| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Nyttiggørelse, rensning og fraktionering af havneslam
I dette afsnit gennemgås mulighederne for at nyttiggøre havneslam og sediment fra
sejlrender.
Der er foretaget et udtræk for 1998 og 1999 fra Skov- og Naturstyrelsens register
af havbaserede råstofindvindinger, som er fritaget for den faste råstofafgift, da de
nyttiggøres. Dette udtræk, er vist i tabel 4.1
Tabel 4.1
Nyttiggjorte materialer fra gravearbejder på havbunden i 1998 og 1999
|
1998 |
1999 |
Sand |
153.806 m3 |
105.918 m3 |
Fyldsand |
694.039 m3 |
1.070.082 m3 |
Ler |
332.183m3 |
833.129 m3 |
Sand, eksempelvis sand fra Hals Barre, er brugt til cementproduktion. Fyldsand stammer
oftest fra uddybning af havne og bruges f.eks. til kystfodring, ikke at forveksle med
Kystinspektoratets kystfodringer, som er almindelig indvinding.
Dette kan sammenlignes med resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Sammenslutningen af danske Havne (Sammenslutningen af danske Havne,
2000b). Sammenslutningen udsendte den 13. oktober 2000 et spørgeskema til medlemshavnene,
Foreningen af Danske Privathavne og Statshavnsadministrationerne.
48 havne har returneret skemaet. Nogle af havnenes svar omhandler også uddybning og
ikke blot oprensning. Data er forsøgt korrigeret for dette, således at undersøgelsen
kun omfatter oprensning, tabel 4.2.
De 48 havne forventer, at der i de næste 10 år skal oprenses mellem 600.000 og
860.000 m3/årligt fra havnebassinerne. Esbjerg Havn skiller sig klart
ud ved at forvente oprensninger på 455.000 m3/årligt.
Tabel 4.2
Oprenset mængde fra havnebassiner
År |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
1000 m3 |
813 |
760 |
678 |
857 |
644 |
636 |
657 |
804 |
604 |
731 |
14 havne forventer ikke noget behov for at foretage oprensning i havnebassinerne over 10
års perioden.
Oprenset mængde fra sejlløb er vist i tabel 4.3
Tabel 4.3
Oprenset mængde fra sejlløb
År |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
1000 m3 |
1867 |
1837 |
1868 |
2253 |
2014 |
1830 |
1810 |
2185 |
1801 |
1987 |
Også for oprensning i sejlløb skiller en række havne sig markant ud, idet Esbjerg,
Hanstholm og Aalborg tilsammen forventer at skulle oprense ca. 1,7 mio. m3/årligt.
22 havne har indikeret, at de ikke forventer oprensning i sejlløb. (Sammenslutningen af
danske Havne, 2000b)
Sammenslutningen af danske Havne har i spørgeskemaundersøgelsen også spurgt om
materialet klappes, deponeres eller nyttiggøres. Det fremgår, at størstedelen af
materialet deponeres ved klapning på søterritoriet, tabel 4.4. (Sammenslutningen af
danske Havne, 2000b)
Tabel 4.4
Klapning på søterritoriet:
År |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
1000 m3 |
2218 |
2161 |
2135 |
2319 |
2440 |
2159 |
2180 |
2247 |
2131 |
2513 |
Igen vejer Esbjerg tungt, da Esbjerg alene står for klapning af ca. 1.800.000 m3/årligt.
Store mængder deponeres dog også på land, tabel 4.5.
Tabel 4.5
Deponering på land:
År |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
1000 m3 |
254 |
333 |
278 |
701 |
131 |
153 |
131 |
784 |
156 |
163 |
De store udsving i 2004 og 2008 skyldes landdeponering af materiale fra Randers (405.000 m3).
Odense har store mængder materiale i 2003 og 2008 (140.000 m3), der må
landdeponeres. København og Esbjerg har løbende betragtelige mængder, der deponeres på
land. (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b)
Kun 9 havne har kunnet svare positivt på, at materialet kan nyttiggøres, tabel 4.6
(Sammenslutningen af danske Havne, 2000b).
Tabel 4.6
Nyttiggørelse af materialet:
År |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
1000 m3 |
190 |
226 |
193 |
171 |
162 |
160 |
172 |
170 |
162 |
190 |
Heraf nyttiggøres 100.000 m3 fra Aalborg, og 50.000 m3 fra Esbjerg
årligt. Derudover er der tale om mindre og svingende mængder fra andre havne. Blandt de
havne, der nyttiggør materialet, har 3 angivet, at der er tale om en engangshændelse i
forbindelse med havneudbygning. (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b)
Den væsentligste parameter ved vurdering af mulig nyttiggørelse er
materialesammensætningen.
Groft taget er det kun muligt at opnå en samfundsmæssig nyttevirkning, når det
drejer sig om sand med begrænset organisk indhold, idet materialet så kan erstatte brug
af andet sand. Den mulige nyttiggørelse er yderligere afhængig af kornfordelingen, idet
det alt andet lige er nemmere at nyttiggøre groft sand end fint siltholdigt sand.
Normalt benyttes en deponering af ler og gytje i stedet for klapning, fordi det
økonomisk eller tidsmæssigt set er fordelagtigt, eller fordi materialet på grund af
forureningsindhold eller manglende klapplads til sådanne materialetyper kun kan
bortskaffes, ved at det deponeres.
Der kan skelnes mellem anvendelse, hvor klapmaterialet anvendes på land, f.eks. til:
| Opfyld i havne |
| Kyst- og strandfodring |
| Bundlag i veje |
| Cementfremstilling |
Og anvendelse til havs, typisk til kystfodring.
Fra de centrale myndigheder er der lagt op til, at amterne ved administration af
klapsager skal lade nyttiggørelse indgå i overvejelserne. Som anført i afsnit 1,
fremgår det af Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse 1999, at Skov- og Naturstyrelsen i
sin sagsbehandling drøfter med andre myndigheder og havneejere, hvilke muligheder der er
for, at materialer, der optages ved uddybning eller oprensning fra havbunden, sejlrender
m.m., kan nyttiggøres som råstof i anlægsarbejder eller industrien (Miljø- og
Energiministeriet 1999).
I Fyns Amt indgår eksempelvis et vilkår om, at muligheder for genanvendelse skal
undersøges, før klapning finder sted i alle klaptilladelser, hvor sedimentet kan
genanvendes (uforurenet sand med et indhold af organisk stof <3-4 % af tørstof).
Kommunen kan give tilladelse til et anlæg til afvanding af sand, der ikke kræver
tilladelser efter ovennævnte lovgivninger, f.eks. fordi det er placeret på havnens
område.
Anvendelse af sediment fra oprensning af sejlrender og havne
til opfyldninger i havne og kyst- og strandfodring er mindre kompliceret at gennemføre og
er mere udbredt end anvendelse til andre anlægsformål. Det skyldes blandt andet, at
nyttiggørelsen mere er drevet af behovet for at "gøre noget ved" materialet
end en efterspørgsel efter det, og at "problem-ejeren" med krav om uddybning er
den samme, som ejer og planlægger udbygningen af havneområderne.
Når havnesediment vurderes som for belastet til at klappe, skal det deponeres. Ved
deponering på land er den optimale deponeringsplacering bag tætte vægge eller
dæmninger under vand og uden gennemsivning af sur iltrig nedbør, således at
størstedelen af forureningen er bundet i sedimentet. Det er samtidigt vigtigt, at
depotområdet afsluttes som et nyttigt landområde.
Det bløde slam, som typisk kan have et vandindhold på 200-300 %, konsolideres normalt
ved, at der successivt overlejres tynde sandlag. Ved afsluttende sandbelastning suppleret
med etablering af lodrette dræn i et tæt mønster kan selv områder med blødt slam ende
som nyttige arealer, der kan efterbehandles ved såning af græs eller ved etablering af
en belægning.
Materialet fra havnene anvendes typisk til fyld bag spunsvægge eller til opfyldning
på pladser og i moler. Følgende faktorer fremmer nyttiggørelsen:
| At materialet i sig selv (fordi det er sandet) er velegnet |
| At nyttiggørelse kan gennemføres hurtigere end klapning |
| At manglende alternative bortskaffelses muligheder gør, at havnene er tvunget til at
bruge det. |
Som det fremgår af ovenstående, er der en glidende overgang mellem decideret
nyttiggørelse af sediment i havne, og deponering af forurenet sediment uden at der
indgår et nyttiggørelsesaspekt. Hvis der ønskes etableret et specialdepot for
deponering af forurenet sediment, skal amtet ansøges om en tilladelse i henhold til
Miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 før etablering af depotet. Hvis der udledes
overskudsvand og/eller drænvand fra depotet, skal der søges om en udledningstilladelse
hertil hos amtet.
4.3.2 Veje
Statens Vejlaboratorium har i 1990 gennemført en foreløbig vurdering af
klapmaterialers anvendelighed ved vejbygning. Rapporten konkluderer, at materialerne kan
anvendes som fyld til indbygning i dæmninger, mens materiale, svarende til størsteparten
af de undersøgte prøver, ikke er anvendeligt til vejmaterialetyper som cementbundet
sand, cementbundet grus, stabilt grus, filtergrus, varmblandet asfalt og sand til
glatførebekæmpelse. Rapporten konkluderer videre, at nyttiggørelse af uforurenet sand
fra sejlrender i områder med større materialetransport er mest relevant, mens
oprensningsmaterialer fra strømbeskyttede områder, især fjorde, generelt er mindre
egnet til vejbygning, fordi materialerne her er mere finkornede. (Vejdirektoratet 1991).
Sediment fra indsejlingen til Hirtshals er blevet anvendt ved motorvejsbyggeri.
Hirtshals Havn oplyser, at de oprenser indsejlingen på samme vis som altid med samme
entreprenør. Forskellen var, at entreprenøren førhen sejlede ind i havnen og pumpede
oprensningsmaterialet gennem en rørledning til et område på stranden, hvor det lå og
afvandede, før Vejdirektoratet sørgede for, at det blev kørt bort. For Hirtshals Havn
var den eneste forskel i forhold til den tidligere bortskaffelse ved klapning, at der var
et ekstra tidsforbrug, som dog ikke havde givet problemer, da oprensningen ikke blev
foretaget akut.
Projektet er igangsat i december 1999. Indtil i dag er der gravet ca. 370.000 m3
op til nyttiggørelsen i.f.m. motorvejsbyggeri.
Nyttiggørelsen vil stoppe, når der ikke længere er behov for sand til
motorvejsbyggeriet i Vendsyssel, dvs. i sommeren 2001.
Hirtshals Havn vurderer, at de sandmængder, der bliver fjernet fra indsejlingen, er
så store, at der ikke findes andre relevante aftagere i Nordjylland.
Vejdirektoratet oplyser, at sandet fra indsejlingen til Hirtshals kvalitetsmæssigt er
meget godt, med et meget ringe indhold af filler (silt), en god dræningsevne (som er
vigtig i.f.m. anvendelse som bundlag/bundmateriale), og at det er regulært sandmateriale
i den finere del (finkornet til fin/mellemkornet).
Sandet er kørt fra oplaget på stranden (afdræningen sker pga. den gode dræningsevne
meget hurtigt) til mellemdepoter.
Sandet er hovedsagelig blevet brugt på den nordlige del af den vestlige gren af den
nordjyske motorvej (nærmest Hirtshals).
Transportafstanden er sammen med kvaliteten de afgørende faktorer for, om det kan
betale sig at nyttiggøre sediment fra havne og sejlrender. Prisniveauet på sand i
Nordjylland er forholdsvist højt, da der er få råstofgrave.
Vejdirektoratet oplyser, at der i tilladelsen er lagt vægt på, at det kun er rent
sand, dvs. sand fra indsejlingen/sejlrende og ikke sand fra havnebassinerne, der må
anvendes.
Det er Vejdirektoratets erfaring, at der i udbudsmaterialet skal stilles præcise krav
til afvandings- og håndtering/opbevaringsteknik på indpumpningsstedet.
Når sandet deponeres ved anvendelsesstedet, skal det overdækkes for at undgå
sandflugt, da det ensartede finkornede materiale let blæser væk.
I Vendsyssel er der forholdsvis få råstofgrave, og sandet fra indsejlingen til
Hirtshals bliver derfor prismæssigt mere konkurrencedygtigt. Grænsen for, hvor langt man
ud fra en økonomisk betragtning i dette område kan transportere sandet, ligger på ca.
20 - 30 km.
Det forventes, at der ud over de ca. 370.000 m3 materialer, som allerede er
nyttiggjort, vil blive nyttiggjort 50-100.000 m3 i sommeren 2001.
I Midtjylland, hvor udbuddet af sand fra råstofgrave er større, vil sand fra
sejlrender næppe kunne konkurrere prismæssigt med sand fra råstofgrave på grund af
omkostninger med at transportere sand.
Aalborg-Portland indvinder og anvender sand til cementproduktionen fra oprensningen af
sejlrenderne ved indsejlingen til Limfjorden og fra sejlrenderne ved Løgstør og
Marbjerg, i alt 50-150.000 m3/år gennem en indtil nu 8-årig periode. Der er
indgået en for begge parter økonomisk fordelagtig aftale med Kystinspektoratet, som er
ansvarlig for oprensningen af sejlrenderne.
Med hensyn til kyst- og strandfodring oplyser Kystinspektoratet, at anvendelsen af
oprensningsmateriale til strandfodring er begrænset. Kystinspektoratet indvinder selv
2½-3 mio. m3 sand årligt til dette formål. Årsagerne til at de ikke
anvender oprenset materiale i større omfang er, dels at det ofte er for finkornet, dels
at transportafstandene er for store til, at det økonomisk kan betale sig.
Kystinspektoratet oplyser, at anvendelse af materiale oprenset fra indsejlinger og
sejlrender hyppigt bliver anvendt til kystbeskyttelse (forbipassage/by-pass), ikke mindst
af de mindre havne.
Anvendelse af materiale, der tidligere ville have været klappet, til kystbeskyttelse
er tiltaget op igennem 90erne.
Også de ændrede regelsæt på området i den nye kystbeskyttelseslov har medvirket
til at fremme nyttiggørelsen af oprensningsmateriale til kystbeskyttelse.
Kystinspektoratet stiller krav om at materialet deponeres så tæt ved land som muligt
(få meters vanddybde), og fordeles langs kysten for at opnå den størst mulige
erosionsdæmpende effekt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |