Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald

4. Sammenstilling af indsamlede mængder og gebyrer

4.1 Vægtbaserede indsamlingssystemer
4.2 Volumenbaserede indsamlingssystemer
4.3 Hjemmekomposteringssystem
       

I det følgende er det årlige renovationsgebyr beregnet for kommuner med vægtbaserede og volumenbaserede indsamlingssystemer for 3 forskellige husstandsstørrelser.

Der er valgt husstandsstørrelser på henholdsvis 1 person, 2,4 personer og en husstandsstørrelse på mere end 4 personer.

Affaldsmængderne i kg pr. husstand pr. uge for husstande i enfamilieboliger i en lille provinsby er ifølge Miljøprojekt nr. 264, 1994, "Dagrenovation fra private husholdninger" følgende for de 3 valgte husstandsstørrelser:

1 person 2,4 personer >4 personer
7,1 kg 10,9 kg 14,3 kg


Med udgangspunkt i de gennemsnitlige indsamlede mængder i kommuner med gebyrdifferentierede indsamlingssystemer og ud fra den antagelse, at forholdet mellem affaldsmængder i de 3 valgte husstandsstørrelser er fast, kan mængden af affald i de 3 husstandsstørrelser beregnes til følgende:

  Gennemsnitlig husstandsstørrelse Beregnet for 1 person Beregnet for 2,4 personer Beregnet for >4 personer
Ifølge Miljøprojekt nr. 264, 1994   369,2 kg 566,8 kg 743,6 kg
Vægtbaserede 2,4 212 kg 325 kg38 427 kg
Volumenbaserede 2,4 359 kg 552 kg39 724 kg


4.1 Vægtbaserede indsamlingssystemer

Tabel 4.1
Antal kr. pr. kg og antal kg indsamlet i 1999 (inkl. moms)

Kommune Samlet beløb inkl. et fast antal kg pr. tømning Antal kg inkluderet pr. tømning Beløb pr. kg
Tinglev 594 kr. 3 kg 3,75 kr.
Nørre Snede 650 kr. 5 kg 2,19 kr.
Lemvig 808 kr. 5 kg 2,38 kr.
Bogense 1.063 kr. 5 kg 3,75 kr.
Tølløse 1.066 kr. 5 kg 2,39 kr.


Som det fremgår af Tabel 4.1, er der 2 kommuner (Tinglev og Bogense), hvor husstandene betaler 3,75 kr. inkl. moms pr. kg, der placeres i opsamlingsmateriellet ud over det antal kg (3 kg i Tinglev og 5 kg i Bogense), der er inkluderet i den faste del af renovationsgebyret. For de 3 øvrige kommuners vedkommende ligger prisen pr. kg meget tæt på hinanden (2,19 kr., 2,38 kr. og 2,39 kr.).

Der blev i 1999 indsamlet 382 kg restaffald i Lemvig Kommune. De øvrige 4 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer indsamlede i 1999 mængder i en størrelsesorden, der ligger meget tæt på hinanden. Der blev i disse 4 kommuner indsamlet henholdsvis 304 kg, 310 kg, 313 kg og 318 kg restaffald.

For de 5 kommuners vedkommende kan der ikke registres nogen sammenhæng mellem prisen pr. kg og det indsamlede antal kg. Det antal kg, der i gennemsnit blev indsamlet pr. husstand i de enkelte kommuner i 1999, lå (som ovenfor nævnt) meget tæt på hinanden. Hos 2 af de 5 kommuner, der opkræver den højeste pris pr. kg (3,75 kr. inkl. moms ud over det antal "frie" kg, der er indeholdt i den faste del af renovationsgebyret), blev der i 1999 indsamlet henholdsvis 304 kg og 313 kg.

Af Tabel 4.2 fremgår det årlige renovationsgebyr udregnet for hver af de 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer for henholdsvis husstande, der består af 1 person, 2,4 personer og >4 personer. Endvidere fremgår renovationsgebyrerne for referencekommunerne.

Tabel 4.2
Renovationsgebyrer for 3 forskellige husstandsstørrelser (inkl. moms)

  1 person 2,4 personer >4 personer
Antal kg pr. år. 212 kg 325 kg 427 kg
Kommune      
Tinglev 1.097 kr. 1.520 kr. 1.903 kr.
Nørre Rangstrup 1.521 kr. 1.521 kr. 1.521 kr.
Nørre Snede 830 kr. 1.077 kr. 1.300 kr.
Høng 1.550 kr. 1.550 kr. 1.550 kr.
Lemvig 1.003 kr. 1.272 kr. 1.515 kr.
Thisted 1.188 kr. 1.188 kr. 1.188 kr.
Bogense 1.371 kr. 1.794 kr. 2.177 kr.
Ølstykke 2.800 kr. 2.800 kr. 2.800 kr.
Tølløse 1.262 kr. 1.532 kr. 1.776 kr.
Slangerup 2.150 kr. 2.150 kr. 2.150 kr.


Ved en husstandsstørrelse på 1 person er renovationsgebyret generelt lavere i kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer end i referencekommunerne.

Ved husstandsstørrelser på 2,4 personer er renovationsgebyret i 3 af 5 tilfælde lavere i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end i referencekommunerne, og i 1 kommune ligger renovationsgebyret på samme niveau i kommunen med vægtbaseret indsamlingssystem og referencekommunen. Ved husstandsstørrelser >4 personer er renovationsgebyret i 3 af 5 tilfælde lavere i kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer end i referencekommunerne.

Af Tabel 4.3 fremgår de indsamlede mængder og renovationsgebyrerne beregnet på baggrund de specifikt indsamlede mængder i hver kommune. Endvidere fremgår renovationsgebyrerne for referencekommunerne.

Tabel 4.3
Renovationsgebyrer beregnet på baggrund af kommunespecifikke mængder (inkl. moms)

Kommune Årligt renovationsgebyr ved kommunespecifik mængde Referencekommune
Tinglev 1.475 kr. (313 kg)  
Nørre Rangstrup   1.521 kr. (621 kg)
Nørre Snede kr. 1.062 ( 318 kg)  
Høng   1.550 kr. (885 kg)
Lemvig 1.408 kr. (382 kg)  
Thisted   1.188 kr. (641 kg)
Bogense 1.716 kr. (304 kg)  
Ølstykke   2.800 kr. (707 kg)
Tølløse 1.496 kr. (310 Kg)  
Slangerup   1.720 kr. (789 kg)


Ved de specifikt indsamlede mængder er renovationsgebyret i 4 af de 5 tilfælde lavere i kommunerne med vægtbaserede indsamlingssystemer end i de tilhørende referencekommuner.

4.2 Volumenbaserede indsamlingssystemer

I Juelsminde Kommune og Suså Kommune er det muligt at vælge mellem nedenstående beholderstørrelser.

Beholderstørrelse Juelsminde Kommune Suså Kommune
  Kr. þ kr. pr. liter Kr. þ kr. pr. liter
80 liter 1.058 kr. 13,23 kr.    
130 liter 1.289 kr. 9,92 kr.    
140 liter     1.825 kr. 13,04 kr.
180 liter 1.521 kr. 8,45 kr. 2.375 kr. 13,19 kr.
240 liter 1.798 kr. 7,49 kr. 3.200 kr. 13,33 kr.


I Juelsminde Kommune er differencen i renovationsgebyret på henholdsvis en 80 liter beholder og en 130 liter beholder 231 kr., mellem en 130 liter og en 180 liter beholder 232 kr. og mellem en 180 liter og en 240 liter beholder 277 kr.

I Suså Kommune er differencen i renovationsgebyret på 550 kr. mellem en beholder på 140 liter og en på 180 liter og 825 kr. mellem en beholder på 180 liter og en på 240 liter.

Fordelingen af beholderstørrelser i Juelsminde Kommune i 1999 og i Suså Kommune medio 2000 fremgår af nedenstående:

Beholderstørrelse Juelsminde Kommune Suså Kommune
80 liter 1.147 husstande – 19%  
130 liter 1.698 husstande – 28%  
140 liter   2.210 husstande – 73%
180 liter 2.314 husstande – 39% 604 husstande – 20%
240 liter 815 husstande – 14% 208 husstande – 7%


I husstandenes beholdervalg i Juelsminde Kommune har der siden indførelsen af det volumenbaserede indsamlingssystem 1. oktober 1997 været en udvikling fra 80 liter beholdere mod 180 liter beholdere.

I Suså Kommune har der siden indførelse af det volumenbaserede indsamlingssystem i 1997 kun været tale om meget små ændringer i husstandenes beholdervalg. Der byttes beholdere på 80-100 ejendomme pr. år, og der byttes typisk ved årsskiftet, således at refusionsopgørelser undgås.

I Juelsminde Kommune er der en stor spredning på valget af beholderstørrelse, mens langt hovedparten af husstandene i Suså Kommune (73%) har valgt den mindste beholder (140 liter).

Kravet til opsamlingsvolumen kan på baggrund af rumvægte for henholdsvis 1 personers husstand, 2,4 personers husstand og >4 personers husstand beregnes til følgende:

  1 person 2,4 personer >4 personer
Rumvægt40 147 kg/m3 155 kg/m3 168 kg/m3
Antal kg pr. år 359 kg 552 kg 724 kg
Opsamlingsvolumen pr. 14. dag 94 liter 137 liter 166 liter


Af Tabel 4.4 fremgår de beregnede renovationsgebyrer for 3 forskellige husstandsstørrelser for kommunerne med volumenbaserede indsamlingssystemer samt renovationsgebyrerne for referencekommunerne.

Tabel 4.4
Renovationsgebyrer for 3 forskellige husstandsstørrelser (inkl. moms)

  1 person 2,4 personer >4 personer
Antal kg pr. år 359kg 552 kg 724 kg
Opsamlingsvolumenbehov pr. 14 dage 94 liter 137 liter 166 liter
Kommune      
Juelsminde 1.289 kr. (130 liter) 1.521 kr. (180 liter) 1.521 kr. (180 liter)
Odder 1.600 kr. 1.600 kr. 1.600 kr.
Suså 1.825 kr. (140 liter) 1.825 kr. (140 liter) 2.375 kr. (180 liter)
Rønnede 2.338 kr. 2.338 kr. 2.338 kr.


Der blev i 1999 i gennemsnit pr. husstand indsamlet 558 kg restaffald i Juelsminde Kommune, 740 kg i Odder Kommune, 545 kg i Suså Kommune og 579 kg i Rønnede Kommune.

4.3 Hjemmekomposteringssystem

I Nørre Alslev Kommune får borgerne et nedslag i renovationsgebyret på 200 kr. inkl. moms, hvis de køber en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen.

Dvs. at renovationsgebyret uanset husstandsstørrelse udgør 1.700 kr. inkl. moms pr. husstand i 1999, hvis husstanden har anskaffet en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen, og 1.900 kr. inkl. moms pr. husstand i 1999, hvis husstanden ikke har anskaffet en hjemmekomposteringsbeholder.

I referencekommunen udgør renovationsgebyret 1.675 kr. inkl. moms pr. husstand i 1999.

Der blev i 1999 indsamlet 573 kg restaffald i Nørre Alslev Kommune og 533 kg inkl. moms i Stubbekøbing Kommune.

38 Gennemsnitlig indsamlet mængde pr. husstand i de 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer.

39 Gennemsnitlig indsamlet mængde pr. husstand i de 2 kommuner med volumenbaserede indsamlingssystemer.

40Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 264, 1994; Dagrenovation fra private husholdninger.