Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald 3. RenovationsgebyrerRenovationsgebyret er i de 16 kommuner, der indgår i nærværende projekt, over for borgerne opbygget som enten ét samlet gebyr for renovationsordningerne for husholdninger eller opdelt i fx et gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation (minus papir og glas) og et gebyr for dækning af genanvendelsesordninger, herunder genbrugspladser. Endvidere opbygning og sammensætning af renovationsgebyret i de 16 kommuner afhængigt af, om der er tale om en kommune med et vægtbaseret indsamlingssystem, et volumenbaseret indsamlingssystem eller om husstandene anskaffer en hjemmekomposteringsbeholder. Derudover kan renovationsgebyret fx være afhængigt af, om husstanden selv sætter opsamlingsmateriellet frem til skel på tømningsdag eller af antallet af meter fra offentlig vej til standplads etc. De nedenfor anvendte kommunespecifikke renovationsgebyrer er for 2000. Samtlige renovationsgebyrer er inkl. moms. Der kan være tale om forskellige behandlingsomkostninger og transportomkostninger i de enkelte kommuner, og dette er der i det følgende ikke taget højde for. Kommunerne er bundet af en række principper, når de skal beregne og fastsætte affaldsgebyrer. Fastsættelsen af affaldsgebyrerne er bl.a. begrænset af hvile-i-sig-selv-princippet, som betyder, at brugernes samlede betaling til kommunen for affaldshåndteringen skal afspejle kommunens omkostninger ved affaldshåndteringen. Desuden skal lighedsprincippet respekteres ved fastsættelse af affaldsgebyrerne. Princippet indebærer, at brugere i samme situation skal behandles lige. Affaldsgebyrerne må således ikke fastsættes, så nogle brugere betaler væsentligt mere end svarende til den ydelse, de får stillet til rådighed, mens andre betaler væsentligt mindre. Med andre ord skal den enkelte brugers betaling svare til de omkostninger, som brugeren eller en gruppe af brugere typisk belaster den pågældende affaldsordning med. Der kan af §48 i miljøbeskyttelsesloven udledes en pligt for kommunen til at sikre, at der er et rimeligt forhold mellem et gebyrs størrelse og den/de ydelser, der stilles til rådighed, og at kommunalbestyrelsen i den forbindelse må være i stand til at kunne redegøre nærmere for gebyrets sammensætning og beregning. Lighedsprincippet betyder ved fastsættelsen af differentierede affaldsgebyrer, at kommunen skal være meget omhyggelig ved fordelingen af betalingen på grundgebyret og det variable gebyr. 3.1 Renovationsgebyrer i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemerI kommuner med vægtbaseret indsamlingssystem er det årlige renovationsgebyr afhængigt af, hvor meget affald den enkelte husstand har placeret i opsamlingsmateriellet ved hver indsamling. Der er her tale om, at renovationsgebyret er opdelt i 2 eller 3 dele. Det 3-delte gebyr omfatter fx ét gebyr til genbrugsplads etc., ét gebyr, der indbefatter et givent/fast antal kg affald pr. indsamling, og ét gebyr pr. kg, der er placeret i opsamlingsmateriellet. Nogle kommuner har alene et 2-delt gebyr, der indeholder et samlet beløb for genbrugsplads etc. og et givent/fast antal kg pr. indsamling og derudover et gebyr pr. kg, der placeres i opsamlingsmateriellet. Af Tabel 3.1 Opbygning af renovationsgebyr pr. husstand i 5 kommuner med vægtbaseret indsamlingssystem (inkl. moms)
I 1 kommune (Thisted Kommune) foretages indsamling af affald hver uge, og i 1 kommune (Nørre Rangstrup Kommune) foretages indsamling hver 14. dag. I de 3 kommuner, hvor der indsamles 2 fraktioner (organisk affald og restaffald), anvendes 2 stk. beholdere eller 2 stk. sække som opsamlingsmateriel, og hver fraktion indsamles hver 14. dag. I disse 3 kommuner foretages der således indsamling hver uge (af enten organisk affald eller restaffald). Hvis der i de 3 referencekommuner, hvor der indsamles 2 fraktioner, blev benyttet dobbeltbeholdere som opsamlingsmateriel (som i kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer), ville udgiften til indsamling af affald blive reduceret. Dette forhold skal medtænkes ved sammenligning af renovationsgebyrerne. Tabel 3.2
Tabel 3.3
3.2 Renovationsgebyrer i kommuner med volumenbaserede indsamlingssystemerI kommuner med volumenbaseret indsamlingssystem er det årlige renovationsgebyr afhængigt af, hvor stor en beholder den enkelte husstand har valgt. En husstand, der har valgt en given beholderstørrelse, har mulighed for løbende at ændre beholderstørrelse (i nogle tilfælde) mod at betale et beløb for ombytning af beholderen. I Juelsminde Kommune betales 150 kr. ved ombytning til anden beholderstørrelse, mens det i Suså Kommune ikke er forbundet med udgifter for husstanden at skifte til anden beholderstørrelse. Af Tabel 3.4 fremgår renovationsgebyret forbundet med hver enkelt beholderstørrelse i de 2 kommuner. I begge kommuner foretages indsamling af affald hver 14. dag. Tabel 3.4
Tabel 3.5
3.3 Renovationsgebyrer i kommuner, der giver nedslag for hjemmekomposteringKommuner, der yder et nedslag i renovationsgebyret i forbindelse med hjemmekompostering, kan have forskellige krav, der skal være opfyldt for at opnå dette nedslag. Der kan fx være tale om, at kommunen skal orienteres om, at den enkelte husstand hjemmekomposterer, og på baggrund af denne oplysning ydes der et nedslag i renovationsgebyret. Der kan også være tale om, at den enkelte husstand skal købe en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen, og det er denne bestemmelse, der gør sig gældende for den kommune, der indgår i nærværende projekt (Nørre Alslev Kommune). Det årlige renovationsgebyr fremgår for henholdsvis kommunen med hjemmekomposteringsordning og referencekommunen af Tabel 3.6. I begge kommuner foretages indsamling af affald hver uge. Tabel 3.6
|