| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Håndbog i miljøvurdering af produkter
Del A Introduktion
3. Hvad kan miljøvurderingen bruges til?
Virksomhederne har en lang række forskellige formål med de miljøvurderinger, der
gennemføres. Du skal imidlertid være klar over, at forskellige formål stiller
forskellige krav til dokumentation.
LCA kan anvendes til:
 | Intern brug i produktudvikling |
 | Intern prioritering af miljøindsats (især i forbindelse med miljø-ledelse) |
 | Forbedret dialog mellem myndigheder og/eller leverandører |
 | Træning internt på virksomheden i forbindelse med miljøledelse |
 | Miljødokumentation overfor kunder, myndigheder eller internt på virksomheden |
 | Markedsføring |
Du bør være opmærksom på, at kravene til dokumentation stiger, når LCA'en anvendes
udenfor virksomheden. Hvis en virksomhed ønsker at anvende LCA som internt
prioriteringsredskab, enten til miljøledelse eller produktudvikling, er kravene til
LCA'en relativt lave. Her er det virksomheden selv, der sætter grænserne. Hvis
virksomheden vil bruge LCA'en til markedsføring eller miljødokumentation, er kravene til
pålidelighed, datakvalitet mm. meget højere.
3.1 Markedsføring
Markedsføring defineres typisk som enten aktiv eller passiv. En passiv markedsføring
vil sige, at du har nogle informationer liggende i skuffen, som du udleverer, hvis du
bliver bedt om det. Det er også karakteristisk, at dokumentationen kun forholder sig til
dit produkt og ikke sammenligner det med andre. Selv om kunden selv beder om
informationen, bør man sikre sig, at dokumentationen bygger på et solidt grundlag.
Eksempel A3.1: Miljøinformation
En ordre afhang af, om virksomheden kunne dokumentere produktets miljøegenskaber.
Heldigvis havde virksomheden tidligere lavet en miljøvurdering, som blot skulle opdateres
på en række punkter. Efter to dage var dokumentationen klar, og virksomheden fik ordren.
|
Aktiv markedsføring er brochurer eller annoncer, hvor producenten påstår, at han er
god på det miljømæssige område. Hvad enten han faktisk påstår, at han er bedre end
konkurrenterne eller ej, ligger det i budskabet, at han nødvendigvis må være bedre end
andre. Sådanne påstande skal dokumenteres meget grundigt, og der findes regler for det i
Markedsføringsloven [Forbrugerombudsmanden, 1999]. Der er udgivet en folder om
miljømarkedsføring, som bl. a. siger:
Vil De bruge generelle ord, som "miljøvenlig" eller tilsvarende f. eks.
"mil-jørigtig", "naturvenlig", "grøn", "natur",
"ren natur" og "økologisk", forudsætter det, at De har gennemført
en virkelig grundig udredning om hele produktets livscyklus.
Livscyklusvurderinger skal foretages efter anerkendte eller generelt accepterede
metoder for den pågældende produkttype. Såfremt sådanne metoder endnu ikke er udviklet
på det pågældende område, er det et stærkt argument for at undlade at bruge de
generelle ord som "miljøvenlig" og lignende.
Det må anbefales at alliere sig med eksperter, som kan kvalitetssikre arbejdet, hvis
det skal anvendes til markedsføring. Desuden kan MEKA-skemaet ikke regnes for en
"virkelig grundig udredning om produktets livscyklus, foretaget efter anerkendte
eller generelt accepterede metode". MEKA-skemaet kan imidlertid godt bruges til at
dokumentere f. eks. et reduceret energiforbrug i produktionsfasen.
3.2 Miljøledelse
Miljøledelse kræver ikke en LCA af virksomhedens produkter, men produkternes
livscyklus nævnes, og det vil være et naturligt område at arbejde med, når et
miljøledelsessystem er etableret. Det datagrundlag, der etableres, vil typisk være et
godt grundlag for at gå videre med LCA.
Hvis du ønsker at anvende LCA i forbindelse med prioritering af miljøindsatsen i
miljøledelse, vil det dog være en god idé at supplere med forhold inden for
arbejdsmiljø. Støj medtages normalt heller ikke i en LCA.
Eksempel A3.2: Prioritering
af miljøindsatsen
En virksomhed har indført et miljøledelsessystem, men har problemer med at prioritere
indsatsen.
En miljøvurdering viser, at det er produktets brugsfase, der giver det væsentligste
bidrag til miljøbelastningen. Der skal derfor formuleres aktioner for at nedbringe
belastningen fra brugsfasen. Miljøvurderingen gør det imidlertid også klart, at det er
vigtigt at se ud over sit eget hegn, da f. eks. en øget anvendelse af underleverandører
giver virksomheden en mindre miljøbelastning, mens den måske bliver større for
produktet.
|
Arbejdet med LCA er velegnet som del af den uddannelse og træning, der skal finde sted
i forbindelse med miljøledelsessystemet. F. eks. kan en del af uddannelsen være en
præsentation af en miljøvurdering af et af virksomhedens produkter.
3.3 Produktudvikling
Anvendelse af LCA i produktudvikling betyder, at man i stedet for blot at konstatere
nogle miljøegenskaber ved et eksisterende produkt har mulighed for at ændre dem, fordi
det drejer sig om produkter, der ikke produceres endnu.
Normalt vil man starte med at lave en miljøvurdering af en reference, det vil sige et
eksisterende produkt, for at finde ud af, hvor de største miljøbelastninger ligger.
Næste trin er at finde de områder, hvor miljøbelastningen kan reduceres. Muligheden for
reduktion er ikke altid forbundet med de største miljøbelastninger. F. eks. bruger et
køleskab energi til køling, men det ikke give mening at reducere energiforbruget ved at
hæve temperaturen i køleskabet, fordi det så ikke har den funktion, det skal have.
Varmetabet kan derimod reduceres ved at forbedre isoleringen.
En gennemgang af et produkt betyder, at du får mulighed for at se det fra en anden
vinkel. Du vil utvivlsomt komme til at sætte spørgsmålstegn ved nogle procedurer eller
valg og få øje på forbedringsmuligheder.
Eksempel A3.3: Produktudvikling
Den indledende gennemgang af produktet viste, at forbruget af messing var meget
højt. Messing indeholder kobber og zink, som begge er sparsomme ressourcer. Det viste
sig, at en stor del af messingforbruget var overflødigt, og vægten af produktet blev
kraftigt reduceret i den nye model. Resultatet blev et produkt, der både var billigere og
bedre rent miljømæssigt.
|
3.4 LCA kan anvendes til dialog
LCA'en giver typisk nogle erkendelser, som kan bruges i dialog enten internt eller
eksternt. Det kan være miljøafdelingen, som har brug for at argumentere overfor
indkøbsafdelingen eller produktudviklingsafdelingen. Det kan også være at virksomheden
vil bruge LCA til at skabe en mere positiv dialog med myndighederne. Endelig kan en
miljøvurdering bruges til dialog i produktkæden, dvs. via leverandør via virksomhed til
kunde. Igen gælder det, at kravet til dokumentation er større, når LCA'en anvendes
eksternt, også selv om det kun er som et dialogredskab.
Eksempel A3.4: Miljøvurdering
som grundlag for en dialog
Miljøafdelingen ønskede at forbedre virksomhedens produkter med hensyn til miljø, men
havde svært ved at få til at forstå, hvad der kunne gøres. Der blev lavet en
miljøvurdering af et produkt, og produktudviklingsafdelingen blev bedt om at levere
materiale- og proceslister og komme med forslag til ændringer i produktet. Nu kunne
produktudviklingsafdelingen se de miljømæssige konsekvenser af ændringer, og det blev
en ren sport at komme med de forslag, der gav de største miljømæssige forbedringer.
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|