| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøbistand til udviklingslandene - Årsberetning 2000
Bilag 1:
Beretning fra Det Rådgivende Udvalg for Miljøbistand til Udviklingslande under Miljø-,
Freds- og Stabilitetsrammen, 2000
Udvalget fik i 2000 ny formand, rektor for Syddansk Universitet, cand.phil. Henrik
Tvarnø. Ved udgangen af året meddelte udvalgets næstformand Knud Vilby, at han ønskede
at træde ud. Ny næstformand er generalsekretær i WWF Danmark, Kim Carstensen.
Arbejdet i det forgangne år har været præget af en fortsat konsolidering af
bistanden, herunder fortsat styrkelse af det strategiske grundlag, hvorpå bistanden
implementeres. Administrationerne har fremlagt detaljerede strategiudkast for bistandens
implementering i modtagerlandene og udvalget har kommenteret disse på det strategiske
niveau. Endvidere har udvalget fulgt op på redegørelsesdebatten af 4. maj 1999, bl.a.
ved at nedsætte en ad hoc arbejdsgruppe, der har rådgivet strategisk om en større
folkelig deltagelse, debat og oplysning om bistanden til udviklingslande under rammen.
Ligeledes har udvalget i opfølgningen af forespørgselsdebatten den 4. maj 1999 haft en
temadrøftelse af en styrket indsats for efterlevelse af internationale
miljøkonventioner, jf. nedenfor.
Udvalget er i årets løb blevet orienteret om landeforhandlingerne med Malawi
(miljøprogram), Zambia, Malaysia, Namibia, Thailand, Mozambique, Sydafrika, Botswana,
Tanzania (miljøstøtteprogram) og Laos (miljøstøtteprogram). Det har været positivt,
at administrationerne fremlægger samlede strategiske oplæg for de enkelte lande til
drøftelse i udvalget. Herudover har udvalget på sine møder haft fire temadrøftelser
vedrørende arbejdsmiljø, bymiljø, forskning og indsatsen for efterlevelse af
internationale miljøaftaler.
Udviklingsminister Jan Trøjborg deltog i december-mødet. Udvalget fandt det positivt,
at man fortsat havde mulighed for en direkte dialog med ministrene.
Udvalget havde på sit møde i marts en drøftelse af arbejdsmiljø. Arbejdsmiljø er
et område, som er omfattet af strategierne for MIFRESTA-miljøbistanden til u-lande som
et selvstændigt indsatsområde og som et tværgående hensyn. Det foreslås at koble
arbejdsmiljøforbedringer med produktivitetsforbedringer for derved at fremme forståelsen
for at et godt arbejdsmiljø kan virke fremmende på produktiviteten i de enkelte
virksomheder. Strategierne fastslår, at både det interne og det eksterne miljø ofte har
samme forureningskilde, hvorfor en miljøindsats der favner begge områder er relevant.
Udvalget fremhævede i sin drøftelse, at arbejdsmiljøområdet ikke havde den
prioritering i modtagerlandene, som man fra dansk side kunne ønske. Det var vigtig at
være proaktiv fra dansk side og fremme arbejdsmiljøforbedringer i partnerskab med
modtagerlandene. Udvalget efterlyste nogle mere håndgribelige retningslinier på
arbejdsmiljøområdet, som nu er under udarbejdelse i Udenrigsministeriet med inddragelse
af ressourcebasen og Danced. Danced vil også anvende disse retningslinier.
Udvalget drøftede på sit møde i juni miljøindsatser i byområder. Erfaringerne
tilsagde, at det var vigtigt med en holistisk og participatorisk tilgang til
identifikation og prioritering af indsatserne med vægt på folkelig deltagelse og
involvering af de vigtigste interessenter inklusive NGOer og erhvervssektoren for at
sikre bæredygtige løsninger. Udvalget fandt, at bymiljø var et område, det var vigtigt
at satse på. Det var et godt eksempel på en additionel indsats i forhold til
u-landsrammebistanden. Erfaringsudveksling indenfor landegrænser og mellem lande burde
støttes, hvor det var naturligt. Det gjaldt uanset om der var tale om Danced- eller
Danida-lande. Det var vigtigt at tænke holistisk og inddrage både det regionale og det
globale perspektiv. Der burde arbejdes videre med modelbykonceptet og land-by
problematikken.
Endelig opfordrede udvalget Danced til at fortsætte støtten til små
bymiljøprojekter. Det var endvidere vigtigt at man prioriterede efter hvad ressourcebasen
i Danmark var god til. Man burde i endnu højere grad gøre brug af ansatte i amter og
kommuner til twining-arrangementer og kommune-til-kommune-samarbejde.
Udvalget havde i september en drøftelse af forskning. I drøftelserne
fremhævedes bl.a., at det i vidt omfang burde være aktører i marken, som formulerede de
problemer, som forskningen skulle medvirke til at afhjælpe, og derefter forskerne som
angav løsninger. Det måtte anses for vigtigt i højere grad at få bl.a.
samfundsvidenskaberne og naturvidenskaberne til at arbejde sammen. Der var enighed om, at
den danske støtte til forskning bidrog til opbygning af nødvendig kapacitet i Danmark
til forskning i u-landsforhold.
Et uløst problem var kapaciteten ude. Man måtte sikre stærke samarbejdsrelationer
mellem danske forskningsmiljøer og institutioner ude, således at der blev opbygget den
nødvendige kapacitet i modtagerlandene. Det var vigtigt, at man gik på mindst to ben:
dels burde man fokusere på konkrete projekter, hvor der var et forskningsindhold og dels
en mere koncentreret forskningsindsats, men på færre og større områder. Forskere
skulle i højere grad forpligtes til - og understøttes i - at formidle deres
forskningsresultater til udsendte rådgivere og lokale medspillere.
Spørgsmålet om at anvende bistandsmidler til at opbygge ressourcebasen i Danmark på
forskningsområdet blev diskuteret. Den betydelige vækst i midler til miljøbistand op
gennem 1990erne har ikke indebåret en tilsvarende vækst i kapaciteten i Danmark,
hvilket på sigt kan svække både mulighederne for at anvende midlerne optimalt og sikre
dansk tilstedeværelse i fortsatte projekter. Også hvis man ville fastholde målet om at
øge vidensopbygningen lokalt, måtte man nytænke strategien for, hvordan dette mål
skulle nås, bl.a. ved mere systematisk at øge kapacitetsopbygningen i Danmark. Man burde
i den forbindelse overveje langsigtede partnerskaber med forskningsinstitutioner. En
række af udvalgets medlemmer henviste til den internationale arbejdsgruppe som
udviklingsministeren havde nedsat for at se på forskningen.
Udvalget så frem til at drøfte emnet igen, når arbejdsgruppens rapport forelå.
Udvalget havde i opfølgning af Folketingets vedtagelse V.79 af 4.maj 1999 en
drøftelse af de internationale miljøaftaler, herunder en styrkelse af
deres efterlevelse. Administrationerne havde i deres tilgang til emnet lagt vægt på
konventionernes implementering. Mange af de internationale konventioner havde både
miljøudfordringer og udviklingsudfordringer, som greb ind i landenes
udviklingsbestræbelser. Det var centralt i forbindelse med konventionsarbejdet at få
analyseret omkostningerne ved indsatsen. Det var vigtigt, at man anvendte forskellige
strategier i landene. Måling af indsatsen var vigtig, og behovet for at kunne dokumentere
indsatsen i forbindelse med bl.a. de internationale forhandlinger var voksende. Mange af
modtagerlandene havde ikke den fornødne kapacitet til at implementere konventionerne.
Udvalget konkluderede, at der var behov for at styrke administrationerne. Det ville
både være rationelt og økonomisk fordelagtigt i forhold til at indgå kontrakter med
konsulentbranchen. Den danske ressourcebase kunne ligeledes styrkes, ligesom det ville
være fornuftigt at styrke modtagerlandenes internationale forhandlingskapacitet.
Tilgangen til konventionsarbejdet i modtagerlandene måtte være fleksibel og afspejle
lokale behov. Man bør skele til områder, hvor Danmark står stærkt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |