| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | 
    Evaluering af bilskrotordningen 
    
    
    
    I forbindelse med den "nye" bilskrot-ordning er der registreret ca. 200
    bilophugningsvirksomheder, som er berettiget til at miljøbehandle skrotbiler og som
    dermed er berettiget til at udstede skrotnings-attester, der er en forudsætning for at
    bilejerne kan få udbetalt ophugningsgodtgørelse. Alle disse virksomheder har  som
    betingelse for at være med i ordningen  indført et certificeret miljø- eller
    kvalitetsledelsessystem. Et mindre antal er derudover tilmeldt EMAS-forordningen.  
    Udover disse ophugningsvirksomheder findes antageligt et halvt hundrede virksomheder,
    som modtager biler med henblik på ophugning eller bortskaffelse på anden vis. Da disse
    virksomheder ikke er registreret kan de ikke udstede skrotningsattest, og dermed ikke
    medvirke til udbetaling af ophugningsgodtgørelse. Der findes ingen samlet oversigt over
    disse virksomheder, så der foreligger således heller ingen nærmere opgørelse over,
    hvor mange biler de håndterer. 
    Der er betydelige forskelle på de virksomheder der findes indenfor dette område,
    både med hensyn til størrelse og hvilke ydelser de tilbyder. Nogle af
    ophugningsvirksomhederne er store metalskrotvirksomheder, der både behandler bilskrot og
    andet skrot. Ofte foretager de både, afmontering af bildele til senere salg som
    reservedele, miljøbehandling af biler samt nedknusning m.v. Andre af branchens
    virksomheder er ganske små virksomheder, f.eks. autoværksteder, der udover
    bilreparationer også sælger brugte vogne og reservedele.  
    
    Miljøordning for Biler fører løbende statistik over, hvor mange biler der har
    modtaget ophugningsgodtgørelse, og dermed er blevet ophugget på en af de registrerede
    ophugningsvirksomheder. Det beløber sig til i alt 67 300 stk. for perioden 1. juli 2000
    til 30. juni 2001, fordelt på 61 800 personbiler og 5 500 varebiler. Desuden indeholder
    statistikken oplysning om hvornår de pågældende biler er afmeldt. Statistikken er vist
    i annex 3. Af statistikken fremgår det, at der er en vis forsinkelse fra afmelding af
    bilen til udbetaling af godtgørelse. Det forventes at yderligere 7 000 biler der er
    afmeldt i perioden på et senere tidspunkt vil opnå ophugningsgodtgørelse, hvorved
    mindst 74 500 biler afmeldt i perioden vil få udbetalt godtgørelse. 
    Prisen for ophugning varierer fra ca. 700 til 1.200 kr. og da skrotningsgodtgørelsen
    er på 1 500 kr., vil bilejerne få udbetalt 300-800 kr. ved aflevering af bilen til en
    registreret ophugger. 
    De registrerede ophuggere modtager også en del biler til skrotning, hvor der ikke kan
    udbetales godtgørelse. Hovedårsagen til at godtgørelsen ikke kan udbetales er, at bilen
    er afmeldt før 1. juli 2000. For en mindre del skyldes det at bilerne ikke bortskaffes af
    den sidst registrerede ejer. En henvendelse til fem registrerede
    autoophugningsvirksomheder viste, at der er klar tendens til, at de registrerede
    autoophuggere har modtaget flere biler siden ordningen trådte i kraft. 
    
    Da der ikke foreligger en oversigt over autoophuggere, der ikke er tilmeldt MOB, er det
    ligeledes vanskeligt at få et skøn over hvor mange biler, de behandler. Desuden er det
    vanskeligt at få et skøn over, hvad der derefter sker med bilerne.  
    Det vides dog at nogle ophuggere opkøber brugte biler med henblik på afmontering af
    reservedele og derefter leverer bilerne til en registreret ophugger. Nogle af disse
    virksomheder henstiller nogle af bilerne på offentlige veje og arealer, hvorved de
    bidrager til puljen af herreløse biler. Begge dele er ulovligt. Ofte overstiger værdien
    af reservedele i bilen de 500 kr. ejeren kan få ved at levere bilen til en registreret
    ophugningsvirksomhed. Det kan derfor være en fordel for ejeren at sælge bilen som brugt
    bil frem for at sende bilen til ophugning den. 
    Biler, der efterlades på offentlige veje, ender dog hyppigst hos en registeret
    autoophugger via kommunen. Det samme gælder for en række af de biler, der er opkøbt af
    personer, med det formål at benytte reservedele fra bilen. Når bilen skal bortskaffes og
    den ikke blot efterlades, er det svært at komme uden om de registrerede autoophuggere,
    fordi de har etableret et netværk af modtagestationer, hvor bilerne miljøbehandles.  
      
    | Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
    |  |