Evaluering af bilskrotordningen

6. Opgørelse af biler sendt til ophugning

6.1 bilophugningsvirksomheder
6.2 registrerede ophugningsvirksomheder
6.3 ikke-registrerede ophugningsvirksomheder


6.1 bilophugningsvirksomheder

I forbindelse med den "nye" bilskrot-ordning er der registreret ca. 200 bilophugningsvirksomheder, som er berettiget til at miljøbehandle skrotbiler og som dermed er berettiget til at udstede skrotnings-attester, der er en forudsætning for at bilejerne kan få udbetalt ophugningsgodtgørelse. Alle disse virksomheder har – som betingelse for at være med i ordningen – indført et certificeret miljø- eller kvalitetsledelsessystem. Et mindre antal er derudover tilmeldt EMAS-forordningen.

Udover disse ophugningsvirksomheder findes antageligt et halvt hundrede virksomheder, som modtager biler med henblik på ophugning eller bortskaffelse på anden vis. Da disse virksomheder ikke er registreret kan de ikke udstede skrotningsattest, og dermed ikke medvirke til udbetaling af ophugningsgodtgørelse. Der findes ingen samlet oversigt over disse virksomheder, så der foreligger således heller ingen nærmere opgørelse over, hvor mange biler de håndterer.

Der er betydelige forskelle på de virksomheder der findes indenfor dette område, både med hensyn til størrelse og hvilke ydelser de tilbyder. Nogle af ophugningsvirksomhederne er store metalskrotvirksomheder, der både behandler bilskrot og andet skrot. Ofte foretager de både, afmontering af bildele til senere salg som reservedele, miljøbehandling af biler samt nedknusning m.v. Andre af branchens virksomheder er ganske små virksomheder, f.eks. autoværksteder, der udover bilreparationer også sælger brugte vogne og reservedele.

6.2 registrerede ophugningsvirksomheder

Miljøordning for Biler fører løbende statistik over, hvor mange biler der har modtaget ophugningsgodtgørelse, og dermed er blevet ophugget på en af de registrerede ophugningsvirksomheder. Det beløber sig til i alt 67 300 stk. for perioden 1. juli 2000 til 30. juni 2001, fordelt på 61 800 personbiler og 5 500 varebiler. Desuden indeholder statistikken oplysning om hvornår de pågældende biler er afmeldt. Statistikken er vist i annex 3. Af statistikken fremgår det, at der er en vis forsinkelse fra afmelding af bilen til udbetaling af godtgørelse. Det forventes at yderligere 7 000 biler der er afmeldt i perioden på et senere tidspunkt vil opnå ophugningsgodtgørelse, hvorved mindst 74 500 biler afmeldt i perioden vil få udbetalt godtgørelse.

Prisen for ophugning varierer fra ca. 700 til 1.200 kr. og da skrotningsgodtgørelsen er på 1 500 kr., vil bilejerne få udbetalt 300-800 kr. ved aflevering af bilen til en registreret ophugger.

De registrerede ophuggere modtager også en del biler til skrotning, hvor der ikke kan udbetales godtgørelse. Hovedårsagen til at godtgørelsen ikke kan udbetales er, at bilen er afmeldt før 1. juli 2000. For en mindre del skyldes det at bilerne ikke bortskaffes af den sidst registrerede ejer. En henvendelse til fem registrerede autoophugningsvirksomheder viste, at der er klar tendens til, at de registrerede autoophuggere har modtaget flere biler siden ordningen trådte i kraft.

6.3 ikke-registrerede ophugningsvirksomheder

Da der ikke foreligger en oversigt over autoophuggere, der ikke er tilmeldt MOB, er det ligeledes vanskeligt at få et skøn over hvor mange biler, de behandler. Desuden er det vanskeligt at få et skøn over, hvad der derefter sker med bilerne.

Det vides dog at nogle ophuggere opkøber brugte biler med henblik på afmontering af reservedele og derefter leverer bilerne til en registreret ophugger. Nogle af disse virksomheder henstiller nogle af bilerne på offentlige veje og arealer, hvorved de bidrager til puljen af herreløse biler. Begge dele er ulovligt. Ofte overstiger værdien af reservedele i bilen de 500 kr. ejeren kan få ved at levere bilen til en registreret ophugningsvirksomhed. Det kan derfor være en fordel for ejeren at sælge bilen som brugt bil frem for at sende bilen til ophugning den.

Biler, der efterlades på offentlige veje, ender dog hyppigst hos en registeret autoophugger via kommunen. Det samme gælder for en række af de biler, der er opkøbt af personer, med det formål at benytte reservedele fra bilen. Når bilen skal bortskaffes og den ikke blot efterlades, er det svært at komme uden om de registrerede autoophuggere, fordi de har etableret et netværk af modtagestationer, hvor bilerne miljøbehandles.