| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grønne job i lokale affalds- og genbrugsløsninger
Miljømedarbejder til affaldssortering i Håndværkerparken
Håndværkerparken har et affaldssystem med sortering i over 20 fraktioner.
Miljøgruppen, som har spillet en stor rolle omkring affaldssorteringen, har ønsket dels
at fastholde dels at udbygge systemet med affaldssortering. En del af indsatsen har gennem
flere år bygget på frivillig arbejdskraft. De frivillige havde behov for støtte og
opbakning gennem ansættelse af en miljømedarbejder. Der er med den ekstra indsats
opnået en række små forbedringer i affaldssystemet, så en del forhold nu fungerer mere
hensigtsmæssigt end tidligere. Statistikken er ikke på plads, så det er ikke til at
sige, om der genanvendes mere affald. Et konkret resultat er, at der er ansat en ledende
ejendomsfunktionær, som fremover har ansvaret for affaldshåndteringen. Det betyder, at
opgaverne omkring affaldshåndteringen fremover bliver en integreret del af
ejendomsfunktionærernes arbejde.
Affaldssortering i Håndværkerparken
Håndværkerparken er et tætlav almennyttigt byggeri med 695 boliger og ca. 1.300
beboere. Håndværkerparken består af 7 selvstændige afdelinger af Højbjerg
Andelsboligforening. Afdelingerne samarbejder om fælles opgaver, og byggeriet har siden
efteråret 1994 haft en frivillig affaldssortering med over 20 fraktioner. På det
tidspunkt bestod Håndværkerparken af 6 afdelinger, og den ene af de 6 afdelinger var
startet med affaldssorteringen 3 år tidligere end de andre. Affaldssorteringen i
Håndværkerparken bygger på 5 søjler:
- Hjemmekompostering
- Affaldsøer, hvor beboerne bringer deres kildesorteret husholdningsfraktioner og
restaffald
- Havepladser, hvortil beboerne bringer udsorteret haveaffaldsfraktioner
- Genbrugsplads, hvor beboerne og ejendomsfunktionærerne kan aflevere storskrald
- Tøjcafé, hvor beboerne bringer tøj, bøger og legetøj
Genbrugspladsen og tøjcafeen passes af frivillige. Ligesom frivillige fra
miljøgruppen holder et overordnet øje med affaldssorteringen og rådgiver
afdelingsbestyrelserne om forhold vedrørende affaldshåndteringen. I oktober 1997 modtog
miljøgruppen Århus Kommunes miljøpris som en anerkendelse af indsatsen. Miljøgruppen
havde sammen med genbrugspladsgruppen og tøjcafégruppen ydet en stor indsats omkring
affaldshåndteringen, men de og andelsboligforeningen behøvede ekstra hjælp i en periode
for at fastholde det store sorteringsprojekt. Særligt efter på de problemer, som man
havde set med fastholdelse af motivationen for affaldssortering under og efter
skraldemandskonflikten i Århus i 1995/96.
Højbjerg Andelsboligforening fik i februar 1998 et løntilskud på 70% i 3 år til
ansættelse af en miljømedarbejder i Håndværkerparken. Formålet med ansættelse af en
miljømedarbejder i Håndværkerparken var:
- At udbygge og effektivisere genbruget og affaldssorteringen i Håndværkerparken -
specielt at få flere til at kompostere organisk husholdningsaffald og få haveaffald
omdannet til kompost og udnytte dette i haver og på grønne fællesarealer.
- At få udviklet jobbet som miljømedarbejder i samarbejde med de aktive miljøgrupper i
Håndværkerparken, således at et præcist arbejdsområde kan beskrives ved en varig
stilling.
- At udbrede ideen til hele Højbjerg Andelsboligforening (HAB), andre boligforeninger i
Århus og i hele landet, så flere følger efter.
- At inspirere og samarbejde med AMU-centrene i Århus, så miljø og genbrug bliver en
del af uddannelsen til ejendomsfunktionær.
