| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økologisk renovering og vedligeholdelse af parcelhuse
Skal man vide, hvad en bestemt målgruppe mener om et bestemt emne, må man ud og tale
med målgruppen. Her i projektet har vi gennemført en spørgeskemaundersøgelse fulgt op
af en række kvalitative interview med parcelhusejere fra forskellige steder i landet.
Undersøgelsen har givet os et indblik i målgruppen, vist os hvordan de adskiller sig fra
hinanden, vist os hvad der er vigtigt for dem, når de renoverer huset m.v. Det er det
indblik, vi har taget med os videre ind i formidlingsstrategien og, som er fundamentet for
projektet som sådan. Vil man have en god dialog med sin målgruppe og skabe god
formidling henvendt til den, skal man også tage den alvorligt.
I projektets 3. fase har vi gennemført et dialogværksted for parcelhusejere. Igen for
at følge målgruppen og kvalificere formidlingen, så den passer til målgruppen. Det
blev et meget lille værksted, men trods alt givtigt.
Der er udført et case studie af parcelhusejere, hvor der er udvalgt 3
parcelhusområder i landet. Parcelhusområderne er udvalgt efter følgende kriterier:
 | Parcelhusområder der er opført indenfor årrækken 1960-79. Det er de husstande, der
sættes fokus på i projektbeskrivelsen |
 | Parcelhusområderne skal så vidt muligt repræsentere forskellige niveauer i
husstandsindkomst |
 | Parcelhusområder fra begge sider af Storebælt, så både Sjælland og Jylland er
repræsenteret. |
Ud fra dette er de tre parcelhuskvarterer udvalgt:
Tron- og Hvidegårdsparken i Lyngby: Ejendomspriserne i området ligger højt på grund
af den geografiske placering. Det gav en formodning om et relativt højt indkomstniveau.
Parcelhuskvarteret ligger i en eksklusiv kommune.
Lystbådekvarteret i Jyllinge: Jyllinge er et typisk byområde udbygget i 60erne
og 70erne. Jyllinge fungerer som soveby for hovedstadsområdet, Roskilde,
Frederikssund o. lign. Ejendomspriserne i området ligger væsentlig lavere end i Lyngby.
Digterkvarteret i Haderslev: Repræsentant for Jylland. Kvarteret ligger i en
middelstor provinsby. Ejendomspriserne ligger lavt i forhold til begge øvrige kvarterer.
I de tre parcelhuskvarterer er der tilfældigt udvalgt 2-3 veje, hvor omkring 30
husstande systematisk er blevet kontaktet fra hus nr. 1 til hus nr. 30. Første kontakt
skete over telefonen. Herefter blev spørgeskemaerne sendt ud med returkuverter til
besvarelserne. Der kom 70 besvarelser retur ud af 90 mulige. Spørgeskemaet findes i bilag
1.
Via spørgeskemaerne er der fundet 9 husstande, som ønskede at deltage i et uddybende
interview. Disse husstande er udvalgt efter:
- Dem der ønskede at være med
- Forskellige husstandssammensætninger og alder
- Husstande der har udført renoveringer indenfor de udvalgte temaer.
Der er udarbejdet en spørgeguide, som er tilpasset de enkelte interview alt efter
hvilke renoveringer, de havde udført det pågældende sted. Den generelle interviewguide
findes i bilag 2. Der blev udført 2 interview i Haderslev, 2 interview i Jyllinge og 5 i
Lyngby.
I det efterfølgende behandles spørgeskemabesvarelser og interview under ét.
Tendenser, der kvantitativt træder frem af spørgeskemaundersøgelsen, understøttes,
problematiseres og eksemplificeres kvalitativt af de kvalitative interview.
I case studiet tegner der sig et klart billede af forskellige sammensætninger af
husstandstyper i parcelhusboligerne. De forskellige husstandssammensætninger har stor
betydning for husstandens valg og adfærd i forhold til vedligeholdelse og renovering af
husene. I analysen af parcelhusejerne skelnes der mellem tre typer af husstande og der
redegøres for forskelle i værdier, behov og adfærd mellem de tre husstandstyper. De
karakteristiske træk ved de tre typer husstande kort fortalt:
2.1.1.1 De ældre oprindelige husejere
De ældre oprindelige husejere: Husejere der købte huset fra nyt i 60erne og
70erne. Visse har selv været med i byggeprocessen, hvor typehuset er udvalgt til en
købt grund. Disse parcelhusejere er typisk rundet 60 år, og mange af dem er pensioneret.
De oprindelige husejere ønsker at blive boende i deres huse, indtil de ikke kan klare sig
selv længere uden personlig hjælp. De ældre husejere kan have forskellige handicap og
lignende på grund af deres forholdsvise høje alder. Huset er betalt ud, hvilket betyder,
at de nemt kan blive boende i husene til trods for en meget lav indkomst. Indenfor
kategorien af ældre oprindelige husejere optræder der 21 husstande i
spørgeskemaundersøgelsen, og 4 husstande har deltaget i kvalitative interview.
2.1.1.2 De velhavende 50 årige
De velhavende 50 årige, hvor børnene er flyttet hjemmefra: Husejere i denne
gruppe er typisk i midten af 50erne. Mange af husejerne i gruppen er først flyttet
ind i huset nogle år efter, at huset er bygget. Dog er flere af dem de oprindelige
husejere. Huset er enten betalt ud eller næsten betalt ud, de 50-årige er stadig på
arbejdsmarkedet, og børnene er flyttet hjemmefra. Det betyder, at den type husstand har
et godt økonomisk grundlag. De velhavende 50 årige ønsker ligesom de ældre oprindelige
husejere at blive boende i huset. Indenfor kategorien af velhavende 50 årige optræder
der 32 husstande i spørgeskemaundersøgelsen, og 2 husstande har deltaget i kvalitative
interview.
2.1.1.3 De nye husejere
De nye husejere; børnefamilier: De nye husejere har ikke boet i husene særlig
længe. Familierne er typisk flyttet ind i husene i løbet af 90erne. De har købt
huset i en tid med eskalerende huspriser. Familierne har ofte børn, som er medvirkende
til, at det økonomiske fribeløb ikke er så højt i de husstande. Indenfor kategorien af
nye husstande optræder 15 husstande i spørgeskemaundersøgelsen, og 3 husstande har
deltaget i kvalitative interview.
Alle de kvalitative interview blev skrevet ud, og udskrifterne er brugt i den videre
analyse. Da der allerede gennem spørgeskemaerne tegnede sig et billede af de tre
husstandstyper, tog vi udgangspunkt i den opdeling under analysen.
Fortolkning
I fortolkningen af interviewene læner vi os op ad Steinar Kvales metode til
fortolkning. Kvale lægger stor vægt på at fremlægge, hvordan man når frem til den
endelige fortolkning, da det er den eneste måde at forstå resultaterne i kvalitativ
forskning. Han peger på tre niveauer i fortolkningen; nemlig respondenternes
selvforståelse, en commonsenseforståelse og en teoretisk forståelse og peger på, at
validiteten af hvert niveau også skal måles udfra forskellige kriterier.
Selvforståelse
Da det i den her forbindelse ikke er vigtigt med respondenternes selvforståelse
koncentrerer vi os om en fortolkning på et commonsense niveau. Det vil sige et niveau,
hvor vi som omgivelserne er enige om, hvad der kom frem under interviewet, og hvad der er
almindelig gængs opfattelse af tingene. Da vi ikke har fat i et emne, der som sådan er
kontroversielt for respondenterne, vil den gængse opfattelse typisk være sammenfaldende
med selvforståelsen af deres udtalelser. Det er typisk vigtigere med selvforståelsen i
enkeltmandsinterview, hvor det er personens livssyn og livsverden, der bliver behandlet.
Systematik
For at systematisere resultaterne har vi struktureret fortolkningen udfra en række
analysespørgsmål til interviewudskrifterne. Spørgsmålene er opstillet ud fra, det vi
helt konkret skulle have svar på:
 | Hvilke værdier har parcelhusejerne i forhold til huset? |
 | Hvad renoverer parcelhusejerne typisk i huset? |
 | Hvem udfører arbejdet? |
 | Hvor henter parcelhusejerne viden og rådgivning? |
 | Hvilket kendskab har parcelhusejerne til bæredygtige og miljømæssige renoveringer? |
Tre grupper
Analysen af parcelhusejerne er delt efter de tre førnævnte grupper:
 | De ældre oprindelige parcelhusejere |
 | De velhavende 50-årige, hvor børnene er flyttet hjemmefra |
 | De nye husejere børnefamilier |
For hver gruppe gennemgås:
 | Parcelhusejernes værdier |
 | Hvad de renoverer |
 | Hvem der udfører arbejdet |
 | Hvor de henter viden og rådgivning |
 | Forhold til bæredygtige og miljømæssige renoveringer |
De ældre oprindelige husejere kan yderligere inddeles i tre undergrupperinger.
Husstandene fordeler sig mellem to forskellige indkomstniveauer. En lille del har en meget
høj samlet indkomst på mellem 450.000 kr. og 650.000 kr. eller mere. Størstedelen af
husstandsgruppen har dog en lav indkomst svarende til et typisk pensionsniveau. Endvidere
optræder der en lille del af de ældre husejere som ikke er de oprindelige husejere, men
er flyttet ind i løbet af 80érne.
2.3.1.1 Værdier
Mange gange er det på grund af beliggenheden at den oprindelige husejer ikke
ønsker at flytte fra huset. Omgivelserne og ansigterne i området er kendte, og de ældre
husejere føler sig trygge i de vante omgivelser. Samtidig virker det skræmmende at
flytte ind i tættere beboelser, hvor der er mulighed for støjgener fra naboer o. lign.
Desuden er husejerne ofte meget glade for deres huse, fordi de har boet i husene længe og
har i mange tilfælde sat præg på indretningen ved at vælge netop dette typehus. De
ældre oprindelige husejere ønsker som nævnt ovenfor at blive boende i deres huse så
lang tid som det overhovedet er muligt.
De fleste typehuse fra 60erne og 70erne egner sig umiddelbart godt til de
ældre, da husene ofte er bygget i et plan, de steder hvor huset er i to plan kan der
være problemer med at udnytte pladsen optimalt, da trapperne kan blive en hindring for de
ældre.
Huset er i to planer og der er en ret stejl trappe som man skal op og ned af. Der er
kun et toilet neden under, og det er et problem, når man skal op om natten
..
[Frederiksen, Lyngby 4]
Dette kan betyde at der i visse huse er behov for ældretilpasninger i form af
trappelifte, ældretilpasninger af badeværelset samt tilpasninger ved indgangsparti osv.
De oprindelige husejere føler egentlig at huset er blevet for stort i forhold til
deres behov, men er glade for pladsen, da den især udnyttes når børnene og
børnebørnene kommer på besøg. De ældre husejere har det godt med et stort hus, men
haven kan derimod volde problemer. Der er ofte er en stor have knyttet til huset, som
kræver et stort arbejde de ældre husejere ikke magter.
De ældre husejere sætter meget pris på husets beliggenhed, at huset er funktionelt
(ét plan og nemt at komme rundt), at det er nemt at vedligeholde samt at huset har et
sundt og godt indeklima. Kvaliteten af huset har stor betydning. De ældre oprindelige
husejere vil så vidt muligt undgå de store renoveringsprojekter. Større projekter,
byggeskader og lignende virker uoverkommelige, ofte fordi husejerne er blevet for gamle
til selv at udføre arbejdet. I visse tilfælde kan det også være et spørgsmål om, at
de ældre husejere ikke kan overskue processen ved de store bygningsrenoveringer. Rod,
støv og ubrugelige rum kan betyde at den ældre husejer ikke kaster sig ud i disse
projekter.
Når de ældre oprindelige husejere vælger løsninger og konstruktioner er de to
grundlæggende faktorer, der tages i betragtning. 1. Resultaterne skal være nemme at
vedligeholde, og 2. renoveringen skal være af god kvalitet, hvilket betyder at det skal
kunne holde længe. Holdbarheden ses ikke så meget i forhold til husejerens egen gevinst,
da tidsperspektivet i huset ikke rækker langt for ham. Kvaliteten skal sikres i forhold
til husets fremtoning i forbindelse med en salgssituation. Desuden ønsker den ældre
husejer at gøre mindst muligt ved huset, i den sidste år han bor i huset.
Kvaliteten sættes dog i forhold til pris. Det bliver ofte et kompromis mellem god
kvalitet, med forventet høj holdbarhed og minimum vedligeholdelse, og de løsninger som
husstanden har råd til. Design betyder mindre for denne gruppe husejere. Tingene skal
være funktionelle frem for at fremstå topmoderne
2.3.1.2 Hvad renoverer de ældre, oprindelige husejere
Af spørgeskemaundersøgelsen fremgår det, at de ældre oprindelige husejere er
den husstandstype, som gennemfører de færreste store renoveringer af husene. Dette
gælder både projekter som udføres af ham selv, og projekter der udføres af
håndværkere. Der er en tydelig tendens til at antallet af store, tunge renoveringer som
køkken og badeværelse ligger lavere hos disse husstande i forhold til de to øvrige
husstandstyper. De store renoveringer afhænger dog af hvor høj husstandsindkomsten
ligger. De velhavende ældre har en større tilbøjelighed til at renovere disse rum. Det
er særligt køkkener, som forbliver uberørte, i visse tilfælde er der imidlertid tale
om mindre "facelift", hvor køkkenlåger males og bordplader udskiftes.
Køkkenet er det samme som det hele tiden har været, og det fungerer fint. Vi har
ikke nogen opvaskemaskine og det har vi heller ikke brug for, når vi kun er os to
. [Frederiksen,
Lyngby 4]
Der er i højere grad tale om renoveringer af badeværelser, hvilket kan skyldes den
før omtalte ældretilpasning. De ældre husejere kan efterhånden få behov for ny
indretning af badeværelset eller hjælpemidler på grund af fysiske besvær. Ofte har de
ældre husejere etableret udestue indenfor de sidste 10 år, eller også er det et ønske
at anlægge én.
Lige så snart der er sol er det jo skønt i et drivhus, og så vil det jo være
rart med et stort drivhus. Vi har en tom plads over garagen, hvis vi dækker den over så
kan Jette, nu hun ikke kan løbe rundt på sine ben, sidde derude og nyde solen. Jeg kan
også få lov til at nyde den lidt
.. [Pedersen, Jyllinge 3]
De oprindelige husejere identificerer selv vedligeholdelses- og renoveringsbehovet med
hjælp fra familie, hvilket ofte er sønner og svogre, samt fra venner og bekendte. Der er
ikke tale om de store forandringer af huset, men der udføres de ting som er absolut
nødvendige i forhold til almindelig vedligeholdelse. Det er typisk i denne
husstandsgruppe, at husene ikke vedligeholdelse i den grad de egentlig burde. Husene
trænger derfor mange gange til en mere gennemgribende renovering, når den oprindelige
husejer flytter fra huset.
2.3.1.3 Hvem udfører arbejdet?
De ældre oprindelige husejere er nået en alder, hvor de har svært ved selv at
udføre arbejdet i forbindelse med vedligeholdelse og renovering af husene. Denne
husstandstype benytter derfor udbredt håndværkere til de store projekter i huset. Det er
også udbredt at husstanden har familie, venner og bekendte til at hjælpe med
vedligeholdelsen. I disse tilfælde kan der være tale om sønner eller håndværkere i
omgangskredsen.
Det er begrænset, hvor mange decideret håndværkere vi har haft. Vennen, som
hjælper os, er dog håndværker
han har jo heller ikke noget job, det er ikke
just sort arbejde, det er en vennetjeneste
[Svendsen, Haderslev 19]
De ældre oprindelige husejere har desuden en tendens til at det er de samme mennesker,
der hjælper med vedligeholdelsen. Dette kan enten betyde at én bekendt, søn eller
lign., hjælper hver gang der gøres noget ved huset. Det er ligeledes udbredt at denne
type husstand har faste håndværkere, som altid bliver tilkaldt til de forskellige
arbejdsopgaver.
Vi har en god VVS mand og en ordentlig tømrer, men vi kan ikke rigtig finde en god
maler
vi har de samme håndværkere, som vi helst vil have til at lave det hele og
det er ikke engang sort
[Frederiksen, Lyngby 4]
2.3.1.4 Hvor henter de viden og rådgivning?
De ældre oprindelige husejere har ikke store drømme om at ændre ved huset. Huset
skal helst fremstå i samme arkitektur, farver og indretning som altid. Dette betyder at
denne gruppe husejere sjældent opsøger magasiner som eksempelvis Bo Bedre, Alt om
indretning, Gør-det-selv for at hente inspiration til boligen. De renoveringer der
forekommer bliver ofte først udført når huset trænger til almindelig vedligeholdelse,
eller at noget er slidt helt ned og skal udskiftes. Blade om huset og boligen bliver ofte
kun brugt som underholdning. Husstande under denne gruppe finder ofte de ideer, der
optræder i bladene, for moderne til deres hus og stil.
Der er ofte tale om rådgivning fra de folk der udfører vedligeholdelsen eller
renoveringen. Det vil være mennesker, som de har tillid til varetager deres interesser i
huset. Den oprindelige ejer vil dog gerne følge med i de rent tekniske detaljer i forhold
til huset og bruger biblioteker og telefonen til at opsøge viden. Der søges viden fra
Statens Byggeforsknings Instituts publikationer, Dansk standard og Bygningsreglementet,
samt Teknologisk Institut. Det gælder dog typisk de husejere som interesserer sig for
området, selv har stået for alt renoveringsarbejdet førhen eller som har viden i
forvejen gennem job eller uddannelse.
Den ældre husejere føler dog mange gange, at de mange år i huset har givet dem en
bred viden omkring vedligeholdelsen af huset. Når tingene samtidig ønskes status quo,
vil det være sjældent at der er behov for reel vejledning. Husejeren har dog svært ved
at finde ud af hvor man kan henvende sig for viden. Typisk bliver det via venner og
naboer, som får lavet noget ved huset, at de bliver opmærksomme på at noget trænger
eller er en god idé.
Hvis tilliden skal opretholdes overfor den vejledning husejeren kan få, bør
vejledningen komme fra en uvildig organisation som eventuelt er reguleret af det
offentlige. Husejeren føler at vejledning og rådgivning fra producenter eller
byggemarkeder er præget af kommercielle interesser og derfor ikke pålidelig.
Den ældre husejer føler, det kan være svært at sætte sig ind i alle tekniske
detaljer ved huset, hvis ikke man har en teknisk uddannelse. Derfor formulerer denne
husstandstype, at den gode rådgivning omkring vedligeholdelse og renovering
bør komme fra en person, som fysisk kan være til stede og kigge på huset. En sådan
service er de klar til at betale for.
Vi kunne godt have brug for lidt mere vejledning, det er lidt tilfældigt hvad vi
får lavet
.Der skulle være noget som hedder husmekanikere, som kunne vurdere alt
muligt og som så havde forbindelser med nogle som kunne udføre arbejdet
det ville
være meget rart hvis man kunne spørge sådan en
. [Frederiksen, Lyngby 4]
Husejerne i denne husstandsgruppe har ofte ikke adgang til internettet og har ligeledes
opnået en alder hvor de har opgivet at lære at anvende det. Derfor vil råd og
vejledning på internettet ikke kunne nå denne husstandsgruppe. Husejerne i denne gruppe
er derimod hyppige biblioteksgængere, hvorved formidling via biblioteket har større
chance for at komme ud.
2.3.1.5 Bæredygtige og miljømæssige renoveringer
De ældre oprindelige husejere har ikke stor fokus på nedbringelse af
ressourceforbruget i forbindelse med varme, vand og el. Livsstilen og adfærden i disse
husstandstype giver i forvejen et meget lavt ressourceforbrug, dette betyder at husejerne
ikke umiddelbart føler sig motiveret til at nedbringe forbruget yderligere.
Husejeren stiller i øvrigt også lighedstegn mellem miljømæssige foranstaltninger og
økonomiske besparelser i drift. Stort set ingen husejer vil gennemføre renoveringer og
tiltag alene på grund af miljøhensynet. Der skal yderligere en gevinst til før sådanne
tiltag gennemføres. Dette kan være gevinster i form af højere grad af komfort og
sundhed og holdbarhed.
Vi er ved at gå over til linolie, men det er jo ikke af hensyn til miljøet, det er
af hensyn til træet
.jeg har smurt alt træværket her udvendigt med rå linolie og
indvendigt er jeg også begyndt på det
.. det er det eneste som holder træet
sundt
[Pedersen, Jyllinge 3]
Hos de ældre, oprindelige husejere er der heller ikke stor opbakning omkring større
foranstaltninger som først tjener sig ind efter en årrække og derefter giver
økonomiske besparelser ved nedsat ressourceforbrug. De ældre husejere er bange for at de
ikke når at få glæde af sådanne tiltag. Derimod er der større opbakning til mindre
tiltag, såsom simpel regnvandsopsamling i haven, hvor vandet kan bruges til vanding.
Vi er jo nået derhen i vores alder, hvor vi overvejer, hvor meget mere vi vil
investere i huset
jeg har set i nogle blade, at man kan få lavet de her ting, men
så tager det 30 år inden det er betalt af, så det kan ikke betale sig for os.
Solfangere på taget er for eksempel et projekt, hvor vi ikke tror, vi når at få glæde
af det
.[Svendsen, Haderslev 19]
Husejeren vil dog i tilfælde af at en renovering fortages, fordi udskiftningen er
nødvendig, vælge de løsninger som giver det laveste ressourceforbrug. Dette gælder for
eksempel toiletter med mulighed for lille skyl, og hårde hvidevarer med lavt vand- og
energiforbrug.
Et toilet med stort og lille skyl det kunne vi da godt finde på at anskaffe, men
kun hvis der var noget i vejen med det vi har, ellers kunne vi ikke
vi har ikke behov
for det
. [Frederiksen, Lyngby 4]
Generelt er de ældre oprindelige husejere forbeholdne overfor miljømæssige tiltag,
som solfangere og større regnvandsopsamlingsanlæg. De frygter, at tiltagene vil skæmme
husets udseende. Dette gælder særligt solfangere på taget eller baljer til
regnvandsopsamling på terrassen. Endvidere sammenkæder de ressourcebesparende
foranstaltninger med nedsat komfort. Ved systemer som natsænkning frygter de kolde rum om
morgenen, kolde bade, og elsparepærer som giver et trist og køligt lys i rummene. De
ældre husejere er dog gode til at begrænse forbruget og genbruge ting og materialer.
Dette ligger i deres generelle opdragelse at passe på deres ting og udnytte alt optimalt.
Man smider ikke bare væk og anskaffer sig nyt hele tiden. Den ældre husejer er den type
husejer, som forbruger mindst, når det gælder renovering af huset.
Den anden typiske gruppe af husstandstype, der viser sig i case studiet, er de
velhavende 50-årige par, som nu bor alene i parcelhuset efter at børnene er flyttet
hjemmefra. Mange af disse familier har boet i huset siden 70erne og i nogle
tilfælde endda siden huset blev opført. Disse familier har betalt huset ud og har i
kraft af at begge parter stadig er på arbejdsmarkedet en god økonomisk situation.
Udgifterne er endvidere faldet i og med at børnene er flyttet fra hjemmet. Der er dog
også en forholdsvis høj andel af de 50-årige som først er flyttet ind i deres
nuværende hus i løbet af 90erne. Dette kan ligeledes hænge sammen med en
forbedring af den økonomiske situation blandt disse husejere. Generelt er der tale om
husstande som har boet i huset i en lang årrække. På dette punkt skiller de sig ikke
væsentligt ud fra de oprindelige husejere.
I denne husstandsgruppe indgår også 50-årige med høj indkomst, hvor alle børnene
endnu ikke er flyttet hjemmefra. Det yngste hjemmeboende barn er dog ældre end 19 år.
Disse husstande opfører sig meget lig de husstande, hvor børnene er flyttet hjemmefra.
2.3.2.1 Værdier
De velhavende 50-årige har indenfor den seneste årrække oplevet forandringer ved
huset, i og med at børnene er blevet voksne og flyttet hjemmefra. Det har betydet, at de
står tilbage med et hus, som typisk er indrettet til en kernefamilie, med to voksne og to
børn. Husets børneværelser er blevet ledige. De velhavende ægtepar føler dog ikke
huset er blevet for stort til deres behov.
Værelserne tages hurtigt i brug, enten ved at parret får hver sit værelse til sig
selv og hobbyen, eller der indrettes ekstra tv-værelse, så det er muligt at se
forskellige programmer samtidig. Ikke mindst indrettes et værelse til kontor med
computer, modem osv. et rum som efterhånden er blevet uundværligt i hjemmet.
De 50-årige ægtepar har ingen intention om at flytte fra huset selvom de er blevet
alene. Boligen står stadig klar til at modtage børn og børnebørn, hvilket ikke er
muligt med mindre plads.
De velhavende par bliver typisk mere optaget af indretningen, møbler, kunst og design
i hjemmet. Møblerne skiftes ud med kostbare designer møbler. Dette er både et udtryk
for en forbedret økonomisk situation samt et fokusskift, i og med børnene er flyttet
hjemmefra. Der vil ofte være tale om nye design blandet sammen med gamle, antikvariske
arvestykker.
Vi har et eller andet møblerings synspunkt, at vi godt kan lide at blande nyere typer
af møbler sammen med nogle gamle, vi efterhånden har samlet sammen, og det passer huset
perfekt til
.. [Henriksen, Lyngby 29]
Generelt er de velhavende 50-årige fokuseret på det billede de udviser udadtil. De
føler sig vurderet af omgangskredsen, af sidestillede naboer og af familien. De
velhavende 50-åriges identitet afspejler sig ofte i smag og stil udtrykt i boligen, god
mad og vin.
Jeg tror såmænd nok, vi føler os vurderet af venner og familie, og det er vores
egen vurdering, at det vi har stablet på benene i vores nye køkken, sammenlignet med
vores 200.000 kr. niveau i vennekredsen på renovering af køkken, det har vi det fint
med, for det virker og det ser godt ud
..[Henriksen, Lyngby 29]
Badeværelset og køkkenet opfattes som de vigtigste rum i boligen. Det er i disse rum,
at husstanden for alvor kan udtrykke økonomisk overskud, stil og personlighed.
Inden jeg fik køkkenet derude, tænkte jeg meget på køkkener, når jeg kom rundt
hos andre, men jeg vil også sige at sådan noget som badeværelser, det er også noget
man lægger mærke til. Køkken og badeværelse er nogle vigtige rum, som skal være i
orden
.[Jensen, Lyngby 10]
Husets beliggenhed er ligesom for de oprindelige husejere en vigtig parameter for de
velhavende 50-årige. Nærhed til naturområder i samspil med nærhed til gode, attraktive
handels- og indkøbsmuligheder. I Lyngby bliver der argumenteret for nærhed til
København, og de tilbud der ligger i byen for teater, koncerter, kunst og oplevelser. Ud
over beliggenheden sættes funktionalitet og komfort højt, når husets indrettes og
renoveres. Herefter vægtes boligens udtryk af personlighed, stil og arkitektur blandt de
50-årige husejere.
Kvalitet er nøgleordet, når der vælges løsninger og produkter ved renovering.
Løsningerne skal kunne holde længe og være udført i ærlige materialer,
dvs. ikke i efterligninger. Materialerne og løsningerne skal være nemme at vedligeholde.
Der er interesse i at betale for kvaliteten. Ofte bliver det mærkevarer med god omtale og
en højere pris, der vælges frem for discount. De velhavende 50-årige køber det de vil
have uden at skelne meget til prisen. Det er dog ikke ensbetydende med, at det altid er de
dyreste løsninger, der vælges.
Vi kan godt sige, at vi vælger det, vi vil have uden at skelne til prisen, men nok
mest at det skal være praktisk. Det har nok noget at gøre med, at vi har fået den alder
vi har. I vores unge dage skulle vi bare have noget, der skulle se ud
.[Jensen,
Lyngby 10]
2.3.2.2 Hvad renoverer de velhavende 50-årige husejere?
Det er denne husstandstype, der udfører flest renoveringer af deres huse. Dette
kommer til udtryk i spørgeskemaundersøgelsen, hvor der gennemgående er tale om de store
tunge renoveringer som køkken og badeværelse samt renovering af bryggers. Men der
foretages ligeledes renovering af gulve, tag og indgangsparti. Af
spørgeskemaundersøgelsen fremgår det at stort set alle husstande i denne kategori har
foretaget 2-3 store renoveringer indenfor de sidste 10-15 år. De fleste husstande har
endvidere et eller flere store projekter i tankerne for fremtiden.
Det var mildest talt efterhånden ikke et særligt smart køkken. Der var mørke
farver, og nu er det blevet hvidt. Der var da de ting jeg skulle bruge med køleskab, ovn
og komfur, men det trængte til en udskiftning
..Der var også en væsentlig pointe,
jeg skulle jo have fjernsyn derude, det havde jeg ønsket mig længe, og køkkenet skulle
indrettes efter det
.[Jensen, Lyngby 10]
De velhavende 50-årige identificerer selv deres renoverings- og vedligeholdelsesbehov.
Få enkelte benytter sig af professionelle til at finde mangler og behov i huset. I disse
tilfælde vil der ofte være tale om kontakter til professionelle via job og uddannelse
eller en professionel i familien eller omgangskreds. Denne husstandstype henter også
meget inspiration i boligmagasiner som Bo Bedre, Bolig Magasinet, Alt om Køkkener m.fl.
Vi henter da nok inspiration fra boligmagasiner, det er klart på indretningen af
det køkken. Der har vi fået massevis af gode ideer
..Man får da nogle ideer når
man ser ting der ser smart ud
[Henriksen, Lyngby 29]
2.3.2.3 Hvem udfører arbejdet?
De velhavende 50-årige lægger selv et stort arbejde i udførelsen, når det
gælder renovering og vedligeholdelse af deres huse. I de store renoveringer er der dog
ofte tale om brug af håndværkere. Dette er typisk i forbindelse med VVS arbejde og
elinstallationer. Der er ofte tale om dyre renoveringer, når det er køkkenet og
badeværelset det gælder. Til disse renoveringer vil husstandene gerne have arbejdet
udført af professionelle. Udgifterne til håndværkerne er lille sammenlignet med den
samlede pris for renoveringen, husejerne vil gerne give denne merpris for et fejlfrit
resultat. Den velhavende husejer er bange for at kaste sig ud i nye uprøvede projekter,
når der er tale om kostbare renoveringer.
De 50-årige er dog med i processen så langt de kan, og det grove arbejdet udføres af
husejeren selv. Tilliden til håndværkernes arbejde er heller ikke altid stor, så
husejeren vil gerne være tilstede for at holde øje med om tingene gøres
tilfredsstillende.
Husstande med en særlig høj indkomst betaler sig typisk fra alt arbejdet. Her kan der
være tale om at renoveringen og vedligeholdelsen simpelthen er umulig at nå ved siden af
et krævende job. Husstandene har samtidig råd til at betale sig fra arbejdet.
De husejere som enten selv er håndværkere eller har en teknisk/praktisk uddannelse
bruger sjældent håndværkere. Her vil husejeren hellere selv udføre renoveringen, da
det dels ligger indenfor hans interessefelt og kvalifikationer.
2.3.2.4 Hvor henter de viden og rådgivning?
En stor del af de velhavende 50-årige husejere føler, at de selv kan lave de fleste
opgaver i huset, og at de ikke har det store behov for rådgivning. Dette skyldes, at de
efterhånden har en del års erfaringer i huset eller fra andre boliger. Husejeren
planlægger selv sit renoveringsarbejde og hiver derefter håndværksgrupper ind løbende
til de konkrete opgaver. Derved bliver det mange gange håndværkerne som optræder som de
eneste rådgivere i løbet af processen.
Derudover er der tale om mere uformel rådgivning. Husejeren bruger de forbindelser som
optræder i omgangskredsen. I de tilfælde der er håndværkere eller professionelle i
familien benyttes disse ofte til en løs snak om huset. Også mange husejere har kontakter
via job, hvor spørgsmål og erfaringer udveksles over frokostbordet og i
andre uformelle fora.
Så er det et spørgsmål om at bruge de forbindelser man har gennem familie og
job
Igennem mit job har jeg haft kontakt til forskellige montør hold som har
været forsynet med forskellige håndværkeruddannelser, så der har engang imellem været
noget frokoststuesnak, hvor man har kunnet spørge til lidt af hvert
.[Henriksen,
Lyngby 29]
Når husejeren har bestemt sig for et givent projekt i huset starter vidensopsamling
indenfor projektet. Dette gælder afdækning af muligheder, pris og renoveringsprocessen.
Husejeren går til forskellige forhandlere, indhenter tilbud og skaber sig et overblik
over temaet. I den forbindelse fokuserer husejeren netop på dette ene område af huset og
fænges af boligmagasiner o. lign. der bringer temaet op. Venner, familie og kollegaer som
har gennemført lignende renoveringer opsøges for at sammenligne og hente gode råd og
erfaringer.
For eksempel da vi skulle have nyt køkken, så købte vi da de blade, vi så, som
omhandlede køkkener, vi var meget fokuseret på køkkener generelt. Når vi var ude hos
andre som havde fået nyt køkken så gik snakken
..[Jensen, Lyngby 10]
De husejere som selv føler de sidder med en god erfaringsopsamling i kraft af job,
uddannelse eller tidligere renoveringsprojekter føler først, at behovet for rådgivning
viser sig, når de sidder med de helt specifikke tekniske detaljer. Rådgivningen vil i
disse tilfælde ligge hos producenterne af de løsninger og produkter, der anvendes, eller
hos en professionel. Husstandene i denne gruppe ved godt hvor de skal henvende sig for
denne specifikke viden.
Behovet for rådgivning i gennemsnitshusstanden, uden særlig teknisk snilde, ligger
primært i at vælge de rigtige konstruktioner, produkter og løsninger. Markedet opfattes
som en jungle, hvor husejeren ikke føler tillid til at spørge dem, der sælger
produkterne. Derfor viser der sig et behov for en offentlig/halvoffentlig reguleret
instans, hvor man kan henvende sig for at få rådgivning om gode løsninger og produkter.
Der peges på to forslag til hvordan en sådan instans skulle virke.
 | Et kontor hvor man kan henvende sig med spørgsmål til personer, som har et overblik
over markedet samt lovgivningen og den teknologiske udvikling. Kontoret behøver ikke at
kunne svare på alle tekniske spørgsmål, men skal kunne henvise til de steder, hvor
viden kan indhentes. |
 | En husstandsomdelt informationsavis, hvor anvisninger, muligheder, besparelser og
tilskudsordninger blev præsenteret og ajourført. Husejeren bliver på den måde massivt
påvirket i forhold til samfundsmæssige retningslinier. |
Mange husstande indenfor denne type af parcelhusejere er hyppige internet brugere. Der
pointeres dog, at rådgivning og viden via internettet kun bør være et supplement til
rådgivning gennem andre medier. Visse af de 50-årige benytter ikke internettet og har
ikke adgang fra hjemmet. Dette vil bevirke, at rådgivning alene på internettet kun vil
ramme dele af husejergruppen.
Husejerne har behov for vejledning i form af fotografier, tegninger eller optagelser
på video. En vejledning der viser, hvordan tingene skal gøres. I den forbindelse nævnes
der brug af videoer, der kan købes eller lånes på biblioteket. Videoer i stil med dem
der i dag leveres af materialeleverandørerne. Der er behov for videoer om, hvordan man
kommer i gang med et givent projekt i huset. Tv-udsendelser nævnes ligeledes som mulige
rådgivningsorganer. Udsendelserne skal være mere detaljerede og specifikke sammenlignet
med de udsendelser, der allerede optræder i dag, såsom Det er Leth og Godt
begyndt. Af spørgeskemaundersøgelsen fremgår det, at det er mere end halvdelen af
de adspurgte der jævnligt ser disse udsendelser. Udsendelserne opfattes som underholdende
og idérige, men samtidig meget overfladiske og svære at omsætte til konkret handling.
2.3.2.5 Bæredygtige og miljørigtige renoveringer
Renoveringer som primært udføres for at nedbringe ressourceforbruget på varme, vand
og el er ikke så fremtrædende blandt de velhavende 50-årige husejere. Husejerne er
generelt betænkelige ved sådanne tiltag, da de føler sig usikre i forhold til hvor stor
gevinst, der er forbundet ved at spare på ressourcerne. Husejerne vil ikke give sig i
kast med renoveringer indenfor ressourcebesparelser, hvis ikke løsningerne er
markedsførte, og der er en sikkerhed i at der opnås økonomiske besparelser. Dette
betyder at tiltag som solfangere, regnvandsopsamling og lignende ikke appellerer til disse
husejere. Der er for stor usikkerhed forbundet med den økonomiske gevinst. Samtidig er
der generel bekymring for at tiltag som disse kræver høj grad af vedligeholdelse og at
udgifterne forbundet med vedligeholdelsen kan blive meget høje og overstige
besparelserne.
Mindre omfattende tiltag i forbindelse med ressourcebesparelser virker derimod
selvfølgelige på husejeren. Her er der tale om etablering af vandsparebrusere,
vandbesparende toiletter, natsænkning i forbindelse med naturgasanlæg, A-mærkede hårde
hvidevarer o. lign. Sådanne tiltag etableres dog typisk først i forbindelse med, at der
foretages renoveringer alligevel. Det vil sige at vandbesparende toiletter sættes ind i
badeværelser, hvis toiletter i forvejen skal udskiftes, lavenergi hårde hvidevarer
vælges, hvis hvidevarerne alligevel skal udskiftes. I få tilfælde etableres disse
foranstaltninger alene for at nedbringe ressourceforbruget.
Generelt lader det til at renoveringer som tager udgangspunkt i ressourcebesparelser
kommer i anden række.
Jeg tror også du kan forstå, at det vil være projekter som kunne være meget
sjove nu her, til afløsning af alle de der store ting vi har fået gjort. Det gælder om
at få huset til at fungere først, så må sådanne nogle ting komme efter men jeg
er nu ikke sikker alligevel
[Henriksen, Lyngby 29]
For de velhavende 50-årige er der først og fremmest et ønske om at skabe et flot og
stilfuldt hjem, der kan vises frem. Samtidig har denne husstandsgruppe et godt økonomiske
udgangspunkt, hvor små økonomiske gevinster ved at spare på vand og el regningen ikke
har den store betydning. De 50-årige husejere føler, ligesom de ældre oprindelige
husejere, at de er blevet for gamle til eksperimentere med store renoveringer som
nedbringer husets ressourceforbrug. De er usikre på, om de når at høste gevinsten af
sådanne forbedringer. Hvis de følte sig overbevist om at skulle bo i huset de næste 40
år, ville de i højere grad være interesserede en i dag.
Den sidste husstandstype man finder i parcelhusene i dag er de nye husejere. Det
er børnefamilier, der i kraft af en forholdsvis høj indkomst, er flyttet i hus.
Indkomsterne ligger over hele linien på mellem 450.000 og 650.000 kr. om året eller mere
end 650.000. Der er en svag tendens til at de nye husejere i Haderslev ligger en smule
lavere end i de andre to kvarterer. Indkomsten må generelt siges at være høj
sammenlignet med husstande fra de øvrige to husstandsgrupper. Familierne er typisk
flyttet ind i husene i løbet af 90erne, hvor kun enkelte i gruppen har boet i
husene siden 80erne.
Der optræder et par enkelte husstande i denne gruppe, hvor der ikke er børn. Disse
par er i begge tilfælde midt i 30erne. Adfærden i forhold til værdier og behov i
renoveringen ligner børnefamiliernes.
2.3.3.1 Værdier
Børnefamilierne flytter primært i parcelhuse fordi de mangler plads, og fordi de
søger en funktionel indretning af boligen. Der skal være rum til både børne- og voksne
aktiviteter. Husene bygget fra 1960-79 fremstår som funktionelle i indretningen, placeret
i børnevenlige omgivelser. Børnefamilierne søger god plads og huse med et højt antal
rum. Ud over børneværelser og soveværelset bør der også være plads til legeværelse
og arbejdsværelse. Arbejdsværelset skal have en størrelse så både kvinden og manden
kan arbejde samtidig om aftenen.
Børnefamilierne ønsker boliger i ét plan, da trapper er uhensigtsmæssige for små
børn, og det bliver uhensigtsmæssigt i længden at slæbe alle ting fra især køkkenet
op og ned af trapper.
De nye husejere fokuserer især på de tunge rum, når de vurderer huset. Køkken og
badeværelse skal enten være nyrenoveret i en stil og indretning som passer til familien,
eller også skal rummene have potentialer for efterfølgende at kunne renoveres alt efter
familiernes behov.
Vi gik efter et hus, hvor vi selv kunne får lov til at lave et nyt køkken, vi
ville have et hus med et nyt køkken. Spørger: Men kunne I ikke bare købe et hus
med et nyt køkken? Nej for hvis du køber et hus med et nyt køkken, får du
også lov til at betale for det nye køkken, så kan du ikke få det som du vil have
det
..[Kristensen, Lyngby 41]
Udover huset skal være stort og have muligheder for at sætte personlige præg,
betyder omgivelserne også meget for børnefamilierne. Der skal være tale om trygge
kvarterer med gode muligheder for leg. Nærhed til naturområder er også en vigtig faktor
for disse familier. Samtidig skal adgangen til skoler og fritidsaktiviteter for børnene
være gode.
Når de nye husejere vælger løsninger i hjemmet er nogle af nøgleordene
funktionalitet og nem vedligeholdelse. Der er ikke tid til at der dagligt skal bruges
mange timer på vedligeholdelse, og der er hverken rum og overskud i børnefamilierne til
at gennemføre store renoveringer og leve i støv og løse gulvbrædder. Sundhed for
børnene og godt indeklima er desuden vigtige parametre for den unge husejer.
Ligesom for de to øvrige husstandstyper søger den nye husejer kvalitet. Materialerne
der anvendes til vedligeholdelse og renovering skal være de ægte varer og
ikke efterligninger. Desuden skal renoveringen helst kunne passe sig selv, med minimal
vedligeholdelse og være holdbar.
En væsentlig parameter i forhold til de unge familiers valg er at disse husstande nemt
påvirkes af tidens trends. Stil og smag forandre sig oftere end for de ældre husejere.
De unge husejere søger mod nye smarte funktioner, design, farver o.lign. Når de nye
husejere samtidig vælger kvalitet og holdbarhed opstår der et dilemma. Renoveringerne og
løsningerne bliver offer for en social forældelse, hvilket betyder at tingene bliver
utidige og umoderne, før de egentlig er nedslidte.
Det koster 10.000 kr. at skifte hynder på vores sofa, fordi det er design og
kvalitet, og det har jeg fundet ud af, hvis jeg havde købt en billig sofa fra Ikea så
kunne jeg have smidt den ud efter nogle år, men den der vil jeg ikke smide ud. Den har
været dyr og kan holde hele mit liv
.men så koster det også 10.000 kr. at få ny
farve på hynderne
[Sørensen, Jyllinge 35]
Kvalitet måles desuden udbred i et godt udseende. En løsnings design har stor
betydning for om det vælges til boligen. Design fremstår ofte som god kvalitet af gode
materialer. Dette betyder, at det tit er de dyre designede løsninger, der vælges frem
for gode men traditionelle materialer og produkter.
Nu har vi købt nogle kobberlamper til indgangen udenfor, de er også betydelige
dyrere ende andre billigere materialer. Men der vil jeg have noget ordentligt, der ser
godt ud
.. [Svendsen, Lyngby 20]
Det fremgår af spørgeskemaundersøgelsen, at de renoveringer, der typisk viser sig
blandt de nye husejere, er renovering af køkkener og af badeværelser. I de tilfælde
hvor de unge overtager et parcelhus, og der ikke er gennemført renovering af de tunge rum
siden huset opførsel, bliver alt inventar typisk revet ned og nyt sat i umiddelbart efter
overtagelse. Køkkenerne og badeværelserne fra den tid er både slidte og mørke i
datidens brune og mørkegrønne farver. Typisk anses de oprindelige køkkener for
ubrugelige af de nye familier.
Ligesom at de nye husejere ønsker at sætte deres eget præg på husets tunge rum,
køkken og badeværelse, vil de gerne sætte deres præg på husets udvendige udseende.
Dette gøres typisk ved at ændre farven på det udvendige træværk, omlægge forhaven
eller renovere indgangspartiet. Der er de nye parcelhusejere der selv identificerer deres
behov for renovering. Der er en udbredt tendens til at de unge husejere har projekter, de
ønsker at udføre, allerede før de flytter ind i huset. Nogle af de unge husejere leder
direkte efter huset, hvor netop disse renoveringsprojekter er egnede.
Det er hyggeligere at have åbent mellem køkkenet og spisestuen, så er det nemmere
at følge med, når man står i køkkenet
.det er nok noget vi har lagt mærke til
oppe hos min søster og også hos min far og mor, de har haft sådan et køkken/alrum, og
det har været fedt. Når vi kunne gøre det engang, så skulle vi også have det
.[Sørensen,
Jyllinge 35]
2.3.3.2 Hvad renoverer de nye husejere?
Spørgeskemaundersøgelsen vidner endvidere om, at det er udbredt hos de nye
husejere at ændre indretningen af huset. Ofte vil der i forbindelse med renoveringen af
køkkenet fjernes vægge og andet for at skabe et køkken/alrum. Køkken/alrummet er
blevet den eftertragtede køkkenindretning for familier med børn. Køkkenet kan på den
måde bruges til mere end at lave mad. Der er nu plads til aktiviteter for hele familien,
samtidig med at der laves mad. Desuden rummer køkkenet ofte tv, som kan bruges af alle i
husstanden, hvis man ikke vil se det program som vælges i stuen. Indretningen ændres
også hvis der er behov for ét stort værelse i stedet for to små, eller omvendt.
Tilbygninger er også udbredt for de nye husejere. Her kan der både være tale om behov
for mere plads, eller behov for at sætte sit eget præg på huset.
Ligesom de 50-årige velhavende husejere udfører de nye husejere selv en stor del af
vedligeholdelsen og renoveringen af husene. De er fysisk i stand til at klare arbejdet og
har en økonomi som sætter en begrænsning for, hvor meget der har råd til at betale sig
fra. For disse husstandstyper er det ligeledes typisk, at der ved renovering af de tunge
rum inddrages håndværkere. Argumentationen er den samme som for de 50-årige. Der er
grænser for hvad den almindelige husejer må lave selv, og hvad han kan lave selv.
Samtidig er der tale om så store investeringer, at husejeren gerne vil give det ekstra
for at tingene laves korrekt af professionelle.
Vi havde fagfolk til at sætte køkkenet op. Det ville tage mig 100 år, at gøre
det selv, og det, det kostede, er så lidt i forhold til hele køkkenets pris og hvor
længe det skal sidde der og være pænt
..[Svendsen, Lyngby 20]
Ved brug af håndværkere er der mange gange tale om venner og bekendte, som laver
arbejdet for at hjælpe. Brug af håndværkervenner og vennetjenster går på
tværs af de tre grupper.
Også blandt de nye husejere optræder der husejere som selv har en håndværksmæssig
baggrund eller som har stor interesse i at arbejde på huset. I disse tilfælde gøres der
sjældent brug af håndværkere. Renovering af huset er en livsstil, hvor nye projektet
opstartes så snart et tidligere er afsluttet.
2.3.3.3 Hvor henter de viden og rådgivning?
Børnefamilierne henter ofte inspiration til renoveringer når de besøger venner
og familie som bor i lignende huse. Generelt virker det som om den nye husejere nemmere
inspireres gennem boligmagasiner og andre blade om renoveringsmuligheder i huset. De er
ikke bange for at forandre på husets udseende og grundindretning.
Ja, jeg vil sige at boligmagasiner og blade betyder noget for, hvad jeg vil med mit
hus. Det er mest blade som Bo Bedre der påvirker mig, og så det man ser når man kommer
hos andre
.[Svendsen, Lyngby 20]
Der er dog delte meninger omkring blade som Bo Bedre, da visse af børnefamilierne
mener, at indretningen og løsningerne i Bo Bedre er helt urealistiske i en travl hverdag
med børn overalt i huset.
De nye husejere bruger i høj grad deres netværk til at søge råd og vejledning
omkring renovering af huset. Teknikere og håndværkere i omgangskredsen spørges ofte til
råd. Der kan også være tale om andre husejere i vennekredsen og familien som har
erfaringer omkring renovering indenfor et givent tema.
Jeg har nærmest ingen professionel rådgivning på de projekter vi laver. Men det
er da til venner, faglige venner og bekendte, at jeg henvender hvis jeg har et problem jeg
ikke selv kan løse
.[Kristensen, Lyngby 41]
Rådgivning bliver desuden hentet fra de steder, hvor løsningerne og byggevarerne
købes. Der er dog meget lidt tillid til byggemarkederne. Rådgivningen på
byggemarkederne anses for ubrugelig på grund af manglende viden og kommercielle
interesser. Ligesom de 50-årige husejere søger de nye husejere en pålidelig kilde,
hvorfra de kan hente råd og vejledning. Rådgivningen skal ikke komme fra de organer som
ønsker at sælge et produkt, men fra en statslig reguleret instans. Der blev nævnt Råd
& Resultater som en brugt kilde, når det gælder oplysning om materialer, produkter
og priser m.m.
Jeg bruger meget Råd & Resultater, hver gang vi skal have noget nyt, så er jeg
altid derinde og se hvad de har af nye tal og hvad de har fundet ud af, og hvordan
priserne er
..[Sørensen, Jyllinge 35]
De unge husejere udtrykker et større behov for vejledning end de to øvrige
husstandstyper. Dette skyldes, at den nye husejer ikke har boet huset særlig mange år,
og at de mange gange er første gangs husejere. Behovet for rådgivning er generel viden
om at renovere. Der er tale om vejledning af hvordan et renoveringsarbejde opstartes,
planlægges, hvilke rækkefølge håndværksgrupper skal inddrages, hvilke muligheder der
er for løsninger og forskellige produkter, og prisoverslag for renoveringen osv. Samtidig
har den nye husejer brug for konkret vejledning omkring, hvordan de forskellige detaljer
skal udføres, og hvilke produkter og materialer, der skal anvendes til de forskellige
projekter.
