| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økologisk renovering og vedligeholdelse af parcelhuse
Tidligt i projektets forløb tog vi en beslutning om at koncentrere os om de tre
temaer: Vand, vinduer og køkken. Forud for beslutningen blev der diskuteret, argumenteret
og fremlagt særlige metoder og processer til at nå frem til det bedste valg af temaer.
Her bagefter, hvor folderne om de tre temaer er ved at tage form, er der en god pointe i
at samle trådene mellem de tidlige metoder, argumenter m.v. og det endelige udkomme.
Både for at evaluere processen, men også for at gøre rede for hvorfor folderne blev,
som de blev.
Vi kunne have valgt mange andre temaer end lige vand, vinduer og køkkener, eller vi
kunne have valgt en helt anden strategi. F.eks. var vi fra starten langt mere opsat på at
inddrage hele parcelhuskvarterer i vores anbefalinger om økologisk renovering og liv i
parcelhusene. Forslag som at bytte huse, så folk bor tættere på deres arbejde, eller
lave husene om til to mindre boliger m.v. indgik i de tidlige overvejelser. Men projektet
har vist os, at det bestemt ikke er vejen frem på nuværende tidspunkt.
Samtidig var parolen "mest miljø for pengene" ret afgørende for de
indledende tiltag i projektet. Det er imidlertid heller ikke rette vej at gå, da de
fleste folk først søger information efter, at de har besluttet sige for en given
renovering eller udskiftning. Hvorfor det så lige endte med at være vand, vinduer og
køkkener, der fangede interessen er der mange og alsidige grunde til.
Radikalitetsstigen blev brugt tidligt i forløbet som en metode til at strukturere
processen eller valgene af temaer udfra. Stigen består af 5 trin, der for hvert trin opad
repræsenterer mere radikale og omfattende løsninger. Metoden er udarbejdet til andre
formål, men er tilpasset projektet.
1. trin. Materialevalg & ressourcebesparelser
Parcelhusejerne anvender de mest miljøvenlige byggematerialer. Her kan der godt
være tale om traditionelle løsninger, hvis det viser sig, at den traditionelle måde at
gøre tingene på faktisk er den bedste i forhold til miljøet. Der formidles viden til
parcelhusejeren om hvilke materialer, der kan anvendes som de mest
"økologiske". Samtidig med anvendelse af miljørigtige materialer får
parcelhusejeren installeret energi- og ressourcebesparende teknikker i forbindelse med den
del af huset som renoveres.
2. trin. Fleksibilitet & kvalitet
Når renoveringen foretages, integreres de bæredygtige løsninger. Der vælges
klassiske løsninger og farver, så levetid stemmer overens med den tid, der går inden
forbedringen bliver utidssvarende. Der etableres løsninger, som betyder ændret adfærd
og nye måder at udføre dagligdagens aktiviteter. F.eks. etableres der høkasser i
køkkenet samt system for kildesortering. Udover den ønskede forbedring etableres der i
samme åndedrag andre tiltag, som tilgodeser miljøet. Det kan f.eks. være efterisolering
m.m.
3. trin. Nye valg "mest miljø for pengene"
Parcelhusejeren vælger det vedligeholdelses- og renoveringsarbejde, som er mest
tiltrængt i forhold til miljøet. Det er miljøhensynet, der bestemmer, hvor der
investeres i huset. Der tages udgangspunkt i de stedbestemte faktorer, og der renoveres
indenfor de temaer, hvor miljøgevinsten er højst det pågældende sted. Det betyder, at
forbedringer ikke foretages blot på grund af modeskifte, status og sikkerheden i, at
pengene er sikret i forbindelse med hussalg.
4. trin. Udviklingen af hele parcelhusområdet
Der etableres fælleshus i parcelhusområdet. Fælleshuset udføres med de
miljørigtige løsninger, der passer til det pågældende sted. Huset vil være et
eksempel og en inspirationskilde for områdets husejere til at udføre lignende tiltag.
Parcelhusejeren er aktiv i lokale projekter, etablering af byttekæder, fællesarealer og
samkørselsordninger. På fællesarealerne er det muligt at leje sig ind i festlokaler,
hvilket betyder, at de store gildesale i de enkelte huse kan opgives. Samtidig er der
både sociale og økonomiske fordele ved at have funktioner som f.eks. fællesvaskeri,
fælles fryserum og fælles køkken. Disse funktioner etableres på fællesarealerne.
Ligeledes etableres der lokale genbrugscentraler i parcelhusområdet.
5. trin. Radikale tiltag med høje krav til ændret adfærd
Multtoiletter etableres for at lukke næringskredsløbet, masseovne etableres, lokal
selvforsyning, lokal serviceordning (nabohjælp), fortætning og integration af funktioner
i parcelhusområderne. Det etableres nye relationer, samarbejder og organisationer som
f.eks. en organisation, hvor kommunen og parcelhusejerne går sammen i samme enhed.
Radikalitetsstigen blev diskuteret på en temamøde den 17. Juni 1999, hvor IFP, IMT og
Tove Lading var repræsenteret. Det blev her klart:
 | at det er svært at opstille en radikalitetsstige på det generelle plan |
 | at der ikke var enighed om graden af radikalitet i de forskellige løsninger |
 | at der var mange ord, der kunne få den almindelige borger til at stejle og forstærke
eventuelle fordomme om at økologi er for de fodformede |
Endvidere var der forud for mødet foretaget en +/- vurdering af forskellige temaer
udfra radikalitetsstigen, hvor en høj grad af radikalitet var ensbetydende med +. Der var
dog også bevidsthed om, at en mindre grad af radikalitet kunne tale til en større gruppe
af parcelhusejere, hvilket også gav et +. Netop når vi taler om parcelhusejerne som
målgruppe, der slet ikke har sammenhængen mellem miljø og renovering/byggeri på
dagsordenen, vil selv løsningerne på 1. trin virke meget radikale for mange. Derfor
kunne det sagtens være løsninger på de første trin, der skulle tildeles et +, når det
gjaldt om at vælge de mest hensigtsmæssige temaer i det her projekt.
Radikalitetsstigen skal, uanset om vi bruger den som metode i processen eller bruger
den direkte overfor en målgruppe til enhver tid samstemmes med målgruppen, sådan at der
f.eks. kun er et højeste trin, der virker fuldstændigt uopnåeligt. I den
radikalitetsstige, der er repræsenteret her, virker flere af trinene meget radikale og
uopnåelige især for den enkelte borger. Det kan meget nemt få den konsekvens, at den
skræmmer mere end den inspirerer. Folk kan blive ydmyge og tænke, at det alligevel er
umuligt at gøre det godt nok, eller de kan tænke, at det vist kun er for de meget
idealistiske eller fodformede. Tager radikalitetsstigen ikke konkret udgangspunkt i
målgruppen, kommer den meget let til at virke fordomsfuld, sådan at vores fordomme
afgør, hvad der er radikale løsninger for parcelhusejerne.
Med udgangspunkt i målgruppen kan radikalitetsværktøjet til gengæld være et godt
grundlag for beslutningen. Måske sammen med andre metoder og kriterier. Den afgørende
erfaring med radikalitetsstigen i dette projekt er, at den skulle have været tættere på
målgruppen. Enten kunne stigen være stillet op efter interviewene med videnspersonerne
eller efter interviewene med parcelhusejerne, sådan at valget af temaer først blev taget
senere i processen.
Det var imidlertid vigtigt at kunne spørge til de konkrete temaer i interviewene med
parcelhusejerne, hvorfor det kun kunne være videnspersonernes udtalelser, der kunne have
præget radikalitetsstigen.
På temamødet den 17. Juni 1999 opstillede vi i stedet en række kriterier, hvor
radikalitetsstigen blev til ét kriterie blandt flere. Radikalitetsstigen blev herefter
brugt til at bedømme, om foreslåede temaer indeholdt handlemuligheder på flere
radikalitetstrin, i stedet for fokus på om temaet befandt sig på et højt
radikalitetstrin. Kriterierne blev:
 | Temaet skal være relevant for den almindelige parcelhusejer |
 | Vi skal have fat i den store del af parcelhusejerne, der ikke anvender rådgivere
(arkitekter, ingeniører, m.m.), når de renoverer |
 | Temaet skal tage udgangspunkt i det folk gør, når de renoverer |
 | Der skal være en nyhedsværdi i projektet, dermed i temavalget |
 | Undgå felter med for mange faglige konflikter (f.eks. isolering og linolie) |
 | Der skal være en rimelig økonomi i renoveringen tilbagebetalingstid |
 | Tema, hvor der er viden til rådighed |
 | Der skal være miljømæssige gevinster |
 | Tema, hvor parcelhusejeren kan gå ind på forskellige niveauer af radikaliteten (både
tekniske og adfærdsmæssige tiltag) |
 | Der skal være et overraskelsesmoment for parcelhusejeren (Kan man også gøre det på
den måde?) |
 | Tema, der kan åbne parcelhusejerens øjne for bæredygtig renovering |
Samtidig med at emnerne skulle opfylde så mange af kriterierne som muligt, skulle
temaerne repræsentere forskellige typer af renovering. Køkken blev valgt som rum, vand
blev valgt som ressource, og vinduer blev valgt som bygningsdel. Det har givet en bredere
erfaring gennem hele projektet også i forhold til formidlingen, da forskellige typer af
renovering kræver forskellige overvejelser og fremstilling i forhold til formidlingen
udadtil.
3.1.3.1 Køkkenet
Køkkenet dækker stort set alle kriterier. Køkkenet er en af de hyppigste
renoveringsopgaver, parcelhusejerne vælger. På den måde henvender køkkenrenoveringen
sig til en bred skare af parcelhusejere. Parcelhusejere skifter ofte køkkenet ud, før
det egentlig er slidt ned, fordi de ønsker sig et tidssvarende køkken i det rigtige
design. Der er ikke tidligere udarbejdet en vejledning/folder om, hvordan man kan skifte
køkkenet ud på en mere bæredygtig måde. Det sikrer en vis nyhedsværdi. Samtidig er
køkkenet en af de miljøtunge renoveringer, fordi den ofte betyder en total udskiftning
af elementer, hårde hvidevarer og andet udstyr i køkkenet. Køkkenet rummer en god
mulighed for, at parcelhusejerne kan gå ind i renoveringen på flere forskellige niveauer
af radikaliteten. Bæredygtig renovering af køkkenet kan have både tekniske og
adfærdsmæssige karakterer. Følgende kriterier danner baggrund for valget af køkkenet
som tema:
 | Temaet er relevant for den almindelige parcelhusejer |
 | Vi får fat i den store del af parcelhusejere, der ikke anvender rådgivere, når de
renovere |
 | Temaet tager udgangspunkt i det folk gør, når de renovere |
 | Der er nyhedsværdi i temavalget |
 | Der er ikke (i øjeblikket bekendte) mange faglige konflikter i temaet |
 | Der er en rimelig økonomi i renoveringen |
 | Der er nem adgang til viden i forbindelse med temaet |
 | Der er en miljømæssig gevinst |
 | Parcelhusejeren kan gå ind på forskellige niveauer af radikaliteten |
 | Temaet kan åbne folks øjne for bæredygtig renovering og adfærd |
3.1.3.2 Vand
Vand opfylder også en stor del af de opstillede kriterier. Temaet henvender sig til
alle parcelhusejere, da alle bruger vand, og der kan være både en økonomisk og en
miljømæssig gevinst ved at renovere indenfor temaet. Ofte kan det være ganske lette
tiltag, der skal til for at spare på vandet, andre gange er det mere omfattende tiltag,
som f.eks. ved regnvandsopsamling, genbrug af gråt spildevand m.v. Parcelhusejerne kan
gå ind på forskellige niveauer af radikaliteten i renoveringen, med mulighed for at
vælge mellem mange forskellige tekniske og adfærdsmæssige tiltag. Samtidig er
vandtemaet et af de temaer, hvor projektgruppen selv har ekspertise i kraft af IMTs
mange års arbejde med vand. Følgende kriterier danner baggrund for temavalget:
 | Temaet er relevant for den almindelige parcelhusejer |
 | Vi får fat i den store del af parcelhusejere, der ikke anvender rådgivere, når de
renovere |
 | Der er ikke (i øjeblikket bekendte) mange faglige konflikter i temaet |
 | Der er en rimelig økonomi (tilbagebetalingstid) i flere af tiltagene |
 | Det er et tema, hvor der er ekspertise i projektgruppen |
 | Der er en miljømæssig gevinst |
 | Parcelhusejeren kan gå ind på forskellige niveauer af radikaliteten |
 | Temaet kan åbne folks øjne for bæredygtig renovering og adfærd |
3.1.3.3 Vinduer
Også vinduer opfylder mange af de opstillede kriterier. Vinduer er endnu et af de
temaer, der tager udgangspunkt i en renovering, som parcelhusejerne ofte foretager. Temaet
henvender sig til den almindelige parcelhusejer, der som regel ikke tager en ingeniør
eller arkitekt med på råd. Ofte udskifter parcelhusejerne vinduerne frem for at
vedligeholde dem løbende. Det betyder at gode trævinduer, der med den rette
vedligeholdelse har en lang levetid, skiftes ud med f.eks. plastvinduer med kortere
levetid. Udskiftningen af vinduer bliver derfor en miljøbelastende renovering på sigt.
Samtidig er der både en miljømæssig og en økonomisk gevinst ved at anvende
lavenergiruder i tilfælde af, at ruderne skal skiftes. Hermed præsenteres kriterierne
der står bag udvælgelsen:
 | Temaet er relevant for den almindelige parcelhusejer |
 | Vi får fat i den store del af parcelhusejere, der ikke anvender rådgivere, når de
renovere |
 | Der er en rimelig økonomi (tilbagebetalingstid) i renoveringen |
 | Der er en økonomisk gevinst i renoveringen |
 | Et tema hvor der er ekspertise i projektgruppen |
 | Der er en miljømæssig gevinst |
 | Der er nyhedsværdi i en vejledning om vedligeholdelse og udskiftning af vinduer |
 | Temaet kan åbne folks øjne for bæredygtig vedligeholdelse og renovering |
Strategien består i at have et indgående kendskab til målgruppen for at kunne
henvende sig til dem på deres præmisser. Selve emnet er slået fast, så det vi skal
finde ved det indgående kendskab til målgruppen, er hvordan emnet kan blive relevant for
dem. Det handler naturligvis ikke om at fortælle dem, hvad de helst vil høre, men om at
få budskabet frem på en måde, som målgruppen kan kapere og forstå. Det betyder, at
argumenterne for at renovere med omtanke for miljøet ikke nødvendigvis skal være
miljøet selv, og samtidig at sproget i henvendelserne skal være til at forstå af
personer uden faglig baggrund og indsigt i emnet.
Indledningsvist foretog Astrid Jessen interview med videnspersoner med relativ stort
kendskab til målgruppen. En af de ting, der kom frem her, var, at forskellige
aldersgrupper havde forskellige renoveringsbehov og lyst, sådan at alderen kunne
være en betydningsfuld faktor for den senere formidling. En ting som også udsprang af
analysen af spørgeskemaer og interview.
Videnspersonerne har imidlertid også været uenige på visse centrale punkter, hvor
det så har været særlig vigtigt at holde sig til analysen af vores egen undersøgelse.
F.eks. mente nogle, at miljøproblematikken skulle være langt tydeligere som argument i
folderne for at underbygge vores ærinde med folderne. Heroverfor mente andre, at miljøet
slet ikke duede som argument, da folk ikke føler en sådan grad af samfundsansvar, at det
ville kunne tale til dem.
Konklusionen er, at man sagtens kan tage videnspersoner med på råd for at indlede
processen. Meget ofte vil de dog have en helt forskellig opfattelse af, hvem målgruppen
er, hvorfor de gør, som de gør, og hvad de burde gøre. Når kendskabet bygger på en
almindelig daglig omgang, kan kendskabet sagtens være stort, vidende og brugbart. Men
hvis "materialet" ikke er systematiseret, vil personens egeninteresser nemt
være blandet ind i kendskabet til målgruppen. Derfor har det i det videre arbejde været
allervigtigst at foretage en systematisk analyse af spørgeskema og interview og herefter
være tro mod den analyse, så målgruppen fremstår klar.
På baggrund af det fokus, der blev lagt på den aldersmæssige betydning, som blev
bekræftet af analysen, har vi gennem hele undersøgelsen opereret med en inddeling af
parcelhusejerne i tre målgrupper:
 | De ældre oprindelige husejere |
 | De velhavende 50-årige, hvor børnene er flyttet hjemmefra |
 | De nye husejere - børnefamilier |
For at nå længst med formidling skal man så tæt på målgruppen som muligt. Derfor
kan det ikke nytte noget at henvende sig til alle grupper gennem en og samme folder. De
ældre oprindelige husejere bruger ikke megen tid eller penge på renovering. Så det er
ikke dem, vi skal have fat i med vores budskab om bæredygtig vedligeholdelse. Derimod er
der god grund til at henvende sig til de andre to grupper. Begge grupper renoverer og
bruger penge på huset, men de vægter forskelligt. Skal man henvende sig til dem på den
mest hensigtsmæssige måde, vil det også være forskelligt.
Derfor har vi valgt at koncentrere os om de nye husejere, og det er der flere grunde
til:
 | Det er tilsyneladende dem, der er mest i vildrede uden en masse traditioner for, hvordan
de plejer at renovere og vedligeholde. De er stadig opsøgende. |
 | De vil typisk være relativt lydhøre overfor argumenter om sundhed og indeklima, især
når det gælder børnene. |
 | De tror, der kommer masser af afgifter på vand og energi fremover og vil allerede gerne
gøre noget for at mindske ressourceforbruget. |
 | Det er sandsynligvis dem, der skal bo i husene i længst tid, og der kommer
sandsynligvis flere unge familier de kommende år, eftersom en del af de nuværende
parcelhusejere har rundet de 70 år. |
 | Mange nye ejere vil skifte køkken og bad, sikkert også fremover. Også selvom de 50-60
årige skifter det hele ud nu. Det betyder, at det vil blive skiftet ud igen om ca. 15-20
år medmindre, vi kan gøre dem bevidste om at genbruge og vælge kvalitet. |
Vi har taget afsæt i de forslag, der lå i delrapport 2 om, hvad der er værd at
tænke på, når vi skal henvende os til parcelhusejerne. Blandt andet har de forslag til
indhold, vi har listet herunder, været inspirationskilde. Alle punkter har dog ikke
været relevante for alle foldere, men listen har fungeret som en huskeseddel, om hvad vi
i al fald skulle overveje.
Samtidig er det en meget omfattende liste, der lagde op til en meget omfattende
tekst/folder. Det er imidlertid sjældent hensigtsmæssigt at lave så omfattende en
folder til en målgruppe, der i første omgang skal stifte bekendtskab med emnet. Derfor
valgte vi at satse på en appetitvækker med en relativ begrænset tekstmængde.
A: Hvorfor gøre tingene anderledes ? Afsnittet
er en indledning til temaet. Det skal være en appetitvækker til at læse arket, hvad er
der for nogle gevinster at hente for parcelhusejeren, samtidig med at han renoverer.
Afsnittet må ikke være for frelst i forhold til miljøhensynet, men bør spille på de
argumenter parcelhusejeren kan forholde sig til. Økonomiske besparelser på vand- og
energiregningen, sundhed og komfort.
B: Stedbunden vurdering Hvad skal der gøres her ? I visse
temaer kan det være relevant at få parcelhusejeren til at stoppe op og overveje, om
renoveringen er miljømæssig fornuftig i forhold til den kontekst, huset befinder sig i.
Dette gælder mest temaer som dækker en ressource, f.eks. vand. Hvornår er det
fornuftigt at mindske vandforbruget, opsamle regnvand osv.? Ved andre temaer vil det være
svært at knytte en stedbunden vurdering f.eks. vinduer.
C: Hvordan kommer man igang ? Afsnittet er tænkt som en
redegørelse for, hvad der bør overvejes, før man går i gang. Hvordan kan og skal
arbejdet planlægges?
D: Hvornår bør/skal professionelle gøre arbejdet ? Indefor
temaet kan der være arbejdsopgaver, som skal eller bør udføres af professionelle. Evt.
lidt information omkring gevinsten ved at bruge arkitekter, ingeniører og håndværkere.
E: Aflivning af myter ! Myter indenfor temaerne bør aflives,
inden husejeren går i gang med at vælge og udføre. Det kan for eksempel være myten om,
at køkkener og badeværelser er en sikker investering, at vinduer af plastic og aluminium
er vedligeholdelsesfrie osv. Man skal dog overveje, om der skabes myter ved at aflive
myter.
F: Tal som husstanden kan sammenligne sig med - Hvor er der
besparelser at hente ? Husstanden bør have adgang til tal, som de kan sammenligne sig
med. Har de et højt energi- eller vandforbrug, selvom forbruget er faldet betydeligt,
siden børnene er flyttet hjemmefra? Afsnittet vil opstille tal og facts indenfor det
pågældende tema.
G: Ti gode råd indenfor temaerne ! Hvert ark bør indeholde
gode råd, som nemt kan læses før renoveringen påbegyndes. De gode råd vil være et
sammenkog af de afsnit arket indeholder. For husejere, som ikke gider at nærlæse arket,
vil listen være et hurtigt indføring i, hvordan renoveringen kan udføres på en god
måde.
H: Måske er det slet ikke det du skal gøre ! For den
interesserede husejer vil dette afsnit sætte den specifikke renovering ind i et samlet
perspektiv. Er det den pågældende renovering, som er mest tiltrængt i forhold til at
få mest miljø for pengene og i forhold til husejerens øvrige aktiviteter.
Er der gevinster at hente andre steder, som bedre kan betale sig?
I: Mere viden Litteratur, produkter og forhandlere !
Husejeren har behov for et overblik over gode materialer, produkter og løsninger.
Samtidig er der behov for at vide, hvor man kan få mere viden. Arket bør dog ikke
reklamere for særlige byggevarer og forhandlere, men på materialeplan kan der gives
retningslinier og rådgivning.
J: Kilder ! Endelig skal arket indeholde kildehenvisning og
årstal for udgivelse og opdatering. |
Kommentarer til huskelisten
B - en stedbunden vurdering er en forudsætning for gode bæredygtige løsninger i
renoveringen. Det kan imidlertid være svært for den enkelte parcelhusejer, da det
kræver et ret stort fagligt overblik også større end det kan formidles gennem en
folder. Ved flere af forslagene i folderen, har jeg imidlertid gjort opmærksom på, hvis
løsningen ikke i alle tilfælde er en god løsning og på den måde slået tankegangen
an.
Derudover henvender folderen om vand sig til de nye husejere, der bor på Sjælland og
i Århus-området, da problematikken er en anden i andre dele af landet.
C er ikke med i nogle af folderne på den måde, som den er tænkt her, da folderne
ikke er egentlige vejledninger i, hvordan arbejdet skal gribes an. Folderne er ikke
nødvendigvis til gør-det-selv-folk. Men der er masser af gode råd til, hvad det er
værd at tænke over, inden renoveringen sættes i gang.
G lagde op til en specifik boks med 10 gode råd på området som en slags sammenkog af
folderen. Med en letlæselig folder skulle det ikke være nødvendigt med gentagelser.
Samtidig er folderne gennemsyret af gode råd, der kan få folk til at tænke lidt over
tingene og i bedste fald ændre nogle af deres vaner. Teksterne er struktureret udfra
emnets "naturlige" opdeling frem for en samlet boks med meget forskellige råd.
H lagde op til at få parcelhusejerne til at tænke over, om der var andre
renoveringer, der var mere hensigtsmæssige for miljøet "Mest miljø for
pengene". Med beslutningen om at bruge de tre temaer som indfaldsvinkel, netop fordi
parcelhusejerne vil være svære at påvirke til et andet valg, når de først har
besluttet sig for f.eks. en køkkenrenovering, vil det ikke være hensigtsmæssigt at
lægge den pointe ind i folderne. Også fordi det vil være en oplysning/vejledning, der
vil falde lidt ved siden af det øvrige indhold, og som i øvrigt kræver en ordentlig
forklaring. Derfor kan det måske være en god ide at lave en selvstændig folder med
budskabet om "Mest miljø for pengene" sideløbende med de mere
"temarettede" foldere. Dog vil det være urealistisk at forvente, at sådan en
folder vil tale til den samlede gruppe af nye husejere. Det vil formodentlig mest være en
folder for dem, der i forvejen er miljøinteresserede.
J lægger meget naturligt op til kildehenvisning, årstal for udgivelse og opdatering.
Vi vil foreslå, at kildehenvisninger kun kommer til at omfatte nogle få meget
"sikre" kilder. Vi forestiller os sådan nogle som Forbrugerrådet, Dansk
Indeklimamærkning, Danske Elværkers Forening, www.ecolabel.dk m.fl. En væsentlig
konklusion på det her forløb er nemlig, at der findes meget litteratur på området, men
at meget af det divergerer, når vi kommer ned i detaljerne. Vi vil ikke kunne give nogle
få helt sikre kildehenvisninger på, hvordan folk skal renovere. Så folderne lægger
mest op til, at folk skal tænke sig om og helst også begynde at tænke i mere
miljøvenlige baner.
Udover at overveje det konkrete indhold har vi lagt stor vægt på den type
argumenter, som parcelhusejerne tager alvorligt. Af interviewundersøgelserne fremgår
det, at økonomi, sundhed, kvalitet (de ægte varer) og nem vedligeholdelse er vigtigt for
de nye husejere. Alle fire aspekter er så vidt muligt brugt som argumenter for den
økologiske vedligeholdelse. I flere tilfælde som det primære argument, da miljø ikke
er et argument i sig selv hos den målgruppe.
Derudover lægger de nye husejere vægt på at være moderne og sætte individuelle
præg på renoveringen. De vil ofte have køkken/alrum og er ikke bange for at ændre på
husets grundindretning. De konklusioner har også haft betydning især for indholdet i
folderen om køkkenrenovering.
Vi har endvidere lagt vægt på at lave folderne i et let læseligt sprog, med
nærværende historier/eksempler. Nogle af eksemplerne vil ikke betyde det store for
f.eks. vandbesparelserne eller miljøet i det hele taget. Der er flere grunde til, at de
alligevel er taget med:
1. Små historier og eksempler, der ikke ligger alt for langt fra folks hverdag, gør
det lettere for målgruppen at optage ideerne. Især når miljøet ikke er et argument i
sig selv for den målgruppe.
2. Folderne er som nævnt tænkt til at virke ansporende og sætte tanker i gang hos
målgruppen. Hvis først tankegangen er kommet ind i hverdagen med de lette tiltag, kan
det måske føre til videre tiltag på længere sigt.
Hovedintentionerne med folderne er at give parcelhusejerne nogle gode miljøråd,
som de kan bruge når de overvejer renovering og vedligeholdelse i huset. Rådene skal
samtidig virke ansporende, sådan at de f.eks., hvis de tager en vandfolder i forbindelse
med udskiftning af badeværelset, måske generelt kommer til at tænke, at
vandinstallationer skal vedligeholdes på lige fod med andre dele af huset.
Det er tilstræbt at skabe genkendelige elementer i folderne, så de fremstår som en
serie. De er alligevel meget forskellige, hvilket skyldes valget af tre så forskellige
temaer: Et bygningselement, der skal vedligeholdes (vinduer), en ressource, der skal
spares på (vandet) og en indretning af et relativt uforanderligt rum (køkkenet). Med tre
relativt forskellige temaer er intentionerne med hver af dem også blevet forskellige.
Nogle aspekter går dog også igen, hvor f.eks. anbefalinger om vedligeholdelse er et
vigtigt element i alle tre foldere. Samtidig er vedligeholdelse formodentlig mere en
"nyhed" i forbindelse med vandinstallationerne end det er i forbindelse med
vinduer og køkkener. Vi vil nedenfor kort præsentere intentionerne med hver folder.
Intentionen med vinduesfolderen er at få parcelhusejerne til at passe rigtigt godt på
deres vinduer. Regelmæssig og rigtig vedligeholdelse er en stor fordel både
tidsmæssigt, økonomisk og miljømæssigt. Endelig bliver parcelhusejerne gjort
opmærksomme på, at det kan være en fordel at vælge energiruder, når man skifter glas.
Intentionen med vandfolderen er netop at sætte fokus på, at vandinstallationer skal
vedligeholdes og inspiceres jævnligt. Netop for at være opmærksom på eventuelle
lækager på vandrørene pointerer vi, hvor vigtigt det er at holde øje med vandmåleren.
Folderen viser med taleksempler, hvor dyrt det kan blive at lade vandspild foregå over
længere tid. Folderen præsenterer lidt af de simple vandbesparende foranstaltninger så
som toilet med lille skyl, perlator, blandingsbatteri m.v. Derudover er det intentionen,
at læseren skal blive lidt bevidst om regnvands- og spildevandsproblematikken. Det er
nemlig mange steder en væsentlig grund til at spare på vandet.
I folderen om køkkener har vi lagt stor vægt på genbrug, holdbarhed og sikre
løsninger. Vi vil gerne gøre folk opmærksomme på, at køkkenet kan friskes op med
relativt få ressourcer og til stor gavn for miljøet. Skal det foretages udskiftninger
både af hele køkkenet eller bare i det små, er det vigtigt at gå efter god og holdbar
kvalitet og i øvrigt sikre sig, at det ikke bare er modeluner. Vi prøver at opfordre
folk til at passe godt på det de har og være meget opmærksomme på, at alle deres krav
er opfyldt, så de ikke fristes til at skifte køkkenet igen om få år. Vi har lagt vægt
på gode valg til indretningen, gode valg der lægger op til gode vaner og på at
begrænse køkkenets maskinpark til det nødvendige.
Parcelhusejerne savner troværdig information og har generelt mistillid til både
byggemarkeder, håndværkere og flere af de udsendelser, man kan se i fjernsynet om
renovering. Det er i sig selv en god grund til at gøre nogle af de tiltag, vi foreslår i
den fremtidige formidlingsstrategi i sidste kapitel.
I forhold til folderen kan det være en god ide at lægge den på steder, der har en
høj troværdighed blandt parcelhusejere. Det kan være på biblioteket, der er et
naturligt sted at søge oplysninger. Det kan være på Rådhuset, hos Den grønne Guide
m.v.
Det mest oplagte sted at lægge folderen, mener vi dog er på de forskellige
byggemarkeder, da det er et af de steder, hvor folk kommer, når de renoverer. Derfor har
vi målrettet folderne til passe ind i det miljø; en letlæselig folder, man lige kan
skimme mens man går og leder og samtidig tilpasset den form for hylder de typisk har på
byggemarkeder.
Hvad angår mediet er folderen en blandt mange muligheder, og det er vigtigt at vælge
flere sideløbende veje. Så længe det er de nye husejere, vi henvender os til, og
sikkert også mange af de 50-årige velhavende husejere, så vil internettet være et
oplagt medie.
Allerede nu er folderne sendt videre i systemet. Layout og tekst er ved at blive
tilpasset hinanden, og det vil naturligvis betyde visse ændringer også i forhold til de
ovennævnte overvejelser, der imidlertid er grundlæggende og retningsgivende.
Folderne indeholder og bygger på tal og egne beregninger, der er lavet mindre
rundspørger for at få bekræftet konklusionerne, der er brugt masser af litteratur m.v.
En liste over hvor alle oplysningerne kom fra, findes i bilag 5 se i øvrigt
litteraturlisten.
Valg af temaer har givet anledning til mange overvejelser, der har været lærerige for
processen som et hele. F.eks. kan radikalitetsstigen være en god metode til at træffe
beslutninger, men kun hvis den er tilpasset målgruppen. Som den indledningsvist blev
brugt her i projektet, var den et godt bidrag til at diskutere, hvor stor forskel der vil
være på folks opfattelse af, hvad der er radikalt, hvad der kan blive opfattet som
fodformet m.m. Men at bruge radikalitetsstigen, som der var lagt op til, ville have været
problematisk og alt for langt fra målgruppens livsverden.
Radikalitetsstigens videre brug som ét kriterie blandt flere har til gengæld virket
fint. Fra at radikalitet var et positivt kriterie i sig selv, blev stigen i stedet brugt
til at bedømme, om temaet gav mulighed for at handle på flere niveauer. Generelt set
blev rækken af fastlagte kriterier et godt grundlag til at vælge de tre temaer: Vand,
vinduer og køkkener.
Vejen frem mod de færdige foldere har været lang, og var ikke gjort med valget at
tema. Der har været mange teknisk faglige overvejelser om, hvad der skulle med. Der har
været mange formidlingsmæssige overvejelser om, hvordan det skulle skrives og hvilke
historier, der taler til målgruppen. Sammenfattende kan det dog siges, at det mest
centrale arbejde ligger i tilpasningen af folderne til målgruppen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|