| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Forundersøgelse af forudsætninger for og konsekvenser af en liberaliseret
affaldssektor
Der er i det efterfølgende opstillet et basisscenario samt tre alternative scenarier
for en ændring af markedet for forbrænding og deponering af affald i Danmark.
De tre scenarier skal illustrere en spændvidde i graden af markedsåbning for
behandling af affald til forbrænding og deponering. Med markedsåbning menes øget
konkurrence mellem behandlingsanlæggene. Dette sikrer, at der løbende sker en
omkostningseffektivisering, fordi affaldsproducenterne i stadig stigende grad har ret til
frit at vælge mellem behandlingsanlæg indenfor den behandlingsform, affaldet er anvist
til. De tre scenarier er sammenlignet i tabel 2.
|
|
Basisscenario: |
Nuværende organisering af affaldssektoren |
|
|
Scenario 1: |
Fuld udlicitering af driften af forbrændings- og
deponeringsanlæg |
|
|
Scenario 2: |
Liberalisering af forbrændingsanlæg og udlicitering af
deponeringsanlæg |
|
|
Scenario 3: |
Liberalisering af forbrændingsanlæg og deponeringsanlæg |
Scenario 3 var tidligere opdelt i to underscenarier, nemlig 3A og 3B. Det er valgt at
bibeholde scenario 3B i den oprindelige form, mens de problemstillinger, der knyttede sig
til scenario 3A, vil blive behandlet i forbindelse med scenario 1. Det drejer sig om,
hvorvidt man kan kombinere udlicitering af driften med en anvisning til behandlingsform
frem for anvisning til et konkret anlæg.
Scenariet beskriver drift af forbrændings og deponeringsanlæg under nuværende
rammer.
Den gældende organisering bevares.
Den samlede virksomhed forbrænding eller deponering forudsættes at
være underlagt det kommunalretlige "hvile-i-sig-selv" princip, reguleret af §
48 i miljøbeskyttelsesloven. Det fremgår desuden af Elforsyningsloven, at
forbrændingsanlæg med elproduktion er underlagt "hvile-i-sig-selv" princippet.
For så vidt angår salg af elektricitet og varme fra affaldsbehandlingsanlæg er priser
og vilkår også reguleret af elforsyningsloven og varmeforsyningsloven. Det er kommunen
eller det fælleskommunale selskab, der fastsætter det behandlingsgebyr, der opkræves af
borgere og virksomheder.
I basisscenariet fastholdes ejerstrukturen for affaldsforbrændingsanlæg. Det vil
sige, at både kommuner, fælleskommunale virksomheder, private andelshavere eller
el-distributionsselskaber kan eje og drive affaldsforbrændingsanlæg.
Som hovedregel skal nye deponeringsanlæg være offentligt ejede.
Det er kommunerne, der anviser affald, herunder til forbrænding og deponering.
Anvisningen sker både til behandlingsform og behandlingsanlæg. Kommunerne skal
gennemføre affaldsplanlægning og udarbejde regulativer og sikre behandlingskapacitet.
Tilsyns- og kontrolopgaver følger eksisterende lovgivning.
Forholdet mellem ejer og operatør af anlæggene ændres ikke.
Følgende hovedproblemstillinger skal indgå i analysen af scenariet:
Økonomi
De samfundsøkonomiske omkostninger som følge af scenariet skal beregnes. Beregningen
gennemføres for alle relevante aktører i samfundet, dvs. virksomheder, husholdninger,
stat, amt og kommune. Analysen skal bl.a. omfatte:
 | behandlingspriser på forbrændings- og deponeringsanlæg, herunder konsekvensen for
renovationsgebyret |
 | omkostninger til administration, kontrol, m.v. |
 | omkostninger til transport af affald |
 | afgiftsprovenu til staten |
Der tages primært udgangspunkt i de data, der er indsamlet i forbindelse med
undersøgelsen "Effektiviseringspotentiale på forbrændings- og deponeringsanlæg i
Danmark".
Miljø og energi
De miljømæssige konsekvenser af den nuværende organisering skal opgøres, herunder
betydningen for produktionen af energi. Miljøkonsekvenserne opgøres som vist i eksemplet
i bilag A.
Organisering og regulering
Organiseringen af forbrænding og deponering af affald ændres ikke.
Den gældende regulering i miljøbeskyttelsesloven, varmeforsyningsloven og
elforsyningsloven fortsætter uændret. Det kan oplyses, at L155 og L240 er vedtaget som
henholdsvis lov nr. 451 og 452 begge af 31. maj 2000. Det forventes, at der også vil
blive fremsat en skattelov til opfølgning af varmeforsyningsloven. Indtil videre er
kommunale affaldsforbrændingsanlæg fortsat fritaget for at betale skat.
I dette scenario forudsættes, at drift af forbrændings- og deponeringsanlæg
udliciteres. Dette sikrer, at alle private og offentlige aktører kan byde
på driften af forbrændings- eller deponeringsanlæg.
I scenariet er det selve driften, herunder den løbende vedligeholdelse af
behandlingsanlæggene, der udliciteres. Myndighedsopgaver, som anlægget hidtil har
udført, tilbageføres til kommunen og udliciteres altså ikke.
Den samlede virksomhed forbrænding eller deponering forudsættes fra
ejerens side at være underlagt "hvile-i-sig-selv princippet". Det er kommunen
eller det fælleskommunale selskab, der fastsætter det behandlingsgebyr, som opkræves af
borgere eller virksomheder.
I dag er det fælleskommunale virksomheder, private andelshavere eller
el-distributionsselskaber, der ejer forbrændingsanlæg, og det ændres ikke i scenariet.
Det antages, at deponeringsanlæg som hovedregel fortsat vil være offentligt ejede.
Scenariet medfører ingen ændringer i forhold til den kommunale anvisningsret/pligt.
Det vil sige, at der anvises både til behandlingsform og til et konkret
behandlingsanlæg. Kommunerne har også fortsat en forpligtigelse til gennemføre
planlægning og udarbejde regulativer og dermed at sikre behandlingskapacitet. Endelig
følger tilsyns- og kontrolopgaver som udgangspunkt den eksisterende lovgivning.
Ejeren af anlægget har pligt til at sende opgaver med affaldsbehandling i udbud.
Det er derfor ejeren, som definerer opgavens omfang og karakter i overensstemmelse med de
lovgivningsmæssige rammer.
Ejeren kan vælge at udlicitere opgaven med affaldsbehandling, sammen med eller adskilt
fra andre sideordnede aktiviteter som f.eks. indsamling, kompostering, genanvendelse mv.
Det er således ejeren, der gennemfører en licitation af driften på et forbrændings-
eller deponeringsanlæg. Ejeren kan f.eks. være en fælleskommunal virksomhed, et privat
andelsselskab eller et elselskab.
Den part, som ejeren vælger til at varetage driften, kaldes operatøren.
Forholdet mellem ejer og operatør fastlægges efter udbuddet i en kontrakt mellem
parterne i overensstemmelse med gældende udbuds- og konkurrenceretlige regler.
Operatøren vil normalt ikke have større anlægsinvesteringer.
Ejeren har det formelle ansvar overfor myndighederne, og er også myndighedernes
juridisk ansvarlige person.
