6.2Transportsektorens miljøproblemerLastvogne bidrager hovedsageligt med NOX, CO, HC, CO2 og partikler til miljøet. Emissionernes påvirkning af miljøet kan opdeles i tre kategorier:
Kvælstofoxider Regionalt medfører emission af kvælstofoxider (NOX) sur regn. NOX er en fællesbetegnelse for summen af NO og NO2. Den sure regn resulterer i forsuring af søer og vandløb. Herudover omdannes kvælstofoxider (NOX) i atmosfæren under indflydelse af sollys til fotokemiske oxidanter, heriblandt ozon, som kan være en medvirkende årsag til skovdød. NO2 kan påvirke menneskets luftvejssystem og give problemer for astmatikere. Kulilte Kulilte (CO) hæmmer ilttransporten til de forskellige organer. Hjertet må derfor pumpe hurtigere for at transportere den samme mængde ilt rundt i kroppen. Folk med hjerte/karsygdommen udgør en særlig risikogruppe. Kulbrinter Kulbrinter (HC) består dels af uforbrændt brændstof og dels af stoffer, som er dannet under forbrændingen. Indenfor sidstnævnte gruppe er opmærksomheden især rettet mod de polycycliske aromatiske kulbrinter, hvoraf flere ved dyreforsøg har vist sig at være kræftfremkaldende. Andre kulbrinter kan give anledning til lugtgener. Kuldioxid I forbindelse med forbrænding, herunder forbrænding af dieselolie fra lastvogne, opstår der bl.a. emission af kuldioxid (CO2). CO2 er en af de gasser, som medvirker til atmosfærens drivhuseffekt, som frygtes at kunne medføre en forrykkelse af den naturlige balance. Partikler De partikler, der fremkommer ved anvendelse af diesel, er meget små og har dermed mulighed for at trænge ind i menneskets lunger. Emission af partikler er hovedsageligt forbundet med bykørsel. 6.2.1 TransportreguleringPå trods af at de teknologiske muligheder for reduktion af forurening fra transportsektoren er blevet betydelig forbedret, er der stadig en væsentlig påvirkning af miljøet forbundet med transport. Af samfundsøkonomiske og miljømæssige årsager har politikkerne i de europæiske lande derfor søgt at regulere trafikken og ikke mindst godstransporten. For disse lande er det vigtigt, at der opbygges en velfungerende infrastruktur for godstransporten kombineret med et miljøhensyn. Kravene til at drive vognmandsvirksomhed er blevet betydelig skærpede de seneste år. Adgangskravene var, indtil starten af 1990´erne, kvantitative, mens de i dag er af kvalitativ art (økonomi og uddannelse). Godstransporten reguleres dels ved transportaftaler og dels ved indførelsen af afgifter. Enkelte lande bruger også deciderede kørselsforbud som regulerende faktor. 6.2.1.1 Fællesskabstilladelsen Fællesskabstilladelsen giver ret til ubegrænset godstransport i og mellem EU-landene, Norge, Island og Liechtenstein (EØS-landene). Tilladelsen kan anvendes til tur- og transittransporter, samt til tredjelandstransporter (transport mellem to lande, hvor Danmark hverken er afsender- eller modtagerland). Desuden giver Fællelsskabstilladelsen ret til cabotage, hvor eksempelvis en dansk vognmand udfører en intern transport i et andet EØS-land. 6.2.1.2 Dieselolie- og vægtafgift EU forsøger at regulere godstransporten gennem en række afgifter. Det er EU´s afgiftspolitik, at afgifterne skal være harmoniseret i medlemslandene for at skabe lige konkurrenceevne. Blandt de afgifter der er fastsat af EU, er dieselolieafgiften og vægtafgiften, som begge er fastsat som en minimumssats. De enkelte medlemslande vælger selv, om afgiften skal forhøjes. I Danmark er dieselolieafgiften betydelig højere end minimumssatsen, mens vægtafgiften følger minimumssatsen dog justeres den i forhold til Eurokursen. 6.2.1.3 CEMT-aftalen CEMT-landene* har en fast helårstilladelse, som giver ret til udførelse af et ubegrænset antal godstransporter mellem disse lande. Som et led i denne aftale er der indført krav om dokumentation for, at den enkelte lastvogn overholder fastsatte grænser for udslip af støj og luftforurening. 6.2.1.4 Øko-point Østrig har efter indlemmelse i EU fået lov at bibeholde et reguleringssystem, der har til formål at reducere transittrafikken gennem Alpe-korridorerne. Et maksimalt tilladelseskontingent (et antal øko-point) fordeles af EU-Kommissionen til medlemslandene. I Danmark fordeler Færdselsstyrelsen øko-pointene efter et system, som sikrer, at der kan foretages flest mulige transiteringer med de mest miljøvenlige køretøjer. På hver transittur skal der medføres det nødvendige antal øko-point, svarende til køretøjets udslipsnorm for NOX. Desuden skal beregningen af udslipsnormen også medføres. Hvis en lastvogn transiterer under den før omtalte CEMT-aftale, kan det gøres uden om øko-point-systemet. 6.2.1.5 Eurovignetten Danmark, Sverige, Tyskland og Benelux-landene har indgået et samarbejde om en vejbenyttelsesafgift, kaldet Euro-vignetten. Vognmændene betaler et årligt beløb per køretøj i det land, hvor køretøjet er indregistreret. Det pågældende køretøj kan frit færdes i de øvrige vignet-lande. Beløbet varierer afhængig af køretøjets miljøstandard. 6.2.1.6 Roadpricing Et nyere koncept inden for kørselsbetaling er roadpricing. Et ideelt roadpricingsystem tager højde for hvor, hvornår og hvor langt der køres. Et sådan system vil gøre kørselsbetaling mere "retfærdig" frem for eksempelvis dieselolieafgiften, som kun tager højde for, hvor meget der køres. For at et roadpricingsystemet kan fungere, er det nødvendigt med en registrering af bilernes færden. Januar 2001 indførte Schweiz et vejafgiftssystem for lastbiler, hvor man på grundlag af kørte kilometer, højest tilladelige vægt og lastbilernes forureningsklasse beregner en pris for en transittur gennem Schweiz. Tariffen varierer mellem 7 og 10 øre pr. km pr. ton afhængig af forureningsklassen. Forventningerne til vejafgiftssystemet er, at vejafgifterne vil medføre både færre forurenende lastbiler og bedre udnyttelse af lastbilerne, da der betales for den maksimale tilladelige vægt og ikke den reelle vægt. 6.3 SystembeskrivelseMiljøvurderingen omfatter Container Centralens brug af genbrugscontainersystemet til transport af potteplanter i hele Europa. Container Centralens eksportmarked er i hovedtræk fordelt over Europa, som vist i figur 3.1. For nærmere beskrivelse af genbrugscontainersystemet henvises der til afsnit 1.3. Figur 3.1 Gennemsnitsafstanden til en eksportkunde er 1450 km (oplyst af GASA Odense - Blomster). Grunden til at gennemsnitsafstanden til en eksportkunde oplyses til 1450 km, på trods af at en stor del af eksportmarkedet er placeret i Ruhr-området, hvortil afstanden er 6-700 km, er, at vognmanden ikke kører direkte til den enkelte kunde, men kører en rundtur til en række kunder. De 1450 km indeholder således antallet af kørte km til en kunde via en række andre kunder. Gennemsnitsafstanden til en kunde på hjemmemarkedet er 150 km, hvis der tages udgangspunkt i København (oplyst af Container Centralen). Gennemsnitsafstande ved transport af hhv. fyldte og tomme containere mellem gartnerier og logistikcentre er 40 km (oplyst af Container Centralen). I projektet er der anvendt følgende definitioner på transport:
GASA Odense - Blomster får ca. 30 % flere fyldte containere ind fra gartnerier end de sender fyldte ud til kunder, idet der sker en ompakning på GASA Odense - Blomster. Ved vurdering af besparelsen af antal kørte kilometer med containere ses der udelukkende på de kilometer, der køres, mens lastbilen har containere med, og dermed er beslaglagt af containersystemet. Når vognmanden har sat alle containere af, er han ikke længere beslaglagt af containersystemet, og han er fri til at optage returlæs. Den beregnede besparelse, som følge af depotkonceptet, opstår ved at antallet af kilometer, der skal køres med tomme containere reduceres, idet en procentdel af de containere, som transporteres fra Danmark til udlandet, kan bruges andre steder end hos producenten, og derfor ikke behøver at blive transporteret tilbage til Danmark (se figur 3.2). Herudover medtages den besparelse, der opstår ved at Container Centralen ikke skal køre hele læs med nye containere til udlandet, idet de nye containere kan fordeles fra Danmark i forbindelse med eksport af planter (se figur 3.2). Med depotkonceptet vil den lokale kørsel med tomme containere øges i forbindelse med, at de tomme containere fragtes til og fra depoterne. Denne merkørsel vurderes at være af beskedent omfang og er derfor ikke medtaget i vurderingen. Figur 3.2 6.4 AfgrænsningerSæsonudsving, der kan påvirke årsgennemsnittet, medtages ikke, da det vil besværliggøre vurderingen og sandsynligvis vil udlignes af andre sæsonudsving i de øvrige år. Der opstår kørsel uden containere i mindre omfang i højsæsoner, hvor det sker, at der ikke er tomme containere, som vognmanden kan tage med, når han afleverer fyldte containere. Han er derfor nødt til at køre til et andet sted for at opsamle containere. Kørslen uden containere er ikke medtaget i vurderingen, da den ikke udgør en væsentlig del af den samlede kørsel i forbindelse med genbrugscontainersystemet, og det ikke har været muligt at få oplysninger vedr. kørslen. Miljøvurderingen omfatter udelukkende den fysiske transport af planter. Andre produktgrupper samt de aktiviteter, der går forud for selve den fysiske transport, eksempelvis planlægning, tilrettelæggelse og dokumentbehandling, medtages ikke. Der tages ikke hensyn til vejr og vindforhold, stigninger og fald på strækninger samt reparation og vedligehold af vognparken, da disse parametre ikke afhænger væsentligt af de vurderede kørselsmønstre. 6.5 MetodeVurderingen af de miljømæssige effekter af transporten forbundet med distribution med Container Centralens genbrugscontainersystem tager udgangspunkt i antallet af kørte kilometer med tomme og fyldte CC-containere. Ud fra antallet af kørte kilometer beregnes energiforbrug og emissioner. De anvendte data til beregning af energiforbrug og emissioner er baseret på data for en gennemsnitslastbil til henholdsvis eksport og lokaldistribution. I figur 3.3 er vist de forbrug, emissioner og nøgletal, der er beregnet vedr. transport. Figur 3.3 Se her! For scenarie 1 (nuværende genbrugscontainersystem) er der primært samlet data fra GASA Odense - Blomster. Ud fra fordelingen af salg i Danmark er dataene ganget op, så de repræsenterer det totale salg af blomster i Danmark. Salget af potteplanter via GASA Odense - Blomster udgør 30-35 % af det totale salg i Danmark. Ved beregninger i forbindelse med scenarie 1 og 2 er der regnet med 35 %. Beregningerne for scenarie 2 (genbrugscontainersystem med depotkoncept) er primært baseret på data fra scenarie 1 fra GASA Odense - Blomster, da depotkonceptet ikke er indført endnu, og det derfor ikke er muligt at indsamle specifikke data. De opnåede reduktioner er fastlagt som en procentdel af antallet af kørte tomme containere samt konkrete beregninger på kørsel med nye containere. I beregningerne indgår bl.a. data for:
6.5.1 CC-containereDer er anvendt følgende data vedr. vægt og volumen af CC-containere: Figur 3.4
|
|
Lokalbiler |
Planteek- |
Maks. lastevægt |
6,5 ton |
20 ton |
Maks. lastevolumen |
24 CC-containere |
48 CC-containere |
Kørselshas- |
30 km/t |
70 km/t |
Alder |
2,5 år |
2,5 år |
Motortype |
EURO II |
EURO II |
Motorstørrelse |
210 hk |
300-500 hk |
Standardtype |
18 tons lastbil |
40 tons lastbil |
Der tages primært udgangspunkt i transport i det eksisterende system for distribution med genbrugscontainere. Herudover anvendes oplysninger om gennemsnitsafstande til kunder.
Kapacitetsudnyttelsen beregnes på volumenbasis som antal transporterede containere i forhold til det antal containere, der maksimalt kan være i lastbilen. Hvis lastbilen kører med tomme containere regnes med volumen af containere i stabelsæt.
Kapacitetsudnyttelsen beregnes som gennemsnit for hhv. lokal- og planteeksportbiler.
Energiforbruget er beregnet ud fra antal kørte kilometer vha. forbrugsfaktorerne i figur 3.6.
Emissionerne er beregnet ud fra antal kørte kilometer vha. emissionsfaktorerne i figur 3.6.
Figur 3.6
Faktorer til beregning af energiforbrug og emissioner (Ref. 6)
Lastbiltype |
Laste |
Diesel |
CO2 |
CO |
NOX |
HC |
Partikler |
18 t lastbil, |
0,0-1,5 |
0,138 |
365 |
0,83 |
5,0 |
0,41 |
0,24 |
1,5-4,5 |
0,206 |
546 |
0,91 |
6,0 |
0,43 |
0,25 |
|
4,5-7,5 |
0,275 |
728 |
0,99 |
6,9 |
0,45 |
0,27 |
|
7,5-10 |
0,343 |
909 |
1,07 |
7,9 |
0,47 |
0,28 |
|
10-12 |
0,412 |
1091 |
1,15 |
8,8 |
0,48 |
0,29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
40 t lastbil, |
0,0-4 |
0,231 |
613 |
1,16 |
6,7 |
0,45 |
0,27 |
4-12 |
0,283 |
749 |
1,16 |
7,6 |
0,46 |
0,27 |
|
12-20 |
0,334 |
885 |
1,16 |
8,6 |
0,47 |
0,27 |
|
20-28 |
0,385 |
1021 |
1,16 |
9,5 |
0,48 |
0,27 |
|
28-32 |
0,437 |
1157 |
1,16 |
10,4 |
0,49 |
0,28 |
I det følgende opstilles resultaterne for miljøvurderingen af transporten i forbindelse med distribution af potteplanter på CC-containere.
Forbrug og udledninger er opdelt i scenarie 1 og 2, hvor scenarie 1 er distribution af planter uden depotkoncept, og scenarie 2 er distribution af planter med depotkoncept.
Figur 3.7
Indsamlede data vedr. transport med genbrugscontainersystem (scenarie 1)1 (Ref.
5)
|
Tomme containere |
Fulde containere |
|
||
|
Fyn |
Danmark |
Fyn |
Danmark |
|
Antal |
305.000 |
871.500 |
450.000 |
1.285.750 |
stk. |
Antal |
450.000 |
1.285.750 |
305.000 |
871.500 |
stk. |
Kørte |
14.100.000 |
40.285.725 |
800.000 |
2.285.725 |
km |
Kørte |
800.000 |
2.285.725 |
14.100.000 |
40.285.725 |
km |
Antal |
9.690 |
27.750 |
20.000 |
57.250 |
stk. |
Antal |
20.000 |
57.250 |
9.690 |
17.750 |
stk. |
Gennemsnitlig |
22 |
22 |
31 |
31 |
cont. |
Gennemsnitlig |
31 |
31 |
22 |
22 |
cont. |
1
Dataene er indsamlet for scenarie 1 (reference) og er registrerede data fra GASA Odense - Blomster. Dataene vedrører udelukkende international transport (ind og ud af Danmark).I beregningerne til opgørelsen over miljøeffekter (figur 3.9) er der anvendt følgende lastevægte:
Figur 3.8
Lastevægte brugt til beregning af miljøeffekter1
|
Scenarie 1 og 2 |
|
|
Lokalbiler |
Planteeksportbiler |
Tomme containere |
1,47 ton |
2,1 ton |
Fulde containere |
3,85 ton |
5,4 ton |
Nye containere |
- |
16,5 ton |
1
Lastevægtene er beregnet ud fra gennemsnitsbelæsningen i hhv. lokalbiler og planteeksportbiler samt vægten af en CC-container.De indsamlede data i figur 3.7 og 3.8 er benyttet til beregning af forbrug og udledninger for scenarie 1. Dataene er tillige benyttet i forbindelse med beregningerne vedr. scenarie 2, idet besparelserne i transporten bl.a. er beregnet som en procentvis reduktion i antallet af kørte kilometer i forhold til scenarie 1.
Figur 3.9 Se her !
Opgørelse over miljøeffekter forbundet med transport med Container Centralens
genbrugscontainersystem
Ved miljøvurderingen af transporten i forbindelse med distribution med
CC-containere er der lagt vægt på indsamling af data for distributionen, som den
foregår i dag (scenarie 1). Der er taget udgangspunkt i konkrete data fra GASA Odense -
Blomsters statistikker, hvorefter dataene er scaleret op, så de svarer til distributionen
i hele Danmark. Det er således forudsat, at distributionen via de øvrige logistikcentre
fordeler sig som hos GASA Odense - Blomster.
Herudover er der anvendt data fra Container Centralen og fra enkelte vognmænd. Dataene
herfra er primært gennemsnitsdata og erfaringstal.
Besparelsen i antallet af kørte kilometer med tomme containere i scenarie 2 er primært beregnet ud fra en antagelse om, at man med depotkonceptet vil kunne opnå, at 15-20 % af containerne, som transporteres fra Danmark til udlandet, kan bruges andre steder end hos producenten, og derfor ikke behøver at blive transporteret tilbage til Danmark.
