| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Håndbog i miljøvurdering af produkter
5. Lav en udvidet kemikalie vurdering
Den indledende miljøvurdering kan vise, at miljø- og sundhedsmæssige belastninger
fra produktet især knytter sig til én bestemt fase, eller at der er nogle særlige
problemstillinger som overskygger de øvrige miljøbelastninger. Dette kan f.eks. være
arbejdsmiljøbelastninger ved fremstilling af produktet eller udledning af kemikalier ved
brug af produktet.
I dette kapitel fokuseres der på én af disse situationer; brug af kemikalier.
Kapitlet giver dig et overblik over, hvad du kan gøre, hvis det produkt, som undersøges
indeholder mange kemikalier, som bliver udledt til miljøet. Der lægges vægt på,
hvordan du vurderer, om det er udledningen af kemikalier, som betyder mest for produktets
miljøbelastning, og der præsenteres kriterier, som du kan bruge til at foretage denne
vurdering. Du vil også få et indblik i, hvad du selv kan gøre f.eks. finde data frem
vedrørende indholdet af kemikalier.
Det er en svær opgave at vurdere kemikalier. Du skal
således ikke fortvivle, hvis du synes det virker uoverskueligt. Du skal være forberedt
på, at det vil være nødvendigt at hente hjælp hos eksperter.
|
5.1 Udvid kemikalievurderingen
Først og fremmest er det vigtigt at finde ud af, hvornår kemikalierne betyder så
meget, at fokus bør lægges på vurdering af kemikalier enten i stedet for at udføre en
LCA eller som supplement til en LCA.
I forbindelse med udviklingen af denne håndbog indgik to eksempler, hvor produkterne var
rengøringsmidler og farvestoffer. Efter en indledende miljøvurdering blev det vurderet,
at kemikalierne betød så meget for miljøbelastningen, at der skulle udføres en
kemikalievurdering i stedet for en LCA.
I eksemplerne var der ikke megen tvivl, dels fordi produkterne bestod af kemikalier,
som efter brug udledes 100% til miljøet, dels fordi de tilhørte produktgrupper
(vaskemidler og overfladeaktive stoffer), hvor tidligere udførte LCA'er har
identificeret, at deres væsentligste belastninger ligger i bortskaffelsesfasen. Det kan
være mere vanskeligt at udføre denne vurdering i andre tilfælde. I kapitel 3, afsnit
3.2.4 og 3.3 er der en mere udførlig beskrivelse af, hvilke kriterier du bør lægge til
grund for denne vurdering.
Ofte vil det ikke være relevant at lave en egentlig kemikalievurdering af stoffer, som
anvendes hos en underleverandør, fordi mængderne er relativt små. Hvis det alligevel
skulle være tilfældet, vil det vise sig ved den detaljerede LCA.

I fremgangsmåden for den forenklede LCA, illustreret i del A, figur 2.2 lægges
der vægt på, at du sammen med en kollega, konsulent eller lignende diskuterer dine
muligheder på baggrund af den indsamlede viden, før du træffer dine endelige valg. Når
du skal vælge, om du skal lave en kemikalievurdering, er det vigtigt, at du indgår i en
sådan dialog.
5.1.1 Screening for miljø-og sundhedsmæssige skader
I den indledende miljøvurdering (MEKA-skemaet) blev der skabt et foreløbigt overblik
over kemikalierne i produktet. Dette overblik kan du nu bruge som baggrund for at screene
kemikalierne med hensyn til deres farlige egenskaber, således at du bruger dine
ressourcer på de væsentligste kemikalier.
Du har allerede, til brug for MEKA-skemaet, identificeret de kemikalier, som er på
forskellige lister, - det vil sige de kemikalier, som anses for at være særligt farlige.
Ved hjælp af screeningen kan du prioritere og udvælge hvilke kemikalier, der har de mest
skadelige egenskaber, og som derfor bør underkastes en mere detaljeret vurdering.
Det kan dog godt være nødvendigt at vurdere andre kemikalier, f.eks. fordi de
anvendes i store mængder i produktet eller fordi de har skadelige egenskaber, som ikke er
identificeret på listerne. I eksemplet med rengøringsmidlet var det f.eks. et ønske at
vurdere produktet i forhold til kriterierne for Svanemærket. Overfladeaktive stoffer, som
ikke er på lister, men som kan være skadelige for vandorganismer, måtte således
vurderes fordi dette indgår i kriterierne for Svanemærket.