Følgende hovedproblemstillinger skal indgå i analysen af scenariet
spørgsmålene er ikke i prioriteret rækkefølge:
Økonomi
De samfundsøkonomiske omkostninger som følge af scenariet skal beregnes. Beregningen
gennemføres for alle relevante aktører i samfundet, dvs. virksomheder, husholdninger,
stat, amt og kommune. Analysen skal bl.a. omfatte:
 | betydningen for behandlingspriserne på forbrænding og deponering. |
 | konsekvensen for renovationsgebyret. |
 | omkostninger til administration, kontrol, udbud, m.v. |
 | omkostninger til transport af affald. |
 | afgiftsprovenu til staten |
 | de samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis der opstår over- eller underkapacitet. |
 | de driftsøkonomiske konsekvenser for anlægget, hvis der ikke er adgang til midlertidig
oplagring af affald |
 | hvordan der sikres omkostningseffektivisering. |
Miljø og energi
Følgende spørgsmål skal vurderes:
- Hvordan sikres det, at miljø- og energimål bliver opfyldt, herunder
 | at energiindholdet i affaldet udnyttes mindst lige så godt som i dag. |
 | at en evt. overkapacitet ikke medfører konkurrence mellem behandlingsformer
(hvis f.eks. affald flyttes fra genanvendelse til forbrænding). |
 | Hvilke konsekvenser har scenariet i forhold til energiforsyning (varme, el,
pris og opfyldelse af energimålsætninger). |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for kvalitet i
affaldsbehandlingen, herunder
 | at miljørigtig drift bliver en konkurrenceparameter |
 | at ejeren/operatøren indgår i forsknings- og teknologiudvikling for at
fremme den mest miljøvenlige forbrænding og deponering. |
 | hvilke virkemidler skal benyttes for at skabe incitamenter hertil? |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for import og eksport af affald, herunder mængder og
sammenhæng med dansk kapacitet.
- Hvilke konsekvenser har scenariet for transportarbejdet i Danmark.
- Hvilke konsekvenser har scenariet for forsyningssikkerhed og kapacitet, herunder
 | Hvordan sikres tilstrækkelig forbrændingskapacitet. |
 | En vurdering af placering af anlæg både i relation til energi og
affaldsoplande. |
- Påvirkes genanvendelsesmulighederne for forskellige fraktioner
f.eks. slagge fra forbrændingsanlæg af, at forbrænding og deponering er
mere konkurrenceudsat.
Organisering og regulering
Følgende spørgsmål skal vurderes:
- Hvilke instrumenter kan sikre, at der sker fuld udlicitering, herunder belysning af
betydningen af frekvensen for udbud samt tilstedeværelse af den nødvendige tekniske
kompetence til at gennemføre et udbud.
- Hvad er fordele og ulemper ved at udlicitere driften alene, og hvad er fordele og
ulemper ved at udlicitere både drift og vedligeholdelse.
- Hvilken betydning har anvisningen i dette scenario? Hvilken samfundsøkonomisk betydning
har de to anvisningsformer for effektiviteten i affaldssektoren.
- Hvordan undgås dannelse af driftsmonopoler (offentlige som private). Herunder bør
indgå en belysning af, hvorvidt der vil være barrierer for etablering af nye
behandlingsanlæg, og i givet fald skal det vurderes, om disse barrierer kan reduceres.
- Hvilke begrænsninger er der indenfor de eksisterende rammer, for at offentlige
virksomheder kan generere overskud (f.eks. statslige aktieselskaber, kommunale selskaber
med begrænset ansvar).
- Hvordan sikres en entydig ansvarsfordeling mellem ejer og operatør, herunder hvem har
ansvar for at vilkår, f.eks. i miljøgodkendelser mv., bliver overholdt.
- Hvordan sikres midler til oprydning ved konkurs m.v.? Er autorisation, certificering
eller sikkerhedsstillelse anvendelige instrumenter. Sammenhæng med deponerings- og
forbrændingsdirektiver skal indgå.
- Hvorledes sikres, at kontrakter tager højde for lovændringer, øgede miljøkrav samt
tilstrækkelig vedligeholdelse af anlæggene. Hvilken betydning har længden af
kontrakterne. Hvad er fordele og ulemper ved korte eller lange kontraktperioder?
- Findes der barrierer i eksisterende lovgivning, der medfører, at et potentiale ikke kan
realiseres fuldt ud.