Vi kunne godt have haft brug for en liste over hvad det var vi skulle passe på, og
hvad vi kunne forvente af dem der lavede arbejdet for os
en liste over opgaver og
hvornår de skal løses, altså en arbejdsplan
. [Sørensen, Jyllinge 35]
Der er altså tale om to behov. Dels hvordan de konkrete arbejdsopgaver udføres og
dels hvordan renoveringen planlægges skridt for skridt. De unge husejere eftersøger
personlig rådgivning, hvor det er muligt at betale en vejleder for at komme ud i huset og
kigge på projektet. Der nævnes endvidere videobånd som medie til vejledning.
Vejledningen skal i denne sammenhæng bestå i generel vejledning indenfor et tema, for
eksempel badeværelset: Hvordan skal en badeværelsesrenovering planlægges, hvilke
materialer er der på markedet, hvilke er gode og ikke gode, og hvad er prisen?
Den nye husejer bruger desuden internettet dagligt i forbindelse med arbejdet, og mange
husstande har adgang til nettet fra hjemmet. Internettet vil være et ideelt medie til
formidling, da husejeren mere specifikt kan søge viden indenfor det område han/hun har
behov for. Husejerne udtrykker dog samtidig, at behovet for viden ofte optræder, når man
befinder sig på byggemarkedet og står foran produkterne. Derfor vil viden på fakta-ark
indenfor forskellige temaer være ideelt at have med, når byggevarerne skal købes.
Internettet skal det i hvert fald ligge på, for det kunne være kanon godt at gå
ind og hente det på en eller anden adresse det er vi gode til. Det er godt, det er
hurtigt og nemt at komme til. Men der vil selvfølgelig være nogle som ikke har
adgang
.Pjecen er god hvis du skal ud og købe nogle ting.[Sørensen, Jyllinge
35]
De unge husejere udtrykker også behov for viden om hvordan ressourceforbruget
begrænses i huset. Her er der både tale om de tekniske løsninger ved renovering og på
adfærdsområdet i driften. De nye husejere vil gerne spare penge på vand-, varme- og
især elregningen ved at ændre på adfærden. Det kan dog godt være svært for
husejerne, at finde de steder hvor adfærden kan ændres. Det bliver ofte et spørgsmål
om at være efter børnene i forhold til antallet af bade, tændte fjernsyn og computere.
Vi kunne godt tænke os at gøre noget mere for at spare på ressourcerne. Vores
elforbrug er blevet ekstremt højt, men der har vi sluttet os til, at det er fordi huset
er meget større i forhold til vores gamle rækkehus. Der er bare flere lys tændt og
flere fjernsyn tændt, sådan er det bare. Nu da vores forbrug er ekstremt højt, så har
vi da behov for viden omkring, hvordan vi kan gøre det mindre
.[Svendsen, Lyngby
20]
2.3.3.4 Bæredygtige og miljørigtige løsninger
De nye husejere skiller sig ud fra de to øvrige husstandsgrupper ved at have en
større interesse indenfor muligheder for ressourcemæssige besparelser i huset. De nye
husejere ser sig selv i huset de næste mange år og er ofte flyttet ind i huse med
dårlig energi- og vandøkonomi. De nye husejere vil gerne integrere ressourcebesparende
foranstaltninger i huset samtidig med at de renoverer. De unge husejere tror, at de
grønne afgifter på vand, el og varme vil stige og vil derfor gerne gøre huset klar til
denne øget økonomiske byrde.
Det betyder, at de unge husejere også foretager renoveringer som alene er tiltænkt et
lavere ressourceforbrug. For eksempel på vandområdet. Toiletter udskiftes med
vandbesparende toiletter selvom badeværelse og wc ikke renoveres yderligere.
Vi har skiftet cisternerne ud på toilettet og badeværelset, og det gjorde vi for
at spare vand. De gamle toiletter var ikke ubrugelige, men vi ville gerne spare lidt vand
der
.[Svendsen, Lyngby 20]
Vand- og energiforbruget er stort i børnefamilierne, dette gælder især
børnefamilier med teenage børn. Teenagere tager flere bade i løbet af en dag og skifter
tøj flere gange. For eksempel siger en husejer med 2 teenage børn:
Vandforbruget er faldet, vi tager dog stadig de bade der er nødvendige og det er
mange, lavskylstoiletterne har måske gjort sit for det. Man må stadig tage de bade man
vil, og det bliver til mange. Men vi prøver da at sige, man skal slukke for vandet hvis
det ikke bruges og vi vander ikke haven .[Svendsen, Lyngby 20]
Også energiforbruget er højt i disse husstande, da de ældre børn efterhånden har
fået eget tv på værelset, og der er flere computere i huset, som bruges af børnene til
spil og lignende. Det er selvfølgelig på grund af de høje forbrug i børnefamilierne,
at interessen for at etablere besparende foranstaltninger er stor.
De nye husejere er ligesom de øvrige husejere skeptiske overfor de mere atypiske
tiltag som solfanger, regnvandsopsamling o. lign. Tiltagene er forbundet med for stor
tvivl, hvorvidt de er økonomiske rentable. Samtidig mener husejerne også at sådanne
tiltag vil skæmme husets udseende. Husejerne venter på gennembrud af tekniske
løsninger, hvor design, effektivitet og pris har fundet et rimeligt leje, og løsningen
bliver markedsført med en vis garanti
Analysen har givet et godt indblik i parcelhusejerne som målgruppe. Det er særligt
værd at bemærke, at der blandt de undersøgte parcelhusejere ikke er en eneste, der har
fokus på økologisk vedligeholdelse og renovering.
Husejerne fokuserer på design og funktionalitet, de lytter til argumenter om kvalitet,
holdbarhed, økonomiske besparelser, sundhed, komfort og nem vedligeholdelse.
Der er meget stor forskel på aktivitetsniveauet i parcelhusene. For nogle husejere vil
renovering og vedligeholdelse foregå uafbrudt, for andre går der mange år imellem at
der foregår noget i huset.
Parcelhusejerne har svært ved at finde en vejledning, som de finder pålidelig.
Der er behov for en visuel vejledning af parcelhusejerne de ønsker sig i
princippet en meget detaljeret, letforståelig vejledning, der fokuserer præcist på
deres problem, vedligeholdelses- eller renoveringsopgave i deres type hus. Der er således
behov for en personlig rådgivning i forhold til den specifikke kontekst.
I forbindelse med projektet holdt vi et dialogværksted med repræsentanter fra
målgruppen. Værkstedet blev holdt på Stenløse Rådhus. Meningen var at kvalificere
indholdet i folderne og samtidig skabe en diskussion om muligheden for, at bæredygtighed
og miljø kan komme højt på dagsordenen, når der renoveres i parcelhusene.
Folderne skulle fungere som debatoplæg, og deltagerne skulle deles i tre grupper med
ansvar for hver deres folder. Den del af seancen skulle have karakter af en
receptionsanalyse, hvor deltagerne kunne give os en tilbagemelding til det videre arbejde
med folderne. Anden del af seancen skulle have bragt diskussionerne op på det mere
generelle plan for at få et indtryk af, om renovering med større hensyntagen til
miljøet kunne have parcelhusejernes interesse i fremtiden.
Tilslutningen var imidlertid meget lille, så vi afkortede mødet og koncentrerede os
om receptionsanalysen. Der blev ikke noget egentligt gruppearbejde, og vi nøjedes med at
sende folderen om vand og folderen og køkkener ud på forhånd. Deltagerne gav os en god
kritik, vi har kunnet bruge i det videre arbejde, selvom vi naturligvis ikke har kunnet
tillægge deres udtalelser afgørende betydning, når der kun deltog to.
Der er sandsynligvis flere grunde til den meget ringe tilslutning, nogle af dem
også meget lærerige i forhold til dialogværkstedet som metode.
Rekrutteringen var langvarig, da vi først satsede på at afholde dialogværkstedet den
8. Juli. Vi henvendte os til folk i oplandet for "Lokalavisen UGE NYT" og havde
også en artikel i avisen 2½ uge før mødet. Ud af 200 telefonsamtaler, var der 9, der
gerne ville deltage, og yderligere 16 var interesserede, men forhindrede i at komme på
datoen. Det fik os til at udskyde mødet til den 12. august med håb om, at det ville give
en større tilslutning, når ferien var ved at slutte. Måske fordi telefonsamtalen og
brevene nu var på lang afstand, var der kun 5 tilmeldte og da dagen oprandt kom der kun
to et ægtepar og deres to børn. Børnene blev sat til at tegne.
Ferien og den lange rekruttering er naturligvis en del af forklaringen, men det er
sandsynligvis også ret betydningsfuldt, at emnet ikke ligger parcelhusejerne på sinde.
Det er simpelthen ikke en del af deres vidensfelt og interesser, og så skal der noget til
at afsætte lørdag formiddag til at diskutere emnet med ligesindede og for at kvalificere
indholdet i en eller anden folder.