Resultatet af en screening bør omfatte en identifikation af:
 | Hvilke stoffer, der er farlige? |
 | Hvor store mængder de optræder i? |
 | Hvilke muligheder er der for, at miljø eller mennesker udsættes for stofferne? |
I fortolkningen af MEKA skemaet blev der introduceret en kvalitativ metode, som bygger
videre på den indledende klassificering af kemikalierne i type 1, 2 og 3.
Her præsenteres en semikvantitativ metode til at foretage screeningen. Som den
semikvantitative metode er det valgt at anbefale UMIP screeningsmetoden, udviklet under
projektet "Udvikling af Miljøvenlige Industrielle Produkter" [Wenzel et al.,
1996].
Der findes imidlertid flere andre metoder, f.eks. MUP [Schmidt et al., 1994] og UPH
[Teknologisk Institut et al., 1996], som med fordel kan anvendes, hvis du f.eks. allerede
har kendskab til dem.
5.1.2. UMIP screeningsmetoden
UMIP screeningsmetoden beskrives detaljeret i selve metodebeskrivelsen af UMIP-metoden
[Hauschild, M., 1996], men vil her blive kort summeret.
UMIP screeningsmetoden er udviklet parallelt for miljø- og sundheds skadelige
virkninger, og der tages udgangspunkt i EU's fareklassifikation af kemiske stoffer [Listen
over farlige stoffer]. Fareklassifikationen suppleres med andre lister, når det drejer
sig om sundhedsskadelige virkninger. Det drejer sig om Arbejdstilsynets lister over
kræftfremkaldende og allergifremkaldende stoffer samt stoffer som skader
forplantningsevnen eller nervesystemet. Der er imidlertid ikke mange, som har disse lister
stående på hylden og informationerne kan ikke hentes på internettet. Det er derfor
valgt at udelade disse lister. Derimod er listen over uønskede stoffer og effektlisten
inkluderet i screeningsmetoden.
I metoden tages hensyn til muligheden for, at mennesker og/eller miljø bliver udsat
for det pågældende kemikalie (eksponering) samt den skadelige virkning, som kemikaliet
måtte have (effekt). Dette gøres ved at give en score for eksponering og en score for
effekt.
Scoren for eksponering baseres dels på, om stoffet udledes eller ej, dels på om
stoffet kan forventes at blive i miljøet, fordi det ikke bliver nedbrudt (ikke let
bionedbrydeligt) eller om det forventes at kunne ophobes i levende organismer
(bioakkumulerende).
Scoren for effekt er et mål for den giftighed, som et stof har, hvis mennesker
og/eller miljø udsættes for det.
Den samlede score fås ved multiplikation af de to scorer. Grunden til, at de
multipliceres, er, at giftighed vurderes at være af større miljømæssig betydning, hvis
stoffet udledes jævnligt, ikke er let bionedbrydeligt eller kan bioakkumuleres.

5.1.2.1 UMIP eksponeringsscore
Scoren for eksponering er en kombination af forventninger til udledning (ja/nej) og af
muligheden for uønskede langtidsvirkninger i miljøet.
Fra klassifikation af kemiske stoffer kan anvendes de to risikosætninger:
R 53 : Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet
R 58 : Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i miljøet
Disse R-sætninger er udviklet til klassificering for miljøfare, men er også
relevante for mennesker som organismer i økosystemerne. De to nævnte R-sætninger
tildeles et stof på listen over farlige stoffer, når stoffet vanskeligt nedbrydes
og/eller ophobes i fedtvæv. Scoren for eksponering er vist i tabel 5.1.
Eksponeringsscoren = en score for forventet udledning
+ score for bionedbrydelighed og/eller bioakkumulerbarhed.
Hvis der mangler viden og data om eksponering, tildeles
eksponeringsscoren 8.
Hvis begge eksponeringsværdier er 0 (samlet eksponeringscore = 0),
antages eksponeringsscoren 1 i stedet for 0.
|
Tabel 5.1
Scoring for eksponering. De to scorer adderes og multipliceres senere med
scorer for giftighed. Hvis begge eksponeringsværdier er 0 (samlet eksponeringscore = 0)
multipliceres giftighedscoren med 1 i stedet for 0.

Findes stoffet ikke på listen over farlige stoffer skal man selv vurdere muligheden
for uønskede langtidsvirkninger. Til dette kan anvendes parameteren logPOW ,
der står for fordelingskoefficienten octanolvand (eller logKOW ). Denne
parameter indikerer bl.a. hvorvidt stoffet vil ophobes i fedtvæv.
Hvis du kender CAS-nr. på stoffet, kan du prøve at finde logPOW på
internettet http://www.esc_plaza.syrres.com/interkow/kowdemo.htm,
hvor du kan finde beregnede værdier. Der er også andre steder på internettet, hvor du
vil kunne finde logPOW, f.eks. chemfinder (http://www.chemfinder.com/) eller HSDB (http://www.sis.nlm.nih.gov/cgibin/sis/htmlgen?HSDB).

5.1.2.2 Score for giftighed i miljøet
Når det gælder giftighed overfor organismer, som lever i miljøet, den såkaldte
økotoksicitet, skelnes der mellem giftighed overfor organismer i vand (akvatisk
økotoksicitet) og giftighed overfor organismer i jord (terrestrisk økotoksicitet). Der
gives derfor en score for hver af disse. Den samlede score for økotoksicitet fremkommer
ved en kombination af giftigheden overfor akvatiske organismer (R50-R52 alene eller i
kombination med andre R-sætninger) og giftigheden overfor "jordlevende"
organismer (R54-R57 alene eller i kombination med andre R-sætninger). De to scorer
adderes til en samlet score for stoffets miljøfarlighed. Kriterier og scoringsværdier er
vist i tabel 5.2.
Den samlede score for økotoksicitet = scoren for
akvatisk økotoksicitet + scoren for terrestrisk økotoksicitet.
Hvis der ingen data kan findes for stoffet, tildeles scoren 8,
medmindre stoffet er velkendt og uden væsentlige skadevirkninger (f.eks. køkkensalt
eller vand).
|
Tabel 5.2
Scoring for økotoksicitet. De to scorer adderes og multipliceres
senere med scoren for eksponering.

Hvis du har mistanke om, at et ikke-mærket stof burde være mærket med en af
R-sætningerne for miljøfare, bør du få undersøgt stoffets egenskaber i forhold til
kriterierne for miljøfareklassificering. Det er langt fra alle stoffer, som er vurderet
og klassificeret i henhold til disse kriterier. Hvis du ikke har detaljeret kendskab til,
hvordan sådan noget gøres, bør du inddrage ekspertviden.
Hvis et stof forekommer på listen over uønskede stoffer eller effektlisten tildeles
økotoksicitetsscoren 8.
Hvis der ingen økotoksicitetsdata findes for stoffet, tildeles det
økotoksicitetsscoren 8 (4 for delmiljøet vand plus 4 for delmiljøet jord). Hvis stoffet
imidlertid er velkendt og anses for at være uden væsentlige skadevirkninger (f.eks. vand
eller salt), tildeles en score 0.
5.1.2.3 Samlet score for miljøfarlighed
 | Den samlede score for miljøfarlighed = eksponeringsscoren x scoren for
økotoksicitet. Den samlede score bliver således som vist i tabel 5.4. |
 | Generelt kan det siges, at stoffer med en score på 16 eller mere betragtes som
potentielt kritiske, og de bør derfor vurderes nærmere. |
Tabel 5.3
Samlet score for miljøfarlighed fremkommer ved multiplikation af scoren for
eksponering og scoren for giftighed.


5.1.2.4 Score for giftighed overfor mennesker
Da man generelt har væsentlig større erfaringsgrundlag og viden om forskellige
effekttyper på mennesker end på organismer i miljøet, må scoringssystemet
nødvendigvis afspejle dette. Skemaet for tildeling af scoren for giftighed overfor
mennesker er derfor mere nuanceret end den tilsvarende for miljøfarlighed.
Tildelingen af scorer baseres på fareklassifikationen for sundhedsfare og R-sætninger
(hentet fra listen over farlige stoffer). Skemaet med kriterier for tildeling af scorer er
vist i tabel 5.4.
Hvis stoffet er opført på listen over uønskede stoffer tildeles scoren 8 mens der
tildeles scoren 4, hvis stoffet er opført på effektlisten.
Hvis stoffet ikke er opført på listerne, og der
ingen data findes på det, tildeles det toksicitetsscoren 4.
Hvis stoffet imidlertid er velkendt og anses for at være uden
væsentlige skadevirkninger (f.eks. vand eller salt), tildeles en score 0.
|
Det er langt fra alle stoffer, som er vurderet og klassificeret i henhold til disse
kriterier. Derfor bør du som for miljøfare, få undersøgt stoffets egenskaber i forhold
til kriterierne for fareklassificering, hvis du har mistanke om, at et ikke-mærket stof
burde være mærket med en af R-sætningerne for sundhedsfare. Hvis du ikke har detaljeret
viden om, hvordan sådan noget gøres, bør du søge eksperthjælp.
Tabel 5.4
Score for giftighed overfor mennesker. I tabellen ses kriterierne for
indplacering i kategorier på basis af listen over farlige stoffer. Ved tildeling af score
for et stof gives den højeste score stoffet opnår i dette skema.

5.1.2.5 Samlet score for sundhedsfarlighed
Den samlede score for sundhedsfare = scoren for
eksponering x scoren for giftighed overfor mennesker. Det undersøgte stof får således
en score som vist i tabel 5.5. |
Ligesom for miljøfarlighed vurderes alle stoffer med
en score på 16 eller mere som potentielt kritiske og de bør derfor vurderes mere
detaljeret. |
Tabel 5.6
Samlet score for sundhedsfare er fremkommet ved multiplikation af score for
eksponering og score for giftighed.


5.1.2.6 Udførelse af screeningen
Du kan sagtens selv finde en del af de oplysninger, som skal bruges til screeningen,
men det anbefales, at du skaffer hjælp til at udføre vurderinger af stoffer, som ikke
indgår på lister. Dette anbefales fordi der ofte indgår skøn og vurderinger, som
kræver et grundigt kendskab til kemikalievurdering.
Når du har fundet de relevante oplysninger, foretages screeningen derefter som vist i
ovenstående og i eksemplerne B5.2-5. Stoffer med en score på 16 eller mere bør vurderes
mere detaljeret. Du skal også vurdere, om nogle stoffer anvendes i så store mængder,
f.eks. 50% af produktet, at de bør vurderes på trods af en lavere score.
5.1.3 Detaljeret vurdering af de kemiske stoffer med høj
score
Nu har du identificeret de stoffer, som der bør laves en mere detaljeret vurdering af.
For at lave den mere detaljerede vurdering skal du til at skaffe oplysninger, som belyser,
hvor farlige de kemiske stoffer er, samt hvilke muligheder der er for, at mennesker eller
miljø bliver udsat for stofferne.
Med mindre du allerede har detaljeret kendskab til, hvorledes sådanne vurderinger
udføres, bør du søge eksperthjælp til denne vurdering.
5.2 Fortolk kemikalievurderingen
Screeningen af kemikalierne kan først og fremmest anvendes til at prioritere hvilke
stoffer, der eventuelt skal vurderes mere detaljeret. Scorerne kan i et vist omfang også
anvendes direkte, hvis du kombinerer dem med en viden om de aktuelle anvendte mængder af
stofferne. Du skal dog være opmærksom på, at usikkerheden af vurderingen er større,
når det gælder scorer end detaljeret vurdering. Derfor kan scorer ikke understøtte
beslutninger i lige så høj grad som den detaljerede kemikalievurdering.
Når du har fundet data om de kemiske stoffer i produktet, kan det vurderes, om der er
risiko for skadelige effekter ved anvendelse af de kemiske stoffer. Som nævnt ovenfor er
det især vigtigt at vurdere, hvilke skadelige virkninger stofferne kan have, i hvilke
situationer mennesker og/eller miljø kan udsættes for de kemiske stoffer samt i hvilke
mængder. Med mindre du allerede har indblik i, hvorledes du skal vurdere og fortolke
sådanne data, anbefales det, at du søger hjælp hos den relevante ekspertise.
Farligheden af stofferne vurderes på baggrund af, hvilke skadelige virkninger
stofferne kan have samt ved hvilke doser de skadelige virkninger optræder.
Udsættelsen for stofferne vurderes på baggrund af stoffernes fysiske og kemiske data,
samt viden/data om brugsmønster i den aktuelle anvendelse (går stoffet f.eks. i
spildevand eller suges det bort med ventilation). Da det samtidig skal vurderes, hvilke
mængder af stoffet, der anvendes, er det muligt at vurdere mere præcist, hvor meget
mennesker og/eller miljø udsættes for.
