| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af miljøvejledninger til offentlige indkøbere
Miljøvejledningerne består af en række niveauer, som betyder at de i princippet kan
anvendes af mange typer indkøbere og i mange situationer. Afhængig af eksisterende
kendskab hos indkøberen, ambitionsniveau og indkøbets størrelse mv. kan indkøberen
således vælge kun at læse "Den nemme vej", der er en kort introduktion med de
vigtigste gode råd, større dele af vejledningen eller hele vejledningen og den meget
udførlige baggrundsinformation, der medfølger.
Evalueringen har involveret desk research, læserworkshops og en kvantitativ
undersøgelse, der blev foretaget pr. telefon. I alt er der indhentet 234 interview, der
er udvalgt så både indkøberens forvaltningsniveau (stat, amt og kommune) og
indkøbsstatus (decentral eller central indkøber, jf. kapitel 1) er dækket af
interviewene.
Når læserne bliver bedt om at bedømme vejledningerne er resultatet en pæn
bedømmelse.
Der er hverken tale om en meget dårlig eller meget god bedømmelse men en, der ligger
i den pæne ende af middel.
Dette mønster går igen fra de tre læserworkshops, hvor der var tilslutning til ideen
om miljøvejledninger, mens den konkrete udformning af dem haltede en række steder.
 | Lidt mere end halvdelen af de indkøberne, der har svaret, anvender højst
vejledningerne et par gange om året, men mange (en fjerdedel) anvender dem mindst en gang
om måneden. Denne konklusion understøtter de udsagn om begrænset vejledning, der blev
fremført i læserworkshoppene |
 | Gruppen af læsere udgør under halvdelen af den samlede gruppe af modtagere. En meget
stor del af de indkøbere, der er modtagere af vejledningerne, anvender dem reelt ikke -
og kunne ikke erindre dem, når de blev spurgt i forbindelse med de kvantitative
interview. |
 | Det er især når det gælder troværdighed og evnen til at give nøgterne, korrekte
informationer at vejledningerne klarer sig godt. Selv om der i læserworkshoppene fremkom
kritiske røster omkring korrektheden af nogle af rådene viser resultaterne fra den
kvantitative undersøgelse, at læserne over en bred kam har stor tillid til
vejledningerne. |
 | Når det gælder tekstens udformning (det vil sige den tekstmæssige formidling af
indholdet) er man mere kritiske. Man er blandt læserne forholdsvis enige om, at teksten
kunne være bedre når det gælder overskuelighed og at sætte fokus på det væsentlige. |
 | Layoutet virker seriøst, men til gengæld indbyder det ikke til læsning, virker
uoverskueligt og mangler illustrationer. |
 | Centrale indkøbere er de flittigste brugere af vejledningerne, |
 | De hyppigste brugere findes i kommunerne |
 | Det er især, når der skal bestilles nye varer, vejledningerne tages i brug. Centrale
indkøbere bruger dem også, når de har mistanke om miljøproblemer ved en vare.
Sidstnævnte er i påfaldende lille grad tilfældet for decentrale indkøbere |
 | Vejledningerne lægger op til, at de kan læses på flere niveauer, hvilket anerkendes
af de fleste læsere. Desværre giver muligheden for niveaudelt læsning sig ikke udslag i
en mere positiv vurdering af relevansen af vejledningerne og kun en svagt mere positiv
generel bedømmelse |
 | Det er en mindre kreds af indkøbere, der anvender baggrundsinformationen. Denne gruppe
består i overvejende grad af centrale indkøbere og hyppige læsere af vejledningerne. |
 | Vejledningerne er i praksis mere rettet mod centrale indkøbere - der har indkøb som
hovedbeskæftigelse og som må formodes at have en bredere viden på området - end
decentrale indkøbere, der nok står for en stor del af de samlede indkøb men altså i
høj grad køber ind uden den rådgivning, vejledningerne giver. |
 | For at højne anvendelsen hos især decentrale indkøbere skal man formentlig se på
"læseøkonomien" i vejledningerne. Resultaterne peger i vidt omfang på, at
vejledningerne ikke giver valuta for den indsats, det kræver at læse dem - og at det
især er decentrale indkøbere, der finder bytteforholdet for dårligt. |
Det er centralt, at "læseøkonomien" i vejledningerne bliver hævet. Især
for de decentrale indkøberes vedkommende er det et uomgængeligt kriterium, hvis
vejledningerne skal opnå en mere positiv bedømmelse og anvendelsen af dem skal øges.
For at forbedre læseøkonomien skal man gå drastisk til værks. En mindre, kosmetisk
ændring vil ikke være nok, og i så fald vil vejledningerne fortsætte med at være en
udmærket men ressourcekrævende løsning for en forholdsvis lille gruppe indkøbere.
Konkret mener vi, man skal fokusere på følgende punkter:
 | Den niveaudelte læsning skal gøres mere niveaudelt. Der skal med andre ord være
større forskel på form og indhold på de forskellige niveauer |
 | Teksten skal gøre mere for at fænge læseren. Gentagelser og unødvendigheder skal for
enhver pris undgås. Læseren skal i endnu højere grad end nu i centrum, hvilket
sandsynligvis betyder at man bliver nødt til give teksten en lidt mere appellerende
fremtræden i den lette del af vejledningerne. |
 | Vi anbefaler, at layoutet ændres radikalt, især i de dele af vejledningen der skal
give hurtig information for dem, der ikke har lyst til at læse så meget. |
 | Layoutet skal i langt højere grad understøtte den niveaudelte læsning og give appetit
på at læse vejledningen. Det indebærer blandt andet, at der anvendes flere
illustrationer og at man generelt anvender langt flere af de grafiske virkemidler, der med
succes anvendes over for de almindelige borgere. |
 | Man bør kraftigt overveje andre muligheder for at distribuere vejledningerne. En del af
modtagerne er reelt ikke interesseret i vejledningerne, og disse ressourcer er derfor
bedre anvendt andetsteds. |
 | Vi vurderer, at der er et oplagt potentiale hos gruppen af (centrale) private
indkøbere, og at de decentrale private indkøbere vil være relevante som modtagere hvis
de nuværende problemer med vejledningerne løses. I læserworkshoppene var de private
indkøbere mindst lige interesserede og engagerede som deres offentlige kolleger, og det
virker oplagt at udnytte denne interesse til at fremme de grønne indkøb i den private
sektor. Der er allerede en del private virksomheder, der har formuleret en grøn
indkøbspolitik, og ved at gå i samarbejde med en indkøbsorganisation der
allerede har vist sig interesseret kan man skubbe på disse initiativer ved at give
den nødvendige information om indkøb. |
 | Baggrundsinformationen bør overvejes nøje. En radikal konsekvens af ovenstående
konklusioner vil være at ophøre med at udgive den, da den må vurderes til at være
relativt ressourcekrævende at fremstille og kun vanskeligt vil kunne nå ud til en bred
målgruppe. En mindre radikal løsning vil være at redesigne den på samme måde som
vejledningerne og lade den udkomme på Internet. |
Det er for tidligt at give et endeligt bud på, hvordan miljøvejledningerne vil skulle
se ud i fremtiden. Blandt andet fordi, der vil skulle træffes ressourcemæssige og til
dels politiske valg. Hvem vil man henvende sig til? Og hvor mange ressourcer vil man bruge
på det?
I skitseform kan man dog forestille sig, at vejledningerne i fremtiden vil komme i
følgende form:
 | "Den nemme vej" gøres til en selvstændig publikation, der i tekst og indhold
opbygges så den giver nogle få, gode råd på en let og overskuelig måde. I stil med de
materialer, der udarbejdes til almindelige borgere. Denne del udkommer på print og
markedsføres og distribueres bredt. |
 | Den øvrige del af vejledningen redesignes og gøres mere overskuelig og læsbar. Den
kunne i princippet kun udkomme på Internettet (fx i pdf-format, der er printvenligt); dog
er der mulighed for at levere (pænt) udskrevede eksemplarer ved at henvende sig til
Miljøstyrelsen, Miljøbutikken etc. |
 | Baggrundsinformationen gøres mere læsbar og udkommer i princippet kun på Internettet
(som pdf-fil). Igen skal der dog være mulighed for at rekvirere et udskrevet eksemplar. I
forhold til den nuværende udgave kan man forestille sig en reduceret udgave af
baggrundsinformationen |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |