[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] Omkostninger og økonomiske sikkerhedsstillelse ved deponering af affald4 Forskellige former for sikkerhedsstillelse4.1.2 Konkurrenceretlige aspekter 4.1.3 Forvaltningsretlige lighedsgrundsætninger 4.2 Typer af sikkerhedsstillelse 4.2.1 Kriterier for vurdering af forskellige typer sikkerhedsstillelse 4.2.5 Oliebranchens Forsikringsordning 4.2.6 Den Almindelige Erhvervs- og Produktansvarsforsikring 4.2.8 Dansk Pool for Miljøansvarsforsikring 4.2.9 Sammenfatning, forsikringsordninger 4.4 Vurdering af sikkerhedstypernes egnethed 4.4.5 Sammenfatning af sikkerhedsstillelsestypernes egnethed
|
· | en kollektiv sikkerhedsstillelse fra Foreningen Dansk Autogenbrug til sikring af, at omkostninger til en selvhjælpshandling til fjernelse af affald på en deltagervirksomhed kan foretages uden udgift for tilsynsmyndigheden, og |
· | en udbygget sikring af, at påbud fra tilsynsmyndighedens side om foranstaltninger til lovliggørelsen af et ulovligt oplag af affald på virksomheden efterkommes inden for den af tilsynsmyndigheden fastsatte frist, enten af virksomheden selv eller ved Foreningen Dansk Autogenbrugs foranstaltning på medlemmets vegne og uden udgift for tilsynsmyndigheden |
Ordningen
etableres ved, at der oprettes en sikkerhedsstillelsesfond, hvori der til
enhver tid indestår minimum kr. 100.000,00 til dækning af omkostninger
til videretransport og destruktion af affald. Minimumsbeløbet hæves over
fem år til kr. 300.000,00.
Fondens
midler skal dække selvhjælpshandlinger og er iværksat af
tilsynsmyndigheden over for en deltagervirksomhed i henhold til miljøbeskyttelseslovens
§ 69-70.
Fonden
dækker derimod ikke omkostningerne til anden fjernelse af forurening såsom
oprensning af jordforurening.
Foreningen
Dansk Autogenbrug administrerer fondens midler og sørger herunder for at
inddrive fornødne midler hos medlemmerne.
Efter
træk på fonden er Foreningen Dansk Autogenbrug pligtig til omgående og
af egen drift at retablere sikkerhedsfondens kapital, således at der til
enhver tid henstår mindst kr. 100.000,00 henholdsvis kr. 300.000,00 som
sikkerhed. Samtidig er foreningen pligtig til over for den
kommunalbestyrelse eller det amtsråd, som er godkendelsesmyndighed for
den enkelte deltagervirksomhed, at dokumentere retableringen af
sikkerhedsfondens pligtige minimumsbeløb.
Såfremt
Foreningen Dansk Autogenbrug som brancheorganisation har måttet foretage
den fornødne økonomiske inddækning af sikkerhedsfonden til dens
pligtige minimumsstørrelse, opkræver foreningen indbetaling fra sine
medlemsvirksomheder, der er deltagere i den kollektive ordning. efter nærmere
regler fastsat af foreningen, til dækning af de af foreningen trukne beløb
på sikkerhedskontoen.
Træder
en af foreningens medlemmer ud af ordningen, standser driften, ophører
eller bliver erklæret konkurs, hæfter fonden mindst tre måneder for
omkostninger til videretransport og destruktion af affald i forbindelse
med den udtrædende virksomhed. Der er således ikke pligt til at være
medlem af den pågældende fond.
Foreningens
fortsatte hæftelse i de nævnte tilfælde skal give tilsynsmyndigheden
lejlighed til enten at træffe afgørelse om individuel
sikkerhedsstillelse og/eller træffe afgørelse om, hvilke
foranstaltninger der eventuelt skal foretages på virksomheden til lovliggørelse
af oplag af affald, som i givet fald vil kunne fjernes ved en selvhjælpshandling.
Mindst
én gang årligt tilsender Foreningen Dansk Autogenbrug den
kommunalbestyrelse og det amtsråd, som er godkendelsesmyndighed, en
ajourført liste over samtlige tilsluttede deltagervirksomheder med
oplysning om aktiviteter, der har medført krav om dækning af
omkostninger.
Som
et andet led indeholder ordningen en beskrivelse af foreningens pligt til
at iværksætte forebyggelsesforanstaltninger, idet fondens begrænsede størrelse
forudsætter et aktivt tilsyn med de deltagende virksomheder. Samarbejdet
mellem foreningen, medlemmerne og tilsynsmyndigheder beskrives endvidere
som en væsentlig foranstaltning til minimering af fondens og
myndighedernes omkostninger.
Endvidere
oprettes en ekspertgruppe til løbende at vurdere potentielle ulovlige
oplag af affald og til at komme et påbud fra tilsynsmyndigheden i forkøbet.
En
anden mulighed for sikkerhedsstillelse kan findes i begrebet
"selvforsikring".
Ved
en selvforsikrer forstås en person eller virksomhed, der efter en
overvejet beslutning undlader at tegne forsikring for en risiko, som det
ellers er sædvanligt at afdække gennem forsikring. Dette forudsætter
normalt et stort antal risikoudsatte enheder, for hvilke
skadesandsynligheden og skadeudgiften kan beregnes statistisk.
Bestemmelserne
om en selvforsikrings betydning for ansvarsforholdet er primært reguleret
i erstatningsansvarslovens § 19-20 og 25.
Disse
bestemmelser medfører, at en selvforsikrer, der er solidarisk ansvarlig
med en uforsikret medskadevolder, kommer til at bære det fulde ansvar i
det indbyrdes forhold (medmindre medskadevolders ansvar omfatter § 19,
stk. 2 eller 21 i erstatningsansvarsloven).
Denne
bestemmelse omfatter også ansvar uden for kontrakt.
Som
det fremgår, anvendes selvforsikring således som et begreb til
regulering af, hvorvidt der overhovedet kan rejses et erstatningskrav mod
en skadevolder, alternativt ske regres fra skadelidte over for skadevolder
under reglerne i erstatningsansvarsloven.
Begrebet
selvforsikring indeholder derimod ikke særskilte bestemmelser om, at den
selvforsikrede skal opbygge en form for sikkerhed, herunder henlæggelse,
bankgaranti og andet.
Selvforsikring
er derfor begrebsmæssigt og ud fra en solvensbetragtning uegnet til at
fungere som et middel til at opnå direktivets formål, idet der begrebsmæssigt
netop ikke etableres en sikkerhed. Dog kunne det overvejes at lade en
selvforsikring finde anvendelse for driftsherre af affaldsanlæg, hvor
denne er staten eller en kommune, idet der her kunne lægges vægt på, at
den pågældende juridiske person ikke kan gå konkurs i modsætning til
private driftsherrer.
Det
skal bemærkes, at et meget stort antal kommuner til imødegåelse af miljørisici
generelt har tegnet forsikring i deres fælles selskab, Kommunernes
Gensidige Forsikringsselskab.
Om
de forvaltningsretlige og konkurrenceretlige problemer i denne relation
henvises til ovenfor i afsnit 4.1.3.
En
sikkerhedsstillelse kunne endvidere tænkes etableret i form af en regulær
bankgaranti.