På denne baggrund er det muligt at vurdere de risici, der er, for at mennesker
og/eller miljø udsættes for så meget af de kemiske stoffer, at de forårsager skadelige
virkninger.
Fortolkningen af denne vurdering afhænger noget af formålet. Hvis eksempelvis det er
to produkter, som skal sammenlignes, vil det være relevant at vurdere hvilket produkt,
der giver færrest risici for skadelige virkninger. Hvis det drejer sig om miljømæssig
forbedring af et enkelt produkt, vil det være relevant at vurdere hvilke kemiske stoffer,
som bør overvejes substitueret.
Der vil være en del usikkerheder forbundet med en sådan vurdering, dels vedrørende
hvor meget af stoffet mennesker og/eller miljø vil blive udsat for, og dels vedrørende
giftigheden af stoffet. Det er sjældent muligt at angive særligt præcist, hvor store
usikkerhederne er, men det er væsentligt at være opmærksom på, hvor i vurderingen der
er usikkerheder.
5.3 Fik du svar på det, du spurgte om?
Kan du på baggrund af den vurdering, der er udført, udlede et svar og eventuelt tage
beslutning eller er det nødvendigt at gå videre med yderligere dataindsamling og/eller
vurdering. Svaret på dette spørgsmål afhænger dels af formålet med undersøgelsen og
dels vigtigheden af de beslutninger som skal træffes.
Det kan for eksempel være nødvendigt at gå videre, hvis vurderingen viser, at der er
risiko for skadelige virkninger eller hvis datagrundlaget er usikkert. Hvis man derimod
finder, at de doser som mennesker og/eller miljø kan udsættes for er meget mindre (flere
størrelsesordner) end de doser, som forårsager effekter, er der ingen grund til at gå
videre.
Hvis vurderingen er en sammenligning, skal vurderingen af alternativerne være på
nogenlunde samme niveau, for at svaret er tilfredsstillende.
Er vurderingen fyldestgørende?
 | Har du fået oplysninger om alle relevante kemiske stoffer? |
 | Ved du nok om anvendelse af de kemiske stoffer til at vurdere eksponeringen? |
 | Hvor store (eller hvilke) usikkerheder er der? |
 | Søg ekspertbistand til en egentlig risikovurdering af kemikalier |
Eksempel B5.6: Lakker
De stoffer i lakkerne som scorede højt i eksemplerne B5.2-5, dvs. Bisphe nol A
diglycidylether samt Neodecansyre oxiranylmethylester er vurderet mere detaljeret.
Bisphenolen er stærkt allergifremkaldende. Den er især sundhedsfarlig i arbejdsmiljøet
fordi den relativt hurtigt hærder og derefter ikke udgør en sundhedsfare. Hvis stoffet
skal bruges bør der således tages særlige hensyn i arbejdsmiljøet.
Neodecansyre, oxiranylmethylester var det ikke muligt at finde yderligere oplysninger om i
de mest almindeligt anvendte databaser. Der bør gås videre med en bedre vurdering af,
hvilke eksponeringsmuligheder der findes og evt., hvis stoffet giver en stor
eksponeringsrisiko, egentlige litteratursøgninger for at finde oplysninger.
|
5.4 Find yderligere data
Du har nu, eventuelt i dialog med kolleger og/eller eksperter, vurderet om det
foreliggende vurderingsgrundlag er tilstrækkeligt til dit formål. Du skal derefter
afklare, hvad vurderingen bør suppleres med: Hvilke data har du behov for, for at styrke
dine konklusioner, og hvor er de svageste led i vurderingen?
Hvis du hidtil har haft baggrundsviden til at foretage vurderingerne, bør du nu
vurdere, om eksperter/konsulenter bør inddrages da de ofte har bedre viden om og adgang
til yderligere data.
Det kan også være, at der er behov for at søge oplysninger hos leverandørerne af
kemikalierne eller eventuelt behov for at udføre målinger af de kemiske stoffer i
eksempelvis arbejdsmiljø eller spildevand.
Hvis du har behov for at gøre vurderingen mere detaljeret og finde flere data,
anbefales det, at du opsøger ekspertise indenfor området.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |