.7 Betydning for de kommunale myndigheder
Miljøproblem |
Affaldsmængderne er stigende. Genanvendelsen af
affaldet er i dag mindre end ønsket, hvorved ressourcer går tabt. Affald
fra institutioner, handel og kontor, herunder offentlige kontorer og servicesektoren
indeholder miljøbelastende stoffer, der skal udsorteres til særskilt behandling |
Initiativer |
Øget indsamling og genanvendelse af pap og papir
samt plast Når nye behandlingsmetoder er udviklet, skal alle batterier
indsamles
Etablering af en særskilt ordning for bilaffald. Krav fastlægges i
bekendtgørelse
Særlige krav til behandling af elektronikaffald
PVC udsorteres separat til særskilt behandling/bortskaffelse
Den eksisterende ordning for dæk skal udbygges
Den eksisterende ordning for madaffald fra storkøkkener skal revurderes
Tilskudsordningen for spildolie skal revurderes |
D 5.1.1 Status
Mål i år 2004
- 50% genanvendelse
- 45% forbrænding
- 5% deponering
Sektoren omfatter affald fra institutioner, handel og private og offentlige kontorer,
dvs. servicesektoren.
Affaldet består af mange forskellige affaldsfraktioner, og sammensætning er ofte ikke
kendt. Dette indebærer vanskeligheder med at sætte målrettet ind over for sektoren som
helhed.
Mængden af affald fra institutioner, handel og kontor er stigende. Genanvendelse af
affaldet inden for sektoren skal øges, og miljøbelastende fraktioner skal udsorteres med
henblik på særskilt behandling. Virksomheder og offentlige og private institutioner har
en vigtig rolle i at øge udsorteringen af genanvendelige materialer og miljøbelastende
fraktioner.
Den samlede affaldsmængde var 861.000 tons i 1997. Affaldsmængden fra servicesektoren
steg kraftigt med godt 25% fra 1994 til 1995, mens mængden kun er steget mellem 1 og 2%
p.a. fra 1995 til 1997.
I 1997 var genanvendelsen på 38%, hvilket er under målsætningen på 60% i år 2000.
41% gik til forbrænding, 20% til deponering, mens 2% blev ført til særlig behandling.
Idet der er sket en væsentlig ændring af mængden og sammensætningen af affald fra
servicesektoren, nedsættes målsætningen for genanvendelse til 50%, og det forventes
ikke at være muligt helt at undgå deponering.
I nogle få kommuner og affaldsselskaber er der ansat erhvervskonsulenter, der har til
opgave at øge informationen om de kommunale regulativer samt vejlede i en mere
hensigtsmæssig affaldshåndtering. Der er brug for en evaluering af de bestående
erhvervsaffaldskonsulentordninger.
I 1998 blev der gennemført en undersøgelse, der belyste barrierer for at øge
genanvendelsen af forbrændingsegnet affald. I rapporten gives der en række anbefalinger
for at overvinde disse barrierer. Det anbefales, at kommunerne udfører mere opsøgende
arbejde hos virksomhederne (f.eks. i form af erhvervsaffaldskonsulentordninger), at der
indføres nemmere ordninger for de mindre virksomheder eller indføres kontrol på
affaldsforbrændingsanlæggene for at friholde dem for genanvendeligt affald.

Kilde: Affaldsstatistik 1997, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1999.
D 5.1.2 Fremtidige initiativer
Midler
- øget genanvendelse af pap og papir, glas og plast
- udsortering af miljøbelastende fraktioner som batterier, dæk, PVC, elektriske og
elektroniske produkter og kølemøbler
- revurdering af eksisterende ordninger for organisk affald og spildolie
- evaluering af erhvervsaffaldskonsu-lentordninger
- kortlægning af affaldssammensætningen
En række af de initiativer, der iværksættes inden for denne sektor, vil være rettet
mod specifikke fraktioner.
Genanvendelse af pap og papir, glas samt plast fra institutioner, handel og kontor skal
øges, (se bilag E).
De miljøbelastende fraktioner som batterier, dæk, PVC, elektriske og elektroniske
produkter og kølemøbler skal udsorteres med henblik på særskilt behandling, (se bilag
E).
De eksisterende ordninger for organisk affald og spildolie skal revurderes, (se bilag
E).
De forskellige ordninger og erfaringer med erhvervsaffaldskonsulenter vil blive
evalueret.
Der skal ske en kortlægning af sammensætningen af affaldet med særlig vægt på det
affald, der deponeres, og på potentialerne for genanvendelse.
D 5.1.3 Regulering
Kommunerne skal anvise bortskaffelsesmuligheder for affaldet inden for sektoren.
Virksomheder, institutioner, kontorer m.v. skal i dag udsortere pap, papir, karton,
ståltromler og transportemballager af plast til genanvendelse.
I 1994 indgik miljø- og energiministeren, Dansk Industri, Plastindustrien og
Emballageindustrien en aftale om transportemballage. Aftalen satte som målsætning, at
80% af plast og pap/papir- transportemballage skulle genanvendes inden år 2000 enten ved
genbrug eller materialegenvinding. Aftalen blev i 1998 justeret med hensyn til dels
definition af transportemballage, som nu følger emballagedirektivets definition, dels
målsætningerne, således at de procentvise mål nu udelukkende gælder for
materialegenvinding.
D 5.1.4 Kapacitet
For hovedparten af de genanvendelige fraktioner er der ikke mangel på
behandlingskapacitet. For flere af de miljøbelastende fraktioner er behandlingsformen
endnu ikke færdigudviklet.
D 5.1.5 Miljøvurdering
Indsatsen for at øge genanvendelsen vil mindske behovet for forbrændings- og
deponeringskapacitet og sikre udnyttelse af ressourcerne i affaldet.
D 5.1.6 Betydning for de nationale myndigheder
Affaldsbekendtgørelsen skal revideres, således at miljøbelastende affaldsfraktioner
udsorteres med henblik på særskilt behandling. Der skal udarbejdes en vejledning for
indsamling af pap og papir.
D 5.1.7 Betydning for de kommunale myndigheder
Kommunerne skal øge informationen om de eksisterende ordninger og styrke tilsynet med
virksomheder og institutioner i denne sektor, særligt hvad angår benyttelsespligten for
anvisningsordninger for genanvendeligt affald.
|