| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Lokale miljø, energi- og naturvejledere
Bilag 6: Vilvordeseminar den
7. august
HOVEDKONKLUSIONER OG REFERAT af
SEMINAR OM TVÆRGÅENDE EVALUERING AF LOKALE VEJLEDERORDNINGER, AFHOLDT DEN 7. AUGUST
PÅ VILVORDE KURSUSCENTER
Hovedkonklusioner:
Nedenstående konklusioner har ikke været fremlagt på seminaret, og udgør således
referentens egen opsamling.
- De fem ordninger har alle vist en berettigelse. De udviser alle en indsats i
overensstemmelse med den enkelte ordnings formål, som er bakket op af positive
brugervurderinger. Samlet dækker ordningerne en bred faglig indsats og en stor,
forskelligartet målgruppe.
- Vejlederordningerne kan ikke tage det som en selvfølge, at de automatisk videreføres.
- Der synes blandt vejlederne at være forskellige holdninger til, om det fælles fokus,
som der gennem evalueringens tilrettelæggelse er lagt på de fem ordninger, også i alle
tilfælde er relevant, både set på ordningsniveau og på vejlederniveau. F.eks. er også
andre samarbejdsparter naturlige at forholde sig til.
- I store dele af vejlederkredsen er der skabt en erkendelse af, at der på eet eller
flere planer skal ske ændringer, og at bl.a. et øget samarbejde kan være vejen frem.
- Der er på det mere praktiske plan flere bud på, hvorledes samarbejdet skal
intensiveres, dog er der enighed om at der kan sættes ind på det såvel det
målsættende, strategiske som det operationelle niveau. Eksempelvis i form af henholdsvis
fælles mål & strategier, samordning/koordinering af støttefunktioner og fælles
(lokalt) projektarbejde.
- Alt i alt konstateres en stor opbakning til at prøve nye veje af i fællesskab, og der
er overvejende tilslutning til synspunktet om, at denne proces skal igangsættes snarest,
ikke mindst set i lyset af regeringens nye nationale strategi for bæredygtig udvikling.
:
1. |
Konsulent Henrik Kærgaard, NIRAS, bød deltagerne
velkommen og pointerede, at resultaterne af dagens seminararbejde både kunne betragtes
som en midtvejsstatus på selve evalueringen og som et konstruktivt indspil til de
fremadrettede vurderinger og perspektiver.
|
2. |
Formand for Folketingets Miljø- og planlægningsudvalg,
Jørn Jespersen, påpegede i sit indlæg tre forhold af afgørende betydning for
arbejdet med bæredygtighed:
|
a. |
At vi kollektivt ændrer livsstil, da den
nuværende livsstil til stadighed underminerer de løbende forbedringer på
miljøområdet. Også selv om en sådan ændring er et følsomt punkt for de fleste
mennesker! |
b. |
At vi eksempelvis via det private og offentlige
forbrug gør mere for at bringe markedskræfterne i spil til fordel for mere
miljøvenlige varer m.v. |
c. |
At demokratiet styrkes, idet en folkelig opbakning er et
kardinalpunkt for, at miljøpolitikken lykkes. |
Jørn Jespersen udfordrede samtidig vejlederordningerne for måske at være for
"pæne" i deres iscenesættelse af vejledningsindsatsen samt uden kvalificerede
bud på, hvor de fremtidige udfordringer på miljø- og bæredygtighedsområdet ligger.
Ikke forstået således, at de leverede vejledningsarbejder i dag ikke er OK, men
at tiden nu er inde til, at vejledningsarbejdet revideres.
Dette skal bl.a. ses i lyset af det store behov, der er for at omsætte regeringens
mange pæne ord om "Det Bæredygtige Danmark", jf. den nye nationale
strategiplan, til konkret handling. Her har vejlederordningerne en opgave at tage fat i.
F.eks. vil det være relevant at lave bedre feedback mellem vejlederniveauet og
beslutningstagerne. Kan vejlederne omvendt også i højere grad være med til at formidle
de centrale miljøbudskaber til befolkningen, vil en del være opnået.
Jørn Jespersen gav imidlertid også et vink med en vognstang: Revideres
vejledningsarbejdet ikke, vil der nok være mange politikere, som vil få svært ved
fortsat at bevilge offentlige midler på ordningerne.
På baggrund af Jørn Jespersens oplæg udspandt der sig en livlig debat, der i høj
grad gik på temaer som:
- |
Vejlederne må mere aktivt på banen i miljødiskussionerne
individuelt som kollektivt. |
- |
Konfliktstoffet i miljødebatten og "de svære
udfordringer" må ikke bortvælges, bare fordi det er svært stof. |
- |
Det er vigtigt, at vejlederne ikke soler sig i gårsdagens
succes, men medvirker til at stille gode, frække spørgsmål og skabe rammerne for
samfundsmæssige eksperimenter, som udfordrer hverdagstænkningen. |
- |
Vejlederne må medvirke til at bringe
"handlingsviden" og gode, miljørigtige/økologiske eksperimenter frem som
drivkraft for samfundsudviklingen. |
3. Sekretariatschef Niels Thygesen, Det Grønne Sekretariat, redegjorde herefter
kort for evalueringens baggrund, afgrænsning, formål og tilrettelæggelse mv.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2001, blev der - som led i drøftelsen af bl.a.
Grøn Guide-ordningens forlængelse - afsat 1 mio. kr. til at skabe et større,
tværgående overblik over behov og muligheder for lokal vejledning inden for miljø,
energi, natur og byøkologi.
Efter årsskiftet gik Det Grønne Sekretariat i gang med at konkretisere opgaven og
etablere den fælles følgegruppe og der blev udvalgt 5 vejlederordninger, som skulle
være omfattet af evalueringen: Grønne Guider, Lokal agenda 21 koordinatorer i
kommunerne, Naturvejlederordningen, Energi- og miljøkontorerne samt de grønne centre.
4. Konsulent Thorkil Neergaard, NIRAS, udredte herefter nogle af evalueringens
foreløbige konklusioner. En vigtig konklusion er, at vejlederordningerne ser ud til at
fungere udmærket vurderet, både fra bruger- og vejlederside. Endvidere findes en ret god
arbejdsdeling, således at alt i alt dækkes både mange emner og mange målgrupper.
Som oplæg til gruppearbejdet opridsede Thorkil Neergaard herefter nogle
pejlepunkter for den fremtidige videreudvikling af området. Bl.a. slog han til lyd for,
at "lokal vejledning" potentielt kan være en betydende fremtidig løftestang
for et bæredygtigt Danmark, og at ordningerne kan have en opgave i at komme med nogle
gerne fælles bud på en mere offensiv strategi på området.
5. Sidste oplægsholder var chefkonsulent Ulrick Moos, DTI, som lidt
provokatorisk indledte med at konstatere, at med de mange penge, der i dag ofres
på området, må man vel også kunne forvente en hel del resultater!
Ulrick Moos pegede på et nærliggende alternativ til revision af og/eller øget
samkøring/ samarbejde mellem ordningerne: en større kommunal overtagelse af
forpligtelserne i forhold til bæredygtighed og lokal Agenda 21. Kommunerne er allerede
måske langsomt, men dog sikkert ved at få fart på aktiviteterne samt
begreb om, hvordan de nye arbejdsmetoder osv. håndteres. Ulrick Moos efterlyste for
ordningernes vedkommende et klart svar på spørgsmålet om, hvad det er, ordningerne kan,
som kommunerne ikke kan?
En anden udfordring består i at brede problemstillingerne ud og tænke mere på tværs
af sektorerne samt at få mere fat i de unge årgange. Her skal simpelthen tænkes nyt.
I den efterfølgende debat blev det bl.a. slået fast:
- |
at kommunerne allerede er ansvarlige for flere af
vejlederordningernes drift, f.eks. inden for naturvejledningen og lokal agenda 21 |
- |
at ordningerne som sådanne har en selvstændig mission som
dem, der skubber nye ting i gang, hvorefter kommunerne kan tage over. |
- |
at der er to væsentlige roller, som ikke vil kunne
håndteres af de tekniske forvaltninger. Rollen som borgernes advokat og rollen som 3.
part, der fungerer som mægler eller faciliterer en proces. |
- |
at mange ordninger i dag fungerer godt, men at man meget
hurtigt kan bryde nogle gode funktioner ned, som det har taget år at
opbygge. |
- |
at mange vejleder-initierede aktiviteter faktisk ikke vil
eller kan blive dækket af kommunen. |
- |
at det ikke kun er vejlederne, som har et ansvar for at
"få flere boller på suppen", men at også politikerne har et ansvar, f.eks.
med at omsætte de fine ord om bæredygtighed til politisk handling. |
|
6. |
Eftermiddagens gruppearbejder, der tog udgangspunkt i
fire forud tilrettelagte temaer, førte til følgende
kommentarer/konklusioner/anbefalinger fra grupperne i det efterfølgende plenum: |
Gruppe A: Hvordan opnår vejlederne mere?
Bodil Nissen, AG21 koordinator, Rødovre kommune
- |
Der skal skabes rum for fleksibilitet, derfor har
vejlederordningerne en særlig rolle at spille lokalt. Der findes ikke nogen
patentløsning på bæredygtighed. |
- |
Viden. Mere viden bør kunne deles/findes i fællesskab
(centralt, eksempelvis som Energioplysningen). |
- |
Lokalt. Værdidebat; eksperimenter er nødvendige.
Diskussionerne skal forankres
lokalt. |
- |
Kvalificering og professionalisering. Efteruddannelse er ofte
nødvendig. |
- |
Øget dialog mellem ordningerne/vejlederne. Bedre
koordinering og flere fælles projekter. |
Diskuteret i gruppen blev i øvrigt følgende centrale emner:
- |
Vi må forholde os professionelt til, hvordan vi formidler et
budskab. Den store opgave er at komme igennem overfor den "sorte gruppe". |
- |
Skal vi som vejledere gå videre med vejledning overfor dem
vi allerede er i kontakt med hvor dybt når vi? Hvad med de andre bredden.
Hvordan får vi fat i dem? Der må prioriteres mellem dybden eller bredden. |
- |
Mange vejledere har en bred målgruppe. Erfaring viser, at
det er for upræcis en målgruppe. Der kommer bedre resultater ved at arbejde mere
målgruppe-specifikt og udviklingsorienteret. Der er brug for flere eksperimenter
at turde tage springet ud i noget nyt. |
- |
Vi har brug for, at fagfolk legitimerer vores indsats og
siger god for vores måde at gribe tingene an på for at trænge igennem hos nye
målgrupper. |
- |
Som vejleder har vi to roller faglig konkret viden og
rådgivning/værdiformidling. Vi bør opsamle faglig viden i "regionale
centre/kontorer" så ikke alle vejledere skal bruge ressourcer på at følge med i
den nyeste viden, men i stedet kan henvise. Det giver mere tid til den målrettede kontakt
til borgerne. |
- |
Vi har brug for at styrke dialogen mellem ordningerne.
Mulighed for inspiration i hverdagen, større insigt i fælles mål og større spredning
af de gode eksempler. Stor lokal variation - farligt at tænke i faste modeller på
landsplan. Fleksibilitet er et nøgleord. Vigtigt at vejlederne er kvalificerede til at se
de lokale muligheder og handle projektorienteret og strategisk. |
Gruppe B: Er vejlederordningerne skruet hensigtsmæssigt sammen?
Henrik Boisen, GG, Århus.
Udgangspunktet er, at hver ordning har sin egen identitet og behov/ønske for et
tættere samarbejde!
Anbefalinger:
a) |
- |
Fælles mål. Få defineret det fælles mål for
vejlederarbejdet i Danmark, hvoraf delmålene for hver enkelt ordning fremgår.
Diskussion/formidling heraf. Dette vurderes at være vigtigt for at motivere vejlederne
til at gå ind i arbejdet. |
- |
Synlighed bør være et vigtigt element i en
overlevelsesstrategi. |
b) |
- |
Uddannelse. Hver ordning har (bør have) på kort sigt egen
obligatorisk grunduddannelse, idet en sådan både giver specifikke kompetencer og
udvikler vejledertypens identitet. Uddannelsesaktiviteter er gode til at fremme
netværksdannelse. |
- |
Iværksættelse af forsøg / udvikling af fælles
uddannelsesdel. (landsdækkende eller regional). |
c) |
- |
Regionale netværk. Kan tænkes etableret som centre m/u
fysiske rammer, baseret på et ønske om fælles synlighed / markedsføring regionalt.
F.eks. gennem en IT-portal |
- |
Kolleger i det daglige. |
- |
Fælles orienterings-/erfa-møder |
- |
Arbejde med arbejdsgiverrelationerne |
d) |
- |
Finansiering. Hvis det fælles mål formuleres i samklang med
regeringens mål, er der sandsynligvis øget chance for at opnå bevillinger. |
Diskuteret i gruppen blev i øvrigt følgende centrale emner:
Regionalt skal der samarbejdes med andre end repræsentanter for de 5 udvalgte
vejlederordninger. På NVL området f.eks. de kommende kulturformidlere og
turismeformidlere. Man skal være opmærksom på de øvre smertegrænser for fysiske
netværkssamarbejder samt være opmærksom på at få defineret indholdet i samarbejdet
tilstrækkeligt klart.
Det Grønne Hus i Køge er et eksempel på, at kommunen har etableret gode vide rammer,
som de lokale vejledere m.fl. mere eller mindre frivilligt tvinges ind i. Dette er også
en håndfast måde at fremme lokal koordinering og samarbejde på.
Det er væsentligt at vejlederne har en tilstrækkelig klar selvforståelse. NVL
fokuserer herpå indadtil på korpsånd mv. GG fokuserer på den vinkel der handler om, at
omverdenen får et bedre og klarere kendskab til hvad GG er.
Argumenter for fælles (efter)uddannelse:
 | politikerne forventer noget lignende |
 | nu udvides ordningerne ikke mere, og der er derfor brug for at uddanne færre alt i alt,
hvilket kan være et argument for at slå dele sammen. |
 | De fælles flader ordningerne imellem mht. emner, målgrupper og metoder |
 | Alle ordninger har behov for professionalisering, men det er en hæmsko, at der ikke
findes en "åben" dvs. statsbetalt model for alle. |
Gruppe C: Hvordan forbedres rammerne om vejledernes arbejde?
Bente Hessellund Andersen, GG Næstved
Rammebetingelser:
- En mere offensiv strategi skal ses i lyset af den nationale strategi. Har
politikerne agt, som de har magt?
- Mål: Permanent statslig finansiering på tværs af ministerier.
- Øget fleksibilitet.
- Lokal vejledning som element i strategi for bæredygtighed
- Større synlighed f.eks. gennem en fælles portal á la www.greenguides.dk
Støttefunktioner:
- IT: etablering af fælles internt netværk
- Uddannelse: fælles, men også behov for individuel identitetsskabelse
- Regionale netværk bør styrkes
Diskuteret i gruppen blev i øvrigt følgende centrale emner:
 | Betingelserne for at lave en god lokal rådgivning er for dårlige. Ressourcerne rækker
slet ikke i dag. |
 | Der er mange grunde til at videreudvikle ordningerne også fælles, men ikke for at samkøre,
idet behovet for diversitet i vejledningsarbejdet er stort. Udfordringen består på den
ene side i at udnytte, at ordningerne er forskellige, og på den anden side at sætte
nogle fælles mål. |
 | På uddannelsesområdet vi vil fremover opleve, at få vejledere skal nyuddannes. Derfor
kan mange støtte ideen om en fælles basisuddannelse, men der skal også være plads til
identitetsskabende uddannelsesaktiviteter. |
Der er et stort potentiale i at få fat i den uge generation (15-30 år), men hvor
mange af ordningerne tager denne udfordring alvorligt?
 | Vejledernes foreninger kan overveje en mere kraftig profil for at styrke det kritiske
interne samspil i de enkelte ordninger og hermed øge udviklingsdynamikken |
 | Det er vigtigt at huske, at IT er et redskab. Vi skal passe på ikke at fokusere på at
lave systemer, som ikke understøtter de langsigtede strategier og behov. Men vi kan
sætte projekter i gang som understøttes af IT. |
 | Finansieringen er ikke kun et problem for de "rigtige" ordninger, men også
for kommunernes agenda 21 medarbejdere (små eller ingen budgetter!) Det smitter konkret
af, når kommunerne også skal medfinansiere f.eks. en grøn guide. |
 | I fremtiden vil det være væsentligt at få undervisningssektoren mere med ind i
miljøarbejdet. Det er for dårligt, at vi efter så mange år med formidling stort set
ikke har denne sektor på banen. |
 | Der må generelt arbejdes på at sikre nogle rimeligt permanente basisbevillinger, så
ordningerne har en fast platform at bygge og videreudbygge sig på. |
Gruppe D:
Søren Kruse, Danmarks Pædagogiske Universitet
 | Vi må have et "Jespersen-udvalg" ! (så vi kan få klargjort målet med
arbejdet og præciseret den enkelte ordnings rolle) |
 | Det ideelle vs. det realpolitiske/realistiske må vurderes.
Hvordan hænger de politiske miljømål sammen med ordningernes mål og virkemidler? Gabet
mellem national strategi og den konkrete lokale vejledning og forankring skal bindes
sammen |
 | Igangsæt en proces, der kan etablere fælles og individuelle mål og strategier omkring
ordningerne. |
 | Hvad er det, lokal vejledning kan? Det skal tydeliggøres overfor nationale politikere
og på lokalt niveau |
Diskuteret i gruppen blev i øvrigt følgende centrale emner:
 | Brugerne står med ønsket om en bred service - er det noget ordningerne hver for sig
eller samlet kan leverer? I dag er det praksis at anvise til hinanden, hvis opgaven falder
udenfor egne rammer |
 | Der er mulighed for at skabe samarbejde og synergi ordningerne i mellem. Det gælder
bl.a. indenfor uddannelse og IT |
 | Der skal investeres i en varig organisering, som kan give en eller anden form for
fælles brugerflade for ordningerne |
 | Samspillet mellem ordningerne kan styrkes via en fælles referenceramme. På den anden
side skal der ikke bruges for meget tid på ord - "aktionsforskning", der
prøver tingene af ligeså godt |
 | Lokalt er samspillet en proces, hvor f.eks. et grønt center tager nye ting op og
udvikler dem og videre formidler dem til kommunen |
 | Hvordan skal bæredygtigheden styres? Skal der være tale om folkeoplysning (fra stat
til borger) eller folkelig oplysning (som i højskoletraditionen) |
I den afsluttende debat blev det bl.a. understreget, at det er vanskeligt at
være en "fri spiller", og at én af vejene frem bl.a. er at professionalisere
den indsats og den særlige handlingsviden, som vejlederne som gruppe besidder.
Det blev endvidere understreget, at selv om der ikke findes patentløsninger, og selv
om der til tider er modvind og opleves "metaltræthed" vedrørende
miljøspørgsmålet, så er det stadig en vigtig opgave at holde fast i udfordringen om,
at vores livsstil m.v. nødvendigvis må ændres.
Der blev advaret om, at hver ny (tværgående) overbygning bør overvejes nøje.
Tingene vil blive mere komplekse og målet er jo at styrke ordningerne.
Der var bred enighed om, at "noget" må gøres, og at ordningerne selv vil
stå sig ved at komme på banen med nogle perspektivrige ideer og forslag til, hvordan
vejlederne som gruppe kan bidrage til denne proces.
På det mere politiske plan var der tillige bred enighed om, at et øget samarbejde på
uddannelses-, IT- og netværksområdet er væsentligt omend der var forskellige bud
på, hvorledes dette samarbejde konkret skal udformes.
8. Med tak for en aktiv og medlevende indsats rundedes seminaret af ved Henrik
Kærgaard og Niels Thygesen.
TVÆRGÅENDE EVALUERING AF EKSISTERENDE ORDNINGER MED LOKALE MILJØ-, ENERGI- OG
NATURVEJLEDERE
Program for seminar den 7. august 2001
9.00 |
Kaffe og te, frugt og vand |
9.10 |
Velkommen
Ved ordstyrer og mødeleder, chefkonsulent Henrik Kærgaard, NIRAS |
9.15 |
Et bæredygtigt Danmark en lokal udfordring!
Ved Jørn Jespersen, Formand for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg |
9.45 |
Korte spørgsmål |
10.00 |
Tilrettelæggelse, afgrænsning og organisering af den
tværgående evaluering
Ved Sekr.chef Niels Thygesen, Grønt Sekretariat |
10.15 |
Evalueringens "verdensbillede" samt foreløbige
resultater
Ved chefkonsulent Th. Neergaard, NIRAS |
10.30 |
Har de magt som de har agt?
Et provokatorisk indspark ved chefkonsulent Ulrick Moos, Teknologisk Institut |
11.00 |
Korte spørgsmål fra salen samt
Kommentarer fra evalueringens følgegruppe |
11.15 |
Introduktion til gruppearbejdet
Ved Henrik Kærgaard, NIRAS |
11.30 |
Gruppearbejdet påbegyndes.
Fast struktur:
- Introduktion til gruppens tema v. indlederen (10 minutter)
- Diskussion (1½ time)
- Sammenfatning og evt. konklusioner i gruppen, herunder udarbejdelse af en OH (20
minutter)
(Gruppearbejdet afbrydes af fælles frokost 12.30-13.30. Kaffe/te nydes bagefter i
gruppen) |
14.30 |
Plenum
Hver gruppe får ca. 10 minutter til at fremlægge overvejelser og eventuelle
konklusioner |
15.30 |
Opsamling
Ved Henrik Kærgaard, NIRAS |
15.50 |
Afsluttende bemærkninger
Ved Niels Thygesen, Grønt Sekretariat |
16.00 |
Slut og farvel |
Deltagerliste, Seminar vedr. den tværgående
evaluering af eksisterende ordninger med lokale miljø-, energi og naturvejleder, 7.
august 2001
Navn |
Titel |
Karin Langendorf |
Agenda 21 faggruppen, Hillerød Kommune |
Bjarne Rasmussen |
Agenda 21 koordinator, Storstrøms Amt |
Bodil Nissen |
Agenda 21 koordinator, Rødovre |
Arne Vinten |
Agenda 21 koordinator, Køge Kommune |
Povl Markussen |
Agenda Center Albertslund |
Lisbeth Störzer |
Balle Skov og Naturbørnehave |
Ragnhild Hove Hundebøll |
Byøkologisk Center |
Bente Hesselund Andersen |
De grønne guiders forening |
Lone Loklindt |
Den Grønne Fond |
Jacob Jensen |
Friluftsrådet |
Henrik Bossen |
Grøn guide |
Marianne Sylvest |
Grøn guide |
Ann Karlslund |
Grøn guide |
Kristine Pedersen |
Grøn Information |
Lise Bock |
Grøn Information |
Vibeke Lemvig |
Grøn Information |
Erik H. Jørgensen |
Københavns Miljø og Energikontor |
Mette Åskov Knudsen |
Naturvejlederudddannelsen |
Tove Stockmarr |
Naturvejlederforeningen |
Morten Hansen |
Naturvejlederforeningen |
Torben Bøgeskov |
Naturvejlederforeningen |
Søren W. Pedersen |
Naturvejlederuddannelsen |
Dorrit Hansen |
Naturvejlederordningen |
Lisbeth Berg |
Nordsjællands Miljø- og Energikontor |
Ejvin Beusen |
OVE |
Niels Viderø |
Rosenholm Miljøforening, Styregruppe for Grøn
guide |
Arne Bondo-Andersen |
Skov og Naturstyrelsen |
Torben Stæhr |
Skov og Naturstyrelsen |
Per Nørgaard |
Stevns Naturcenter |
Winnie Remtoft |
Teknisk Forvaltning, Gentofte Kommune |
Henrik Steen Knudsen |
Ærø Energi- og Miljøkontor |
Jeppe Læssøe |
Danmarks Pædagogiske Universitet |
Søren Kruse |
Danmarks Miljøundersøgelser |
Jørgen Jespersen |
Formand for Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg |
Ulrik Moos |
Teknologisk Institut |
Elise Pedersen |
Den Grønne Fond og følgegruppen for den
tværgående evaluering |
Frank Lambert |
KL og følgegruppen for den tværgående
evaluering |
Henning Enemark |
Friluftsrådet og følgegruppen for den
tværgående evaluering |
Lars Gudmand Pedersen |
Skov og Naturstyrelsen og følgegruppen for den
tværgående evaluering |
Jan Bünger |
Energistyrelsen og Følgegruppen for den
tværgående evaluering |
Niels Thygesen |
Det Grønne Sekretariat |
Lise Fogh Pedersen |
Det Grønne Sekretariat |
Henrik Kærgaard |
NIRAS |
Thorkild Neergaard |
NIRAS |
Jørgen Vium |
NIRAS |
Hanne Skovby |
NIRAS |
TVÆRGÅENDE EVALUERING AF EKSISTERENDE ORDNINGER MED LOKALE MILJØ-, ENERGI- OG
NATURVEJLEDERE
Temaer til drøftelse på seminaret den 7. august
Følgende temaer lægges til grund for gruppearbejdet på seminaret:
- Hvordan opnår vejlederen mere i samspillet med målgrupperne?
- Er vejledningsordningerne skruet hensigtsmæssigt sammen? kan samarbejdet
udvides?
- Hvordan forbedres rammerne om vejledernes arbejde?
- Bør ordningerne definere en fælles mission om "Det bæredygtige Danmark"?
og hvilke konsekvenser kan dette få i praksis?
Baggrund
Få mennesker i Danmark er i dag i tvivl om, at arbejdet med at skabe en mere
bæredygtig fremtid ikke overstås i en håndevending. Denne erkendelse kan ses som en
vigtig overordnet indikator på, at miljøarbejdet i Danmark de sidste 20-30 år har
båret frugt, selv om der stadig er lang vej hjem.
Hvor stort et bidrag den lokale vejledning har ydet i denne sammenhæng er umuligt at
gøre op. På den ene side synes jorden nu at være gødet for at budskaberne kan trænge
endnu bedre ind. På den anden side kan man samtidig i visse kredse af Familien Danmark
spore en slags metaltræthed om miljøspørgsmålet. Mange af de nemme besparelser og
miljøforbedringer er opnåede, og de fleste af de mest graverende miljøsynder og
-problemer er under kontrol. Så nu gider vi ikke mere affald og afkald, synes
devisen at være. Det sker altså ikke automatisk en direkte kobling mellem holdning og
handling, selv når vidensniveauet generelt er højt. Der er således stadig udfordringer
nok at tage fat på.
Det er nærliggende at miljøstrategierne generelt - og i denne sammenhæng specielt de
folkeligt orienterede strategier tages op til revision. På seminaret skal der
tages fat på debatten.
I det følgende uddybes de enkelte debat-temaer yderligere med en række spørgsmål,
der er tænkt som vejledende for diskussionen i grupperne.
De udsendte kapiteludkast indeholder en række oplysninger og synspunkter, som danner
baggrund for de stillede spørgsmål og for debatten på seminaret.
A. Hvordan opnår vejlederen mere i samspillet med målgrupperne?
Her bringes samspillet mellem vejlederen og målgruppen / samarbejdspartnerne i
centrum. Drøftelsen tænkes både at vedrøre den enkelte ordning på egne præmisser og
ligheder / forskelle ordningerne imellem.
 | Kommer vejlederen bredt nok rundt, eller er der omvendt behov for mere fokusering? |
 | Nås målgruppen (-erne)? |
 | Står udbyttet af vejlederindsatsen mål med indsatsen? |
 | Hvordan skabes der et aktivt "drive" i samspillet mellem vejleder og
målgrupper? |
 | Modspil eller medspil lokalt, hvordan overvindes barriererne? |
 | Hvordan opnår vi reel adfærdsændring hos målgruppen? |
 | Vejlederens kvalifikationer og rolle hvad er der behov for? Er der vigtige
forskelle mellem ordningerne hér? |
 | Hvad er de varige effekter af vejledernes arbejde? |
B. Er vejledningsordningerne skruet hensigtsmæssigt sammen? kan samarbejdet
udvides?
Her sættes selve ordningerne i centrum. Drøftelsen tænkes både at omfatte de
enkelte ordninger og mulighederne for øget samarbejde / synergi mellem ordningerne.
Tidshorisont: de nærmeste år.
 | Hvad kan vi lære af hinanden, herunder af de enkelte ordningers styrker og svagheder? |
 | Hvordan kan der konkret samarbejdes bedre på henholdsvis nationalt og lokalt plan? |
 | Ordningernes spredning lokalt kendskab og geografisk udbredelse. Er der behov for
udbygning? |
 | Skal kommunerne og amterne mere på banen som finansieringskilder? Hvordan? |
C. Hvordan forbedres rammerne om vejledernes arbejde?
Her er vejlederne og deres arbejdsvilkår i centrum. Rammerne/vilkårene er forskellige
ordningerne imellem, men hvad kan man lære af hinanden?
 | Hvem i lokalmiljøet føler ejerskab for vejlederens arbejde? Er der styr på de
strategiske og ledelsesmæssige aspekter? |
 | Hvad kan man gøre ved det problem, at de fleste vejledere ikke har kolleger i det
daglige? |
 | Nogle vejledere arbejder under meget begrænsede og usikre økonomiske vilkår. Hvordan
kan man med en kombination af statslige og lokale bidrag skabe en mere stabil økonomi i
det lokale vejledningsarbejde? |
 | Hvad har vejlederne behov for på uddannelses- og netværkssiden? Skal tilbuddene i
højere grad være fælles for flere ordninger? |
 | Hvilke behov skal et fremtidigt IT-netværk for vejledere opfylde? |
D. Bør ordningerne definere en fælles mission om "Det bæredygtige
Danmark"? og hvilke konsekvenser kan dette få i praksis?
Her er det ordningerne set i et fælles langsigtet perspektiv, som sættes i centrum.
De enkelte ordninger er opstået på hvert sit tidspunkt og ud fra hver sine behov. Måske
er tiden inde til en vis form for samtænkning?
 | Hvilken rolle kan og bør "lokal vejledning" som miljøstrategi spille i
fremtiden? |
 | Har ordningerne en fælles mission om bæredygtighed at forholde sig til? |
 | Hvis man skal (sam-)arbejde ud fra en fælles dagsordenen, hvordan kan dette udmøntes i
praksis? |
 | Får dette nogle konsekvenser for ordningerne som sådanne på længere sigt? |
 | Lokal agenda 21 hænger ofte på det et meget yderligt mandat i lokalpolitikken. Kan
vejledningsordningerne sammen gøre noget hér? |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|