- Findes der reelle alternativer til hvile-i-sig-selv princippet (omkostningsregulering
uden mulighed for afkast) således at et evt. drifts- og strukturpotentiale kan
realiseres, eksempelvis omkostningsregulering med og uden mulighed for afkast,
afkastregulering, indtægtsregulering med og uden mulighed for afkast.
- Hvordan sikres en tilstrækkelig vedligeholdelse af anlæggene, når det driftsmæssige
og økonomiske ansvar er adskilt. Herunder skal det belyses, om det vil være nødvendigt
med regler for operatørens egenkontrol.
- Kan økonomiske styringsmidler f.eks. omsættelige forureningstilladelser
være et instrument til at sikre, at miljømål nås.
- En belysning af eventuelle krav til adskillelse af myndighed/operatør og
driftsoperatør.
I dette scenario er forbrænding af affald konkurrenceudsat, idet affaldsproducenten
frit kan vælge forbrændingsanlæg. På det enkelte forbrændingsanlæg sker
prisfastsættelsen på markedsmæssige vilkår. Driften af deponeringsanlæggene er
udliciteret som beskrevet i scenario 1.
Affald, der skal forbrændes, anvises af kommunen til behandlingsformen
"forbrænding med energiudnyttelse", men ikke til konkrete anlæg.
I scenariet vil affald som forbrændes blive behandlet på et konkurrenceudsat
marked, dvs. forbrændingsanlæg kan frit fastsætte behandlingspriserne. Den enkelte
affaldsproducent (virksomheder og på borgernes vegne - kommunen) kan frit vælge blandt
forbrændingsanlæg. For husholdningsaffald er det dermed kommunen, som har ansvaret for
at vælge anlæg. Konsekvenserne vil indgå i den samfundsøkonomiske analyse, som også
rummer en budgetøkonomisk analyse for borgere og erhverv.
Affald som deponeres vil blive anvist til et konkret deponeringsanlæg, der vil blive
drevet under "hvile-i-sig-selv princippet". Deponeringsanlæg skal som
hovedregel fortsat være offentligt ejede, men ejeren skal udlicitere driften.
Kommunens rolle er at anvise forbrændingsegnet affald, som er opstået i kommunen, til
korrekt behandlingsform. Der er således ikke tale om en anvisning til et konkret
forbrændingsanlæg, men kun behandlingsformen "forbrænding med
energiudnyttelse".
I de tilfælde, hvor et anlæg både forbrænder og deponerer affald, skal
omkostningerne ved hver aktivitet kunne opgøres for sig i virksomhedens regnskab. De
kommunale virksomheder skal således regnskabsmæssigt kunne adskille de forskellige
aktiviteter ("hvile-i-sig-selv"/konkurrenceudsatte dele).
Kommunerne har ikke pligt til etablere tilstrækkelig forbrændingskapacitet, det
styres i scenariet af markedet.
Kommunen modtager oplysninger fra affaldsproducenter og behandlere om affald
produceret i kommunen. Kommunerne har fortsat en forpligtigelse til at gennemføre
affaldsplanlægning og udarbejde regulativer. Endelig skal oplysningerne anvendes til
indrapportering til det nationale indberetningssystem.
Tilsynsforpligtigelserne varetages af kommune, amt og/eller stat.
Scenariet indebærer, at affaldsforbrændingsanlæg drives efter markedsøkonomiske
principper. Private kan frit, i henhold til gældende lovgivning, etablere og drive
affaldsforbrændingsanlæg.
Alle affaldsforbrændingsanlæg skal indgå fuldt ud i varmeplanlægningen.
Den almindelige konkurrencelovgivning gælder forbrændingsanlæg i dette scenario.
Alle forbrændingsanlæg skal udarbejde selvstændigt regnskab efter Årsregnskabsloven
(Grønne regnskaber mv.).
Hvis kommunale affaldsbehandlingsanlæg forbrænder affald, skal håndteringen af dette
affald ske på et kommercielt grundlag. Prisfastsættelsen sker således på
markedsøkonomiske betingelser under de givne rammebetingelser.