Bankgarantiens
etablering kunne tænkes stillet som et vilkår i forbindelse med
tilladelsen i øvrigt til at etablere et nyt affaldsdepot.
En
bankgaranti minder i sin konsekvens i hovedtræk om en forsikring, idet
den udtrykker nogle vilkår, hvorunder betaling kan finde sted.
Svaghederne
ved en bankgaranti er den beløbsmæssige begrænsning, idet den enkelte
driftsherre alene vil være dækket ind for miljøskader indtil et vist
beløb. Tegnes en ansvarsforsikring således individuelt, vil det være nødvendigt
at erlægge garantibeløbet i den "høje ende" af den estimerede
risiko for at sikre bedst muligt, at der også er dækning under
forsikringen i en "worst case situation".
En
anden svaghed ved en bankgaranti er prisen. En traditionel bankgaranti
koster således ca. 0,5 % p.a. i præmie.
Derudover
er bankgarantisystemet ikke ideelt, når der ses på det krav til
sikkerhedens varighed, affaldsdepoter medfører (minimum 30 år).
Det
må i øvrigt betragtes som tvivlsomt, om dette er en type
garantiordninger, danske pengeinstitutter vil være indstillet på at indgå.
Sammenfattende
synes en bankgaranti ikke (eller i hvert fald ikke som eneste
sikkerhedsstillelse) at være ideel til formålet under direktivet.
Imidlertid
kan en bankgaranti tænkes anvendt som supplement til øvrige ordninger,
eventuelt i en startperiode med en puljeordning, indtil puljen har nået
en vis beløbsmæssig størrelse, jf. nærmere herom nedenfor i afsnit 4.4
og 6.
Et
yderligere eksempel på en eksisterende forsikringsordning er
Oliebranchens Forsikringsordning:
På
baggrund af lov nr. 370 af 2. juni 1999 om forurenet jord er der indført
en pligt for private fyringsoliekunder til at være omfattet af en
forsikring, der dækker risikoen for forureninger forårsaget af olietanke
med en rumindhold under 6.000 liter. Loven forudsætter, at der etableres
en forsikringsordning til dækning af denne risiko. Tidspunktet for
ikrafttrædelse af forsikringskravet fastsættes ved bekendtgørelse
udstedt af miljø- og energiministeren. Dette sker først, når
forsikringsordning er etableret og godkendt.
Oliebranchen
har herefter iværksat et samarbejde med Topdanmark om etablering af en
forsikringsordning, der dækker oliekundernes risiko og forsikringspligt.
Etableringen sker ved indgåelse af en aftale mellem Topdanmark og ti
olieselskaber om samarbejde og gennemførelse af forsikringsordningen.
Oliebranchens
Fællesrepræsentation har på vegne af de ti olieselskaber og Topdanmark
Forsikring A/S den 5. november 1999 anmeldt en samarbejdsaftale med tilhørende
aftaler om etablering af denne forsikringsordning
Forsikringsdækningen
i Topdanmark opnås automatisk for oliekunderne ved køb af fyringsolie
til boligopvarmning fra et af de deltagende olieselskaber eller fra
forhandlere, der forsynes med olie fra et af disse selskaber.
Forsikringsordningen vil omfatte al fyringsolie, der sælges til
boligopvarmning i Danmark. Oliekunden kan fravælge forsikringsdækningen
i Topdanmark og tegne forsikring i et andet forsikringsselskab, som måtte
tilbyde lignende forsikring.
Forsikringen
dækker den udgift, der medgår til at følge miljømyndighedernes påbud
efter jordforureningsloven. Den maksimale erstatning pr. anmeldt og
erstatningsberettiget skade er kr. 2.000.000,00.
Omkostninger,
der overstiger kr. 2.000.000,00 betales af miljømyndighederne.
Det
fremgår videre af ordningen, at også olieselskaber, der ikke fra starten
har del i aftalen, skal have mulighed for efterfølgende at tiltræde den
beskrevne forsikringsordning.
Miljøstyrelsen
har i øvrigt med hensyn til Oliebranchens Miljøpulje oplyst til
Konkurrencestyrelsen, at der styrelsen bekendt ikke eksisterer nogen anden
virksomhed i Danmark, der udfører samme type opgave og besidder den fornødne
erfaring hertil.
Miljøstyrelsen
oplyste videre, at styrelsen oprindeligt overvejede at tilvejebringe
forsikringsdækning ved at etablere en fælles pool-ordning uden om
olieselskaberne. Dette blev dog opgivet, da det ville blive for dyrt for
oliekunderne. Også individuelle forsikringer ville blive for dyre. På
denne baggrund tilbød oliebranchen at etablere en fælles
forsikringsordning som et servicetilbud over for oliekunderne.
Den
forventede årlige samlede præmiestørrelse i første kalenderår er
ansat til ca. kr. 36.000.000,00.
Såfremt
skadesprocenten i et kalenderår overstiger 80 % af forskudspræmien,
forfalder der en tillægspræmie på 50 % af forskudspræmien. Hvis
skadesprocenten i et kalenderår overstiger 80 % af forskudspræmien samt
tillægspræmien, forfalder yderligere en tillægspræmie på 50 % af
forskudspræmien.
Derudover
er der særlige forhold vedrørende ejerforholdet til reassurancefirmaet,
hvor både olieselskaberne og Topdanmark er ejere.
Topdanmark
genforsikrer den påtagede risiko i et til formålet af parterne oprettet
genforsikringsselskab.
Konkurrencestyrelsen
har på et rådsmøde den 15. december 1999 fastslået, at dette
samarbejde er konkurrencebegrænsende og i strid med forbudet i
konkurrencelovens § 6, stk. 1, idet Topdanmark gennem det tætte
samarbejde med de deltagende olieselskaber begrænser andre
forsikringsselskabers muligheder for at trænge ind på det relevante
marked.
Imidlertid
finder Konkurrencestyrelsen, at aftalerne opfylder betingelserne for en
fritagelse efter konkurrencelovens § 8, stk. 1, idet samarbejdet er en
forudsætning for at få det nye marked til at fungere og bidrager til
opfyldelse af miljømæssige hensyn.
SKAFOR
(Skadesforsikringssammenslutningen) og Industrirådet har i 1987
udarbejdet standard forsikringsbetingelser for erhvervs- og
produktansvarsforsikring. Denne forsikring tager ikke specielt sigte på
forsikring af ansvaret for forureningsskader. Som nedenfor beskrevet
indeholder forsikringen dog begrænset forsikringsdækning.
Erhvervsansvarsforsikringsdelen
Den
særlige forureningsdækning i erhvervsansvarsforsikringsdelen er som
oftest undergivet en særskilt begrænsning i den dækningssum, der er anført
i policen. Er der ikke anført en sådan særlig dækningssum for
forureningsskader, er der således ingen dækning under policen.
Forsikringen
dækker kun forurening, såfremt skaden er opstået uventet, utilsigtet og
ved et pludseligt uheld. Dette betyder blandt andet, at siveskader er ikke
omfattet af dækningen.
Der
vil ikke være dækning for skade, som er en følge af, at den sikrede
virksomhed forsætligt eller groft uagtsomt har overtrådt de til enhver
tid gældende offentlige miljøforskrifter.
For
så vidt angår særligt forurenende virksomheder (tidligere kapitel 5
virksomheder, nu de virksomheder, der er opført i bilaget til miljøerstatningsansvarsloven)
er disse kun forsikret mod ansvar for forureningsskader, hvis policen har
en særlig påtegning herom.
Produktansvarsforsikringsdelen
Hvis
en forureningsskade sker som en produktskade, dvs. som en skade på person
eller ting forvoldt af den sikrede virksomheds produkter eller ydelser,
efter disse er bragt i omsætning henholdsvis præsteret, er dækningen
imidlertid ikke begrænset på samme måde som under
erhversansvarsforsikringsdelen, jf. ovenfor.
Det
betyder, at der ikke gælder krav om pludselighed. Der gælder heller
ingen særlig dækningssum, og det er ikke en betingelse for dækning i
forhold til særligt forurenende virksomheder, at policen har en særlig påtegning
herom.
Det
er dog naturligvis en forudsætning, at de øvrige betingelser under
produktansvarsdelen er opfyldt, herunder således at der skal være tale
om en forureningsskade, der udgår fra virksomhedens produkter.
Dækningsformer
Zurich
Miljøforsikring er baseret på et forsikringsprodukt, som Zurich
oprindeligt har udviklet i USA, og som nu tilbydes i mange vestlige lande.
Forsikringsbetingelserne er ensartede, men tillempet de enkelte lande; i
Danmark er reglerne i overensstemmelse med Forsikringsaftaleloven.
Zurich’s
Miljøforsikring er forbundet med 2 former for dækning, henholdsvis Dækning
A og Dækning B:
Dækning
A: Ansvarsforsikring
Under
ansvarsforsikringsdelen falder forsikringstagerens (og de i dennes
tjeneste værende personers) erstatningsansvar for miljøskader hos
tredjemand, det vil sige for miljøskader, der optræder uden for
forsikringstagerens egen virksomheds område.
Miljøansvarsforsikringen
dækker således forsikringstagerens erstatningsansvar for tab i tilfælde,
hvor der er rejst et krav mod virksomheden i anledning af en miljøskade,
der stammer fra den forsikrede virksomhed, således som denne er
specificeret i forsikringspolicen.
Ansvarsforsikringen
dækker miljøskade, der i policen defineres som udledning, spredning,
frigivelse eller udslip af røg, dampe, sod, dunster, syre, alkalier,
kemikalier, væsker eller gasser, affaldsmaterialer eller andre
irritamenter, kontaminenter eller forurenere i eller på land, atmosfæren
eller vandløb eller vandmasser.
Det
tab, som ansvarsforsikringen omfatter, er forsikringstagerens kompensation
til skadelidte for personskade (dvs. fysisk skade på personer samt tab af
forsørger), tingskade (dvs. fysisk beskadigelse/ødelæggelse af værdier,
tab af værdier, som ikke er blevet fysisk beskadiget eller ødelagt, og
endelig oprensningsomkostninger på tredjemands grund). Derudover dækkes
rimelige omkostninger til forsikringstagerens forsvar mod krav fra
tredjemand.
Forsikringstageren
er ikke berettiget til at anerkende en erstatningspligt, eller godkende
erstatningskrav fra tredjemand, før forsikringsselskabet har givet
samtykke dertil, og det er i øvrigt forsikringsselskabet, der træffer
bestemmelse om sagens behandling.
Dækning
B: Oprensningsomkostninger
Denne
del af forsikringen angår forsikringstagerens tab i forbindelse med miljøskade
på den forsikrede virksomheds egen grund, således som denne er
specificeret i forsikringspolicen.
Det,
der kan kræves dækket under DÆKNING B, er forsikringstagerens
omkostninger til fjernelse eller afhjælpning af forurenet jord,
overfladevand, grundvand eller anden kontaminering på forsikringsgrunden.
Dækningen til sådanne omkostninger er dog betinget af, at oprensningen
er pålagt den forsikrede virksomhed som et krav fra myndighederne.
Der
kan imidlertid ikke opnås dækning for oprensningsomkostninger på eller
under selve det for et deponeringsanlæg afgrænsede område, som
eksempelvis opstået i forbindelse med et perkolatudslip.
Forsikringstageren
er ikke berettiget til at påbegynde en oprensning uden samtykke fra
forsikringsselskabet.
Fælles betingelser for Dækning A og Dækning B
I: Generelle betingelser
For
dækning under DÆKNING A OG DÆKNING B er det i begge tilfælde en
betingelse for dækning, at forsikringstager har anmeldt kravet skriftligt
til forsikringsselskabet i løbet af forsikringsperioden eller den
udvidede anmeldelsesperiode, der ophører tre måneder efter forsikringens
ophør. Såfremt erstatningskrav fremsættes mod forsikringstageren eller
formodes at ville blive fremsat, skal forsikringstageren uden ophold
anmelde dette til forsikringsselskabet.
Forsikringen
er en såkaldt claims made forsikring. Det betyder, at det er afgørende
for dækning, at der rejses krav i forsikringstiden. Krav, rejst før
forsikrings ikrafttræden eller efter forsikringens ophør, er ikke dækket.
Dækningerne
gælder kun for krav, som fremsættes (eller indbringes) i Danmark.
II: Undtagelse til dækning
Såfremt
der ved policens ikrafttræden bestod en miljøskade, dækkes tab eller
krav som følge af denne ikke, såfremt den forsikrede virksomhed
(herunder særligt personer i virksomheden, der er ansvarlige for miljøforhold,
kontrol eller overholdelse) vidste eller burde vide, at miljøskaden kunne
forventes at give anledning til krav.
Forsikringen
dækker ikke krav, der er omfattet af Arbejdsskadeforsikringsloven
eller anden social lovgivning, ligesom forsikringen ikke dækker personskade
lidt af forsikringstageren, eller personer, der er i forsikringstagerens
tjeneste. De pågældende vil som oftest være dækket af Arbejdsskadeforsikringsloven
og virksomhedens erhvervsansvarsforsikring.
Forsikringen
dækker alene det ansvar, der følger af almindelige erstatningsregler.
Det vil sige, at der ikke er dækning for et videregående ansvar baseret
på kontrakt eller andet tilsagn fra virksomheden.
Forsikringen
dækker ikke tab eller krav, der opstår på forsikringstagerens grund,
selvom dette tab opstår for at undgå eller begrænse en miljøskade, som
eventuelt måtte være dækket af forsikringen. Denne undtagelse vedrører
dog ikke oprensningsomkostninger under DÆKNING B.
Forsikringen
dækker ikke i tilfælde af, at den forsikrede virksomhed, sådan som
denne er specificeret i policen, sælges, udlejes, gives bort, opgives,
eller når der er blevet givet afkald på driftsmæssig styring af den
forsikrede virksomhed.
Forsikringen
dækker ikke tab eller krav, som skyldes varer eller produkter, der er
blevet fremstillet, solgt, håndteret, distribueret, ændret eller
repareret af eller på vegne af den forsikrede virksomhed eller andre, som
driver virksomhed under dennes navn, herunder nogen beholder dertil, eller
nogen tillid til en erklæring eller garanti, som fremsættes på noget
tidspunkt med hensyn til dette. Forsikringen dækker heller ikke tab eller
krav, der stammer fra tingskade på - eller fremkaldt af - varer eller
produkter, som den forsikrede virksomhed fremstiller, sælger, håndterer
eller distribuerer samt personskade fremkaldt af varer eller produkter,
som sikrede fremstiller, sælger, håndterer eller distribuerer.
Som
alle andre ansvarsforsikringer dækker forsikringen ikke i tilfælde af
nuklear reaktioner, såsom nuklear fission, nuklear fusion eller
radioaktivitet.
Der
vil ikke være dækning under forsikringen for skade, som skyldes
forsikringstagerens forsæt eller grove uagtsomhed, sådan som disse
begreber forstås i forsikringsretten. Der er heller ikke dækning for
skade, som skyldes sikredes handling eller undladelse, hvorved
offentligretlige regler til beskyttelse af miljøet overtrædes.
Der
er ikke dækning for miljøskade, som er baseret på eller skyldes
syreregn.
Der
er ikke dækning for tab eller krav, som skyldes asbestforekomster,
eller -fjernelse, oprydning, eller bortskaffelse af asbestprodukter,
fibre, eller asbeststøv. Der er heller ikke dækning for tab eller krav,
som skyldes arrangementer til bortskaffelse, transport, eller
bortskaffelsen af syre, alkalier, kemikalier, væsker eller gasser,
affaldsmaterialer, eller andre irritamenter, kontaminenter, eller
forurenere uden for en dækket beliggenhed. Der synes altså at kunne være
visse typer af forureninger, omfattet af jordforureningsloven, som ikke er
dækket.
Der
er ikke dækning for miljøskade, der stammer fra eventuelle underjordiske
opbevaringstanke. Det vil sige fra beholdere, herunder tilhørende
underjordisk ledningsnet, som er forbundet til tanken, som har mindst 10 %
af sin volumen under jorden. Dækning kan dog udvides på nærmere aftalte
vilkår.
Der
er ikke dækning for krav, som skyldes bøder eller lignende straffe, pønalt
begrundet erstatning, eller pønalt begrundet forhøjelse af erstatning.
Ved
en partiel og/eller endelig lukning af en produktionsenhed, et anlæg,
eller en beliggenhed, er der ikke dækning for tab eller krav, der
fremkommer herved, selvom en sådan lukning sker i overensstemmelse med en
skriftlig lukkeplan.
III: Dækningssummer og
selvrisiko
Der
angives en maksimal dækningssum for henholdsvis DÆKNING A og DÆKNING B
i policen. Denne dækningssum er den højeste grænse for
forsikringsselskabets forpligtelse.
Forsikringen
er forbundet med en selvrisiko, der dækkes af forsikringstageren.
Selvrisikoen gælder for ethvert tab, der lides af forsikringstageren
under forsikringen.
Uanset
antallet af krav, miljøskader, kravstillere eller sikrede, anses
selskabets samlede erstatningspligt for krav, som opstår på grundlag af
de samme forbundne, tilknyttede, gentagne eller fortsatte miljøskader i løbet
af en eller flere forsikringsperioder for at være et enkelt tab, men
underlagt den maksimale dækningssum.
IV: Øvrige betingelser
Forsikringsselskabet
er løbende berettiget til at foretage inspektion og revision af den
forsikrede virksomhed, sådan som den er specificeret i
forsikringspolicen.
På
grundlag af en besigtigelse kan forsikringsselskabet give virksomheden pålæg
om inden for en given rimelig frist at udføre foranstaltninger til begrænsning
af den forsikrede risiko. Forsikringsselskabets inspektion/besigtigelse er
dog ikke en garanti for, at forsikringsstedet overholder acceptabel ingeniørpraksis
eller er i overensstemmelse med lovgivning eller offentligretlig
regulering.
Forsikringen
kan af hver af parterne opsiges skriftligt med en måneds varsel til en
hovedforfaldsdag. Om konsekvensen af ophør, se ovenfor under pkt. I.
Såfremt
der gælder en anden forsikring, der er til rådighed for den sikrede
virksomheds tab, som også er dækket i medfør af miljøforsikringen,
skal miljøforsikringen gælde som en merforsikring i forhold til den
anden gældende forsikring, hvad enten denne er primær eller
overliggende.
Dansk
pool for miljøansvarsforsikring har udarbejdet
standardforsikringsbetingelser specielt for forsikring af ansvaret for
forureningsskader. Forsikringsbetingelserne blev til efter forhandling
mellem SKAFOR og Industrirådet, efter Industrirådet havde ytret ønske
om at få etableret en miljøansvarsforsikring. Det blev forudsat, at
forsikringen ville blive tegnet af især store industrivirksomheder, som
blev betragtet som særligt udsat for at ifalde ansvar for en forurening.
Imidlertid er der kun tegnet et meget begrænset antal forsikringer.
Dækningsomfang
Pool-forsikringen
dækker den forsikringstegnende virksomhed og de personer, der er antaget
i virksomhedens tjeneste.
Forsikringen
dækker virksomhedens erstatningsansvar for skade tilføjet personer eller
ting som følge af en forurening. Det vil sige, forsikringen dækker
skader på tredjemand, der er en følge af virksomhedens ansvarspådragende
adfærd.
Skaden
skal være en følge af en forurening. Pool-forsikringen har defineret sit
eget forureningsbegreb, således at der ved forurening forstås:
1. | Udsendelse, spredning eller henlæggelse af faste, flydende eller luftformige stoffer, som har skadelig virkning i eller på omgivelserne |
2. | Udsendelse eller spredning af lugt, støj, rystelser, bølger, stråler eller temperaturpåvirkninger, der går ud over omgivelsernes sædvanlige niveau. |
Det
er en betingelse for forsikringsdækningen, at en af disse beskrevne
forandringer af omgivelserne har forårsaget en konkret skade.
Forsikringen
dækker ud over virksomhedens erstatningsansvar over for tredjemand
rimelige omkostninger, såfremt disse er nødvendige til afværgelse af
fare for forureningens udbredelse til områder uden for forsikringsstedet,
men kun for så vidt virksomheden har været forpligtet til at foretage
afværgelse af udbredelsen. Det er således en betingelse, at de afholdte
omkostninger relaterer sig til en fare for skade på en værnet interesse,
som virksomheden i givet fald vil være erstatningsansvarlig for. Der vil
altså ikke være dækning for oprensningsomkostninger, selvom disse er en
følge af et påbud fra miljømyndighederne, hvis ikke den påbudsmodtagne
virksomhed vil være erstatningsansvarlig.
Forsikringen
dækker i et vist omfang omkostninger til konstatering af, om der er indtrådt
en dækningsberettiget skade. Det er dog en betingelse, at det ved en sådan
undersøgelse konstateres, at en dækningsberettiget skade er indtrådt.
Der er med andre ord ikke dækning i de tilfælde, hvor det of-fentlige pålægger
virksomheden at foretage undersøgelser på egen grund.
Forsikringen
dækker alene forurening, der udgår direkte fra forsikringstagerens
virksomhed, sådan som denne er beskrevet i policen. Afgrænsningen af den
forsikrede virksomhed sker ved en opregning i policen af de ejendomme, der
hører under forsikringstagerens virksomhed.
Pool-Forsikringen
har ikke en dækning, der svarer til Zurich Miljøforsikring DÆKNING B.
Det vil sige, at der under Pool-Forsikringen ikke er dækning for den
forsikrede virksomheds omkostninger til oprensning på egen grund, heller
ikke såfremt disse afholdes efter påbud fra myndighederne.
Forsikringen
dækker skade indtruffet i Danmark, i Grønland eller på Færøerne.
