3.2.2.1 Genanvendelse af organisk dagrenovation
Der arbejdes fortsat på at udbygge erfaringsgrundlaget for biogasanlæg til
behandling af organisk dagrenovation. Der er i den forbindelse igangsat en række større
projekter, der skal danne grundlag for en vurdering af mulighederne for udsortering af
organisk dagrenovation. Når dette grundlag er tilstrækkeligt, vil det blive vurderet, om
der skal indføres obligatorisk indsamling af organisk dagrenovation med henblik på
bioforgasning, eller andre tiltag, der kan sikre en større genanvendelse af den organiske
fraktion af dagrenovationen.
I 1999 blev der indsamlet 1.665.000 tons dagrenovation, ifølge Affald 21 udgør den
organiske del 40-45% af dagrenovationen, hvilket svarer til omkring 700.000 tons. Der blev
i 1999 indsamlet 50.000 tons organisk dagrenovation til genanvendelse. Den resterende del,
svarende til 650.000 tons, antages at være blevet brændt. Denne andel udgør ca. 22,5%
af den samlede mængde forbrændt affald i Danmark i 1999.
Det forventes, at erfaringsgrundlaget vil være tilstrækkeligt i løbet af perioden
2004-2012, og at der som konsekvens heraf vil blive øget krav om udsortering af den
organiske del af husholdningsaffaldet. Derfor formodes det, at en del kommuner, allerede i
perioden frem til 2004, vil arbejde på en sådan separat indsamling.
Målsætningen i Affald 21 er, at 7% af den samlede mængde dagrenovation skal
genanvendes i 2004 og at 100.000 tons heraf genanvendes ved bioforgasning. Der blev i 1999
genanvendt ca. 3% af den samlede mængde dagrenovation. På længere sigt er målet en
genanvendelse på mellem 20% og 25%.
Nedenstående vurdering af forventede mængder til forbrænding i 2004 og 2008 er
baseret på initiativerne i Affald 21. Vurderingen er baseret på, at den samlede mængde
af organisk dagrenovation er konstant gennem perioden.
Konsekvens af Affald 21
Den forventede effekt af Affald 21 er, at der i 2004 udsorteres 120.000 tons
organisk dagrenovation til oparbejdning. Da der allerede udsorteres ca. 3%, skal der som
konsekvens heraf flyttes yderligere 4% svarende til ca. 70.000 tons fra forbrænding til
genanvendelse inden 2004.
I denne rapport forventes det, at der kan flyttes yderligere 8% organisk dagrenovation
fra forbrænding til oparbejdning inden 2008. Det betyder, at der flyttes yderligere ca.
130.000 tons fra forbrænding til genanvendelse i denne periode.
De angivne flyttede mængder er nettotal, dvs. efter korrektion for at en vis del af
den indsamlede organiske dagrenovation i forbindelse med oparbejning udskilles og føres
til forbrænding.
Brændværdien for fraktionen organisk dagrenovation er lav. For den del, som netto
fragår forbrændingsanlæg, skønnes brændværdien at være 1-4 GJ/tons, afhængig af
oprindelse og oparbejdningsmetode.
Den reducerede mængde organisk dagrenovation til forbrænding vil således medføre en
stigning i brændværdien for det affald, der herefter føres til forbrænding.
Tabel 9
Flytning af organisk dagrenovation

Tabellen viser forskydning mellem behandlingsformer for organisk dagrenovation fra 1999
til 2004 og fra 2004 til 2008 sammen med den samlede forskydning i perioden. Kolonnen Sum
tjener alene til kontrol af, at flytningerne ikke medfører ændring i affaldsmængderne.
3.2.2.2 Papir og pap/papemballage
Indsamlingen af papir og pap fra private husstande skal udbygges og effektiviseres
ifølge Affald 21. I 1999 blev der jf. ISAG indsamlet ca. 593.000 tons papir og pap. Det
årlige forbrug af papir ligger omkring 1,3 mio. tons. Det anslås, at
indsamlingspotentiale er omkring 1,1 mio. tons, idet en del af papirforbruget går til
varige produkter ligesom nogle af papirkvaliteterne ikke kan genanvendes, eksempelvis
aftørringspapir mv.
Potentialet for papir og pap for husholdninger er ifølge miljøprojekt 490, 1999 ca.
