Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

5. Ledelsen og miljømedarbejderen

Ledelsen har ansvaret for den livscyklusbaserede miljøindsats, herunder for at koordinere med andre initiativer og hensyn i virksomheden.Til formål er det oplagt at udpege en miljøchef /koordinator til at være tovholder for den daglige indsats.

Ledelsen har det overordnede ansvar

Det overordnede ansvar for en forebyggende miljøindsats er per definition direktørens. Dette bliver endnu vigtigere, når fokus er på at udvikle og markedsføre renere produkter.

Ledelsen må sikre, at alle medarbejdere forstår og efterlever intentionerne i miljøindsatsen. I stedet for at bestå af en række floskler skal miljøpolitikken være relevant og klart signalere:
de langsigtede målsætninger og ambitionsniveauet,
indsatsområder og konkrete miljømål,
virksomhedens strategi for produkter og service i et livscyklusperspektiv.

En produktorienteret miljøpolitik skal indarbejdes som en del af virksomhedens øvrige strategier og planer samt fungere som rettesnor i det daglige arbejde. Miljøpolitikken kan anvendes i kommunikationen med samarbejdspartnere som bevis på virksomhedens eget ambitionsniveau og som forklaring på de krav, som stilles til leverandører og andre samarbejdspartnere.

De langsigtede målsætninger udstikker kursen, og viser hvor virksomheden vil hen. Miljøpolitikken kan godt på én gang være visionær og markere, hvad virksomheden vil opnå på lang sigt, og så samtidig være realistisk ved at vælge et overkommeligt ambitionsniveau her og nu. En trinvis fremgangsmåde giver mulighed for at være visionær og realistisk på samme tid, ligesom det giver mulighed for at høste erfaringer undervejs og så bygge videre herpå.

Miljøpolitikken bør udmøntes i indsatsområder og konkrete miljømål, som medarbejderne kan arbejde efter i det daglige.

Eksempler på indsatsområder og mål er:
Kemikalier: udfasning og substitution af kemikalier og materialer på myndighedernes liste over uønskede stoffer
Transport: nedsætte CO2 udledningen fra virksomhedens godstransport med 10%
Produkt: udarbejde brugsanvisning om miljøvenlig brug og bortskaffelse
Genanvendelse: 85% af materialerne i produktet kan genanvendes
Ressourceforbrug: nedsætte vand- og energiforbrug med henholdsvis 8 og 5%

Grundfos har opstillet følgende miljømål til produktudviklingsprojekter "Under normale omstændigheder skal minimum følgende forudsætninger opnås:

minimum 5 % energibesparelse for produktets brugsfase

minimum 3 % materialebesparelse i råvareindkøb

udarbejdelse af bortskaffelsesvej ledning for produktet

Projektlederen kan i samråd med teknisk chef dispensere fra et eller flere af kravene, under forudsætning af at det ikke er muligt at opnå målene inden for økonomisk og teknisk forsvarlige rammer."


Udvælgelse af indsatsområder og opstilling af målbare mål er med til at motivere medarbejderne og til at synliggøre, at indsatsen skal tages alvorligt. Det er derfor en god ide, at medarbejderne deltager aktivt i denne udvælgelse.

En måde at konkretisere indsatsområderne på er at opstille miljømål for hver fase i produktets livscyklus. Dette kan fx udmøntes i en produktstrategi, der synliggør hvordan virksomheden vil arbejde med miljøhensyn i produktets forskellige faser og herigennem forbedre produktets miljøprofil. Et værktøj hertil er de såkaldte spider-web eller strategihjul, som kan udformes, så forskellen på det eksisterende og på det nye produkts miljøprofil gøres synlig grafisk (se kapitel 10 om værktøjskassen).

Ved at udpensle miljøpolitikken i målsætninger, konkrete mål og en produktstrategi så viser ledelsen i praksis, at den livscyklusbaserede miljøindsats er ment alvorligt, og at de har taget førertrøjen på. Ligeledes må ledelsen klart signalere, at en livscyklusbaseret miljøindsats fordrer samarbejde på tværs i organisation.

Især større virksomheder har brug for en tovholder med det daglige ansvar for fremdriften i den livscyklusbaserede miljøindsats.

Figur 8
Fastlæggelse af  indsatsområder og produktstrategi

Niels laver et diagram over miljøpåvirkningerne ved produktionen af en termokande, som er Lille Virksomheds mest solgte produkt. Hansen og Kirsten supplerer med deres viden om miljøpåvirkningerne før og efter fabrikken.

Ud fra diagrammet diskuterer de målsætninger for et nyt miljøforbedret produkt, som de gerne vil erobre markedsandele med. Deres største konkurrent markedsfører sig på materialevalg. Desuden er der mulighed for optimering af energiforbruget i produktionen. Så det bliver de to indsatsområder - i første omgang.

Disse indsatsområder giver ikke behov for en detaljeret kortlægning. I stedet vil Lille virksomhed A/S satse på at få et overblik. Udover Hansen, Kirsten og Niels skal enkelte andre inddrages i vidensindsamlingen. Overblikket kan samtidig belyse områder, hvor der skal indsamles flere data udefra. Gruppen bliver enige om at informere om indsatsen ved det fælles morgenbord den følgende fredag.

Der er brug for både ildsjæle og bogholdere i en livscyklusbaseret miljøindsats!

Miljøkoordinatoren som tovholder

Ved en livscyklusbaseret miljøindsats vil virksomhedens miljøkoordinator eller daglige miljøansvarlige opleve en udvidelse af arbejdsopgaverne. I samarbejde med miljøgruppen må vedkommende påtage sig forskellige roller:
Blæksprutte i forhold til at koordinere aktiviteterne i de forskellige funktioner
Inspirator som sikrer motivation og at enkle hjælpeværktøjer er til rådighed
Motivator der synliggør resultaterne af indsatsen løbende
Ambassadør for miljøindsatsen overfor samarbejdspartnere i produktkæden
Kontaktperson til vidensnetværket og relevante myndigheder
Databehandler ved gennemførelse af enkle miljøvurderinger eller detaljerede livscyklusvurderinger
Koordinator for indsamling og bearbejdning af markedsinformationer
Indsamler af forslag til miljøforbedringer fra afdelinger og samarbejdspartnere
Og så videre.

Om miljøkoordinatoren er miljømand, produktudvikler, salgsmedarbejder eller andet er i princippet underordnet - det er langt mere væsentlig, at vedkommende er en ildsjæl, der brænder for ideen, er god til at motivere og uddelegere samt kan fungere som "blæksprutte" i virksomheden. Miljøspecialistviden kan om nødvendigt hentes ind ude fra.

I en livscyklusbaseret miljøindsats er der også brug for analytikere og databehandlere internt i virksomheden, hvilket er endnu et argument for en bredt sammensat koordinationsgruppe.