[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Status for miljøbevidst indkøbspolitik i kommuner og amter 1997/1998

5. Information og uddannelse om grønne indkøb

5.1 Eksempler på information
5.2 Aktiviteter for at fremme grønne indkøb
5.3 Budget til indførelse af grønne indkøb

Langt den overvejende del af de medarbejdere, der køber ind i kommuner og amter, har ikke en miljøuddannelse. Det er derfor heller ingen overraskelse, at mange kommuner og amter mener, at der er et behov for mere uddannelse og bedre information til både centrale og decentrale indkøbere (se nedenfor). Således mener ca. 37% af kommunerne og 33% af amterne, at der i høj grad er behov for mere uddannelse om grønne indkøb for centrale indkøbsansvarlige, og 40% af kommunerne og 58% af amterne mener, at der i høj grad er behov for efteruddannelse af decentrale indkøbere. Derudover menes der i høj grad at være behov for mere information om grønne indkøb:

  • For centrale indkøbere i 38% af kommunerne og 58% af amterne
  • For decentrale indkøbere i 44% af kommunerne og 67% af amterne.

Efterspørgsel af uddannelse og information

Kommuner og amter efterspørger følgende i forbindelse med både uddannelse og information:

  • Generel viden om, hvordan et "grønt" indkøb skal gribes an
  • Hvordan stiller en offentlig indkøber miljøkrav?
  • Miljømærker; hvilke findes, hvad dækker de og kan man stole på dem?
  • Miljøstyrelsens miljøvejledninger; hvordan anvendes de m.v.?
  • Hvordan vægtes forskellige miljøforhold i forhold til hinanden?

Kommuners vurdering af behov for mere uddannelse

Spørgsmål 11 (K): Er der behov for mere uddannelse om grønne indkøb for

Centrale indkøbsansvarlige?

 

Antal

Procent

I høj grad

90

36,7%

I mindre grad

85

34,7%

Slet ikke

32

13,1%

Ikke besvaret

38

15,5%

Total

245

100,0%

Indkøbere i kommunale institutioner?

 

Antal

Procent

I høj grad

99

40,4%

I mindre grad

96

39,2%

Slet ikke

19

7,8%

Ikke besvaret

31

12,7%

Total

245

100,0%

Amters vurdering af behov for mere uddannelse

Spørgsmål 11 (A): Er der behov for mere uddannelse om grønne indkøb for

Centrale indkøbsansvarlige?

 

Antal

Procent

I høj grad

4

33,3%

I mindre grad

6

50,0%

Slet ikke

0

0

Ikke besvaret

2

16,7%

Total

12

100,0%

Indkøbere i amtskommunale institutioner?

 

Antal

Procent

I høj grad

7

58,3%

I mindre grad

5

41,7%

Slet ikke

0

0

Ikke besvaret

0

0

Total

12

100,0%

Behov for mere information i kommuner

Spørgsmål 12 (K): Er der behov for mere information om grønne indkøb for

Centrale indkøbsansvarlige?

 

Antal

Procent

I høj grad

92

37,6%

I mindre grad

91

37,1%

Slet ikke

26

10,6%

Ikke besvaret

36

14,7%

Total

245

100,0%

Indkøbere i kommunale institutioner?

 

Antal

Procent

I høj grad

107

43,7%

I mindre grad

99

40,7%

Slet ikke

12

4,9%

Ikke besvaret

27

11,0%

Total

245

100,0%

Behov for mere information i amter

Spørgsmål 12 (A): Er der behov for mere information om grønne indkøb for

Centrale indkøbsansvarlige?

 

Antal

Procent

I høj grad

7

58,3%

I mindre grad

3

25%

Slet ikke

0

0

Ikke besvaret

2

16,7%

Total

12

100,0%

Indkøbere i amtskommunale institutioner?

 

Antal

Procent

I høj grad

8

66,7%

I mindre grad

4

33,3%

Slet ikke

0

0

Ikke besvaret

0

0

Total

12

100,0%

Stor efteruddannelses- og informationsindsats

Som nævnt tidligere i rapporten, er der mange medarbejdere i en kommune eller i et amt, der har indkøbskompetence. Mange af disse har ikke viden om, hvordan miljøhensyn kan inddrages ved indkøb. Det betyder, at gennemførelsen af en grøn indkøbspolitik vil medføre en stor uddannelses- og informationsindsats af den enkelte kommune eller amt, hvis målsætningen er, at alle med indkøbskompetence skal blive i stand til at gennemføre et grønt indkøb.

Det er derfor også et problem i forhold til gennemførelse af efteruddannelse m.v., at mange indkøbere ikke har indkøb som hovedfunktion. Hvis en medarbejder kun har mellem ½ og 1 time om ugen til indkøb, vil selv et endagsseminar være en ressourcemæssig belastning. Med mindre amtet eller kommunen specielt prioriterer efteruddannelse i forbindelse med indførelsen af grønne indkøb, vil det være urealistisk at forvente, at vedkommende vil kunne deltage i et egentligt kursus af flere dages varighed.

Samarbejde som efteruddannelse

Af det ovenstående fremgår, hvilke områder, der efterspørges i forbindelse med uddannelse og information. Derudover peger en kommunal indkøber på, at det hun har lært mest af, og som har været det bedste "efteruddannelse" hun kunne få, er at indgå i et samarbejde med andre kommuner og amtet om at udarbejde kravspecifikationer og rammeaftaler.

5.1 Eksempler på information

Informationsaktiviteter

27 kommuner og 8 amter har gennemført informationsaktiviteter. Informationen kan strække sig fra udarbejdelse og udsendelse af kortfattede pjecer, der f.eks. beskriver amtet eller kommunens grønne indkøbspolitik, til udarbejdelse af "grønne sider" til de decentrale indkøberes indkøbsmappe.

En kommune fortæller, at man i forbindelse med indførelse af en grøn indkøbspolitik har gennemført en informationsrunde, hvor der er holdt møder inden for hvert fagområde. De aftaler, der er specielle for netop det bestemte fagområde, blev gennemgået, herunder fordele og ulemper ved indkøbsaftalerne. Ved afholdelsen af møderne er kommunens indkøbspolitik også blevet præsenteret.

I en anden kommune har man informeret både skriftligt og mundtligt, og siger, at den tilbagemelding, man har fået, går på, at det er blevet positivt modtaget i institutionerne.

5.2 Aktiviteter for at fremme grønne indkøb

66 kommuner og 9 amter har gennemført aktiviteter med henblik på at fremme grønne indkøb. Indsatsen har især koncentreret sig om igangsættelse af projekter eller forsøg, udarbejdelse af informationsmateriale eller lign. samt – for kommunernes vedkommende – andet.

Har kommunen gennemført aktiviteter med henblik på at fremme grønne indkøb?

Spørgsmål 13 (K): Har kommunen gennemført aktiviteter med henblik på at fremme grønne indkøb?

 

Antal

Procent

Ja

66

26,9%

Nej

159

64,9%

Ikke besvaret

20

8,2%

Total

245

100,0%

Spørgsmål 14 (K): (Hvis ja til spørgsmål 13) Hvilke?

 

Antal

Procent

Efteruddannelse

7

10,6%

Temadage/gåhjem-møder

19

28,8%

Udarbejdelse af informationsmateriale el. lign.

27

40,9%

Igangsættelse af projekter eller forsøg

42

63,6%

Andet

30

45,5%

Total

66

100,0%

Har amtet gennemført aktiviteter med henblik på at fremme grønne indkøb?

Spørgsmål 13 (A): Har amtet gennemført aktiviteter med henblik på at fremme grønne indkøb?

 

Antal

Procent

Ja

9

75%

Nej

2

16,7%

Ikke besvaret

1

8,3%

Total

12

100,0%

Spørgsmål 14 (A): (Hvis ja til spørgsmål 13) Hvilke?

 

Antal

Procent

Efteruddannelse

1

8,3%

Temadage/Gåhjem-møder

4

33,3%

Udarbejdelse af informationsmateriale el. lign.

8

66,7%

Igangsættelse af projekter eller forsøg

9

75,0%

Andet

2

16,7%

Total

12

100,,0%

Andre aktiviteter for at fremme grønne indkøb

Ved "Andet" har kommunerne og amterne anført en lang række forskellige aktiviteter. Det kan være:

  • Eksperthjælp i forbindelse med udvælgelse af produkter
  • Rekvirering og fremsendelse af informationsmateriale
  • Nedsættelse af brugergrupper
  • Afholdelse af MIOS-temadage
  • Agenda 21-arrangementer
  • Ansættelse af grøn guide
  • Samarbejde med andre kommuner.

Flere kommuner, der ikke har en grøn indkøbspolitik, har nævnt, at grønne indkøb er et prioriteret område i miljøhandlingsplanen. En enkelt kommune nævner, at man har anbefalet institutionerne at gå i gang med grønne indkøb18. Det anføres endvidere flere steder, at man har lavet lister over typer af produkter, der bør prioriteres (f.eks. økologiske fødevarer, miljø- og arbejdsmiljøvenlige rengøringsmidler og kontorartikler).

Flere kommuner og et amt har endvidere anført andre miljøaktiviteter, f.eks.:

  • Miljø- og energistyring
  • El-, vand- og varmebesparelser
  • Afskaffelse af pesticider
  • Indførelse af fiberrengøring.

5.3 Budget til indførelse af grønne indkøb

Som det ses af nedenstående besvarelser har kun få kommuner, men halvdelen af amterne afsat penge til afholdelse af kurser, informationsvirksomhed m.v. (17 kommuner og 6 amter).

Ansættelse af indkøbskoordinator

Enkelte steder er der ansat en indkøbskoordinator, der på hel- eller deltid skal koordinere arbejdet med grønne indkøb. En kommune nævner ved interviewet, at man har bevilliget en ansættelse, men regner med at få udgiften hjem igen ved besparelser på indkøbene. Besparelser, der kan opnås ved en koordinering og systematisering af indkøbene, bl.a. gennem bedre og samlede indkøbsaftaler.

Ikke nok ressourcer

De fleste adspurgte kommuner og amter mente ikke, at der var sat nok ressourcer af til at leve op til de ambitioner, man havde for de grønne indkøb. I en kommune, hvor der var etableret et godt samarbejde mellem indkøbschef og miljøafdeling, blev der alligevel udtrykt ønske om, at det ideelle ville være, hvis der blev ansat en "ekspert" i f.eks. 3 år. "Det er jo en tung opgave at komme i gang med, også fordi det er en fremmedartet opgave for os, som har den almindelige kontoruddannelse."

Se i øvrigt "Økonomi, indkøbsaftaler og priser".

Budget specielt til aktiviteter i forbindelse med indførelse af grønne indkøb

Spørgsmål 15 (K): Er der afsat penge på kommunens budget specielt til aktiviteter i forbindelse med indførelse af grønne indkøb i kommunen? (F.eks. kurser, vikarer for køkkenpersonale, information og lign.).

 

Antal

Procent

Ja

17

6,9%

Nej

206

84,1%

Ikke besvaret

22

9,0%

Total

245

100,0%

Spørgsmål 15 (A): Er der afsat penge på amtets budget specielt til aktiviteter i forbindelse med indførelse af grønne indkøb i amtet? (F.eks. kurser, vikarer for køkkenpersonale, information og lign.).

 

Antal

Procent

Ja

6

50%

Nej

6

50%

Ikke besvaret

0

0

Total

12

100,0%

_______________________
Fodnoter:
18  Denne kommune har ikke en grøn indkøbspolitik, og har heller ikke planer om at indføre en.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]