Miljøvurdering af byggeri

4 Prioritering

Sammenfatningen af miljøkortlægningen giver en oversigt over de væsentligste miljøpåvirkninger. Der skal foretages en indbyrdes prioritering af miljøpåvirkningerne. Denne prioritering skal normalt foretages på baggrund af bygherrens gældende miljøpolitiske holdninger.

Da dette projekt skal have en mere generel karakter, har det ikke været formålstjenligt at lægge prioriteringen op ad en bestemt bygherres miljøpolitik og miljøpolitiske målsætninger. Det er derfor forsøgt at gennemføre en kortlægning ud fra en mere almen opfattelse af væsentlige og alvorlige miljøproblemer.

I praksis vil det sjældent være realistisk at gennemføre tiltag, der dæmmer op for samtlige miljøpåvirkninger. Det anbefales derfor at prioritere og rangordne de 3-5 væsentligste miljøpåvirkninger og lade de øvrige være fælles prioriterede - disse skal søges tilgodeset så godt som muligt.

Antallet på 3-5 er valgt ud fra en betragtning om, at der i praksis ikke kan forventes nytænkning i alle hjørner af et projekt, og at man normalt ikke kan eliminere alle miljøbelastninger i et projekt. Det betyder dog ikke, at der ikke skal tages miljøhensyn i de øvrige forhold; de bliver bare ikke gjort til indsatsområder. Den store mængde af mulige miljøpåvirkninger indskrænkes til en lille gruppe af de mest relevante - de prioriterede.

Prioriteringen gives ud fra en vurdering i kortlægningen sammenholdt med bygherrens miljøpolitik - her dog en mere almen opfattelse af væsentlige og alvorlige miljøproblemer.

Herunder er skematisk angivet forslag til prioriteringer. I eksemplet er der 3 højt prioriterede indsatsområder samt 5 øvrige, som ikke er uvæsentlige, men som har samme prioritering. I skemaet er de "ensprioriterede" opstillet i den rækkefølge, der er brugt i kortlægningen.

Prioritering

Miljøpåvirkning

Miljøeffekter 1)

1

Energiforbrug ved drift

Forbrug af fossile brændsler, der er knappe ressourcer, medfører mangel på disse.

Derudover er der afledte effekter ved forbrug af fossile brændsler:

Især forskydning af drivhuseffekten på grund af emission af CO2., men også forsuring på grund af emission af NOX. og næringssaltbelastning.

2

Indeklima ved drift

Effekterne kan være mangeartede, f.eks. nedsat koncentration på grund af støj, slimhindeirritation på grund af tør luft, hovedpine eller træthed på grund af dårlige lys- eller lydforhold, svimmelhed og hovedpine på grund af emissioner fra materialer m.m.

3

Materialeforbrug ved fremstilling

Forbrug af knappe materialeressourcer medfører mangel på disse.

 

 

Byrum og landskab ved drift

Oplevelsen af en helhed i bebyggelsen kan tabes. Et forkert arkitektonisk udtryk kan betyde uskønhed og manglende harmoni.

Emissioner til luft ved drift

Forskydning af drivhuseffekten på grund af emission af CO2.

Forsuring på grund af emission af NOX

Næringssaltbelastning

Ozondannelse

Human toksicitet

Emissioner på grund af energiforbruget under driften er også medtaget som afledt effekt under 1. prioritet

Energiforbrug ved fremstillingen

Forbrug af fossile brændsler, der er knappe ressourcer, medfører mangel på disse.

Derudover er der afledte effekter ved forbrug af fossile brændsler:

Forskydning af drivhuseffekten på grund af emission af CO2.

Forsuring på grund af emission af NOX.

Næringssaltbelastning.

Vandforbrug ved drift

Grundvandet er en begrænset ressource i området, og forbrug kan føre til knaphed.

Affald ved nedrivning

Volumenaffald optager plads.

Farligt affald kan medføre økotoksiske og sundhedsmæssige problemer.

Manglende genbrug medfører forbrug af ressourcer.

1) Listen over miljøeffekter er ikke udtømmende 1) Listen over miljøeffekter er ikke udtømmende