| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Danmarks miljøsamarbejde med Afrika
Slip rengøringsdillerne løs

En række miniprojekter i Soweto forsøger at rydde op efter årtier, hvor
svineri i dagligdagen var både et våben og et resultat af opgøret mellem
apartheidstyret og dets modstandere.
Et af Sydafrikas største paradokser kan opleves hver gang, man træder over
dørtrinnet til et blikskur i en af landets mange townships. Indenfor er alt pudset,
poleret og passet, selv hvor tapetet er lavet af reklameaviser og gulvet er af stampet
ler. Udenfor flyder affaldet til gengæld ofte i knæhøjde.
Hvorfor finder folk med så høje standarder på hjemmefronten sig i at vade rundt i
skødesløst henkastet skrald, så snart de træder ud i det offentlige rum? Hvordan
slipper man hjemmets rengøringsdiller løs på gaden udenfor?
Det er nogle af de meget basale og dybt komplicerede spørgsmål, som et
Danced-financieret affaldsprojekt i Sowetos sorte townships uden for Johannesburg er nødt
til at finde et fornuftigt svar på. Så vi spørger lystigt løs en skoldhed eftermiddag
i Maria Nkosis dagligstue, der helt efter normen er aldeles fnugfri.
Nkosi er en slagkraftig bedstemor, der betragter Danced's projekt som et velkomment
bidrag til hendes eget årelange korstog mod affaldet i bydelen Jabavu.
"Jeg har lyst til at kvæle dem", siger hun om de naboer, der dumper
skraldet i det offentlige rum. Så hvordan i alverden tør de?
 |
Som mange andre havde Maria Nkosi håbet at tjene godt på
sit lager af gamle flasker i baghaven. Men der er så få penge i genbrug i Sydafrika, at
Danceds affaldsprojekt i vid udstrækning har måttet opgive at bruge økonomi som
motivation for oprydning. |
"Det begyndte, efter Mandela blev løsladt. Det er som om, folk er blevet
ligeglade og tror, de kan tillade sig alt. Førhen var det ikke sådan", siger Maria
Nkosi.
Hvem chikanerer bedst?
Men den forklaring afviser kommunens leder af projektet, Les Venter, som em
romantiseret udgave af de dårlige, gamle dage.
"Affaldsdyngerne er en meget synlig arv efter apartheid", siger han og
sammenstykker en kompleks forklaring på det problem, han er sat til at løse.
Affaldsdyngerne hænger sammen med townshippenes historie som ghettoer for sort
arbejdskraft. I apartheids storhedstid kunne ingen i teorien bo permanent i Soweto.
Beboernes officielle hjem var i et af ti såkaldte hjemlande i fjerne, landlige
omgivelser, hvorfra de kom til storbyen på korte kontrakter. Når kontrakten udløb,
skulle skulle de tage hjem og hente en ny tilladelse til at bo i Soweto.
Det førte til den første forklaring på affaldsbjergene: Fordi folk ikke ejede husene
og var på en slags permanent gennemrejse, bekymrede de sig meget lidt om, hvad der
foregik i nabolaget.
Forklaring nummer to handler om, at apartheidstyret bevidst forsøgte at gøre livet i
Soweto så kummerligt som muligt. Idealet var jo at jage folk ud i hjemlandene. Derfor
blev renovation i 70erne reduceret til afhentning af affald på gadehjørnerne. Folk blev
opfordret til at lave små lossepladser, som en gummiged med ujævne mellemrum læssede op
på en lastbil.
"Du havde nu en kombination af manglende fornemmelse af ejerskab og offentlig
tilskynding til at lave affaldsdynger", siger Les Venter.
Resultatet ligger der endnu: Mange gadehjørner i Soweto har store huller fra
gummigedens indsats. Når det regner, bliver udgravningerne til vandhuller, hvor
townshippens børn svømmer rundt sammen med affaldet.
Boykot øgede problemer
Maria Nkosi bryder ind og husker nu, at svineriet på gaden udenfor startede endnu
før, Mandela kom ud af fængslet. For en del af kampen mod apartheidstyret handlede om at
gøre landet uregerbart ved at skabe kaos i landet.
"Vi dumpede affald for at genere myndighederne", siger hun.
Fra 1986 deltog de fleste beboere i Soweto i en landsdækkende boykot af husleje og
vand- og elafgifter. Det bidrog igen til, at kommunen skar ned på renovation og
vedligeholdelse af vandledninger og elkabler.
Ordet går videre til Les Venters lokale koordinator af affaldsprojektet, Smith
Radingwana. Han mener, at affaldsdyngerne skyldes bylivets og de moderne tiders
nedbrydning af traditionelle værdier:
"I gamle dage stod afrikanske kvinder tidligt op for at feje gården og området
foran huset. Med den ændrede tankegang er de blevet ligeglade. Og det er meget vanskeligt
at ændre den slags holdninger", siger han.
Genbrug som tvivlsom løsning
Sådan summer Maria Nkosis dagligstue videre med så mangeartede forklaringer på
problemets baggrund, at der kun er én klar konklusion: Les Venter og Smith Radingwana har
de sværeste jobs i den lange kæde af projekter, der fra miljøministeriets skriveborde
til Nkosis gade i Soweto skal føre Sydafrikas nye affaldsstrategi ud i livet.
 |
Den seneste strategi opfordrer beboerne til at give deres
genbrug til velgørenhed. Men det forudsætter den ansvarsfølelse for fællesskabet, der
hidtil har været sørgeligt fraværende i townshippens omgang med affald |
"Vores held er, at vi med pengene fra Danced har råd til at
eksperimentere", siger Les Venter.
En af de oprindelige strategier gik ud på at opmuntre beboerne til at begrænse
affaldsmængderne ved genbrug. Det var blandt andet inspireret af et samarbejde med
Københavns Kommune, hvor Venter ved selvsyn så de positive danske erfaringer med
affaldssortering og genbrug.
Maria Nkosi har en omfangsrig samling af plasticposer og kasser med gamle flasker i sin
baggård.
Andre har samlet øldåser, pap og papir. Men pengene i genbrug i Sydafrika er så
små, at det ofte vil være en underskudsforretning at transportere det indsamlede hen til
opkøberne. Derfor har meget få tjent penge på genbrugstanken.
"Det har skuffet folk så meget, at vi er rykket tilbage til start", siger
Maria Nkosi.
"Problemet var, at vi lagde for meget vægt på den økonomiske vinkel. Folk fik
den opfattelse, at de kunne leve af deres skrald", siger Les Venter.
Behov for nye holdninger
Den reviderede strategi går derfor ud på at få genbrugsindustrien til at opføre
lokale indleveringssteder.
"Ideen er, at folk skal være i stand til at gå derhen med en trillebør fuld af
flasker", forklarer Venter.
Men vigtigst af alt forsøger han og Smith Radingwana at forklare folk, at genbrug og
indtjening ikke er et mål i sig selv. Det kan højst være et middel til at opfylde det
egentlige formål med hele affaldsprojektet: Et renere miljø, hvor børnene for eksempel
ikke bliver syge af at svømme i de nu rensede vandhuller på gadehjørnerne.
I et endnu videre perspektiv handler affaldsprojektet om at spare penge, som kommunen
så kan bruge på positiv udvikling i townshippen.
Dette komplicerede budskab forsøger Venter, Radingwana og en lokal styringsgruppe -
med Maria Nkosi som et markant medlem - at sprede gennem beboermøder og skolelærere.
Genbrug spiller stadig en rolle. Men for at nå op på mængder, der er penge i, opfordrer
de nu folk til at donere deres dåser, flasker og papir til skolerne og andre
institutioner.
Den idé har sine egne indbyggede problemer. For det første bygger den på det ansvar
for fællesskabet, der hidtil har manglet i folks omgang med deres affald - det er
svineriet i gaderne jo netop beviset på. For det andet er det svært at overtale folk til
at give slip på noget, som nogen kan tjene penge på.
"Fattigdommen er så høj, at alt med økonomisk værdi giver håb. Så snart folk
ser, at du får penge ud af det, de giver dig, vil de selv have del i det", siger Les
Venter.
Derfor er den eneste løsning på affaldsproblemet også den sværeste: En
holdningsændring.
"Det er som med alkoholisme: At indrømme problemet er den halve løsning",
siger Les Venter. Men her er lang vej hjem: Da projektet startede, ville kun 11 procent af
beboerne i en spørgeskemaundersøgelse indrømme, at de dumpede affald.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|