Evaluering af miljøvejledninger til offentlige indkøbere

Indledning

Miljøstyrelsen har i en årrække udgivet en serie af vejledninger rettet primært mod offentlige indkøbere, der giver information og rådgiver om miljøforhold ved indkøb af en række artikler, for eksempel computere og kontorartikler.

Vejledningerne kan både anvendes af decentrale indkøbere, det vil sige indkøbere der ikke har indkøbsfunktionen som deres hovedbeskæftigelse, og centrale indkøbere der udelukkende er beskæftiget med indkøb.

Muligheden for at henvende sig til målgrupper, der har ganske forskellige forudsætninger for og ønsker til at anvende materialet sker ved, at materialet indeholder flere niveauer. I den lette ende af skalaen indeholder materialet "den lette vej" og indeholder - i den svære ende af skalaen - baggrundsinformation, der er meget grundigt og detaljeret.

Advice Analyse A/S har i perioden september 2000 til januar 2001 evalueret miljøvejledningerne.

Miljøstyrelsen har været opdragsgiver på opgaven, som er blevet udført med I&A Research A/S som underleverandør i forbindelse med de kvantitative interview, der er blevet foretaget.

Evalueringen har omfattet en indledende desk analyse af vejledningerne, der blev efterfulgt af tre læserworkshops med nuværende modtagere af materialet samt private indkøbere, der ikke modtager materialet men potentielt kunne være en relevant målgruppe.

Fremgangsmåden har været, at de indledende faser - det vil sige desk analyse og workshops - har formuleret og underbygget de hypoteser, der er blevet testet i den kvantitative analyse. Workshoppene er eksplicit omtalt i rapporten, mens desk analysen primært fungerer som baggrundsinformation og vil blive inddraget i rapporten, hvor det er relevant.

Rapporten indledes af en række sammenfattende konklusioner og fremadrettede anbefalinger. Kapitel 1 beskriver de metodiske aspekter, inden kapitel 2 indeholder en beskrivelse af de kvalitative faser i form af desk research og læserworkshops, der gik forud for den kvantitative undersøgelse. Herefter beskriver kapitel 3 den overordnede tilfredshed med vejledningerne og kapitel 4 ser på den oplevede relevans af dem.

Kapitlerne 5, 6 og 7 behandler de enkelte dele af bedømmelsen af vejledningerne i form af tekst, layout og baggrundsinformation, mens kapitel 8 analyserer holdningen til brugen af alternative medier til at distribuere vejledningerne. Kapitel 9 ser i detaljer på bortfaldet i undersøgelsen for herigennem at finde frem til, om der er ting i vejledningerne, der kan forklare det store bortfald. Endelig er det spørgeskema, der er anvendt i undersøgelsen, vedlagt som bilag til rapporten.