| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Arealanvendelse til transportformål i Danmark
Parkeringspladser
- Kommunernes tekniske forvaltninger ved, hvor mange (offentlige) parkeringspladser der er
i kommunen. Der vil dog formentlig være væsentlig forskel fra kommune til kommune på, i
hvor høj grad og hvordan parkeringsarealer er opmålt og registreret.
- De fleste kommuner arbejder med et minimumsmål for antal parkeringspladser i
forbindelse med nybyggeri. Eksempelvis i Københavns Amt regner man med 1 parkeringsplads
pr. 50 m2 kontorareal, og 1 parkeringsplads pr. 25 m2 butiksareal.
Hvorvidt et sådant nøgletal vil være identisk med det faktiske antal af
parkeringspladser er højst usikkert.
- Endnu en mulighed kunne være at anvende ortofotos, hvor det er muligt at identificere
parkeringsarealer. For et landsdækkende resultat vil det dog være forbundet med et stort
tidsforbrug at anvende denne fremgangsmåde.
I mangel af en overordnet metode er arealerne forsøgt opgjort i to afdelinger, for
derefter at lægge disse sammen. Denne metode er problematisk, fordi man risikerer, at den
samme parkeringsplads bliver talt med to gange.
De to tal, som lægges sammen, er hhv. parkeringspladser i forbindelse med erhverv og
offentligt anlagte parkeringspladser. For begge kategorier er anvendt tal for Vejle
kommune, som så ekstrapoleres til hele landet.
Denne metode betragtes som meget usikker.
Parkeringspladser i forbindelse med kontor og service i Vejle
De fleste kommuner arbejder med en norm for antal af parkeringspladser i tilknytning
til fx antal m2 kontorbyggeri. For mange kommuners vedkommende arbejder man med
et minimumsmål på 1 parkeringsplads pr. 50 m2 kontorareal. Det skal
bemærkes, at dette tal ikke nødvendigvis siger noget om det faktiske antal
parkeringspladser. I Vejle kommune blev der ifølge kommuneplanen i 1994 anvendt 913.000 m2
etageareal kontor- og serviceerhverv. Det antages, at der pr. 50 m2 vil være 1
parkeringsplads (2x5 m), og da fås følgende tal:
Parkeringspladser i forbindelse med kontor og service i Vejle:
913.000/50= 18.260 parkeringspladser = 182.600 m2
Kommunale parkeringspladser i Vejle
I Vejle kommune er der ifølge Teknisk Forvaltning ca. 95.000 m2 offentligt
tilgængelige parkeringspladser i midtbyen. Dette svarer til 1,8 m2 offentligt
parkeringsareal pr. indbygger. Til sammenligning fås i København 2,8 m2
offentligt parkeringsareal pr. indbygger.
Parkeringspladser ejet af Vejle kommune:
95.000 m2
Samlet i Vejle
Lægges disse tal sammen, fås et meget groft skøn over det totale parkeringsareal i
Vejle. Der er naturligvis væsentlig risiko for, at parkeringspladser i tilknytning til
indkøbscentre etc. bliver talt med to gange, men der er så til gengæld kun anvendt tal
for offentlige parkeringspladser i midtbyen, hvorfor disse må antages at være
underestimerede. Til gengæld vil der være et ukendt - men formodentlig ikke ubetydeligt
- antal parkeringspladser i tilknytning til private virksomheder. Der findes ingen
umiddelbart lettilgængelige opgørelsesmetoder i forbindelse med de private virksomheders
parkeringsareal, hvorfor de følgende beregninger er højst spekulative. Det samlede
parkeringsareal for Vejle bliver med disse udregninger:
Parkeringspladser i alt i Vejle kommune:
182.600 + 95.000 = 277.600 m2
Hele landet
Forsøges denne værdi ekstrapoleret til hele landet, må man definere, hvor stor en
del af landet Vejle kommune udgør. Der vil her blive regnet i forhold til
befolkningstallet, hvor Vejle kommune repræsenterer 53261:5251027 = 1,01%
Parkeringspladser i alt i Danmark:
277.600 m2 / 1.01% = 27,4 km2
Det har ikke været muligt at belyse den historiske udvikling i Danmarks
parkeringsarealer.
Afgrænsningen kommer især til at vedrøre hvilke parkeringsarealer, det er relevant
at medtage. Der er en generel afgrænsning i denne undersøgelse, om kun at medtage
offentligt tilgængelige arealer. Dette gælder naturligvis også parkering, men der er
grænsetilfælde som fx parkerings arealer ved virksomheder, hvor parkeringen er
forbeholdt firmaets ansatte og/eller kunder. Denne undersøgelse omfatter disse
parkeringsarealer, selv om det er diskutabelt, om de opfylder kravet om offentlig
tilgængelighed.
Det har været foreslået at gange antallet af indregistrerede biler med et
gennemsnitsareal. Dette bliver skønsmæssigt
1,8 mio. personbiler * 10 m2 = 18 km2
350.000 lastbiler/busser * 30 m2 = 10,5 km2
I alt: 28,5 km2
Dette er tæt på resultatet ovenfor, men det tages ikke til indtægt for andet, end at
det måske er den rigtige størrelsesorden.
Københavns kommune oplyser, at man i 1998 havde 139.752 parkeringspladser (til
rådighed i dagtimerne). Regner man med, at én parkeringsplads fylder 2x5 m, får man et
parkeringsareal på: 10 x 139.752 = 1,4 km2. Med Københavns ca. 9% af
befolkningen peger det på en landsværdi på omkring 15,5 km2
Om dette afspejler, at København har et lavt gennemsnitligt antal parkeringspladser
pr. indbygger, eller om de forrige værdier er for oppustede, er ikke muligt at afgøre.
I forbindelse med tillæg til regionplan er der lavet en rundspørge i alle kommuner i
Københavns Amt angående antallet af parkeringspladser i kommunernes centerområder
I 1997 er der udgivet en Butikscenterhåndbog, hvori der skulle indgå en opgørelse
over, hvor mange parkeringspladser de større indkøbscentre i Danmark råder over.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|