| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Arealanvendelse til transportformål i Danmark
Havne
- De enkelte havne er i besiddelse af arealdata, og en oplagt metode vil være at samle og
homogenisere denne information.
- I Landshavneplanen 1982-83 (en sektorplan for de danske trafikhavne, udgivet af
Ministeriet for Offentlige Arbejder) findes oplysninger om 49 havnes landareal. Disse
havnes samlede areal udgør 2539,64 ha. Dette areal må formodes i mange tilfælde at
omfatte alt, herunder lystbådehavnearealer og arealer, som anvendes til andet end
havneformål, og er derfor højt sat i forhold til, hvad der kan karakteriseres som
arealer til transportformål. Der er desuden stor sandsynlighed for, at havnene har
opgjort arealet på forskellig vis.
- Statshavneadministrationen i Frederikshavn og Esbjerg er i besiddelse af digitale kort
over statshavnene. Disse data er af høj kvalitet og forefindes i GIS og/eller CAD
formater. Data er desuden mere homogene, da der har været færre institutioner
involveret, men til gengæld dækker den kun en beskeden antalsmæssig del af de danske
havne.
- Et mere ensartet resultat vil kunne opnås ved brug af matrikelkort og/eller
digitalisering af havnene på baggrund af ortofotos. Kort fra Den Danske Havnelods og
Havnelovsudvalgets betænkning vil eventuelt kunne bruges som referencegrundlag i
forbindelse med en nærmere afgrænsning af havnearealet. Denne proces vil dog være
ressourcekrævende pr. areal, men det forekommer realistisk for fx de 86 trafikhavne.
De 49 havne, hvor arealet fremgår af Landshavneplanen 1982-83 har en
gennemsnitsstørrelse på 52 ha. Men der er stor spredning fra Københavns 513 ha til
Haderslevs 0,9 ha. Antages det, at disse havne er repræsentative for de 86 trafikhavne
(offentlige + private), der ifølge Trafikministeriet findes i 1998, får man et samlet
areal på 86 * 52 ha = 44,7 km2.
De relativt få havne der findes data på, er i overensstemmelse med antagelsen om, at
52 ha er en passende gennemsnitsstørrelse.
Historisk udvikling
Der findes ingen landsdækkende kilder til beskrivelse af den historiske arealudvikling
på havneområdet. Det må dog være muligt, om end ressourcekrævende, at bestemme,
hvornår hver enkelt havn er anlagt. På den måde kan man lave en tidsmæssig oversigt
over arealudviklingen. Der er dog risiko for, at man overser evt. nedlagte havne.
En egentlig og mere præcis opgørelse af de danske havnearealer involverer, at man
tager stilling til, hvad der præcist hører med til havnen, og hvad der bør henregnes
til anden anvendelse. Det forekommer rimeligt at fraregne de vanddækkede arealer, og der
er således tale om at afgrænse, hvor langt ind i land havnens områder strækker sig. Et
rimeligt bud herpå kunne evt. findes vha. matrikelkortet sammenholdt med ejendoms- og
arealopgørelser for den enkelte havn. Dette svarer til den ene af metoderne beskrevet
ovenfor i afsnittet om bestemmelsesmuligheder.
Der vil desuden kunne inddrages overvejelser om, hvilke af havnene det overhovedet er
rimeligt at medtage. I denne undersøgelse er ikke medtaget rene lystbådehavne og rent
militære havne. De rent militære må dog anses for værende af marginal betydning for
det samlede areal.
Det har ikke været muligt at finde bud på samlede arealer for danske havne.
Statshavnene har arealerne for deres havne, og disse er sammenlignelige med arealtallene i
Landshavneplanen og vurderes ikke at være væsentligt afvigende med de præsenterede
værdier.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|