Styr på miljøet i vognmandsvirksomheder 

5. Forbedringsforslag

1. Supplerende forklaring til forbedringsforslag

Forbedringsforslag er bredt betragtet alle de ting, der kan være medvirkende til at forbedre virksomhedens miljømæssige belastning.

Derfor kan forbedringsforslag strække sig fra at være kurser i økonomisk kørsel til ændring af køretøjernes udformning – f.eks. montering af katalysatorer.

Forbedringsmuligheder kan opdeles i 3 forskellige typer:
God husholdning, inkl. holdningsbearbejdning, nye måder at arbejde på, sund fornuft, uddannelse og instruktioner,
Straks tiltag/lette løsninger, mindre investeringer og vedligehold, kort tilbagebetalingstid, hvis nogen, overvågning og måling, mindre tilpasninger
Renere teknologi, mere investeringstunge løsninger, installering af helt nye anlæg

Mange miljøforbedringer kan man opnå ved god husholdning eller ved de lette løsninger. For begge gælder, at de økonomiske omkostninger er meget begrænsede. Men det kan være en større udfordring at overbevise eller lære medarbejdere nye handlemåder.

Det er vigtigt at have fokus på de forbedringer, der forholdsvis let kan indføres i virksomheden, fordi succesen i miljøarbejdet som regel er tæt knyttet til, at der hurtigt opnås synlige forbedringer både miljømæssigt og økonomisk.

Ændringer i adfærd vil ofte kunne give store miljømæssige besparelser uden, at det dermed er forbundet med store investeringer. Ændring i adfærd kunne være f.eks. at chaufførerne efter køretekniske kurser ændre kørestilen, så der bliver kørt mere brændstoføkonomisk. Herigennem kan brændstoføkonomien forbedres op til 15%.Et andet eksempel på ændring af vaner kunne være at man husker at slukke lyset, når man forlader et lokale.

Denne type ændringer er svære at håndtere, da det ofte er gamle indgroede vaner, der skal ændres. Derfor kan der også være behov for løbende opfølgning, så der ikke faldes tilbage til de gamle vaner.

Renere teknologi kan f.eks. være montering af katalysatorer på køretøjerne for at reducere partikel-udslippet. Typisk for den type forbedringsforslag er, at det hurtigt er muligt at se en ændring. Samtidigt kan det også forventes, at der er behov for en forholdsvis stor investering i hvert enkelt tiltag, for at det er muligt at se nogen effekt.

Et fællestræk for brug af forskellige forbedringsforslag til reduktion af miljøbelastningen er, at det kan være svært at opgøre om det også har givet en økonomisk forbedring i virksomheden. Det skyldes, at mange af de besparelser, der bliver fundet er svære at vurdere den økonomiske effekt af.

Hvor stor er den økonomiske effekt, når partikel-udslippet fra et køretøj halveres ? Dette er et svært spørgsmål at besvare.

Vognmanden kan dog opgøre den økonomiske effekt i forbindelse med registrering af partikel-udslip, når der er tale om et specifikt kundekrav. Det vil sige, når kunden kun vil benytte vognmanden, hvis han kan dokumentere køretøjernes partikel-udslip og de forbedringstiltag hans virksomhed gennemfører for at reducere partikel-udslippet.

Hvis vognmanden ikke kan dette, vil kunden ikke benytte vognmanden og vognmanden opnår dermed en tabt fortjeneste. Den tabte fortjeneste kan udtrykkes som den økonomiske effekt, som vognmanden ville opnå ved registrering og forbedring af partikel-udslippet.

En vurdering af hvor store udgifter samfundet har til f.eks. behandling af lungesygdomme, som følge af partikler fra dieselmoterer, vil derimod være muligt at vurdere og dermed opnå en opgørelse over den økonomiske effekt, hvis partikel-udslip fra køretøjer halveres.

Mange af investeringerne vil derfor ikke kunne gennemføres med en økonomisk argumentation, men udelukkende med en miljømæssig argumentation