Forskydning fra udvikling til oprydning
Miljømedarbejderen skulle endvidere, jf. projektansøgningen, som en af en række
delopgaver, rydde op på bebyggelsens 21 affaldsøer og fire haveaffaldspladser. Arbejdet
med oprydninger var tidligere blevet løst ved ansættelse af studerende eller andre løst
ansatte medarbejdere som "miljømand" i et begrænset antal timer om ugen. Et
par uger før projektansættelsen af miljømedarbejderen opsagde den senest ansatte
miljømand sin stilling, hvorfor miljømedarbejderen blev ansat som "miljømand"
et par uger før planlagt. Dette var sammenfaldende med, at der var varslet storkonflikt
på arbejdsmarkedet i Danmark. Af frygt for en ny demoralisering blandt beboerne om
affaldssorteringen blev der i samarbejde mellem varmemesteren og miljømanden runddelt en
skrivelse til beboerne om at holde orden ved affaldssorteringen. Det lykkedes, og en
måned senere kunne de rundsende en ny skrivelse med ros til beboerne om den orden, der
havde været under storkonflikten.
Desværre for projektet var hele startforløbet med til at forrykke indholdet fra
udvikling af affaldssystemet til oprydning. Ansøgningen til jobpuljen indeholdt både
udvikling og oprydning, men allerede i stillingsopslaget var signalet en forskydning med
vægt på oprydning. Jeg var godt nok opmærksom på dette, men jeg havde ikke forestillet
mig, at omfanget af oprydningsarbejdet blev så stort, lyder det fra Søren Poulsen.
Søren Poulsen er uddannet miljøtekniker og har arbejdet med affaldshåndtering i mere
end 14 år. Han har været ansat som miljømedarbejder i projektet fra 1. maj 1998 til
udgangen af februar 2001. Han stoppede et par måneder før projektperiodens udløb for at
starte i et nyt job som konsulent for Dansk Center for Byøkologi, hvor han har fået
ansvaret for netværksprojektet for affaldsprojekterne, der også er støttet af Den
Grønne Jobpulje. Søren Poulsen var bekendt med ansøgningen til Den Grønne Jobpulje, da
han var med som frivillig i miljøgruppen og gift med formanden for den afdeling, som
havde udarbejdet projektansøgningen og sat projektet i værk. De har begge været aktive
omkring indførelse af affaldssorteringen i Håndværkerparken.
Det praktiske har taget al for megen tid og kræfter, fortæller Søren Poulsen. Det
praktiske har omfattet almindelig oprydning på alle affaldsøerne og havepladserne,
flishugning af træer og grene, flytning af større jordbunker ved havepladserne,
nyindretning af flere af affaldsøerne og havepladserne, beplantning og beskæring af
haveaffaldspladserne, udbedring af fejl og mangler ved materiellet, skiltningen er
udviklet og forbedret, der er anskaffet en miljøcontainer til forsvarlig opbevaring af
det miljøfarlige affald, på Genbrugspladsen er der sat system i afhentningerne
storskrald, elektronikaffald og farligt affald, der er arbejdet med afsætning af
forskellige fraktioner fx flamingo og plastfolie, arbejdsforhold og afhentningsforholdene
er bragt i overensstemmelse med Arbejdstilsynets regler, flere af affaldsøerne og
havepladserne er blevet flisebelagt, der er lavet asfaltslidske osv.
Det er korrekt, at den praktiske del af sorteringen har taget meget tid, men vi har
aldrig fra boligforeningens side været i tvivl om, at det ville være sådan. Man kan
vende problematikken sådan, at projektet netop har afdækket behovet for kontinuerlig
ren- og vedligeholdelse på affaldsøer, havepladser osv. Det er et vigtigt aspekt, at
kildesortering i så stort et boligområde ikke fungerer af sig selv, men kræver
mandetimer til oprydning, afhentning af diverse fraktioner m.v. Forventningerne hos vores
miljømedarbejder har nok været lidt for ambitiøse på dette område, lyder det fra Jan
Rasmussen, der er ejendomsinspektør for Håndværkerparken.
Af de mere udviklende opgaver, som har kostet tid, men som endnu ikke er kommet i
stand, nævner miljømedarbejderen etablering af varmekompostering, hvor
beboertilslutningen ikke har været tilstrækkelig. Derudover har han deltaget i møder
med en gruppe, der ønsker at oprette hønsehold, hvilket ikke er tilladt efter de
nugældende husregler.
Miljømedarbejderen har arbejdet for at skabe et styringsredskab gennem minutiøs
registrering af forholdene på affaldsøerne og ført statistik for affaldsmængderne og
kapaciteten af minicontainere til restaffaldet på øerne og løbende op- og nedjusteret
efter behovet. Der er udarbejdet detaljeret årsrapporter for affaldssituationen for hver
afdeling for de første to år. Der er udarbejdet kort og fortegnelser over systemet samt
vejledninger til ind- og fraflytning. Men der er desværre på grund af tidsnød stadig
mangler i det statistiske materiale. Endelig er der indført regler for god affaldsadfærd
i afdelingernes husregler.
Den pædagogiske indsats
Den pædagogiske indsats med at bibringe beboerne en større forståelse for
affaldssorteringen og nødvendigheden af affaldsminimering har omfattet direkte kontakt
ved affaldsøerne og skriftlig information i form af 4 nyhedsbreve og 10 løbesedler til
alle husstande. Det blev nødvendigt for miljømedarbejderen at producere et nyt
nyhedsbrev, Affald og Genbrug, da det eksisterende beboerblad blev stoppet. Det tog ekstra
tid og kræfter, at miljømedarbejderen skulle i gang med en større indsats for at få
informationen ud. Dette var ikke forventet. Der er endvidere udarbejdet en kortfattet
vejledning i hjemmekompostering. Hvor man har haft kendskab til familier som
fejlsorterede, har miljømedarbejderen - i enkelte tilfælde i samarbejde med en fra
Miljøgruppen - besøgt familierne og drøftet problemerne. Det er sket i ca. 20
tilfælde.
Miljøgruppen har intentioner om at videreføre formidlingsindsatsen gennem et nyt
beboerblad, der siden er kommet i gang. Miljømedarbejderen har deltaget i miljøgruppens
møder, der afholdes en gang om måneden. Her er problemerne og indsatsen omkring
affaldssorteringen diskuteret, og der er lavet indstillinger til afdelingsbestyrelserne.
Vi havde forventninger til at nå lidt længere på det pædagogiske område med
udarbejdelse af foldere om sorteringen, som kan uddeles til nuværende og nye beboere.
Tilsvarende havde vi håbet, at der havde været tid til mere vejledning til beboerne og
måske etablering af ekstra fraktioner. Men vi er godt klar over, at vores
miljømedarbejder, som har gjort et stort og godt arbejde, ikke kunne nå videre. Det
skyldes, som han selv har været inde på, især at oprydningen har taget meget mere tid
end forventet - også set fra vores side, fortæller Jan Rasmussen.
Det er en stor opgave at sikre en løbende formidling om affaldssystemet også set i
lyset af, at der kommer nye beboere i op til ca. 100 af de 695 boliger om året,
fortsætter Jan Rasmussen.
Afdelingerne er selvstændige enheder
I et projekt med 7 selvstændige boligafdelinger, der er suveræne juridiske og
økonomiske enheder, hver med en bestyrelse, er det lidt af et kunststykke, at få
afdelingerne til at blive enige om nye initiativer. Det lykkedes ikke altid, hvorfor der
er visse forskelligheder i, hvordan tingene fungerer i de enkelte afdelinger. Selv om der
kan være en stor rationalitet i, at tingene fungerer på samme måde, så er det for så
vidt ok, at ikke alle afdelinger er ens.
Når det handler om større beslutninger, så skal det vedtages på 7
generalforsamlinger, og det tager tid. Hvor det handler om helt små sager, som skal
besluttes af afdelingsbestyrelserne, er det et problem, at afdelingsbestyrelserne efter
miljømedarbejderens opfattelse ikke altid fungerer "professionelt". Her er så
et punkt, hvor ejendomsinspektøren ikke er enig. Jan Rasmussen oplyser, at Højbjerg
Andelsforening gør meget for at "klæde bestyrelserne på" ved at tilbyde
kurser internt eller i Boligselskabernes Landsforening. Man skal huske på, at
afdelingsbestyrelserne har mange andre opgaver end affaldssorteringen, og man kan ikke
fortænke dem i, hvis de prioriterer "niveauet". Det er deres fritid, som de
bruger på boligforeningsarbejdet.
Det er dog klart et problem, at det tager lang tid med den organisering, som er i
Håndværkerparken med 7 afdelinger. Hvis blot en af de 7 afdelinger er imod nye ideer
eller, hvis de ikke når at behandle en sag på førstkommende bestyrelsesmøde, kan det
betyde en udskydelse for alle i en måned eller mere. Vores miljømedarbejder har været
meget engageret og ihærdig, men det er langt fra altid, at bestyrelsesmedlemmerne i
afdelingerne, som også er frivillige og ulønnede, har kunnet leve op til hans ambitioner
eller har været enige i de ideer, han er kommet med. Det har givet nogle problemer og
også flere, end vi fra ledelsen helt har været klar over eller haft kompetence til at
gøre noget ved, fordi afdelingerne er selvstændige enheder, fortæller Jan Rasmussen.
Det har fx været træls, når enkelte afdelinger ikke vil bevillige en trillebør som
hjælp for beboerne til at køre haveaffaldet til havepladserne. Det betyder en dårligere
sortering af haveaffaldet, som bliver afleveret i sorte plastiksække. Det betyder mere
hårdt arbejde med risiko for dårlig ryg for dem, der skal holde orden ved havepladserne.
Det har i projektforløbet har været mig som miljømedarbejder. Og det betyder dårligere
genbrug og udnyttelse af haveaffaldet, hvis det ikke er sorteret optimalt, fortæller
Søren Poulsen.
Eksemplet med trillebøren afspejler, at det organisatoriske i projektet ikke har
fungeret hensigtsmæssigt. Miljømedarbejderen blev ikke ansat som en integreret del af
boligforeningens virke. Miljømedarbejderen refererede til inspektøren og skulle i det
daglige arbejde samarbejde med varmemesteren og tre ansatte ejendomsfunktionærer, men
samarbejdet har ikke fungeret optimalt, og miljømedarbejderen har oplevet stillingen som
meget isoleret.
Det har skabt problemer om selv meget små ting, der ikke løser sig af sig selv. Det
har kostet måneders indsats med en så lille anskaffelse som en trillebør. Det har
været et problem i dagligdagen, at miljømedarbejderen ikke har haft selvstændige
kompetencer. Selv når der skulle bestilles affaldssække eller tømning af containere,
skulle det gå via ejendomsfunktionærerne. I de første knap 1 1/2 år måtte
miljømedarbejderen selv lægge hus og computer til, før der blev etableret et kontor i
bebyggelsen. Og udlevering af en mobiltelefon til miljømedarbejderen ved projektets start
skabte interne problemer.
Problemet er, at vi skulle have taget højde for en PC til miljømedarbejderen. Der
skulle også have været en "diversekonto" til kontorhold, porto osv. Dette blev
dog løst, da afdelingsbestyrelserne bevilgede et beløb på 25.000 kroner pr. år til
uforudsete udgifter.
Affaldsopgaven er forankret
Efter 7 år er det lykkedes at få arbejdet med affaldshåndteringen flyttet fra en
løst ansat til ejendomsfunktionærerne. Højbjerg Andelsboligforening har pr. 1.12.2000
yderligere ansat en ledende ejendomsfunktionær i Håndværkerparken. I den forbindelse er
ansvaret for affaldssorteringen blevet en del af de drifts- og serviceopgaver, som
ejendomsfunktionærerne varetager. I stillingsopslaget var det anført, at daglig ledelse
og planlægning af affaldssorteringen indgik som en del af stillingen, og den nye leder er
samtidig engageret i affaldssagen, fortæller Søren Poulsen, som personligt mener, at det
er det helt rigtige med denne forankring hos ejendomsfunktionærerne.
Miljøgruppens medlemmer har tilkendegivet, at de viderefører deres engagement og
formidlingsindsats, og afdelingsbestyrelserne er gennem perioden blevet mere aktive, så
det ser godt nok ud for fremtiden, lyder det fra Søren Poulsen.
Der er dog stadig uklarhed om, hvem der skal varetage opgaverne omkring havepladserne.
En mulighed er ejendomsfunktionærerne, men en anden mulighed er det gartnerfirma, som i
øvrigt passer de grønne områder i Håndværkerparken. Vi er opmærksomme på, at vores
havepladser ikke fungerer optimalt, og vi har desværre været nødt til at rydde flere af
pladserne pga. rod. Det har været nødvendigt, fordi der er smidt sække med blandet
affald, som det er arbejdsmiljømæssigt uforsvarligt at håndtere, beretter Jan
Rasmussen.
Måske er havepladserne for ambitiøse i forhold til Håndværkerparkens størrelse.
Der er mange beboere, og som nævnt stor udskiftning. En mulighed kan være, at vi
arbejder med færre fraktioner på havepladserne. Hertil kommer, at vi ikke kan være
sikre på, om nogle villaejere i nærheden bruger havepladserne til blandet affald. Vi
håber på at få mulighed for at købe et nedlagt landbrug bag ved Håndværkerparken,
hvor vi kan etablere en egentlig genbrugsstation, hvor haveaffaldet kan indgå, lyder det
fra Jan Rasmussen.
Netværk i Århus
Der er i projektet opbygget et netværk i Århus mellem bebyggelser med
affaldssortering eller, hvor man påtænker at indføre affaldssortering. Der er udviklet
et spirende samarbejde med kommunen, AMU-Center Århus og de affaldssorterende bebyggelser
samt med affaldsselskabet.
Til projektet var nedsat en følgegruppe med deltagelse af Højbjerg
Andelsboligforening, Dansk Center for Byøkologi, Affaldskontoret i Århus Kommune,
AMU-Center Århus, MiljøTeam Århus (affaldsselskabet) og andre boligforeninger. Sammen
med deltagernes gode bidrag i processen har projektet viderebragt erfaringerne til de
nævnte organisationer.
Miljømedarbejderen holdt oplæg for Højbjerg Andelsboligforenings repræsentantskab i
foråret 2001, og flere afdelinger er kommet i gang med affaldssortering. Samtidig er
Århus Kommune netop ved at indføre et nyt affaldssystem for 140.000 husstande i byen med
bl.a. opdeling i forbrændingsegnet og affald til bioforgasning. Det har begrænset
udbredelsen, da flere boligforeninger har afventet det kommunale initiativ, beretter Jan
Rasmussen.
Der har været mange telefoniske henvendelser fra grønne guider, kommunalt ansatte
m.fl. Derudover har der været besøgende fra hele Jylland og andre dele af Europa, som er
blevet vist rundt i Håndværkerparken og har fået fortalt om affaldssystemet og
affaldssorteringens nødvendighed. Miljømedarbejderen fortæller, at det har ført til,
at de besøgende i flere tilfælde er blevet inspireret til selv at arbejde for etablering
af affaldssortering.
Affaldssortering er styrket
Projektet er afsluttet her i foråret 2001. Resultatet er bl.a., at affaldssorteringen
i Håndværkerparken er styrket. Sorteringen er blevet lidt bedre, og affaldsøerne er
blevet pænere. Der er en række detaljer, som er forbedret både med hensyn til
forholdene og de indsamlede materialer. Fx er mængden af affald fra storskrald til deponi
fra 1997 til 1999 faldet fra 13,4 tons til 10,3 tons pr. år, det svarer til et fald på
23%. Mængden af frasorteret metaller er svagt stigende fra 3,9 tons i 1997 til 6,4 tons i
1999. Det er anslået, at 90% af potentialet af glasaffald indsamles. Projektet har også
vist, at havepladserne og komposteringen af haveaffald fungerer fint. Potentialet i
Håndværkerparkens affaldssystem er dog ikke fuldt udnyttet, og målet om at reducere
affaldsmængderne er ikke opfyldt. Men der er skabt en god basis for det videre arbejde,
fastslår Søren Poulsen.
Jan Rasmussen supplerer med at fortælle, at der er indkøbt en miljøcontainer til det
farlige affald, som beboerne nu også har mulighed for at aflevere. Hertil kommer, at der
er gjort en stor indsats for arbejdsmiljøet.
Det er opbygget et netværk i Århus, og ideen er udbredt til en række andre
bebyggelser i Jylland, og erfaringerne er videregivet til andre dele af landet.
Det er miljømedarbejderens vurdering, at projektet inden for de næste år
formodentlig vil have været med til at fremme affaldsminimeringen og affaldssorteringen
betydeligt og formodentligt derved være med til at skabe en håndfuld varige job i
boligområder med affaldssortering.
Man kan få den tanke, at nogen har set muligheden for en miljømedarbejder med
"statsstøtte" som en billig arbejdskraft til at sikre oprydning, mens andre
havde en idé med at videreudvikle systemet. Fakta er, at der er skabt en ekstra fast
stilling med ansættelse af en ekstra ejendomsfunktionær, og man har gjort oprydningen
til en fast del af ejendomsfunktionærernes arbejde. Højbjerg Andelsboligforening har i
projektperioden ladet de 80.000 kroner, man tidligere brugte om året til løst ansatte
medarbejdere til oprydning, indgå i egenfinansieringen af lønudgifterne.