Undtagelser
til dækning
Forsikringsbetingelserne
indeholder en række specifikt angivne situationer, hvor forsikringen ikke
dækker indtrådte skader. Disse undtagelser vil blive beskrevet i det følgende:
Forsikringen
dækker kun formuetab, som er en følge af en af forsikringen dækket
person eller tingskade, der har ramt den, som har lidt formuetabet. Dog dækkes
tredjemands driftstab kun i 12 måneder fra det tidspunkt, hvor tabet
indtræder.
Forsikring
dækker ikke omkostninger til bøder som følge af forureningen.
Der
er ikke dækning under forsikringen, hvis forureningen er forvoldt af
forsikringstageren ved forsæt eller ved grov uagtsomhed. Den grove
uagtsomhed og forsættet skal foreligge hos bestyrelsen eller direktionen.
Hvis skade sker som følge af overtrædelse af gældende miljøregler, er
der dækning herfor, medmindre overtrædelsen er sket efter ordre fra
forsikringstageren, og forholdet kan karakteriseres som forsætligt eller
groft uagtsomt.
Der
er ikke er dækning for skade på ting, som den sikrede har i sin varetægt
eller besiddelse.
Der
er ikke dækning under forsikringen i tilfælde, hvor virksomheden i kraft
af kontrakter eller på anden måde har forpligtet sig til et videregående
erstatningsansvar, end hvad der følger af almindelige regler.
Forsikringen
undtager endvidere skade forårsaget af eller som direkte eller indirekte
følge af ændring af de genetiske egenskaber ved levende organismer.
Endvidere
undtages personskade, som lides af forsikringstageren eller personer i
dennes tjeneste, der i øvrigt er omfattet af den lovpligtige
arbejdsskadeforsikring.
Der
er ikke dækning for forureningsskade, som er en følge af uforsvarlig
vedligeholdelse af eller tilsyn med installationer, der har til formål at
hindre, forebygge eller begrænse en forurening. Forsikringen dækker
heller ikke skade som følge af syreregn og udledning af næringssalte og
andre tilsvarende forureninger.
Slutteligt
er skade undtaget, der er en følge af almindelig drift ved virksomheden,
og/eller som er godkendt eller toleret af myndighederne. Denne undtagelse
dækker den accepterede forurening såsom oliespild fra tankstationer e.l.
Generelle
betingelser
Forsikringen dækker ifølge forsikringsbetingelserne ansvar for skade, når kravet om erstatning er rejst mod den forsikrede virksomhed i forsikringstiden af offentlige myndigheder eller af tredjemand. Forsikringen dækker dog ikke ansvar for skade som følge af forurening forårsaget af handlinger eller undtagelser, som fandt sted forud for policens ikrafttræden. Forsikringen dækker ikke krav, der er anmeldt til selskabet senere end tre måneder efter forsikringens ophør.
Miljøansvarsforsikringen
er således baseret på krav-rejst princippet (claims made), men begrænser
yderligere dækning til skader som følge af handlinger eller undladelser
foretaget efter policens ikrafttræden.
Erstatningskrav,
som er rejst mod den forsikrede virksomhed i anledning af skade eller tab
forårsaget af samme ansvarspådragende forhold, betragtes som én
forsikringsbegivenhed, dvs. som et serieskadekrav. Serieskadekravet anses
for rejst på det tidspunkt, hvor det første krav i serien er rejst. Såfremt
et enkelt krav i serien vedrører forurening forårsaget af handlinger
eller undladelser, som fandt sted forud for policens ikrafttræden, er
ingen del af seriekravet dækket af policen.
Policen
vil være forbundet med en dækningssum, der fungerer som den højeste grænse
for forsikringsselskabets forpligtelse for krav, der er rejst mod den
forsikrede virksomhed inden for et enkelt forsikringsår.
Det
er en almindelige betingelse for dækning, at erstatningskrav, der fremsættes
eller formodes at ville blive fremsat uden ophold, skal anmeldes til
forsikringsselskabet. Det er endvidere et krav, at den forsikrede
virksomhed ikke må anerkende erstatningspligten eller godkende et
erstatningskrav uden selskabets samtykke.
I
forhold til andre forsikringer er Miljøansvarsforsikringen sekundær,
dvs. forsikringen dækker ikke ansvar for skader, der er forsikret under
andre forsikringer som f.eks. erhvervs- og produktansvarsforsikringer,
motoransvarsforsikringer eller andre specialforsikringer.
Dansk
Reassurancepool
Onsdag
den 23. marts 2000 blev der afholdt stiftende generalforsamling i Dansk
Reassurancepool for Miljøforsikring. Det er tanken, at Dansk Reassurancepool
for Miljøforsikring skal afløse Dansk Pool for Miljøansvarsforsikring.
Stiftelsen af reassurancepoolen er foranlediget af jordforureningsloven.
Det synes at være tanken, at der på den ordinære generalforsamling i
Dansk Reassurancepool for Miljøforsikring i første halvår 2001 skal
tages stilling til, hvorvidt poolen under hensyntagen til de indtegnede
forsikringer skal fortsætte eller nedlægges. Såfremt der ikke er
indtegnet et væsentligt større antal forsikringer end de 34, der for
tiden er i Dansk Pool for Miljøansvarsforsikring, vil det blive overvejet
at nedlægge poolen.
Gennemgangen
af eksisterende forsikringsordninger ovenfor under pkt. 4.2.5 - 4.2.8
viser, at der findes enkelte ordninger, hvorefter det er muligt
forsikringsmæssigt at afdække visse nærmere miljørisici. Vilkårene
for dækning svarer imidlertid ikke til den dækning og dermed den
sikkerhed, direktivet foreskriver, jf. nærmere herom nedenfor under pkt.
4.4.
I nærværende
afsnit har vi vurderet den skattemæssige behandling af omkostninger
forbundet med forskellige former for sikkerhedsstillelse mv. for
henholdsvis ejerne og brugerne.
Ved
afgørelsen af, om ejerne og brugerne har fradragsret for omkostninger
vedrørende sikkerhedsstillelsen mv., er det afgørende, om omkostningerne
kan anses for en driftsomkostning efter statsskattelovens § 6 a. Det er
en betingelse for, at der er tale om en driftsomkostning, at de afholdte
omkostninger har en naturlig forbindelse med driften af den pågældende
virksomhed.
Vi
har i det følgende forudsat, at ejerne af affaldsdeponeringsanlægget er
private selskaber og offentlige virksomheder, virksomheder, personer mv.
(herefter virksomheder eller ejere), der udøver erhvervsmæssig
virksomhed eller en offentlig virksomhed som en kommune. Brugerne af
affaldsdeponeringsanlægget kan både være virksomheder eller private
personer.
Vi
har nedenfor foretaget en skattemæssig vurdering for ejere, der er
henholdsvis virksomheder eller kommuner, samt brugerne.
Fond/puljeordninger
En
indbetaling til en puljeordning efter tilsvarende principper som
Oliebranchens Miljøpulje – dvs. en indbetaling af ejerne til en miljøpulje
af en mindre procentdel eller promilledel af omsætningen eller pr. kg
affald - vil være fradragsberettiget for ejerne som en driftsomkostning
efter statsskattelovens § 6 a.
Hvis
fonden/puljen oprettes med et større éngangsbeløb, er der en risiko
for, at ejerne ikke vil have skattemæssig fradragsret for engangsbeløbet.
Det kan således ikke udelukkes, at skattemyndighederne i denne situation
vil anse éngangsbeløbet for en ikke-fradragsberettiget udgift, der vedrører
virksomhedens indkomstgrundlag, jf. statsskattelovens §§ 5-6. I denne
situation kan der eventuelt være en mulighed for, at ejerne kan afskrive
på éngangsbeløbet over en årrække.
Selvforsikring
Selvforsikring
indebærer, at ejerne ikke forsikrer sig, men i stedet betaler
omkostningerne til oprydning mv. i takt med, at omkostningerne faktisk
afholdes.
Ejerne
vil derfor i denne situation have skattemæssigt fradrag for
omkostningerne til oprydning mv., i takt med at omkostningerne afholdes.
Omkostningerne til oprydning kan således anses for udskudte
driftsomkostninger, jf. Landsskatterettens kendelser refereret i TfS
1992.581 og i LSR 1984.23.
Der
kan dog være en mindre risiko for, at skattemyndighederne alene vil
acceptere fradragsret for en virksomheds omkostninger til oprydning for
den del af omkostningerne, der vedrører forurening, som er opstået efter
ejerens erhvervelse af arealet, jf. Ligningsvejledningen for 1998, afsnit
E.A.2.1.3. I det omfang ejeren har en objektiv pligt - evt. fastsat i
loven - til oprydning mv., er det endvidere vor vurdering, at ejeren vil
have fradragsret for hele beløbet, uanset at en del af
oprydningsomkostningerne vedrører forurening forårsaget af tidligere
ejere.
Bankgaranti
Ejerne
har skattemæssigt fradrag for løbende ydelser i form af renter, løbende
provisioner eller præmier vedrørende bankgarantier.
Hvis
bankgarantien medfører betaling af stiftelsesprovision, engangspræmie
eller lignende engangsydelse, vil ejerne dog alene have fradragsret, hvis
løbetiden for bankgarantien er mindre end 2 år, jf. ligningslovens § 8,
stk. 3.
Forsikringer
Ejerne
vil som udgangspunkt have fradragsret for præmier til
forsikringsordninger som en driftsomkostning, jf. statsskattelovens § 6
a.
Henlæggelser
Som
udgangspunkt vil ejerne ikke have skattemæssigt fradragsret for henlæggelser
til en senere gennemførelse af oprydning. Ejerne har således først
fradragsret for henlæggelserne til oprydning på det tidspunkt, hvor
omkostningerne rent faktisk afholdes.
Det
kan dog ikke udelukkes, at det eventuelt er muligt for virksomheder at opnå
fradrag for henlæggelser - efter en anvendelse af tilsvarende principper,
der gælder for garantiforpligtelser, jf. Ligningsvejledningen for 1998,
afsnit E.B.2.6.7, såfremt følgende betingelser er opfyldt:
At
henlæggelsen gælder oprydningsomkostninger, som allerede burde afholdes
eller burde være afholdt på henlæggelsestidspunktet.
At
der i praksis har vist sig at være nogen risiko for, at
oprydningsomkostninger skal afholdes.
At
beløbene, der skal anvendes til oprydningsomkostninger, ikke er uvæsentlige.
At
der føres et regnskab over henlæggelserne, herunder over den procentdel
eller promilledel af omsætningen, der henlægges, samt over de faktisk
afholdte omkostninger til oprydning.
Selv
om ovennævnte betingelser er opfyldt, er det dog stadig usikkert,
hvorvidt det er muligt for ejerne at opnå fradrag for henlæggelser til
oprydning før omkostningernes faktiske afholdelse.
Kommuner
er undtaget fra skattepligten i medfør af selskabsskattelovens § 3, stk.
1, nr. 2, også selv om driften finder sted i interessentskabsform.
Kommuner skal derfor ikke opgøre nogen skattepligtig indkomst.
Kommuner
har derfor heller ikke fradrag for omkostninger forbundet med
sikkerhedsstillelse, da der ikke er nogen skattepligtig indkomst at
fradrage omkostningerne i.
Det
skal bemærkes, at hvis kommunen udøver affaldsdeponeringsaktiviteten
via et almindeligt aktie- eller anpartsselskab, vil aktie- eller
anpartsselskabet skulle behandles efter de sædvanlige regler gældende
for ejere, som anført ovenfor i afsnit 1.
Virksomheder
Brugere
af affaldsdeponeringsanlægget, der udøver erhvervsmæssig virksomhed,
har som udgangspunkt fradragsret for omkostninger forbundet med deponering
af virksomhedens affald ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige
indkomst, jf. statsskattelovens § 6 a. Betingelsen om, at omkostningerne
har en naturlig forbindelse med driften af den pågældende virksomhed,
vil således normalt være opfyldt.
Virksomheder
vil efter tilsvarende principper have fradragsret for yderligere
omkostninger, der ”overvæltes” på brugerne som følge af
meromkostninger afholdt af ejerne til forsikringsdækning mv.
Private
personer
Brugere
af affaldsdeponeringsanlægget, som ikke udøver erhvervsmæssig
virksomhed - dvs. private personer - har ikke fradragsret ved opgørelsen
af personens skattepligtige indkomst for omkostninger forbundet med
deponering af personens affald.
Private
personer vil efter tilsvarende principper ikke have fradragsret for
yderligere omkostninger, der ”overvæltes” på brugerne som følge af
meromkostninger afholdt af ejerne til forsikringsdækning mv.
På
baggrund af det ovenfor i afsnit 4.1.1 og 4.1.2 anførte, hvorefter en
differentiering i sikkerhedsstillelseskravet alene efter ejerstatus kunne
være i strid med konkurrence- og forvaltningsretlige regler, forudsættes
det, at der ikke differentieres i kravet til sikkerhedsstillelse, afhængigt
af om driftsherren er offentlig, kommunal eller privat. Den type
sikkerhedsstillelse, der måtte blive besluttet, gælder således alle,
der i øvrigt er blevet godkendt efter direktivets artikel 8.
Når
egnetheden af de enkelte sikkerhedsstillelser skal vurderes, er det
relevant at foretage en sondring mellem henholdsvis forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger. Det kan således ikke udelukkes, at en
sikkerhedsform, der er uegnet til at dække uforudsigelige omkostninger,
omvendt kan være egnet til at dække forudsigelige omkostninger.
I
det følgende vil de enkelte typer sikkerhedsstillelser derfor blive
vurderet i forhold til begge typer af omkostninger.
På
det foreliggende grundlag synes en ordning med selvforsikring at være en
uegnet sikkerhedstype på baggrund af de bemærkninger, der er anført
ovenfor i afsnit 4.2.
Tilbage
som mulige modeller er herefter bankgaranti og henlæggelser, lovpligtig
miljøforsikring og en fond/puljeordning med lovpligtigt medlemskab. Om de
økonomiske konsekvenser se nedenfor i afsnit 5.
Ligesom
miljøforsikringen (jf. nedenfor under pkt. 4.4.4) synes en
fond/puljeordning altovervejende at kunne tilgodese de enkelte anførte
hensyn i afsnit 4.2.1, både i relation til forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger.
Der
er således tale om et fleksibelt system, der vil være relativt nemt at
administrere, og hvor indtræden af nye deponeringsanlæg og udtræden af
lukkede deponeringsanlæg ikke påvirker sikkerhedsstillelsen, idet selve
puljen oppebæres af de til enhver tid værende medlemmer (i fonds- eller
foreningsform).
Der
er ingen tidsmæssige begrænsninger på puljens levetid, og det vil i
grundlaget for ordningen være muligt at regulere, at puljen skal have en
tidsmæssig udstrækning på en nærmere beskrevet minimumsperiode.
Samtidig
vil ordningen være selvsupplerende, således at fonden/puljen kan
beslutte at forøge bidraget pr. ton affald (såfremt der måtte være
behov for en forøgelse af sikkerhedsstillelsen) eller i en periode helt
at stoppe bidrag (såfremt der ikke måtte være behov for yderligere
sikkerhedsstillelse).
Disse
tiltag forudsætter alene, at der foreligger en præcist beskrevet
administration af ordningen, hvori det kunne overvejes at lade offentlige
institutioner, eksempelvis Miljøstyrelsen, deltage, jf. herom nedenfor i
afsnit 6.
Derudover
vil grundlaget uden problemer kunne beskrives til at dække samtlige typer
omkostninger, der skal være omfattet af direktivet, jf. herom ovenfor i
afsnit 2 og 3, og altså dermed som anført både forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger. Dette kunne ske med skyldig hensyntagen til
omkostningernes forskellige karakter, således at bidrag til sikkerhed for
uforudsigelige omkostninger er et bidrag, der tilfalder alle puljens til
enhver tid værende medlemmer og ikke betales tilbage til den enkelte
ejer, mens bidrag til sikkerhed for forudsigelige omkostninger
individualiseres og betragtes som tvangsopsparing for den enkelte ejer med
adgang til at anvende sin opsparing til de definerede omkostninger.
Det
vil yderligere være muligt for allerede eksisterende anlæg at indtræde
i ordningen inden for den i artikel 14 i direktivet beskrevne
overgangsordning. Dog vil indbetaling til dækning af forudsigelige
omkostninger fra eksisterende anlæg skulle tilpasses den periode, der
haves til at foretage opsparingen.
Problemerne
med fond/puljeordning er imidlertid først og fremmest, at puljen selvsagt
ikke vil være etableret i fuldt omfang fra dag 1. Det tager således tid
at opbygge en tilstrækkelig formue.
Derved
er der en teoretisk risiko for, at der opstår en omkostningsudløsende
faktor på et eller flere af de omhandlede deponeringsanlæg på et
tidspunkt, hvor der ikke i puljen er tilstrækkelige midler til at dække
disse. Dette synes umiddelbart ikke foreneligt med direktivets ordlyd, der
i artikel 8, litra A.IV, anfører, at ansøgeren "... inden
deponeringen påbegyndes har truffet eller vil træffe passende
forholdsregler i form af sikkerhedsstillelse eller tilsvarende med henblik
på at sikre ..."
Dette
forhold kunne imidlertid tænkes imødekommet, evt. ved at fonden/puljen
etablerer en bankgaranti i en initialperiode på et vist minimumsbeløb,
som er tidsbegrænset, indtil puljen selv har oppebåret en vis
minimumsformue.
En
anden overvejelse kunne være at kombinere med en særskilt miljøforsikring
i samme initialperiode. Derudover kunne det som et alternativ overvejes at
lade sådanne ekstraordinære omkostninger, der ikke kan dækkes af indeståender
på puljen, lånefinansiere mod en samtidig eventuel forøgelse af
bidraget pr. ton affald.
Det
skal bemærkes, at en puljeordning – afhængig af den nærmere
udformning – vil skulle godkendes af konkurrencemyndighederne forud for
etableringen.
Endvidere
skal det bemærkes, at en miljøpuljeordning, der inddrager offentlige
institutioner, eksempelvis Miljøstyrelsen, i sin administration, har den
fordel, at offentlige miljømyndigheder får indflydelse i forbindelse med
situationer, hvor der (på kortere eller længere sigt) opstår
prioriteringsspørgsmål ved flere forureninger.
Derudover
har puljeordningen den fordel, at der til administrationen er mulighed for
at knytte et element af forebyggelsesforanstaltninger, som dette i dag er
tilfældet med Foreningen Dansk Autogenbrug som beskrevet ovenfor, hvor
fondens begrænsede størrelse forudsætter et aktivt tilsyn med de
deltagende virksomheder. Dette samarbejde kan hjælpe til at minimere
puljens omkostninger.
Regnskabsmæssige henlæggelser er en individuel form for "sikkerhedsstillelse" og er i sagens natur ganske uegnet til at afdække risici for uforudsigelige omkostninger, allerede fordi det ikke er økonomisk muligt for den enkelte ejer inden for en overskuelig tid at henlægge beløb, der modsvarer omkostningerne, såfremt uheld måtte opstå. Der henvises til de talmæssige eksempler nedenfor under pkt. 5.
Derimod
kunne henlæggelser tænkes anvendt som sikkerhedsstillelse i forhold til
forudsigelige omkostninger, hvor størrelsen på omkostningerne og takten,
hvormed de udløses, på forhånd er mere kendt. Også her har formen dog
svagheder. Henlæggelserne er ikke fysisk bundet som tvangsopsparing og
derfor ikke "beskyttet" til formålet på samme måde, som øremærkede
midler ville være det, eksempelvis i tilfælde af en insolvenssituation.
Der
mangler yderligere den supplerende sikkerhed i form af solidarisk hæftelse
mellem depotejerne, som vil være vanskeligere at gennemføre – særligt
i forhold til kommuner og andre offentlige ejere – hvor den solidariske
hæftelse ikke er (delvis) beskyttet ved en tvangsopsparing (evt. i
puljeordningen).
En bankgaranti synes, på baggrund af bemærkningerne anført ovenfor under pkt. 4.2, uegnet som sikkerhedsstillelse for uforudsigelige omkostninger, herunder usikkerhed om garantiens størrelse og løbetid.
En
bankgaranti synes lidt mere egnet til at dække forudsigelige
omkostninger. Her kendes mere præcist størrelsen på omkostningerne samt
tidspunktet, hvor omkostningerne udløses.
Imidlertid
har bankgarantien også i relation til sådanne omkostninger svagheder,
primært i relation til omkostningerne ved etablering og vedligehold af
garantien, sammenholdt med den langvarige tidsmæssige udstrækning.
Vurderet
på baggrund af de syv kriterier, der anført i afsnit 4.2.1, synes en
forsikringsordning i vidt omfang at tilgodese disse i forhold til uforudsigelige
omkostninger.
Der
er således tale om en fleksibel ordning, hvor der nemt vil kunne tegnes
en forsikring på det tidspunkt, hvor et nyt deponeringsanlæg etableres.
Det skal dog nævnes, at i det omfang der ikke er tale om en lovpligtig
forsikring, har forsikringsselskabet selvsagt mulighed for at nægte at
tegne forsikringen, hvis forsikringsselskabet skønner, at man ikke vil påtage
sig den konkrete risiko.
Gøres
forsikringen lovpligtig, vil/bør en skadelidt samtidig via loven være
sikret for krav, der kan rejses mod deponeringsanlægget, eventuelt betalt
ved en udligningsordning, der er indeholdt i andre deponeringsanlægs
forsikringspræmie.
Forsikringen
kan etableres hurtigt, og der er ikke som ved puljeordninger behov for løbende
opsparing, før tilstrækkelig sikkerhed er til stede.
De
væsentligste ulemper ved forsikringsordningen findes i den omstændighed,
at der er tale om meget langvarig sikkerhedsstillelse, og at denne
sikkerhedsstillelses værdi forudsætter forsikringsselskabets
selskabsretlige eksistens på tidspunktet, hvor forsikringen bliver
aktuel, ligesom det forudsættes, at forsikringsselskabet løbende år for
år vil forny sådan dækning i en så lang efterbehandlingsperiode.
Derudover
kan det anses som en svaghed, at der ikke haves et bredt erfaringsgrundlag
for tilsvarende forsikringstyper i Danmark.
I
den forbindelse skal det særskilt fremhæves, at det ikke ligger klart, i
hvilket omfang et eller flere forsikringsselskaber vil være i stand til på
nuværende tidspunkt at tilbyde en forsikringsordning, der reelt og helt
præcist tilgodeser de specifikke behov, affaldsdepoterne kræver.
For
så vidt angår forudsigelige omkostninger, er det i sagens natur ikke
hensigtsmæssigt (eller muligt) med en forsikringsordning. Man forsikrer
sig mod ukendte forhold og risici, men ikke mod kendte og fastlagte
omkostninger, og selvom dette var muligt, ville præmien helt modsvare
eller overstige de endelige omkostninger.
Uforudsigelige
omkostninger
I
forhold til de uforudsigelige omkostninger kan det sammenfattende fastslås,
at både en ordning med miljøforsikring og en puljeordning synes at kunne
være operationel i relation til affaldsdepoter, dog med det forbehold, at
det endnu ikke ligger helt klart, hvorvidt der kan laves et
forsikringsgrundlag, der i detaljer svarer til behovet.
De
eksisterende forsikringsmuligheder afviger på væsentlige punkter fra
behovet. Således er der ikke i Miljøansvarsforsikringen (jf. 4.2.8
ovenfor) dækning for oprensningsomkostninger, selvom disse skyldes et påbud
fra myndighederne, såfremt den påbudsmodtagende virksomhed ikke er
erstatningsansvarlig. Derudover dækker forsikringen ikke krav, der er
anmeldt til selskabet senere end tre måneder efter forsikringens ophør.
Det
kunne derfor overvejes at etablere en puljeordning med tvunget medlemskab
og bidrag (om den nærmere beskrivelse af administration, se nedenfor
under pkt. 6), men således at puljeordningens administrative organ
bemyndiges til at lade (hele eller en del af) indbetalingerne afløse af
en forsikringsordning, i det omfang der kan opnås en helt tilsvarende dækning.
Samtlige
medlemmer kunne samtidig hæfte solidarisk for omkostninger, der ikke er
fuldt ud dækket ved opsparing i puljen eller forsikring, men med fuld
regres mod den skadevoldende ejer (i hvert fald ved groft uagtsom adfærd).
Forudsigelige
omkostninger
I
forhold til de forudsigelige omkostninger synes både oprettelse af en
bankgaranti, regnskabsmæssige henlæggelser og indbetalinger til
puljeordningen at kunne anvendes. Dog har de regnskabsmæssige henlæggelser
ikke karakter af helt samme sikkerhed, idet midlerne – i modsætning til
ved puljeordning eller anden tvangsopsparing – ikke fysisk bindes. Som
anført ovenfor under pkt. 4.2, er de væsentligste svagheder ved
bankgarantien præmiens størrelse over for garantiens udstrækning.
Den
mest ideelle form for sikring af forudsigelige omkostninger synes derfor
at være en opsparing i puljeordningen, hvor betalingerne formelt er
adskilt fra indbetalinger til dækning af de uforudsigelige omkostninger.
Betalingerne skal samtidig være individualiseret, således at hvert
affaldsdepot har en konto, øremærket til dækning af de forudsigelige
omkostninger. Ved forfald af sådanne omkostninger trækkes der på
kontoen. Et eventuelt overskydende beløb på kontoen, når samtlige
forudsigelige omkostninger er betalt, tilfalder ejeren af anlægget.
Såfremt
den foretagne opsparing i sjældne tilfælde ikke fuldt ud måtte dække
disse omkostninger, kunne samtlige medlemmer af puljeordningen hæfte
solidarisk, men med fuld regres mod ejeren.
Også
for så vidt angår overgangsordningen synes puljeordningen at være
optimal. Principielt vil der i en sådan situation opstå en solidarisk
forpligtelse for medlemmerne i forhold til potentiel tidligere miljøskade,
og det vil derfor være en politisk overvejelse, om eksisterende anlæg
skal behandles isoleret, eventuelt med en anden type sikkerhed,
eksempelvis en bankgaranti.
Administration
Deponeringsanlæg,
som indgår i en puljeordning, indbetaler indskud til dækning af såvel
forudsigelige som uforudsigelige omkostninger.
Medlemskabet
af puljeordningen er pligtigt for enhver ejer, så længe et
deponeringsanlæg er i drift og ikke er endeligt og korrekt afviklet.
En
fælles puljeordning til sikkerhed for dækning af forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger vil skulle administreres af et overordnet,
styrende organ. Et sådant organ vil kunne etableres som en
Deponeringsbranchens Puljeordning (i lighed med Oliebranchens Miljøpulje
jf. afsnit 4.2.5).
Parterne
bag puljeordningen vil kunne bestå af ejere af deponeringsanlæg, de
kompetente miljømyndigheder og Miljøstyrelsen. Puljen vil skulle have en
bestyrelse, bestående af repræsentanter fra de forskellige parter.
Formandsskabet vil kunne varetages af Miljøstyrelsen.
Som
det er anført ovenfor, bør indskuddene administreres forskelligt, afhængigt
af om det sker til dækning af forudsigelige eller uforudsigelige
omkostninger, således at der foretages en individuel, øremærket
opsparing i en pulje til dækning af forudsigelige omkostninger, og at der
indbetales i en pulje til dækning af uforudsigelige omkostninger.
Bestyrelsen
skal godkende træk på de øremærkede konti og tilsikre, at midlerne
anvendes i overensstemmelse med puljens vedtægter.
Bestyrelsen
for ordningen beslutter løbende, hvorvidt indbetalingernes størrelse
skal forøges, eller om indbetalinger til puljen for uforudsigelige
omkostninger eventuelt skal stoppes, hvis puljen har nået en tilstrækkelig
størrelse. Bestyrelsen kan endvidere få beføjelse til at afgøre, om
indbetalinger til dækning af uforudsigelige omkostninger eventuelt helt
eller delvis skal afløses af en forsikringsordning.
Fra
de øremærkede konti til dækning af forudsigelige omkostninger foretages
løbende udbetaling til puljens medlemmer på baggrund af dokumentation
for afholdelse af de pågældende omkostninger.
Ved
eventuel udbetaling til dækning af uforudsigelige omkostninger beslutter
bestyrelsen i hvert enkelt tilfælde, hvorvidt puljen dækker og i hvilket
omfang.
Puljeordningen kan endvidere have en rådgivende funktion over for
medlemmerne, bl.a. på baggrund af opsamlede erfaringer, med henblik på
at reducere risikoen for indtrædelse af uforudsigelige miljøpåvirkninger.
En sådan funktion kan medvirke til at reducere puljens omkostninger.
|