| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøvurdering af byggeri
Der er her givet forslag til miljømål til nedbringelse af de miljøpåvirkninger, der
er prioriteret ved den gennemførte miljøkortlægning af projektet.
I miljøkortlægningen er det for byggeriets livscyklusfaser og i de fysiske
hovedområder vurderet, hvor der potentielt vil kunne optræde miljøpåvirkninger med
alvorlige miljøeffekter. Blandt disse er nogle yderligere prioriteret ud fra en vurdering
af, at de vil være værre end andre eller mere sandsynlige end andre. Det er normalt ikke
muligt at nedbringe samtlige miljøpåvirkninger. Det er derfor de prioriterede
miljøpåvirkninger, der søges nedbragt i første omgang. Miljømål opstilles for at
opnå en reduktion af disse.
Sammenhængen i arbejdsprocessen er vist i nedenstående figur. Efter at
miljøkortlægningen er gennemført, prioriteres de væsentligste miljøpåvirkninger. Til
de miljøpåvirkninger, der herved udpeges, udarbejdes miljømål. Miljømålene kan være
generelle eller mere detaljerede. Man kan starte med at udarbejde generelle miljømål og
uddybe dem ved også at lave mere detaljerede miljømål, hvor der allerede her peges på
løsninger. Disse kan så specificeres i egentlige virkemidler. Eller man kan ud fra
generelle miljømål udarbejde generelle virkemidler, der derefter kan udpindes.
Figur.
Sammenhæng i arbejdsprocessen fra miljøkortlægning til valg af
virkemidler.
I de efterfølgende afsnit er der anført forslag til miljømål for hver af følgende
prioriterede miljøpåvirkninger:
| Energiforbrug i drift (inkl. emission af CO2 i forbindelse med
driftsforbruget) |
| Indeklima |
| Materialeforbrug. |
Hvis en bygherre i sine miljømålsætninger ensidigt stræber mod nedbringelse af
bestemte miljøpåvirkninger, vil vægtningen falde anderledes ud, uden at dette
nødvendigvis forringer kvaliteten af den miljørigtige prioritering.
Ved prioriteringen i dette projekt er der hentet inspiration fra tendenser i samfundet
på miljøområdet. Disse fremgår bl.a. af intentionerne i:
| "Energi 21", som er Miljø- og Energiministeriets handlingsplan for den danske
el- og varmesektor. |
| "Status og perspektiver for kemikalieområdet" samt debatoplægget til
"Listen over uønskede stoffer", som er Miljøstyrelsens handlingsplan for nye
initiativer om udfasning af visse stoffer indenfor kemikalieområdet. |
| "Trafik 2005" samt debatoplæg "Transport, energi og CO2-emissioner",
som er Trafikministeriets strategier for transportsektoren, der bl.a. sætter fokus på
udnyttelse af transportmidler, efterspørgslen og CO2-reduktion. |
| "Affald 21", som er Regeringens affaldsplan frem til år 2004 med bl.a. fokus
på renere teknologiindsats på bygge- og anlægsområdet, herunder miljørigtig
projektering og miljøstyring i entreprenørvirksomheder. |
| Arbejdstilsynets handlingsplan "Rent arbejdsmiljø 2005" med forventede
kampagner, bl.a. på bygge- og anlægsområdet med hensyn til forebyggelse af dødsulykker
og arbejdsbetonede hjerneskader samt arbejde med kræftfremkaldende stoffer. Der vil
tillige blive fokuseret på helbredsmæssige gener i forbindelse med dårligt indeklima. |
| Miljøstyrelsens redegørelse om den produktorienterede miljøindsats, Miljø- og
Energiministeriet, Miljøstyrelsen, februar 1998. |
Ved anbefaling af miljømål er det forudsat/underforstået, at lovkrav,
bekendtgørelser og anvisninger eller vejledninger, der er udstedt eller udpeget af en
offentlig myndighed, efterleves, respekteres og overholdes.
Der kan være behov for en indbyrdes prioritering af de enkelte miljømål, idet valg
af virkemidler til opfyldelse af mål for én miljøpåvirkning ikke nødvendigvis er
ensbetydende med, at miljømålene vedrørende andre påvirkninger opfyldes. Valget må
dog ikke medføre en generel forværring af miljøbelastningen. I det efterfølgende
kapitel er der ikke taget hensyn til denne indbyrdes prioritering.
Miljømålene er her fastsat ud fra almen opfattelse af væsentlige og alvorlige
miljøproblemer og ikke ud fra intentionerne i en bygherres miljøpolitik. Det betyder
naturligvis, at der i valget/prioriteringen er en vis grad af subjektivitet. Det anses dog
ikke for anderledes, da miljømål fremsat af en bygherre i samme udstrækning er
subjektive, altså præget af en person eller en organisations synsvinkel på
miljøproblematikken.
Miljømål bør så vidt muligt udpege målbare eller verificerbare tiltag. Målene
skal være væsentlige (for samfundet eller for bygherren). Antallet af mål, der
opstilles for et byggeprojekt, skal begrænses, ellers bliver de for uoverskuelige at
arbejde med. Målene skal desuden være korte og forståelige.
Målenes beskaffenhed har betydning for vurderingen af målopfyldelsen. F.eks. kan
indeklimapåvirkninger og energiforbrug være påvirkninger, hvor miljømålene vil være
meget forskellige. Et mål for energiforbruget kan være at bringe det ned under et vist
niveau. Et mål for indeklimaet som en samlet størrelse kan ikke sættes så konkret op,
da der ikke eksisterer en anerkendt måleenhed/skala for indeklima.
Hvis man ikke kan opstille mål på et overordnet plan, kan man være tvunget til at
opstille mere specifikke miljømål. Det er f.eks. for miljømål til indeklimaet ofte
nødvendigt at øge detaljeringsgraden.
Der kan ikke altid, måske ligefrem sjældent, opstilles entydige, udtømmende og
oplagte miljømål til en miljøpåvirkning. Derfor vil det efterfølgende ofte have
karakter af en diskussion, der erkender og fremlægger problemstillingerne og
afgrænsningerne ved valgene af miljømålene, snarere end en egentlig facitliste.
Miljøpåvirkninger og miljøeffekter er af forskellig beskaffenhed.
Miljøpåvirkningerne skaber små, store eller måske slet ingen problemer.
Miljøeffekterne er det egentlige problem. Miljøeffekterne er skaderne! Ved opstilling af
miljømål, skal det bestræbes at nedbringe effekterne, altså mindske skaderne.
Dette kan vises ved et eksempel. En maskine larmer, så der kan opstå høreskader hos
dem, der betjener maskinen. Miljøpåvirkningen er støj, effekten er høreskader. Vil vi
sætte ind overfor effekten, altså begrænse denne, må vi give de ansatte høreværn
på. Vil vi derimod sætte ind overfor påvirkningen, må man sørge for, at maskinen
larmer mindre, eventuelt støjisolere denne.
Målene kan rette sig mod effekterne eller mod påvirkningerne. Man kan sige, at den
direkte måde er at stille mål op for nedbringelsen af effekterne, og at det vil være en
indirekte måde at stille mål til miljøpåvirkningerne og dermed skrue på effekterne.
Man kan også anskue det på en anden måde. Hvis man kan gøre noget, så skaderne
slet ikke opstår, vil det være at foretrække. Gør man det, skal målene rette sig mod
miljøpåvirkningerne.
Den sidste løsning vil formodentligt være til glæde for flere. Den hænger også
bedre sammen med intentionerne i øvrige dele af samfundet, hvor man bestræber sig på at
forebygge frem for at helbrede.
Desuden er det nemmere at kontrollere målopfyldelsen, når målene drejer sig om
påvirkninger, end om effekter. F.eks. kan man måle et fald i CO2-indholdet i
et afkast, men ikke registrere et fald i drivhuseffekten, der skulle modsvare den
pågældende ændring. Tilsvarende med forsuring, økotoksicitet, næringssaltbelastning,
knaphed på ressourcer m.m.
Vi har derfor valgt at udforme miljømålene således, at de stiller krav til
miljøpåvirkningerne, selv om det egentlige problem er effekterne. De
miljøpåvirkninger, hvortil der formuleres miljømål, er naturligvis udvalgt ud fra
miljøeffekternes alvorlighed.
Afgrænsningen af, hvor i det fysiske system miljømålene skal knytte sig, er også et
spørgsmål. Oftest vil kortlægningen kunne pege på et svar. F.eks. vil en prioriteret
miljøpåvirkning som emissioner til luft i driften kunne stamme fra et forventet forbrug
af fossile brændsler. Eller f.eks. fra miljøskadelige stoffer, der udsendes fra en
produktionsproces. Det vil fremgå af miljøkortlægningen. Målene skal rette sig mod
nedbringelse af årsagen. Det vil altså her være konkrete krav til enten nedbringelse af
forbruget af fossile brændsler til energifremstilling i driften eller specifikke krav til
nedbringelse af emissionen af de pågældende stoffer fra afkastet. To vidt forskellige
miljømål.
Det er så igen en afvejning af, hvor detaljeret man vil gøre målene. En yderligere
detaljering kunne være at stille krav om, at nedbringelsen af forbruget af fossile
brændsler skal ske ved helt eller delvist at udskifte til en energikilde, der ikke skaber
problemer med luftemissionen. Eller at det skal foregå ved at nedsætte det totale
energiforbrug i driften. Begge løsninger (virkemidler) vil nedbringe emissionen til luft
på grund af afbrænding af fossile brændsler. Miljømålene kunne hedde:
Mindst 40% af den energi, der skal anvendes i driften, skal stamme fra vedvarende
energikilder.
Byggeriet skal som minimum være blandt de 25% mindst forbrugende inden for
bygningskategorien i ELO-opgørelsen (Energiledelsesordningen).
Ved fremsættelse af et af disse mål, er der allerede taget hul på løsningen, idet
der er taget stilling til, om nedbringelsen skal ske ved mindre forbrug eller uændret
forbrug (med en anden energiressource).
Målene kan yderligere specificeres ved bl.a. at stille krav til, hvordan
energiforbruget skal nedbringes, f.eks.:
| Der skal anvendes energiruder med en U-værdi på 1,1. |
| Ventilation udføres som behovsstyret mekanisk ventilation med varmegenvinding i
kombination med naturlig ventilation, når udetemperaturen er så høj, at der ikke bliver
trækproblemer. |
| Virkningsgraden af varmegenvindingen skal være min. 60%. |
Overgangen fra miljømål til virkemiddel er glidende, da en specificering af
miljømålene vil lede til et valg af virkemiddel.
Det er bedst at udarbejde miljømålene så generelle som muligt (men stadig målbare)
for at lade flere muligheder stå åbne til beslutning senere i processen/ projekteringen.
Der vil således være frit spil i valgene af virkemidler, og man har ikke på forhånd
fraskrevet sig muligheder for at nedbringe miljøpåvirkningen på en bestemt måde.
I et praktisk byggeprojekt vil bygherren skulle godkende miljømålene. Det kan for en
bygherre være svært at godkende generelle miljømål, da det kan være uklart, hvad det
indebærer. Det ville være nemmere at tage stilling til mere konkrete miljømål, ville
nogle mene. Det kan også være korrekt, men det konkrete kommer senere i processen, idet
bygherren jo skal godkende anvendelsen af virkemidlerne og her kan stoppe processen, hvis
det ønskes. Bygherren vil fra rådgiveren få forelagt en liste over forslag til
virkemidler til opfyldelse af miljømålene. Her kan bygherren beslutte, om det kan
accepteres eller ej. På dette tidspunkt er de økonomiske konsekvenser også mulige at
vurdere.
Det overblik, der er opnået i forbindelse med miljøkortlægning af et byggeri, giver
en god baggrund for at opstille miljømål og senere virkemidler til opfyldelse af
miljømålene.
Bygherren præger hvilken retning, målene skal tage ved at udforme en miljøpolitik og
eventuelt målsætninger. Dernæst skal de overordnede miljømål accepteres, og de
konkrete virkemidler godkendes af bygherren.
Ved opstilling af miljømålene kan der tages udgangspunkt i globale, regionale eller
lokale hensyn. Hvad er mest korrekt? Normalt vil/bør prioriteringen fremgå af bygherrens
overordnede miljøpolitik. I praksis vil tendensen til at vurdere det nære, som værende
væsentligst, ofte tage over.
Økonomi og politiske krav (f.eks. afgifter/tilskud) har desuden en stor indflydelse
på mål og virkemidler og kan være afgørende for et valg.
Miljøpåvirkningen, energiforbrug, knytter sig primært til forbruget af knappe
energiressourcer. Det at forbruge energi er ikke en væsentlig miljøpåvirkning i sig
selv, hvis blot der ikke tæres på energiressourcerne. Anvendes f.eks. vindkraft som
energiressource, er miljøpåvirkningen lille, da man ikke kan bruge vinden op. Anvendes
derimod olie, er miljøpåvirkningen væsentlig, da ressourcen er knap.
Som en afledt, men ikke uvæsentlig effekt, giver energiforbruget (på baggrund af
fossile brændsler) emission af CO2. Denne emission giver anledning til en
alvorlig effekt drivhuseffekten.
Oftest er det urealistisk at opstille mål om, at energien skal stamme fra rigelige
energikilder, da der i praksis ikke reelt er frit valg, f.eks. på grund af kommunens
varmeplan og økonomiske forhold. Da der i et byggeri typisk vil være energikilder, der
er fremkommet ved forbrug af knappe energiressourcer (typisk for el og fjernvarme), er det
også relevant at se på en generel nedsættelse af energiforbruget i forbindelse med
opstilling af miljømålene.
Der er f.eks. for eksempelbyggeriet stillet krav om, at varmeforsyningen skal stamme
fra et nærliggende kraftværk. Kraftværket producerer el ud fra orimulsion og kul, og
producerer i den forbindelse overskudsvarme, der anvendes til fjernvarme i lokalområdet.
Varmen kan fra en synsvinkel ses som et affaldsprodukt fra elproduktionen. Der fremkommer
rigelig fjernvarme i forhold til behovet.
Sådan er situationen for eksempelbyggeriet. Kraftværket bruger i produktionen knappe
energiressourcer og bidrager desuden med en emission til luften af bl.a. drivhusgasser,
som de fleste andre kraft/varmeværker.
Skolen har et behov for varme. Hvordan kan det dækkes med størst muligt miljøhensyn?
Varmen fra værket er et affaldsprodukt, som kan anvendes til opvarmning. Varmt vand ledes
gennem isolerede fjernvarmerør fra værket til skolen. Rørene er lagt i hovedføringer,
men der skal etableres en stikledning til skolen. Uanset om skolen anvender varmen eller
ej, er den der. Alternativet er måske, at varmen i stedet må spildes, f.eks. ledes til
havet. Skolen kan derfor bidrage med løsningen af et affaldsproblem (overskudsvarmen) og
samtidig selv få dækket energibehovet. Dette kan synes som en miljømæssig god
løsning.
Energien til varmen er lettilgængelig, måske så billig, at det ikke er rentabelt at
isolere. Hvis varmen er rigelig, billig og hvis det at anvende overskudsvarmen anses for
en miljømæssig god løsning, ville det kunne betale sig at bruge løs af den i stedet
for at bruge materialer og penge på at højisolere og finde energibesparende
opvarmningsmetoder. Det kunne virke fornuftigt under de givne forudsætninger!
Man kan stille spørgsmålet, om det er rimeligt at frådse med en ressource, fordi den
er (lokalt) rigelig?
Det er måske en skrøbelig løsning. Bliver værket liggende? Kommer der en virksomhed
til området, der har behov for varmen fra værket, således at der ikke mere er overskud?
Holder prisen og værket hele skolens levetid, eller vil der senere være behov for god
isolering på grund af et uacceptabelt varmeforbrug m.h.t. miljø eller økonomi?
Hæver vi os nu et niveau op og tænker på, hvordan skolen ellers kunne få dækket
sit behov for varme, er løsningen måske ikke optimal ud fra et miljøsynspunkt. Eller
endnu et niveau op og overvejer, hvordan det overordnet ville være klogest at forsyne
bygninger med varme. Det er ikke sikkert, at det er optimalt overhovedet at anvende
fjernvarme eller at producere el ud fra den produktionsmetode, som kraftværket anvender.
Ved anvendelse af fjernvarme, er det nødvendigt at nedgrave fjernvarmerør (af stål med
opskummet isolering (måske CFC-fri) og plastkappe (måske PVC-fri)). Stål er
energikrævende at fremstille, isoleringen og kappen fremstilles ud fra råolie, der er en
knap ressource, og med forskellige mere eller mindre miljøskadelige i hvert fald
miljøfremmede stoffer. Ved transporten fra producent til forbruger er et varmetab på 30%
ikke urealistisk.
En helt anden løsning kunne være, f.eks. at planlægge lavenergibyggeri med elvarme.
El kan transporteres uden tab af betydning. Det er desuden langt mindre omfattende med
elkabler end fjernvarmerør. Der medgår langt mindre materialemængder, og brud opdages
med det samme og forårsager typisk heller ikke samme skader som et brud på et
fjernvarmerør. Endvidere er eventuelle skader billigere at udbedre. El kan også
fremkomme fra "energirigtige" processer, solceller og vindmøller, hvor der ikke
tappes af de knappe energiressourcer og uden luftemissioner. Solceller kunne endda
placeres i forbindelse med byggeriet, hvorved installationsmængden kunne begrænses
betydeligt. Anvendelse af god isolering ville endvidere betyde, at energibehovet kunne
nedsættes.
Miljømålene kan altså sættes ud fra lokale eller globale hensyn samt være mere
eller mindre fremsynede.
Økonomien og politiske beslutninger (krav, tilskud m.m.) har desuden stor indflydelse
på valget.
Vi har her valgt at stille et generelt miljømål for energiforbruget i driften.
Energiforbruget dækker såvel el- som varmeforbruget. Der stilles derfor mål til begge.
Målene gives i kWh forbrug pr. m2.