I den udstrækning affaldsforbrændingsanlæg indgår aftaler med affaldsproducenter i
udlandet følges de almindelige bestemmelser om import/eksport af affald.
I scenariet vil anlæg, der deponerer affald, være underlagt
"hvile-i-sig-selv" princippet og prisfastsættelsen sker efter dette princip.
Det er i scenariet forudsat, at nye deponeringsanlæg som hovedregel er offentligt
ejede, og at driften af anlæggene er udliciteret.
Følgende hovedproblemstillinger skal indgå i analysen af scenariet
spørgsmålene er ikke i prioriteret rækkefølge:
Økonomi
De samfundsøkonomiske omkostninger som følge af scenariet skal beregnes. Beregningen
gennemføres for alle relevante aktører i samfundet, dvs. virksomheder, husholdninger,
stat, amt og kommune. Analysen skal bl.a. omfatte:
 | betydningen for behandlingspriserne på forbrænding og deponering, at prisdannelsen er
markedsbestemt, herunder betydningen for prisen på andre behandlingsformer |
 | betydningen af krydssubsidiering. |
 | konsekvensen for renovationsgebyret. |
 | omkostninger til administration, kontrol, udbud, m.v. |
 | omkostninger til transport af affald. |
 | afgiftsprovenu til staten. |
 | de samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis der opstår over- eller underkapacitet. |
 | de driftsøkonomiske konsekvenser for anlægget, hvis der ikke er adgang til midlertidig
oplagring af affald |
 | hvordan der sikres omkostningseffektivisering. |
 | vil konkurrencen alene foregå på erhvervsaffaldsområdet eller vil der også blive
konkurrence på husholdningsaffaldsområdet |
Miljø og energi
Følgende spørgsmål skal vurderes:
- Hvordan sikres det, at miljø- og energimål bliver opfyldt, herunder
 | at energiindholdet i affaldet udnyttes mindst lige så godt som i dag. |
 | at en evt. overkapacitet ikke medfører konkurrence mellem behandlingsformer
(hvis f.eks. affald flyttes fra genanvendelse til forbrænding). |
 | En vurdering af sikkerhed i forhold til energiforsyning (varme, el, pris og
opfyldelse af energimålsætninger), herunder konsekvenser i forbindelse med El- og
varmeforsyningsloven. |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for kvalitet i affaldsbehandlingen, herunder
 | at miljørigtig drift bliver en konkurrenceparameter |
 | at ejeren/operatøren indgår i forsknings- og teknologiudvikling for at
fremme den mest miljøvenlige forbrænding og deponering. |
 | hvilke virkemidler skal benyttes for at skabe incitamenter hertil? |
 | Hvordan kan ejerne af forbrændingsanlæg motiveres til f.eks. deltagelse i
udvikling af mere miljørigtige behandlingsmetoder, eventuelt formuleret som en offentlig
forpligtigelse. |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for forsyningssikkerhed og kapacitet, herunder
 | Hvordan sikres tilstrækkelig forbrændingskapacitet. |
 | En vurdering af placering af anlæg både i relation til energi og
affaldsoplande. |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for import og eksport af affald, herunder mængder og
sammenhæng med dansk kapacitet. Desuden ønskes en vurdering af konkurrencesituationen
for danske forbrændingsanlæg sammenlignet med udlandet.
- Hvilke konsekvenser har scenariet for transportarbejdet i Danmark.
- Påvirkes genanvendelsesmulighederne for forskellige fraktioner f.eks. slagge fra
forbrændingsanlæg af, at forbrænding og deponering er mere konkurrenceudsat.
Organisering og regulering
Følgende spørgsmål skal vurderes:
- Hvordan undgås dannelser af driftsmonopoler og konkurrencebegrænsende aftaler
(offentlige som private). Herunder bør indgå en belysning af, hvorvidt der vil være
barrierer for etablering af nye behandlingsanlæg, og i givet fald skal det vurderes, om
disse barrierer kan reduceres.
- Hvilken betydning har anvisningen i dette scenario? Hvilken samfundsøkonomisk betydning
har de to anvisningsformer for effektiviteten i affaldssektoren.
- Hvordan sikres økonomiske midler til oprydning ved konkurs (er autorisation,
certificering eller sikkerhedsstillelse anvendelige instrumenter). Sammenhæng med
deponerings- og forbrændingsdirektiver skal indgå.
- Hvilke begrænsninger er der indenfor de eksisterende rammer, for at offentlige
virksomheder kan generere overskud (f.eks. statslige aktieselskaber, kommunale selskaber
med begrænset ansvar).
- Hvilke problemer medfører en fordeling af de nuværende aktiver i forbrændingsanlæg,
når "hvile-i-sig-selv princippet" ophører (f.eks. åbningsbalance, aktiver
føres tilbage til de respektive brugergrupper, der har finansieret/betalt aktiverne i
selskabet).
- Under hvilke vilkår kan der etableres modtagepligt for affald til
behandlingsanlæggene.
- Hvilke muligheder har kommunerne for at føre tilsyn med om affald, der efter f.eks.
lovgivning og/eller kommunens regulativer skal forbrændes/deponeres, rent faktisk føres
til forbrænding/deponering.
- Kan anvendelse af økonomiske styringsmidler, f.eks. omsættelige
forureningstilladelser/kvoter, være et instrument til at sikre, at miljømål nås.
- Findes der barrierer i eksisterende økonomisk (f.eks. skatte og afgiftsregler) og
administrativ regulering, f.eks. i forhold til drift af et anlæg, der medfører, at et
potentiale ikke kan realiseres fuldt ud.
- Skal der ske ændringer i forhold til tilsynsmyndighedens nuværende forpligtelser
f.eks. tilsynsomfang?
- En belysning af eventuelle krav til adskillelse af myndighed og driftsoperatør.
- Hvilke konsekvenser har den forskellige regulering af forbrændings- og
deponeringsområdet.
I dette scenario vil forbrænding og deponering af affald ske på et frit marked,
hvor priserne for deponering og forbrænding fastsættes på et kommercielt grundlag.
Affaldsproducenterne er dermed stillet frit med hensyn til valg af
affaldsbehandlingsanlæg indenfor den behandlingsform, som affaldet karakteriseres og
anvises til.
Det overordnede princip er, at enhver affaldsproducent (virksomheder og på borgernes
vegne; kommunen) selv har ansvaret for at håndtere affaldet i overensstemmelse med
gældende regulering. Kommunen har således ansvar for håndtering af
husholdningsaffaldet.
Det betyder, at den kommunale anvisning af affald til behandling på bestemte anlæg er
ophævet. Kommunerne har derfor heller ikke ansvar for at finde kapacitet til behandling
af affaldet. Kommunen er dog stadig forpligtet til at anvise affaldet til den korrekte
behandlingsform.
5.5.1.1 Beskrivelse af scenariet
I dette scenario stilles ejerforholdet af forbrændings- og deponeringsanlæg frit.
Det betyder, at "hvile-i-sig-selv" princippet ophæves for alle anlæg.
Både affaldsforbrændings- og deponeringsanlæg er dermed underlagt markedsøkonomiske
vilkår med mulighed for at opbygge egenkapital under de almindelige erhvervsmæssige
forudsætninger i henhold til regnskaber, beskatning mv. De almindelige markedsvilkår
indebærer også muligheden for betalingsstandsning/konkurs.
Konsekvenserne af, at affaldsproducenterne har ret til frit at vælge blandt
affaldsbehandlingsanlæg både i Danmark og i udlandet, vil indgå i den
samfundsøkonomiske analyse, som også rummer en budgetøkonomisk analyse for borgere og
erhverv. Det er fortsat en forudsætning, at kommunen på borgernes vegne har ansvaret for
indsamling af husholdningsaffald, og at affaldet føres til den rigtige behandlingsform.
Indsamling af husholdningsaffald kan som i dag ske efter at opgaven har været offentligt
udbudt.
Kommunerne har fortsat en forpligtigelse til at gennemføre affaldsplanlægning og
udarbejde regulativer. Kommunerne er fortsat forpligtet til at anvise alt affald til den
korrekte behandlingsform.
Kommunen modtager oplysninger fra affaldsproducenter og behandlere om affald, der
er produceret i kommunen. Disse oplysninger skal anvendes af kommunen blandt andet til
udarbejdelse af regulativer for husholdningsaffald og erhvervsaffald. Endelig skal
oplysningerne anvendes til indrapportering til det nationale indberetningssystem.
I den udstrækning affaldsbehandlingsanlæg laver aftaler med affaldsproducenter i
udlandet, følger disse aftaler de almindelige bestemmelser om import/eksport af affald.
5.5.1.2 Affaldsforbrændingsanlæg og deponeringsanlæg
I scenariet indgår virksomheder - uanset ejerskab - i kommerciel
affaldsforbrænding og deponering. Alle virksomheder skal udarbejde selvstændigt regnskab
efter Årsregnskabsloven (grønne regnskaber mv.).
Hvis selskabet er offentligt ejet, skal aktiviteterne adskilles fra andre evt.
kommunalt understøttede aktiviteter, så der ikke er mulighed for krydssubsidiering.
Etablering og drift af nye anlæg til forbrænding eller deponering af affald sker på
et kommercielt grundlag under hensyn til de givne rammebetingelser, f.eks. energi- og
miljøpolitiske mål.
Private affaldsselskaber kan etablere nye affaldsforbrændingsanlæg og
deponeringsanlæg efter gældende regler om fysisk planlægning, og i overensstemmelse med
den aktuelle energipolitik, eller overtage eksisterende kommunalt ejede
forbrændingsanlæg og deponeringsanlæg. Affaldsforbrændingsanlæggene forhandler om
salg af varme og/eller el med de relevante aftagere, herunder aftaler om backup mv.
5.5.1.3 Centrale problemstillinger som skal analyseres
Følgende hovedproblemstillinger skal indgå i analysen af scenariet
spørgsmålene er ikke i prioriteret rækkefølge:
Økonomi
De samfundsøkonomiske omkostninger som følge af scenariet skal beregnes. Beregningen
gennemføres for alle relevante aktører i samfundet, dvs. virksomheder, husholdninger,
stat, amt og kommune. Analysen skal bl.a. omfatte:
 | betydningen for behandlingspriserne på forbrænding og deponering, at prisdannelsen er
markedsbestemt, herunder betydningen for prisen på andre behandlingsformer. |
 | konsekvensen for renovationsgebyret. |
 | omkostninger til administration, kontrol, m.v. |
 | omkostninger til transport af affald. |
 | afgiftsprovenu til staten. |
 | de samfundsøkonomiske konsekvenser, hvis der opstår over- eller underkapacitet. |
 | de driftsøkonomiske konsekvenser for anlægget, hvis der ikke er adgang til midlertidig
oplagring af affald |
 | hvordan der sikres omkostningseffektivisering. |
 | vil konkurrencen alene foregå på erhvervsaffaldsområdet eller vil der også blive
konkurrence på husholdningsaffaldsområdet |
Miljø og energi
Følgende spørgsmål skal vurderes:
- Hvordan sikres det at og energimål bliver opfyldt, herunder
 | at energiindholdet i affaldet udnyttes optimalt. |
 | at en evt. overkapacitet ikke medfører konkurrence mellem behandlingsformer
(f.eks. affald flyttes fra genanvendelse til forbrænding). |
 | En vurdering af sikkerhed i forhold til energiforsyning (varme, el, pris og
opfyldelse af energimål) herunder konsekvenser i forbindelse med El- og
varmeforsyningsloven. |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for kvalitet i affaldsbehandlingen, herunder
 | at miljørigtig drift bliver en konkurrenceparameter |
 | at ejeren/operatøren indgår i forsknings- og teknologiudvikling for at
fremme den mest miljøvenlige forbrænding og deponering. |
 | hvilke virkemidler skal benyttes for at skabe incitamenter hertil? |
 | Hvordan kan ejerne af forbrændings- og deponeringsanlæg motiveres til
f.eks. deltagelse i udvikling af mere miljørigtige behandlingsmetoder, eventuelt
formuleret som en offentlig forpligtigelse. |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for forsyningssikkerhed og kapacitet, herunder
 | Hvordan sikres tilstrækkelig forbrændings og deponeringskapacitet. |
 | En vurdering af placering af anlæg både i relation til energi og
affaldsoplande. |
- Hvilke konsekvenser har scenariet for transportarbejdet i Danmark.
- Hvilke konsekvenser har scenariet for import og eksport af affald, herunder mængder og
sammenhæng med dansk kapacitet. Der ønskes en vurdering af konkurrencesituationen for
danske forbrændings- og deponeringsanlæg sammenlignet med udlandet.
- Påvirkes genanvendelsesmulighederne for forskellige fraktioner f.eks. slagge fra
forbrændingsanlæg af, at forbrænding og deponering er mere konkurrenceudsat.
Organisering og regulering
Følgende spørgsmål skal vurderes:
- Hvordan undgås dannelser af driftsmonopoler og konkurrencebegrænsende aftaler
(offentlige som private). Herunder bør indgå en belysning af, hvorvidt der vil være
barrierer (f.eks. manglende sikkerhed for affaldsleverancer) for etablering af nye
(forbrændings-/behandlings-?) anlæg, og i givet fald skal det vurderes om disse
barrierer kan reduceres.
- Hvilke barrierer findes der for, at deponerings- og forbrændingsanlæg, der er
offentligt ejede, kan drives kommercielt.
- Hvilke begrænsninger findes der indenfor de eksisterende rammer for at offentlige
virksomheder kan generere overskud (f.eks. statslige aktieselskaber, kommunale selskaber
med begrænset ansvar).
- Hvordan fordeles de nuværende aktiver i forbrændings- og deponeringsanlæg når
"hvile-i-sig-selv princippet" ophører (f.eks. åbningsbalance, aktiver føres
tilbage til de respektive brugergrupper, der har finansieret/betalt aktiverne i
selskabet).
- Findes der barrierer i eksisterende økonomisk (f.eks. skatte og afgiftsregler) eller
administrativ regulering, f.eks. i forhold til drift af et anlæg.
- Hvordan sikres der mod virkninger af virksomhedsophør herunder hvordan sikres der
økonomiske midler til oprydning ved konkurs (er autorisation, certificering eller
sikkerhedsstillelse anvendelige instrumenter) - sammenhæng med deponerings- og
forbrændingsdirektiver.
- Under hvilke vilkår kan der etableres modtagepligt for affald til
behandlingsanlæggene.
- En belysning af eventuelle krav til adskillelse af myndighed/operatør og
driftsoperatør.
- Hvilke muligheder har kommunerne for at føre tilsyn med, om affald, der efter f.eks.
lovgivning og/eller kommunens regulativer skal forbrændes eller deponeres, rent faktisk
føres til disse behandlingsformer.
- Skal der ske ændringer i forhold til tilsynsmyndighedens forpligtelser (omfang, mv.).
- Kan anvendelse af økonomiske styringsmidler f.eks. omsættelige forureningstilladelser
være et instrument til at sikre, at miljømål nås.
- Hvordan sikres det at ansvaret for affaldet er entydig placeret.
- Er der risiko for "windfall-profits", og hvordan undgås dette.
Tabel 2.
Oversigt over elementerne i de tre scenarier
Se her!
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|