| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Kom godt i gang med livscyklustankegangen!

Alle funktioner i virksomheden har en væsentlig rolle at spille, når fokus er på
livscyklustankegangen. Både indkøbs, transport- og salgsfolkene har centrale opgaver ved
udvikling og markedsføring af renere produkter (jf. figur 7).
Indkøb
Indkøbere har en vigtig rolle i forbindelse med valg af råvarer og materialer.
Indkøberne må derfor have nogle værktøjer til at inddrage miljøhensyn sammen med
andre faktorer som pris, kvalitet, funktionalitet, etc.
De indkøbsansvarlige har mulighed for at sætte miljø på dagsordenen hos
leverandørerne via deres spørgsmål og krav. Indkøberne kan efterspørge:
 | overblik over leverandørens generelle miljøindsats og deres miljøpolitik, |
 | dokumentation af miljøpåvirkningerne fra de forudgående livscyklusfaser, |
 | specifikke miljødata vedrørende råvarer, materialer og hjælpestoffer. |
Indkøbernes værktøjskasse:
 | Oversigt: hvad er væsentligt vedrørende miljø i produktkæden
|
 | Kriterier for valg af hovedleverandører (evalueringsprocedure for
leverandørvalg)
|
 | Spørgeskema om leverandørens miljøindsats
|
 | Retningslinjer for miljødialog og -samarbejde om
produktforbedringer
|
 | Indkøbsvejledninger for grønne indkøb
|
 | Kriterierne for miljømærkning for relevante produktområder
|
 | Miljøvaredeklarationer
|
 | Listen over uønskede stoffer
|
|
Kommunikationen kan også udvides til at omfatte egentlig dialog og samarbejde, hvor
virksomheden bidrager med ideer og input til miljøforbedringer hos leverandøren.
Indkøberne kan påtage sig rollen som en kritisk, miljøbevidst kunde med en række krav,
eller som en partner der samarbejder til fælles gavn om udvikling af renere produkter.
I Lille virksomhed A/S spørger
Kirsten fx leverandørerne om stålet kan genanvendes, samt om de har en overordnet
miljøpolitik, og hvad den i givet fald går ud på. |
Transport og logistik
Transport indgår som det fælles bindeled mellem alle faserne i et produkts
livsforløb. Energiforbruget knyttet til transport af råvarer og af det færdige produkt
udgør som regel en mindre del af virksomhedens samlede energiforbrug, ligesom transport
sjældent toner frem som en af de væsentligste miljøpåvirkninger ved
livscyklusvurderinger.
Alligevel kan flere forhold i virksomheden tale for at arbejde hermed: interesse herfor
hos den transportansvarlige, oplagt indsatsområde, påvirke transportørerne til større
miljøindsats, etc. Derudover er miljøbelastningen fra transport generelt et stadigt
voksende problem, hvor mange hidtidige initiativer er kommet til kort.
Værktøjskasse til miljøoptimering af
godstransporten:
 | Opgørelsesesskema: mængde og volumen af gods samt
transportafstande
|
 | Mål for kapacitetsudnyttelse (belægningsprocent)
|
 | Oversigtskema: miljøpåvirkninger ved forskellige transportformer:
lastbil, tog og skib
|
 | Krav om at transportørerne anvender renere teknologi og har
miljøledelse
|
 | Distributionskoncept: vægt, volumen og afstands betydning for valg
af transportform
|
 | Guidelines for forbedret logistikplanlægning, ruteoptimering, mv.
|
 | Optimeret emballagekoncept for at nedsætte transportbehovet
|
|
På sygehuse, i konsulentfirmer og lignende virksomheder udgør persontransporten mellem
hjem og arbejde eller forbundet med udførelsen af arbejdet en væsentlig
miljøpåvirkning. En indsats på dette felt kan begynde med at undersøge: Kan
medarbejderne nå på arbejde til tiden med kollektiv transport? Er der uudnyttede
muligheder for samkørsel? Skal firmaet købe elbiler til bykørsel? Er cykelfaciliteterne
i orden?
Miljø handler også om, at mange bække små, gør en stor å. Desuden er det smart at
finde indsatsområder, som er synlige for alle og har en markant symbolværdi. Ligesom
små ting kan udgøre en forhindring for større indsatser: "Når virksomheden ikke
engang vil opføre nogle ordentlige cykelskure, hvorfor pokker skal jeg så bidrage
til.....?"
Kirsten har fundet ud af, at med
bedre planlægning og med lidt længere leveringstid vil en del transporter kunne spares
væk - til gavn både for økonomien og miljøet. |
Salg og marketing
Det er ikke meget bevendt at bruge kræfter på at udvikle renere produkter, hvis de
ikke bliver efterspurgt og solgt. De ansvarlige for salg og marketing har derfor en vigtig
rolle i en livscyklusbaseret miljøindsats, med henblik på at for bedre informationen
både fra og til kunderne.
Information fra kunderne handler om, at de salgsansvarlige får et mere
indgående kendskab til brugernes præferencer, vægtning af miljøhensyn og anvendelse af
produktet.
En undersøgelse af brugernes anvendelse af produktet kan afsløre uhensigtsmæssige
forhold, som kan give ny viden og inspiration til produktudviklerne. For eksempel viste en
australsk undersøgelse, at 15% af elforbruget ved el-kedler var unødvendigt, idet
brugerne genkogte vandet, fordi de lige lavede noget andet i mellemtiden. En fløjte, en
temperaturindikator og isolering af kedlen er tre mulige løsninger herpå.
Viden om brugeradfærd og -præferencer er et kardinalpunkt for at kunne udvikle og
markedsføre renere produkter. Bruger og markedsundersøgelser kan give et nøjere
kendskab til kundernes præferencer og prioritering af miljøhensyn. Det klassiske dilemma
ved markedsundersøgelser er dog mellem, hvad forbrugerne siger, og hvordan de rent
faktisk handler ind henne i supermarkedet.
Lille virksomhed A/S har en
lille kundekreds, som de til gengæld kender vældig godt. Hansen spørger rundt i
virksomheden, om de modtager spørgsmål vedrørende miljø fra deres kunder. Han spørger
også til, hvad kunderne lægger vægt på ved miljø, og hvad de gerne ser prioriteret i
miljøindsatsen fremover.
Lille virksomhed A/S har udvidet brugsanvisningen en smule med
oplysning om miljøvenlig rengøring, om hvor man kan købe "reservedele" til
termokanden, samt om miljørigtig bortskaffelse af kanden. |
Sælgernes værktøjskasse:
 | Bruger- og markedsundersøgelser
|
 | Analyser af konkurrenter og forbrugertrends
|
 | Miljøprofilering af produktet / datablade
|
 | Strategi for miljømarkedsføringen
|
 | Miljøbrugsanvisninger
|
 | Vejledning og kurser om reparation, miljøvenlig drift, vedligehold
og bortskaffelse
|
|
Information til kunderne handler om, at virksomheden kan forbedre rådgivningen
vedrørende et produkts miljøpåvirkninger. Sælgerne skal have nok miljøviden til at
kunne rådgive vedrørende en miljøvenlig brug og bortskaffelse af produktet.
Tekstilvirksomheden Gabriel rådgiver eksempelvis deres kunder om rengøring af bolig-
og industritekstiler for at sikre, at rengøringen sker på en miljøvenlig måde. Gabriel
har således taget et medansvar for brugsfasen og ønsker at medvirke til at reducere
anvendelsen af miljøskadelige rense- og rengøringsmidler.
Hvis et produkt ikke anvendes som tiltænkt, kan dette have afgørende betydning for
produktets samlede miljøbelastning i dets livscyklus. Dette gælder for eksempel ved
forkert dosering af vaskemidler. Ligeledes kan viden om produktets bortskaffelse øge
genanvendelsen af udvalgte materialer eller hele produktet. Tendensen er, at produktets
bortskaffelse gøres til producentens ansvar.
Salgs- og marketingsafdelingen skal have så megen viden om miljø, at de kan profilere
virksomhedens produkter overfor konkurrenternes. Dette kræver bl.a., at sælgerne kender
kriterierne for miljømærkning, kravene i offentlige indkøbsvejledninger,
forbrugerombudsmandens krav til miljømarkedsføring, osv. (se kapitel 8 og 9).
Der er rigeligt af opgaver, som sælgerne kan gå i gang med.Yderligere ideer kan
hentes i næste kapitel.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |