Nye krav til leverandører til tekstilbranchen 7. JOHA A/S 7
7.1 HovedindtrykJOHA designer og syr primært børne- og undertøj under eget varemærke. Virksomheden arbejder med at etablere et miljøstyringssystem, og indarbejder i den forbindelse EU-Blomstens krav som en del af de generelle retningslinier. Den primære motivation for at arbejde med EU-Blomsten er, at to af JOHAs store kunder har forespurgt på mærkede varer. Idet JOHA indkøber færdige metervarer, som indfarves og efterbehandles ifølge JOHAs specifikationer, berører EU-Blomsten primært deres leverandørers processer. Man oplever ikke, at der skal ske store ændringer i produktionen hos leverandørerne, både fordi JOHA anvender metervarer af høj kvalitet, og fordi man i forvejen har tilpasset produktionen så den opfylder ØKO-TEX 100. 7.2 VirksomhedsbeskrivelseJOHA er et dansk familieejet design- og produktionsfirma inden for børnebeklædning og undertøj etableret i 1977 og i dag med ca. 50 ansatte i Danmark og ca. 200 på østeuropæiske systuer, hvor tøj produceres og sælges tøj under varemærket JOHA disse systuer er også ordreproducerende. JOHA har sine primære kompetencer inden for design og produktion af børnetøj, og servicerer sine kunder med en udstrakt grad af lagerservice. I Danmark består virksomheden af designafdeling, indkøb, produktionsstyring, lager og salg. Produktionen af tekstiler er i stor udstrækning baseret på danske leverandører af fx indfarvede jerseyvarer. Systuen er flyttet til Østeuropa. I forbindelse med udflytning af systuen har man flyttet alt udstyr fra den danske systue. Man sikrer sig således at arbejdsmiljøet i systuen er helt efter dansk standard. 7.3 MarkedVaremærket JOHA skal for kunderne være knyttet til god kvalitet. JOHA sælger til i alt 500 butikker i Skandinavien, primært til større kæder men også til mange enkeltbutikker. I Danmark er de største kunder FDB og Dansk Supermarked. Ordreproduktionen udføres for større nordeuropæiske kæder. Baggrunden for, at man nu har engageret sig i etablering af miljøstyring og EU-Blomst-mærkning er, at flere større kunder har interesseret sig for emnet. Fordi man ikke selv agerer i slutbrugermarkedet er man helt afhængig af at detailhandelen interesserer sig for mærket. Hvis slutbruger ikke finder interesse for EU-Blomst-mærkede produkter vurderer man ikke vil overleve mange måneder i butikkerne. 7.4 LeverandørerJOHA anvender primært danske leverandører af stoffer. Man oplever hos disse leverandører det rigtige miks af kvalitet, leveringssikkerhed og pris. I forbindelse med det arbejde med miljø som man har gennemført i de seneste måneder, er en tysk leverandør, som var ØKO-TEX-certificeret, faldet fra. Han ønskede ikke at arbejde med andre standarder. Virksomheden oplever, at den væsentligste problemstilling i forbindelse med EU-Blomst-mærkning af tøj er, at leverandørerne ikke kender standarden. Problemet er ikke, at leverandørerne generelt ikke har styr på miljøet, men derimod at de ikke har noget kendskab til EU Blomst-standarden. 7.5 Formulering af miljøkravJOHA er i gang med at etablere miljøstyring, som man i første omgang ikke forventer skal certificeres. I tilknytning til dette arbejde anvender man EU-Blomst-standarden som retningsgivende for de konkrete mål som skal opfyldes. Virksomhedens miljøstyringssystem m.v. formuleres af produktionschefen, der er ansvarlig for hele virksomhedens kvalitets- og miljøarbejde. EU-Blomstens krav vil blive styrende for den største del af produktionen primært inden for mærkevareproduktionen. Man forventer således, at hele produktionen kan EU-Blomst- mærkes. Kun de kunder, der er interesserede, vil få Blomst-mærket deres varer. I forhold til ordreproduktionen står man mere frit. Krav til arbejdsmiljø og -vilkår på den danske fabrik og hos danske og udenlandske underleverandører er ikke formaliseret. Det er imidlertid JOHAs klare holdning, at man ikke ønsker at gå på kompromis på disse områder. 7.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkravGennemførelse af miljøkrav sker internt gennem de procedurer som specificeres i miljøstyringssystemet. I forhold til leverandørerne kommunikeres - det vil sige EU-Blomstens krav - gennem generelle aftaler og specificeres med hver ordre. Man lader i så stor udstrækning som mulig leverandørerne selv kommunikere med de andre EU-landes nationale miljømærke-autoriteter, herved gør man arbejdet så lidt bureaukratisk for sig selv som muligt samtidigt med, at man undgår mange sprogproblemer. Kontrol af miljøkrav kommer til at følge de interne kontrolprocedurer i miljøledelsessystemet. I forhold til leverandørerne vil den nødvendige kontrol blive tilpasset de krav som EU-Blomsten stiller. Sikring af gode arbejdsmiljø- og arbejdsvilkår hos underleverandører sker nærmest automatisk med virksomhedens valg af primært danske leverandører og gennem den meget tætte kontakt med systuen. 7 Casebeskrivelse på basis af interview med Poul Skovgaard, produktionschef, samt artikler fra Børsen og Krak Direkt. |