Nyttiggørelse, rensning og fraktionering af havneslam 

4. Nyttiggørelse af sediment fra havne og sejlrender

4.1  Nyttiggjorte mængder
4.2 Anvendelsesmuligheder
4.3 Nyttiggørelse på land
4.3.1 Havne
4.3.2 Veje
4.3.3 Anden anvendelse
4.4 Nyttiggørelse til havs
4.4.1 Kystfodring

I dette afsnit gennemgås mulighederne for at nyttiggøre havneslam og sediment fra sejlrender.

4.1 Nyttiggjorte mængder

Der er foretaget et udtræk for 1998 og 1999 fra Skov- og Naturstyrelsens register af havbaserede råstofindvindinger, som er fritaget for den faste råstofafgift, da de nyttiggøres. Dette udtræk, er vist i tabel 4.1

Tabel 4.1
Nyttiggjorte materialer fra gravearbejder på havbunden i 1998 og 1999

 

1998

1999

Sand

153.806 m3

105.918 m3

Fyldsand

694.039 m3

1.070.082 m3

Ler

332.183m3

833.129 m3


Sand, eksempelvis sand fra Hals Barre, er brugt til cementproduktion. Fyldsand stammer oftest fra uddybning af havne og bruges f.eks. til kystfodring, ikke at forveksle med Kystinspektoratets kystfodringer, som er almindelig indvinding.

Dette kan sammenlignes med resultaterne fra en spørgeskemaundersøgelse foretaget af Sammenslutningen af danske Havne (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b). Sammenslutningen udsendte den 13. oktober 2000 et spørgeskema til medlemshavnene, Foreningen af Danske Privathavne og Statshavnsadministrationerne.

48 havne har returneret skemaet. Nogle af havnenes svar omhandler også uddybning og ikke blot oprensning. Data er forsøgt korrigeret for dette, således at undersøgelsen kun omfatter oprensning, tabel 4.2.

De 48 havne forventer, at der i de næste 10 år skal oprenses mellem 600.000 og 860.000 m3/årligt fra havnebassinerne. Esbjerg Havn skiller sig klart ud ved at forvente oprensninger på 455.000 m3/årligt.

Tabel 4.2
Oprenset mængde fra havnebassiner

År

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

1000 m3

813

760

678

857

644

636

657

804

604

731


14 havne forventer ikke noget behov for at foretage oprensning i havnebassinerne over 10 års perioden.

Oprenset mængde fra sejlløb er vist i tabel 4.3

Tabel 4.3
Oprenset mængde fra sejlløb

År

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

1000 m3

1867

1837

1868

2253

2014

1830

1810

2185

1801

1987


Også for oprensning i sejlløb skiller en række havne sig markant ud, idet Esbjerg, Hanstholm og Aalborg tilsammen forventer at skulle oprense ca. 1,7 mio. m3/årligt. 22 havne har indikeret, at de ikke forventer oprensning i sejlløb. (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b)

Sammenslutningen af danske Havne har i spørgeskemaundersøgelsen også spurgt om materialet klappes, deponeres eller nyttiggøres. Det fremgår, at størstedelen af materialet deponeres ved klapning på søterritoriet, tabel 4.4. (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b)

Tabel 4.4
Klapning på søterritoriet:

År

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

1000 m3

2218

2161

2135

2319

2440

2159

2180

2247

2131

2513

Igen vejer Esbjerg tungt, da Esbjerg alene står for klapning af ca. 1.800.000 m3/årligt.

Store mængder deponeres dog også på land, tabel 4.5.

Tabel 4.5
Deponering på land:

År

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

1000 m3

254

333

278

701

131

153

131

784

156

163


De store udsving i 2004 og 2008 skyldes landdeponering af materiale fra Randers (405.000 m3). Odense har store mængder materiale i 2003 og 2008 (140.000 m3), der må landdeponeres. København og Esbjerg har løbende betragtelige mængder, der deponeres på land. (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b)

Kun 9 havne har kunnet svare positivt på, at materialet kan nyttiggøres, tabel 4.6 (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b).

Tabel 4.6
Nyttiggørelse af materialet:

År

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

1000 m3

190

226

193

171

162

160

172

170

162

190


Heraf nyttiggøres 100.000 m3 fra Aalborg, og 50.000 m3 fra Esbjerg årligt. Derudover er der tale om mindre og svingende mængder fra andre havne. Blandt de havne, der nyttiggør materialet, har 3 angivet, at der er tale om en engangshændelse i forbindelse med havneudbygning. (Sammenslutningen af danske Havne, 2000b)

4.2 Anvendelsesmuligheder

Den væsentligste parameter ved vurdering af mulig nyttiggørelse er materialesammensætningen.

Groft taget er det kun muligt at opnå en samfundsmæssig nyttevirkning, når det drejer sig om sand med begrænset organisk indhold, idet materialet så kan erstatte brug af andet sand. Den mulige nyttiggørelse er yderligere afhængig af kornfordelingen, idet det alt andet lige er nemmere at nyttiggøre groft sand end fint siltholdigt sand.

Normalt benyttes en deponering af ler og gytje i stedet for klapning, fordi det økonomisk eller tidsmæssigt set er fordelagtigt, eller fordi materialet på grund af forureningsindhold eller manglende klapplads til sådanne materialetyper kun kan bortskaffes, ved at det deponeres.

Der kan skelnes mellem anvendelse, hvor klapmaterialet anvendes på land, f.eks. til:
Opfyld i havne
Kyst- og strandfodring
Bundlag i veje
Cementfremstilling

Og anvendelse til havs, typisk til kystfodring.

Fra de centrale myndigheder er der lagt op til, at amterne ved administration af klapsager skal lade nyttiggørelse indgå i overvejelserne. Som anført i afsnit 1, fremgår det af Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse 1999, at Skov- og Naturstyrelsen i sin sagsbehandling drøfter med andre myndigheder og havneejere, hvilke muligheder der er for, at materialer, der optages ved uddybning eller oprensning fra havbunden, sejlrender m.m., kan nyttiggøres som råstof i anlægsarbejder eller industrien (Miljø- og Energiministeriet 1999).

I Fyns Amt indgår eksempelvis et vilkår om, at muligheder for genanvendelse skal undersøges, før klapning finder sted i alle klaptilladelser, hvor sedimentet kan genanvendes (uforurenet sand med et indhold af organisk stof <3-4 % af tørstof).

4.3 Nyttiggørelse på land

Kommunen kan give tilladelse til et anlæg til afvanding af sand, der ikke kræver tilladelser efter ovennævnte lovgivninger, f.eks. fordi det er placeret på havnens område.

4.3.1 Havne

Anvendelse af sediment fra oprensning af sejlrender og havne til opfyldninger i havne og kyst- og strandfodring er mindre kompliceret at gennemføre og er mere udbredt end anvendelse til andre anlægsformål. Det skyldes blandt andet, at nyttiggørelsen mere er drevet af behovet for at "gøre noget ved" materialet end en efterspørgsel efter det, og at "problem-ejeren" med krav om uddybning er den samme, som ejer og planlægger udbygningen af havneområderne.

Når havnesediment vurderes som for belastet til at klappe, skal det deponeres. Ved deponering på land er den optimale deponeringsplacering bag tætte vægge eller dæmninger under vand og uden gennemsivning af sur iltrig nedbør, således at størstedelen af forureningen er bundet i sedimentet. Det er samtidigt vigtigt, at depotområdet afsluttes som et nyttigt landområde.

Det bløde slam, som typisk kan have et vandindhold på 200-300 %, konsolideres normalt ved, at der successivt overlejres tynde sandlag. Ved afsluttende sandbelastning suppleret med etablering af lodrette dræn i et tæt mønster kan selv områder med blødt slam ende som nyttige arealer, der kan efterbehandles ved såning af græs eller ved etablering af en belægning.

Materialet fra havnene anvendes typisk til fyld bag spunsvægge eller til opfyldning på pladser og i moler. Følgende faktorer fremmer nyttiggørelsen:
At materialet i sig selv (fordi det er sandet) er velegnet
At nyttiggørelse kan gennemføres hurtigere end klapning
At manglende alternative bortskaffelses muligheder gør, at havnene er tvunget til at bruge det.

Som det fremgår af ovenstående, er der en glidende overgang mellem decideret nyttiggørelse af sediment i havne, og deponering af forurenet sediment uden at der indgår et nyttiggørelsesaspekt. Hvis der ønskes etableret et specialdepot for deponering af forurenet sediment, skal amtet ansøges om en tilladelse i henhold til Miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 før etablering af depotet. Hvis der udledes overskudsvand og/eller drænvand fra depotet, skal der søges om en udledningstilladelse hertil hos amtet.

4.3.2 Veje

Statens Vejlaboratorium har i 1990 gennemført en foreløbig vurdering af klapmaterialers anvendelighed ved vejbygning. Rapporten konkluderer, at materialerne kan anvendes som fyld til indbygning i dæmninger, mens materiale, svarende til størsteparten af de undersøgte prøver, ikke er anvendeligt til vejmaterialetyper som cementbundet sand, cementbundet grus, stabilt grus, filtergrus, varmblandet asfalt og sand til glatførebekæmpelse. Rapporten konkluderer videre, at nyttiggørelse af uforurenet sand fra sejlrender i områder med større materialetransport er mest relevant, mens oprensningsmaterialer fra strømbeskyttede områder, især fjorde, generelt er mindre egnet til vejbygning, fordi materialerne her er mere finkornede. (Vejdirektoratet 1991).

Sediment fra indsejlingen til Hirtshals er blevet anvendt ved motorvejsbyggeri. Hirtshals Havn oplyser, at de oprenser indsejlingen på samme vis som altid med samme entreprenør. Forskellen var, at entreprenøren førhen sejlede ind i havnen og pumpede oprensningsmaterialet gennem en rørledning til et område på stranden, hvor det lå og afvandede, før Vejdirektoratet sørgede for, at det blev kørt bort. For Hirtshals Havn var den eneste forskel i forhold til den tidligere bortskaffelse ved klapning, at der var et ekstra tidsforbrug, som dog ikke havde givet problemer, da oprensningen ikke blev foretaget akut.

Projektet er igangsat i december 1999. Indtil i dag er der gravet ca. 370.000 m3 op til nyttiggørelsen i.f.m. motorvejsbyggeri.

Nyttiggørelsen vil stoppe, når der ikke længere er behov for sand til motorvejsbyggeriet i Vendsyssel, dvs. i sommeren 2001.

Hirtshals Havn vurderer, at de sandmængder, der bliver fjernet fra indsejlingen, er så store, at der ikke findes andre relevante aftagere i Nordjylland.

Vejdirektoratet oplyser, at sandet fra indsejlingen til Hirtshals kvalitetsmæssigt er meget godt, med et meget ringe indhold af filler (silt), en god dræningsevne (som er vigtig i.f.m. anvendelse som bundlag/bundmateriale), og at det er regulært sandmateriale i den finere del (finkornet til fin/mellemkornet).

Sandet er kørt fra oplaget på stranden (afdræningen sker pga. den gode dræningsevne meget hurtigt) til mellemdepoter.

Sandet er hovedsagelig blevet brugt på den nordlige del af den vestlige gren af den nordjyske motorvej (nærmest Hirtshals).

Transportafstanden er sammen med kvaliteten de afgørende faktorer for, om det kan betale sig at nyttiggøre sediment fra havne og sejlrender. Prisniveauet på sand i Nordjylland er forholdsvist højt, da der er få råstofgrave.

Vejdirektoratet oplyser, at der i tilladelsen er lagt vægt på, at det kun er rent sand, dvs. sand fra indsejlingen/sejlrende og ikke sand fra havnebassinerne, der må anvendes.

Det er Vejdirektoratets erfaring, at der i udbudsmaterialet skal stilles præcise krav til afvandings- og håndtering/opbevaringsteknik på indpumpningsstedet.

Når sandet deponeres ved anvendelsesstedet, skal det overdækkes for at undgå sandflugt, da det ensartede finkornede materiale let blæser væk.

I Vendsyssel er der forholdsvis få råstofgrave, og sandet fra indsejlingen til Hirtshals bliver derfor prismæssigt mere konkurrencedygtigt. Grænsen for, hvor langt man ud fra en økonomisk betragtning i dette område kan transportere sandet, ligger på ca. 20 - 30 km.

Det forventes, at der ud over de ca. 370.000 m3 materialer, som allerede er nyttiggjort, vil blive nyttiggjort 50-100.000 m3 i sommeren 2001.

I Midtjylland, hvor udbuddet af sand fra råstofgrave er større, vil sand fra sejlrender næppe kunne konkurrere prismæssigt med sand fra råstofgrave på grund af omkostninger med at transportere sand.

4.3.3 Anden anvendelse

Aalborg-Portland indvinder og anvender sand til cementproduktionen fra oprensningen af sejlrenderne ved indsejlingen til Limfjorden og fra sejlrenderne ved Løgstør og Marbjerg, i alt 50-150.000 m3/år gennem en indtil nu 8-årig periode. Der er indgået en for begge parter økonomisk fordelagtig aftale med Kystinspektoratet, som er ansvarlig for oprensningen af sejlrenderne.

Med hensyn til kyst- og strandfodring oplyser Kystinspektoratet, at anvendelsen af oprensningsmateriale til strandfodring er begrænset. Kystinspektoratet indvinder selv 2½-3 mio. m3 sand årligt til dette formål. Årsagerne til at de ikke anvender oprenset materiale i større omfang er, dels at det ofte er for finkornet, dels at transportafstandene er for store til, at det økonomisk kan betale sig.

4.4 Nyttiggørelse til havs

4.4.1 Kystfodring

Kystinspektoratet oplyser, at anvendelse af materiale oprenset fra indsejlinger og sejlrender hyppigt bliver anvendt til kystbeskyttelse (forbipassage/by-pass), ikke mindst af de mindre havne.

Anvendelse af materiale, der tidligere ville have været klappet, til kystbeskyttelse er tiltaget op igennem 90’erne.

Også de ændrede regelsæt på området i den nye kystbeskyttelseslov har medvirket til at fremme nyttiggørelsen af oprensningsmateriale til kystbeskyttelse.

Kystinspektoratet stiller krav om at materialet deponeres så tæt ved land som muligt (få meters vanddybde), og fordeles langs kysten for at opnå den størst mulige erosionsdæmpende effekt.