Nyttiggørelse, rensning og fraktionering af havneslam 

3. Prøvetagningsstrategier

3.1 Nuværende praksis
3.1.1  Prøvetagning
3.1.2 Analyseparametre
3.2 Anbefalinger vedrørende fremtidig praksis
3.2.1 Stationsplacering og antal stationer
3.2.2 Prøvetagningsmetoder
3.2.3 Analyseparametre


Ifølge Klapbekendtgørelsen (Miljøstyrelsen 1986) må klapning ikke finde sted uden forud indhentet tilladelse fra amtet. Amtet kan forlange, at ansøgeren på et godkendt laboratorium lader foretage analyser for indhold af forurenende stoffer mv. Amtet kan anvise særlige prøveudtagnings- og analysemetoder. Prøvetagning kan dog udelades, hvis amtet anser det for åbenbart, at materialet ikke er forurenet.

3.1 Nuværende praksis

3.1.1 Prøvetagning

I mange tilfælde udtager amterne prøverne, især for de mindre havne, selv om det er muligt at pålægge ansøgeren at gøre det. På den måde sikrer amterne sig et førstehåndskendskab til sedimentets udseende og lugt, prøvetagningspositioner, prøvetagningsmetode og udtaget sedimentlag. Der anvendes Haps eller Kajak bundhentere, der muliggør udtagelse af intakte sedimentsøjler, eller van Veen prøvetager.

Der er, så vidt det kan vurderes, kun mindre forskelle på de enkelte amters strategi for udlægning af prøvetagningsstationer og prøvetagning (Kortlægning af havnesedimenters indhold af organiske miljøgifte, 1999/2000). I det følgende er Fyns Amt brugt som eksempel.

Fyns Amt udtager selv prøverne med Haps eller Kajak bundhentere. Årsagen angives til, at Amtet har udstyr til disse prøvetagninger og derved kan yde denne service for havnene. Amtets fordel er til gengæld, at de ved hvor og hvordan prøverne er taget og kan foretage en visuel vurdering af prøven.

Fyns Amt udtager typisk 10 jævnt fordelte delprøver fra det område, der skal oprenses. De øverste 5 cm sediment tages fra og puljes til en blandingsprøve, der analyseres.

Prøvetagningen tilrettelægges under hensyn til eventuelle forureningskilder. Afhængig af en vurdering af kilder og evt. tidligere analyseresultater udtages der normalt prøver til analysering for indhold af tørstof, organisk stof, tungmetaller, TBT, Olie, PCB og kornstørrelsesfordeling. Desuden kan de øvrige stoffer, som er nævnt i bilag 1 og 2 i klapbekendtgørelsen, (Miljøstyrelsen 1986), f.eks. andre antibegroningsmidler, komme på tale.

Hvor der er optaget belastet sediment, stiller Fyns Amt ofte krav om, at der efterfølgende udtages en prøve, der kan belyse forureningen af det tilbageværende sediment. I de havne, hvor der findes moræneler under det forurenede sedimentlag, stilles der evt. vilkår om dokumentation for (f.eks. ved dykkerinspektion), at det forurenede sedimentlag er oprenset tilfredsstillende, før det rene lerlag opgraves, klappes eller genanvendes.

Sammen med de øvrige Lillebælts-amter har Fyns Amt anskaffet udstyr til udtagning af komplette søjler på op til 1½ meter med henblik på at vurdere lagdelingen i sedimentet og tykkelsen af et eventuelt belastede sedimentlag.

Vejle Amt oplyser, at Amtet indledningsvis søger at afgrænse en evt. forurening. Skønnes sedimentet at være uforurenet, udtages ikke sedimentprøver. Ved uforstyrret bund, f.eks. ved uddybning af sejlrende udtages 1- 2 Haps prøver efter samråd med den pågældende havn. Analysematerialet forsøges udtaget i de øverste centimeter af overfladelaget.

Rekvirenten betaler analyseudgifter og leje af Amtets skib samt mandskab ud over 1 person.

I lystbådehavne udtager Amtet ligeledes sedimentprøverne. Lystbådehavnen betaler kun for analyseudgifterne.

3.1.2 Analyseparametre

I forbindelse med en undersøgelse af havnesedimenters indhold af miljøfremmede organiske forbindelser udsendte Miljøstyrelsen et spørgeskema om amternes strategi vedr. klapning/deponering af havnesedimenter (Jensen, A, & Gustavson 2000). Alle amter har efterfølgende besvaret spørgeskemaet (Kortlægning af havnesedimenters indhold af organiske miljøgifte, 1999/2000).

I næsten alle amter er der foretaget undersøgelse af tungmetaller i havnesedimenter i forbindelse med klaptilladelser. Seks amter har undersøgt indholdet af antibegroningsmidlet TBT (DBT og MBT) i havnesedimenter; men kun Sønderjyllands Amt har rapporteret analyser af antibegroningsmidlet Irgarol. Undersøgelser af organiske miljøfremmede stoffer er kun blevet foretaget af Lillebæltsamterne og Århus Amt. Fem amter har undersøgt indholdet af total hydrocarboner i havnesedimenter (Jensen, A, & Gustavson, 2000).

De tungmetaller, som bliver analyseret, er typisk cadmium, krom, kobber, kviksølv, bly, zink, nikkel og tin.

For småhavne i strømfyldte farvande udtager Fyns Amt kun prøve til analyse for tørstof/glødetab og kornstørrelsesfordeling.

I Storstrøms Amt kræves der analyser af oprensningsmateriale for tungmetaller, men ikke antibegroningsmidler og andre miljøfremmede stoffer. Baggrunden er, at krav om analyser for miljøfremmede stoffer vil vælte mange (små-)havnes økonomi. Amtet nævner, at én TBT analyse alene koster i størrelsesordenen 6.000 kr. (Kortlægning af havnesedimenters indhold af organiske miljøgifte, 1999/2000). De relativt høje omkostninger til analyse af f.eks. TBT er en af de væsentligste årsager til, at der hidtil er udført relativt få analyser og at kendskabet til detailfordeling i havnene dermed er begrænset.

Nordjyllands Amt stiller ligeledes krav om analysering for tungmetaller og TBT, hvis sedimentet kommer fra områder med en generel høj forureningsbelastning, f.eks. i indsejling til eller i havnebassiner. Rekvirenten betaler analyseomkostningerne. Hvis sedimentet stammer fra formodede ubelastede områder, udtages der ikke prøver.

3.2 Anbefalinger vedrørende fremtidig praksis

3.2.1 Stationsplacering og antal stationer

Den nuværende praksis, hvor stationsantal og placering fastlægges af amterne ud fra kendskabet til materialets forureningsgrad, forureningskilder samt havnens og oprensningsområdet karakter, vurderes som god og ansvarlig.

Tabel 3.1 angiver retningslinier for antallet af stationer nødvendige for at opnå repræsentative resultater, forudsat at sedimentet i oprensningsområdet er rimeligt ensartet (OSPAR 1998).

Tabel 3.1
Retningslinier for antal prøvestationer baseret på mængden af oprenset sediment.

Oprenset mængde (m3) Antal Stationer
Up to 25 000 3
25 000 - 100 000 4 - 6
100 000 - 500 000 7 - 15
500 000 - 2 000 000 16 - 30
>2 000 000 ekstra 10 pr million m3

Flere stationer er nødvendige, hvis det oprensede område har et uensartet sediment.

Normalt skal der analyseres en prøve fra hver station. Men hvis den visuelle vurdering af prøverne viser, at sedimentets tekstur og lagdeling er homogent, kan et antal prøver puljes, så de afspejler den gennemsnitlige forureningsgrad i området. De oprindelige prøver skal dog gemmes, så de kan analyseres, hvis der opstår tvivl om, at forudsætningen, om at området er homogent, holder.

3.2.2 Prøvetagningsmetoder

Ved prøvetagning bør der fortrinsvist anvendes materiel, som muliggør en visuel vurdering af prøverne, herunder lagdelingen af sedimentet. Under prøvetagning og håndtering af prøverne, bør det sikres, at sedimentprøverne ikke kommer i kontakt med plast- eller gummimateriale for at undgå forurening af prøven (specielt DEHP kan let afgives fra disse materialer), såfremt prøvematerialet skal anvendes til analyse for miljøfremmede stoffer.

3.2.3 Analyseparametre

Analyseomkostninger til analyse af havne for miljøfremmede stoffer, inkl. biocider og deponering af biocidforurenet havneslam, vil udgøre en væsentlig økonomisk belastning af mange havnes økonomi, idet det må forventes, at kravene til analyse af havnesediment for biocider skærpes, og at de nye analyser afdækker nye tilfælde af forhøjede koncentrationer af biocider (Kortlægning af havnesedimenters indhold af organiske miljøgifte, 1999/2000, Sammenslutningen af danske Havne, 2000a). Denne problemstilling bør vurderes nærmere, herunder hvilke og hvor mange havne det drejer sig om, hvilke stoffer det drejer sig om, hvad er kilderne, samt hvad kan der gøres for at afhjælpe problemerne.

De store havne har økonomiske midler til at foretage undersøgelser af sedimenter, inden de fremsender en klaptilladelse. Herved belyses omfanget af forureningen af det sediment, som skal opgraves. Derimod har små havne, som ofte har mindre områder at oprense, vanskeligt ved at finansiere prøvetagning og de dyre kemiske analyser.

På baggrund af at omfanget af forureningen med miljøfremmede stoffer, herunder biocider fra skibsmalinger, endnu ikke er helt afklaret, må det anbefales, at der fremover lægges mere vægt på analyse af disse stoffer.

Det anbefales, at havneslam analyseres for tungmetaller (cadmium, krom, kobber, kviksølv, bly, zink, nikkel og tin) samt følgende organiske miljøgifte: TBT, Diuron, Irgarol, blødgørere (bis(2-ethylhexyl)phthalat (DEHP), butylbenzylphthalat, diethylphthalat, dimethylphthalat og di-n-butylphthalat), nonylphenol, PAH (sum PAH) og LAS. Anbefalingerne for organiske miljøgifte er baseret på fundne koncentrationsniveauer (Jensen, A, & Gustavson 2000).