Håndbog i miljøvurdering af produkter

Del B Kogebog

1. Definér opgaven

1.1 Beskriv formålet med miljøvurderingen
1.2 Vælg produktet
1.3 Definér produktets ydelse
1.3.1 Hvad kan sammenlignes?
1.3.2 Hvad er produktets pligt-og positionerende egenskaber?
1.3.3 Definér den funktionelle enhed
1.3.4 Identificér produktets sekundære ydelser
1.3.5 Planlæg de sekundære ydelser ved konstruktion af produktet

1.1. Beskriv formålet med miljøvurderingen

Formålet med miljøvurderingen hænger sammen med den anvendelse, miljøvurderingen skal have. Når du undervejs i forløbet skal afgøre, om et tilstrækkeligt niveau er nået, er det netop formålet, du skal holde miljøvurderingen op imod. I stedet for at angive et formål som produktudvikling, kan det være nemmere at forholde sig til nogle konkrete spørgsmål. Senere skal du afgøre, om miljøvurderingen her kan give dig svar på spørgsmålet med tilstrækkelig sikkerhed eller ej.

De spørgsmål, du kan stille, kan være enten overbliksorienterede eller målrettede. Typisk vil du, første gang, du laver en miljøvurdering, have brug for at danne dig et overblik, hvad enten anvendelsen er produktudvikling eller markedsføring eller noget helt andet. Senere, når du har fundet de væsentligste områder for dit produkt, kan du stille de målrettede spørgsmål.

Når du ønsker et overblik, kan du spørge:
Hvilke kilder er årsag til miljøbelastningen?
Hvilke faser skal vi fokusere på, hvis vi vil nedsætte miljøbelastningen af vores produkt?
Hvor får vi mest miljø for pengene?

Eksempler på målrettede spørgsmål er:
Vil det være en fordel at udskifte isoleringen med ekspanderet polystyren (flamingo)?
Bliver miljøprofilen bedre, hvis messinghåndtaget erstattes af plast?
Vil det være bedre at anvende en vandbaseret maling i stedet for en opløsningsmiddelbaseret?

1.2 Vælg produktet

Der kan være flere grunde til at vælge et bestemt produkt, nemlig at:
Produktet er meget repræsentativt for virksomheden og står for størstedelen af produktionen.
Produktet er miljømæssigt i fokus hos kunderne, eventuelt kan der være indkøbsvejledninger på vej for produkttypen.
Produktet er overskueligt for virksomheden og at de fornødne data til miljøvurderinget er let tilgængelige på virksomheden.
Virksomheden står over for at udvikle næste generation af produktet og er interesseret i at inddrage miljøhensyn i udviklingen af det nye produkt, det vil sige at produktet skal tjene som reference for produktudviklingen.
Produktet forventes at udgøre et miljøproblem og/eller, at der synes at være store muligheder for miljøforbedringer.

Der kan også være andre hensyn, men ovenstående er typiske. Det er forskelligt hvilke hensyn, der er udslagsgivende, og ofte er det ikke dem alle, der gælder for et givent produkt.

Overvej, hvilke hensyn, der skal ligge til grund for dit valg af produkt til miljøvurderingen.

Hvis du vil have et overblik, og du laver miljøvurderingen for første gang, kan det godt betale sig at vælge produktet med omhu. Når du går i gang med din første miljøvurdering, er det en fordel, at produktet er overskueligt, og at data er tilgængelige, så du ikke løber ind i flere forhindringer end højst nødvendigt med hensyn til dataindsamlingen.

Hvis du skal bruge produktet som reference for produktudvikling, skal du overveje grundigt, om det er sammenligneligt med det nye påtænkte produkt, herunder om ydelsen er den samme som for referencen. Se afsnit 1. 3.

Hvis du har målrettede spørgsmål under formål, har du typisk valgt produktet på forhånd. Hvis ikke, kan du overveje de samme hensyn som nævnt ovenfor.

1.3 Definér produktets ydelse

Det første trin i miljøvurderingen består i at definere og beskrive produktets ydelse. Herved forstås den nytte, som produktet giver brugeren, dét som produktet leverer, når det dækker brugerens behov. Hvorfor køber kunden egentlig produktet? Hvad er det produktet leverer?

1.3.1 Hvad kan sammenlignes?

Grunden til, at det er vigtigt at få styr på produktets ydelse fra starten, er, at en miljøvurdering altid indebærer sammenligninger. For det første findes der ikke et produkt, der er miljøvenligt, der findes kun et, der er miljøvenligere eller mindre miljøbelastende end et andet produkt. Alle produkter bruger materialer, og dertil går ressourcer og energi. Men nogen bruger mindre end andre og er derfor bedre for miljøet.

For det andet bliver miljøvurderingen jo lavet for at blive brugt. Og når den bruges, er det i en sammenligning: Hvad kan gøres bedre? Hvordan ligger vi i forhold til konkurrentens produkt? Selv, hvis man blot ønsker at lave en neutral miljødeklaration af et produkt, kommer der en sammenligning ind i billedet; nemlig når den, der bruger miljødeklarationen, vurderer om det ser godt eller skidt ud.

Når to produkter sammenlignes, eller når muligheder for at ændre produktet sammenlignes med det eksisterende produkt, så er det nødvendigt, at deres ydelse er ens. Man kan ikke sammenligne A med B og sige, at A er mere miljøvenlig, hvis A slet ikke leverer samme ydelse som B, og kunden aldrig ville købe A i stedet for B.

Eksempel B1.1: Produkters ydelse
Hospitalkitler (tænkt eksempel)

Hospitaler køber kitler til personalet, og de vaskes hver dag. Det bliver til omkring 100 gange vask pr. kittel, før de smides ud. Man kan få dem i ren bomuld og i en blanding af polyester og bomuld. I visse polyester/bomuldskitler vaskes bomuldsfibrene langsomt ud, og efter 20 ganges vask begynder de at blive statisk elektriske, dårligere til at absorbere fugt og gennemsigtige. Det betyder, at sygeplejerskerne ofte tager en T-shirt på under kitlen, hvad de ikke så ofte gør med de rene bomuldskitler.  Kitlens ydelse var altså ikke blot 1 stk. hygiejnisk og tilpas varm hospitalsuniform, men også behagelig følelse mod huden, fugtabsorption og beskyttelse mod nysgerrige blikke. Hvis man ikke gør sig det klart, tror man, at man kan sammenligne en bomuldskittel med en polyester/bomuldskittel. Det kan man bare ikke. Man skal sammenligne en bomuldskittel med en polyester/bomulds kittel og x%af en Tshirt.
Malinger (tænkt eksempel)
Vi køber malinger for at pynte og beskytte overflader. De fås på både vandbasis og terpentinbasis. Lad os sige, at man skal bruge 1,3 liter terpentinbaseret for hver liter vandbaseret. Men det er en udendørs overflade, og den vandbaserede holder ikke helt så godt, så der skal males dobbelt så hyppigt. Malingens ydelse var altså ikke blot at pynte og beskytte x m2 overflade, som vi troede, da vi stod i butikken og sammenlignede ud fra informationen på etiketten, men at pynte og beskytte x m 2 overfla de i y år. Varigheden var en del af ydelsen. Vi troede, vi skulle sammenlig ne 1,3 liter terpentinbaseret med 1 liter vandbaseret. Det skulle vi bare ikke. Vi skulle sammenligne 1,3 liter terpentinbaseret med 2 liter vandbaseret.

 

Som du kan se, betyder det temmelig meget at få styr på hvilken ydelse, det er, som produktet egentlig leverer. Går du fejl i byen her, kan du ikke bruge miljøvurderingen til noget. Vær derfor omhyggelig med at beskrive ydelsen.

Tal med salgs- og marketingsfolkene om, hvad produktets ydelse er, for salgs- og marketingsfolkene vil have en del information om kunders inklusive slutbrugeres krav og ønsker, fordi de har betydning for virksomhedens salg og markedsføring.

I den sidste ende er det nemlig kunden, der afgør, hvad ydelsen for produktet er. Det er hverken dig eller andre på virksomheden, ikke engang den person, der har opfundet eller udviklet produktet (selv om det nok er et meget godt sted at rådføre sig). Jævnfør bomuldskitlen: Det er sygeplejersken, der vælger at tage T-shirten på, når hun skal gå med polyester/bomuldskitlen. Derved afgør hun, at bomuldskitlen leverer en ydelse, som polyester/bomuldskitlen ikke gør, se eksempel B1. 1.

1.3.2 Hvad er produktets pligt-og positionerende egenskaber?

Du skal finde frem til, hvad der er de vigtige egenskaber ved produktet. Dem, som kunden lægger vægt på. Nogle egenskaber kaldes pligtegenskaber. Det er dem, produktet skal have for overhovedet at være på markedet. Pligtegenskaber kan enten være affødt af lovgivning (en bil skal have bremser) eller faste kundekrav, som stort set alle produkter på markedet opfylder (en hospitalskittel skal være hvid, et TV skal have fjernbetjening). Andre egenskaber kaldes positionerende egenskaber. Det er dem, der kan gøre produktet attraktivt i forhold til andre produkter.

Pligtegenskaberne kender virksomheden. De er enten fastlagt i lovgivningen eller så fast etablerede på markedet, at det er utænkeligt at fremstille et produkt, der ikke lever op til dem. Positioneringsegenskaberne er mere variable, og de har forskellig styrke: Nogle er meget betydende for salget af produktet, andre er mere marginale.

Til illustration af, hvad pligtegenskaber og positionerende egenskaber vil sige i praksis, er vist et eksempel for en kaffemaskine nedenfor.

1.3.2.1 Hvilke markedssegmenter og –nicher findes?

Markedet kan inddeles i segmenter og nicher, der lægger forskellig vægt på de positionerende parametre. I én niche er pris, bryggetid og rengøringsvenlighed måske afgørende (salg til offentlige kontorer og kantiner), mens design og aroma kan være afgørende i en anden (private hjem).

1.3.2.2 Hvilke egenskaber er væsentlige?

Stil i første omgang en bruttoliste over produktets positionerende egenskaber op, og overvej så, hvilke der betyder mest for de markeder, virksomheden sælger på. Bruttolisten er en brain-storming, og du skal endelig ikke være kritisk i denne første fase. De vigtigste egenskaber skal respekteres, også i eventuelle nye udgaver af produktet, mens de mindre vigtige måske kan undværes eller erstattes af andre.

Ekstra funktionalitet ved et produkt koster som regel både penge og miljøpåvirkning, og et produkt med flere kvaliteter, end kunderne efterspørger, er som regel en dårlig forretning, både økonomisk og miljømæssigt.

Vær opmærksom på, at nogle produkter stort set ikke har nogle positionerende egenskaber, mens andre kan have mange.

1.3.3 Definér den funktionelle enhed

Det er ikke nok at beskrive ydelsen kvalitativt som gjort i tabel 1. 1. Ydelsen skal ikke bare være af samme slags - mængden eller omfanget af ydelsen skal også være den samme, som eksemplet med malingerne viser.

Når man sætter tal på omfanget af ydelsen, kaldes det at definere den funktionelle enhed. Den består i alt af tre dele, nemlig:

1. en kvantitet (mængde, volumen eller omfang),
2. en varighed
3. kvaliteter/egenskaber

som af kunderne skal opfattes som sammenlignelige for produkter, der indgår i miljømæssige sammenligninger. Det er her, pligtegenskaberne og de væsentlige positionerende egenskaber indgår.

Eksempel B1.3: Hospitalskitler (tænkt eksempel)
I eksemplet med hospitalskitler fra før havde vi glemt varigheden af ydelsen (holdbarheden af kitlerne). For de dårlige kvaliteter har kitlen af polyester/bomuld ikke så lang levetid, som de rene bomuldskitler. Hvor en dårlig kvalitet bomuldskittel holder til at blive brugt og vasket 60 gange, holder en dårlig kvalitet polester/bomuldskittel måske kun til 40 gange. Ved samme varighed af ydelsen skal man altså bruge 50%flere blandingskitler ud over, at man skal bruge T-shirts i et vist omfang.

Et eksempel på, hvordan den funktionelle enhed kan beskrives for kaffemaskinen er givet nedenfor.

I eksempel B1.4 for kaffemaskinen har vi antaget, at der er tale om et produkt, der primært sælges til markedssegmentet "private hjem" og yderligere hovedsageligt i nichen "velhavende private hjem".

Dette er den ydelse, som kaffemaskinen skal levere for at konkurrere på denne del af markedet. Nye og mere miljøvenlige produkter skal også levere denne ydelse. Ellers vælger denne type kunder dem ikke, og hvis de ikke bliver valgt opnås den miljømæssige gevinst heller ikke. Et mere miljøvenligt produkt giver kun miljøfordele, hvis det i praksis fortrænger ét, der er mindre miljøvenligt.

Nedenfor er vist eksempler på definition af den funktionelle enhed for en række produkter. Der er med vilje valgt en række meget forskelligartede produkter, for at tabellen kan være bredt dækkende som inspiration. Læg mærke til, at kun få af produkterne havde defineret positionerende egenskaber.

1.3.4 Identificér produktets sekundære ydelser

Nu har du fået styr på, hvad det er, produktet leverer, det vil sige hvad det er, virksomheden skal optimere i forhold til, når produktet skal miljøforbedres. Ydelsen – beskrevet ved den funktionelle enhed – det er den virksomheden lever af at sælge. Men produktet leverer stort set altid en del andre ydelser, end dem kunden og virksomheden i første omgang tænker på. Dem kalder vi de "sekundære ydelser". De sekundære ydelser er i de fleste tilfælde utilsigtede, og de kan typisk hentes hjem igen f. eks. ved genbrug af materialer.

Eksempel B.1.6. : Genbrug af materialer fra kaffemaskinen
Når man fremstiller en kaffemaskine, er det ikke kun en kaffemaskine, man har lavet:det er også en råvare for f. eks. ølflasker (hvis glaskanden lægges i genbrugscontaineren, når den smides ud), og en råvare for kraft/varme produktion (hvis plastdelen f. eks. ender i et dansk forbrændingsanlæg efter at være smidt ud).

 

Eksempel B1.7: Spildvarme fra elforbrugende husholdningsapparater
Eksempler på en sekundær ydelse er spildvarme fra el-forbrugende hus holdningsprodukter f. eks. hårde hvidevarer, computere eller fjernsyn.  Spildvarmen fra disse er betydelig, og den indgår i opvarmning af huset og fortrænger i praksis olie eller gas fra varmeanlægget. Der er altså tale om en reel nyttevirkning (med mindre produktet sælges i varmere lande, hvor det i praksis blot afføder øget aircondition).

1.3.5 Planlæg de sekundære ydelser ved konstruktion af produktet

De sekundære ydelser bliver imidlertid mere og mere aktuelle, efterhånden som samfundet stræber mere efter at nyttiggøre ressourcer og energi så meget som muligt. Mange virksomheder er begyndt at tage konsekvensen af dette: når nu vi véd, at materialerne i praksis bliver genbrugt, hvorfor så ikke tage højde for det og planlægge den optimale levering af samtlige ydelser fra starten, inklusive de sekundære? Samfundet har så store interesser i dette, at udviklingen vil gå den vej.