[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Vejledning om EU's transportforordning 256/93 (EØF)

Bilag 5: Reglerne om transport af farligt affald

Ved transport af farligt affald gælder særlige nationale og interna- tionale regler. Reglerne indeholder bl.a. krav til faremærkning, emballage og transportmængder og varierer aflhængigt af transportmåden. Reglerne adskiller sig fra forordningen og administreres af forskellige ministerier, afhængigt af transportmåden.

Søtransport
Søtransport er reguleret ved "International Maritime Dangerous Goods Code" (IMDG-koden fra The International Maritime Organization (IMO). I Danmark administreres reglerne af Søfartsstyrelsen, der hører under Erhvervsministeriet.

Lufttransport
Lufttransport er reguleret ved "Technical Instructions for the safe Transport of dangerous Goods by Air" fra The International Civil Aviation Organization (ICAO). I Danmark administreres reglerne af Statens Luftfartsvæsen, der hører under Trafikministeriet.

Jernbanetransport
Jernbanetransport er reguleret ved "Internationalt reglement for jernbanetransport af farligt gods" (RID A) som de fleste lande i Europa har tilsluttet sig. Jernbanetilsynet, der hører under Trafikministeriet, er ansvarlig for den danske lovgivning med visse ændringer for indenlandsk trafik.

Vejtransport
Vejtransport er reguleret ved trafikministeriets bekendtgørelse nr. 762 af 20. august 1996, jf. "Europæisk konvention om international transport af farligt gods ad vej" (ADR). Der udgives en ny konvention hvert andet år. Seneste konvention er fra 1999.

En lang række europæiske lande har tilsluttet sig konventionen .

Trafikministeriet er ansvarlig for den danske lovgivning for indenlandsk vejtransport, mens Beredskabsstyrelsen, som hører under Indenrigsministeriet, fungerer som teknisk konsulent for Trafikministeriet.

5.1 ADR-reglerne

Da hovedparten af farligt affald transporteres ved vejtransport, gives nedenfor en kort redegørelse for nogle af ADR-konventionens regler.

5.2 Farligt gods

Affald, som i ADR-konventionen defineres som stoffer, opløsninger, blandinger og genstande, for hvilke der ikke er forudsat nogen direkte anvendelse, men som transporteres med henblik på oparbejdning, dumpning, fjernelse ved forbrænding eller andre bortskaffelsesmetoder, kan også være farligt gods, hvis det falder ind under overskrifterne og defineringerne i de enkelte klasser i Bilag A til ADR-konventionen.

Farligt gods er inddelt i 13 fareklasser:

Klasse 1: Eksplosive stoffer og genstande

Klasse 2: Gasser

Klasse 3: Brandfarlige væsker

Klasse 4.1: Brandfarlige faste stoffer

Klasse 4.2: Selvantændelige stoffer

Klasse 4.3: Stoffer, der udvikler brandfarlige gasser ved kontakt med vand

Klasse 5.1: Oxiderende stoffer

Klasse 5.2: Organiske peroxider

Klasse 6.1: Giftige stoffer

Klasse 6.2: Smittefarlige stoffer

Klasse 7: Radioaktive stoffer

Klasse 8: Ætsende stoffer

Klasse 9: Forskellige farlige stoffer og genstande

I klasserne er stofferne opdelt i punkter, bortset fra klasse 7 der er opdelt i blade.

Punkterne kan igen være opdelt i litra.

Litreringen har følgende betydning:

  1. de meget farlige stoffer i klassen
  2. de farlige stoffer i klassen
  3. de mindre farlige stoffer i klassen

I klasse 2 har litreringen følgende betydning:

A kvælende

O oxiderende

F brandfarlig

T giftig

TF giftig, brandfarlig

TC giftig, ætsende

TO giftig, oxiderende

TFC giftig, brandfarlig, ætsende

5.2.1 Dokumenter

Bilag B, randnummer 10 381.

Udover de dokumenter, der i øvrigt skal medbringes ved affaldstransport, skal der ved transport af farligt gods yderligere medbringes følgende dokumenter:

  • Transportdokument

  • Afsendererklæring

  • Kopi af evt. særaftale

  • Godkendelsesattest for køretøjer

  • Førerens kursusbevis

  • Sikkerhedskort

  • Evt. tilladelse til transportens gennemførelse (kun klasse 7)

5.2.2 Transportdokument

Bilag A, randnummer 2002 (3).

Ved internationale transporter skal transportdokumenterne være affattet på afsenderlandets officielle sprog, og hvis dette ikke er engelsk, tysk eller fransk, desuden på et af disse sprog.

Transportdokumentet skal indeholde følgende oplysninger:

  • Beskrivelse (navnet) af godset, herunder stoffets identifikationsnummer (FN-nummer).

  • Klassen

  • Punktnummer i stofopregningen samt eventuelt litra.

  • Forkortelsen ADR eller RID

  • Antal og beskrivelse af kolli eller IBC’s

  • Den samlede mængde farligt gods (volumen, brutto eller nettovægt) – for stoffer eller genstande hørende til klasse 1 desuden nettovægten af det eksplosive stof

  • Afsenderens navn og adresse.

  • Modtagerens navn og adresse.

  • Erklæring om, at kørselen evt. foretages efter særaftale.

  • Transportdokumentet kan være et dokument, der kræves i medfør af andre gældende forskrifter for transport, f.eks. ledsagedokumentet, såfremt det indeholder de ovenfor nævnte oplysninger.

5.2.3 Afsendererklæring

Bilag A, randnummer 2002 (9).

Afsenderen skal enten i særkilt erklæring vedhæftet transportdokumentet eller i selve transportdokumentet attestere, at vejtransport af det afleverede stof er tilladt efter forskrifterne i ADR, at stoffets tilstand, behandling og hvis det er relevant, dets emballering, IBC’s eller tankcontainer og mærkningen svarer til forskrifterne i ADR, samt at eventuel sammenpakning af de pågældende stoffer ikke er forbudt.

5.2.4 Særaftale

Bilag B, randnummer 10 602.

Såfremt kørslen foregår efter særaftale (bilateral eller multilateral), skal en kopi af hovedindholdet i en sådan aftale medbringes.

5.2.5 Godkendelsesattest for køretøjer

Såfremt køretøjet, jf. bilag B, randnummer 10282 skal være godkendt, skal godkendelsesattest medbringes under kørslen.

Følgende køretøjer til transport af farligt gods skal godkendes hvert år:

  • Tankvogne

  • Køretøjer med aftagelige tanke med en kapacitet på mere end 1000 liter

  • Batterivogne med en kapacitet på mere end 1000 liter

  • Køretøjer til transport af tankcontainere med en individuel kapacitet på mere end 3000 liter (lempelig overgangsordning til udgangen af 2004)

  • Køretøjer af type II og type III til transport af eksplosive stoffer og genstand (klasse 1)

Hvis der er tale om påhængs- eller sættevogn, der er koblet til et trækkende køretøj, skal dette også underkastes godkendelsen.

5.2.6 Førerens kursusbevis

Bilag B randnummer 10315.

Førere, der fører nedennævnte køretøjer belæsset med farligt gods, skal have erhvervet et kursusbevis til "tankvogn":

  • Tankvogne

  • Køretøjer med aftagelige tanke

  • Batterivogne med en kapacitet på mere end 1000 liter

  • Køretøjer til transport af tankcontainere med en individuel kapacitet på mere end 3000 liter.

Førere, der fører nedennævnte køretøjer belæsset med farligt gods i mængder, der overstiger visse grænseværdier (randnummer 10 011), skal have erhvervet kursusbevis til "stykgods":

  • Køretøjer med en tilladt totalvægt på over 3500 kg - bortset fra førnævnte

  • Køretøjer, der benyttes til transport af farligt gods hørende til klasse 1, uanset tilladt totalvægt

  • Køretøjer, der benyttes til transport af farligt gods hørende til klasse 7, blad 5 til 8 eller 9 til 13 samt visse mængder hørende til blad 9. Disse førere skal i øvrigt have gennemgået et specialkursus.

Kursusbeviserne skal medbringes under kørslen.

5.2.7 Sikkerhedskort

Bilag B, randnummer 10 385.

Til forebyggelse af eventuelle ulykker eller uheld under transporten skal føreren være i besiddelse af skriftlige anvisninger med oplysninger om:

  • Navnet på stoffet eller genstanden eller gruppen af farligt gods, klassen og identifikationsnummeret (FN-nr) eller for en gruppe af gods – identifikationsnummeret for det gods, som anvisningerne er beregnet for. Stofnavn og identifikationsnummer kan i visse tilfælde udelades.
  • Den fare stofferne frembyder, såvel som de foranstaltninger føreren skal tage og den personlige beskyttelse for ham
  • De generelle foranstaltninger, der skal iværksættes
  • De yderligere foranstaltninger i forbindelse med mindre spild eller lækager
  • De særlige foranstaltninger, der skal iværksættes for særlige produkter
  • Det nødvendige udstyr til at iværksætte generelle, yderligere og/eller særlige foranstaltninger.

Anvisningerne, der skal udarbejdes af afsenderen, skal være affattet på afsenderlandets, modtagerlandets og eventuelle transitlandes officielle sprog.

Anvisningerne skal opbevares på et let synligt sted i førerkabinen.

5.3 Transportens gennemførelse

  • Køretøjets afmærkning

  • Godsets afmærkning

  • Begrænsede mængder

  • Opsyn med køretøjer

  • Transportmåde

  • Sammenlæsning af gods

  • Udstyr

  • Befordring af passagerer

  • Tobaksrygning

5.3.1 Køretøjets afmærkning

Bilag B, randnummer 10 500.

Køretøjer, der transporterer farligt gods i kolli, skal være afmærket med orangefarvede, reflekterende skilte foran og bag på.

Køretøjer, der transporterer farligt gods i

  • fast tank

  • aftagelig tank

  • beholderbatteri

  • tankcontainer

  • bulk (fast ikke emballeret stof)

skal være afmærket med tilsvarende skilte forsynet med et farenummer og et stofidentifikationsnummer (FN-nummer).

Disse køretøjer og køretøjer, der transporterer farligt gods i containere, skal endvidere være afmærket med de faresedler, der svarer til klassificeringen.

Farenumrene har følgende betydning:

  1. Afgivelse af gasser på grund af tryk eller kemisk reaktion
  2. Væskers (dampes) eller gassers brandfarlighed eller selvopvarmende vædsker
  3. Faste stoffers brandfarlighed eller selvopvarmende fast stof
  4. Oxiderende (brandnærende) virkning
  5. Giftighed eller risiko for infektion
  6. Radioaktivitet
  7. Ætsende virkning
  8. Risiko for spontan og voldsom reaktion.

 

Hvis et ciffer gentages betyder det, at den angivne fare er særlig stor. Hvis den risiko, der er knyttet til et stof, kan angives tilstrækkeligt med et ciffer, følges dette ciffer af et 0.

Bogstavet X foran farenummeret betyder, at stoffet reagerer farligt ved kontakt med vand.

En lang række cifre har en særlig betydning, jf. følgende eksempler:

22 Nedkølet gas

333 Selvantændelig væske

44 Brandfarligt fast stof i smeltet tilstand ved høj temperatur

Eksempler på de de mest anvendte faretal:

20 Ikke brandfarlig gas

23 Brandfarlig gas

30 Brandfarlig væske

33 Meget brandfarlig væske

60 Giftigt stof

80 Ætsende stof

99 Farligt stof, der transporteres med forhøjet temperatur

5.3.2 Godsets afmærkning

Emballager til farligt gods i alle klasser - bortset fra klasse 2 og klasse 7 skal være godkendte og UN- mærkede.

Emballagerne skal være forsynet med de faresedler, der hører til de emballerede farlige stoffer samt stoffernes FN-nummer.

Der er særlige emballerings- og mærkningsregler for klasserne 2 og 7.

5.3.3 Begrænsede mængder

Bilag B, randnummer 10 011.

Farligt gods kan transporteres i begrænsede mængder i kolli uden at være undergivet forskrifterne i bilag B vedrørende blandt andet:

  • Afmærkning af køretøjer

  • Førerens særlige uddannelse (kursusbevis)

  • Sikkerhedskort

  • Udstyr, der skal medbringes (bortset fra en håndildslukker med en kapacitet på mindst 2 kg)

Der skal altid medbringes transportdokument indeholdende samtlige de under afsnit 1.2.2 påbudte oplysninger, suppleret med teksten "Ladningen overholder undtagelsesgrænsen i randnummer 10 011", samt afsenderens særlige erklæring om transportens lovlighed som nævnt under afsnit 1.2.3.

På samme måde kan der transporteres farligt gods emballeret efter "småpakkeregler" i klasserne 2, 3, 4.1., 4.3, 5.1, 5.2, 6.1, 8 og 9 uden at følge forskrifterne for transport af farligt gods - dog således at hvert kolli skal tydeligt og holdbart være mærket med:

  • Bogstaverne "UN" efterfulgt af identifikationsnummeret på det indeholdte gods

Hvis et colli indeholder forskelligt gods med forskellige identifikationsnumre;

  • Bogstaverne "UN" efterfulgt af identifikationsnumrene på det indeholdte gods

eller

  • Bogstaverne "LQ" (LQ er en forkortelse af Limited Quantities)

Mærkningen skal fremstå i et rhombeformet areal, der er omgivet af en linje, der måler mindst 100x100 mm. Såfremt størrelsen af det enkelte kolli kræver det, kan målene formindskes, forudsat at mærkningen til enhver tid er læselig.

5.3.4 Opsyn med køretøjer

Bilag B, randnummer 10 321 sammenholdt med xx 321 i kapitel II. Der kan blive tale om, at køretøjer belæsset med farligt gods skal holdes under opsyn eller parkeres på særlige områder.

Transportmåde

Bilag B, randnummer 10 100 - 10 199.

Der er særlige bestemmelser for transport i

  • bulk (fast ikke emballeret stof)

  • container

  • bulk i container

  • fast tank

  • aftagelig tank

  • beholderbatteri

  • tankcontainer

5.3.6 Sammenlæsning af gods

Bilag B, randnummer 10 403.

Der er under de enkelte fareklasser anført, hvilke stoffer, der må læsses på samme køretøj.

Kontrollen foregår ved hjælp af de faresedler, kolli er afmærket med. Der er meget få begrænsninger.

5.3.7 Diverse udstyr

Bilag B, randnummer 10240 og 10 260.

Følgende udstyr skal medbringes:

  • En håndildslukker med en kapacitet på mindst 2 kg pulver

  • En håndildslukker med en kapacitet på mindst 6 kg pulver

  • Mindst en stopklods pr. køretøj
  • Det nødvendige udstyr til at iværksætte de generelle foranstaltninger, der refereres til i sikkerhedsanvisningerne, der er omhandlet i randnummer 10385, især
  • 2 selvstående advarselsmarkeringer (f.eks. reflekterende kegler eller trekanter eller blinkende gule lygter, som er uafhængige af køretøjets elektriske system)
  • en egnet advarselsvest eller advarselsbeklædning til hver medlem af køretøjets mandskab
  • En håndlygte til hvert medlem af kørtøjets mandskab
  • Det nødvendige udstyr til at træffe de yderligere og særlige foranstaltninger, der refereres til i sikkerhedsanvisningerne.

5.3.8 Befordring af passagerer

Bilag B, randnummer 10 325.

Der må ikke befordres andre personer end mandskabet på køretøøjer med farligt gods.

Tobaksrygning

Bilag B, randnummer 10 416.

Rygning er forbudt under håndtering af farligt gods indeni eller i nærheden af køretøjer.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]