Skal man i stedet bruge dialogværkstedet til at skabe interessen og få renovering med
omtanke for miljøet til at stå højt på parcelhusejernes dagsorden, skal diskussionen
formodentligt have et bredere sigte og en bredere deltagerkreds. Det kunne f.eks. være
teknikere, politikere og parcelhusejere kaldt sammen til at diskutere, hvordan
bæredygtighed og miljø tager plads i renoveringen af bygninger i kommunen i det hele
taget.
Meget ofte vil folk gerne deltage, når emnet på en eller anden måde berører dem og
deres liv. Bliver det lagt frem som en diskussion af lokalområdet med lokale politikere,
er interessen sandsynligvis større end, når det handler om tilbagemelding på en folder
fra DTU. Også selvom der blev lokket med frokost!
Vi havde bedt deltagerne om på forhånd at læse de to foldere (vand og køkken) og
overveje de væsentligste kritikpunkter, positive indtryk og forslag til ændringer (se de
udsendte breve i bilag 3).
Ellers var det bare at gå i krig med programmet, hvor vi naturligvis startede med
præsentation af alle tilstedeværende og af projektet. Udover de to deltagere var Jan
Poulsen, Agenda 21 koordinator i Stenløse kommune, Morten Elle, DTU og Pernille Almlund,
DTU til stede. Jan Poulsen var vores kontakt til at bruge faciliteterne på Stenløse
Rådhus og ville sidde med ved mødet som tilhører. Da vi ikke var så mange, tog han dog
aktivt del i snakken og diskussionerne.
Vi fulgte programmet (se bilag4), hvor deltagerne først blev bedt om at finde de 5
vigtigste budskaber i hver folder og fremlægge dem. Herefter tog vi snakken om kritik,
positive indtryk og gode forslag og rundede af med spørgsmålene:
 | Er foldere som disse overhovedet nærliggende hvilke medier er nærliggende? |
 | Hvem kunne være afsender af en sådan folder? |
 | Hvem finder I troværdige, når I søger information om renovering og vedligeholdelse af
jeres huse? |
 | Hvor stor indflydelse har håndværkere på jeres endelige valg? |
 | Hvad synes I om den her måde at sætte fokus på renovering med omtanke for miljøet? |
 | Hvilke typer af illustrationer skal det være? |
Deltagerne var meget interesserede og meget grundige, og det er altid godt med
kritik fra andre, især repræsentanter fra målgruppen. Også selvom de kun var to.
Derfor har deres meninger fået nogen betydning for den endelige udformning og ikke mindst
for en forkortelse af foldernes tekst.
De havde generelt opfanget de budskaber, som vi gerne ville formidle. På den måde var
foldernes indhold på rette vej.
2.5.3.1 Folderen om vand
Kritik:
 | De synes generelt den var god og velskrevet, men der var for mange gamle nyheder. |
 | De synes, at det var rigtig godt med regneeksempler på, hvor meget vand, der går til
spilde ved lækager, og hvor dyrt det er. |
 | De synes godt om det tekniske afsnit om hjælpemidler til at spare på vandet |
 | De savnede mere viden om regnvandsanlæg. |
Konklusion:
 | Vi skal ikke trætte folk med gamle nyheder. |
 | Det lader til at folk allerede ved meget om grundvandsproblematikken og føler ansvar
for problematikken (konkluderes også udfra interview med VVS-installatør, se kap. 4). |
 | Derfor skal vi koncentrere os om den mere specifikke viden, sådan at fremtidens foldere
om vand er flere forskellige med mere specifik viden om f.eks. regnvandsanlæg,
nedsivningsanlæg, vedligeholdelse af installationer, tekniske anbefalinger m.v. |
2.5.3.2 Folderen om køkkener
Kritik:
 | De var egentlig glade for at læse de mange eks. om bordplader, men var det en reklame? |
 | De var forvirrede over at folderen anbefalede det individuelle præg og den klassiske
løsning samtidig. |
 | De (især han) synes, at folderen skulle være delt mere op i et afsnit om
genbrug/vedligeholdelse og et afsnit om nye køkkener. |
Konklusion:
 | Vi skal pointere, at eksempler er eksempler, da pjecen desværre ikke kan indeholde alle
oplysninger. |
 | Nogle eksempler skulle fjernes. |
 | Der skal være en skarpere opdeling mellem vedligeholdelse og nyt køkken |
 | Det skal fremgå, hvordan den klassiske løsning kan hænge sammen med det individuelle
præg. |
2.5.3.3 Generelt om folderne
Kritik:
 | Der måtte gerne stå mere om miljø, end der gjorde på det tidspunkt især i
folderen om køkkener. |
 | De mangler de helt konkrete anvisninger på, hvad de skal gøre nu og her, når de står
med problemet. Især på de områder, hvor de selv mangler kompetencer:
 | Hvor finder vi gode affaldsløsninger uden lugt og besværlige spande? |
 | Alt det med bordpladerne berører problemer med lim men hvad er der
med den lim, og hvor finder vi ud af noget om det? |
 | Vi skal have forslag til regnvandsopsamling. |
 | Hvis vi beholder køkkenlågerne, hvad skal vi så male dem med? |
|
Konklusion:
 | Der er kommet lidt flere oplysninger og argumenter om miljøet ind i folderen om
køkkener. |
 | De helt konkrete anvisninger er der desværre ikke meget plads til i folderne, da de er
tænkt som generelle appetitvækkere på området. Det kan være en ide at følge serien
af folder op med en mere specifik serie i det hele taget. |
Ideer og svar ud fra slutspørgsmålene:
 | Sådan en folder kan være god som præsentationen af det grønne alternativ hos
tømmerhandelen/byggemarkedet. |
 | Folderne kunne husstandsomdeles, men der er så meget der ryger ud uden at blive læst. |
 | Det kunne være oplagt at informere på nettet. |
 | Der skal være officiel blåstempling af folderne som en relativ tydelig anmærkning på
forsiden. Folk skal føle, at det er noget de kan regne med. |
 | Afsenderen kan være DTU, By- og Boligministeriet, Statens Informationstjeneste eller
lignende kendte institutioner. |
 | " Jeg er ligeså meget i håndværkernes vold, som de er i min, hvis de henvender
sig til mig". |
 | De pegede på de meget saglige, lødige billeder. Ikke det romantiske eller popsmarte. |
Spørgeskemaundersøgelsen og de 9 kvalitative interview er fundamentet for projektet
og derfor for alle øvrige tiltag og konklusioner. Undersøgelserne har givet et godt
indblik i målgrupperne og dermed afsæt til selve formidlingsstrategien.
Vi taler ikke bare om en samlet gruppe af parcelhusejere, men har gennem spørgeskema
og interview fundet tre forskellige målgrupper:
 | De ældre oprindelige husejere |
 | De velhavende 50-årige, hvor børnene er flyttet hjemmefra |
 | De nye husejere; børnefamilier |
Inddelingen i lige præcis de tre målgrupper har naturligvis været bestemt af det
fokus, der er lagt i spørgsmål, vægtning m.m. Havde fokus været et andet, kunne
målgrupperne sagtens have været inddelt efter andre kriterier. F.eks. kunne en større
vægt på holdninger til miljøet nemt have betydet et større fokus på livsværdier.
Skulle livsværdierne sætte kriterierne for målgruppeinddelingen, kunne det snildt have
været på tværs af f.eks. aldersgrupper. Med vores indfaldsvinkel er aldersgrupperne
imidlertid den mest sigende inddeling af målgrupper og vil have stor betydning for folks
prioriteringer i renovering og vedligeholdelse.
Som vi vil argumentere for i næste kapitel, valgte vi at koncentrere os om de nye
husejere som målgruppe. Deltagerne i dialogværkstedet lå indenfor den målgruppe, som
vi havde fastsat til at være højst 45 år.
Selvom der kun kom 2 til dialogværkstedet kom de med meget god kritik, der har været
en stor hjælp i arbejdet med folderne.
En meget vigtig konklusion på planlægningen og gennemførelsen af et dialogværksted,
er at sikre at emnet berører de inviterede. Det skal berøre dem nok til at ville bruger
flere timer på diskussionerne. I det videre arbejde med, at få bæredygtig renovering og
vedligeholdelse på parcelhusejernes dagsorden, kan dialogværkstedet sagtens være en god
metode. Formodentlig skal det bare have fokus på folks lokalområde og med en mere
blandet deltagerskare så som lokale politikere, parcelhusejere m.m. Det vil på en og
samme tid gøre diskussionerne bredere og mere konkrete.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |