Tilrettelæggelse af miljødialog
4. Hvordan opstiller du mål for miljødialogen?
Det er vanskeligt at vurdere, om virksomheden bruger tid og penge rigtigt,
hvis du ikke på forhånd har sat dig mål for miljødialogen. Alligevel undlader mange
virksomheder at sætte mål for, hvad de vil opnå med dialogen om miljø og går direkte
til valg af midler. Genvejen bliver hurtigt til en lang omvej. For uden mål er det svært
at vælge de rigtige midler.
Dialogmål er en kort beskrivelse af de vigtigste miljøbudskaber fra jer, som udvalgte
interessenter inden for et præcist tidsinterval skal modtage. Hvis du opstiller
dialogmål, kan du senere vurdere, om dialogen har opfyldt sine mål eller ej. Det gør du
ved at undersøge, om den pågældende interessent har modtaget og accepteret budskabet
inden for det fastsatte tidsrum. Realistiske dialogmål gør det nemmere for dig at vælge
de rigtige midler til dialogen. Nogle midler egner sig til korte budskaber, mens andre er
gode til at formidle større mængder miljøinformationer.
Du kan bruge skemaet, når du skal opstille mål for miljødialogen. Du begynder med
informationerne om interessenternes ønsker og virksomhedens forslag fra skemaet fra det
foregående kapitel. Med hjælp fra råd 4.1., kan du vurdere hvilke resultater, dialogen
kan bidrage til og skrive de forventede resultater ind i skemaet.
Interessent |
Interessenternes ønsker |
Vores forslag til interessenterne |
Forventede resultater |
Dialogmål |
En nuværende kunde |
Kunden efterspørger produkter fra os, der er miljømærket
med Svanen. |
(Vi kan ikke informere kunden før næste bestyrelsesmøde). |
(Ingen, før bestyrelsen har besluttet sig). |
(Ingen) |
Udvalgte kunder |
|
Vi foreslår en prøveperiode, hvor de kan afprøve fordele
og ulemper ved tilbagetagning af emballage. |
Tre kunde skal inden 1/7 have accepteret en prøveperiode. |
Vi skal fra 1/3 1/7 informere om fordelene ved
tilbagetagning, samt prøve periode og pris. |
Leverandør af nøgleprodukter |
Leverandøren foreslår et samarbejde om mindre
miljøbelastende produkter. |
Vi beder leverandøren afvente møder med kunderne. |
Vi forventer, at leverandøren fremsætter til buddet igen. |
Vi skal inden 1/11 informere om vores møder med kunderne. |
Alle leverandører, der opfylder vores miljøkrav |
|
Vi inviterer til en diskussion om, hvordan leverandørerne
kan leve op til vores politik. |
Vi skal inden 1/12 afholde møde med de 5 vigtigste
leverandører. |
Vi skal inden 1/9 informere om vores miljøpolitik og
invitetil møde om, hvordan de kan leve op til den. |
Naboer |
Naboer vil ikke finde sig i støj om natten som følge af
levering af varer til os. |
Vi beder naboerne have tålmodighed med os i det halve år,
omlægningen varer. |
Ingen klager over støj efter 1/3. |
Vi skal inden 1/3 informere om, at vi omlægger kørslen, men
at omlægningen kan tage op til et halvt år. |
Derefter går du ved hjælp af råd 4.2 og 4.3 over til at formulere
målene i sidste søjle.
Miljødialogen skal bidrage til de resultater, som er formålet med, at virksomheden
samarbejder med de forskellige interessenter. Det kan fx være resultater som:
Fastholdelse af udvalgte kunder
Øget omsætning fordelt på forskellige kundegrupper
Indkøb af flere mindre miljøbelastende produkter og ydelser
Udvikling af mindre miljøbelastende produkter og ydelser
Nedbringelse af miljøklager fra naboer og miljøgrupper
Godkendelser og lignende fra tilsynsmyndighederne
Det er ikke altid, at dialog og information er den rigtige løsning. Ofte er der mere brug
for tekniske forbedringer, produktudvikling og uddannelse af medarbejderne end ekstern
dialog. Fx kan kunder give udtryk for, at de er interesserede i at købe mindre
miljøbelastende produkter. Men hvis virksomhedens miljøpræstation er dårligere end
konkurrenternes, er information ikke nok. Og hvis ledelsen ønsker, at færre naboer
klager over miljøgener, er virksomheden nødt til at begrænse de udledninger, som
generer naboerne.
