| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

Ledelsen har ansvaret for den livscyklusbaserede miljøindsats, herunder for at
koordinere med andre initiativer og hensyn i virksomheden.Til formål er det oplagt at
udpege en miljøchef /koordinator til at være tovholder for den daglige indsats.
Ledelsen har det overordnede ansvar
Det overordnede ansvar for en forebyggende miljøindsats er per definition
direktørens. Dette bliver endnu vigtigere, når fokus er på at udvikle og markedsføre
renere produkter.
Ledelsen må sikre, at alle medarbejdere forstår og efterlever intentionerne i
miljøindsatsen. I stedet for at bestå af en række floskler skal miljøpolitikken være
relevant og klart signalere:
 | de langsigtede målsætninger og ambitionsniveauet, |
 | indsatsområder og konkrete miljømål, |
 | virksomhedens strategi for produkter og service i et livscyklusperspektiv. |
En produktorienteret miljøpolitik skal indarbejdes som en del af virksomhedens øvrige
strategier og planer samt fungere som rettesnor i det daglige arbejde. Miljøpolitikken
kan anvendes i kommunikationen med samarbejdspartnere som bevis på virksomhedens eget
ambitionsniveau og som forklaring på de krav, som stilles til leverandører og andre
samarbejdspartnere.
De langsigtede målsætninger udstikker kursen, og viser hvor virksomheden vil
hen. Miljøpolitikken kan godt på én gang være visionær og markere, hvad virksomheden
vil opnå på lang sigt, og så samtidig være realistisk ved at vælge et overkommeligt
ambitionsniveau her og nu. En trinvis fremgangsmåde giver mulighed for at være visionær
og realistisk på samme tid, ligesom det giver mulighed for at høste erfaringer undervejs
og så bygge videre herpå.
Miljøpolitikken bør udmøntes i indsatsområder og konkrete miljømål, som
medarbejderne kan arbejde efter i det daglige.
Eksempler på indsatsområder og mål er:
 | Kemikalier: udfasning og substitution af kemikalier og materialer på myndighedernes
liste over uønskede stoffer |
 | Transport: nedsætte CO2 udledningen fra virksomhedens godstransport med 10% |
 | Produkt: udarbejde brugsanvisning om miljøvenlig brug og bortskaffelse |
 | Genanvendelse: 85% af materialerne i produktet kan genanvendes |
 | Ressourceforbrug: nedsætte vand- og energiforbrug med henholdsvis 8 og 5% |
Grundfos har opstillet følgende
miljømål til produktudviklingsprojekter "Under normale omstændigheder skal minimum
følgende forudsætninger opnås:
 | minimum 5 % energibesparelse for produktets brugsfase
|
 | minimum 3 % materialebesparelse i råvareindkøb
|
 | udarbejdelse af bortskaffelsesvej ledning for produktet
|
Projektlederen kan i samråd med teknisk chef dispensere fra et eller
flere af kravene, under forudsætning af at det ikke er muligt at opnå målene inden for
økonomisk og teknisk forsvarlige rammer." |
Udvælgelse af indsatsområder og opstilling af målbare mål er med til at motivere
medarbejderne og til at synliggøre, at indsatsen skal tages alvorligt. Det er derfor en
god ide, at medarbejderne deltager aktivt i denne udvælgelse.
En måde at konkretisere indsatsområderne på er at opstille miljømål for hver fase
i produktets livscyklus. Dette kan fx udmøntes i en produktstrategi, der
synliggør hvordan virksomheden vil arbejde med miljøhensyn i produktets forskellige
faser og herigennem forbedre produktets miljøprofil. Et værktøj hertil er de såkaldte
spider-web eller strategihjul, som kan udformes, så forskellen på det eksisterende og
på det nye produkts miljøprofil gøres synlig grafisk (se kapitel 10 om
værktøjskassen).
Ved at udpensle miljøpolitikken i målsætninger, konkrete mål og en produktstrategi
så viser ledelsen i praksis, at den livscyklusbaserede miljøindsats er ment alvorligt,
og at de har taget førertrøjen på. Ligeledes må ledelsen klart signalere, at en
livscyklusbaseret miljøindsats fordrer samarbejde på tværs i organisation.
Især større virksomheder har brug for en tovholder med det daglige ansvar for
fremdriften i den livscyklusbaserede miljøindsats.

Figur 8
Fastlæggelse af indsatsområder og produktstrategi
Niels laver et diagram over
miljøpåvirkningerne ved produktionen af en termokande, som er Lille Virksomheds mest
solgte produkt. Hansen og Kirsten supplerer med deres viden om miljøpåvirkningerne før
og efter fabrikken.
Ud fra diagrammet diskuterer de målsætninger for et nyt
miljøforbedret produkt, som de gerne vil erobre markedsandele med. Deres største
konkurrent markedsfører sig på materialevalg. Desuden er der mulighed for optimering af
energiforbruget i produktionen. Så det bliver de to indsatsområder - i første omgang.
Disse indsatsområder giver ikke behov for en detaljeret kortlægning.
I stedet vil Lille virksomhed A/S satse på at få et overblik. Udover Hansen, Kirsten og
Niels skal enkelte andre inddrages i vidensindsamlingen. Overblikket kan samtidig belyse
områder, hvor der skal indsamles flere data udefra. Gruppen bliver enige om at informere
om indsatsen ved det fælles morgenbord den følgende fredag. |

Der er brug for både ildsjæle og bogholdere i en livscyklusbaseret miljøindsats!
Miljøkoordinatoren som tovholder
Ved en livscyklusbaseret miljøindsats vil virksomhedens miljøkoordinator eller
daglige miljøansvarlige opleve en udvidelse af arbejdsopgaverne. I samarbejde med
miljøgruppen må vedkommende påtage sig forskellige roller:
 | Blæksprutte i forhold til at koordinere aktiviteterne i de forskellige funktioner |
 | Inspirator som sikrer motivation og at enkle hjælpeværktøjer er til rådighed |
 | Motivator der synliggør resultaterne af indsatsen løbende |
 | Ambassadør for miljøindsatsen overfor samarbejdspartnere i produktkæden |
 | Kontaktperson til vidensnetværket og relevante myndigheder |
 | Databehandler ved gennemførelse af enkle miljøvurderinger eller detaljerede
livscyklusvurderinger |
 | Koordinator for indsamling og bearbejdning af markedsinformationer |
 | Indsamler af forslag til miljøforbedringer fra afdelinger og samarbejdspartnere |
 | Og så videre. |
Om miljøkoordinatoren er miljømand, produktudvikler, salgsmedarbejder eller andet er
i princippet underordnet - det er langt mere væsentlig, at vedkommende er en ildsjæl,
der brænder for ideen, er god til at motivere og uddelegere samt kan fungere som
"blæksprutte" i virksomheden. Miljøspecialistviden kan om nødvendigt hentes
ind ude fra.
I en livscyklusbaseret miljøindsats er der også brug for analytikere og
databehandlere internt i virksomheden, hvilket er endnu et argument for en bredt sammensat
koordinationsgruppe.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |