Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1995/96 og 1999/2000

7. Dansk farvand

7.1   Hvad er dansk farvand

7.1 Hvad er dansk farvand

I forbindelse med problematikken omkring emissioner fra skibe er der nogle forhold, som bør vurderes nøje af eksperter i stats- og folkeret. I det nedenstående nævnes nogle af de forhold, som gælder ved skibes passage af dansk farvand. Det skal samtidigt gøres klart, at der er tale om komplicerede forhold, der kan føre til internationale forviklinger, hvis de fastsatte "spilleregler" ikke nøje overholdes.

Skibes ret til passage og ophold i et lands søterritorium er blandt andet beskrevet i FN's havretskonvention, hvori det blandt andet hedder:

Skibe fra alle stater har ret til uskadelig passage gennem søterritoriet under iagttagelse af denne konventions bestemmelser.

Kyststaten (Danmark) kan i overensstemmelse med bestemmelserne i konventionen og andre folkeretslige regler udstede love og forskrifter vedrørende uskadelig passage gennem søterritoriet under hensyntagen til en lang række forhold blandt andet:

Bevarelse af kyststatens miljø og forebyggelse, begrænsning og kontrol med forurening heraf.

Dansk suverænitetsområde omfatter udover det danske landområde også luftrummet over og havet omkring Danmark ud til 12 sømil (ca. 22 km) afstand fra land (i henhold til lov om afgrænsning af søterritoriet – Lov nr. 200 af 07. april 1999).

Havet omkring Danmark opdeles i et såkaldt indre og ydre territorial farvand.

Det indre territorialfarvand udgøres af bugter og lignende. Man kan f.eks. forestille sig, at der trækkes en linie fra Stevns til østsiden af Amager. Vest for denne linie ligger Køge Bugt, og den er en del af Danmarks indre territoriale farvand.

Det ydre territoriale farvand strækker sig fra kysten eller fra den ovenfor "tænkte" linie og 12 sømil ud.

I det ydre og indre territoriale farvand gælder dansk lov.

Danske myndigheder kan skride ind overfor overtrædere af dansk lov i dansk territorialfarvand.

Da dansk politi ikke besidder de nødvendige midler, skibe, fartøjer og uddannet personel til at håndhæve loven på havet, samarbejder politiet med Søværnet omkring udøvelsen af politimyndighed på havet. I andre lande, som f.eks. USA, Sverige m.fl., findes en særlig kystvagt (Coast Guard), der er samfundets udøvende myndighed på havet. En sådan organisation findes ikke i Danmark.

Håndhævelsen af dansk lov på havet foregår ved, at Søværnet i det daglige daglige

vejleder og tilretteviser skibsfarten i lighed med det, man kender fra politiet på land. Overtræder skibe og fartøjer reglerne/lovene omkring f.eks. ophold i dansk farvand, kan Søværnet i sidste instans anholde et skib, og om nødvendigt med magt indbringe lovovertræderen til dansk havn, hvorefter sagen overgives til politiet, der foretager det videre fornødne.

Udover den nævnte 12 milezone håndhæver Danmark også en såkaldt eksklusiv økonomisk zone på 200 sømil (Lov om eksklusiv økonomisk zone – Lov nr. 411 af 22. maj 1996 – denne lov gælder ikke for Færøerne og Grønland). Indenfor denne zone gælder særlige regler omkring udnyttelse af fiskebestande og naturlige ressourcer, såsom gas- og olieindvinding samt miljøbeskyttelse. Disse regler er fastsat i henhold til internationale konventioner.

I mere kystnære farvande, hvor afstanden mellem to lande måske er mindre end 24 sømil, deles farvandet efter det såkaldte midtlinieprincip, d.v.s. at farvandet deles på midten. I farvandsområder, hvor forholdene er mere komplekse, som f.eks. i Nordsøen, er der indgået internationale traktater omkring delingen af farvandet. Passage af de danske stræder er omfattet af særlige internationale aftaler.

Udenfor territorialfarvandet, d.v.s. 12 sømilezonen (nogle lande har en anden zonestørrelse, f.eks. 6 sømil), har de enkelte lande i princippet ingen myndighed (se dog afsnittet om eksklusiv økonomisk zone). Der råder, hvad man kalder for "Freedom of the high seas". Dette betyder, at alle skibe har ret til fri bevægelse på havet, så længe de opholder sig i internationalt farvand.

I denne rapport beregnes energiforbrug og emissioner i et område, der er større end det, der er omfattet af 12 sømilegrænsen.