Antagelsen bygger på, at importen fra Holland er større en eksporten. Hvis de hollandske containere ikke tages retur og depotkonceptet fungerer, vil samtlige containere der produceres i Danmark kunne leveres i udlandet med varer. Samtlige containere fra Holland, der leveres med varer i Danmark kan indleveres til Container Centralens depot, når de er tomme. Det betyder, at der kommer flere containere fra Holland til Danmark end omvendt. Disse containere kan så bruges i eksporten af planter til Tyskland, England og Frankrig, hvor eksporten er langt større end importen. For lande som Italien og Spanien er importen voksende, og samtidig er eksporten til Danmark vokset. Det betyder at en større andel af containere med planter til disse lande kan blive derude og bruges til eksport til Danmark. I tillæg hertil kan samtlige i Danmark producerede nye containere fyldes med planter og sendes til eksportmarkederne. Den mængde, som eksportørerne ikke behøver at tage tomme med retur på baggrund af dette skønnes af være ca. 15-20 %.
Ved beregning af hvor mange kilometer, der kan spares i forbindelse med depotkonceptet, er der regnet med at man ikke behøver transportere 15 % af de tomme containere fra udlandet tilbage til Danmark. På baggrund af gennemsnitsbelæsningen i planteeksportbilerne og antallet af tomme containere, som ikke skal returneres til Danmark, beregnes hvor mange lastbiler, der ikke behøver køre tilbage til Danmark med tomme containere. Besparelsen er beregnet til 3.057.325 km.
Herudover indeholder den beregnede besparelse i scenarie 2 den besparelse, der opstår ved, at Container Centralen kan reducere antallet af hele læs med nye containere, som skal transporteres til udlandet, idet de nye containere kan fordeles fra Danmark i forbindelse med eksport af planter. De sparede kilometer ved dette er anslået ud fra erfaringstal vedr. den transport af nye containere, der er i dag, samt viden omkring import- og eksportforhold. Besparelsen er anslået til 159.000 km.
Totalt set medfører depotkonceptet således en besparelse på 3.216.325 km svarende til 4 % af det samlede antal kørte kilometer med fulde og tomme containere.
Forbrug og udledninger for scenarie 2 er beregnet efter metoden, som er beskrevet i pkt. 3.6.
Brændstofforbrug og udledninger i forbindelse med transporten er beregnet som årsgennemsnit ud fra de indsamlede data samt forbrugs- og emissionsfaktorer svarende til de anvendte lastbilstyper.
Miljøvurderingen omfatter udelukkende de kilometer, der køres, mens lastbilen har containere med, og dermed er beslaglagt af containersystemet. De kilometer vognmanden kører med læs, som ikke indeholder CC-containere, er ikke medtaget i vurderingen.
Resultatet af miljøvurderingen af transporten viser, at man ved udvidelse af Container Centralens genbrugscontainersystem med et depotkoncept på det danske salg af planter vil opnå en reduktion af forbrug og udledninger fra transporten på 4 %.
Det er svært at forudsige om den beregnede besparelse er sandsynlig, og hvor stor usikkerheden er på beregningerne. Det afhænger bl.a. af effektiviteten i depotstyringen fra Container Centralens side. De potentielle muligheder er mange. Der er pt. 2.000.000 containere i systemet fordelt over hele Europa. Hvad er det der skal til for at opnå en større besparelse ? Er det hurtigere cirkulation af containerne, samt at depoterne åbner mulighed for at man kan skifte fra en emballagetype til en anden. Hvis man kører blomstercontainere med planter til Spanien, og man kan indlevere de tomme containere på CC-depotet og samtidig få genbrugsemballager til druer, tomater, citroner etc. kan der spares transportkilometer. En hurtigere cirkulation af containerne vil bringe investeringen i containere ned. Dansk eksport andrager ca. 1,5 mio. containere, hvoraf de ca. 150.000 containere cirkulerer i Danmark. De sidstnævnte 150.000 containere cirkulerer ca. 8 gange pr. år i gennemsnit. Hvis de cirkulerer 9 gange pr år kan antallet af containere i Danmark reduceres til ca. 140.000 containere.
Nedenstående 2 eksempler på anvendelse af dele af depotkonceptet viser fordelene ved systemet.
Eksempel 1
En butikskæde i Holland har forsøgsvis kørt med distribution på CC-udstyr uden brug af princippet med ombytning én-til-én. Udstyret har frit kunnet bevæge sig mellem producenter, lagre og butikker. Alle involverede parter har haft en konto hos Container Centralen, og ved hjælp af kontiene blev udstyrets bevægelser overvåget, så man kunne se, hvem der havde meget udstyr, og hvem der snart manglede udstyr, så man løbende kunne transportere udstyret hen, hvor der var mest brug for det.
Systemet har medført en mere glidende fordeling af udstyret, og samtidig er behovet for transport udelukkende med tomt udstyr blevet reduceret. Det antages, at den samlede transportbesparelse for den hollandske kædes leverandører udgør 5 %.
Eksempel 2
En vognmand med transport til England har forsøgsvist anvendt et depot tæt ved M25 (motorvejsring om London) til tomme containere. 80 % af lastbilerne kørte videre til Holland efter blomster, så de havde ikke fordel af depotet. 20 % af lastbilerne skulle tilbage til Danmark, så de havde fordel af, at de kunne aflevere de tomme containere på depotet, så de havde mulighed for at tage et returlæs med hjem. De tomme containere bliver normalt sammenpakket og fylder således kun ca. 25 %. 48 containere, som normalt svarer til et fuldt læs med planter sammenpakkes, således at de tager plads op som 9-10 fyldte containere (naturligvis afhængigt af hyldeantallet pr. container).
De sidstnævnte 20 % af lastbilerne kunne således i gennemsnit opsamle 25 % mere gods i bilerne (i stedet for de sammenpakkede, tomme containere), når de kørte retur til Danmark. Totalt set medførte depotet en reduktion på 5 % på antallet af kilometer kørt med tomme containere set i forhold til den samlede kørsel med tomme containere i forsøget, dvs. både lastbiler til og fra England og lastbiler, som kører videre internationalt.
Begge forsøg med anvendelse af depotstrukturen har vist sig at medføre besparelser på 5 % i antallet af kørte kilometer med tomme containere.
De umiddelbare fordele ved at udvide Container Centralens genbrugscontainersystem med et virtuelt depotkoncept er som før nævnt, at man har mulighed for at:
![]() | undgå at skulle bytte fyldte containere med tomme containere på én-til-én basis, |
![]() | undgå at skulle hente/bringe containere på udløbne/oprettede kontrakter, |
![]() | undgå flaskehalse ved løbende at transportere containere fra depot til depot, |
![]() | forebygge mangel på containere i højsæsoner, |
![]() | reducere unødig transport af tomme containere, |
![]() | frigøre lastbiler til kørsel af returlæs, |
![]() | reducere antallet af kørte kilometer, |
![]() | få færre lastbiler på vejene. |
I det efterfølgende gennemgås en række af de effekter, som depotkonceptet forventes at kunne medføre ud over den direkte besparelse i antallet af kørte kilometer, specielt hvis konceptet udbygges til at omfatte andre varegrupper og emballagetyper.
Udviklingen af standardiserede transportemballager, som kan anvendes til varer uanset fabrikat, vil medføre en reduktion i anvendelsen af engangsemballage. F.eks. kan det nævnes at hvis der udvikles potterammer til brug i CC-containerne i stedet for engangstransportbakker, vil man kunne reducere behovet for engangsbakker.
Ved at udvikle et standardformat på transportemballagerne til frugt, grønt og dagligvarer vil man kunne lette distributionen, da man ikke er afhængig af indsamling af specifik emballage. Hvis der f.eks. kun er én standardkasse til sodavand, er man ikke afhængig af, at skulle indsamle specifikke kasser med det rigtige varemærke, men kan i stedet bruge de kasser, der er tættest på.
Hvis man yderligere opretter fælles depoter i trafikknudepunkter, som er sammenfaldende for distribution af blomster, frugt og grønt samt dagligvarer, kan man opnå en synergieffekt, hvor man øger effekten af de enkelte systemer.
Anvendelsen af depotkonceptet på enkelte eller flere varegrupper medfører således, at man får en mere fleksibel planlægning af transporten, da man kan aflevere tom emballage og afhente anden emballage uafhængigt af hinanden.
Depotkonceptet vil ligeledes give mulighed for at lette tidspresset på dagligvarekædernes distributionsterminaler, hvor der er et stort tidspres i forbindelse med levering af varer pga. mængden af varer, som skal leveres inden for samme periode. Tidspresset øges ved, at vognmændene, der afleverer varer, samtidig skal opsamle tom emballage. Ved oprettelse af et depot ved distributionsterminalerne kan man adskille håndteringen af tom og fuld emballage, således at tidspresset lettes.
Herudover vil depotkonceptet medføre, at der bliver en større bufferkapacitet af emballagerne til brug i forbindelse med sæsonudsving, da emballagestyringsproblemet reduceres.
Med depotkonceptet får vognmanden mulighed for at råde over hele lastbilens kapacitet efter aflæsning af varer, idet han efter aflæsningen af varer også kan aflæsse de tomme containere. Vognmanden kan således planlægge hjemmefra på hvilket depot, det er mest hensigtsmæssigt af aflevere de tomme containere i forhold til, hvor varerne skal aflæsses eller et evt. returlæs skal afhentes. På denne måde kan vognmanden tilrettelægge turene, så lastbilernes kapacitet udnyttes bedst muligt, og der køres færrest mulige kilometer.
I stedet for at køre retur med tomme containere, kan vognmanden således køre tilbage med returlæs, som ellers skulle have været afhentet med andre lastbiler. Dette medfører en besparelse totalt set på antallet af biler, som skal sendes til udlandet.
Depotkonceptet, hvor kunder og transportører kan indlevere containere til et lokalt depot og få samme mængde udleveret hjemme vil medføre, at cirkulationstiden for CC-containere kan reduceres. Container Centralen har erfaring for, at den gennemsnitlige cirkulationstid for en container er ca. 6 uger. Det betyder, at hver container kan cirkuleres 8 gange pr. år. Depotkonceptet vil medføre, at cirkulationen kan øges til f.eks. 9 gange pr. år. På denne måde kan samme mængde planter omsættes på 1,7 mio. containere, i stedet for på 2 mio. containere som i dag. Færre containere i omløb medfører en ressourcebesparelse.
Hvis man udnytter depotkonceptet fuldt ud vil levering af varerne (i første omgang blomster) blive mere konkurrencedygtig i forhold til anden levering inden for samme varegruppe. Dette vil kunne medføre øget konkurrenceevne inden for varegruppen, idet billigere levering medfører lavere pris.
Ved udvikling af flere standardiserede emballager øger man også muligheden for anvendelse af kombitransport med f.eks. tog og lastbil. Hvis man har et paneuropæisk emballagesystem med ensartede styringssystemer fjernes en del af tidspresset og planlægningsproblemerne fra transporten, så man øger muligheden for at benytte tog eller andet til transporter, som ikke haster.
* CEMT-landene: Alle europæiske lande bortset fra Serbien-Montenegro
Dette kapitel beskriver den miljøvurdering, der er foretaget vedr. håndtering af containere på depoter. Vurderingen omfatter både eksternt miljø og arbejdsmiljø.
Kapitlet er opdelt i følgende afsnit:
![]() | systembeskrivelse, |
![]() | afgrænsninger, |
![]() | metode, |
![]() | resultater, |
![]() | vurdering af resultaterne. |
Miljøvurderingen af håndteringen af CC-containere på depoter omfatter:
![]() | nedstabling af bundrammer og hylder, |
![]() | fjernelse af større, løst affald på hylder i containere, |
![]() | sortering af enkeltdele i containere, |
![]() | samling af containere. |
Miljøvurderingen er gennemført på ét depot.
7.2.1 NedstablingTomme CC-containere transporteres i standard stabelsæt med hhv. 6 bundrammer og 30 hylder. Inden brug af containerne skal stabelsættene nedstables, d.v.s. bundrammer og hylder skal tages fra stabelsættene.
I dag (scenarie 1) sker nedstablingen manuelt. I forbindelse med vurderingen af scenarie 2 (depotkoncept) er det forudsat at nedstabling af bundrammer og hylder sker automatisk.
Affald primært i form af brugt emballage, potter etc. fjernes fra containernes enkeltdele inden de sorteres og samles. Affaldet fjernes ved at feje eller banke/ryste enkeltdelene.
I dag sker fjernelsen af affald manuelt. I forbindelse med scenarie 2 er følgende forudsat:
![]() | såfremt fjernelse af affald på hylder ikke sker automatisk, antages det, at der foretages en manuel fejning af hylderne, mens disse er placeret på transportbåndet efter nedstabling, |
![]() | automatisk fjernelse af affald på hylderne sker ved støvsugning uden manuel håndtering af hylder eller støvsuger, |
![]() | fjernelse af affald på bundrammer sker ved fejning eller ved at ryste / banke rammerne (tilsvarende scenarie 1). |
CC-containernes enkeltdele sorteres med henblik på at frasortere defekte eller ukurante hylder, søjlerør og bundrammer.
Der sker ikke en sortering af containerdelene i dag. Ved den fremtidige sortering forudsættes det at:
![]() | sortering af hylder sker ved manuel fjernelse af defekte hylder fra transportbåndet efter nedstabling, |
![]() | sortering af bundrammer sker efter nedstabling. Sorteringen indebærer ikke manuelle løft af bundrammen, idet en efterfølgende stabling af disse antages at ske automatisk. |
CC-containere samles typisk med 5-8 hylder. Øverste hylde placeres ca. 1,8 m over gulv.
I dag (scenarie 1) sker samlingen manuelt. I forbindelse med vurderingen af scenarie 2 (depotkoncept) er det forudsat at samlingen sker automatisk.
Det antages, at transport af bundrammer til / fra arbejdsfunktioner sker manuelt ved at bundrammen skubbes i foroverbøjet stilling.
7.2.5 GenereltDet antages, at automater og transportbånd er korrekt afskærmet.
For at minimere arbejdsrisici i forbindelse med håndtering af ukurante og dårlige containere, som falder sammen, er det antaget, at der sker en frasortering af containere og containerdele.
Miljøvurderingen af håndteringen af CC-containere på depoter er afgrænset til primært at omfatte de parametre, som fremgår af figur 4.1.
Figur 4.1
Afgrænsning af miljøvurdering af håndteringen af CC-containere
Metoden til vurdering af miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger forbundet med håndtering af CC-containere på depoter er udviklet af MiljøFyn A/S og bygger på en opdeling i 3 vurderingsområder: en vurdering på mængde, spredning og effekt. Den enkelte påvirkning tildeles point indenfor hver af de 3 vurderingsområder alt efter, hvor væsentlig påvirkningen anses for at være.
De 3 vurderingsområder dækker over følgende:
Mængde: Mængdescoren indeholder en vurdering af påvirkningens størrelse, dvs. kg, m3, etc.
Spredning: Spredningsscoren omhandler en vurdering af, hvor stort et område, der er berørt af påvirkningen, eks. luft, vand, jord.
Effekt: Effektscoren indeholder en vurdering af konsekvenserne af påvirkningen, bl.a. ud fra miljø- og sundhedsskadelighed.
Hver påvirkning vurderes for sig under mængde, spredning og effekt. Under den enkelte kategori kan der være foretaget en vurdering af en række forskellige påvirkninger, eksempelvis under kategorien G2 Ergonomiske forhold, som bl.a. omfatter tunge løft, samlet løftet vægt, vrid i kroppen, højt og lavt arbejde m.v. Hver af disse påvirkninger får tildelt et point for hhv. mængde, spredning og effekt.
For at opnå det samlede pointtal for kategorien (eks. G2 Ergonomiske forhold) ganges de 3 tildelte point (for mængde, spredning og effekt) sammen.
Det samlede pointtal udregnes for hver af arbejdsprocesserne for håndtering af CC-containere (nedstabling, fjernelse af affald, sortering og samling). Hvert pointtal sættes ind i en matrix, hvor den totale score udregnes for hver kategori ved at pointtallene for hver proces lægges sammen under de enkelte kategorier (se figur 4.2).
Figur 4.2 Se her!
Matrix til beregning af væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger
Den totale score indsættes i figuren "Væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger" (figur 4.3) under de enkelte påvirkninger.
Figur 4.3
Væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger - Demo-figur
Det skal fremhæves, at det ikke er muligt at opstille metoder til vurdering af miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger, som vil kunne beskrives som 100 % videnskabeligt korrekte. Metoden skal opfattes som en mulighed for at afbillede miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger grafisk, så man umiddelbart kan sammenligne påvirkningernes væsentlighed.
Vurderingen af scenarie 1 er primært foretaget ud fra en gennemgang af containerarbejdspladsen på et specifikt gartneri, suppleret med oplysninger fra Container Centralen A/S samt andre gartnerier.
Scenarie 2 er primært vurderet ud fra erfaringer fra et projekt vedr. udvikling af en automat til håndtering af CC-containere, som har kørt sideløbende med dette projekt.
I det efterfølgende beskrives resultaterne af vurderingen af miljø- og arbejdsmiljøforhold i forbindelse med håndteringen af containere på depoter. Resultaterne er yderligere beskrevet i bilag A.
7.5.1 Scenarie 1Figur 4.4
Væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger for scenarie 1
I det nedenstående er beskrevet, hvilke påvirkninger, der er i de forskellige kategorier (A G4), og hvad der ligger til grund for vurderingen af de enkelte kategorier.
7.5.1.1 Miljø
I forbindelse med håndteringen af containerne på depoter opstår der primært affald ved fjernelse af affald fra containernes enkeltdele samt ved frasortering af defekte containerdele. Det fjernede affald består primært af følgende fraktioner:
![]() | komposterbart affald (eks. planterester og jord), |
![]() | plastaffald (eks. potter og plastfilm), |
![]() | metalaffald (eks. søjlerør og dele af hylder). |
![]() | pap- og papiraffald (eks. etiketter og rester af emballage), |
![]() | brændbart affald (eks. dele af hylder og svært adskillelige blandinger af ovenstående affaldstyper). |
7.5.1.2 Arbejdsmiljø
Støv
Affald og snavs på containerne fjernes ved at feje enkeltdelene eller ryste / banke disse. Ved dette arbejde opstår der støv hovedsageligt i form af jordpartikler og plantemateriale.
G2 Ergonomiske påvirkninger
Der opstår tunge løft ved nedstabling og samling af CC-containere, når bundrammen løftes fra stabelsæt til gulv. Oftest løfter én medarbejder bundrammen. En bundramme vejer ca. 20 kg. Rammerne leveres i stabler på ofte op til 1,50 m højde.
Der opstår tungt arbejde ved fjernelse af affald, såfremt dette sker ved at ryste eller banke enkeltdele rene, idet disse herved løftes eller tippes.
Ved sortering af containernes enkeltdele opstår der tungt arbejde, idet defekte dele løftes fra stabelsæt til separat område. Sorteringen sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen.
Der opstår besværlige arbejdsstillinger i form af løft over skulderhøjde, når de øverste hylder tages af eller sættes på containerne, samt når de øverste hylder lægges på/tages af stabelsæt. Øverste hylde placeres ca. 1,80 m over gulv.
Desuden opstår der besværlige løft over skulderhøjde kombineret med vrid, når de øverste bundrammer tages af stabelsæt. Øverste bundramme placeres ca. 1,50 m over gulv.
Der opstår besværlige arbejdsstillinger i form af arbejde under lårhøjde ved af- og påmontering af CC-containernes nederste hylder samt ved placering af de nederste hylder i stabelsættet.
Ved fjernelse af affald i form af fejning på containernes øverste og nederste hylder samt bundramme opstår der besværlige arbejdsstillinger i form af højt og lavt arbejde. Containernes øverste hylder er placeret ca. 1,80 m over gulv.
Der forekommer vrid i kroppen, når hylderne tages fra containeren, samt når hylder lægges på stabelsæt og omvendt. Stabelsæt med hylder forekommer oftest i stabler på op til 1,80 m over gulv. Hylderne kan løftes ved at gribe i 2 ovale huller placeret midt på hver hylde.
Der forekommer vrid i kroppen, når bundrammerne lægges på/tages af stabelsæt. Hver bundramme vejer ca. 20 kg. Stablerne med rammer er ofte op til 1,50 m høje. Bundrammerne tages fra gulvet og placeres på stablen. Oftest tages bundrammerne af én medarbejder, men det forekommer, at man er to om at løfte rammerne, hvilket mindsker vriddet i kroppen væsentligt.
Ved fjernelse af affald opstår der vrid i kroppen, når man ryster eller banker hylder og bundrammer rene.
Der forekommer vrid i kroppen, når hylderne tages fra stabelsæt, samt når hylder sættes på containeren. Stabelsæt med hylder kommer ofte hjem i stabler på op til 1,80 m over gulv. Hylderne kan løftes ved at gribe i 2 ovale huller placeret midt på hver hylde.
G3 Biologiske / kemiske forhold
Affald og snavs på containerne fjernes ved at feje enkeltdelene eller ryste / banke disse. Ved dette arbejde opstår der støv hovedsageligt i form af jordpartikler og plantemateriale.
Ved vurderingen af støv er der regnet med "worst case", hvilket i denne sammenhæng vil være tilstedeværelsen af kemiske bekæmpelsesmidler eller patogene mikroorganismer i det støv, der indåndes.
Der er en vis risiko for at skade fødder ved arbejde med bundrammen, eksempelvis hvis denne tabes.
Der opstår risiko for at vælte stabelsæt under manuel transport (træk / skub) af containere på ujævnt eller skråt underlag. Et standard stabelsæt vejer ca. 230 kg.
Figur 4.5
Væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger for scenarie 2
I det nedenstående er beskrevet, hvilke påvirkninger, der er i de forskellige kategorier (A G4), og hvad der ligger til grund for vurderingen af de enkelte kategorier.
Miljø
Der henvises til scenarie 1, afsnit C Affald, side 45.
Ved anvendelse af CC-hyldedispenseren forbruges der elektricitet. Vurderingen er foretaget ud fra, at CC-hyldedispenseren har et årligt elforbrug på mindre end 3.500 kWh, hvilket svarer til en årlig udledning af CO2 på mindre end 1 ton, NOX på mindre end 2,4 kg og SO2 på mindre end 7,1 kg.
Ved drift af CC-hyldedispenseren anvendes der forskellige hjælpestoffer eksempelvis hydraulikolie, smøremiddel m.v.
Arbejdsmiljø
Der henvises til scenarie 1, afsnit G1 Fysiske påvirkninger, side 45.
Tungt arbejde / vrid i kroppen
Nedstabling af bundrammer sker automatisk, hvilket har gjort at en væsentlig mængde tungt arbejde er fjernet. Herudover er en betydelig mængde vrid i kroppen kombineret med en vægtpåvirkning fjernet.
Den samlede manuelt løftede vægt pr. dag er mindsket betydeligt grundet begge de nævnte nedstablingsmetoder.
Der opstår tungt arbejde ved fjernelse af affald, såfremt dette sker ved at ryste eller banke enkeltdele rene, idet disse herved løftes eller tippes.
Nedstabling af hylder sker med CC-hyldedispenser. Dette gør, at en mængde højt arbejde samt vrid i kroppen er fjernet.
Der kan opstå besværlige arbejdsstillinger i form af lavt arbejde ved frigørelse og fjernelse af fastlåste hylder fra bunden af stabelsættet.
Ved fjernelse af affald på containernes hylder i form af fejning, kan der opstå lavt arbejde, såfremt der ikke anvendes en kost med passende lang skaft.
Der opstår besværlige løft i form af løft under lårhøjde med vrid i kroppen, når defekte hylder tages fra transportbåndet.
Samling af containere sker med CC-hyldedispenser. Dette gør, at en mængde højt/lavt arbejde samt vrid i kroppen er fjernet. Desuden er den samlede manuelt løftede vægt pr. dag mindsket betydeligt.
Ved fjernelse af affald opstår der vrid i kroppen, når man ryster eller banker hylder og bundrammer rene.
G3 Biologiske / kemiske forhold
Fjernelse af affald
Der henvises til scenarie 1, afsnit G3 Biologiske/kemiske forhold, Støv, side 46.
Der opstår risiko for at vælte stabelsæt under manuel transport (træk / skub) af containere på ujævnt eller skråt underlag. Et standard stabelsæt vejer ca. 230 kg.
Ved at udvide Container Centralens genbrugscontainersystem med et depotkoncept vil man opnå en væsentlig reduktion af arbejdsmiljøpåvirkningerne ved håndtering af CC-containere på depoter, men samtidig vil der fremkomme en mindre stigning i miljøpåvirkningerne (se figur 4.6).
Figur 4.6
Ændringer af miljø- og arbejdsmiljøforhold ved indførelse af depotkoncept
Kommentarer til figur 4.6:
Der vil være en let stigning i mængden af affald. Dette skyldes, at der ved anvendelse af CC-hyldedispenseren forventes at blive foretaget en væsentligt mere effektiv frasortering af defekte dele.
Energiforbruget vil stige, da der anvendes energi til drift af CC-hyldedispenseren.
Der vil opstå et beskedent merforbrug af råvarer, idet der skal anvendes hydraulikolie, smøremiddel m.v. til drift af CC-hyldedispenseren.
Bundrammerne håndteres ikke længere manuelt, hvilket er en meget væsentlig forbedring. Dette resulterer bl.a. i, at det er muligt at holde arbejdet under vægtgrænserne for manuelle løft.
Det manuelle arbejde med at tage hylder fra stabelsæt er fjernet, hvilket har gjort, at en betydelig del af højt og lavt arbejde samt vrid i kroppen er fjernet.
Den kombination af forværrende forhold, der tidligere var til stede i form af tungt arbejde, højt/lavt arbejde samt vrid i kroppen er mindsket betydeligt, idet de enkelte forhold hver for sig er mindsket.
De nævnte ergonomiske forbedringer er samlet de forbedringer, der er af størst betydning for Scenarie 2.
Idet bundrammerne ikke længere håndteres manuelt er der ikke længere risiko for at skade fødder, eksempelvis hvis en bundramme tabes.
Vurderingen af miljø- og arbejdsmiljøforhold i forbindelse med håndtering af CC-containere på depoter er foretaget på ét depot. Der opereres i dag med 75 depoter ved udviklingen af depotkonceptet. Dette medfører, at potentialet for arbejdsmiljøforbedringer er stort. Tilsvarende vil de stigninger, der ses i miljøpåvirkningerne kunne ganges med 75. F.eks. vil energiforbruget på 75 depoter være 75 gange større end energiforbruget på ét depot.
Det kan ikke forudsiges om håndteringen af CC-containere vil blive automatiseret på alle depoter, men ved at samle håndteringen af containere på depoter vil der være større mulighed for at investere i udstyr til automatisering af processerne.
8.1 | Ideelt dokumentationssystem og problemstillingerne i denne forbindelse |
8.2 | Dokumentationsystemet |
8.3 | IT-system |
Fra projektstart har målet med dokumentationssystemet været, at det skulle sikre løbende indsamling og registrering af relevante data. Dokumentationssystemet skulle være simpelt, let at anvende og ikke kræve store ressourcer, hverken økonomisk eller tidsmæssigt.
Det blev hurtigt konkretiseret, at dokumentationssystemet skulle opsamle data vedr. kørsel med tomme CC-containere, idet det er denne kørsel, som ønskes reduceret med indførelsen af depotkonceptet. Det ideelle ville være, hvis man for hver tur, der blev kørt med tomme containere i lastrummet, registrerede oplysninger om:
![]() | antal kørte kilometer fra A (udgangspunkt) til B (destination), |
![]() | total godsmængde på turen, |
![]() | antal transporterede tomme CC-containere på turen. |
Udgangspunktet (A) for en tur defineres som den lokalitet, hvor vognmanden henter CC-containerne. Destinationen (B) er der, hvor containerne afleveres. Udgangspunktet og destinationen kan begge være producent, logistikcenter, grossist, butik eller depot.
Ud fra de indsamlede data beregnes energiforbrug, emissioner og nøgletal, som beskrevet i afsnit 3.5 Metode, side 33.
I løbet af projektet blev der hurtigt afdækket en række problemstillinger i forbindelse med udarbejdelsen af dokumentationssystemet. En af de centrale problemstillinger er, at dokumentationssystemet ikke tager sigte på transportører eller på transport af varer, men derimod på transport af tom emballage. Det er således primært Container Centralen, der har interesse i at få indsamlet dataene til brug for tilrettelæggelsen af distributionen af containere.
Indsamlingen af data bliver yderligere kompliceret af, at Container Centralen ikke er transportkøberen, og derfor ikke umiddelbart har mulighed for at stille krav til vognmænd og chauffører om at registrere på transporten af tomme containere.
Hvor man således ofte ville hente konkrete oplysninger omkring de enkelte kørte ture hos vognmænd og chauffører, er det ikke umiddelbart muligt i forbindelse med dette dokumentationssystem, da:
![]() | det er mange forskellige vognmænd i hele Europa, som kører med tomme CC-containere, |
![]() | de ønskede oplysninger er konkurrencefølsomme, |
![]() | det ikke er egne vognmænd, man skal have oplysninger fra, |
![]() | dem, der skal give oplysningerne, ikke får noget ud af det selv, |
![]() | Container Centralen ikke kan stille krav til vognmændene, da det ikke er Container Centralen, der er transportkøberen. |
Dette medfører, at hvis man skal sikre en tilstrækkelig indsamling af data uden at det kræver for mange ressourcer, skal dokumentationssystemet bygge på data, som kan hentes i Container Centralens egne systemer.
Dokumentationssystemet vil på denne måde komme til at bygge på oplysninger om kørsel mellem depoter og kunder. Dokumentationssystemet vil således ikke omfatte kørsel mellem de enkelte kunder.
Det er ikke umiddelbart muligt at bygge dokumentationssystemet på data fra chauffører og vognmænd. Dette medfører, at afstanden fra A til B vil skulle opgøres teoretisk.
Vognmanden tilrettelægger sine ture som rundture, hvor der hhv. opsamles og afleveres varer flere steder på én tur for på denne måde at opnå den største udnyttelse af lastbilerne. Rundturene medfører, at afstanden fra A til B reelt er væsentlig længere end den direkte målte afstand. Dette ses bl.a. af, at hvor den direkte afstand til en gennemsnitskunde er 6-700 km, vil den af vognmændene kunne oplyses til 12-1400 km.
Hvis man skal tage højde for ovennævnte forhold, skal man fastlægge et antal standardture, hvor afstanden fra A til B er beregnet inkl. de kilometer, som køres pga. tilrettelæggelsen af rundture. Dette er en næsten umulig opgave for Container Centralen, da Container Centralen har 19.000 kunder, som anvender CC-containere, og i forbindelse med udviklingen af depotkonceptet opereres der som udgangspunkt med 75 depoter. Dette medfører et meget stort antal lokaliteter, som containerne kan blive kørt til og fra. Dette vanskeliggør fastlæggelsen af standardture, der er repræsentative, og som kan anvendes i forbindelse med dokumentationssystemet, i en sådan grad, at det ikke umiddelbart er muligt at lade dokumentationssystemet tage højde for vognmændenes anvendelse af rundture.
Dokumentationssystemet vil derfor komme til at bygge på direkte afstande fra A til B.
Kørslen af rundture, betyder tillige at der på én tur typisk både vil skulle afleveres og opsamles varer på én eller flere lokaliteter. Det medfører, at kapacitetsudnyttelsen af lastbilerne varierer i løbet af en tur. Dette gør det meget ressourcekrævende, at fastlægge den konkrete kapacitetsudnyttelse på de enkelte ture, og det er derfor valgt at regne med en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse i forbindelse med dokumentationssystemet.
Som beskrevet i afsnit 5.1 vil dokumentationssystemet komme til at bygge på data fra Container Centralens egne systemer. Registreringen vil således komme til at ske på overbookings.
Der vil kunne registreres på antal kørte kilometer i forbindelse med overbookings. Overbookings er defineret som: tomme containere indleveret på en adresse og udleveret på en anden eller omvendt af samme bruger. Registreringen vil på denne måde komme til at omfatte kørsel:
![]() | fra kunde til depot, |
![]() | fra depot til depot, |
![]() | fra depot til kunde. |
De data man kan trække ud af Container Centralens systemer vil være baseret på kundeoplysninger og vil kunne trækkes i forbindelse med de depoter, som Container Centralen har kontrol over. Der kan trækkes data om:
![]() | hvor vognmanden kommer fra (depot eller kunde), |
![]() | hvor containerne skal hen (depot eller kunde), |
![]() | hvor mange containere, der kommer ind på depotet, |
![]() | hvor mange containere, der går ud fra depotet, |
![]() | hvor mange containere, der findes på depotet, |
![]() | hvem der benytter systemet (kunder). |
Opgørelsen af antallet af kørte kilometer fra udgangspunkt (A) til destination (B) vil blive baseret på den direkte afstand fra A til B. Denne afstand kan fastlægges vha. generelle afstandstabeller eller ruteplanlægningsværktøjer.
I dokumentationssystemet vil der blive regnet med en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse for kørsel med hhv. fulde og tomme containere, der som udgangspunkt fastlægges ud fra erfaringerne i dette projekt. Når der er udarbejdet nye statistikker på distributionen af CC-containere vil kapacitetsudnyttelsen blive beregnet på baggrund af disse.
På baggrund af de fastlagte kapacitetsudnyttelser samt oplysninger på vægt af CC-containere beregnes den gennemsnitlige belæsning i ton. Denne reguleres ligeledes i takt med, at der udarbejdes nye statistikker.
Efter indsamling af data beregnes energiforbrug, udledninger og nøgletal som beskrevet i afsnit 3.5 Metode, side 33.
Som en del af depotkonceptet arbejdes der med en udvidelse af det elektroniske handelssystem Distributed Datanet (DD), således at det komme til at omfatte styringen af kommunikationen mellem aktørerne i Container Centralens genbrugscontainersystem.
DDs programoplæg kan lettest sammenlignes med en pengekonto i banken. Man kan hæve/indsætte penge (containere) i enhver bank filial. Der skal være penge på kontoen ellers beregnes renter (dagleje). Hvis der er overskud på kontoen, får man renter (blot ikke hos Container Centralen - der beregnes opbevaringsgebyr). Penge kan flyttes med papiroverførsler. Det kan man også med containere (virtuelt), men hvis man vil have udleveret kontanter (containere) skal der ske en overførsel (transport) mellem to konti. Der beregnes et transfergebyr, som stort set svarer til 50 % af de omkostninger, der er forbundet ved fysisk at overføre containerne fra et sted til et andet. (Man kan for en stor del af containernes vedkommende anvende dem, hvor de aflæsses eller hvor transportafstand er kortere, da man ikke nødvendigvis behøver at transportere helt tilbage til DK).
De oplysninger, der skal til for at kunne styre containerbevægelserne på denne måde, svarer til de oplysninger, der skal kunne trækkes af systemet i forbindelse med dokumentationssystemet.
Vurderingen af miljøeffekterne ved Container Centralens planlagte udvidelse af sit eksisterende blomster-transport-system ved indførelse af et depotkoncept har vist, at udvidelsen vil medføre både miljø- og arbejdsmiljømæssige forbedringer.
Den primære forbedring ligger i reduktionen af antallet af kilometer, som køres med tomme containere. Denne reduktion medfører, at de samlede forbrug og udledninger, som opstår i forbindelse med distributionen med containere, reduceres med 4 %.
Herudover vil der kunne opnås store forbedringer på arbejdsmiljøsiden , hvis håndteringen af CC-containere samles på depoterne, idet man således øger muligheden for at investere i udstyr til automatisering af håndteringen af containere.
En automatisering af containerhåndteringen vil samtidig medføre en mindre stigning i miljøpåvirkningerne fra depoterne, idet der bl.a. vil opstå et beskedent merforbrug af energi og råvarer i forbindelse med driften af udstyret.
Miljøvurderingen er gennemført på det danske salg af planter. Det er ikke til at forudsige, hvor meget større besparelsen vil blive, hvis man udbreder depotkonceptet til hele Europa. Forholdene i udlandet er meget anderledes end i Danmark. Der er en meget større lokalhandel. Eksempelvis vil det være uhensigtsmæssigt for en tysk gartner i Hamburg- området at sende planter ud af regionen, idet der netto er et meget stort importbehov i Hamburg området. Derfor kan man ikke umiddelbart overføre situationen i Danmark til resten af Europa.
Det er svært at forudsige, om depotkonceptet økonomisk vil kunne tjene sig ind, men Container Centralen tror på, at det kan lade sig gøre. Måske ikke i direkte udnyttelse af depotsystemet, men på baggrund af det faktum, at informationssystemet baseres på EDI, hvilket er standard i EDB kommunikationen med detailhandlen, og den information, som dannes i systemet, umiddelbart kan anvendes i backoffice hos Container Centralens kunder.
[1] | Trafikministeriet: Begrænsning af transportsektorens CO2-udslip - Muligheder og virkemidler. [Tilbage] |
[2] | Trafikministeriet: Regeringens Transporthandlingsplan for Miljø og Udvikling. [Tilbage] |
[3] | Regerings Trafikhandlingsplan: Trafik 2005. [Tilbage] |
[4] | Container Centralen A/S: Adm. direktør Berno Holmgaard Jensen. [Tilbage] |
[5] | GASA Odense - Blomster Amba: Driftschef Jørgen Knudsen. [Tilbage] |
[6] | COWI Rådgivende Ingeniører A/S: Miljøstyring og Transport - Håndbog for små og mellemstore virksomheder. [Tilbage] |
[7] | Institut for Transportstudier; International Transport Danmark; Erhvervenes Transportudvalg: TransECO2 - Hovedrapport. [Tilbage] |
[8] | Foreningen af Danske Eksportvognmænd (FDE); Erhvervenes Transportudvalg (ETU): Miljø og sikkerhed, Håndbog for vejtransport. [Tilbage] |
[9] | Trafikministeriet: TEMA 2000 - Et værktøj til at beregne transporters energiforbrug og emissioner i Danmark. [Tilbage] |
[10] | Transportrådet: Godstransportkæder - Miljø og omkostningsforhold; Notat nr. 99-01. [Tilbage] |
Figur 1.1
Væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger for scenarie 1
I det nedenstående er beskrevet, hvilke påvirkninger, der er i de forskellige kategorier (A G4), og hvad der ligger til grund for vurderingen af de enkelte kategorier.
1.1.1.1 Miljø
C AffaldI forbindelse med håndteringen af containerne på depoter opstår der primært affald ved fjernelse af affald fra containernes enkeltdele samt ved frasortering af defekte containerdele.
Ved fjernelse af affald fra containernes enkeltdele kan der opstå affald i følgende fraktioner:
![]() | komposterbart affald (eks. planterester og jord), |
![]() | plastaffald (eks. potter og plastfilm), |
![]() | pap- og papiraffald (eks. etiketter og rester af emballage), |
![]() | brændbart affald (eks. svært adskillelige blandinger af ovenstående affaldstyper). |
Ved frasortering af defekte hylder, søjlerør og bundrammer opstår der affald i følgende fraktioner:
![]() | brændbart affald (eks. dele af hylder), |
![]() | metalaffald (eks. søjlerør og dele af hylder). |
Vurderingen af affaldet er foretaget ud fra følgende:
![]() | der produceres mindre end 1 ton årligt af den enkelte fraktion (svarende til ca. 4,5 kg pr. arbejdsdag), |
![]() | affaldet bortskaffes i overensstemmelse med kommunale regulativer, |
![]() | affaldet sorteres så vidt muligt efter fraktioner, men hovedvægten vil bortskaffes som brændbart affald på grund af svært adskillelige fraktioner. |
1.1.1.2 ARBEJDSMILJØ
Fjernelse af affald
Støv
Affald og snavs på containerne fjernes ved at feje enkeltdelene eller ryste / banke disse. Ved dette arbejde opstår der støv hovedsageligt i form af jordpartikler og plantemateriale.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | koncentrationen af støvet holdes under grænseværdien for den pågældende støvtype, |
![]() | mellem 5 % og 50 % af virksomhedens medarbejdere påvirkes af støvet, |
![]() | den pågældende medarbejder er udsat for støvpåvirkningen i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end ét år). |
Nedstabling af containere
Tungt arbejde ved løft af bundramme
Der opstår tunge løft ved nedstabling af CC-containere, når bundrammen løftes fra stabelsæt til gulv. Oftest løfter én medarbejder bundrammen. En bundramme vejer ca. 20 kg. Rammerne leveres i stabler på ofte op til 1,50 m højde.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | løftene foregår over de anbefalede grænseværdier, |
![]() | én medarbejder nedstabler containere i mindre end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring nedstabling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Samlet vægt
Vægt af CC-containerens enkeltdele: | ||
Bund | 20,4 kg | (1 stk. pr. container) |
Hylde | 6,5 kg | (5 - 8 stk. pr. container) |
Hjørnestang | 3,0 kg | (4 stk. pr. container) |
I alt 65 - 84,4 kg |
Hver del løftes enkeltvis ved nedstabling af containerne. Den samlede vægt, der derved løftes pr. dag afhænger af antallet af containere, der nedstables, samt antallet af hylder placeret på de enkelte containere. Typiske værdier ligger på ca. 60 containere pr. dag med gennemsnitligt 5 - 8 hylder pr. container, hvilket giver en maksimal samlet vægt på 3,9 - 5,1 ton pr. dag. Det antages her, at én medarbejder nedstabler disse på én dag.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | den samlede løftede vægt ligger over de anbefalede grænseværdier, |
![]() | én medarbejder nedstabler containere i mindre end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring nedstabling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Højt/lavt arbejde
Der opstår besværlige arbejdsstillinger i form af løft over skulderhøjde, når de øverste hylder tages af containerne, samt når de øverste hylder lægges på stabelsæt. Øverste hylde placeres ca. 1,80 m over gulv.
Der opstår besværlige arbejdsstillinger i form af arbejde under lårhøjde ved afmontering af CC-containerens nederste hylder samt ved placering af de nederste hylder i stabelsættet.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da højt/lavt arbejde så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | én medarbejder udfører arbejde indeholdende højt/lavt arbejde i mindre end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet indeholdende højt/lavt arbejde i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Vrid i kroppen
Der forekommer vrid i kroppen, når hylderne tages fra containeren, samt når hylder lægges på stabelsæt. Stabelsæt med hylder laves ofte i stabler på op til 1,80 m over gulv. Hylderne kan løftes ved at gribe i 2 ovale huller placeret midt på hver hylde.
Der forekommer vrid i kroppen, når bundrammerne lægges på stabelsæt. Hver bundramme vejer ca. 20 kg. Rammerne laves i stabler på ofte op til 1,50 m højde. Bundrammerne tages fra gulvet og placeres på stablen. Oftest tages bundrammerne af én medarbejder, men det forekommer, at man er to om at løfte rammerne, hvilket mindsker vriddet i kroppen væsentligt.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da vrid i kroppen så vidt som muligt helt skal undgås, |
![]() | én medarbejder udfører arbejde indeholdende vrid i kroppen i mindre end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet indeholdende vrid i kroppen i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Fjernelse af affald
Tungt arbejde
Der opstår tungt arbejde ved fjernelse af affald, såfremt dette sker ved at ryste eller banke enkeltdele rene, idet disse herved løftes eller tippes. Enkeltdelene vejer henholdsvis:
Bund | 20,4 kg |
Hylde | 6,5 kg |
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | løftene foregår over de anbefalede grænseværdier, |
![]() | fjernelse af affald sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen (mindre end 1/2 time i sammenhæng), - ofte vil der kun løseligt blive fjernet affald, |
![]() | det antages, at den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring fjernelse af affald i forbindelse med nedstabling / samling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Højt/lavt arbejde
Ved fjernelse af affald i form af fejning på containernes øverste og nederste hylder samt bundramme opstår der besværlige arbejdsstillinger i form af højt og lavt arbejde. Containernes øverste hylder er placeret ca. 1,80 m over gulv.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da arbejde indeholdende højt/lavt arbejde så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | fjernelse af affald sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen (mindre end 1/2 time i sammenhæng), - ofte vil der kun løseligt blive fjernet affald, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring fjernelse af affald i forbindelse med nedstabling / samling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Vrid i kroppen
Ved at ryste eller banke hylder og bundrammer rene opstår der vrid i kroppen.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da arbejde indeholdende vrid i kroppen så vidt som muligt helt skal undgås, |
![]() | fjernelse af affald sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen (mindre end 1/2 time i sammenhæng), - ofte vil der kun løseligt blive fjernet affald, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring fjernelse af affald i forbindelse med nedstabling / samling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Sortering
Tungt arbejde
Ved sortering af containernes enkeltdele opstår der tungt arbejde, idet defekte dele løftes fra stabelsæt til separat område.
Sorteringen sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | løftene foregår over de anbefalede grænseværdier, |
![]() | sortering sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen (mindre end 1/2 time i sammenhæng), |
![]() | det antages, at den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring sortering i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Højt arbejde og vrid i kroppen
Der opstår besværlige løft i form af løft over skulderhøjde samt vrid i kroppen, når de øverste hylder / bundrammer tages fra et stabelsæt. Øverste hylder er placeret op til ca. 1,80 m over gulv mens øverste bundrammer er placeret op til ca. 1,50 m over gulv.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da arbejde indeholdende højt/lavt arbejde samt vrid i kroppen så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | sortering sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen (mindre end 1/2 time i sammenhæng), |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring sortering af containernes enkeltdele i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Samling af containere
Samlet vægt
Vægt af CC-containerens enkeltdele: | ||
Bund | 20,4 kg | (1 stk. pr. container) |
Hylde | 6,5 kg | (5 - 8 stk. pr. container) |
Hjørnestang | 3,0 kg | (4 stk. pr. container) |
I alt | 65 - 84,4 kg |
Hver del løftes enkeltvis ved samling af containerne. Den samlede vægt, der derved løftes pr. dag afhænger af antallet af containere, der samles samt antallet af hylder, der skal monteres på de enkelte containere. Typiske værdier ligger på ca. 60 containere pr. dag med gennemsnitligt 5 - 8 hylder pr. container, hvilket giver en maksimal samlet vægt på 3,9 - 5,1 ton pr. dag. Det antages her, at én medarbejder samler disse containere på én dag.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | den samlede løftede vægt ligger over de anbefalede grænseværdier, |
![]() | én medarbejder samler containere i mere end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring samling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Højt/lavt arbejde
Der opstår besværlige arbejdsstillinger i form af løft over skulderhøjde, når de øverste hylder tages fra et stabelsæt, samt når de øverste hylder sættes på containeren. Øverste hylde placeres ca. 1,80 m over gulv.
Der opstår desuden besværlige arbejdsstillinger i form af arbejde under lårhøjde ved montering af CC-containerens nederste hylder.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da arbejde indeholdende højt/lavt arbejde så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | én medarbejder samler containere i mere end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring samling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Vrid i kroppen
Der forekommer vrid i kroppen, når hylderne tages fra stabelsæt, samt når hylder sættes på containeren. Stabelsæt med hylder kommer ofte hjem i stabler på op til 1,80 m over gulv. Hylderne kan løftes ved at gribe i 2 ovale huller placeret midt på hver hylde.
Der forekommer vrid i kroppen, når bundrammerne tages fra stabelsæt. Hver bundramme vejer ca. 20 kg. Rammerne leveres i stabler på ofte op til 1,50 m højde. Bundrammerne tages fra denne stabel og sættes på gulvet. Oftest tages bundrammerne af én medarbejder, men det forekommer, at man er to om at tage rammerne ned, hvilket mindsker vriddet i kroppen væsentligt.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da arbejde indeholdende vrid i kroppen så vidt som muligt helt skal undgås, |
![]() | én medarbejder samler containere i mere end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring samling af containere i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
G3 Biologiske / kemiske forhold
Fjernelse af affald
Støv
Ved vurderingen af støv er der regnet med "worst case", hvilket i denne sammenhæng vil være tilstedeværelsen af kemiske bekæmpelsesmidler eller patogene mikroorganismer i det støv, der indåndes.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | koncentrationen af det stof, der måtte være på støvet holdes under grænseværdien for den pågældende stoftype, |
![]() | det stof, der måtte forekomme findes udelukkende i forbindelse med støvet, |
![]() | det stof, der måtte forekomme antages at være skadeligt for mennesker. |
Generelt
Risiko for at skade fødder
Der er en vis risiko for at skade fødder ved arbejde med bundrammen, eksempelvis hvis denne tabes.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | det er mindre sandsynligt, at en medarbejder skader fødderne under arbejdet med bundrammen, |
![]() | risikoen forbundet med håndtering af bundrammer forekommer flere gange ugentligt, |
![]() | der vil være risiko for knoglebrud. |
Risiko for at vælte stabelsæt
Der opstår risiko for at vælte stabelsæt under manuel transport (træk / skub) af containere på ujævnt eller skråt underlag. Et standard stabelsæt vejer ca. 230 kg.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | det er mindre sandsynligt, at et stabelsæt vælter, |
![]() | risikoen forbundet med håndtering af stabelsæt forekommer flere gange ugentligt, |
![]() | der vil være risiko for knoglebrud såfremt et stabelsæt vælter. |
1.1.2 Scenarie 2
Figur 4.5
Væsentlige miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger for scenarie 2
I det nedenstående er beskrevet, hvilke påvirkninger, der er i de forskellige kategorier (A G4), og hvad der ligger til grund for vurderingen af de enkelte kategorier.
1.1.2.1 Miljø
Der henvises til scenarie 1, afsnit C Affald, side 51.
Ved anvendelse af CC-automaten forbruges der elektricitet. Vurderingen er foretaget ud fra, at CC-automaten har et årligt elforbrug på mindre end 3.500 kWh, hvilket svarer til en årlig udledning af CO2 på mindre end 1 ton, NOX på mindre end 2,4 kg og SO2 på mindre end 7,1 kg.
Ved drift af CC-automaten anvendes der forskellige hjælpestoffer eksempelvis hydraulikolie, smøremiddel m.v. Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | der anvendes mindre end 1 ton årligt af de enkelte hjælpestoffer (svarende til ca. 4,5 kg pr. arbejdsdag), |
![]() | alle stoffer fremstilles ud fra genoprettelige ressourcer, |
![]() | smøremidlet er mærket Xn. |
1.1.2.2 Arbejdsmiljø
G1 Fysiske påvirkninger
Fjernelse af affald
Støv
Der henvises til scenarie 1, afsnit G1 Fysiske påvirkninger, side 52.
Nedstabling af containere
Tungt arbejde / vrid i kroppen
Nedstabling af bundrammer sker automatisk, hvilket har gjort at en væsentlig mængde tungt arbejde er fjernet. Herudover er en betydelig mængde vrid i kroppen kombineret med en vægtpåvirkning fjernet.
Samlet vægt
Den samlede manuelt løftede vægt pr. dag er mindsket betydeligt grundet begge de nævnte nedstablingsmetoder.
Højt arbejde
Nedstabling af hylder sker med CC-automat. Dette gør, at en mængde højt arbejde samt vrid i kroppen er fjernet.
Lavt arbejde
Der kan opstå besværlige arbejdsstillinger i form af lavt arbejde ved frigørelse og fjernelse af fastlåste hylder fra bunden af stabelsættet.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da lavt arbejde så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | én medarbejder udfører arbejde indeholdende lavt arbejde i mindre end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | arbejdet indeholdende lavt arbejde sker uden vægtpåvirkning i form af manuelle løft. |
Fjernelse af affald
Tungt arbejde
Der henvises til scenarie 1, afsnit G2 Ergonomiske påvirkninger, Fjernelse af affald, tungt arbejde, side 53.
Lavt arbejde
Ved fjernelse af affald på containernes hylder i form af fejning, kan der opstå lavt arbejde, såfremt der ikke anvendes en kost med passende lang skaft.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da arbejde indeholdende lavt arbejde så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | fjernelse af affald sker i flere korte perioder fordelt over arbejdsdagen (mindre end 1/2 time i sammenhæng), - ofte vil der kun løseligt blive fjernet affald, |
![]() | den pågældende medarbejder er beskæftiget med arbejdet omkring fjernelse af affald i en længerevarende periode (flere gange om ugen i mere end 1 år). |
Vrid i kroppen
Der henvises til scenarie 1, afsnit G2 Ergonomiske påvirkninger, Fjernelse af affald, Vrid i kroppen, side 54.
Sortering
Lavt arbejde
Der opstår besværlige løft i form af løft under lårhøjde med vrid i kroppen, når defekte hylder tages fra transportbåndet.
Vurderingen er foretaget ud fra følgende:
![]() | arbejdet ligger over anbefalet grænse, da lavt arbejde så vidt muligt helt skal undgås, |
![]() | én medarbejder udfører arbejde indeholdende lavt arbejde i mindre end 1/2 time i sammenhæng, |
![]() | arbejdet indeholdende lavt arbejde sker uden vægtpåvirkning i form af manuelle løft. |
Samling af containere
Højt/lavt arbejde / samlet løftet vægt
Samling af containere sker med CC-automat. Dette gør, at en mængde højt/lavt arbejde samt vrid i kroppen er fjernet. Desuden er den samlede manuelt løftede vægt pr. dag mindsket betydeligt.
G3 Biologiske / kemiske forhold
Fjernelse af affald
Støv
Der henvises til scenarie 1, afsnit G3 Biologiske/kemiske forhold, Fjernelse af affald, Støv, side 56.
Generelt
Risiko for at vælte stabelsæt
Der henvises til scenarie 1, afsnit G4 Risiko, Generelt, Risiko for at vælte stabelsæt, side 57.
|