405.000 tons. Heraf følger at potentialet for erhverv er 700.000 tons. Husholdninger stod
for indsamling af ca. 180.000 tons, mens omkring 415.000 tons kom fra erhverv. Det
betyder, at husholdningerne i 1999 indsamlede 44% af potentialet og erhverv indsamlede
59%. Både for husholdninger og erhverv er målsætningen at øge indsamlingen. Det er
målet i Affald 21, at der i 2004 indsamles 60% af papir og pap fra husholdninger til
genanvendelse, mens der skal indsamles 75% fra erhverv. Ved en forøgelse af de indsamlede
mængder papir og pap med henblik på genanvendelse flyttes mængden især fra
forbrænding. Nedenstående vurderinger er baseret på, at den samlede mængde af papir og
pap er konstant gennem perioden.
Konsekvenser af Affald 21
Ifølge Affald 21 skal der indsamles 243.000 tons pap og papir fra husholdninger,
svarende til at der skal flyttes 63.000 tons fra forbrænding til oparbejdning. For
erhvervslivet betyder Affald 21, at der skal indsamles ca. 526.000 tons, eller at der skal
flyttes 111.000 tons fra forbrænding til oparbejdning. Samlet flyttes 174.000 tons som
konsekvens af Affald 21 fra forbrænding til oparbejdning inden 2004. Der forventes ikke
yderligere forskydninger mellem behandlingsformerne for denne fraktion, der har betydning
for mængden af affald der ledes til forbrænding inden 2008.
Brændværdien for fraktionen papir og pap er lidt højere end for affaldet i øvrigt,
typisk 11-16 GJ/tons. Reduktionen af den mængde papir og pap, der føres til
forbrænding, vil således medføre et fald i brændværdien for det affald, der herefter
føres til forbrænding.
Tabel 10
Flytning af papir og pap/papemballage

3.2.2.3 PVC-holdigt affald
Der skal gennemføres en målrettet indsats mod de miljøproblemer, der knytter sig til
PVC-affaldet. Målet i Affald 21 for 2004 er at friholde affaldsforbrændingsanlæggene
for PVC-holdigt affald. Desuden skal miljø- og sundhedsbelastende tilsætningsstoffer
afvikles/substitueres i fremstillingen af PVC-produkter. Det skønnes i Affald 21, at en
del af PVC-affaldet ikke kan identificeres som PVC-affald og derfor fortsat utilsigtet vil
blive tilført forbrændingsanlæggene.
Mængden af PVC-affald skønnes i 1999 ifølge Strategi for PVC-området,
Statusredegørelse og fremtidige initiativer, Miljø- og Energiministeriet, Juni 1999
at være på mindst 34.000 tons i 1999. Bygge og anlæg, erhvervssektoren
(handel og kontor, institutioner og industri) samt Husholdninger bidrager hver med
ca. en tredjedel. Ifølge Affald 21 indsamles 10-15% af PVC affaldet til genanvendelse,
hvilket svarer til ca. 4000 tons. Det antages i denne rapport, at 75% af den resterende
mængde forbrændes mens 25% deponeres. Det betyder, at der i 1999 blev forbrændt ca.
23.000 tons PVC affald i Danmark.
Selvom forbruget mindskes, forventes affaldsmængderne af PVC at stige de kommende år
på grund af den store mængde af specielt byggeprodukter, der er akkumuleret i samfundet.
PVC-produkter som ender i affaldsforbrændingen er ifølge ovennævnte statusredegørelse:
Produkter som genanvendes er primært rør, vinduer og kabler. Produkter som ender på
deponi er primært blød PVC f.eks. kabler, gulve og presenninger. Målet med den
fremtidige indsats er, at PVC produkter, som er vanskelige at udsortere, substitueres med
andre materialer, og at udsorteringen af genanvendelige byggeprodukter øges.
Nedenstående vurdering af forventede mængder til forbrænding i 2004 og 2008 er
baseret på initiativerne i Affald 21. Det vil sige, at primært byggeprodukter udsorteres
til genanvendelse og dermed ikke ender i forbrændingsanlæggene. Den forventede vurdering
er endvidere baseret på at den samlede mængde af PVC-holdigt affald er stigende og at
andelen til genanvendelse samtidig også er stigende.
Konsekvenser af Affald 21
På baggrund af initiativerne i Affald 21 forventes det i denne rapport, at der vil
blive udsorteret ca. 44% af PVCen til oparbejdning eller deponering. De resterende 56%
forventes fortsat at blive brændt. På den baggrund forventes det, at der flyttes ca.
4000 tons fra forbrænding til henholdsvis oparbejdning og deponering i 2004, beregnet ud
fra potentialet i 1999.
Frem til 2008 forventes ingen yderligere nedgang i mængden af PVC til forbrænding,
idet det forventes, at den stigende udsortering opvejes af den stigende mængde.
Brændværdien for fraktionen PVC er høj, typisk 25-30 GJ/tons. Reduktionen af
PVC-mængden, der føres til forbrænding, vil således isoleret set medføre et fald i
brændværdien for det affald, der herefter føres til forbrænding.
Tabel 11
Flytning af PVC-holdigt affald

3.2.2.4 Imprægneret træ
Ifølge Affald 21 skal det sikres, at imprægneret træ udsorteres som ikke
forbrændingsegnet affald. Dog kan der blive tale om en undtagelse for kreosotbehandlet
træ, der fortsat menes at kunne brændes, eventuelt efter neddeling.
Ved at friholde forbrændingsanlæggene for imprægneret træ, vil der ske en reduktion
af tungmetalindholdet i slaggen og i røggasaffaldet. Det betyder, at der bliver bedre
genanvendelsesmuligheder for slaggen.
Det forventes ifølge Affald 21, at der udsorteres ca. 50.000 tons imprægneret træ i
år 2004, denne mængde kommer fra det affald, der føres til henholdsvis forbrænding og
deponi. Det er forventningen, at der udsorteres 75.000 tons i 2008. Det antages i denne
rapport, at der i 1999 er forbrændt ca. 10% af affaldsmængden af imprægneret træ,
svarende til ca. 4000 tons. Der forventes fortsat forbrændt en mindre mængde svarende
til 5%.
Nedenstående vurdering af forventede mængder til forbrænding i 2004 og 2008 er
baseret på initiativerne beskrevet i Affald 21. Det vil sige, at imprægneret træ
indsamles med henblik på enten genanvendelse eller deponering.
Konsekvenser af Affald 21
Initiativerne i Affald 21 rettet mod imprægneret træ forventes at ville flytte
ca. 1.500 tons fra forbrænding til deponering i 2004. Brændværdien for fraktionen
imprægneret træ er høj, typisk 11-15 GJ/tons. Den reducerede mængde imprægneret træ,
der føres til forbrænding, vil således medføre et fald i brændværdien for det
affald, der herefter føres til forbrænding. Dog er der tale om en relativt beskeden
mængde, så påvirkningen af brændværdien vil være beskeden.
Tabel 12
Flytning af imprægneret træ

3.2.2.5 Affald fra elektriske og elektroniske produkter
I 1998 blev der udstedt en bekendtgørelse om håndtering af elektriske og
elektroniske produkter (EE-produkter), der fastsætter bestemmelser for oparbejdning og
bortskaffelse af de enkelte fraktioner i elektronikskrot. Bekendtgørelsen medfører, at
kommuner skal have indført en separat indsamling af elektronikaffald fra december 1999.
Miljøstyrelsen skønner, at mængden af produkter, der er omfattet af ordningen om
særskilt behandling, udgør 60.000 tons elektriske og 43.000 elektroniske produkter
årligt, svarende til en samlet mængde på 103.000 tons. Ifølge Affald 21 var
fordelingen på behandlingsformer før indførelsen af initiativerne 30% genanvendelse,
50% forbrænding og 20% deponi. Det betyder, at ca. 50.000 tons tidligere er blevet
tilført forbrændingsanlæg.
I Arbejdsrapport nr. 53 er ressourceandelen i de angivne mængder elektronikskrot
(eksklusive kølemøbler og lyskilder) vurderet, og det estimeres at ca. 85% kan
genanvendes. Dette tal omfatter dog også plast, så den øvrige mulige
genanvendelsesandel vurderes til 65%, mens 20% er forbrændingsegnet. De restende 15% skal
gå til særlig behandling eller deponering. Det vurderes, at 75% af de genanvendelige
fraktioner (jern og metal) allerede genanvendes i dag, mens resten deponeres som
shredderaffald m.v., hvorfor bekendtgørelsen vurderes at ville betyde, at ca. 11.000 tons
flyttes fra deponering til genanvendelse, ca. 14.000 tons flyttes fra deponering til
forbrænding, og 5-10.000 tons fra deponering til særlig behandling. Udviklingen af
genanvendelsesteknologier på området går meget stærkt, og det kan betyde, at en
større del end forventet kan genanvendes i løbet af de kommende år.
Nedenstående er en vurdering af effekten af Affald 21 på mængden til forbrænding i
2004 og 2008. Det vil sige, at indsamlingen udbygges og styrkes. Vurderingen er baseret
på, at den samlede mængde af elektriske og elektroniske produkter er konstant gennem
perioden.
Konsekvenser af Affald 21
Det forventes ifølge Affald 21, at 25.000 tons EE-affald bliver flyttet fra
forbrænding og deponering til genanvendelse inden 2004. Ud fra fordelingen mellem
behandlingsformer betyder det, at der flyttes 18.000 tons affald fra forbrænding til
genanvendelse og 14.000 tons fra deponering til forbrænding. Det betyder, at der samlet
set flyttes 4.000 tons EE-affald væk fra forbrænding.
Det er svært at give et eksakt bud på brændværdien for EE-produkter, idet
produkterne er sammensat af meget forskellige materialer med forskellig brændværdi.
Samlet er brændværdien formentligt noget højere end gennemsnittet for det affald, der
føres til forbrænding. Isoleret set vil udsorteringen af elektriske og elektroniske
produkter medføre et fald i brændværdien for det affald, der herefter føres til
forbrænding. Den samlede betydning er dog beskeden i betragtning af de små mængder.
Tabel 13
Flytning af affald fra elektriske og elektroniske produkter

3.2.2.6 Biler
Efter 1. juli 2000 skal kasserede biler anvises til særligt godkendte
autoophuggere. Målet er at sikre, at de miljøbelastende stoffer og tungmetaller, der
før havnede på affaldsforbrændingsanlæggene eller deponierne, frasorteres og
genanvendes eller sendes til særlig behandling.
Der blev i 1997 oparbejdet ca. 130.000 tons bilaffald ifølge Affald 21. Heraf blev 75%
genanvendt 5% brændt og 20% deponeret. Det svarer til, at der blev brændt 6.500 tons
bilaffald, hvilket svare til ca. 0,24% af den samlede forbrændte affaldsmængde i
Danmark. Målet for 2004 er at nå 80% genanvendelse.
Set i forhold til forbrændingsanlæggenes kapacitet har den nye ordning for kasserede
biler kun ringe betydning, men set i forhold til en forbedring af restprodukterne fra
forbrændingen er det et vigtigt initiativ, da det vurderes at medføre en nedgang af
miljøfarlige stoffer og tungmetaller i det forbrændingsegnede affald.
Konsekvenser af Affald 21
Initiativerne i Affald 21 for øget genanvendelse forventes at have meget beskeden
betydning for mængden af bilaffald til forbrænding. Det forventes, at der fortsat vil
være en rest til forbrænding. Brændværdien for bilaffald menes at ligge på 15-25
GJ/tons. På grund af de relativt beskedne mængder vurderes betydningen af udsortering af
bilaffald at have minimal betydning for brændværdien i det affald, der fortsat ledes til
forbrænding.
3.2.2.7 Batterier
Der lægges i Affald 21 op til, at alle batterier skal indsamles og genanvendes,
efterhånden som der udvikles egnede genanvendelsesmetoder. I dag er der allerede
etableret indsamlingsordninger for de miljøfarlige batterier, og der indsamles også en
stor del af de øvrige batterier. De miljøfarlige batterier sendes til oparbejdning eller
særlig behandling, mens de øvrige batterier deponeres. En mindre del havner i
dagrenovationen og dermed på forbrændingsanlæggene.
Konsekvenser af Affald 21
Det skønnes, at de nye initiativer for indsamling af batterier, ikke får
nævneværdig betydning, hverken for brændværdien eller mængden af affald, der føres
til forbrænding.
3.2.2.8 Dæk
Dæk skal ifølge Affald 21 indsamles med henblik på genanvendelse eller
forbrænding. Der blev i 1999 indsamlet ca. 27.000 tons til genanvendelse. Det antages i
Affald 21, at mængden er ca. 40.000 tons om året.
Målsætningen i Affald 21 er, at 80% skal genanvendes eller forbrændes. Denne
målsætning er allerede opfyldt og initiativerne rettet mod dæk forventes derfor ikke at
få betydning for mængden af affald til forbrænding.
3.2.2.9 Farligt affald og Spildolie
Disse fraktioner forventes ikke at have betydning for mængderne af affald der
føres til forbrændingsanlæg, da fraktionerne primært brændes på Kommunekemi og på
fjernvarmeværker.
3.2.2.10 Glasemballage
Der blev ifølge ISAG genanvendt 122.000 tons glasemballage i 1999. Det anslås i
Affald 21, at den samlede mængde glasemballage i 1997 udgjorde 190.000 tons. Det antages
i denne rapport, at den samlede mængde ligger konstant, hvilket giver en
indsamlingsprocent på 64%.
Det antages yderligere i denne rapport, at den resterende mængde glas fordeler sig med
95% til forbrænding og 5% til deponering.
Målsætningerne i Affald 21 er en genanvendelse på 75%, hvilket betyder at der skal
samles ca. 143.000 tons glas ind om året.
Konsekvenser af Affald 21
Initiativerne rette mod glas i Affald 21 medfører, at der skal indsamles
yderligere 21.000 tons glas med henblik på genanvendelse inden 2004. Heraf kommer de 95%
fra forbrænding eller ca. 20.000 tons, mens 5% kommer fra deponi, svarende til ca. 1.000
tons.
Der forventes ikke yderligere forskydninger mellem behandlingsformerne for denne
fraktion, der har betydning for mængden af affald der ledes til forbrænding inden 2008.
Tabel 14
Flytning af glas

Glasemballage har ingen brændværdi. Betydningen af udsortering af glasemballage vil
isoleret set betyde en stigning i brændværdien for den resterende del af affaldet der
føres til forbrænding. I lys af de relativt beskedne mængder, er stigningen dog
beskeden.
3.2.2.11 Klinisk risikoaffald
Det vurderes, at initiativerne i Affald 21 rettet mod klinisk risikoaffald er uden
betydning for mængden af forbrændingsegnet affald, da målet er status quo.
3.2.2.12 Kommunalt spildevandsslam
I 1998 blev der genereret ca. 1,3 mio. tons spildevandsslam (våd vægt) i Danmark,
svarende til omkring 150.000 tons tørstof. På grund af procesmæssige omlægninger og
udvikling registreres en større mængde slam med et højt vandindhold og den samlede
mængde slam er derfor tilsyneladende stigende. Tørstofmængden er dog nogenlunde
konstant. Regnet på tørvægt blev ca. 62% genanvendt, mens 25% blev forbrændt og 13%
deponeret. Regnet på tørstofbasis er genanvendelsen faldet. Dette skyldes primært
skærpede krav til indholdet af miljøfremmede stoffer og tungmetaller i slam til
genanvendelse.
Konsekvenser af Affald 21
Målsætningen i Affald 21 er, at 50% genanvendes, 30% forbrændes og 20%
deponeres. Dette indebærer, at 5% af slammet, svarende til 7.500 tons tørstof, flyttes
fra genanvendelse til forbrænding. Slam til forbrænding har typisk et tørstofindhold
på 20%, hvorfor 37.000 tons våd slam forventes tilført forbrænding.
Det forventes, at kvaliteten af spildevandsslam vil blive forbedret bl.a. gennem
reduktion af forbruget af miljøfremmede stoffer, samt at dette vil medføre, at der
mellem 2004 og 2008 kan flyttes 37.000 tons våd slam fra forbrænding tilbage til
genanvendelse (oparbejdning).
Tabel 15
Flytning af kommunalt spildevandsslam

Da der samlet set ikke sker nogen ændring i mængden til forbrænding, forventes
betydningen for brændværdien at være ubetydelig.
3.2.2.13 Kølemøbler
Det vurderes, at initiativerne i Affald 21 rettet mod køleskabe ikke har betydning
for mængderne der føres til forbrænding, da kølemøbler allerede i stort omfang ledes
uden om forbrændingsanlæggene.
3.2.2.14 Madaffald fra storkøkkener
Det vurderes, at initiativerne i Affald 21 rettet mod organisk affald fra
industrien og madaffald fra storkøkkener ikke har betydning for mængderne, der føres
til forbrænding.
3.2.2.15 PCB/PCT
Det vurderes, at initiativerne i Affald 21 rettet mod PCB/PCT ikke har betydning
for mængderne der føres til forbrænding, idet stofferne findes i produkter, der
traditionelt ikke forbrændes.
3.2.2.16 Plastemballage
Der blev i 1999 indsamlet 38.000 tons plast til oparbejdning. Heraf var ca. en
tredjedel plastemballage. Miljøstyrelsen opgør affaldsmængden for plastemballage til
172.000 tons om året og indsamlingen af emballageaffald lå i 1998 på ca. 11.500 tons.
Den samlede mængde forudsættes konstant. Det vurderes i Affald 21, at der forbrændes
ca. 190.000 tons plast om året, hvoraf plastemballagen udgør en væsentlig del.
Målsætningen for plast er at øge genanvendelse. Danmark har overfor EU forpligtiget
sig til at genanvende mindst 15% af plastemballagen. For at nå denne forpligtigelse, skal
der indsamles yderligere 15.000 tons emballageaffald. EU målsætningen er baggrunden for
forventningerne i denne rapport til oparbejdningen af plast i 2004. Af den plastemballage,
der ikke indsamles med henblik på oparbejdning, antages det, at 90% brændes og resten
deponeres.
Det forventes at mængden af plast til oparbejdning kan øges med yderligere 8.000 tons
inden 2008, idet der fortsat vil være fokus på øget genanvendelsen af plast.
Konsekvenser af Affald 21.
Initiativerne i Affald 21 rettet mod plast forventes at flytte ca. 14.000 tons fra
forbrænding til oparbejdning inden 2004 og yderligere 7.000 tons inden 2008. Derudover
forventes det, at der flyttes 1.000 tons fra deponering til oparbejdning inden 2004 og
atter 1.000 tons inden 2008.
Tabel 16
Flytning af plast

Brændværdien for plastemballage ligge på ca. 35 GJ/tons, forudsat der primært er
tale om polyetylen. Betydningen af udsortering af plastemballage vil isoleret set betyde
et fald i brændværdien for den del af affaldet, der fortsat føres til forbrænding.
3.2.2.17 Restprodukter fra affaldsforbrænding og kraftværker
Initiativerne i Affald 21 rettet mod restprodukter fra affaldsforbrænding og
kraftværker har ingen betydning for nærværende rapport, da disse fraktioner ikke føres
til forbrænding.
3.2.2.18 Shredderaffald
Den samlede mængde af shredderaffald er i Affald 21 vurderet til ca. 95.000 tons
om året. Heraf blev ca. 5.000 tons brændt og resten deponeret.
Der er, i forbindelse med at fokus er rettet mod denne fraktion, igangsat en
undersøgelse af mulighederne for alternativ behandling af shredderaffaldet med henblik
på genanvendelse. Målet er 75% genanvendelse i 2004.
Konsekvenser af Affald 21
Det vurderes at initiativerne rettet mod shredderaffald ikke vil få nogen
betydning for mængden af affald til forbrænding, idet initiativerne betyder at affaldet
flyttes fra deponering til oparbejdning. Der forventes fortsat at være en rest til
forbrænding.
3.2.2.19 Støberiaffald
Den samlede mængde af støberiaffald er i Affald 21 vurderet til ca. 95.000 tons om
året, hvoraf 5% eller ca. 5.000 tons antages brændt.
Fordelingen på behandlingsformer antages ifølge Affald 21 at medføre, at 9%
genanvendes, 5% forbrændes og 86% deponeres.
Konsekvenser af Affald 21
Det vurderes at initiativerne rettet mod støberiaffald ikke vil få nogen betydning
for mængden af affald til forbrænding, idet initiativerne betyder, at affaldet flyttes
fra deponering til oparbejdning. Der forventes fortsat at være en rest til forbrænding.
For mængden af forbrændingsegnet affald betyder initiativerne i Affald 21, at
mængden af affald til forbrænding reduceres med 250.000 tons inden 2004 og yderligere
174.000 tons inden 2008.
Tabel 17
Flytning mellem behandlingsformer, samlet effekt af initiativerne i Affald 21

Initiativerne vedrørende affaldsforbrændingsanlæggene sigter primært på at
mindske tilførslen af miljøfarlige stoffer og tungmetaller. Disse initiativer skulle
gerne medføre, at en større del af slaggerne kan genanvendes. EU har i starten af 2000
vedtaget en stramning af reglerne for udledning af dioxin fra forbrændingsanlæggene, med
en frist på 5 år til at opfylde de nye krav. Anlæggene er af miljø- og
energiministeren og Amtsrådsforeningen blevet opfordret til frivilligt at installere
dioxinrensning inden udgangen af 2004. Dette afspejles i anlæggenes besvarelse af
spørgeskemaet, hvor de fleste anlæg har investeret eller forventer at investere i nyt
røggasrensningsudstyr i de kommende år.
Ifølge Affald 21 skal der søges en regional balance mellem affaldsmængder til
forbrænding og forbrændingskapacitet. Yderligere er det et mål at
forbrændingskapaciteten placeres i områder med bedst mulig energiudnyttelse og størst
mulig CO2 fortrængning.
Hovedparten af kommunerne har i løbet af 1999 og 2000 udarbejdet kommunale
affaldsplaner for perioden 2001-2012. Affaldsplanerne indeholder en 4-års plan for
perioden 2001-2004 og en 12-års plan for 2001-2012. 4-års planen er en detaljeret plan
med opstilling af mål og virkemidler, mens 12-års planen indeholder mere langsigtede
målsætninger og strategier.
For en lang række af kommunerne indeholder affaldsplanerne målsætninger om at øge
genanvendelsen og nedbringe deponeringen i overensstemmelse med Affald 21. En række af
affaldsplanerne indeholder forskellige initiativer på lokalt plan til at øge
genanvendelsen, herunder en øget satsning på kompostering, specielt med fokus på
hjemmekompostering, udbygning af de kommunale genbrugsstationer, mere effektiv indsamling
af genanvendelige fraktioner, samt en øget indsats overfor virksomhederne med henblik på
øget genanvendelse og mindre deponering.
For husholdningsaffald vurderes det, at der, ud over ovennævnte øgede genanvendelse
af organisk husholdningsaffald, reelt kun vil være mulighed for en øget genanvendelse af
storskrald. For storskrald forventes en mindre stigning i genanvendelse som følge af
udbygning af de kommunale genbrugsstationer, kombineret med en mere effektiv indsamling.
For erhvervsaffald vurderes det, at en øget indsats og rådgivning i forhold til
sortering vil kunne øge genanvendelsen. En del af denne øgede genanvendelse er
imidlertid dækket af aftalen om transportemballage, så der regnes kun med en mindre
stigning i genanvendelsen herudover. For Institutioner og Handel og kontor
var genanvendelsesprocenten i 1997 på 38% og for Industri på 58%.
Kommunerne skal i de kommunale affaldsplaner redegøre for, hvorledes den midlertidige
oplagring af forbrændingsegnet affald afvikles. Som nævnt ses de kommunale affaldsplaner
som en udmyntning af Affald 21. De kommunale affaldsplaner tillægges derfor ikke
yderligere betydning for flytning af affaldsmængder end dem, der kommer til udtryk gennem
analysen af effekten af Affald 21 ovenfor.
Der bliver i Affald 21 lagt op til, at affaldsselskaber og kommuner skal vejlede
virksomheder med hensyn til sortering af affald. Der er mange kommuner og
affaldsselskaber, der allerede har indført en erhvervsaffaldskonsulentordning. De steder,
hvor ordningen fungerer, viser de foreløbige resultater, at der kan flyttes betydelige
affaldsmængder op i affaldshierarkiet: fra deponering til forbrænding og fra
forbrænding til genanvendelse.
Initiativet med fremme af erhvervsaffaldskonsulentordningen ses som et af de
virkemidler, der skal til for at nå målsætningerne i Affald 21, og
erhvervsaffaldskonsulenterne tillægges derfor ikke yderligere betydning for flytning af
affaldsmængder.
Med indførelsen af EUs nye deponeringsdirektiv stilles skærpede krav til sikring
af lossepladser og til kontrol af det tilførte affald modtagekontrol. Det
forventes at betyde, at en række af de eksisterende lossepladser enten skal sikres bedre
eller lukkes. Etablering af modtagekontrol, sammenholdt med at det kan medføre færre
muligheder for deponering i fremtiden, øger presset for bedre sortering, således at en
større mængde af det affald, der i dag deponeres, måske vil blive ført til
forbrænding. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at give et skøn over
betydningen for den mængde affald, der eventuelt flyttes mellem behandlingsformerne som
konsekvens af direktivet. Effekten af direktivet er derfor ikke medregnet i
fremskrivningsmodellen.
Det forventes at der vil blive indført skærpede regler for brug af kød- og
benmel, der udgør ikke specificeret risikoaffald. Det formodes at betyde, at der flyttes
slagterirester fra produktion af dyrefoder til forbrænding. Det er på nuværende
tidspunkt ikke muligt at give et skøn over betydningen for den mængder affald, der
flyttes som konsekvens af de skærpede regler. Fraktionen har typisk en brændværdi på
16 GJ/tons. Effekten af skærpede regler er ikke medregnet i fremskrivningsmodellen.
Brændværdien er ikke kendt for det affald, der som følge af stoppet for deponering
af forbrændingsegnet affald, er flyttet fra deponering til forbrænding. Der er tale om
en blanding af dagrenovation, storskrald og erhvervsaffald. Det kan dog ses, at der de
sidste år er sket et mindre fald i brændværdien fra 10,7 GJ/tons i 1996 til 10,5 i
1999, hvilket bl.a. er et resultat af stoppet for deponering af forbrændingsegnet affald.
I Orientering fra Miljøstyrelsen, nr. 17 1997, Affaldsmængder til forbrænding år
2000, var forventningen på trods af stor usikkerhed, at brændværdien ville falde,
hvilket nu viser sig at holde stik. Faldet er på 2 procent.
Udsortering af organisk dagrenovation forventes først at få væsentlig effekt
efter 2004. Brændværdien i det affald, der fortsat føres til forbrænding, vil stige
som følge af udsorteringen af det organiske husholdningsaffald, der har en lav
brændværdi.
Udsorteringen af Plast, PVC, imprægneret træ, pap og papir
samt elektriske og elektroniske produkter vil betyde et fald i brændværdien, da
disse fraktioner har en høj brændværdi.
Hvad angår biler og batterier forventes der ingen ændringer i forhold til
brændværdien, da der er tale om relativt beskedne mængder.
Tabel 18
Ændring i gennemsnitlig brændværdi i forhold til 1999 alt efter effekten
af Affald 21

De forskellige initiativer i Affald 21 har, som det fremgår, modsatrettede
konsekvenser for brændværdien. Forudsat at alle de angivne mængdemæssige konsekvenser
realiseres, vurderes den gennemsnitlige brændværdi for hele affaldsmængden til
forbrænding at reduceres med ca. 0,2 GJ/tons i 2004 og forøges med ca. 0,3 GJ/tons i
2008. Begge angivelser regnes i forhold til 1999, hvor den gennemsnitlige brændværdien
er opgjort til 10,5 GJ/tons.
Hvis kun en del af de angivne mængdemæssige konsekvenser af Affald 21 realiseres,
forventes brændværdien at ligge indenfor de i tabellen angivne minimums- og
maksimumsgrænser.
Der kan dog være lokale forhold, som indebærer, at effekten på det enkelte
forbrændingsanlæg kan være væsentlig forskellig fra den gennemsnitlige udvikling.
På baggrund af ovenstående beregning af spændet i brændværdier er det muligt at
lave en tilsvarende beregning, der viser spændet for affaldsforbrændingskapaciteten.
Som det fremgår af nedenstående tabel vil affaldsforbrændingskapaciteten stige med
65.000 tons/år i 2004, hvis udviklingen i brændværdien sker som forventet på baggrund
af initiativerne i Affald 21. Med det indregnede spænd i brændværdien giver det et
tilsvarende spænd i affaldsforbrændingskapaciteten i 2004. Spændet går fra et fald på
93.000 tons/år til en stigning på 167.000 tons/år alt efter effekten af Affald 21 i
2004. For 2008 forventes det at kapaciteten falder med 91.000 tons/år, mens det
indregnede spænd går fra et fald på 177.000 tons/år til en stigning på 129.000
tons/år alt efter effekten af initiativerne i Affald 21.
Tabel 19
Kapacitetens følsomhed for udviklingen i brændværdi alt efter effekten af
initiativerne i Affald 21

Som tidligere forklaret i afsnit 2.2 kan
mængderne til forbrænding på affaldsforbrændingsanlæg opgøres som vist i Tabel 20. Fremskrivningen af affaldsmængderne er beskrevet i
Appendiks A.
Tabel 20
Affald til affaldsforbrændingsanlæg

Uden effekten af initiativerne i Affald 21 viser de samlede mængder en stigning i
affald til forbrænding fra 1999 til 2004 på ca. 10% og fra 1999 til 2008 på 18%. Når
effekten af initiativerne indregnes bliver mængden i 2004 stort set identisk med mængden
i 1999 og fra 1999 til 2008 ses en stigning på kun 2,6%. I disse mængder er ikke
indregnet korrektioner for eksporteret affald, midlertidigt deponeret affald eller for
afvikling af den eksisterende pukkel af deponeret forbrændingsegnet affald. Disse ekstra
mængder til forbrænding er medtaget i tabeller og figurer for regioner og hele landet i
Kapitel 5.
RAMBØLL udarbejdede i 1997 en fremskrivning af affaldsmængder til forbrænding i år
2000 baseret på ISAG mængder for 1995. Da metoden til fremskrivning af affaldsmængder
til forbrænding i denne rapport minder en del om metoden anvendt i 1997, er en evaluering
af fremskrivningerne fra 1997 interessant.
Tabel 21
Fremskrivningen fra 1997

I tabellen er fremskrivningen af mængder til forbrænding anført som den mængde, der
forventedes tilført affaldsforbrændingsanlæg. Det er naturligvis fristende blot at
konstatere, at fremskrivning på 2.890 tusinde tons passer perfekt med de konstaterede
2.889 tusinde tons. Situationen er imidlertid en anelse mere kompliceret.
Fremskrivningen har været meget præcis for så vidt angår de samlede mængder.
Fordelingen på behandlingsformer blev skønnet i underkanten for deponering og i
overkanten for forbrænding. For Særlig behandling kan der ikke umiddelbart sammenlignes,
idet der er introduceret nye behandlingsformer i ISAG, der til dels har
"overtaget" Særlig behandling.
Bemærk, at tallene for 1999 viser de affaldsmængder, der faktisk er blevet brændt.
Medregnes de affaldsmængder, der er gået til midlertidig deponering (65.000 tons) og
eksport (omkring 9.718,5 tons), ender skønnet for mængder til forbrænding ganske tæt
på de faktiske forhold.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|