I andre tilfælde kan det vise sig, at dialog er den rigtige løsning, men at de midler,
virksomheden hidtil har benyttet, ikke har været de rigtige, og resultaterne derfor er
udeblevet. Her er løsningen stadig dialog, men med andre midler.
For de resultater, som du mener, miljødialogen kan bidrage til, skal du formulere et
eller flere dialogmål. Dialogmålene er en beskrivelse af de vigtigste budskaber, som
bestemte interessenter skal modtage og acceptere undervejs i dialogen. Det vil sige,
hvornår budskaberne skal modtages, og hvornår du forventer, at interessenten begynder at
foretage de handlinger, som budskaberne lægger op til.
Dialogmålene skal formuleres så præcist, at de kan måles. Så kan du senere
undersøge, om budskabet er modtaget, forstået og accepteret af interessenterne inden for
det tidsrum, du har fastlagt. Formuler dit dialogmål omhyggeligt og præcist. Det må
højst være på 3 sætninger.
Dialogmålets budskaber kan både være miljøinformationer til interessenterne og
forslag, som det er i virksomhedens interesse, at interessenterne følger. Forslagene kan
være meget forskellige. Det kan være:
en opfordring til kunderne om fortsat at købe virksomhedens produkter, fordi
virksomheden har begrænset miljøbelastningen
at virksomheden beder kunderne fortælle om deres behov på miljøområdet
miljøkrav til leverandører, som virksomheden stiller til sine indkøb
aktiviteter, virksomheden planlægger at sætte i gang for at begrænse
miljøgenerne
Brug din viden om interessenters ønsker, når du formulerer dine dialogmål.
Interessenterne er naturligvis mest interesserede i forslag, der helt eller delvist kan
opfylde deres ønsker. Derfor er de lydhøre over for budskaber, der beskriver hvordan.
Så jo mere præcist du kender interessenternes ønsker, desto mere præcise kan du gøre
dine mål. Dermed øges sandsynligheden for, at de bliver opfyldt.

Når du fastlægger, hvornår målene skal være opfyldt, skal du tage højde for
interessenternes situation og behov. Hvis den pågældende interessent selv mener at have
behov for virksomhedens forslag, kan målene realiseres hurtigere, end hvis det ikke er
tilfældet.
Visse typer dialogmål kan ikke indfries, med mindre andre dialogmål er opfyldt først.
Fx kan det være svært for kunderne at tage stilling til forslag fra jeres side, hvis du
ikke i god tid har forsynet dem med tilstrækkelige informationer. Forudse processen og
sørg for at opfylde målene i den rigtige rækkefølge. Husk at udveksling af information
som regel går forud for beslutninger om samarbejde.
Du skal også sørge for, at målene for een interessent tilpasses målene for andre
interessenter. Det er fx miljødialogen med virksomhedens kunder, der bestemmer tidspunkt
og rækkefølge for dialogen med leverandører og andre. Derfor er det en god ide, at du
på forhånd har sikret dig, at leverandørerne kan garantere nødvendige leverancer, før
virksomheden går i gang med at markedsføre nye miljørigtige løsninger over for
kunderne.
Det sidste, du skal tage højde for, når du fastlægger tidspunkterne for dialogmålene,
er anden kommunikation, der konkurrerer om de samme modtageres opmærksomhed. Det kan
være direkte konkurrence, fx på messer, hvor der er mange andre stande, eller i en avis,
hvor en artikel eller en annonce fra virksomheden skal tilkæmpe sig opmærksomhed. Tag
også højde for lav opmærksomhed fra modtagerens side som følge af travle perioder,
ferier og lignende.

|