[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] Omkostninger og økonomiske sikkerhedsstillelse ved deponering af affald3 Omkostninger der ligger til grund for gebyrfastsættelse og sikkerhedsstillelse3.1 Omkostninger der ligger til grund for deponeringsgebyr 3.1.1 Forudsigelige omkostninger 3.1.2 Uforudsigelige omkostninger
3.1
Omkostninger der ligger til grund for deponeringsgebyr
Ifølge Rådets direktiv 1999/31/EF om deponering af affald skal det sikres, at alle omkostninger ved etablering og drift af et deponeringsanlæg, herunder så vidt muligt omkostninger ved sikkerhedsstillelse og de anslåede omkostninger ved deponeringsanlæggets nedlukning samt efterbehandling i en periode på mindst 30 år, er dækket af den betaling, operatøren forlanger for deponering af affald (deponeringsgebyret). Med udgangspunkt i de i kapitel 2 anførte scenarier for miljøpåvirkninger kan de forskellige typer af mulige omkostninger, der skal dækkes, opgøres som vist i tabel 3.1 Tabel 3.1 Typer
af omkostninger, omfattet af deponeringsgebyr
Størrelsen
af de enkelte omkostningstyper samt deres relevans for forskellige
kategorier af deponeringsanlæg behandles i det følgende. Deponeringsanlæg
er forskellige, blandt andet med hensyn til deres fysiske udformning og
placering i forhold til recipienter mv., med hensyn til krav om monitering
og med hensyn til omkostninger i forbindelse med perkolatbortskaffelse.
Derfor er der i rapporten angivet variationer ved beløbsfastsættelsen af
de enkelte omkostningstyper. 3.1.1
Forudsigelige omkostninger
Etablering
mv. Almindelig
drift Monitering Kun
i meget specielle tilfælde vurderes det hensigtsmæssigt at foretage
monitering i overfladerecipienter. Normalt vil kontrollen blive udført
ved kontrol af det grundvandsmagasin, der har direkte hydraulisk
forbindelse til recipienten. I denne forbindelse er der således ikke
medregnet særskilte omkostninger
til monitering af overfladerecipienter. Moniteringsomfanget
vil være fastlagt i det enkelte anlægs miljøgodkendelse og kan derfor
variere fra anlæg til anlæg. I rapporten er forudsat et omfang, som
beskrevet i deponeringsvejledningen /4/. Omfanget og hyppigheden af
analyserne varierer for de forskellige kategorier af deponeringsanlæg. På
baggrund af typiske analysepriser inkl. konsulentbistand til kommentering
og rapportering samt et omfang som angivet i deponeringsvejledningen er de
årlige omkostninger opgjort for forskellige kategorier af deponeringsanlæg,
som vist i tabel 3.2. Tabel
3.2
Note: 1:
Omfatter 10-20 prøver pr. år, pris pr. prøve: ca. 8.000 kr. 2:
Omfatter 10-20 prøver pr. år, pris pr. prøve: ca. 9.000 kr. 3:
Omfatter 10-20 prøver pr. år, pris pr. prøve: ca. 10.000 kr. 4:
Omfatter 5-10 prøver pr. år, pris pr. prøve: ca. 8.000 kr. 5:
Omfatter 5-10 prøver pr. år, pris pr. prøve: ca. 9.000 kr. 6:
Omfatter 5-10 prøver pr. år, pris pr. prøve: ca. 10.000 kr. 7:
Skønnet omfang
Perkolatbortskaffelse Opsamling og bortskaffelse af perkolat vil foregå i hele deponeringsanlæggets aktive periode Prisen på bortskaffelse af perkolat er forudsat at udgøre ca. 15 kr./m3 ved direkte udledning og ca. 50 kr./m3 ved transport i tankvogn. Perkolatmængden
fra en standard deponeringsenhed er forudsat at udgøre 5.000 m3
pr. år, ud fra en årlig netto nedbørsmængde på 250 mm. I
rapporten er således generelt indregnet omkostninger til
perkolatbortskaffelse i driftsperioden på 75-250.000 kr. pr. år. Det
forudsættes, at perkolatdannelsen reduceres til ca. det halve i
efterbehandlingsperioden, idet der vil ske en vis overfladeafstrømning
fra slutafdækningen afhængigt af de topografiske forhold, der vil ske en
øget fordampning fra beplantning, og idet slutafdækningens relativt lave
permeabilitet vil reducere infiltrationen af nedbør. Ligeledes vil
perkolatets sammensætning blive svagere med tiden. Der er derfor generelt
forudsat omkostninger til perkolatbortskaffelse i efterbehandlingsperioden
på 25-100.000 kr. pr. år. Der
er ikke forudsat omkostninger til perkolatbortskaffelse for enheder for
inert affald – hverken i driftsperioden eller i
efterbehandlingsperioden. Dette skyldes, at perkolatet umiddelbart bør
kunne accepteres i omgivelserne. Nedlukning I rapporten er forudsat, at nedlukningen foretages i løbet af en relativ kortvarig periode efter endt deponering. I omkostningsoverslaget for nedlukning er indregnet en slutafdækning med henblik på efterfølgende anvendelse af arealet til dyrkningsformål. Der er således forudsat en slutafdækning bestående af et øvre vækstlag på ca. 0,2 meter muld, herunder et 0,8 meter nedre vækstlag og nederst ca. 0,15 meter rodspærre. Det er endvidere forudsat, at deponeringsenheden efterfølgende beplantes og/eller tilsås med græs. Prisen på den beskrevne slutafdækning vil typisk udgøre 150-200 kr./m2, svarende til 3-4 mio. kr. for en standard deponeringsenhed. Diverse
miljømæssige driftsomkostninger De årlige driftsomkostninger skønnes at udgøre ca. 50-150.000 kr. for en standard deponeringsenhed. Samlede
årlige forudsigelige omkostninger Tabel
3.3
Note: Totale
forudsigelige omkostninger
De
totale forudsigelige omkostninger kan opgøres, som vist i tabel 3.4. Tabel
3.4
Note:
2:
For enheder med inert affald forudsættes en 5 års
efterbehandlingsperiode. 3.1.2
Uforudsigelige omkostninger
Skader
under anlægsarbejdet Omkostninger
af denne art er derfor medregnet i fastsættelsen af deponeringsgebyret i
forbindelse med opgørelse af de samlede anlægsomkostninger. Beregningerne
af de øvrige, gennemsnitlige uforudsigelige omkostninger i dette afsnit
er udført ved anvendelse af sandsynligheder for forekomst af forskellige
miljøpåvirkninger, som anført i tabel 2.4. Brand
i affaldet En
brand kan medføre skader af varierende omfang på selve deponeringsanlægget
og på anlæggets materiel. Det er i rapporten forudsat, at omkostningerne
som følge af en brand beløber sig til 200–300.000 kr. Eksplosion En række af de deponeringsanlæg, som i dag er i drift, er forsynet med systemer til opsamling af gas. Ligeledes vil det for fremtidige enheder for affald med et væsentligt organisk indhold være et krav, at sådanne systemer etableres. Risikoen for ulykker ved eksplosion af deponigas anses således for minimal. Det kan dog ikke helt udelukkes, at der også i fremtiden under uheldige omstændigheder kan forekomme sådanne ulykker. Følgerne af en gaseksplosion på deponeringsanlægget eller i omgivelserne kan være såvel materielle skader på bygninger eller ejendomme som personskader. Skader på en deponeringsenhed forventes kun at kunne optræde i enhedens driftsperiode. Efter nedlukning og retablering anses gaseksplosioner og skader i denne forbindelse for usandsynlige. Skader i omgivelserne forventes kun at kunne optræde inden for en afstand på maksimalt 500 meter fra deponeringsanlæggets skel. Gas vil kunne ophobes i lukkede rum og vil under uheldige omstændigheder kunne foranledige en eksplosion. I
rapporten antages et sådant ”standard uheld” at medføre følgende
erstatningskrav over for ejeren af deponeringsanlægget: ·
Materiel skade
(ødelagt hus):
0,5 - 1,0 mio. kr. ·
Personskadeerstatning:
2,5 - 4,0 mio. kr. ·
I alt:
3,0 - 5,0 mio. kr. Vegetationsskader Sandsynligheden
anslås til at være af samme størrelsesorden som for gaseksplosioner,
som beskrevet ovenfor. Erstatningsbeløbet vil være væsentligt mindre
end ved gaseksplosioner. I rapporten antages en typisk størrelse af
erstatningen på 50.000 kr. Forurening
af overfladevand Afværgeforanstaltningen
kan f.eks. bestå i en afværgepumpning, hvor der pumpes forurenet
grundvand fra en eller flere boringer. Der vil i forbindelse med en afværgepumpning
være omkostninger til drift af afværgeanlæg, bortskaffelse eller
rensning af forurenet grundvand, monitering samt rådgivning og
afrapportering. Som
tidligere nævnt, vil forurening af overfladevand fra en deponeringsenhed
med inert affald være ringe. Ofte vil denne miljøbelastning således være
acceptabel i deponeringsanlæggets omgivelser. I tabel 3.5 er anført skønnede omkostningsniveauer for de nævnte tiltag Tabel
3.5
Forurening
af grundvand Hvor bundmembranen udgøres af en polymermembran, kan skader i heldigste fald lokaliseres til et afgrænset område på deponeringsenheden. Dette forudsætter dog veldefinerede hydrogeologiske forhold under og omkring deponeringsanlægget samt tilstedeværelsen af et fintmasket net af moniteringsboringer. Alternativt kan der på nyere deponeringsenheder være etableret et system for lækagedetektering i forbindelse med anlæg af enheden. I sådanne tilfælde kan reparationer af membranen foretages efter bortgravning af alt deponeret affald i det område, hvor lækagen er identificeret. Der er dog kun få eksempler på reparationer af membraner på opfyldte deponeringsenheder, idet chancen for at gennemføre en sådan operation med succes som oftest er for lille, sammenholdt med omkostningerne og de tekniske og miljømæssige problemer, som operationen indebærer. Endvidere vil der ofte være sket et langvarigt og omfattende perkolatudslip, før skaden opdages. Dette perkolatudslip udgør således fortsat en trussel for det omgivende miljø i en lang periode, selvom membranen eventuelt repareres. Omkostninger til reparation af membransystemer mv. er således ikke behandlet nærmere i denne sammenhæng. Ved konstatering af perkolatudslip skal der gennemføres en undersøgelse, hvor perkolatfanen afgrænses, og hvor der udarbejdes en risikovurdering over for grundvandet. Risikovurderingen kan munde ud i, at der skal iværksættes en afværgeforanstaltning over for perkolatforureningen. Afværgeforanstaltningen
kan f.eks. bestå i en afværgepumpning, hvor der pumpes forurenet
grundvand fra en eller flere boringer. Der vil i forbindelse med en afværgepumpning
være omkostninger til drift af afværgeanlæg, bortskaffelse eller
rensning af forurenet grundvand, monitering samt rådgivning og
afrapportering. I
specielle situationer, hvor et drikkevandsreservoir er forurenet med
perkolat med koncentrationer af miljøfremmede stoffer over
drikkevandskrav til følge, eller hvor en afværgeforanstaltning vil være
uforholdsmæssig dyr i forhold til størrelsen og betydningen af en
drikkevandsindvinding, kan det komme på tale at lukke og eventuelt flytte
en eller flere indvindingsboringer. Dette vil medføre omkostninger til
etablering af nye vandforsyningsboringer, vandbehandlingsanlæg, omlægning
af forsyningsnet og sløjfning af de boringer, der tages ud af drift. Som
tidligere nævnt, bør miljøbelastningen fra perkolatudslip fra
deponeringsenheder for inert affald være acceptabel i omgivelserne, da
stofafgivelsen fra inert affald som udgangspunkt skal være meget lav. I tabel 3.6 er omkostningsniveauerne for de enkelte punkter opgjort. Tabel
3.6
Samlede
uforudsigelige omkostninger Tabel 3.7
På baggrund af ovenstående antagelser kan de samlede uforudsigelige omkostninger til drift af afværgeforanstaltninger (pumper mv.) for standard deponeringsenheder opgøres som anført i tabel 3.8. De gennemsnitlige omkostninger pr. deponeringsenhed er beregnet på grundlag af sandsynlighederne præsenteret i afsnit 2, tabel 2.3. Tabel
3.8
Vægtede
gennemsnitlige uforudsigelige omkostninger pr. ton affald · Inert affald: 300.000 tons · Mineralsk affald: 300.000 tons · Blandet affald: 160.000 tons · Farligt affald: 300.000 tons Varigheden af driftsperioden for afværgeforanstaltninger over for forurenet grundvand samt for forurenet overfladevand forudsættes at være 30 år. Herefter kan de gennemsnitlige uforudsigelige omkostninger pr. ton affald beregnes til de i tabel 3.9 anførte størrelser. Tabel
3.9
3.1.3
Beregnede omkostninger sammenlignet med gældende
deponeringsgebyrer
I
afsnit 3.1.1 og 3.1.2 er størrelsesordenen af de forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger beregnet for forskellige kategorier af
deponeringsenheder. I det følgende foretages en sammenligning af de
beregnede omkostninger og de i Danmark gældende typiske
deponeringsgebyrer for forskellige affaldskategorier. Tabel
3.10
1: Ekskl. affaldsafgift (375 kr./ton) Som
det fremgår af tabel 3.10, udgør de beregnede forudsigelige omkostninger
en betydelig del af de typiske deponeringsgebyrer for inert, mineralsk og
blandet affald, hvilket ikke i sig selv er et problem, idet de
forudsigelige omkostninger jo netop bør være medregnet ved fastsættelsen
af deponeringsgebyrerne. Som det endvidere ses, er dette ikke tilfældet
for farligt affald, hvor deponeringsgebyret, der betales i dag, ligger
mellem 700 og 1.100 kr. Endvidere
ses det, at de uforudsigelige omkostninger er nærmest ubetydelige i
forhold til de typiske deponeringsgebyrer. 3.2 Sikkerhedsstillelse
I
forhold til de samlede omkostninger, der skal medregnes ved beregning af
deponeringsgebyret, er det kun en del, for hvilke der skal stilles
sikkerhed. Omkostninger,
som nødvendigvis må afholdes for overhovedet at kunne indrette og drive
et deponeringsanlæg (etablering, løn, administration, brændstof,
vedligehold mv.), medregnes ikke i sikkerhedsstilllelsen. Tabel
3.11
Tabel
3.11 angiver samtlige omkostninger, der skal medregnes ved fastsættelsen
af deponeringsgebyret, som opkræves ved deponering af affald, jf. tabel
3.1. De skraverede felter i tabel 3.11 angiver, hvilke omkostninger der
skal indregnes ved fastsættelsen af sikkerhedsstillelsen. Omkostninger,
der skal indregnes i sikkerhedsstillelsen, er: ·
Omkostninger til
nedlukning samt kontrol og forebyggelse af miljøpåvirkninger, som optræder
i efterbehandlingsperioden. Uforudsigelige
omkostninger: ·
Omkostninger til
afhjælpning af skader på et deponeringsanlægs miljøbeskyttende
systemer samt følgevirkninger af sådanne skader på personer, ejendomme
og det omgivende miljø fra det øjeblik 1. læs affald modtages på anlægget. Sikkerheden omfatter således såvel forudsigelige omkostninger under
nedlukning og efterbehandling samt uforudsigelige omkostninger i driftsperioden,
under nedlukning og i efterbehandlingsperioden.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||