Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1995/96 og 1999/2000

6. Internationale konventioner

6.1   MARPOL/IMO

Skibsfarten er for en meget stor del international. Skibe, der besejler farvandene omkring Danmark, sejler under alverdens flag. Da Danmark ikke har nogen jurisdiktion udenfor dansk suverænitetsområde (se afsnit 7), er det bydende nødvendigt, at aftaler omkring begrænsninger i emissioner fra skibe finder sted i internationalt regi.

Alt standardiseringsarbejde, også arbejde omkring ens retningslinier for emissioner, er noget af det vanskeligste, der findes. Hvert land og hvert rederi har deres egen helt rigtige måde at gøre tingene på. Når samtidigt et meget stort antal lande skal være enige, er det tit "laveste fællesnævner", der bliver gældende. Dette kan virke frustrerende, men internationale aftaler skal jo starte på et eller andet niveau.

"Agersøfærgen".
Færgen er i fart mellem Agersø og Stigsnæs. Færgen er bygget i 1994 og kan medtage 12 personbiler og ca. 130 passagerer. Farten er 10,9 knob. Hvis man betragter de mange nye ø-færger, der er bygget igennem de sidste 5-8 år, kan det give stof til eftertanke, at de næsten alle er af meget forskelligt design.

6.1 MARPOL/IMO

MARPOL- konventionen (International convention for the prevention of pollution from ships) er ratificeret af 113 (30/9-2000) lande, er udarbejdet af IMO (International Maritime Organisation), som er FN’s søfartsorganisation, indeholder regler til begrænsning af forurening fra de kilder, som hidtil har udgjort den største registrerede forureningsrisiko for skibe. De lande, der har ratificeret konventionen, forpligter sig til at følge de i konventionen vedtagne forhold.

Til konventionen er i dag knyttet 5 annexer vedrørende følgende områder:

I Olie (gælder for alle 113 lande)

II Kemikalier i bulk (gælder for alle 113 lande)

III Farligt gods i emballeret form (accepteret af 95 lande)

IV Spildevand (accepteret 79 lande, men endnu ikke i kraft)

V Affald (accepteret af 99 lande)

Siden 1991 har der i IMO været arbejdet med luftforurening fra skibe. Dette arbejde skal indgår i et nyt annex VI, som blev vedtaget den 26/9 1997.

Ifølge det nye annex VI skal følgende parametre reguleres:

Haloner, CFC og andre ozonlagsnedbrydende stoffer (det skal bemærkes, at HCFC er tilladt indtil 1. januar 2020), NOx, SO2 og VOC (volatile organic compounds), skibenes affaldsforbrændingsanlæg og den benyttede brændselsoliekvalitet.

Det er meningen, at reglerne i første omgang skal gælde nye motorer, da det ikke har været muligt at opnå enighed om regler for eksisterende motorer. Ingen af disse regler er på nuværende tidspunkt trådt i kraft (december 2000).

Indtil det nye annex i MARPOL træder i kraft, er der således ingen internationale konventioner, der omhandler luftforurening fra skibe.