Afprøvning af ISO 14031
5. Eksempler på brug af ISO 14031
Eksempel - McDonald's DK
Indhold
1. Indledning 1. Indledning
1.1 Præsentation af McDonald's Danmark A/S
1.2 Miljøpolitik og ambitionsniveau
1.3 Interessenter
1.4 Miljøkrav
1.5 Miljøledelse og miljøredegørelser
2. Afprøvning af ISO 14031
3. Oversigt over indikatorer
3.1 Ledelsesindikatorer (MPI)
3.2 Driftsindikatorer (OPI)
3.3 Tilstandsindikatorer (ECI)
4. Konklusion og anbefaling 4. Konklusion og anbefaling
5. Yderligere oplysninger
1. Indledning
1.1 Præsentation af McDonald's Danmark A/S
McDonalds Danmark A/S er en del af den verdensomspændende fast-food kæde,
McDonalds Corporation, med ca. 23 500 restauranter i 109 lande (primo 1998). Der er
i alt 1,5 mio. medarbejdere i McDonalds-koncernen.
I Danmark er der 83 restauranter. McDonalds Danmark A/S ejer grund og bygning for
alle restauranter. McDonalds Danmark A/S driver selv de 11 af restauranterne. De 70
andre restauranter drives af 36 franchise-tagere, der står for indretning og drift efter
McDonalds-konceptet. Der er i alt 3.500 ansatte i de danske McDonalds
restauranter. Alle de danske McDonalds restauranter køber råvarer og emballager
fra stort set samme leverandører efter stort set samme specifikationer, og varerne
fordeles af få distributør.
McDonalds Danmark A/S omsatte i alt for ca. 1 milliard kr. i 1997. Omsætningen i
de enkelte restauranter er typisk på 10 - 16 mio. kr. pr år.
1.2 Miljøpolitik og ambitionsniveau
McDonalds Danmark A/S har ikke en decideret miljøpolitik, men
miljøspørgsmålet har de seneste år været relativt højt prioriteret ikke blot i den
danske del af koncernen, men også i flere andre lande, især i USA og Vesteuropa.
Et af de centrale spørgsmål har været anvendelsen af éngangsemballager, som har
ført til justering af emballagevalget i flere lande. I Danmark har man således
substitueret en del af plastemballagerne med tilsvarende papir og papemballager. Desuden
har en del af de enkelte restauranter indført forskellige former for energi- og
vandbesparelser, reduktion af madspild i tilberedningsfasen, affaldssortering og
indførelse af genbrugssystemer for transportemballager m.v.
1.3 Interessenter
Der er flere forskellige grupper af eksterne interessenter på miljøområdet, alt
efter hvilke miljøforhold det drejer sig om. Med hensyn til emballager har der været
følgende interessentgrupper:
- Leverandørerne af emballager
- Brugerne på restauranterne
- Miljøorganisationer
På baggrund af kritik fra især miljøorganisationer samt en uafhængig undersøgelse
besluttede McDonalds Danmark A/S i 1997 at indføre et nyt emballagekoncept, hvor
der var lagt mere vægt på papir og papmaterialer fremfor plast.
1.4 Miljøkrav
McDonalds restauranter er ikke godkendelsespligtige i henhold til
miljøbeskyttelsesloven, men restauranterne er underkastet lovgivning om gener i
omgivelser og som restaurant regler for levnedsmiddelhygiejne.
I enkelte tilfælde har restauranter fået påbud i henhold til miljølovgivningen om
at begrænse lugt- og støjgener. Disse påbud er efterkommet. Andre restauranter har selv
gennemført foranstaltninger for at forebygge gener. Desuden opstilles omkring
restauranterne papirkurve for at undgå at der flyder affald omkring restauranterne.
1.5 Miljøledelse og miljøredegørelser
Der er ikke indført formelle (certificerede) miljøledelsessystemer, hverken centralt
eller i de enkelte restauranter, men der er udpeget miljøansvarlige på både centralt
plan og i de enkelte restauranter. I McDonalds Danmark A/S er der således en
overordnet miljøansvarlige samt et par andre medarbejdere, der har miljøprojekter som en
del af deres arbejdsområde. I de enkelte restauranter er det franchise-tageren, der er
miljøansvarlig, og som uddelegerer de praktiske miljøopgaver.
Generelt er kæden velorganiseret med høj grad af central styring. Dette bevirker, at
evt. væsentlige miljøspørgsmål vil blive taget op og behandlet på hurtigt og
effektivt.
McDonalds Danmark A/S har ikke udgivet Miljøredegørelser eller Grønt regnskab,
men der er de seneste år informeret en del om miljøspørgsmål i restauranterne.
2. Afprøvning af ISO 14031
Projektet indledtes med et indledende møde med McDonalds Danmark A/S, hvor
projektets formål, ide, opbygning og organisering drøftedes.
Dernæst udarbejdede RAMBØLL en grovskitse for projektets forløb, hvorefter der
afholdtes endnu et møde hvor de enkelte projektelementer fastlagdes. McDonalds
Danmark A/S modtog et eksemplar af både den engelske og danske udgave af ISO 14031.
Det aftaltes at afprøvningen skulle omfatte 7 restauranter, herunder to såkaldte
Store Drive-Through restauranter (DT restauranter, i Randers og Næstved), to små DT
restauranter (Holbæk og Hvidovre), to City restauranter (Søndergade i Århus og
Nørreport i København) og én Center restaurant (Rødovre Centrum). Efterfølgende er
der koblet to Modul restauranter til projektet. Der er hermed sikret en vis geografisk og
typemæssig fordeling, som kan vise og forklare evt. afvigelser og sammenfald i forhold
til gennemsnittet.
Valget af indikatorer blev drøftet indgående ved bl.a. at gennemgå listen i ISO
14031. Det aftaltes, at der skulle udvælges en række driftsindikatorer, som skulle
måles løbende gennem projektet, mens ledelses- og tilstandsindikatorer skulle
kortlægges én gang i begyndelsen og én gang i slutningen af afprøvningsperioden.
På grundlag af drøftelsen blev følgende driftsindikatorer valgt:
- Elforbrug
- Gasforbrug
- Varme
- Vandforbrug
- Affaldsmængder
- Papiraffald
- Madaffald
- Fritureolie
Alle disse indikatorer skulle i princippet kortlægges på ugebasis for alle de
udvalgte restauranter. Affaldsmængder, og fordelingen på papir og madaffald skulle dog
baseres på stikprøvemålinger i enkelte restauranter, og beregnes på restauranternes
salg.
Udover disse indikatorer blev det aftalt at undersøge mulighederne for at kortlægge
"waste", som står for differencen mellem indkøbte madvarer og salget, altså
tabet ved tilberedning. Disse data forefindes centralt og blev tilføjet senere.
Det blev videre drøftet, hvordan udviklingen i indikatorerne (red.: læs
miljøforhold) kunne måles. Det blev besluttet, at måle de nævnte miljø- og
ressourceparametre i forhold til antal solgte "gennemsnitssalgstransaktion",
d.v.s. i forhold til hvad én kunde i gennemsnit køber pr gang for landet som helhed.
"Gennemsnitssalgstransaktion" blev anset for den mest dækkende
måleparameter, selvom den ikke er perfekt, f.eks. kan der variere noget over tid, desuden
er der variationer fra restaurant til restaurant.
Derudover kan det være interessant at måle de enkelte miljøparametre pr år, selvom
disse er afhængige af salget.
Det aftaltes, at dataindsamlingen skulle foretages én gang pr uge i
afprøvningsperioden og at McDonalds Danmark næste trin i projektet var, at
RAMBØLL udarbejdede et præsentationsnotat, som blev sendt til alle de deltagende
restauranter. Det aftaltes videre ikke at sende ISO 14031 til restauranterne, da den
vurderedes ikke at være til gavn for restauranternes ledelse. Derefter blev
restauranterne besøgt, og projektforløbet blev drøftet. Desuden blev ledelses- og
tilstandindikatorerne kortlagt.
Selve dataindsamlingen startede i uge 7 og er afsluttet i uge 18. Første runde af
dataindsamlingen afslørede visse problemer, dels med aflæsning af målere, dels at huske
at aflæse hver uge. Det besluttedes derfor at gennemføre en ny periode med
dataindsamling.
Redaktørens kommentarer til "oversigt over indikatorer"
Svarene i kolonnen "anvendte indikatorer på McDonald's" antyder, at ISO
14031, Anneks A af virksomhed og konsulent er blevet opfattet som en kravsspecifikation og
ikke som en inspiration til valg af indikatorer, der er relevante for virksomheden,
hvilket er standardens hensigt.
3. Oversigt over indikatorer
3.1 Ledelsesindikatorer (MPI)
Eksempler på mulige indikatorer ud fra ISO 14031
(modificeret) (Tidsrummet for indikatorerne er et kalenderår, når ikke andet er
angivet) |
Anvendte indikatorer på McDonalds
ir |
= |
ikke relevant |
+ |
= |
relevant, men antal kendes ikke |
- |
= |
ikke valgt |
? |
= |
kendes ikke |
|
Implementering af politikker og programmer |
- |
Antal gennemførte miljømålsætninger og mål
Procent/antal af målsætninger for hvilke der er udarbejdet målbare mål |
- |
Procent/antal af organisatoriske enheder i virksomheden, der
opfylder miljømålsætninger og mål |
- |
Antal Renere Teknologi -tiltag implementeret |
+ |
Procent/antal af ansatte, som har konkret miljøansvar i
deres jobbeskrivelse
Procent/antal af ledere som har konkret miljøansvar i deres jobbeskrivelse |
? Alle franchise-tagere, 30-40 stk. |
Procent/antal af ansatte som har modtaget relevant
miljøuddannelse ud af samtlige ansatte (eller ud af ansatte som har behov for uddannelse) |
? |
Procent/antal af ansatte som har fremsat forslag til
miljøforbedringer |
+ |
Procent af virksomhedens leverandører og entreprenører, som
er blevet forespurgt omkring deres miljøforhold
Svarprocent på disse forespørgsler |
Emballageleverandører er spurgt ? |
Procent af leverandører og entreprenører, som har et
certificeret miljøstyringssystem Procent af leverandører og entreprenører, der
stilles henholdsvis miljøkrav og systemkrav til |
?
? |
Procent/antal af samtlige produktudviklingsprojekter hvori
der indgår miljøparametre |
? |
Procent/antal af samtlige produkter, hvor der ved
produktudviklingen (design) er taget hensyn til genanvendelse efter bortskaffelse af
produktet
Procent/antal af samtlige produkter, hvor der ved produktudviklingen er taget hensyn til
miljøfarlige stoffer ved produktion, brug og bortskaffelse af produktet |
Emballager
+ |
Procent/antal af samtlige produkter som har tilknyttet en
brugerinformation omkring de miljømæssige forhold ved brug og bortskaffelse |
Mærkning af genbrug på visse emballager |
Efterlevelse af miljøkrav og forventninger |
Antal vilkårsoverskridelser eller påbud |
? |
Procent/antal af leverandører som ikke overholder de
miljøkrav som virksomheden har stillet til leverandørerne |
? |
Antal afvigelser fra procedurer og instruktioner fordelt på
medarbejderne og ledelsen |
? |
Antal af korrigerende handlinger fordelt på medarbejdere og
ledelse |
? |
Hyppighed af miljørevisioner
Hyppighed af miljøpræstationsvurdering |
ir
dette projekt |
Økonomisk præstation |
Omkostninger som er forbundet med produktionens eller
produkternes miljømæssige aspekter |
? |
Tilbagebetalingstid på miljøforbedringstiltag |
? |
Besparelser opnået gennem mindre ressourceforbrug eller
genanvendelse af spild |
? |
Penge afsat til miljøforpligtelser i det årlige budget |
? |
Relationer til lokalsamfundet |
Antal henvendelser, herunder klager, omkring virksomhedens
forhold |
? |
Antal gange virksomheden har været i pressen omkring
miljøforhold |
+ |
Procent/antal af anlægsområder som der foretages
miljørapportering for |
? |
3.2 Driftsindikatorer (OPI)
Materialer |
Forbrug af råvarer og hjælpestoffer pr. produktionsenhed |
Måles i dette projekt |
Forbrug af bearbejdede, genanvendte eller genbrugte
materialer |
do |
Mængde af kasseret eller genbrugt emballage pr.
