[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] Omkostninger og økonomiske sikkerhedsstillelse ved deponering af affald5 Gebyrfastsættelse og betalingsstrømme i puljeordning5.1 Gebyrfastsættelse for en standard deponeringsenhed 5.2 Betalingsstrømme i puljeordning 5.2.1 Puljeordning til dækning af forudsigelige omkostninger 5.2.2 Puljeordning til dækning af uforudsigelige omkostninger I
dette kapitel er foretaget beregninger over de økonomiske konsekvenser af
kravet om sikkerhedsstillelse. I
afsnit 5.1 er det analyseret, hvilke konsekvenser sikkerhedsstillelsen vil
have for de enkelte deponeringsenheder, specielt med hensyn til gebyrniveau og omfanget af
sikkerhedsstillelse. Denne analyse tager udgangspunkt i omkostninger
for en standard deponeringsenhed med et areal på 2 ha og et
affaldsvolumen på 200.000 m3. I
afsnit 5.2 gives et samlet overblik over de samlede betalingsstrømme i en
puljeordning. Dette gøres for en 40-årig periode med baggrund i det i
dag kendte deponeringsmønster og en prognose for det fremtidige
deponeringsbehov. 5.1
Gebyrfastsættelse
for en standard deponeringsenhed
Beregningerne
i dette afsnit er, i modsætning til beregningerne i afsnit 3, der er
baseret på en statisk betragtning, foretaget under den forudsætning, at
indtægter og omkostninger fordeler sig over tiden. Der
er foretaget økonomiske beregninger af omkostningerne forbundet med at
drive en standard deponeringsenhed, således er en eventuel
driftsherregevinst ikke indregnet. Såfremt dette skulle gøres, ville det
omkostningerne ved den almindelige drift af deponeringsenheden, men ikke
ændre de principielle beregninger af de foreslåede indbetalinger til
sikkerhedsstillelse i puljeordning. Af
hensyn til den lange tidshorisont for betalingsstrømmene er alle
beregningerne foretaget i faste priser (basisniveau 2000). Beregningerne
tager udgangspunkt i de omkostninger, der er præsenteret i kapitel 3.
Beregninger samt beregningsforudsætninger er præsenteret i bilag 1. Eventuelle
ekstraomkostninger på deponeringsanlægget som følge af kravet om
karakterisering af affaldet ifølge direktivets bilag 2 er ikke medtaget i
beregningerne. Beregningerne
baserer sig på en økonomisk model for en standard deponeringsenhed med følgende
”livscyklus”: ·
Enheden anlægges i år 1 ·
Driftsperiode år 1-10 ·
Nedlukning af enheden år 10 ·
Efterbehandling år 10 til 40 (for inert
affald dog år 10 til 15) Omkostningerne
ved at drive en standard deponeringsenhed kan opdeles i følgende 6
hovedkategorier: 1.
Anlæg af enheden (inkl. planlægning, miljøundersøgelser,
godkendelser mv.) 2.
Ordinær drift i driftsperioden (løn, hjælpestoffer,
administration mv.) 3.
Monitering og perkolatbehandling i driftsperioden 4.
Forudsigelige omkostninger til nedlukning 5. Forudsigelige omkostninger til monitering og perkolatbehandling i
6.
Bidrag til dækning af uforudsigelige omkostninger. Den
økonomiske model, som er præsenteret i bilag 1, beregner deponeringsgebyret
(kr./ton), således at de samlede indtægter i driftsperioden netop dækker
de ovenfor angivne omkostninger. I
bilag 1 er der gennemført beregninger over de økonomiske konsekvenser
for hver af de 4 kategorier: 1.
Deponeringsenhed for inert affald 2.
Deponeringsenhed for mineralsk affald 3.
Deponeringsenhed for blandet affald 4.
Deponeringsenhed for farligt affald for
at anskueliggøre omfanget af de gebyrændringer, som vil være
konsekvensen af et krav om sikkerhedsstillelse i form af en puljeordning. Det
har ikke været muligt at anslå omfanget af de hensættelser, der i dag
foretages til forudsigelige omkostninger til nedlukning og efterbehandling
samt til uforudsigelige omkostninger. I beregningerne er der derfor taget
udgangspunkt i, at der ikke foretages hensættelser til nedlukning,
efterbehandling og uforudsigelige omkostninger i dag. De beregnede
stigninger i deponeringsgebyret må derfor anses for at være maksimalværdier.
Beregningen
af deponeringsgebyret inkl. affaldsafgift (for farligt affald dog uden
affaldsafgift) er foretaget ud fra den forudsætning, at
deponeringsenheden skal være gældfri ved udløbet af
efterbehandlingsperioden (år 40). Det
er forudsat i beregningerne, at der kan opnås en forrentning af den
hensatte kapital på 1 % p.a. (realforrentning), hvilket må betragtes som
en konservativ vurdering. Det
er ikke i beregningerne vurderet nærmere, hvordan den opsparede kapital
forventes anbragt. Derfor er der heller ikke foretaget nærmere analyser
af rentens indflydelse på indbetalingens størrelse, ligesom det heller
ikke er vurderet, i hvilket omfang afkastet af kapitalen vil blive
beskattet. Det
er i beregningerne forudsat, at en eventuel uforudsigelig miljøpåvirkning
vil indtræffe samtidig med nedlukning. 5.1.1
Inert affald
På baggrund af beregningerne i bilag 1 kan de økonomiske konsekvenser for deponeringsgebyret inkl. affaldsafgift opgøres, som vist i tabel 5.1. Tabel
5.1
1.
Bilag 1 beregning 1A 2.
Bilag 1 difference beregning 1A
og 1B 3.
Bilag 1 difference beregning 1B
og 1C 4.
Bilag 1 difference beregning 1C
og 1D Den
opsparing, der skal være til stede i år 10 efter en deponeringsenheds
nedlukning til dækning af forudsigelige omkostninger i efterbehandlingsperioden,
er i bilag 1 tabel 1D beregnet til ca. 1,3 millioner kroner (år 2000 værdi). 5.1.2 Mineralsk
affald
På baggrund af beregningerne i bilag 1 kan de økonomiske konsekvenser for deponeringsgebyret inkl. affaldsafgift opgøres, som vist i tabel 5.2. Tabel
5.2
1.Bilag
1 beregning 2A 2.Bilag
1 difference beregning 2A og 2B 3.Bilag
1 difference beregning 2B og 2C 4 Bilag 1 difference
beregning 2C og 2D Den
opsparing, der skal være til stede i år 10 efter en deponeringsenheds
nedlukning til dækning af forudsigelige omkostninger i efterbehandlingsperioden,
er i bilag 1 tabel 2D beregnet til ca. 6,3 millioner kroner (år 2000 værdi). 5.1.3 Blandet affald
På
baggrund af beregningerne i bilag 1 kan de økonomiske konsekvenser for
deponeringsgebyret inklusive affaldsafgift opgøres, som vist i tabel 5.3. Tabel
5.3
1. Bilag 1 beregning 3A 2. Bilag 1 difference beregning 3A og 3B 3. Bilag 1 difference beregning 3B og 3C 4. Bilag 1 difference beregning 3C og 3D Den
opsparing, der skal være til stede i år 10 efter en deponeringsenheds
nedlukning til dækning af forudsigelige omkostninger i efterbehandlingsperioden,
er i bilag 1 tabel 3D beregnet til ca. 6,5 millioner kroner (år 2000 værdi). 5.1.4 Farligt affald
På
baggrund af beregningerne i bilag 1 kan de økonomiske konsekvenser for
deponeringsgebyret opgøres, som vist i tabel 5.4. Der betales ikke
affaldsafgift ved deponering af farligt affald. Det
skal understreges, at omkostningerne til anlæg og drift af en
deponeringsenhed er opstillet i overensstemmelse med direktivets krav til
indretning af en sådan enhed. Det kan ikke afvises, at der vil optræde
ekstraomkostninger i forbindelse med modtagelse og sortering af affaldet,
som der ikke er taget højde for i disse beregninger. Sådanne
omkostninger vil alene berøre posten ”anlæg og drift” og ikke berøre
hensættelsen til nedlukning, efterbehandling eller uforudsigelige
omkostninger. Tabel
5.4
1. Bilag 1 beregning 4A 2. Bilag 1 difference beregning 4A og 4B 3. Bilag 1 difference beregning 4B og 4C 4. Bilag 1 difference beregning 4C og 4D Den
opsparing, der skal være til stede i år 10 efter en deponeringsenheds
nedlukning til dækning af forudsigelige omkostninger i efterbehandlingsperioden,
er i bilag 1 tabel 4D beregnet til ca. 7,4 millioner kroner (år 2000 værdi). 5.1.5 Samlet
vurdering
Stigningen
i deponeringsgebyret inkl. affaldsafgift (for inert, mineralsk og blandet
affald) kan på baggrund af beregningerne opgøres, som angivet i tabel
5.5. Det skal tilføjes, at denne stigning må forventes at være en
maksimalværdi, da nogle af de forudsigelige omkostninger allerede i dag
er indregnet i de nuværende deponeringsgebyrer.
Stigningen i deponeringsgebyr inkl. affaldsafgift varierer fra 2 % for en deponeringsenhed for inert affald til 9 % for en enhed for blandet affald. Deponeringsgebyret
for farligt affald (eksklusiv affaldsafgift)er beregnet til at stige med
28 kr./ton. Stigningen skal
dog sættes i relation til de gebyrer, der betales i dag (700-1.100
kr./ton). 5.2 Betalingsstrømme i puljeordning
I
dette afsnit analyseres
betalingsstrømmene i en model for sikkerhedsstillelse, hvor
sikkerhedsstillelsen foregår ved indbetaling til to puljer. Sikkerhedsstillelsen
deles op i følgende to puljer, som beskrevet i afsnit 4.4.5: ·
Pulje til dækning af forudsigelige
omkostninger ·
Pulje til dækning af uforudsigelige
omkostninger De
to puljer vil blive opbygget ved, at der foretages indbetalinger pr. ton
affald, der deponeres på et deponeringsanlæg tilsluttet puljeordningen.
Indbetalingernes størrelse fremgår af tabellerne 5.1 – 5.4 og er
sammenfattet i tabel 5.6. Tabel
5.6
Det ses, at de beregnede forudsigelige omkostninger udgør en betydelig del af de typiske deponeringsgebyrer for inert, mineralsk og blandet affald, hvilket ikke i sig selv er et problem, idet de forudsigelige omkostninger jo netop bør være medregnet ved fastsættelsen af deponeringsgebyrerne. Som det endvidere ses, gælder dette ikke for farligt affald. 5.2.1
Puljeordning til dækning af forudsigelige omkostninger
Puljen
for forudsigelige omkostninger er baseret på, at der på de enkelte anlæg
foretages en opsparing gennem driftsperioden. Denne opsparing er tilstrækkelig
til, at de samlede forudsigelige omkostninger til nedlukning og i
efterbehandlingsperioden kan dækkes. På
baggrund af beregningerne i bilag 2 kan betalingsstrømmen i puljen for
forudsigelige omkostninger opgøres, som det er vist i figur 1. Figur
1 Ved nedlukning af
deponeringsenheder udbetaler puljen til forudsigelige omkostninger de
afholdte omkostninger. Derefter
udbetales løbende et beløb, der dækker de årlige omkostninger til
efterbehandling, så længe efterbehandling er påkrævet. Udbetalinger fra puljen
forudsætter godkendelse af bestyrelsen for puljen. Som det fremgår
af figur 1, vil den samlede puljekapital til dækning af forudsigelige
omkostninger efter en årrække stabilisere sig på et niveau lige under 1
milliard kr. 5.2.2 Puljeordning til dækning af uforudsigelige omkostninger
Puljen
til dækning af uforudsigelige omkostninger er baseret på, at de enkelte
anlæg tilsluttet puljen foretager en fælles opsparing gennem
driftsperioden. På
baggrund af beregningerne i bilag 2 kan betalingsstrømmen i puljen for
uforudsigelige omkostninger opgøres, som det er vist i figur 2. Figur
2 Det
ses, at puljen relativt hurtigt får opbygget en kapital, der er tilstrækkelig
til at imødegå et typisk uheld, sådan som dette er beskrevet i kapitel
3. Som eksempel på et typisk uheld kan anvendes omfanget af de
umiddelbare omkostninger forbundet med afhjælpning af en
grundvandsforurening, der er fastsat til mellem 1,1 og 4,4 millioner kr. Det er i beregningen antaget, at der vil ske en opsparing i puljen, idet det antages, at der ikke forekommer uforudsigelige omkostninger på deponeringsanlæggene i de første 10 driftsår. Puljen
udbetaler beløb til dækning af eventuelle uforudsigelige omkostninger,
der måtte opstå for anlæg tilknyttet ordningen. Indbetalingen til puljen er fastsat således, at puljekapitalen er tilstrækkelig
til at afholde de uforudsigelige omkostninger, der statistisk set vil
forekomme på landsplan.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|