| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Håndbog i miljøvurdering af produkter
1. Definér opgaven
1.1. Beskriv formålet med miljøvurderingen
Formålet med miljøvurderingen hænger sammen med den anvendelse, miljøvurderingen
skal have. Når du undervejs i forløbet skal afgøre, om et tilstrækkeligt niveau er
nået, er det netop formålet, du skal holde miljøvurderingen op imod. I stedet for at
angive et formål som produktudvikling, kan det være nemmere at forholde sig til nogle
konkrete spørgsmål. Senere skal du afgøre, om miljøvurderingen her kan give dig svar
på spørgsmålet med tilstrækkelig sikkerhed eller ej.
De spørgsmål, du kan stille, kan være enten overbliksorienterede eller målrettede.
Typisk vil du, første gang, du laver en miljøvurdering, have brug for at danne dig et
overblik, hvad enten anvendelsen er produktudvikling eller markedsføring eller noget helt
andet. Senere, når du har fundet de væsentligste områder for dit produkt, kan du stille
de målrettede spørgsmål.
Når du ønsker et overblik, kan du spørge:
 | Hvilke kilder er årsag til miljøbelastningen? |
 | Hvilke faser skal vi fokusere på, hvis vi vil nedsætte miljøbelastningen af vores
produkt? |
 | Hvor får vi mest miljø for pengene? |
Eksempler på målrettede spørgsmål er:
 | Vil det være en fordel at udskifte isoleringen med ekspanderet polystyren (flamingo)? |
 | Bliver miljøprofilen bedre, hvis messinghåndtaget erstattes af plast? |
 | Vil det være bedre at anvende en vandbaseret maling i stedet for en
opløsningsmiddelbaseret? |
1.2 Vælg produktet
Der kan være flere grunde til at vælge et bestemt produkt, nemlig at:
 | Produktet er meget repræsentativt for virksomheden og står for størstedelen af
produktionen. |
 | Produktet er miljømæssigt i fokus hos kunderne, eventuelt kan der være
indkøbsvejledninger på vej for produkttypen. |
 | Produktet er overskueligt for virksomheden og at de fornødne data til miljøvurderinget
er let tilgængelige på virksomheden. |
 | Virksomheden står over for at udvikle næste generation af produktet og er interesseret
i at inddrage miljøhensyn i udviklingen af det nye produkt, det vil sige at produktet
skal tjene som reference for produktudviklingen. |
 | Produktet forventes at udgøre et miljøproblem og/eller, at der synes at være store
muligheder for miljøforbedringer. |
Der kan også være andre hensyn, men ovenstående er typiske. Det er forskelligt
hvilke hensyn, der er udslagsgivende, og ofte er det ikke dem alle, der gælder for et
givent produkt.
Overvej, hvilke hensyn, der skal ligge
til grund for dit valg af produkt til miljøvurderingen. |
Hvis du vil have et overblik, og du laver miljøvurderingen for første gang, kan det
godt betale sig at vælge produktet med omhu. Når du går i gang med din første
miljøvurdering, er det en fordel, at produktet er overskueligt, og at data er
tilgængelige, så du ikke løber ind i flere forhindringer end højst nødvendigt med
hensyn til dataindsamlingen.
Hvis du skal bruge produktet som reference for produktudvikling, skal du overveje
grundigt, om det er sammenligneligt med det nye påtænkte produkt, herunder om ydelsen er
den samme som for referencen. Se afsnit 1. 3.
Hvis du har målrettede spørgsmål under formål, har du typisk valgt produktet på
forhånd. Hvis ikke, kan du overveje de samme hensyn som nævnt ovenfor.
1.3 Definér produktets ydelse
Det første trin i miljøvurderingen består i at definere og beskrive produktets
ydelse. Herved forstås den nytte, som produktet giver brugeren, dét som produktet
leverer, når det dækker brugerens behov. Hvorfor køber kunden egentlig produktet? Hvad
er det produktet leverer?
1.3.1 Hvad kan sammenlignes?
Grunden til, at det er vigtigt at få styr på produktets ydelse fra starten, er, at en
miljøvurdering altid indebærer sammenligninger. For det første findes der ikke et
produkt, der er miljøvenligt, der findes kun et, der er miljøvenligere eller mindre
miljøbelastende end et andet produkt. Alle produkter bruger materialer, og dertil går
ressourcer og energi. Men nogen bruger mindre end andre og er derfor bedre for miljøet.
For det andet bliver miljøvurderingen jo lavet for at blive brugt. Og når den bruges,
er det i en sammenligning: Hvad kan gøres bedre? Hvordan ligger vi i forhold til
konkurrentens produkt? Selv, hvis man blot ønsker at lave en neutral miljødeklaration af
et produkt, kommer der en sammenligning ind i billedet; nemlig når den, der bruger
miljødeklarationen, vurderer om det ser godt eller skidt ud.
Når to produkter sammenlignes, eller når muligheder for at ændre produktet
sammenlignes med det eksisterende produkt, så er det nødvendigt, at deres ydelse er ens.
Man kan ikke sammenligne A med B og sige, at A er mere miljøvenlig, hvis A slet ikke
leverer samme ydelse som B, og kunden aldrig ville købe A i stedet for B.
Eksempel B1.1: Produkters ydelse
Hospitalkitler (tænkt eksempel)
Hospitaler køber kitler til personalet, og de vaskes hver dag. Det bliver til omkring 100
gange vask pr. kittel, før de smides ud. Man kan få dem i ren bomuld og i en blanding af
polyester og bomuld. I visse polyester/bomuldskitler vaskes bomuldsfibrene langsomt ud, og
efter 20 ganges vask begynder de at blive statisk elektriske, dårligere til at absorbere
fugt og gennemsigtige. Det betyder, at sygeplejerskerne ofte tager en T-shirt på under
kitlen, hvad de ikke så ofte gør med de rene bomuldskitler. Kitlens ydelse var
altså ikke blot 1 stk. hygiejnisk og tilpas varm hospitalsuniform, men også behagelig
følelse mod huden, fugtabsorption og beskyttelse mod nysgerrige blikke. Hvis man ikke
gør sig det klart, tror man, at man kan sammenligne en bomuldskittel med en
polyester/bomuldskittel. Det kan man bare ikke. Man skal sammenligne en bomuldskittel med
en polyester/bomulds kittel og x%af en Tshirt.
Malinger (tænkt eksempel)
Vi køber malinger for at pynte og beskytte overflader. De fås på både vandbasis og
terpentinbasis. Lad os sige, at man skal bruge 1,3 liter terpentinbaseret for hver liter
vandbaseret. Men det er en udendørs overflade, og den vandbaserede holder ikke helt så
godt, så der skal males dobbelt så hyppigt. Malingens ydelse var altså ikke blot at
pynte og beskytte x m2 overflade, som vi troede, da vi stod i butikken og
sammenlignede ud fra informationen på etiketten, men at pynte og beskytte x m 2 overfla
de i y år. Varigheden var en del af ydelsen. Vi troede, vi skulle sammenlig ne 1,3 liter
terpentinbaseret med 1 liter vandbaseret. Det skulle vi bare ikke. Vi skulle sammenligne
1,3 liter terpentinbaseret med 2 liter vandbaseret.
|
Som du kan se, betyder det temmelig meget at få styr
på hvilken ydelse, det er, som produktet egentlig leverer. Går du fejl i byen her, kan
du ikke bruge miljøvurderingen til noget. Vær derfor omhyggelig med at beskrive ydelsen.
|
Tal med salgs- og marketingsfolkene om, hvad produktets ydelse er, for salgs- og
marketingsfolkene vil have en del information om kunders inklusive slutbrugeres krav og
ønsker, fordi de har betydning for virksomhedens salg og markedsføring.
I den sidste ende er det nemlig kunden, der afgør, hvad ydelsen for produktet er. Det
er hverken dig eller andre på virksomheden, ikke engang den person, der har opfundet
eller udviklet produktet (selv om det nok er et meget godt sted at rådføre sig).
Jævnfør bomuldskitlen: Det er sygeplejersken, der vælger at tage T-shirten på, når
hun skal gå med polyester/bomuldskitlen. Derved afgør hun, at bomuldskitlen leverer en
ydelse, som polyester/bomuldskitlen ikke gør, se eksempel B1. 1.
1.3.2 Hvad er produktets pligt-og positionerende egenskaber?
Du skal finde frem til, hvad der er de vigtige egenskaber ved produktet. Dem, som
kunden lægger vægt på. Nogle egenskaber kaldes pligtegenskaber. Det er dem, produktet
skal have for overhovedet at være på markedet. Pligtegenskaber kan enten være affødt
af lovgivning (en bil skal have bremser) eller faste kundekrav, som stort set alle
produkter på markedet opfylder (en hospitalskittel skal være hvid, et TV skal have
fjernbetjening). Andre egenskaber kaldes positionerende egenskaber. Det er dem, der kan
gøre produktet attraktivt i forhold til andre produkter.
Pligtegenskaberne kender virksomheden. De er enten fastlagt i lovgivningen eller så
fast etablerede på markedet, at det er utænkeligt at fremstille et produkt, der ikke
lever op til dem. Positioneringsegenskaberne er mere variable, og de har forskellig
styrke: Nogle er meget betydende for salget af produktet, andre er mere marginale.
Til illustration af, hvad pligtegenskaber og positionerende egenskaber vil sige i
praksis, er vist et eksempel for en kaffemaskine nedenfor.

1.3.2.1 Hvilke markedssegmenter og nicher findes?
Markedet kan inddeles i segmenter og nicher, der lægger forskellig vægt på de
positionerende parametre. I én niche er pris, bryggetid og rengøringsvenlighed måske
afgørende (salg til offentlige kontorer og kantiner), mens design og aroma kan være
afgørende i en anden (private hjem).
1.3.2.2 Hvilke egenskaber er væsentlige?
Stil i første omgang en bruttoliste over produktets positionerende egenskaber op, og
overvej så, hvilke der betyder mest for de markeder, virksomheden sælger på.
Bruttolisten er en brain-storming, og du skal endelig ikke være kritisk i denne første
fase. De vigtigste egenskaber skal respekteres, også i eventuelle nye udgaver af
produktet, mens de mindre vigtige måske kan undværes eller erstattes af andre.
Ekstra funktionalitet ved et produkt koster som regel både penge og miljøpåvirkning,
og et produkt med flere kvaliteter, end kunderne efterspørger, er som regel en dårlig
forretning, både økonomisk og miljømæssigt.
Vær opmærksom på, at nogle produkter stort set ikke har nogle positionerende
egenskaber, mens andre kan have mange.
1.3.3 Definér den funktionelle enhed
Det er ikke nok at beskrive ydelsen kvalitativt som gjort i tabel 1. 1. Ydelsen skal
ikke bare være af samme slags - mængden eller omfanget af ydelsen skal også være den
samme, som eksemplet med malingerne viser.
Når man sætter tal på omfanget af ydelsen, kaldes det at definere den funktionelle
enhed. Den består i alt af tre dele, nemlig:
1. |
en kvantitet (mængde, volumen eller omfang), |
2. |
en varighed |
3. |
kvaliteter/egenskaber |
som af kunderne skal opfattes som sammenlignelige for produkter, der indgår i
miljømæssige sammenligninger. Det er her, pligtegenskaberne og de væsentlige
positionerende egenskaber indgår.
Eksempel B1.3: Hospitalskitler
(tænkt eksempel)
I eksemplet med hospitalskitler fra før havde vi glemt varigheden af ydelsen
(holdbarheden af kitlerne). For de dårlige kvaliteter har kitlen af polyester/bomuld ikke
så lang levetid, som de rene bomuldskitler. Hvor en dårlig kvalitet bomuldskittel holder
til at blive brugt og vasket 60 gange, holder en dårlig kvalitet polester/bomuldskittel
måske kun til 40 gange. Ved samme varighed af ydelsen skal man altså bruge 50%flere
blandingskitler ud over, at man skal bruge T-shirts i et vist omfang.
|
Et eksempel på, hvordan den funktionelle enhed kan beskrives for kaffemaskinen er
givet nedenfor.

I eksempel B1.4 for kaffemaskinen har vi antaget, at der er tale om et produkt, der
primært sælges til markedssegmentet "private hjem" og yderligere hovedsageligt
i nichen "velhavende private hjem".
Dette er den ydelse, som kaffemaskinen skal levere for at konkurrere på denne del af
markedet. Nye og mere miljøvenlige produkter skal også levere denne ydelse. Ellers
vælger denne type kunder dem ikke, og hvis de ikke bliver valgt opnås den miljømæssige
gevinst heller ikke. Et mere miljøvenligt produkt giver kun miljøfordele, hvis det i
praksis fortrænger ét, der er mindre miljøvenligt.
Nedenfor er vist eksempler på definition af den funktionelle enhed for en række
produkter. Der er med vilje valgt en række meget forskelligartede produkter, for at
tabellen kan være bredt dækkende som inspiration. Læg mærke til, at kun få af
produkterne havde defineret positionerende egenskaber.

1.3.4 Identificér produktets sekundære ydelser
Nu har du fået styr på, hvad det er, produktet leverer, det vil sige hvad det er,
virksomheden skal optimere i forhold til, når produktet skal miljøforbedres. Ydelsen
beskrevet ved den funktionelle enhed det er den virksomheden lever af at
sælge. Men produktet leverer stort set altid en del andre ydelser, end dem kunden og
virksomheden i første omgang tænker på. Dem kalder vi de "sekundære
ydelser". De sekundære ydelser er i de fleste tilfælde utilsigtede, og de kan
typisk hentes hjem igen f. eks. ved genbrug af materialer.
Eksempel B.1.6. : Genbrug af
materialer fra kaffemaskinen
Når man fremstiller en kaffemaskine, er det ikke kun en kaffemaskine, man har lavet:det
er også en råvare for f. eks. ølflasker (hvis glaskanden lægges i genbrugscontaineren,
når den smides ud), og en råvare for kraft/varme produktion (hvis plastdelen f. eks.
ender i et dansk forbrændingsanlæg efter at være smidt ud).
|
Eksempel B1.7: Spildvarme fra
elforbrugende husholdningsapparater
Eksempler på en sekundær ydelse er spildvarme fra el-forbrugende hus holdningsprodukter
f. eks. hårde hvidevarer, computere eller fjernsyn. Spildvarmen fra disse er
betydelig, og den indgår i opvarmning af huset og fortrænger i praksis olie eller gas
fra varmeanlægget. Der er altså tale om en reel nyttevirkning (med mindre produktet
sælges i varmere lande, hvor det i praksis blot afføder øget aircondition).
|
1.3.5 Planlæg de sekundære ydelser ved konstruktion af
produktet
De sekundære ydelser bliver imidlertid mere og mere aktuelle, efterhånden som
samfundet stræber mere efter at nyttiggøre ressourcer og energi så meget som muligt.
Mange virksomheder er begyndt at tage konsekvensen af dette: når nu vi véd, at
materialerne i praksis bliver genbrugt, hvorfor så ikke tage højde for det og planlægge
den optimale levering af samtlige ydelser fra starten, inklusive de sekundære? Samfundet
har så store interesser i dette, at udviklingen vil gå den vej.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|