produktionsenhed |
do |
Mængde af hjælpestoffer til genanvendelse eller genbrug |
do (f.eks. fritureolie) |
Mængde af råvarer som bliver genanvendt i
produktionsprocessen |
0 |
Vand mængde pr. produktionsenhed |
Måles i dette projekt |
Mængde af recirkuleret vand |
0 |
Mængde af farlige stoffer brugt i produktionsprocessen |
? |
Energi |
Forbrug af energi pr. år eller pr. produktionsenhed |
Måles i dette projekt |
Forbrug af energi pr. udført service eller kunde |
do |
Forbrug fordelt på energiforsyning/form |
do |
Mængde af overskudsenergi fra biprodukter eller processer |
ir |
Mængde af energienheder sparet på grund af indførelse af
energibesparende programmer |
? |
Tjenesteydelser |
Mængde af farlige stoffer brugt af
leverandører/entreprenører |
? |
Mængde af rengøringsmidler brugt af
leverandører/entreprenører |
? |
Mængde af genanvendelige og genbrugelige råvarer og
hjælpestoffer brugt af leverandører/entreprenører |
? |
Mængde og type affald produceret af
leverandører/entreprenører |
? |
Indretning og udstyr |
Antal udstyr bestående af dele som er lette at skille ad,
genanvende og genbruge |
? |
Antal driftstimer pr. år for et specifikt udstyr |
? |
Antal nødsituationer/år (f.eks. eksplosioner) eller
situationer med unormal drift (f.eks. nedlukning) |
? |
Samlet jordareal brugt til produktionsrelaterede formål |
? |
Gennemsnitligt brændstofforbrug til køretøjer internt på
anlægsområdet |
ir |
Antal køretøjer i vognparken med mindre forurenede
teknologier (f.eks. katalysatorer) |
? |
Antal timer brugt på forebyggende vedligeholdelse af udstyr
pr. år |
? |
Forsyninger og leverancer |
Gennemsnitligt brændstofforbrug til køretøjer uden for
anlægsområdet |
? |
Antal fragtleverancer pr. dag opdelt efter transporttype |
? |
Antal forretningsrejser sparet væk på grund af brug af
andre kommunikationsmidler |
? |
Antal forretningsrejser opdelt efter transporttype |
? |
Produkter |
Antal produkter introduceret på markedet med reducerede
farlige egenskaber |
+ |
Antal produkter der kan genanvendes eller genbruges |
Visse transport-
emballager |
Procentdel af produktets indhold som kan genanvendes eller
genbruges |
? |
Kassationsprocent |
+ (madspild, forventes opgjort i dette projekt) |
Antal biproduktenheder genereret pr. produktionsenhed |
+ |
Antal energienheder forbrugt i løbet af produktets levetid |
+ |
Produktets levetid |
ir |
Antal produkter med vejledning vedr. miljøforsvarlig brug og
bortskaffelse |
- |
Servicevirksomheder |
Forbrug af rengøringsmidler pr. kvadratmeter (for
rengøringsvirksomhed) |
? |
Forbrug af brændstof totalt (for en transportvirksomhed ) |
? |
Mængde materialer anvendt i servicekontrakter |
? |
Affald |
Affaldsmængde pr. år eller pr. produktionsenhed |
+ (forventes estimeret i dette projekt) |
Mængde af farligt, genanvendeligt eller genbrugeligt affald
produceret pr. år |
? |
Samlet affaldsmængde til bortskaffelse |
+ |
Affaldsmængde oplagret på virksomheden |
- |
Mængde af anmeldelsespligtigt affald |
? |
Affaldsmængde omdannet til genanvendeligt materiale pr. år |
? |
Mængde af farligt affald elimineret ved stofsubstitution |
? |
Emissioner til luft |
Mængde af specifikke emissioner pr år |
? |
Mængde af specifikke emissioner pr produktionsenhed |
? |
Mængde af spildenergi frigivet til luften |
? |
Mængde af ozonlagsnedbrydende stoffer emitteret |
0 |
Mængde af drivhusgasser emitteret |
? |
Emissioner til jord og vand |
Mængde af specifikt materiale udledt til vand pr. år |
? |
Mængde af specifikt materiale udledt til vand pr.
produktionsenhed |
? |
Mængde af spildenergi udledt til vand |
? |
Mængde af affald sendt til deponering pr. produktionsenhed |
0 |
Spildevandsmængde pr. udført service eller kunde |
? |
Andre emissioner |
Støj målt på udvalgte lokaliteter |
? |
Mængde af udsendt varme, vibrationer eller lys |
? |
3.3 Tilstandsindikatorer (ECI)
Globale indikatorer |
Bidrag til drivhuseffekten (CO2-ækv.)
Bidrag til nedbrydning af ozonlaget (CFC11-ækv.) |
? 0 |
Regionale og lokale indikatorer |
Luft |
Antal overskridelser af opstillede immissionskon-
centraioner for relevante stoffer på udvalgte lokaliteter |
? |
Bidrag til forsuring (SO2-ækv.)
Bidrag til fotosmog (C2H4-ækv.)
Bidrag til human toksicitet (m3 luft) |
?
?
? |
Vand |
Bidrag til næringssaltbelastningen fra energiproduktion og
spildevandsudledninger (NO3-ækv.)
Bidrag til human toksicitet (m3 vand)
Bidrag til økotoksicitet, kronisk/akut (m3 vand) |
? ?
? |
Bidrag til indholdet af de i slambekendtgørelsen opstillede
stoffer i slammet på det lokale renseanlæg |
? |
Bidrag til ændringer i grundvandsstandens niveauer |
0 |
Affald |
Bidrag til farligt affald (g)
Bidrag til slagge og aske fra energiproduktion (g)
Bidrag til volumenaffald (g) |
?
?
? |
Andre forhold |
Lugtgener
Støjgener
Visuelle indtryk |
?
?
? |
4. Konklusion og anbefaling
Resultaterne af afprøvningen af ISO 14031 hos McDonalds kan sammenfattes i
følgende konklusioner og anbefalinger:
Konklusioner:
- Der er en positiv interesse for at måle miljøpræstationer, og nogle af de udvalgte
restauranter har på forhånd interesseret sig for miljøindikatorer, enten af eget
initiativ eller på baggrund fra råd fra andre
- Motivationer er dels baseret på interesse for miljø, men også - og ikke mindst - for
muligheden for økonomiske besparelser
- Der eksisterer ikke noget formelt miljøledelsessystem, og der måles ikke på
ledelsesindikatorer
- Der måles i forvejen på forskellige driftsindikatorer (madspild, el m.v.), og det må
forventes, at bl.a. dette projekt har inspireret til at intensivere målingen af visse
driftsindikatorer
- Tilstandsindikatorer er ikke så relevante for restauranterne, og kan ikke forventes
yderligere inddraget
- ISO standarden er ikke blevet læst af restauranterne, da den forekommer for teoretisk i
forhold til den praktiske hverdag
- Der var visse problemer med dataindsamling, bestående dels i problemer med at forstå
skemaer, at fortolke data på målere og at huske at aflæse regelmæssigt m.v.
- En del af restauranterne har behov for let tilgængeligt information for at kunne
deltage i måling af miljøindikatorer
- Det forventes, at McDonalds vil forsætte med måling af miljøindikatorer på et
eller andet niveau.
Anbefalinger:
- At McDonalds Danmark A/S indføre et miljødataovervågningssystem for alle
restauranter med henblik på at identificere unødigt spild af ressourcer samt forurening
og derudfra gennemføre miljøtiltag
- At udarbejde årlige miljørapporter, som belyser udviklingen i miljøpræstationer med
henblik på at øge bevidstheden om miljømæssige forhold blandt virksomhedens ansatte og
kunderne
- At overveje indførelsen af et miljøstyringssystem med henblik på at organisere
miljøarbejdet i hele virksomheden samt for at opstille mål, som miljøpræstationerne
kan måles i forhold til
5. Yderligere oplysninger
Eksemplet er udarbejdet af McDonald's Danmark ved Søren Haugaard i samråd med Niels
Juul Busch fra Rambøll A/S.
De nævnte personer giver gerne uddybende oplysninger ved henvendelse.
|