| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Undersøgelse af pesticidforbruget på offentlige arealer i 1999 og 2000
Sammenfatning
Baseret på en spørgeskemaundersøgelse udført for Miljøstyrelsen har Skov &
Landskab (FSL) opgjort pesticidforbruget i 1999 i amter, staten, Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune og forbruget i 2000 i kommuner, som er medlem af
Kommunernes Landsforening (KL). Undersøgelsen omfatter den del af pesticiderne, der er
plantebeskyttelsesmidler, således som det er defineret i aftalen fra december 1998.
Amterne og staten har reduceret deres totale pesticidforbrug i 1999 med hhv. 79 % og 42
% i forhold til forbruget i 1995. Amterne brugte 351 kg aktivt stof i 1999 mod et forbrug
på 1.674 kg i 1995. De tilsvarende tal for forbruget i staten var 7.820 kg i 1999 og
13.370 kg i 1995. Frederiksberg Kommune har helt udfaset brugen af pesticider og havde
intet forbrug i 1999. Københavns Kommune brugte 13 kg aktivt stof i 1999.
I undersøgelsen indgår svar fra 250 kommuner, der viser at kommunerne i KL har
reduceret deres totale pesticidforbrug med 74 % fra 1995 til 2000. De 250 kommuner brugte
i 2000 3.634 kg aktivt stof mod de 13.721 kg, der blev brugt af 213 kommuner i 1995 -
inklusiv Københavns og Frederiksberg kommuner - der dengang svarede på spørgeskemaet.
Der er 70 kommuner, der i 2000 oplyste, at de ikke har haft noget forbrug af pesticider
mod kun 6 i 1995. Desuden brugte 88 kommuner under 10 kg aktivt stof. I alt 84 % af
kommunerne brugte under 36 kg aktivt stof, hvor dette kun var tilfældet for 50 % af
kommunerne i 1995.
Generelt er forbruget af en række midler faldet i 1999, således at det nu overvejende
består af midler indeholdende aktivstoffet glyphosat. I amterne udgjorde glyphosat 94 %
af den totale mængde aktivt stof i herbicider, i staten var denne andel 87 % af det
specificerede herbicidforbrug. I 2000 udgjorde aktivstoffet glyphosat 61 % af forbruget i
kommunerne mod 43 % i 1995.
I staten var pesticidforbruget i 1999 ulige fordelt mellem de forskellige ministerier,
idet Trafikministeriet brugte 3.928 kg aktivt stof svarende til 50 % af statens samlede
forbrug, hovedsageligt til at friholde jernbanearealer for ukrudt. Trafikministeriet har i
1999 reduceret sit forbrug med 4 % i forhold til 1995. Miljø- og Energiministeriet, som
havde det største ministerielle forbrug i 1995, har reduceret forbruget med 79 % fra 1995
til 1999. Forsvarsministeriet og Justitsministeriet, som havde hhv. det tredje- og
fjerdestørste forbrug i 1995, har begge reduceret deres forbrug med 60 % i 1999.
Samtlige amter har en handlingsplan eller er allerede stoppet med brugen af pesticider.
I alt seks amter har handlingsplaner, der forpligter dem til at stoppe med brugen af
pesticider senest år 2003.
Københavns Kommune er meget langt med udfasningen af pesticider. I dag benyttes stort
set kun pesticider til bekæmpelse af Kæmpe-bjørneklo. Frederiksberg Kommune er ophørt
med brugen af pesticider.
Inden for staten er der en række ministerier, der er langt med udfasningen af
pesticider. Det er typisk de ministerier, der ikke er ansvarlige for forvaltning af
arealer i væsentlig udstrækning. Desuden har Skov- og Naturstyrelsen under Miljø- og
Energiministeriet, som en stor statslig arealforvalter, formuleret en plan for
pesticidudfasningen. Staten forvalter en række landbrugsarealer, hvor udfasningen ikke
alle steder er lige langt samt en række forsøgs- og kontroldyrkningsarealer, der ikke er
omfattet af aftalen om udfasning.
I alt 117 kommuner har en handlingsplan for udfasningen af pesticider. Af disse har 89
kommuner samtidigt haft et forbrug af pesticider, mens 28 kommuner helt har udfaset dem.
Til gengæld er der 133 kommuner, der ikke har en handlingsplan, hvoraf 91 har haft et
pesticidforbrug i 2000. Af disse har 42 kommuner udfaset pesticidforbruget uden
handlingsplan og forventes derfor ikke at udarbejde én.
Alle arealforvaltere i staten, amterne og kommunerne anvender pesticidfri
bekæmpelsesmetoder i stort omfang. I forhold til undersøgelsen fra 1995 er der opbygget
et øget kendskab til de forskellige metoder. Derimod fremgår det, at der ikke er sket
nogen driftsmæssig udvikling af metoderne, der fremmer den generelle anvendelse. I staten
er der sket en fordobling i anvendelse af flammebehandling som bekæmpelsesmetode på
befæstede arealer. Anvendelsen er typisk på mindre arealer ved institutioner og lignende
steder.
I kommunerne er der en udbredt anvendelse af pesticidfri metoder til bekæmpelse af
ukrudt. Undersøgelsen viser, at anvendelse af pesticidfri metoder er mest udbredt på
græsarealer og mindre på beplantede arealer og befæstede arealer. Denne fordeling i
anvendelsen af pestidcidfri metoder svarer til situationen i 1995. Der er en del flere,
der anvender børstebehandling på befæstede arealer hvilket kan skyldes, at der fra 1995
til 2000 antageligvis er sket en generel stigning i mængden af ukrudt på grund af ophør
med pesticidanvendelse.
De økonomiske konsekvenser ved ophør eller yderligere reduktion angives af mange
forvaltere som en væsentlig barriere for at holde op med at bruge pesticider.
Undersøgelsen identificerer desuden områder, hvor en yderligere reduktion og et
eventuelt totalt ophør vil volde store tekniske eller arbejdsmæssige problemer. Det er
helt typisk tekniske og funktionelle anlæg f.eks. vejanlæg, torve, pladser, jernbaner og
flyvepladser, hvor sikkerhed og hensyn til anlægsinvesteringer anføres som barrierer for
yderligere nedsættelse af forbruget.
Til anvendelse på større arealer, f.eks. vejarealer, anfører såvel kommuner, amter
som Vejdirektoratet, at der ikke findes udstyr, der teknisk set er godt nok til at kunne
foretage en pesticidfri drift inden for de nuværende økonomiske rammer. Af kommunernes
besvarelser fremgår det, i modsætning til undersøgelsen fra 1995, at der er store
problemer med indgroning i kanterne på mindre asfaltveje på landet. Vejene er i så
dårlig stand, at bekæmpelse med ukrudstbørste vil medføre direkte ødelæggelse af
belægningen, og flammebehandling vil medføre betydelig antændelsesrisiko.
Banestyrelsen mener ikke, at det med de nuværende pesticidfri metoder vil være muligt
at ophøre med brugen af pesticider på sporarealer. Derfor satser de i stedet på
udvikling af teknikker, der kan begrænse pesticidforbruget.
Forsvarsministeriet har en række tekniske installationer på deres flyvestationer, som
kræver ukrudtsbekæmpelse med brug af pesticider, og som bevirker, at de ikke kan
gennemføre et totalt stop.
Bekæmpelse af den aggressive ukrudtsart Kæmpe-bjørneklo angives af halvdelen af
amterne samt af Skov- og Naturstyrelsen og Vejdirektoratet som et specifikt problem.
Bekæmpelse lader sig kun vanskeligt gøre uden brug af pesticider og kun mod en betydelig
merudgift. Således er der flere amter, der på trods af et gennemført stop for brugen af
pesticider dispenserer herfra for at bekæmpe Kæmpe-bjørneklo med pesticider. Af de 180
kommuner, der anvender pesticider, angiver 19 uopfordret, at deres forbrug udelukkende er
til bekæmpelse af Kæmpe-bjørneklo. Desuden angiver Skov- og Naturstyrelsen også
problemer med pesticider til bekæmpelse af snudebiller i skovbruget.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|