Varedistribuering i Århus City 1. Indledning
BaggrundDe trafikskabte problemer i danske byområder bliver stadig større på grund af den voksende biltrafik. Varetransporten i byerne udgør en væsentlig del af biltrafikken og dermed af den samlede miljøbelastning. Flere analyser har vist, at en stor del af varetransporten i bymidterne ikke er effektiv samfundsmæssigt set, og derfor er der et stort potentiale for en effektivisering. En effektivisering af varetransporten vil medføre en reduktion af trafikarbejdet og CO2 -udslippet og dermed også en forbedring af miljøet i bymidterne herunder en reduktion af støjbelastningen, luftforureningen og en forbedring af det visuelle miljø. FormålPå denne baggrund har Århus Kommune med støtte fra Miljøstyrelsens Bytrafikprojekt gennemført et projekt med følgende formål:
Projektet har primært søgt at afdække problemer i 5 udvalgte områder i Århus City, som er vurderet som typiske med hensyn til varedistribuering. Ved udarbejdelsen af virkemidler og løsningsforslag har projektet taget udgangspunkt specielt i et af områderne, nemlig Ryesgade, der er en typisk forretningsgade i Århus City. Derfor er analyseresultaterne for Ryesgade gengivet udførligt i denne rapport. Den grundlæggende årsag til at der overhovedet distribueres varer i City, er at butikkerne skal have leveret varer, som de sælger til deres kunder. Butikkerne har imidlertid ingen indflydelse på, hvordan varen transporteres, da de blot bestiller varerne til levering i butikken. Det er derimod varens afsender typisk en producent eller en grossist der arrangerer transporten, enten gennem egen transport, gennem en vognmand eller ved benyttelse af et eksisterende godstransportsystem som f.eks. Post Danmark eller Danske Fragtmænd. Da der er mange producenter, der leverer varer til den enkelte butik, genereres også mange leverancer og dermed transporter til hver butik. Butikkerne har dermed en betydelig potentiel rolle i forbindelse med varedistribueringen. De statslige og kommunale myndigheder kan også påvirke varedistribueringen, f.eks. gennem lovgivningen. Der er i dette projekt lagt vægt på at kortlægge interessenternes modstridende og sammenfaldende interesser og at analysere de enkelte interessenters muligheder og råderum med hensyn til en effektivisering af varedistribueringen. Projektet er derfor udarbejdet i samarbejde med repræsentanter for de lokale interessenter. Nærværende rapport udgør projektets slutrapport. Derudover er der som resultat af analyserne udgivet to rapporter, der beskriver den nuværende varedistribuering i Århus City. Endelig er der udarbejdet en række interne arbejdspapirer som led i projektet. Vurderinger og konklusioner i denne rapport er foretaget af de projektudførende og udtrykker derfor ikke Miljøstyrelsens holdninger. ProjektforløbProjektet er gennemført i følgende fire faser: I fase 1 gennemførtes en omfattende analyse af varedistribueringen i udvalgte gader i Århus City. Analysen er nærmere beskrevet i afsnit. I fase 2 blev de primære problemer udpeget på baggrund af de gennemførte analyser, og der blev foretaget en vurdering af de forskellige interessenters behov, muligheder og barrierer i forbindelse med en effektivisering af varedistribueringen. På baggrund af dette blev der opstillet en række virkemidler til effektivisering. I fase 3 udvalgte Miljøstyrelsen og Århus Kommune tre konkrete løsningsforslag, der blev opstillet med udgangspunkt især i en enkelt af de analyserede gader, nemlig Ryesgade. I fase 4 er projektet formidlet, bl.a. gennem nærværende rapport, en projektartikel samt en artikel på Miljøstyrelsens hjemmeside http://www.mst.dk Figur 1 |