Algedugen - et alternativ til bundmaling ?

2. Forsøgsresultater

2.1 Praktisk afprøvning.
2.2 Mellemresultater - begroningsforløb.
2.2.1 Juni inspektion.
2.2.2 August inspektion.
2.2.3 Oktober inspektion - Optagning
2.3 Beskrivelse af sejlmønster.
2.4 Tidsforbrug før ibrugtagning.
2.5 Tidsforbrug under brug.
2.6 Tidsforbrug efter optagning.
2.7 Kommentarer fra omverden !

2.1 Praktisk afprøvning.

I den daglige brug har det ikke været besværligt at anvende algedugen. Når man skal ud at sejle, er det første man gør at slippe agterfortøjningerne. Algedugens elastikophæng holder skibet pænt i midten af havnepladsen, selv i kraftig vind.
I løbet af 30 sekunder er algedugen sunket ned, og har åbnet sig agter, så man ubesværet kan forlade sin plads, ved at trække skibet 3 meter agter før motoren slås til.

Når man kommer tilbage og skal fortøjre, glider man stille ind på sin plads, og lader være med at bruge motoren de sidste 3 meter. Hvis hastigheden ikke er for høj vil skibet skubbe lidt vand foran sig, lige nok til at fylde algedugen, som herefter griber skibet og bremser det helt, når det er på plads. Herefter har man god tid til at gå op foran og sætte de forreste fortøjninger fast, da opdriften i kanten af dugen ved vandlinien fungerer som fender.

Bådnaboerne er spurgt om algedugen på nogen måde har generet dem, men ingen har haft nogen problemer.

2.2 Mellemresultater - begroningsforløb.

2.2.1 Juni inspektion.

Testbåden blev søsat sidst i april 2000. I juni måned blev den løftet ud af vandet i 10 minutter på det lokale værft Faurby Værft, for at vurdere alge-forekomster og evt. rurer.

Resultatet var at der ikke var nogen begroning af betydning. Hele undervandsskroget var let slimet og duftede af hav. I overgangen fra køl til skrog havde enkelte små rurer fundet vej, samt i et trekantet område på agterskibsbunden forløbende fra agterkant af køl mod agterspejlet.

Endvidere var der rurer på roret.

Rurerne sad meget løst, og kunne være tørret af på 2 minutter, hvilket de ikke blev.

2.2.2 August inspektion.

Testbåden blev igen løftet ud af vandet i 10 minutter.
Denne gang var der noget mere liv på bunden af skibet. Ikke at udbredelsesområdet var blevet større, men rurerne havde åbenbart været i stand til at opretholde livet, dog var de meget mindre i antal og størrelse end uden på algedugen og på referencepladerne.

Rurerne sad fast, men kunne være skrabet af på 10 minutter, hvilket de ikke blev. Dog skal det nævnes at rurer på roret blev skrabet af med et bræt nogle uger senere mens skibet lå i vandet. Det tog 2 minutter. Ligeledes blev det forsøgt at fjerne nogle af rurerne i bunden i agterskibet med et tov. Dette tog 3 minutter.

Denne sidstnævnte afrensning blev foretaget lige inden klubmesterskabet, og var nok mest af psykologisk betydning !!

2.2.3 Oktober inspektion - Optagning

Efter endt sæson blev skibet taget på land, og det endelige testresultat kunne betragtes.

Som billederne viser, er der liv i de tidligere omtalte områder. Der kunne konstateres rurer under agterskibet og ved kølens overgang til skroget.

Der var ikke yderligere vækst på roret, der var skrabet af med et bræt før klubmesterskabet.

Derimod kunne det konstateres at metoden med at trække et tov under bunden ikke havde nævneværdig effekt - man kan se enkelte mærker efter tovet på billederne efter optagningen.

2.3 Beskrivelse af sejlmønster.

29-apr

Søsætning

24

30-apr

Afdækning monteret

 

01-maj

Kolding fjord

4

03-maj

Kapsejlads

2,5

06-maj

Kolding fjord

5

08-maj

Pigesejlads

3

10-maj

Kapsejlads

2,5

14-maj

Lille Bælt

8

17-maj

Kapsejlads

3

20-maj

Lille Bælt

6

22-maj

Pigesejlads

2

24-maj

Kapsejlads

2

31-maj

Kapsejlads

2

03-jun

Kolding fjord

4

05-jun

Pigesejlads

2,5

07-jun

Kapsejlads

3

14-jun

Kapsejlads

3

20-jun

Kolding fjord

3

21-jun

Kapsejlads

3

24-jun

Dommerbåd

8

25-jun

Dommerbåd

8

01-jul

Hejls

8

15-jul

Kolding fjord

4

17-jul

Sommerferie

24

18-jul

Sommerferie

24

19-jul

Sommerferie

24

20-jul

Sommerferie

24

21-jul

Sommerferie

24

22-jul

Sommerferie

24

23-jul

Sommerferie

24

24-jul

Sommerferie

24

25-jul

Sommerferie

24

26-jul

Sommerferie

24

02-aug

Kapsejlads

2

09-aug

Kapsejlads

3

11-aug

Optagning

2

16-aug

Kapsejlads

3

23-aug

Kapsejlads

2

30-aug

Kapsejlads

3

02-sep

Bågø

16

03-sep

Bågø

16

06-sep

Kapsejlads

2

09-sep

Kolding fjord

6

10-sep

Kolding fjord

7

12-sep

Kolding fjord

3

20-sep

Kolding fjord

3

26-sep

Fænøkalv rundt

2

27-sep

Kolding fjord

3

01-okt

Kolding fjord

8

06-okt

Fænø rundt

4

12-okt

Optagning

0

Sejlads

Timer i alt, uden for algedugen

436

 

Timer i alt i sæsonen

3840

Fri eksponering i procent

11%


2.4 Tidsforbrug før ibrugtagning.

Første gang algedugen skal monteres, skal elastikophænget justeres efter de aktuelle forhold. Højden op til anløbsbroen og afstanden til stævn ved vandlinie er bestemmende for længden af den forreste elastik. Ligeledes er afstanden fra agterfortøjningernes fastgørelsessted på skibet til pælene agter i havnepladsen bestemmende for længden af elastikkerne agter. På agterfortøjningerne sidder en sjækel i hver side der skal monteres så algedugen er mest mulig lukket når skibet er fortøjret. Denne justering tog 90 minutter, og er en engangs foreteelse.

2.5 Tidsforbrug under brug.

Ved den daglige brug er følgende tidsforbrug iagttaget:

Tidsforbrug ved afsejling:

0 minutter.

Tidsforbrug ved anløb, agterfortøjninger fanges med bådshage :

½ minut max.

Med det aktuelle sejl mønster betyder det at der over sæsonen er brugt sammenlagt ca. 25 minutter i alt .

Tidsforbrug ved sommerferie, algedugen løsnes agter og trækkes ind under broen og frem igen ved hjemkomst:

30 minutter.

Det vil i praksis sige at der bruges 1 time om året på håndtering af algedugen i forbindelse med sejladser.

2.6 Tidsforbrug efter optagning.

Afrensning af dug med træ-palletkniv skønnes til 70 minutter for hele algedugen.

En del er skrabet af, og det skønnes at der i alt er 80 kg på algedugen. Algedugen er lagt tilbage i vandet i lukket tilstand, for at undersøge om den udvendige begroning selv falder af eller reduceres i vinterens løb. Det afskrabede materiale fra båd og algedug er udelukkende organisk materiale, uden biocider, så det kan lægges til tørre og bortskaffes som organisk husholdningsaffald.

Afskrabning af rurer i agterskib, opløse kalkskjold med eddikesyre:
( skal forhåbentlig ikke gentages ! )

90 minutter.

2.7 Kommentarer fra omverden !

Da projektet blev søsat, og dermed var synligt for den lokale sejlklub, var det muligt at lodde en stemning. En tredjedel syntes at det var et tåbeligt projekt, en tredjedel synes at det måske var spændende, men…….. , og endelig den sidste tredjedel der syntes at det var en god ide, og var spændte på resultatet.

En snes personer er i sæsonens løb kommet med forslag til forbedringer man kunne jo lige sætte et par snore og et par lodder for så …

En tysker var meget interesseret, da man i hans hjemhavn ikke kunne få sin båd i vandet hvis den var bundmalet, og ligeledes ikke kunne få den op igen og vinteropbevaret på havnens areal, hvis den i sæsonens løb var blevet bundmalet.

En del gæster synes at det måtte tage meget fart og sejle rundt med sådan en, så det krævede en forklaring.

En enkelt sejler råbte meget ihærdigt, da vi kom hjem fra en weekendtur, at vi endelig ikke skulle sejle ind på vores plads, fordi: "Der ligger sgu' en eller anden gammel gummibåd der er sunket".

Sidst på sæsonen er stemningen vendt, så der nu er 90% positivt interesseret.