Nye krav til leverandører til tekstilbranchen 1. Grüne Erde, Østrig 11.1 Hovedindtryk Grüne ErdeGrüne Erde er det største postordrefirma inden for boligindretning i det tysktalende område, hvor de sælger boligtekstiler i øverste halvdel af markedet. Alle produkter er miljøvenlige, og virksomheden mener selv, at de har markedets højeste produktkrav vedr. miljø og brugskvalitet. Indkøbsafdelingen er kollektivt ansvarlig for formulering af krav. Der gøres en målrettet indsats for at dokumentere hvert enkelt produkts miljøkvalitet. Denne dokumentation bruges efterfølgende i salgsorganisationen. Internt anvendes IVN kriterierne (Internationaler Verband der Naturtextilwirtschaft e.V.) som standard for gode miljøforhold mv. og FNs charter om menneskerettigheder anvendes vedr. etiske forhold. Grüne Erdes markedsposition i øverste halvdel af markedet gør det muligt at fastholde en væsentlig del af produktionen i nærområdet. Da de konstant har haft høje kvalitets- og miljøkrav til deres produkter og leverandører, og samtidig har udvidet deres sortiment over mange år, har firmaet ikke haft store vanskeligheder med at identificere leverandører og produkter, som opfylder deres krav. Grüne Erde gennemfører laboratoriekontrol af alle produkter hvert andet år og oplever sjældent problemer med at produkter ikke opfylder deres krav. 1.2 VirksomhedsbeskrivelseGrüne Erde er et postordrefirma primært inden for boligindretning og har egne butikker/show rooms og en produktionsvirksomhed. Grüne Erde er hjemmehørende i Østrig, og etableret omkring 1983. Virksomheden har ca. 200 ansatte. Firmaet har i dag en omsætning omkring 300 mio. ATS (160 mio. kr.), hvoraf ca. 40% stammer fra tekstiler. Firmaet var oprindeligt 100% baseret på egen produktion og salg af madrasser i toppen af markedet. Omkring 1993 blev firmaet overtaget af de to nuværende ejere, og man har siden udvidet sortimentet til også at omfatte møbler, tæpper, og alt inden for tekstiler til boligen. De seneste tre år har man udvidet kataloget med visse fødevarer som spiseolier, vin etc. Man har fortsat egen produktion af madrasser. Produktionen er nu udvidet således, at man stort set også forarbejder alle andre boligtekstiler som findes i kataloget. Grüne Erdes vision er at være det mest gennemført miljørigtige postordrefirma primært inden for boligindretning i den tysktalende del af Europa. Som støtteaktivitet til postordrefirmaet har man i flere år haft butikker/show rooms i Østrig, hvoraf man i dag har 3. Man har også haft en enkelt butik i Stuttgart som brohoved til det sydlige Tyskland. I forbindelse med at man nu satser mere på at komme ind på det tyske marked har man inden for de seneste to år etableret butikker i 2 andre tyske storbyer. 1.3 MarkedMarkedsmæssigt ligger Grüne Erde fortsat i den øverste del af markedet. Virksomheden betegner det som den lavere del af designmarkedet, men over konsummarkedet. Deres kunder er primært kvinder mellem 25 og 45 år med god uddannelse og egen bolig primært i byerne. Grüne Erde mener ikke at de har nære konkurrenter. Grüne Erde opfatter sig selv som et "label" og de anvender derfor ikke andre mærker på deres produkter. For at understrege sig selv som label har Grüne Erde opstillet en lange række krav og politikker vedr. deres produkters brugskvalitet, miljømæssige, sociale og etiske forhold. Politikker som ikke blot gælder for leverandører og indkøbsafdelingen, men for hele firmaet. 1.4 MarkedsudviklingUdviklingen i Grüne Erdes marked har været meget positiv de seneste seks år. I perioden 1995 - 98 oplevede man en årlig vækst omkring 40%, mens man de seneste tre år har haft en vækst på 15 - 20%. Deres forventninger til den fremtidige markedsudvikling er ligeledes positiv. Delvist fordi de har positive resultater af at udvide deres sortiment, delvist fordi udviklingen på det tyske marked fortsat er positiv. Den fremtidige udvikling i markedet hæmmes primært af, at Grüne Erde kvalitetsmæssigt ligger højt i markedet og derfor er forholdsvis dyre. Det hæmmer også markedet at så mange af deres ting er store og dyre produkter som borde, stole, tæpper og madrasser. Endvidere er markedsudviklingen hæmmet af at de kun har seks butikker/show rooms. Grüne Erde vurderer at hverken deres kunders værdier eller informationsniveau virker hæmmende for deres markedsudvikling. De registrerer heller ikke at forskellige geografiske segmenter har forskellige holdninger til miljø. 1.5 Formulering af miljøkravAlle Grüne Erdes aktiviteter er styret af deres 8 grundsætninger som omhandler følgende emner: 1 Naturligt kredsløb - naturlige råvarer der kan recirkuleres Med udgangspunkt i disse 8 grundsætninger fastlægger Grüne Erdes indkøbsafdeling krav vedr. miljø mv. På et årligt møde af tre dages varighed opdateres alle generelle miljøkrav og man afklarer de spørgsmål der måtte være i relation til specifikke produkter. Det er således indkøbernes ansvar at være opdateret med mil- jøforholdene inden for deres produktområde og at have indsamlet relevant information fra deres leverandører mv. Dette tre dages møde fungerer i høj grad som intern træning af alle indkøbere. For at minimere energi forbruget til transport har man generelt fravalgt østeuropæiske og oversøiske leverandører. Det betyder at kokosfibre, kamelhår og andre "oversøiske" materialer, som anvendes til madrasfyld ikke er tilladt i Grüne Erdes madrasser. Dog indgår latex som er et tropisk produkt i madrasserne. Man har kun 3 østeuropæiske og 2 oversøiske leverandører. Cirka 80% af Grüne Erdes produkter bliver produceret i Østrig og 15% i Tyskland. Ud over egne miljøkrav til varerne anvendes internt IVN kriterierne som standard for gode miljøforhold mv. FN´s charter om menneskerettigheder anvendes vedr. etiske forhold. 1.6 Gennemførelse af miljøkrav med videreEksternt anvendes miljøkravene som nævnt som en del af Grüne Erdes profilering i forhold til deres kunder. Kravene anvendes også som grundlag for at udvælge leverandører og som grundlag for at formulere de specifikke miljøkrav som hvert enkelt produkt skal overholde. Leverandørerne skal udfylde to dokumenter: en generel "partnerskabskontrakt" og et "Warenpas". I disse to dokumenter fastlægges generelle samhandelsbetingelser og krav til leverandøren, henholdsvis detaljerede krav til produkternes kvalitet. Grüne Erde har forholdsvis få leverandører hvoraf en del selv er "grønne", mens en mindre del blot kan levere miljøvenlige produkter. Deres leverandørkreds er meget stabil. Grüne Erde oplever at det for visse produkter, kan være vanskeligt at finde leverandører, som kan opfylde deres krav, men oplever ikke, at de leverandører som er udvalgt, har problemer med at opfylde kravene. Internt anvendes miljøkravene af indkøberne, produktionsafdelingen, marketingsafdelingen og salgspersonalet. Indkøberne udarbejder en miljøprofil, som præciserer miljøforholdene mv. for hvert enkelt produkt. For de mange tekstilprodukter som firmaet selv forarbejder anvendes miljøkravene i forbindelse med design af slutprodukt. Produkternes miljøprofil anvendes efterfølgende i forbindelse med præsentation af produkterne i Grüne Erdes katalog og af de medarbejdere som arbejder med telefon- og butikssalg. Der lægges stor vægt på at salgspersonalet kan begrunde og argumentere for hver enkelt produkts egenskaber i relation til de 8 grundsætninger. 1.7 Kontrol af miljøkravGrüne Erde får alle produkter laboratorieundersøgt med henblik på kontrol af miljømæssige forhold for de parametre som er relevante for de forskellige produkter, ved første leverance, ved kundeklager og rutinemæssigt hvert andet år. I forbindelse med kontrol af arbejdsmiljø og arbejdsvilkår gennemfører de selv besøg hos deres leverandører. For de få oversøiske leverandører anvendes et certificeringsfirma til at dokumentere at leverandørens forhold på disse områder er tilfredsstillende. Man har ikke problemer med at gennemføre relevant kontrol. 1.8 Erfaringer med miljøkravFor Grüne Erde er det væsentligste positive bidrag til deres succes med at stille miljøkrav og at sikre at deres leverandører overholder disse, at indkøbafdelingen kollektivt er ansvarlig for at formulere og gennemføre miljøkravene. Det betyder at indkøberne har stort "ejerskab" af kravene og kan formidle dem til deres leverandører i alle detaljer. 1 På basis af interview med Petra Hohensinn, leder Einkauf, plus diverse dokumenter. |