Formålet med miljørigtig projektering, f.eks. beskrevet i Håndbog i miljørigtig
projektering (BPS-centret, 1998), er at indbygge miljøhensyn i et byggeprojekt. Da de
miljømæssige frihedsgrader aftager efterhånden, som et byggeprojekt tager form, skal
miljøindsatsen startes så tidligt som overhovedet muligt for at få størst effekt.
Miljørigtig projektering er et arbejdsredskab, som muliggør, at miljøhensyn kan
indgå på lige fod med andre hensyn i projekteringen, f.eks. funktionskrav og økonomi.
Anvendelse af miljørigtig projektering giver ikke i sig selv sikkerhed for, at
miljøbelastningerne mindskes. Det sikres dog, at de væsentligste miljøforhold erkendes,
at der formuleres klare miljømål for nedbringelse af de væsentligste
miljøpåvirkninger for byggeriet, og at der foreslås virkemidler, der kan føre til
opfyldelse af miljømålene. Reduktionen i miljøbelastningerne afhænger af i hvor stor
udstrækning, virkemidlerne tages i anvendelse, hvilket ofte afgøres i konkurrence med
andre forhold, som f.eks. økonomi, arkitektur m.m.
Miljørigtig projektering omfatter desuden miljøstyring, der er en beskrivelse og
styring af de miljøfaglige opgaver, fordelt på bygherre, arkitekter og ingeniører
gennem hele projekteringsprocessen.
Følgende figur giver en oversigt over forløbet i miljørigtig projektering i hvilke
projektfaser, de enkelte aktiviteter hører hjemme, og hvor der skal foreligge
dokumentation. I det følgende vil arbejdsprocessen i de enkelte aktiviteter blive
beskrevet, og der vil senere blive givet praktiske eksempler.
Se her!
Processen i miljørigtig projektering
I relation til modellen skal arbejdet med miljørigtig projektering foregå fra toppen
og nedefter. De enkelte elementer beskrives herunder kort. I figuren er desuden angivet, i
hvilke projektfaser de enkelte elementer skal udføres og hvilken dokumentation, der bør
foreligge.
Der gennemføres indledningsvis en overordnet kortlægning af projektets væsentligste
miljøpåvirkninger samt disses effekter på miljøet, dvs. en opstilling af mulige
miljøpåvirkninger for det aktuelle projekt.
Kortlægningen gennemføres systematisk og berører således samtlige:
I afsnit 3 Miljøkortlægning er dette uddybet, og der er angivet eksempler på
arbejdet.
Miljøkortlægningen vil i reglen udføres af en miljørådgiver og skal være
gennemført senest i programfasen. Kortlægningen kan dokumenteres i et notat, der
eventuelt vedlægges miljøprogrammet.
Miljøpåvirkningernes væsentlighed vurderes ud fra deres miljøeffekters alvorlighed
således, at de miljøpåvirkninger, der har de alvorligste miljøeffekter, i
kortlægningen vurderes at være de væsentligste. Dette resultat sammenholdes med
bygherrens eventuelle miljøpolitik samt eventuelle bindinger på arkitektur, tekniske og
økonomiske forhold, som måtte være lagt på det aktuelle projekt. Der foretages
herudfra en prioritering af hvilke miljøpåvirkninger, der primært skal søges
begrænset.
Prioriteringen går desuden ud på at udpege de områder, hvor man får mest miljø for
pengene/indsatsen.
Prioriteringen foretages i reglen af miljørådgiveren, der forelægger den til
kommentarer/godkendelse hos bygherren. Prioriteringen skal være gennemført senest i
programfasen og dokumenteres i et notat, som kan indeholdes i miljøprogrammet for
projektet.
I afsnit 4 er prioriteringen af miljøpåvirkningerne uddybet og relateret til
eksempelbyggeriet.
Når der er enighed om prioriteringen af miljøpåvirkningerne, skal der formuleres
målbare eller verificerbare mål for den videre projekteringsindsats.
De opstillede miljømål skal tilstræbe, at de prioriterede miljøpåvirkninger
nedbringes. Miljømålene kan være få eller mange, bl.a. afhængig af hvilke
miljøpåvirkninger, der er prioriterede. Målbarheden er essentiel, dels for at det
senere skal afgøres, om målene er opfyldt, dels som et redskab i projekteringen til at
afgøre, om der skal tages flere virkemidler i anvendelse.
Opstilling af miljømål foretages i reglen af miljørådgiveren. Miljømålene er
relaterede til et konkret projekt. Der kan selvfølgelig være et vist genbrug fra
lignende projekter, men byggeriets lokalitet, bygherrens miljøpolitik og den fysiske
udformning er sjældent helt ens for 2 byggerier. Miljømålene indarbejdes i projektets
miljøprogram, der igen indarbejdes i byggeprogrammet.
I afsnit 5 er opstilling af miljømål og overvejelserne i forbindelse hermed uddybet,
og der er endvidere givet eksempler i relation til eksempelbyggeriet.
Virkemidlerne er de tekniske løsninger, der skal føre til, at miljømålene kan
opfyldes.
Der opstilles en lang række alternative virkemidler som forslag. Virkemidlerne
udarbejdes i reglen af rådgiveren og den projekterende eller foreslås af rådgiveren,
hvorefter den projekterende vurderer muligheden for at anvende dem i projektet.
For de foreslåede virkemidler vurderes de totaløkonomiske konsekvenser, dvs. udgifter
til etablering, drift og nedrivning. Det er ikke overkommeligt at foretage detaljerede,
totaløkonomiske beregninger, men det er muligt på et mere pragmatisk niveau at foretage
skøn over de økonomiske konsekvenser.
De virkemidler, der tages i anvendelse, er oftest et mindre udsnit af de forslag, der
er udarbejdet, dels fordi flere af virkemidlerne kan være gradbøjninger af hinanden, og
der derfor kun vælges en af dem, dels fordi virkemidlerne kan udelukke hinanden (man kan
ikke både have naturlig ventilation og varmegenvinding).
Oversigter over forslag til virkemidler, de besluttede virkemidler samt de
totaløkonomiske konsekvenser bør dokumenteres i notater.
De besluttede virkemidler/tekniske løsninger indarbejdes i projektmaterialet for de
respektive fagområder (dvs. i tegninger, arbejdsbeskrivelser og andre
kravspecifikationer).
I afsnit 6 er opstilling af virkemidler diskuteret, og der er angivet en enkel metode
til totaløkonomisk vurdering. Metoden vises anvendt på eksempelbyggeriet.
Som en iterativ proces i valget af virkemidler vurderes målopfyldelsen. For de
foreslåede virkemidler laves en vurdering af, hvorvidt det besluttede miljømål er
opfyldt. Hvis det ikke er tilfældet, indarbejdes yderligere virkemidler, og vurderingen
af målopfyldelsen gentages.
I visse tilfælde må det konstateres, at et opstillet miljømål ikke kan opfyldes.
Også på trods af, at der rent faktisk er indarbejdet en række virkemidler til
opfyldelse af miljømålet.
Vurdering af målopfyldelsen og beslutning om, hvorvidt der skal tages yderligere
virkemidler i anvendelse, ligger i forslagsfasen. Vurderingen kan gennemføres af såvel
miljørådgiver som den projekterende.
Resultatet af bestræbelserne kan ved afslutningen af projekteringen gives som en
samlet fremstilling af, hvorvidt de forskellige miljømål er opfyldt. Dette resultat
kaldes samlet målopfyldelse. Denne kan vises på forskellige måder. Er målene klart
fremsat og målbare, er der mulighed for direkte at måle i hvor stor udstrækning, de er
opfyldt. Der vil være situationer, hvor ikke alle miljømål er opfyldt 100% - dette skal
fremgå af vurderingen af målopfyldelsen.
En samlet målopfyldelse udarbejdes i projekteringsfasen, og kan gennemføres af såvel
miljørådgiver som den projekterende.
Der er i afsnit 7 vist en metode til vurdering af målopfyldelsen samt en metode til
verificering af den samlede målopfyldelse. Begge vises anvendt på eksempelbyggeriet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|