[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Affald 21

D 5 Institutioner, handel og kontor

D 5.1.1 Status
D 5.1.2 Fremtidige initiativer
D 5.1.3 Regulering
D 5.1.4 Kapacitet
D 5.1.5 Miljøvurdering
D 5.1.6 Betydning for de nationale myndigheder
D 5.1.7 Betydning for de kommunale myndigheder

Miljøproblem Affaldsmængderne er stigende. Genanvendelsen af affaldet er i dag mindre end ønsket, hvorved ressourcer går tabt.

Affald fra institutioner, handel og kontor, herunder offentlige kontorer og servicesektoren indeholder miljøbelastende stoffer, der skal udsorteres til særskilt behandling

Initiativer Øget indsamling og genanvendelse af pap og papir samt plast

Når nye behandlingsmetoder er udviklet, skal alle batterier indsamles

Etablering af en særskilt ordning for bilaffald. Krav fastlægges i bekendtgørelse

Særlige krav til behandling af elektronikaffald

PVC udsorteres separat til særskilt behandling/bortskaffelse

Den eksisterende ordning for dæk skal udbygges

Den eksisterende ordning for madaffald fra storkøkkener skal revurderes

Tilskudsordningen for spildolie skal revurderes

D 5.1.1 Status

Mål i år 2004

  • 50% genanvendelse
  • 45% forbrænding
  • 5% deponering

Sektoren omfatter affald fra institutioner, handel og private og offentlige kontorer, dvs. servicesektoren.

Affaldet består af mange forskellige affaldsfraktioner, og sammensætning er ofte ikke kendt. Dette indebærer vanskeligheder med at sætte målrettet ind over for sektoren som helhed.

Mængden af affald fra institutioner, handel og kontor er stigende. Genanvendelse af affaldet inden for sektoren skal øges, og miljøbelastende fraktioner skal udsorteres med henblik på særskilt behandling. Virksomheder og offentlige og private institutioner har en vigtig rolle i at øge udsorteringen af genanvendelige materialer og miljøbelastende fraktioner.

Den samlede affaldsmængde var 861.000 tons i 1997. Affaldsmængden fra servicesektoren steg kraftigt med godt 25% fra 1994 til 1995, mens mængden kun er steget mellem 1 og 2% p.a. fra 1995 til 1997.

I 1997 var genanvendelsen på 38%, hvilket er under målsætningen på 60% i år 2000. 41% gik til forbrænding, 20% til deponering, mens 2% blev ført til særlig behandling. Idet der er sket en væsentlig ændring af mængden og sammensætningen af affald fra servicesektoren, nedsættes målsætningen for genanvendelse til 50%, og det forventes ikke at være muligt helt at undgå deponering.

I nogle få kommuner og affaldsselskaber er der ansat erhvervskonsulenter, der har til opgave at øge informationen om de kommunale regulativer samt vejlede i en mere hensigtsmæssig affaldshåndtering. Der er brug for en evaluering af de bestående erhvervsaffaldskonsulentordninger.

I 1998 blev der gennemført en undersøgelse, der belyste barrierer for at øge genanvendelsen af forbrændingsegnet affald. I rapporten gives der en række anbefalinger for at overvinde disse barrierer. Det anbefales, at kommunerne udfører mere opsøgende arbejde hos virksomhederne (f.eks. i form af erhvervsaffaldskonsulentordninger), at der indføres nemmere ordninger for de mindre virksomheder eller indføres kontrol på affaldsforbrændingsanlæggene for at friholde dem for genanvendeligt affald.

Image68.gif (13188 bytes)

Kilde: Affaldsstatistik 1997, Orientering fra Miljøstyrelsen nr. 1, 1999.

D 5.1.2 Fremtidige initiativer

Midler

  • øget genanvendelse af pap og papir, glas og plast
  • udsortering af miljøbelastende fraktioner som batterier, dæk, PVC, elektriske og elektroniske produkter og kølemøbler
  • revurdering af eksisterende ordninger for organisk affald og spildolie
  • evaluering af erhvervsaffaldskonsu-lentordninger
  • kortlægning af affaldssammensætningen

En række af de initiativer, der iværksættes inden for denne sektor, vil være rettet mod specifikke fraktioner.

Genanvendelse af pap og papir, glas samt plast fra institutioner, handel og kontor skal øges, (se bilag E).

De miljøbelastende fraktioner som batterier, dæk, PVC, elektriske og elektroniske produkter og kølemøbler skal udsorteres med henblik på særskilt behandling, (se bilag E).

De eksisterende ordninger for organisk affald og spildolie skal revurderes, (se bilag E).

De forskellige ordninger og erfaringer med erhvervsaffaldskonsulenter vil blive evalueret.

Der skal ske en kortlægning af sammensætningen af affaldet med særlig vægt på det affald, der deponeres, og på potentialerne for genanvendelse.

D 5.1.3 Regulering

Kommunerne skal anvise bortskaffelsesmuligheder for affaldet inden for sektoren.

Virksomheder, institutioner, kontorer m.v. skal i dag udsortere pap, papir, karton, ståltromler og transportemballager af plast til genanvendelse.

I 1994 indgik miljø- og energiministeren, Dansk Industri, Plastindustrien og Emballageindustrien en aftale om transportemballage. Aftalen satte som målsætning, at 80% af plast og pap/papir- transportemballage skulle genanvendes inden år 2000 enten ved genbrug eller materialegenvinding. Aftalen blev i 1998 justeret med hensyn til dels definition af transportemballage, som nu følger emballagedirektivets definition, dels målsætningerne, således at de procentvise mål nu udelukkende gælder for materialegenvinding.

D 5.1.4 Kapacitet

For hovedparten af de genanvendelige fraktioner er der ikke mangel på behandlingskapacitet. For flere af de miljøbelastende fraktioner er behandlingsformen endnu ikke færdigudviklet.

D 5.1.5 Miljøvurdering

Indsatsen for at øge genanvendelsen vil mindske behovet for forbrændings- og deponeringskapacitet og sikre udnyttelse af ressourcerne i affaldet.

D 5.1.6 Betydning for de nationale myndigheder

Affaldsbekendtgørelsen skal revideres, således at miljøbelastende affaldsfraktioner udsorteres med henblik på særskilt behandling. Der skal udarbejdes en vejledning for indsamling af pap og papir.

D 5.1.7 Betydning for de kommunale myndigheder

Kommunerne skal øge informationen om de eksisterende ordninger og styrke tilsynet med virksomheder og institutioner i denne sektor, særligt hvad angår benyttelsespligten for anvisningsordninger for genanvendeligt affald.

 


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]