| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Afrika
Dyre idealer

Danced prøver med forsøgsprojekter som dette i Soweto at finde billige og effektive
måder at føre nogle af idealerne fra affaldsstrategien ud i livet.
Oprydningen i Sydafrikas affaldsbjerge afslører problemerne i et land, der har
flere ambitioner end penge til indsatsen for et rent miljø.
Sydafrikas første seks år med demokrati har været præget af ofte turbulente
sammenstød mellem voldsomme ambitioner og manglende penge til at føre dem ud i livet.
Det Danced-støttede arbejde med landets forurenings- og affaldsstrategi er ingen
undtagelse.
Strategien kom til verden i en proces, som alle involverede har mange lovord for. Om
ikke andet fordi, den var et opgør med apartheidstyrets legendariske lukkethed og
kommandotone. Alle blev bedt om at sende en repræsentant til styringsgruppen: De berørte
ministerier, de ni provinser, erhvervslivet, mineindustrien, NGO'erne og fagforeningerne.
Vicemiljøminister Peter Mokaba sad selv i formandsstolen til de fleste møder. Flere
af deltagerne giver Danceds medvirken æren for, at processen på den måde blev et
mønstereksempel på det direkte samspil mellem politikere og offentligheden om ny
lovgivning.
"Hvis ikke det havde været for Danced, havde vi aldrig fået et dokument. For
miljøministeriet gør kun, hvad det kan skaffe sponsorer til", siger Laurraine
Lötter, der repræsenterede industrien ved forhandlingerne.
"Vi fik en totalløsning i stedet for blot en teknisk løsning. Det tog mange
timers gennemarbejdning af dokumenterne, hvilket teknokraterne ikke altid var lykkelige
for. Men hen ad vejen blev alle glade for processen", siger Jenny Hall, der var
NGO'ernes repræsentant.
 |
Sydafrikas nye affaldsstrategi forsøger at forhindre, at
der fremover bliver alvorlige sammenstød mellem industriens udledninger og befolkningens
behov for et sundt miljø |
Mindre affald
Dokumenterne indeholdt to overordnede ambitioner for indsatsen fra de fattigste
townships til de mest forurenende virksomheder:
- Toppen skal skæres af affaldsbjergene og industriens forurening gennem øget
genbrug, skrappere krav til udledninger og mindre brug af ressourcer som brændstof,
kemikalier og vand.
- Resten af affaldet skal indsamles og opbevares mere effektivt, ikke mindst i de sorte
townships.
Alle parter i forhandlingerne insisterede på, at affaldsstrategien og handlingsplanen
skulle beskrive ideelle løsninger, selv om de samtidig var klar over, det vil tage mange
år at nå så langt.
"Handlingsplanen var mere optimistisk end realistisk. Vi havde hverken tid eller
penge til at undersøge, hvad der var praktisk muligt. I stedet for at sige: Hvad har vi
råd til, sagde vi: Hvordan bør det være", siger Jenny Hall.
Miljøministeriets nu tidligere vicedepartementschef Jerry Lengoasa arvede i 1999
ansvaret for at føre planen ud i virkeligheden. Det viste sig hurtigt at være meget
vanskeligt:
"Den samlede pris er en milliard rand (1,15 milliarder danske kroner), som
væsentligst skulle gå til flere ansatte. Det var samtidig med, at de fleste kommuner
skar ned og privatiserede", siger Lengoasa.
 |
Det vellykkede arbejde med affaldsstrategien har gjort
alle parter utålmodige efter at se opfølgningen i form af lovgivning og konkrete
projekter - herunder industrien, der håber at kunne afslutte års skænderier om dens
udledning med indførelse af faste grænseværdier. |
For meget Europa
Jerry Lengoasa var langtfra ene om at opleve et svælg mellem et europæisk
ambitionsniveau og den sydafrikanske virkelighed. I mange ministerier blev der i årene
efter Nelson Mandelas magtovertagelse i 1994 brugt for meget tid på ambitiøse strategier
og for få kræfter på at levere de forbedringer, folk forventede, siger Lengoasa:
"Mange af strategierne var smukke og rigtige efter apartheid-politik, men meget
svære at gennemføre".
Som eksempel var handlingsplanen for affaldsindsamling ifølge Lengoasa præget af
europæisk tankegang, hvor skraldebiler kører rundt på velordnede villaveje. Igen var
det et resultat af ønsket om at beskrive de bedst mulige løsninger. Men det kan også
ses som et eksempel på, hvordan industrilandet Sydafrika ofte støder sammen med ulandet
Sydafrika. Ambitionerne er europæiske - budgetterne afrikanske.
"Vi havde mere brug for at finde en mand med en lastbil og nogle arbejdsløse
kvinder til at rydde gadehjørnerne for affald", siger Lengoasa. Pengene fandt han
ved at udnytte regeringens bevillinger kreativt.
Op gennem 90erne havde en række ministerier paradoksalt store problemer med at bruge
de penge, der er afsat til indsatsen mod fattigdom. Bureaukratiet kunne ikke følge med
bevillingerne. Lengoasa fik i 1999 og 2000 fat i tilsammen 30 millioner rand - 35
millioner kroner - til 30 forsøgsprojekter, spredt over alle ni provinser.
Pengene var øremærket til lønninger og gik til indbyggere i townshippene, der
samlede affaldet sammen. Projektet byggede blandt andet på erfaringerne fra det
forsøgsprojekt, Danced og miljømyndighederne i det sydlige Johannesburg har gennemført
i Soweto, (se "Slip rengøringsdillerne løs" side 46).
Miljøministeriet har markedsført projekterne som led i den såkaldte "Green and
Clean" kampagne, der går ud på at få befolkningen til meget bogstaveligt at sætte
pris på et rent miljø. Et af ministeriets forslag til byrådene var at lave
brugerbetalte parker, hvor folk betaler en lille entre.
Jerry Lengoasa forsøgte at få andre ministerier til at tænke kreativt for at føre
så meget af affaldsstrategien som muligt ud i livet. De kunne for eksempel bruge pengene
til fattigdomsbekæmpelse til at bygge sikre lossepladser med så meget manuelt arbejde
som muligt.
Industrien kræver klare krav
Men kigger man længere ud over affaldsbjergene, er der mange andre steder end
townhippene, hvor der venter kolossale udfordringer for at føre strategien ud i livet.
Lorraine Lötter fortæller, at industrien i starten af 2001 stadig ikke har fået de
grænseværdier for luftforurening, de aldrig fik under apartheid. De er lovet i
affaldsstrategien, men ikke gennemført. Derfor har industrien fortsat ikke nogen
målestok til ombygningen af dens røgrensere.
"Vi har ikke kunnet overbevise regeringen om, at en klar lovgivning er vejen frem.
Der er en tendens til, at beslutninger bliver taget på ad hoc basis - og ofte som et
resultat af pres fra NGO'erne", siger Lorraine Lotter og nævner erfaringerne fra det
sydlige Durban som eksempel, (se" Ulykkeligt gift" på side 31.
Danced har siden affaldstrategien og handlingsplanen støttet og taget initiativet til
projekter, der kan hjælpe med at føre de store ambitioner ud i livet. Blandt eksemplerne
er et projekt, der skal nedbringe forureningen fra hospitalsaffald, (se "Mod til at
bestemme" side 65). Indsatsen mod affald i Soweto, (se "Slip rengøringsdillerne
løs" side 46). Og renere teknologi i industrien, (se "Med stok og støtte"
side 56).
Lorraine Lötter opfordrer Danced til fortsat at bruge så mange kræfter som muligt
på at føre strategien ud i livet:
"Det nytter ikke, at vi blot har fine dokumenter, der ligger på en hylde",
siger hun.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|