Energiledelsesordningen, ELO's opgørelse for varmeforbrug (fjernvarme) på skoler,
ligger for 1999 med en median på 113 kWh/m2 , og med de 25% mindst forbrugende
på 94 kWh/m2. 10% ligger lavere end 79 kWh/m2. Skolerne i
ELO-ordningen er fra 1970'erne eller før, da det var i den periode, der blev bygget
skoler i Danmark. Der er altså ikke erfaringstal fra nybyggede skoler, idet de slet ikke
findes.
Da der er stor forskel på alderen af de skoler, der er med i ordningen, og da
energiforbruget til varme til dels er "aldersafhængigt", er det for et
almindeligt nyt byggeri ikke noget problem at ligge på et lavere forbrug end selv de 10%
mindst forbrugende. Der er derfor nødvendigt at stille et krav til byggeriet, der
betyder, at energiforbruget i driften også reelt bliver begrænset. Skeles til
opgørelser for andre bygningskategorier, f.eks. kontor og handel, hvor der også indgår
nyere byggeri, er tallene for varmeforbruget også væsentligt lavere.
Med hensyn til elforbruget er der tilsvarende sat krav hertil. ELO's opgørelse for
elforbrug på skoler ligger for 1999 med en median på 22,6 kWh/m2 og med de
25% mindst forbrugende på 16,4 kWh/m2. 10% ligger lavere end 12,8 kWh/m2.
Betydelige forbrugende installationer er belysning, ventilation og edb-udstyr. Der er
forskel på, hvor meget el forskellige skoler anvender på f.eks. edb afhængig af, hvor
godt udstyret skolen er. "Ældre" edb-udstyr er væsentligt mere energikrævende
end nyt. Der er dog erfaring for, at selv ældre skoler, der er veludstyrede med hensyn
til edb, kan ligge på et niveau for energiforbruget på omkring 17 kWh/m2.
ELO har udarbejdet en energimærkeskala for en gruppe forskellige bygningskategorier.
Energimærkeskalaen går fra A til M, hvor A er det bedste. Der er også opstillet
kriterier for skoler. For at opnå en A-mærkning skal varmeforbruget ligge lavere end 67
kWh/m2/år og elforbruget lavere end 10,2 kWh/m2/ år. Som
miljømål vælges, at skolen kan opnå A-mærkning.
Da miljøpåvirkningen skal begrænses på grund af de alvorlige effekter (mangel på
knappe energiressourcer og drivhuseffekt på grund af energiforbruget), er det ikke kun et
spørgsmål om at undgå at bruge for meget energi i driften, men også om ikke at bruge
af de knappe ressourcer. Dette er der også taget hensyn til ved opstilling af
miljømålene.
Brugerinddragelsen er også væsentlig for at få den fulde nytte af bestræbelserne
på miljøforbedringer. Det er dog ikke her muligt at opstille faktuelle miljømål i
konkrete tal eller niveauer. Dette skal dog ikke forklejne effekten af at inddrage
brugerne. Miljøforbedringer på forbrugssiden ved miljørigtigt byggeri udebliver, hvis
ikke brugerne er indstillet på at agere derefter /f.eks. The Sound Sustainable Building,
Jonas Honoré, DTU, 2000/.
Erfaringstal fra ELO-ordningen viser, at indførelse af energiledelse, typisk giver en
besparelse på 10-15% (telefonsamtale med ELO-konsulent Anders Lundsted, 2001).
Forbedringen i miljøbelastningen er størst, hvis det er brugernes egne ideer, eller
de aktivt er med på ideen fra et tidligt stadie. Ligeledes forøges
"miljøværdien", hvis der løbende gøres opmærksom på forbrug,
affaldsmængder, besparelser m.m. overfor brugerne.
Miljømål |
| Energiforbruget til varme og el fra knappe energiressourcer skal
kunne opfylde kravene til A-mærkning i ELOs energimærkningsordning, hvilket svarer
til et varmeforbrug lavere end
67 kWh/m2/år og et elforbrug lavere end 10,2 kWh/m2/år.
|
| Brugerne (elever og personale) skal informeres om anvendelsen af de
forskellige foranstaltninger til nedbringelse af energiforbruget i driften for at bibringe
en forståelse herfor. Desuden skal brugerne løbende informeres om forbrug - f.eks. ved
oplysninger centralt placeret eller som en fast rubrik i skolebladet.
|
|
Miljøpåvirkningen fra materialeforbrug knytter sig primært til forbruget af knappe
materialeressourcer. Forbruget af luft eller havvand i en produktion er ikke problematisk,
da der til stadighed vil være nok (så vidt vi ved). Anvendes derimod f.eks. kobber eller
zink, der er knappe materialeressourcer, vil det på effektsiden betyde en mangel på
disse. Miljøpåvirkningen bliver væsentlig, hvis materialeressourcen er knap.
Knappe materialeressourcer er typisk metaller og materialer, der fremkommer ud fra olie
som råstof.
Materialer, hvis forsyningshorisont er kortere end 100 år, anses for knappe
ressourcer. Forsyningshorisonten beregnes ud fra, hvor længe ressourcen vil holde med det
aktuelle forbrug.
De knappe materialeressourcer er oplistet herunder sammen med deres
forsyningshorisonter (Energieffektive skoler, Gunnarsen et al., 2001) og typiske
anvendelsesområder i byggeri:
Materialeressource |
Forsynings
horisont i år |
Typiske anvendelser i
byggeri |
Bly |
20 |
Taginddækning, indholdsstof i
vinduesprofiler, indholdsstof i al PVC (tagrender, nedløbsrør, isolering på ledninger
m.m.), indgår i støbejern, f.eks. rør, blylodninger, indgår i messing, f.eks. til
fittings (søm, skruer, håndtag, armaturer og ventiler), blyoxid i fugemasser. |
Kobber |
36 |
Ledninger, tagplader, indvendige rør,
lysarmaturer, motorer, indgår i pigmenter i maling, låse og beslag, indgår i Corten
stål, taginddækninger, indgår i messing, f.eks. til fittings (søm, skruer, håndtag,
armaturer og ventiler).
Imprægneringsmidler til træ. |
Mangan |
86 |
Tilsætning til slidfast stål (0,2% -
1%), manganoxid i tegl (som farvestof). |
Nikkel |
50 |
Indholdsstof i låse og beslag, indgår i
rustfri stål, f.eks. køkkenvaske. |
Tin |
27 |
Loddetin (32% af forbrug), blikemballage
(33% af forbruget), kobber-tin legeringer (10%), stabilisatorer i PVC (<2%),
antifoulingsmaling (1%), træimprægneringsmidler (0,4%), TBT-organiske tinforbindelser i
plast. |
Zink |
20 |
Tagrender, nedløbsrør,
taginddækninger, lysarmaturer, til galvanisering, indgår i sikkativer og pigmenter i
maling, indgår i messing, f.eks. til fittings (søm, skruer, håndtag, armaturer og
ventiler). |
Olie |
43 |
Råstof til alle plastmaterialer, f.eks.
tagrender, nedløbsrør, ledningsisolering, kapper på varmerør, malinger, laminat, vinyl
til gulv (vægge i vådrum), paneler (kabelskinner), visse vinduesrammer, toiletsæder. |
Visse steder i Danmark er sten og grusmaterialer af bestemte kvaliteter desuden knappe
materialeressourcer.
I et skolebyggeri anvendes knappe materialeressourcer. F.eks. anvendes metaller til
taginddækninger, ledninger, tagrender, nedløbsrør, fittings m.m., mens plastmaterialer
kan anvendes til nedløbsrør, ledningsisolering, visse gulvbelægninger m.m.
De materialer, der går til spilde, hvad enten det er knappe materialeressourser eller
ikke, er et unødigt forbrug. Der bør derfor ikke anvendes mere materiale end
nødvendigt, dog med fokus på de knappe materialeressourcer, da forbruget af disse giver
de alvorligste effekter.
Et skolebyggeri forventes at skulle anvendes i mange år. Derfor er det vigtigt, at
byggeriet er fleksibelt, således at den samme ramme kan rumme de aktiviteter, der også
fremover vil skulle foregå i skolens regi, under skiftende pædagogiske vinde, for at
følge med i den pædagogiske udvikling.
Materialernes levetid skal afpasses byggeriets forventede levetid. Det virker således
flot, f.eks. at anvende kobber, der kan holde længere end 300 år, til en skole, som
formodentlig vil være utidssvarende og blive fjernet længe før. Dog kan kobberpladerne
genanvendes, men med et vist (ikke ubetydeligt) tab.
Som forholdene er nu, er det urealistisk at forestille sig et byggeri, hvor der ikke
bliver anvendt knappe materialeressourcer. Et sådant mål vil derfor være urealistisk.
Det vil give store problemer, formentligt skal man gå på kompromis med funktionskravene,
da mange produkter og byggevarer ikke findes i alternative materialer.
Bly er en knap ressource, men anvendelsen af den er blevet forbudt, hvorfor den ikke er
medtaget i miljømålet.
Ved at begrænse forbruget af knappe materialeressourcer og ved at anvende sekundære
materialer, kan miljøpåvirkningen og dermed effekten mindskes.
Miljømål |
| Anvendelse af knappe materialeressourcer skal stamme fra
genbrug/genanvendelse.
|
| Mængden af anvendt kobber, tin, zink og oliebaserede produkter
(alle mindre end 50 års forsyningshorisont) skal ligge 25% under gennemsnitsforbruget.1)
|
|
1) Uddybes i afsnittet om målopfyldelse. 1) Uddybes i afsnittet om målopfyldelse.
Det oplevede indeklima er resultatet af flere påvirkninger: lys, lugt, temperatur,
fugtighed m.m. Effekterne på de personer, der skal bo eller opholde sig i et byggeri, er
mangeartede, f.eks. ændret sundhedstilstand, koncentrationsevne eller almenbefindende.
Da indeklimaet ikke er en "grundmiljøpåvirkning", er det, for at opstille
miljømål, nødvendigt, at splitte indeklimaet op i "underpåvirkninger",
f.eks. lys eller luftkvalitet. Disse "underpåvirkninger" kan opdeles i endnu et
niveau. Skal miljømålene til lyset stilles til dagslyset, kunstlys eller
blændingsforhold? I nedenstående figur er indeklimaet illustreret med delpåvirkninger,
hvortil der kan opstilles miljømål.
Der vil typisk opstilles flere miljømål for at dække indeklimaet end for f.eks.
energiforbruget. Det er på grund af indeklimaets sammensatte natur, og ikke fordi
indeklimaet er vigtigere end de andre miljøpåvirkninger.
En ikke tilfredsstillende luftkvalitet kan næsten altid forbedres, uanset hvordan den
er fremkommet (gasser, dampe, lugt, biologiske partikler, støv og luftfugtighed), ved
hjælp af ventilation og rengøring. Det er dog "helbredelse frem for
forebyggelse". Miljømål til luftkvaliteten, der ikke går på, hvad der kan gøres
ved en eventuel dårlig luftkvalitet, skal opstilles som specifikke mål til hver enkel
"undertype"-påvirkning (f.eks. biologiske partikler og lugt).
Beskrivelsen af indeklimaet kompliceres af, at forskellige personer har forskellige
tærskler og præferencer for, hvornår de har det godt. Det er meget svært at definere
"det bedste indeklima". Forskellige personer vil foretrække forskellige
optimale temperaturer.
Desuden er der forskel på målt og oplevet indeklima, idet andre forhold kan spille
ind på oplevelsen. Alene bevidstheden om, at der er gjort noget for at forbedre
indeklimaet i et byggeri, betyder, at det for mange opleves bedre, selv om forbedringen
ikke er slået igennem endnu, og ikke kan måles.
Vurderingen af indeklimaet har altså for en stor dels vedkommende et subjektivt
element. Det er derfor svært at opstille miljømål, da der ikke findes en nøjagtig
løsning på, hvad der er "bedst".
Det er dog muligt at opstille intervaller, hvor de fleste eller gennemsnittet har det
godt. Miljømålene herunder er opstillet ud fra gennemsnitsbetragtninger og ud fra
retningslinierne i "Indeklimahåndbogen" (Valbjørn, Lausten, Høwisch, Nielsen
& Nielsen, 2000). Målene kunne også være opstillet ud fra en undersøgelse blandt
de personer, der rent faktisk skal bo i eller arbejde i det pågældende byggeri.
Der opstilles kun miljømål for de områder indenfor miljøpåvirkningen indeklima,
som i kortlægningen er udpeget som væsentlige. Det betyder her luftkvalitet, begrænset
til støv, gasser/dampe, og lys begrænset til dagslys og blænding.
Indeklimaet kan som tidligere vist deles op i en række underpunkter.
Miljøkortlægningen kan anvendes til at prioritere blandt de enkelte underpunkter. Af
denne fremgår, at det er luftkvaliteten og lysforholdene, der er vurderet til potentielt
at kunne give problemer.
Med hensyn til luftkvaliteten er det risikoen for afdampning af gasser fra inventar og
byggematerialer, utilstrækkelig rengøring og/eller overflader og materialer, der ikke er
rengøringsvenlige, der kan skabe problemer. Samtidig er det vigtigt med gode udluftnings-
og ventilationsforhold i områder, der anvendes af mange personer.
Afgasning fra byggematerialer og inventar er afhængig af de anvendte indholdsstoffer.
Ikke alle afgasninger er problematiske for indeklimaet. Visse stoffer giver dog typisk
problemer. En del byggematerialer og inventar kan fås indeklimamærkede. Det betyder, at
det er kontrolleret, at materialerne ikke afdamper visse stoffer.
For andre byggematerialer, som f.eks. plast, lim, spartel- og fugemasser samt maling
findes ikke en tilsvarende mærkningsordning. Det er ikke normalt, at producenter måler
eller oplyser om produkternes afgasning. Egentlige miljødeklareringer eksisterer heller
ikke på området, men der er krav om sikkerhedsdatablade (leverandørbrugsanvisninger),
der giver oplysninger om indholdsstofferne og produkternes generelle farlighed, men ikke
nødvendigvis om afgasningen i driftsperioden. Desuden er ikke alle produkterne beregnet
til brug indendørs.
Kvaliteten af rengøringen og de rengøringsmidler, der anvendes, har også betydning
for luftkvaliteten. Ligesom byggematerialer og inventar kan de anvendte rengøringsmidler
afgive stoffer til luften. Set over bygningens levetid, kan rengøringen give lige så
store problemer som afgasning fra byggevarer. F.eks. vil der over en gulvbelægnings
levetid typisk anvendes flere rengøringsmidler og dermed stoffer på det, end det selv
kan afgive. Generne er lugt og slimhindeirritation. Midlerne skal derfor vælges, så de
ikke lugter eller irriterer. Selv om et middel umiddelbart lugter "godt", kan
det sagtens irritere.
Utilstrækkelig rengøring kan også skabe både støvproblemer og problemer med
mikroorganismer i luften.
Materialer med ru overflader og specielt tekstiler, er mindre rengøringsvenlige. Den
potentielle påvirkning kan vurderes ved en "loddenfaktor". Loddenfaktoren er
arealet af alle tekstile overflader divideret med rummets volumen.
Såfremt afgivelsen af stoffer til luften ikke kan begrænses, vil øget udluftning/
ventilation ofte medføre, at indeklimaet alligevel bliver acceptabelt. Desuden kræver
alene det, at mennesker opholder sig i lokalerne, en vis grad for udluftning/ventilation
på grund af bio-effluenter, hvor CO2-indholdet bruges som indikator.
Det er vigtigt, at der er tilstrækkeligt lys til at arbejde i. Samtidig har
lysforholdene betydning for trivslen.
Der er udarbejdet normer for belysningsformen, belysningsstyrken, blændingsgrænsen og
farvegengivelsen for forskellige arbejdssteder/arter (DS 700:997, 1997). For skoler
(normalklasser og faglokaler uden særlige krav) er normerne, at f.eks. lysintensiteten
skal være på 200 lux, det maksimale blændingstal på 20 og Ra-indexet
(farvegengivelsen) på 80.
Da der er store vinduespartier, stilles krav i forhold til blændingen. I (Indeklima
lys, ATV København, 1975) er givet en definition på blændingstallet. Samtidig
angives, at man ikke kan tillægge talværdien for blændingstallet nogen egentlig
betydning som målestok for blændingsfornemmelsen. Vi har derfor ikke anvendt
blændingstallet i målene.
Miljømålene til lysforholdene er stillet på baggrund af erfaringer for, hvor
påvirkningerne er værst (Christoffersen, Petersen, & Johnsen, 1999).
Øvrige indeklimapåvirkninger er ikke prioriterede.
Generelle miljømål |
Luftkvalitet:
| Produkter og materialer, der har berøring med indeklimaet, skal
vælges indeklimamærkede, såfremt der eksisterer produktstandarder for produktet.
|
| Ved anvendelse af lim, fugemasse og maling m.m. (hvor der er risiko
for afgasning til indeklimaet) skal der indhentes en erklæring fra leverandøren om
produkternes afgasning, og vælges det produkt med mindst afgasning i driftsperioden.
|
| Rengøringsmidler og plejemidler må ikke lugte eller irritere
(slimhinder).
|
| Luftens indhold af støv skal være mindre end 0,1 mg/m3.
|
| Loddenfaktoren skal være mindre end 0,35.
|
| Ventilationen skal sikre en tilstrækkelig luftkvalitet. Som
indikator anvendes CO2-niveauet, der gennemsnitligt i undervisningstiden ikke
må overskride 1.000 ppm.
|
Lys:
| Glasarealet skal være 25 og 35% af facaden (for normale
vinduestyper svarende til et vinduesareal på 15 til 25 % af gulvarealet) 1)
|
| Der skal tages forholdsregler mod blænding, uden at udsynet
forringes. Ved mulighed for direkte sollys, skal der være regulerbar solafskærmning.
|
|
1) Vinduer og dagslys, SBI-rapport 318. Christoffersen et al., 1999. 1) Vinduer og dagslys, SBI-rapport 318. Christoffersen et al., 1999.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|