Vi har valgt at koncentrere os om nogle af de håndværkere og producenter, der er i
kontakt med parcelhusejerne, når der træffes valg om renovering. Af tidsmæssige
årsager har det begrænset sig til tre interview, hvor hver af dem kan ses som
repræsentant for ét af de tre temaer (se spørgeguider i bilag 6 ). Vi har talt med
VVS-installatør Olai Kofoed fra Albertslund VVS (vand), Bjarne Christensen fra
Albertslund Tømrer og snedkerfirma (vinduer) og Henrik H. Jespersen fra
Svanekøkkener (køkkener).
Vi kan naturligvis ikke generalisere ud fra så få interview, men få nogle hint om
hvad vi skal være opmærksomme på i et videre forløb, hvor vi skal identificere den
rolle interessenterne spiller. Fortolkningen af interviewene er ligesom ved analysen af
spørgeskemaer og kvalitative interview med parcelhusejerne baseret på en
commonsense-fortolkning. Selvom miljøet ikke som sådan er et personligt følsomt emne,
kan det dog sagtens være et følsomt emne rent holdningsmæssigt og i forbindelse med
forretningen/virksomheden. F.eks. kan man spørge sig selv om Olai Kofoed var så
miljøinteresseret, som han gav udtryk for. Det er et godt image at have i disse år og
samtidig kan hans udtalelser være et ønske om at tækkes intervieweren. Omvendt kan man
spørge om Bjarne Christensen virkelig var så lidt miljøinteresseret, som han gav udtryk
for. Det kan sagtens have irriteret ham, at der kom en interviewer med miljø på
dagsordenen og trådte ind på hans faglige domæne.
Albertslund VVS har ikke en nedskrevet miljøpolitik eller profil, men har
alligevel et sæt anbefalinger de bruger. De rådgive folk til vandbesparende armaturer de
rigtige steder og forsøger at tilpasse det kundernes behov. Generelt set anbefaler de kun
vandsparere ved håndvaskene dog ikke i køkkenet og bryggers, hvor man hurtigt skal kunne
fylde en balje eller en spand. De anbefaler heller ikke vandsparebruser "det
kan jo ikke nytte noget, at man skal løbe efter strålerne for at blive våd". De
anbefaler vandbesparende toiletter, men spørger altid til kloak- og afløbsforholdene, da
det jo ikke er alle steder, at det er ok med den mindre mængde vand. Til bruserne
anbefaler de blandingsbatterier, der har mange gode fordele, så som at børnene ikke så
nemt bliver skoldet eller får iskoldt styrtebad, at der kan sættes ekstra kraft på
vandet, og at man lettere kan slukke for vandet under indsæbning.
Men de spørger til behovet. Er det f.eks. et hjem, hvor de vasker op under rindende
vand, anbefaler de også vandsparer ved køkkenvasken. De går også ind og anbefaler på
andre dele af installationerne, end dem de lige er bedt ud til at kigge på. Så de
anbefaler vandbesparende løsninger uden at være bedt om det. Det lader til at folk også
lytter, eftersom vandbesparelser ligger dem meget på sinde.
Miljø, og især vandbesparelse er noget, der bliver diskuteret meget i deres branche.
De får hele tiden materialer om nye metoder og teknikker især fra
Installatørforeningen.
De indkøber ikke nogle materialer frem for andre med miljøet som begrundelse. Det,
mener Olai Kofoed ikke rigtig, er aktuelt i deres branche. De rør, de bruger, er de
standarder, man kan få, og som han siger: "Vi bruger da meget plastic; PVC, PL og
andre molekylesammensætninger. Sådan er det vist bare, men rørene er ISO 2000
certificeret".
Generelt set efterspørger kunderne meget den vandbesparende teknik med begrundelse om
økonomi og miljø. Folk er meget bevidste om det med at spare på vandet og tænker over
vandmiljøet. F.eks. stejler mange af dem, når Gustavberg og Albertslund VVS anbefaler at
gøre toiletter rent med 32% eddikesyre. Mange spørger, om det nu også kan være godt
for miljøet. Pointen er ifølge Olai Kofoed, at rensningsanlæggene har størst problemer
med for basisk spildevand, så eddikesyren vil bare virke neutraliserende. Folk kan dog
godt synes, at det er dyrt at investere i blandingsbatterier, men som Olai Kofoed siger:
"Hvor tit skifter I et blandingsbatteri ud, og hvor tit har I ikke skiftet
fjernsynet?"
De steder hvor der er problemer med afløbene, skal der mindst 6 l skyl til at være
godt nok. Som regel installerer de dog 9 l skyl, og justerer det til at skylle med 8 l.
Når de skifter ældre toiletter ud med nye, er det typisk dem med 9 l skyl, som de
fjerner.
Skal der skiftes varmtvandsbeholder, prøver de at dimensionere efter de aktuelle
behov. Det afhænger både af husstandens størrelse, hvor mange brusere der er, om der er
badekar m.v. Som løsning på, at man bruger al for meget vand, inden det varme vand når
frem til bruseren, kan man installere en cirkulationsledning. Sådan én er imidlertid dyr
i drift og bruger energi, så det er ikke nogen optimal løsning for miljøet.
Olai Kofoed synes, der er stor forskel på at renovere i de forskellige generationer
huse, men han synes, at uddannelsen er alsidig, og at de jo hele tiden lærer i et så
praktisk fag. Han mener, at der bliver stillet større og større krav til dem som
branche. Der er mange nye ting at sætte sig ind i, og der kommer hele tiden tilbud om
efteruddannelse især fra Installatørforeningen. Det er svært for ham at komme af sted
på kurser, men "drengene" kommer da på kurser, hvor de både lærer nyt og
får opfrisket ældre tiders metoder. Efteruddannelse lader til at være en del af stedets
praksis.
Olai Kofoed er positiv overfor udviklingen med mange nye metoder og krav om
efteruddannelse. Han synes netop, at det giver muligheder for f.eks. at inddrage miljøet
lidt mere: "Vi skal jo også følge med og har forpligtigelse til at tænke på de
næste generationer".
Albertslund Tømrer- og snedkerfirma har heller ikke en selvstændig miljøpolitik
eller miljøprofil. De gør, som de bliver pålagt af staten eller kommunen, hvis der
skulle komme miljøtiltag derfra. Men de samarbejder da med steder, f.eks. Hyldespjældet,
hvor der er en stærk miljøprofil.
Miljøet indgår stort set ikke i deres anbefalinger til kunderne. Der bliver lagt mere
vægt på økonomi og kvalitet, for det er, hvad kunderne efterspørger. Mange vil gerne
have rigtig god kvalitet for ingen penge. Det hænger naturligvis ikke sammen, og ofte
bliver det økonomien, der får størst vægt.
Bjarne Christensen er nu også noget skeptisk omkring byggeri med omtanke for miljøet.
Han tænker mest i kvalitet og holdbarhed og mener ikke, at de miljørigtige alternativer
er gode nok. F.eks. er det danske lærketræ noget af det træ, der er pæcet frem, så
Bjarne Christensen mener ikke, at det lever op til ryet som selvimprægneret. Nok er det
fyldt med harpiks, men årringene ligger med samme afstand som andet træ. Derudover
udtrykker han en vis skepsis overfor, om kunderne/alm. mennesker vil få vedligeholdt
ordentligt med linolie og lign.
Som et andet eks. nævner han, at de alternative isoleringsmaterialer slet ikke lever
op til Rockwools standard og heller ikke er ordentligt undersøgt og godkendt.
Mange af de mere miljørigtige byggematerialer er fordyrende, og bygherrerne vil ikke
betale. Samtidig skal de selv være i økonomisk konkurrence med andre, der byder på
jobbene. Så kan det altså ikke nytte at købe de dyre materialer hjem og samtidig lave
tilbuddet udfra de billige materialer. Det bliver for dyrt for firmaet. F.eks. fortalte
han, at Rockwool af hensyn til arbejdsmiljøet har lanceret Rockwool med net rundt om, der
holder sammen på de "farlige" partikler. Produktet er bare noget dyrere end
traditionelt Rockwool, og så er det svært at konkurrere på prisen.
Så der er flere grunde til at Bjarne Christensen anbefaler trykimprægneret træ til
udendørs brug. Det holder bedre, og han mener ikke, at det er så giftigt, som det var
tidligere. Nu må de f.eks. gerne brænde det af, hvor det før skulle bringes til depot.
Indimellem får de dog træ fra andre lande, der tydeligvis er imprægneret med noget af
det mere giftige. Det bliver ikke deklareret, men de kan se det på den bulne finger, hvis
de får en splint i.
De indkøber ikke materialer udfra en egentlig begrundelse om, at det er til gavn for
miljøet. Derimod tænker de meget på det ergonomiske og arbejdsmiljøet: Maskinerne skal
være lette, skruerne nemme at skrue i osv. De bestiller det træ, kunderne vil have, og
tænker heller ikke på, hvor det kommer fra.
Kunderne efterspørger ikke vinduer af bestemt kvalitet eller træ. Firmaet annoncerer
med vinduer, der har dansk vinduescertifikat, og bestiller dem fra 2-3 forskellige
leverandører. Overfladebehandlingen er vandopløselig grunder og maling, med mindre
kunderne beder om noget andet f.eks. Gori. I helt nye vinduer til nyt byggeri sætter de
altid energiruder i vinduerne. Vinduerne er standarder, og der er ingen forskel på de
vinduer, der sidder udsat for stor klimapåvirkning, og de som sidder mindre udsat.
Indimellem efterspørger kunderne energiruder, men firmaet går ikke ind og anbefaler
energiruder under alle omstændigheder. F.eks. foreslår de ikke energiruder, hvis de
øvrige ruder er traditionelle termoruder. Det vil blive alt for synligt med forskellen.
De er ikke decideret rådgivere overfor bygherrerne, men har dog ganske stor betydning
for det endelige valg. F.eks. hvis kundens forslag ikke er helt i top, så indgår de da
en dialog. Her er bygherrerne lydhøre, men som regel er det økonomien, der får lov at
bestemme.
På spørgsmålet om der ikke sagtens kan indgå nogle gode råd om at tænke på
miljøet, når de skal bygge eller renovere for folk, svarer Bjarne Christensen:
"Måske". Men han er noget skeptisk med mange af de ovenstående argumenter, og
samtidig virker det ikke til at ligge ham særlig meget på sinde.
Han synes ikke, der er den store forskel på at renovere huse fra forskellige
generationer, dog nævner han, at parcelhusene er noget klamp, og at der lige nu er meget
at renovere i dem. Han mener ikke, at håndværkernes uddannelse er begrænset til få
byggegenerationer. For ham lyder uddannelsen til at være nogenlunde den samme i dag, som
da han uddannede sig, og samtidig er de jo hele tiden under uddannelse ved det praktiske
arbejde. Der kommer selvfølgelig hele tiden nyt om forskellige materialer og metoder, men
det mener han nok, de har tid til at følge med i.
Svanekøkkener har været involveret i at udvikle et køkken til et
grønt/økologisk byfornyelsesprojekt på Enghavevej på Vesterbro. Derfor valgte jeg at
tale med dem om motivet bag det arbejde, især fordi konceptet på det grønne køkken i
sig selv virker undergravende på ideen bag elementkøkkener, som jo er Svanekøkkeners
egentlige koncept.
Svanekøkkener fik en henvendelse fra Byens Tegnestue for lidt over to år siden og
synes det lød spændende: "Man tænker jo grønt indenfor så mange andre områder,
hvorfor så ikke også indenfor køkkener". Fra starten skulle det være et
økologisk køkken, men det blev snarere til et grønt køkken. De kunne ikke skaffe
økologiske materialer, så Henrik Jespersen foreslog, at det økologiske skulle bygge på
ressourcebesparelser (se beskrivelse af det grønne køkken i bilag ). De ville lave et
køkken med så lille et ressourceforbrug som muligt. Det betød bl.a., at de ikke ville
bygge det op af standardmoduler, der i praksis er lukkede kasser, men af en fleksibel
metalramme, så de kunne spare på antallet af "vægge" i skabene.
Køkkenet kunne ikke fremstilles hos deres sædvanlige leverandører, da produktionen
er indstillet på sædvanlige elementkøkkener. Derfor måtte de udvikle konceptet i
samarbejde med lokale håndværksmestre.
Ved at lave fleksible rammer og samle køkkenet på stedet sparer køkkenet plads under
transporten i sammenligning med de færdige elementkøkkener, der leveres som færdige
skabe. Køkkenet er herudover meget let at montere.
De foretog også et begrænset materialevalg af "naturlige" materialer:
Stål, træ og glas.
På et tidspunkt blev de gjort opmærksom på, at spånplader og MDF-plader (vel at
mærke dansk-producerede uden bindemidler) var mere økologiske eller indeholdt færre
formaldehyder end massive træplader. (Han havde dog ingen dokumentation på det, men
havde fået oplysningerne hos forskellige firmaer!!). "Plastlaminat indeholder jo
heller ikke plastic, men er hårdt sammenpresset papir, der godt nok indeholder
phenoler".
Imagepleje
Svanekøkkener sagde ja til at være med på Enghavevej, fordi, de mener, der kommer
meget grønt i fremtiden. De synes allerede, at de er lidt med, da deres leverandører
f.eks. anvender miljøvenlige lakker. De synes det var interessant og sjovt i et
fremtidsperspektiv.
Deres navn lægger også op til et grønt image, mener de, og sådan et grønt
køkkenprojekt har jo mediebevågenhed. På den måde kan projektet give dem noget
reklameværdi, og de kan blive forbundet med det grønne islæt både i Danmark og
internationalt. De vil gerne have, at folk tænker, at Svanekøkkener er bevidste om
miljøet og vil derfor gerne associeres med det grønne køkken.
Men at lægge helt om til en grøn produktion vil være en alt for stor omlægning.
Hovedparten af deres køkkener bliver leveret fra en supermoderne fabrik i Nordjylland på
33.000 m2. Maskinerne kan jo ikke bare lige laves om til at producere grønne køkkener,
så det vil være en alt for bekostelig affære.
Men de ønsker da, at deres grønne køkken vil blive nævnt i mange sammenhænge, og
får det tilstrækkelig stor bevågenhed, vil de gerne arbejde mere grønt i fremtiden.
Allerede nu er de blandet ind i endnu et byfornyelsesprojekt. De ved dog ikke endnu, om
det kommer igennem, da økonomien i projektet er en anelse for snæver.
De har endnu ikke taget endelig stilling til det grønne køkkens fremtid om det
skal sættes i serieproduktion eller hvad! Kommer man og beder om et sådan køkken, kan
det dog lade sig gøre at få det produceret og leveret.
Henrik H. Jespersen mener, at miljøovervejelserne da nok er på vej ind i branchen.
Han har da hørt om et andet firma, der forsøgte sig med et grønt køkken. Evalueringen
kunne godt nok ikke få øje på det grønne, men ordet miljø er kommet ind. Derudover
har han hørt om en fyr fra Jylland, der rumsterer med grønne køkkener.
Henrik Jespersens chef er overbevist om, at det grønne er fremtiden, og at de indenfor
nogle år skal tænke mere og mere i de baner.
Der er folk, der spørger til produktionsmetoderne, og hvor træet kommer fra. Især
for 5-8 år siden, da de eksotiske træsorter for alvor kom frem på markedet igen.
Når folk spørger til grønne tiltag eller specifikt til det grønne køkken, svarer
de naturligvis. Men de går ikke ind og anbefaler det grønne køkken til kunder, der ikke
spørger. (Det lød ikke til, at de har solgt nogle af de grønne køkkener siden
byfornyelsesprojektet)
Når kunderne spørger, hvorfor de skal vælge Svanekøkkener frem for nogle af de
andre, lægger de vægt på, at Svanekøkkener er 100% dansk ejet og produceret. Samtidig
lægger de vægt på, at de leverer en høj kvalitet til prisen bedre end hos
konkurrenterne pga. den moderne fabrik i Nordjylland.
Svanekøkkener har valgt ikke at blive certificeret med Indeklimamærkningen. De ser
ikke mærkningen som nogen særlig garanti og kan ikke se, at deres produkter adskiller
sig særligt fra HTHs produkter, der er Indeklimamærket. HTH bruger det som
reklameværdi, men selvom HTH er Svanekøkkeners værste konkurrent, kan Svanekøkkener
ikke se forskel i salget fra før Indeklimamærkningen. Da mærkningen samtidig er en dyr
affære, har de undladt at bruge den.
Før i tiden borede de altid en hel række huller i hvert skab til at sætte hylderne
fast i, så hylderne kunne sidde i alle højder. Nu borer man færre huller, hvilket giver
mindre fleksibilitet. Samtidig ser det dog pænere ud, og det giver mindre afgasning fra
pladerne under laminatet.
Deres producent i Nordjylland gør en del for arbejdsmiljø og miljø. Bl.a. har de
trægulve på alle 33.000 m2 for at give bedre affjedring, de har befugtningsanlæg for at
gøre luften passende fugtig, og de varmer delvist hallen op med er forbrændingsfyr, hvor
eget affald indgår.
Alt deres træ er fra certificeret kontrolleret skovdrift.
I deres grydeskabe/skuffer ligger der en gummimåtte, så gryderne ikke skrider. Den er
relativt dyr, men de billigere alternativer indeholder PVC, så de beholder den dyre.
Når de tager nye beslutninger, tager de i al fald ikke ting med, som de på forhånd
ved er problematiske
Som regel tager de ud på konsulentbesøg, men ind imellem laver de da også køkkener
udfra tegninger. Konsulenten er indretningsarkitekt og anbefaler også helhedsløsninger
så som at fjerne vægge, lave køkken/alrum m.v.
De går igennem de generelle ting så som, hvor alting skal placeres. De faste
installationer kan dog være en hindring for fleksibilitet. I dag ved de fleste kunder,
hvad de vil have, og hvordan det skal se ud.
Kommer folk med forslag, der er helt hen i vejret i forhold til arbejdet i køkkenet,
går de ind og anbefaler dem noget andet. De bruger de forskellige mål så som
arbejdstrekanten og afstanden mellem køkkensiderne, men Henrik Jespersen finder
Forbrugerstyrelsens anbefalinger alt for firkantede. Forbrugerstyrelsen har ligesom glemt,
at det ikke er alle, der har store køkkener.
Den gennemsnitlige levetid for et køkken i dag er ca. 12 år målt udfra, hvor mange
køkkener der er skiftet ud pr. bolig
Det grønne køkken har klart længere holdbarhed end elementkøkkenet. Men
elementkøkkenernes egentlige holdbarhed er længere end 12 år.
Der er mange centrale pointer i interviewene med Olai Kofoed, Bjarne Christensen og
Henrik H. Jespersen. Som opsamling vil vi fokusere på hvad de giver udtryk for at
kunderne vil have, da det ser ud til at efterspørgslen er meget central for producenters
og håndværkeres gøren og laden. Dernæst vil vi fokusere på, hvad firmaerne egentlig
vil med miljøet. I kapitel 5 vil konklusionerne munde ud i en form for anbefaling af,
hvordan man kommer videre på det her område.
Hvad angår vandbesparelser er det tilsyneladende noget kunderne spørger til -
tilsyneladende både for økonomiens og for miljøets skyld. Folk vil gerne gøre noget
for miljøet, hvilket ses af deres skepsis overfor at gøre rent med eddikesyre, og at de
generelt efterspørger vandbesparende foranstaltninger. Man kan dog sige, at det også er
et af de områder, hvor det er lettest og billigst at være miljøbevidst. Det er ikke
dyrere at installere et vandbesparende toilet end et traditionelt toilet, til gengæld
bliver vandregningen mindre. Noget tyder dog på, også udfra andre dele af projektet, at
vandproblematikken er noget folk deltager i de har fået et vist ejerskab til
problematikken og vil gerne gøre noget.
I forhold til vinduer og byggeri i det hele taget er der tilsyneladende ikke den store
efterspørgsel på det mere miljøvenlige træ, mere holdbare vinduer eller andet. Ifølge
Bjarne Christensen vil folk have kvalitet for få penge, men i sidste instans er det ofte
økonomien, der afgør kvaliteten.
På køkkenområdet er der tilsyneladende heller ikke den store interesse for miljøet
fra forbrugernes side. For 5-8 år siden skete det dog hyppigt, at nogle spurgte til, hvor
det eksotiske træ kom fra. Det var lige efter, at de eksotiske trætyper kom på mode
igen, men nu spørger folk ikke så meget. Måske har folk vænnet sig til udbuddet! Hvad
angår Svanekøkkeners grønne køkken har der ikke været nogen efterspørgsel, men de
gør nu heller ikke noget for markedsføringen. Måske siger det lidt om, hvor meget
markedsføringen betyder. Kom der en reklame ind af brevsprækken med et grønt køkken
fra Svanekøkkener, kan det jo godt være, at efterspørgslen ville stige. Vi spørger jo
sjældent til noget, vi ikke ved eksisterer!
Det er ikke miljøet, der ligger interviewpersonerne mest på sinde. Ingen af firmaerne
har f.eks. en formuleret miljøprofil. De retter sig ind på efterspørgslen, og det har
forskellig betydning afhængig af branchen. Svanekøkkener har dog taget nogle
selvstændige initiativer, hvad angår miljøet. På den måde er miljøet begyndt at tage
plads i deres bevidsthed også fordi, de mener, at efterspørgslen på "grønne
køkkener" generelt vil stige i fremtiden. Man kan måske sige, at de er lidt på
forkant i forhold til efterspørgslen, men de gør til gengæld ikke meget for at
markedsføre det grønne køkken, de allerede har udviklet. På mange måder er det
grønne køkken også undergravende for deres egen virksomhed, der er baseret på
traditionelle elementkøkkener. Derudover får de lavet køkkenerne på en helt ny
virksomhed i Nordjylland, hvorfor det vil være en bekostelig affære at omstille
produktionen.
Hvad angår VVS-arbejdet betyder efterspørgslen, at miljøet er kommet på dagsordenen
indenfor VVS-branchen. Der er stor efterspørgsel efter de vandbesparende
foranstaltninger, og i det firma, vi har været i kontakt med, går de også ind og
anbefaler vandbesparende foranstaltninger på andre områder, end det de er bedt ud til at
kigge på. Konklusionen er, at der lader til at være en gunstig udvikling i gang på det
her område, hvor miljøet/vandproblematikken har fået tildelt plads.
I Albertslund Tømrer- og snedkerfirma har efterspørgslen ikke sat gang i flere
overvejelser om miljøet. De oplever, at kunderne vil have kvalitet til en billig penge,
og det forsøger de så at leve op til. De har ingen intentioner om at være
trendsættere, hvad angår miljøet. Især fordi Bjarne Christensen ikke har den store
tiltro til de økologiske alternativer til det traditionelle materialevalg. Tilsyneladende
følger han med og afviser flere af alternativerne med faglige argumenter. Måske mangler
han ajourføring på området, men han argumenterer ud fra sin faglighed, så det er
sådan, det ser ud fra hans synspunkt.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|